Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:26

MirandaFuego schreef:
Ben zelf vooral benieuwd hoe ze kerst gaan noemen, dat lijkt me persoonlijk toch meer gelinkt aan het geloof.

Als ze carnaval het verkleedfeest noemen, dan zullen ze kerst vast het vreetfestijn gaan noemen :D

En als mensen daar behoefte aan hebben, dan moeten ze dat vooral doen en hoop ik dat allerlei nieuwsmedia mij daar niet lastig mee vallen, in de hoop een relletje te scoren.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:44

karuna schreef:
Het is juist een verzoek van de ouderraad om de naam te wijzigen. :?

ja daarom... dan als school zeggen:prima.. als de naam niet. mag, dan het feest ook niet. Kids teleurgesteld en boos en dat was vast niet de bedoeling...

Mondy

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:35

En waarom zou je die kinderen de dupe moeten laten zijn van een verandering van naam ?? Ik snap dat oprecht niet. Waarom wij volwassenen moeilijk moeten doen ten nadele van kinderen.
Als ze nou zeggen carnaval mag niet meer verkleed of verplicht allemaal als juf/meester/boer ok..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:48

Mondy schreef:
En waarom zou je die kinderen de dupe moeten laten zijn van een verandering van naam ?? Ik snap dat oprecht niet. Waarom wij volwassenen moeilijk moeten doen ten nadele van kinderen.
Als ze nou zeggen carnaval mag niet meer verkleed of verplicht allemaal als juf/meester/boer ok..

Hoezo zijn kinderen de dupe dan? Die zal het waarschijnlijk worst wezen hoe het feestje heet :)F

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:55

Dat bedoel ik juist :)
Ik antwoorde op de reactie boven mij

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:11

Mondy, natuurlijk hoeft dat niet! Ik vind het alleen idioot dat ouders zich druk maken om de naam... en zie niet wat die naam nou voor verschil maakt... tegelijkertijd vind ik het idioot dat anderen zich er kennelijk druk om maken. En ben ik al helemaal geeegerd dat ik er ook nog op reageer.... t is allemaal gezeik om niks.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:23

De grootste carnevalsfeesten zijn bijv. in Rio en in Venetie. Vooral in Venetie is het superchique met prachtige kostuums.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:26

anjali schreef:
De grootste carnevalsfeesten zijn bijv. in Rio en in Venetie. Vooral in Venetie is het superchique met prachtige kostuums.

Dat is mijn inziens ook echt niet te vergelijken met Hollands boeren klootjes carnaval (en dan doel ik niet op de optochten, maar op de”feesten” in kroegen en discotheken

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:35

LadyMadonna schreef:
anjali schreef:

Dat is mijn inziens ook echt niet te vergelijken met Hollands boeren klootjes carnaval (en dan doel ik niet op de optochten, maar op de”feesten” in kroegen en discotheken

Klootjes carnaval?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:35

Ik las het in de krant, vind het een vaag verhaal. Zoals hier ook al gezegd willen ze dus Kerst en Pasen niet veranderen. Er zit dus geen logica in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:19

Klootjes carnaval: mensen die carnaval gebruiken als excuus om zich ladderzat te misdragen “want het is carnaval, dus dan mag het”.
Toen ik nog in Breda werkte kwamen ze met 100en aan per bus/trein tot grote ergernis van de bredanaren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:00

Kinke schreef:
Ik las het in de krant, vind het een vaag verhaal. Zoals hier ook al gezegd willen ze dus Kerst en Pasen niet veranderen. Er zit dus geen logica in.

En dat hoeft ook helemaal niet, dat is het mooie :) Dit soort berichten zijn vooral opruiing, we hoeven helemaal niks te vinden van hoe een basisschool hun feestje noemt. Als die ouders daar wat van vinden kunnen ze dat tegen school zeggen, en wij hebben er niks mee te maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:38

LadyMadonna schreef:
Klootjes carnaval: mensen die carnaval gebruiken als excuus om zich ladderzat te misdragen “want het is carnaval, dus dan mag het”.
Toen ik nog in Breda werkte kwamen ze met 100en aan per bus/trein tot grote ergernis van de bredanaren

Juist, jij weet duidelijk niet wat carnaval precies inhoud. ;)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:03

Dat zegt ze ook niet? Maar dat is ook hoe carnaval hier gevierd wordt, je verkleden en je lam zuipen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:05

Shaggy09 schreef:
LadyMadonna schreef:

Juist, jij weet duidelijk niet wat carnaval precies inhoud. ;)

Of je doet even begrijpend lezen....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:59

Ach ja, zo hebben we nu diabetes feest, intermittent fasting feest, eitjesfeest en vreetfeest.
Daarnaast spelen we de zwarte piet aan iemand toe, wonen sommigen nu in Roomdrecht en eten we nog wel jodenkoek.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:00

Ach op zo'n school is het toch ook niet meer dan een verkleedfeest? Dus misschien juist wel terecht, dat ze niet de naam 'carnaval' misbruiken voor iets dat slechts een verkleedfeest is :D

Mensen zijn opeens zo overgevoelig voor dit soort veranderingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:29

Ach, waar ik woon wordt zo ongeveer in ieder dorp carnaval op een andere datum geviert. Ergens tussen eind Januari en midden Maart kun je ieder weekend optochten kijken en klemzuipen. Alleen in Katholieke regio‘s is het nog volgens de kerkelijke kalender, de rest doet maar wat.
Dus ik ben niet erg onder de indruk van Zevenaar.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:45

Wat maakt het uit dat het carnaval heet? Ik snap al die ophef en moeilijk doen over naamsveranderingen niet.

Of het nu carnaval of verkleedfeest heet, het komt (voor mij) op hetzelfde neer: jezelf een week lang ''legaal'' in coma zuipen en alles snaaien wat je wil. Althans, zo ervaar ik carnaval, als ik kijk naar hoe de mensen om mij heen en in mijn stad zich gedragen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:46

Zertab schreef:
Wat maakt het uit dat het carnaval heet? Ik snap al die ophef en moeilijk doen over naamsveranderingen niet.

Ik snap het wel en ik ga proberen om het een beetje uit te leggen. Tradities en cultuur hebben wat te maken met wat je "je roots" kan noemen. Je bent opgegroeid in deze cultuur en met deze traditie en daardoor vormen ze nu een stuk van je eigen identiteit.
Naar gelang hoe je je ontwikkelt, "hang" je aan deze identiteit in meer of mindere mate. Is het meer of mindere mate belangrijk en daarmee meer of minder een heilig huisje.

Zelf woon ik sinds 20 jaar in het buitenland. Niet zo heel erg ver van mijn "roots", maar toch wel verrassend anders. En dat andere is een verrijking en een winst, maar je word je ook wel erg bewust van wat je daarvoor hebt meegekregen en waardoor je werd wie je bent.
Redelijk lang had ik in die tradities nodig om me te kunnen handhaven in een voor mij vreemde wereld. En dat geldt, denk ik, voor de meeste immigranten. Men verwijt hen dat ze vasthouden aan hun cultuur en hun denkbeelden en dat ze zich moeten aanpassen aan het land waar ze in leven. En ook dat is wel waar. Maar het heeft tijd nodig. Bij mij wel 20 jaar. Nu sta ik op het punt een nieuwe cultuur aan te nemen als de mijne. En raar maar waar: des te meer waardering heb ik voor mijn "roots". Ik heb het nodig gehad om ze ter verloochenen en nu heb ik het nodig om ze ter erkennen als deel van mezelf.

Dáárom kan een naam en een traditie zo belangrijk zijn.

Als buitenlander in een land dat toekomstig écht het mijne wordt (lees: ik vraag een nieuwe nationaliteit aan), en waar ik wil meewerken aan een mooie toekomst, begrijp ik steeds meer waarom roots en tradities belangrijk zijn in een inburgeringsproces. Ik pleit voor begrip voor mensen uit het buitenland die hier willen integreren en willen meewerken aan een mooie toekomst, maar daarvoor hun eigen tradities en gewoontes moeten cultiveren. En ik pleit eveneens voor die mensen die een "invasie" van buitenlanders zien en hun eigen tradities en roots zien veranderen en die willen vechten voor het behoud van deze waarden.

Integratie is niet per sé de oplossing. Het accepteren van diversiteit lijkt me een belangrijker thema voor een goede samenleving.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:51

Maar Soesita, ik ben opgegroeid in de Alblasserwaard. Op de basisschool “vierden” wij carnaval (dat wil zeggen: we kwamen verkleed naar school en zongen “er staat een paard in de gang”).
Pas veel later leerde ik dat het met het katholieke geloof samen hing. En ook toen ik een vriendin uit regio Boxtel kreeg kwam ik er achter dat carnaval bij deze mensen heel diep zit.
Maar hoe is dit dan mijn traditie?

Integratie heeft het in deze niets mee te maken trouwens, het gaat niet om buitenlanders, het gaat om niet gelovigen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:56

LadyMadonna schreef:
Maar Soesita, ik ben opgegroeid in de Alblasserwaard. Op de basisschool “vierden” wij carnaval (dat wil zeggen: we kwamen verkleed naar school en zongen “er staat een paard in de gang”).
Pas veel later leerde ik dat het met het katholieke geloof samen hing. En ook toen ik een vriendin uit regio Boxtel kreeg kwam ik er achter dat carnaval bij deze mensen heel diep zit.
Maar hoe is dit dan mijn traditie?

Integratie heeft het in deze niets mee te maken trouwens, het gaat niet om buitenlanders, het gaat om niet gelovigen

LadyMadonna: Het gaat er evenmin om of carnaval een christelijke basis heeft of niet. Het gaat er om waarom het bij vele mensen kwaad bloed zet als je aan tradities gaat zitten. Zelfs als het maar om een naam gaat. Het gaat er om welke betekenis deze tradities voor sommige mensen kunnen hebben en waarom. Hoe diep die gevoelens van (zelf)behoud kunnen gaan en waarom dat niet noodzakelijk met racisme te maken heeft, wat ten onrechte graag beweerd wordt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:23

Dingen die voor jou belangrijk zijn, opdringen aan anderen. Dat is fout. Vanuit welke traditie of dogma dan ook.

Carnaval betekent voor veel mensen in Nederland niets. Of iets negatiefs.

Tradities zijn niet heilig, tradities veranderen, tradities verdwijnen op een gegeven moment en nieuwe ontstaan.

Dat is hoe het gaat. Of je daar mee kunt dealen of niet. Het is raadzaa. Je dat te realiseren in plaats van wrokkig en boos te worden of anderen er de schuld van te geven.

Het is mensenwerk. Niet een statisch gegeven.

Edit: uitgebreid
Laatst bijgewerkt door Boras op 17-02-20 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:27

Boras schreef:
Dingen die voor jou belangrijk zijn, opdringen aan anderen. Dat is fout. Vanuit welke traditie of dogma dan ook.

Klopt. Daar ben ik het zeker mee eens. Het is erg belangrijk dat we iedereen respecteren in de tradities en cultuur die hij/zij gewoon is en waar hij/zij behoefte aan heeft. Maar dan alsjeblieft ook wederzijds. Vanuit een overdreven politieke correctheid dan maar onze "eigen" nederlandse en belgische tradities overboord gooien of willekeurig gaan aanpassen zet terecht kwaad bloed.
Als we culturele verschillen gaan begrijpen en accepteren hebben we ook de mogelijkheid van elkaar te leren en tot iets nieuws te komen. Respect gaat in beide richtingen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:38

soesita schreef:
Boras schreef:

Klopt. Daar ben ik het zeker mee eens. Het is erg belangrijk dat we iedereen respecteren in de tradities en cultuur die hij/zij gewoon is en waar hij/zij behoefte aan heeft. Maar dan alsjeblieft ook wederzijds. Vanuit een overdreven politieke correctheid dan maar onze "eigen" nederlandse en belgische tradities overboord gooien of willekeurig gaan aanpassen zet terecht kwaad bloed.
Als we culturele verschillen gaan begrijpen en accepteren hebben we ook de mogelijkheid van elkaar te leren en tot iets nieuws te komen. Respect gaat in beide richtingen.

Nee je legt mijn woorden verkeerd uit.
Ik heb het niet over "andere" culturen. Ik heb het over mensen uit onze eigen cultuur.
Carnaval is onderdeel van de cultuur van maar een bepaald deel van de autochtone Nederlanders. Voornamelijk het katholieke deel. En ook niet van alle katholieken.

Je begint over wij (Nederlands en Vlaams) en politiek correct.
Het verbaast me niet. Dat is vaak onderliggende sentiment bij dit soort discussies: wij/zij. Maar niet rascistisch bedoelt. Dat geloof ik.

Ik had het dus over de autochtone bevolking, die is niet eenduidig. Zeker niet over carnaval. Zij mogen het feestje dat zij vieren noemen zoals zij willen. Mensen moeten zich dat realiseren.

En natuurlijk geldt dat recht en die vrijheid ook voor autochtone mensen. We leven tenslotte in een rechtstaat.

En natuurlijk mag een ieder die dat wil carnaval blijven vieren.

Tot zover mijn bijdrage.