Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:26

Blussem schreef:
Veel liever minder vrijheid en geen oorlog dan wel een oorlog. Daar wordt je echt niet gelukkig van als burger, geloof mij maar.

Dat is wat kort door de bocht maar bewijst wel mooi hoe goed we het in Nederland hebben dat we ons niet kunnen voorstellen dat er miljoenen mensen bereid zijn (geweest) om hun leven te geven voor vrijheid. Gelukkig maar.

Roodvos schreef:
-Op het Malieveld met vlaggen zwaaien omdat beleid en wetgeving niet aansluit bij jouw (levens)overtuiging: vrijheid van meningsuiting (en recht op demonstreren).
-Je levensvisie aan een ander willen opleggen: intolerantie.

... Accepteren dat binnen de wettelijke kaders van de samenleving individuen andere keuzes kunnen en mogen maken dan jij. Ook als die lijnrecht tegenover jouw overtuigingen staan. ...

Maar is dat niet wat te simpel?

Want veel groepen pleiten er juist voor om de wettelijke kaders zo aan te passen dat zaken die lijnrecht tegenover hun overtuigingen staan daar buiten komen te liggen.

Als je tegen euthanasie bent (of wat dan ook) dan pleit je voor een een wetswijziging die euthanasie illegaal maakt. Daar voor pleiten is vrijheid voor meningsuiting, maar als het er doorheen komt dan is het intolerantie omdat je je levensvisie aan anderen oplegt?

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:36

Enzino, de wetten worden aangepast en geschreven door de eerste en tweede kamer die middels een democratisch proces zijn gekozen. Maar elke wet geeft de grenzen aan van de vrijheid van meningsuiting.

Facebook en Twitter zijn niet 'de maatschappij' en als zij de huisregels aanpassen dan heeft dat geen invloed op je persoonlijke recht op het uiten van je mening. Je mag nog steeds op je zeepkistje in het park zeggen wat je vindt binnen de grenzen van het aanvaardbare volgens de wet. Er is en blijft altijd een medium beschikbaar voor elk individu.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:40

Pipodipo schreef:
Enzino, de wetten worden aangepast en geschreven door de eerste en tweede kamer die middels een democratisch proces zijn gekozen. Maar elke wet geeft de grenzen aan van de vrijheid van meningsuiting.

Facebook en Twitter zijn niet 'de maatschappij' en als zij de huisregels aanpassen dan heeft dat geen invloed op je persoonlijke recht op het uiten van je mening. Je mag nog steeds op je zeepkistje in het park zeggen wat je vindt binnen de grenzen van het aanvaardbare volgens de wet. Er is en blijft altijd een medium beschikbaar voor elk individu.


Hehehe ik zie nu iemand op een ( desinfecterend) zeepkistje in het park voor me: “ de desinfecterende handzeep wèrkt dus niet tegen Corona!”
Sorry.. dit wilde ik gewoon even delen..

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:42

Pocca_Locca schreef:
Pipodipo schreef:
Enzino, de wetten worden aangepast en geschreven door de eerste en tweede kamer die middels een democratisch proces zijn gekozen. Maar elke wet geeft de grenzen aan van de vrijheid van meningsuiting.

Facebook en Twitter zijn niet 'de maatschappij' en als zij de huisregels aanpassen dan heeft dat geen invloed op je persoonlijke recht op het uiten van je mening. Je mag nog steeds op je zeepkistje in het park zeggen wat je vindt binnen de grenzen van het aanvaardbare volgens de wet. Er is en blijft altijd een medium beschikbaar voor elk individu.


Hehehe ik zie nu iemand op een ( desinfecterend) zeepkistje in het park voor me: “ de desinfecterende handzeep wèrkt dus niet tegen Corona!”
Sorry.. dit wilde ik gewoon even delen..

Zeep wel, kijk maar naar mijn kistje V. Maar die vage gel dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:17

Pipodipo schreef:
Enzino, de wetten worden aangepast en geschreven door de eerste en tweede kamer die middels een democratisch proces zijn gekozen. Maar elke wet geeft de grenzen aan van de vrijheid van meningsuiting.

Nogmaals (!), ik heb het dus niet over de wet.

Citaat:
Facebook en Twitter zijn niet 'de maatschappij' ...

Ze zijn niet de maatschappij, maar kunnen collectief wel bepalen (voor 99%) welke onderwerpen er wel en niet besproken worden in de maatschappij. Ze kunnen je bereik van potentieel meer dan een miljard mensen zo beperken naar een stuk of 100 of hoeveel er ook langs je zeepkist lopen op een dag.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:20

enzino schreef:
Pipodipo schreef:


Facebook en Twitter zijn niet 'de maatschappij' ...

Ze zijn niet de maatschappij, maar kunnen collectief wel bepalen (voor 99%) welke onderwerpen er wel en niet besproken worden in de maatschappij. Ze kunnen je bereik van potentieel meer dan een miljard mensen zo beperken naar een stuk of 100 of hoeveel er ook langs je zeepkist lopen op een dag.
Nee hoor, dat bepalen Facebook en Twitter helemaal niet, dat bepalen de gebruikers. Als deze bedrijven zelf een bepaalde kant op sturen met het wel/niet toelaten van bepaalde input, dan is het snel gedaan met het potentieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:35

Pipodipo schreef:
Nee hoor, dat bepalen Facebook en Twitter helemaal niet, dat bepalen de gebruikers. Als deze bedrijven zelf een bepaalde kant op sturen met het wel/niet toelaten van bepaalde input, dan is het snel gedaan met het potentieel.

Hoe werkt dat dan dat de gebruikers bepalen?

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:39

enzino schreef:
Pipodipo schreef:
Nee hoor, dat bepalen Facebook en Twitter helemaal niet, dat bepalen de gebruikers. Als deze bedrijven zelf een bepaalde kant op sturen met het wel/niet toelaten van bepaalde input, dan is het snel gedaan met het potentieel.

Hoe werkt dat dan dat de gebruikers bepalen?


Inderdaad. Ben bang dat dat een beetje te rooskleurig voorgesteld is. Wel eens van algoritmen gehoord

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:41

enzino schreef:
Pipodipo schreef:
Nee hoor, dat bepalen Facebook en Twitter helemaal niet, dat bepalen de gebruikers. Als deze bedrijven zelf een bepaalde kant op sturen met het wel/niet toelaten van bepaalde input, dan is het snel gedaan met het potentieel.

Hoe werkt dat dan dat de gebruikers bepalen?

Facebook is een bedrijf. En dus kun je ervoor kiezen ze niet te steunen door er geen account te hebben.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:56

Als jij denkt dat jij in je boodschap beperkt wordt, dan is er geen enkele wet die jou verbiedt om een eigen kanaal te openen. Dat is waar het bij de vrijheid van meningsuiting om gaat. Niet om de vraag of iemand anders verplicht is om jou een podium te geven om die mening uit te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:10

Avalanche81 schreef:
Facebook is een bedrijf. En dus kun je ervoor kiezen ze niet te steunen door er geen account te hebben.

Tuurlijk kan dat en dan sta je dus met een zeepkist in het park en een bereik van 100 mensen omdat jouw mening niet bij hun huisregels past.

Of je zet je eigen facebook op en post als enige gebruiker je mening waar je bereik 1 is. Mits je provider je wel wil hosten natuurlijk.

Vreselijk veel macht voor een paar bedrijven die dus kunnen bepalen welke meningen bereik mogen hebben en welke niet.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:28

enzino schreef:
Avalanche81 schreef:
Facebook is een bedrijf. En dus kun je ervoor kiezen ze niet te steunen door er geen account te hebben.

Tuurlijk kan dat en dan sta je dus met een zeepkist in het park en een bereik van 100 mensen omdat jouw mening niet bij hun huisregels past.

Of je zet je eigen facebook op en post als enige gebruiker je mening waar je bereik 1 is. Mits je provider je wel wil hosten natuurlijk.

Vreselijk veel macht voor een paar bedrijven die dus kunnen bepalen welke meningen bereik mogen hebben en welke niet.

Eens, en dat vind ik absoluut een probleem bij Facebook, want mensen bannen omdat ze dingen zeggen waar jij het niet mee eens bent, vind ik wel echt een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:08

Avalanche81 schreef:
Eens, en dat vind ik absoluut een probleem bij Facebook, want mensen bannen omdat ze dingen zeggen waar jij het niet mee eens bent, vind ik wel echt een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting.

Wat mij betreft ook, vandaar dat ik het ook niet erg boeiend vind om het puur vanuit de wet te bekijken waar een rechter beslist dat de grondwet gewaarborgd is en verder weinig discussie mogelijk is.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:13

enzino schreef:
Avalanche81 schreef:
Eens, en dat vind ik absoluut een probleem bij Facebook, want mensen bannen omdat ze dingen zeggen waar jij het niet mee eens bent, vind ik wel echt een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting.

Wat mij betreft ook, vandaar dat ik het ook niet erg boeiend vind om het puur vanuit de wet te bekijken waar een rechter beslist dat de grondwet gewaarborgd is en verder weinig discussie mogelijk is.

Kun je dat nog wat verder uitleggen, misschien met een voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:18

Pipodipo schreef:
Kun je dat nog wat verder uitleggen, misschien met een voorbeeld?

Uit mijn eerdere post:

enzino schreef:
Als Facebook morgen beslist dat je niet meer mag zeggen dat de mens wel of niet klimaatverandering mede veroorzaakt, dat euthanasie wel of niet moet mogen of dat zwarte piet wel of niet zwart mag zijn, dan is er weinig dat je kan doen. Helemaal als alle andere social media bedrijven deze stap volgen. Een handvol mensen beslist hiermee effectief wat wel en niet besproken mag worden in de maatschappij. Dat is volgens de wet geen beperking van de vrijheid van meningsuiting, maar je kunt groepen mensen (of meningen) zo wel volledig buitensluiten ondanks dat ze netjes binnen de wet blijven.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:36

Facebook staat er bij mij niet om bekend dat ze graag hun mening ergens over uiten, laat staan opdringen. Het is voor mij ook geen bron om beslissingen mee te maken, niet om schoenen te kopen, niet om te bedenken welke presidentskandidaat mijn voorkeur zou hebben en ook over welk soort energie ik wil gebruiken. Facebook is voor mij meer een vermakelijk medium vol met vriendjes en kattenfilmpjes.

Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:38

enzino schreef:
Roodvos schreef:
-Op het Malieveld met vlaggen zwaaien omdat beleid en wetgeving niet aansluit bij jouw (levens)overtuiging: vrijheid van meningsuiting (en recht op demonstreren).
-Je levensvisie aan een ander willen opleggen: intolerantie.

... Accepteren dat binnen de wettelijke kaders van de samenleving individuen andere keuzes kunnen en mogen maken dan jij. Ook als die lijnrecht tegenover jouw overtuigingen staan. ...

Maar is dat niet wat te simpel?

Want veel groepen pleiten er juist voor om de wettelijke kaders zo aan te passen dat zaken die lijnrecht tegenover hun overtuigingen staan daar buiten komen te liggen.

Als je tegen euthanasie bent (of wat dan ook) dan pleit je voor een een wetswijziging die euthanasie illegaal maakt. Daar voor pleiten is vrijheid voor meningsuiting, maar als het er doorheen komt dan is het intolerantie omdat je je levensvisie aan anderen oplegt?

Het is een goed bedoelde poging complexe materie te versimpelen. En dat is gelukt, want je hebt het goed begrepen. Het mooie van tolerantie en de daaruit voortkomende keuzevrijheid is dat juist die lijnrecht tegenover elkaar staande levensvisie's de ruimte krijgen.

Als jij tegen euthanasie bent, verplicht niemand jou om wel euthanasie te plegen/ondergaan. Als ik voor euthanasie ben, waarom mag iemand mij dan wel verplichten geen euthanasie te mogen plegen? Als jij tegen euthanasie bent, en je wil lekker liggen creperen tot het einde, mijn zegen heb je. Maar ik wil graag voor die tijd uitstappen als het kan. Dus ja, ik vind het intolerant als iemand met een andere levensvisie mijn keuzevrijheid wil inperken.

En nogmaals, dit is ontzettend complexe materie. Want ook gevoed door je opvoeding en cultuur waarin je leeft. Het is niet voor niets dat we samenlevingen/landen die qua leefregels en overtuiging vrij ver van de onze staan intolerant noemen. Dat komt ook voort uit wat wij gewoon, gebruikelijk en wenselijk vinden. Daar tegenover zullen zij onze samenleving zondig, losbandig o.i.d. vinden.

En door veranderingen in de maatschappij veranderen ook wetten en regels. Waar vroeger (waarbij vroeger niet eens heel lang geleden hoeft te zijn) niet over gepraat mocht worden is tegenwoordig heel gewoon. Bijvoorbeeld het homohuwelijk. Nou ja, gewoon, het is wettelijk bepaald dat het kan, er is helaas nog steeds de nodige herrie over.
De samenleving is dynamisch en inzichten wijzigen over de tijd. Was de samenleving star en onveranderlijk dan leefden we nog in grotten en sloegen we de buurman met een knots de hersens in. Wat an sich ook tamelijk intolerant gedrag is :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:41

Pipodipo schreef:
Facebook staat er bij mij niet om bekend dat ze graag hun mening ergens over uiten, laat staan opdringen. Het is voor mij ook geen bron om beslissingen mee te maken, niet om schoenen te kopen, niet om te bedenken welke presidentskandidaat mijn voorkeur zou hebben en ook over welk soort energie ik wil gebruiken. Facebook is voor mij meer een vermakelijk medium vol met vriendjes en kattenfilmpjes.


Voor veel mensen is social media, inclusief FB, anders de manier om informatie te verzamelen. Daar vinden ze links naar artikelen en meningen van vrienden. Het bezoeken van een website van bv een krant neemt al tijden sterk in populariteit af.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:47

Wat ik vooral problematisch vind, is dat Facebook compleet ondoorzichtig is in hoe men vrijheid van meningsuiting en de grenzen daaraan interpreteert en toepast. Het is een gigantisch machtig bedrijf, maar tegelijkertijd schimmig en anoniem. Ook op andere vlakken.

De vraag wat er zou gebeuren als FB zou beslissen bepaalde visies te weren als zijnde onwenselijk, en dus zou censureren, is wel interessant. Valt FB in Nederland dan onder de Nederlandse wet? Kan het bedrijf teruggefloten of zelfs aangeklaagd worden (lijkt me moeilijk ...)? Wat zou de overheid kunnen doen in zo'n geval? Wat kun je als gebruiker doen? Weinig, ben ik bang.
Ik heb het dan overigens over het weren van visies die omstreden zijn, maar niet strafbaar, dus die volgens de Nederlandse wet vallen onder de vrijheid van meningsuiting (geen sprake van bedreiging, laster, smaad, racisme etc).

Gelukkig zijn er genoeg andere (en betere) online informatiebronnen. Ik vind het best een eng idee dat er zpveel mensen zijn die wat dat betreft vooral of zelfs uitsluitend leunen op FB.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:55

Askja schreef:
Gelukkig zijn er genoeg andere (en betere) online informatiebronnen. Ik vind het best een eng idee dat er zpveel mensen zijn die wat dat betreft vooral of zelfs uitsluitend leunen op FB.

Nou inderdaad, het lijkt mij best erg als FB het centrum van je wereld is.

Als gebruiker houd je je eigen nationaliteit en daardoor val je dus onder de Nederlands wet als je de Nederlandse nationaliteit hebt. Zonder gebruikers is FB helemaal niks en heeft het ook geen inhoud. Maar in de praktijk is het waarschijnlijk zo dat als jouw mening zo discutabel is dat FB 'm niet wil hebben, dat je dan zelf wel ergens anders je mening gaat delen.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:39

enzino schreef:
Avalanche81 schreef:
Facebook is een bedrijf. En dus kun je ervoor kiezen ze niet te steunen door er geen account te hebben.

Tuurlijk kan dat en dan sta je dus met een zeepkist in het park en een bereik van 100 mensen omdat jouw mening niet bij hun huisregels past.

Of je zet je eigen facebook op en post als enige gebruiker je mening waar je bereik 1 is. Mits je provider je wel wil hosten natuurlijk.

Vreselijk veel macht voor een paar bedrijven die dus kunnen bepalen welke meningen bereik mogen hebben en welke niet.


Het is toch aan jou om ervoor te zorgen dat er genoeg luisteraars bij jouw zeepkist staan? Dat is toch niet de verantwoordelijkheid van anderen? Of het nou om de parkbeheerder gaat van het park waar jij zeepkist neerzet, of een Facebook of Twitter, die vinden dat jij niet aan hun voorwaarden voldoet. En als je zelf geen platform wil creëren, dan ga je toch naar eentje, die wel in jouw straatje past. Of dat nou Joop, Geen Stijl of Bokt is. De wereld is groter dan Facebook en Twitter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:46

Pipodipo schreef:
Nou inderdaad, het lijkt mij best erg als FB het centrum van je wereld is.

Als gebruiker houd je je eigen nationaliteit en daardoor val je dus onder de Nederlands wet als je de Nederlandse nationaliteit hebt. Zonder gebruikers is FB helemaal niks en heeft het ook geen inhoud. Maar in de praktijk is het waarschijnlijk zo dat als jouw mening zo discutabel is dat FB 'm niet wil hebben, dat je dan zelf wel ergens anders je mening gaat delen.

Je valt onder de amerikaanse wet (amerikaans bedrijf) en onder hun huisregels. De strengste van die twee telt. Of je daadwerkelijk onder de nederlandse wet valt zou ik niet eens met zekerheid durven zeggen, verander je nationaliteit en gebruik vpn en je valt mogelijk opeens onder een andere wet. Tijdens politieke protesten hier in Thailand is dat meerdere malen besproken; de autoriteiten eisten informatie van FB omdat Thaise wetten overtreden waren maar de bevelen van de rechtbanken hebben ze weinig mee gedaan.

Je mening hoeft heus niet extreem te zijn op FB om een ban te krijgen. FB beslist wat wel en niet mag en daar is soms geen touw aan vast te knopen: alles valt of staat met hoe ze hun eigen regels interpreteren en hoe de wind waait die dag.

Ergens anders je mening delen is een leuk idee, maar de meeste internetbedrijven (fb, instagram, youtube, twitter, paypal, patreon, etc) zitten allemaal in amerika, in dezelfde omgeving en ze houden heerlijk contact met elkaar (inclusief wat sociaal en politiek gewenst is).

Er zijn wel alternatieven maar de gebruikersaantallen zijn daar zo laag dat daar posten nauwelijks zin heeft. Zo lang de eerdere genoemde grote bedrijven de "vrijheid van online meningsuiting" maar langzaam genoeg terugschroeven zal er nooit een goed alternatief komen vanwege het netwerkeffect. Ze hebben bijna een volledig "monopolie op social media".

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:07

En toch is social media erg krachtig. Zonder facebook was ik niet de eerste rebreather cave instructeur van Nederland geweest, want dan had ik de reis naar Amerika niet gemaakt. Zonder Facebook had mijn foto niet in het Natuurmuseum in Leeuwarden gehangen. Zonder Facebook had ik geen publicatie gehad in een Amerikaans tijdschrift, zonder social media was mijn foto niet gepubliceerd in een magazine in Hurgada.

Dus als je het zo bekijkt is social media een krachtig middel en het kan dus ook een krachtig middel zijn om reclame te maken, of om protesten te laten horen.

santie

Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:42

Vrijheid van meningsuiting gaat hand in hand met fatsoen. De manier waarop dingen worden gezegd is vaak de reden waardoor mensen zich bekritiseerd, beledigd of gekwetst voelen.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:58

De macht van Facebook en Twitter is inderdaad ontwrichtend. En dat gaat allerlei kanten op: het geeft een onevenredig platform aan 'meningen' die behoorlijk over de randen van (onze) wetten gaan, denk aan beledigen, bedreigen, discrimineren, haatzaaien, oplichting, seksuele intimidatie, smaad en stalking.

Maar ook door het belemmeren van de vrijheid van meningsuiting van anderen, door ze van het platform te blokkeren door valse meldingen, prive-gegevens openbaren, bedreigen, werkgevers informeren, chantage en nog een heleboel andere zaken.

Daarmee hebben we nu de situatie dat de 'vrijheid van meningsuiting' juist een heleboel meningen en plekken waar mensen zich zouden kunnen uiten onveilig maakt (letterlijk onveilig: mensen worden ook fysiek bedreigd naar aanleiding van online zaken), terwijl het andere meningen een breed platform geeft die we wettelijk eigenlijk helemaal niet toestaan. En we kunnen er maar zeer beperkt wat aan doen omdat Facebook meer gebruikers heeft dan wij als land inwoners...

Kwalijk en gevaarlijk, hoe dan ook.