'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:18

Tallie1979 schreef:
95% van alle CE markeringen is vals. Is dus geen keuring aan te pas gekomen en de veiligheid of werking is niet te garanderen.

En om een product te mogen verkopen in de EU, moet het voldoen aan de wet. Dus ja, alles moet een certificaat hebben.


Uit China ja, niet uit Europa.
Anders zou ik daar graag een bron van zien.

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:19

verootjoo schreef:
Wat er mis is met Chinees textiel? Dat het chemisch gekleurd is en dat er mensen en kinderen in verschrikkelijke omstandigheden aan hebben gewerkt :

Want buiten dat het onveilig kan zijn, betaald natuurlijk iemand anders wel de rekening van onze goedkope spullen.

En dat is voor mij ook een reden om niks van Ali en co of andere Aziatische ellende uit winkels hier te kopen.


Dit dus. Ik koop er echt nooit wat.

moonsparkle
Berichten: 21863
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:20

Vraag voor de grap eens bij de tandarts waar je kroon vandaan komt, best veel laboratoriums zijn tijdens de crisis failliet gegaan ook omdat bedrijven de kronen laten maken in China en dan in Nederland doorverkopen goedkoper dan waarvoor labs het in Nederland kunnen fabriceren.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:21

Ik koop nooit wat op dat soort sites, liever kwalitatief spul dan zooi zonder keurmerk. Ook met oog op milieu vind ik het best bezwaarlijk om daar helemaal te bestellen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:24

Veel bedrijven zullen in het kort in de problemen komen, omdat er ten gevolge van het Coronavirus geen import meer is uit China van onderdelen van vanalles.
Heb ik vernomen van een klant die een groothandelszaak heeft in verlichting.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:25

MizzMontana schreef:
Tallie1979 schreef:
95% van alle CE markeringen is vals. Is dus geen keuring aan te pas gekomen en de veiligheid of werking is niet te garanderen.

En om een product te mogen verkopen in de EU, moet het voldoen aan de wet. Dus ja, alles moet een certificaat hebben.


Uit China ja, niet uit Europa.
Anders zou ik daar graag een bron van zien.


Ja, ik zie dat ik vergat erbij te zetten uit het verre oosten, enige nuance is daar wel op zijn plaats. Je hebt gelijk! :D

95% van de markeringen uit China, Japan, India etc. dus. Want niet alleen China plakt overal een vals CE op. Ik zie ze ook uit andere Oosterse landen.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 24-02-20 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:26

Veel fabrikanten hebben zelfs twee productielocaties. Eentje waarbij alles op orde is, waar de sociale controles mogen worden uitgevoerd, waar ze keurmerken hebben en waar ze volgens het boekje werken.. én een waarbij dat allemaal níét het geval is.
Producten van de eerste fabriek zijn dan €0,10/st. duurder, bijvoorbeeld. Hier kopen de grote organisaties in.

De Ali en de Wish producten komen als vanzelfsprekend 9 vd 10 keer bij de tweede vandaan..

De stoffen die veel worden gebruikt in textiel zijn vooral AZO kleurstoffen en formaldehyde.
De stoffen die in zacht plastic zitten zijn vooral ftatalaten.
In electronica wordt vaak een hoge concentratie lood gebruikt in het soldeertin. Dat is voor ons als eindgebruiker niet heel gevaarlijk, wel is het verboden om in te voeren in de EU vanwege de hoge giftigheid voor ons milieu. Bovendien is het extreem giftig voor de arbeiders die het spul lassen. Zij zitten continu in de lood dampen. Ga er maar vanuit dat zij 20-30 jaar eerder dood gaan dan eigenlijk nodig zou zijn.
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik daar aan mee heb geholpen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:26

Dat zit er wel in Sevke. Ik noemde net de stempel industrie en daar zijn al releases idd verplaatst vanwege het Coronavirus, omdat deze bedrijven in China stempels en stanzen laten maken en dat dus allemaal vertraging oploopt.

anjali
Berichten: 15418
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:30

ook heel veel dingen die je in gewone winkels koopt is made in China. Dat labeltje ontdek ik vaak als ik iets al lang heb. Ik heb er eigenlijk geen probleem mee. Het aparte is dat allerlei souvenirproducten uit andere landen in China geproduceerd worden.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:33

Tallie1979 schreef:
MizzMontana schreef:

Uit China ja, niet uit Europa.
Anders zou ik daar graag een bron van zien.


Ja, ik zie dat ik vergat erbij te zetten uit het verre oosten, enige nuance is daar wel op zijn plaats. Je hebt gelijk! :D

95% van de markeringen uit China, Japan, India etc. dus. Want niet alleen China plakt overal een vals CE op. Ik zie ze ook uit andere Oosterse landen.


:D
Ik las het inderdaad alsof het ook voor spul uit Europa zou gelden. Goed aangepast!

Eleeke

Berichten: 2067
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:38

anjali schreef:
ook heel veel dingen die je in gewone winkels koopt is made in China. Dat labeltje ontdek ik vaak als ik iets al lang heb. Ik heb er eigenlijk geen probleem mee. Het aparte is dat allerlei souvenirproducten uit andere landen in China geproduceerd worden.


Ja dat klopt, er komen namelijk ook genoeg zaken uit China die wel aan de regels voldoen.
Die worden dan Door "europese" winkels aangekocht, en hebben de goede certificaten en bevatten geen in Europa verboden chemicalien etc.

Maar in China zelf gelden die regels niet, dus voor de Chinese ( Ali en Wish) markt, wordt er veel goedkoper en een stuk minder veilig geproduceerd.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:41

MizzMontana schreef:
:D
Ik las het inderdaad alsof het ook voor spul uit Europa zou gelden. Goed aangepast!


Goed dat je mij er op wees, want informatie moet natuurlijk wel kloppen. Ik ga er soms vanuit dat iedereen dat begrijpt ( beroepsdeformatie ) maar dat is natuurlijk zeker niet het geval.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:54

anjali schreef:
ook heel veel dingen die je in gewone winkels koopt is made in China. Dat labeltje ontdek ik vaak als ik iets al lang heb. Ik heb er eigenlijk geen probleem mee. Het aparte is dat allerlei souvenirproducten uit andere landen in China geproduceerd worden.

Haha, dat is waar! De hollandse klompjes worden in China geproduceerd en hier door o.a. de Chinese toeristen weer gekocht en mee naar huis genomen. :D

Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:55

Tallie1979 schreef:
95% van alle CE markeringen is vals. Is dus geen keuring aan te pas gekomen en de veiligheid of werking is niet te garanderen.

En om een product te mogen verkopen in de EU, moet het voldoen aan de wet. Dus ja, alles moet een certificaat hebben.

Lubach liet dat laatst zien. China heeft ook een “CE” merk in het leven geroepen. Het lijkt sprekend op het Europese CE-keurmerk. Maar het staat dan voor “Chinese Export”, en de afstand tussen de C en de E is net even groter dan die van het Europese CE keurmerk. Maar exact hetzelfde lettertype.

Voor een leek en/of met een snelle controle niet van echt te onderscheiden. Deze praktijken zijn echt zo ontzettend fout, daar heb ik geen woorden voor.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:05

Kijk, tussen made in China en ongekeurde producten uit China halen via internet, zit een wereld van verschil.

Stel dat jij als EU geregistreerd bedrijf een product wilt verkopen. Laten we voor de grap mondkapjes als voorbeeld nemen. Dan heb je te maken met een persoonlijk beschermingsmiddel of een medisch hulpmiddel ( afhankelijk van het gebruik ) in beide gevallen, dient het product te zijn getest en voorzien zijn van een CE markering, voordat je het mag verkopen in de EU.

Deze kapjes worden in China geproduceerd en ongekeurd verkocht aan de EU geregistreerde ondernemer verkocht als zijnde gecertificeerd en gecontroleerd product.

Op het moment dat die EU geregistreerde ondernemer de mondkapjes gaat verkopen, is de wet zo geregeld, dat hij op dat moment ook officieel aansprakelijk is voor het product. En hij wordt volgens de wet ook meteen gezien als de producent, ook al zet hij de mondkapjes niet zelf in elkaar, ook al heeft hij een kant en klaar product gekocht.


Stel nou dat iemand dat mondkapje gaat gebruiken en er zit een giftige stof in. En die persoon komt te overlijden. Je mag 1x raden wie dan de sigaar is. En ik kan je verklappen, dat is niet de Chinese fabriek.

Zodra jij, als bedrijf, een product gaat verkopen, ben jij 100% aansprakelijk en daarnaast moet jij als bedrijf er altijd 100% zeker van zijn dat je product voldoet.

Dus made in China is geen probleem, zo lang het product maar voldoet. En als je hier iets in een fysieke winkel koopt, dan mag je er als consument vanuit gaan dat je product veilig is. En is dat het niet, dan i er altijd de NVWA, het IGJ of de ACM om het aan te melden.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 24-02-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:07

Roodvos schreef:
Lubach liet dat laatst zien. China heeft ook een “CE” merk in het leven geroepen. Het lijkt sprekend op het Europese CE-keurmerk. Maar het staat dan voor “Chinese Export”, en de afstand tussen de C en de E is net even groter dan die van het Europese CE keurmerk. Maar exact hetzelfde lettertype.

Voor een leek en/of met een snelle controle niet van echt te onderscheiden. Deze praktijken zijn echt zo ontzettend fout, daar heb ik geen woorden voor.



Het is juist precies andersom. De CE van China staat dichter op elkaar. Officiële CE kan je onderscheiden door denkbeeldig 2 gelijke circels naast elkaar te plaatsen. Daar kan je dan de C en de E in tekenen. Chinezen zetten deze 2 dichter op elkaar.

Hier heb je een goede uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:09

In dure echte Merk kleding zit ook vaak label ,,made in China,,
Sta daar altijd toch iets verbaasd van als ik een truitje van zo een 300€ in mijn handen heb

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:10

De afstand is juist kleiner; bij het Europese keurmerk is het C E.....en bij het slinkse Chinese Export is de spatie er tussen weg, dus CE ipv C E

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:21

Zou normaal nooit wat via Ali of Wish bestellen. Maar pas geleden een nieuw onderdeel voor de afwasmachine nodig. En dat was op Ali zoveel goedkoper dat je gek zou zijn om het wel via een NL site of winkel te bestellen. Via winkel ook veel langere levertijd als via Ali. Dus toch via Ali besteld.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:22

Waar denk je dat alle ruitersportartikelen vandaan komen :+

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:25

Tallie1979 schreef:
Kijk, tussen made in China en ongekeurde producten uit China halen via internet, zit een wereld van verschil.

Stel dat jij als EU geregistreerd bedrijf een product wilt verkopen. Laten we voor de grap mondkapjes als voorbeeld nemen. Dan heb je te maken met een persoonlijk beschermingsmiddel of een medisch hulpmiddel ( afhankelijk van het gebruik ) in beide gevallen, dient het product te zijn getest en voorzien zijn van een CE markering, voordat je het mag verkopen in de EU.

Deze kapjes worden in China geproduceerd en ongekeurd verkocht aan de EU geregistreerde ondernemer verkocht als zijnde gecertificeerd en gecontroleerd product.

Op het moment dat die EU geregistreerde ondernemer de mondkapjes gaat verkopen, is de wet zo geregeld, dat hij op dat moment ook officieel aansprakelijk is voor het product. En hij wordt volgens de wet ook meteen gezien als de producent, ook al zet hij de mondkapjes niet zelf in elkaar, ook al heeft hij een kant en klaar product gekocht.


Stel nou dat iemand dat mondkapje gaat gebruiken en er zit een giftige stof in. En die persoon komt te overlijden. Je mag 1x raden wie dan de sigaar is. En ik kan je verklappen, dat is niet de Chinese fabriek.

Zodra jij, als bedrijf, een product gaat verkopen, ben jij 100% aansprakelijk en daarnaast moet jij als bedrijf er altijd 100% zeker van zijn dat je product voldoet.

Dus made in China is geen probleem, zo lang het product maar voldoet. En als je hier iets in een fysieke winkel koopt, dan mag je er als consument vanuit gaan dat je product veilig is. En is dat het niet, dan i er altijd de NVWA, het IGJ of de ACM om het aan te melden.


_/-\o_

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:34

Popstra schreef:
In dure echte Merk kleding zit ook vaak label ,,made in China,,
Sta daar altijd toch iets verbaasd van als ik een truitje van zo een 300€ in mijn handen heb


Duur is niet altijd gelijk aan verantwoord geproduceerd.
En verantwoord producerende merken produceren ook wel eens in China, maar dan dus wel duurzaam en zonder kinderarbeid en met goede werkomstandigheden :)

Je moet helaas goed op onderzoek uitgaan en weten wat je kan kopen.

anjali
Berichten: 15418
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:36

Ik heb erge problemen met al die jassen met bontkragen ,Het blijkt dat echt bont uit China etc. nog goedkoper is dan imitatiebont.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:46

Ik ben zelf stom verbaasd dat best veel mensen zijn die gewoon bij zo doorverkoper spullen kopen op marktplaats in plaats zelf recht streeks te kopen via ali voor de helft minder.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:48

Blussem schreef:
Ik ben zelf stom verbaasd dat best veel mensen zijn die gewoon bij zo doorverkoper spullen kopen op marktplaats in plaats zelf recht streeks te kopen via ali voor de helft minder.


Dat zijn dropshippers. En er zijn heel wat mensen die dat fenomeen gewoon niet kennen. Niet iedereen is zo handig met internet of kent Ali Express.

En dropshippers maken dankbaar gebruik van die ontwetendheid. Het probleem is ook dat het niet verboden is om als dropshipper te werken.