Weer ouderenzorg in het nieuws

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:05

Ik twijfel wel eens of ik me om laat scholen voor een functie in de (ouderen)zorg, het is belangrijk werk en het lijkt me veel voldoening geven. Toch zijn er een paar puntjes waardoor ik twijfel;

Werkdruk. Ik kan heel goed om gaan met korte periodes van enorme drukte, mits ik ook maar voldoende tijd krijg om deze periodes af te laten vloeien. Voor mijn gevoel werken mensen in de zorg maar door en door en door. Is vakantie krijgen erg moeilijk en door de wisselende diensten is het ook moeilijk tussen de diensten door goed uit te rusten.

Het takenpakket an sich. Ik vind bedden verschonen, wasjes draaien, sanitair e.d. schoonmaken allemaal geen enkel probleem. Koffie/thee rondbrengen, de bewoners begeleiden met activiteiten, top. Maar ik wil absoluut niet mensen moeten wassen of billen af moeten vegen. Ik wil mensen best onder de douche zetten en helpen met uitkleden/aankleden, maar daar ligt voor mij de grens.

Beloning. Volgens mij staat het geld dat er verdiend wordt in geen verhouding met wat er voor verantwoordelijkheid verwacht wordt, wat voor inzet er verwacht wordt en wat voor uren er gewerkt wordt.

Tenminste, dat is wat ik mij indenk. Ik weet niet of het klopt en natuurlijk blijven de negatieve ervaringen die je hoort beter hangen dan de positieve.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:09

Het zal best dramatisch zijn, hoor. Maar ik heb toch andere ervaringen.

Mijn oma heeft tot 99 jaar thuisgewoond. Eerst deed mijn vader haar boodschappen, en handelde haar zaken af. Toen hij overleed, nam mijn zusje dat over. 3 x per dag kwam thuiszorg voor haar maaltijden en kousen.

ca 2 maanden geleden kreeg ze een tia, waardoor ze niet meer zelfstandig kon wonen (halfzijdig verlamd). Binnen een week had ze een apartement in een verzorgingshuis. Eigen keuken, badkamer etc. Iets kleiner dan haar vorige woning. Elke dag zetten ze haar in haar rolstoel, en namen haar mee naar beneden. Om daar gezamenlijk met alle bewoners koffie te drinken etc. Ze waren lief, geduldig en zorgden goed voor haar.

Ik vind dat de eisen soms ook wel hoog worden gesteld, hoor. Wat iemand hier ook al zei: mijn koelkast maak ik ook niet eens per 3 maanden schoon. Hoge plekken stoffen??? eens in de 10 jaar? Ramen wassen?? 2 keer per jaar ofzo. Ik ben dan ook wel een smeerkees, maar toch...plekken waar je hoort dat de dagelijkse verzorging niet gebeurd, dat is wel erg. Maar ff boodschappen halen...die kunnen toch zo mee als je zelf gaat? En wat iemand zegt over: kan niet..mensen moeten 40 uur werken..bullshit...dat zijn mensen die vaak ook 3 keer op vakantie gaan en dat is wel een keuze. Het grappige wat mij opvalt, is dat de mensen met het minste geld het beste voor hun familie en zelfs anderen zorgen. De mensen met 3 autos voor de deur piepen over de zorg en dat ze overbelast zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:16

België is even dramatisch. Ik poets nu bij een oudere vrouw met MS. Zij wil eigenlijk naar een serviceflat maar die zijn onbetaalbaar (€2000 per maand is goedkoop!) Zij wordt maar 1 x per week gewassen, als de hulpverleners al niet afzeggen, wat vaak gebeurt.

Rusthuizen zijn quasi niet betaalbaar. €1700 per persoon is ook goedkoop terwijl je blij mag zijn met een pensioen van €1300. Thuiszorg heeft wachtlijsten. Een andere ex klant moest in bed blijven liggen tot die bij haar geraakten. De enige dag was dat om 8.00, de andere dag om 10.30...

JoT

Berichten: 4019
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:56

secricible schreef:
JoT schreef:
Ik kan er met mijn verstand niet bij, waarom er op zo'n belangrijk iets als zorg zo bezuinigd wordt. Mensen die in de zorg werken zouden beter voor hun werk beloond moeten worden en de ondersteuning moeten krijgen die ze nodig hebben. Minder administratieve taken, meer daadwerkelijke zorg verlenen. Misschien dat er dan ook wat meer mensen te porren zouden zijn voor een baan in de zorg. De oude bejaardentehuizen zouden wat mij betreft weer in gebruik genomen mogen worden. En de thuiszorg moet meer uren krijgen.

Zorg verlenen mag wat mij betreft ook wel iets van de overheid worden of zorginstanties moeten aan strengere regels gebonden worden. Geen zorginstanties waarbij de toplaag hoge salarissen en bonussen krijgt...

Ouderen die fit en goed bij geest zijn, lekker thuis laten wonen, met wat hulp erbij indien nodig. Ouderen die dat willen of bij wie de leeftijd zijn tol begint te eisen, moeten de mogelijkheid krijgen om naar een tehuis te gaan. Of anders thuis, met de benodigde zorg erbij. Zonder de kantjes eraf te lopen.

Iemand noemde hier de inzet van vrijwilligers. Tuurlijk is dat belangrijk. Maar wat ik me dan wel afvraag, verhullen al die - niet betaaalde - vrijwilligers ook het probleem niet een beetje?


bezuinigd is ook relatief. De kosten van de zorg worden ieder jaar hoger. Alleen al tussen 2017 en 2018 stegen de kosten met 3miljard euro (!!!) naar 100 miljard(!). De kosten die naar de zorg gaan zijn ieder jaar hoger. Alleen het feit dat de schatkist onze zorgkosten niet kan bijbenen noemen we "bezuinigen". Een betere benadering zou zijn dat onze zorg in deze vorm onbetaalbaar wordt en ieder jaar weer vele male duurder.

De toplaag geen bonussen zou ik prachtig vinden, laat dat geld maar naar de zorg gaan. Maar daarmee ga je de gaten niet dichten en ik denk ook dat het risico groot is dat dan de top wegloopt naar andere branches, waar wel hoge salarissen komen met als gevolg dat je top een stuk minder kwaliteit heeft.

De kantjes er af lopen in de zorg? Sorry, ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Hun schoenen kapot lopen bedoel je. De afgelopen jaren is het aantal bewoners gestegen t.o.v. het aantal zorgmedewerkers. De aankomende jaren gaat dat alleen maar stijgen. Deels omdat we te weinig mensen hebben, maar vooral omdat we teveel ouderen hebben. En die ouderen worden steeds ouder, maar niet steeds gezonder.

Dan zijn vrijwilligers niet het probleem verhullen, maar juist de taken overnemen die de zorg niet meer kan doen, zodat zorg kan doen waar ze voor opgeleid zijn: zorgen.


Ik bedoelde niet dat de zorgmedewerkers er de kantjes van aflopen. Maar meer dat de hele organisatie eromheen en de beschikbare financiën het werk bemoeilijken. Wat onhandig neergezet wellicht, excuses. Ik wil best geloven dat de meeste zorgmedewerkers ontzettend gemotiveerd zijn. Maar ook ontzettend gefrustreerd, omdat ze hun vak eigenlijk niet goed kunnen uitoefenen.

Wat vrijwilligers betreft, prima voor koffie schenken en spelletjes doen enzo. Maar in hoeverre doen vrijwilligers tegenwoordig ook taken die iets verder gaan en die het vakgebied van gediplomeerde zorgmedewerkers overlappen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik las iets over het imago van de zorg, dat dat zo slecht is tegenwoordig. Maar hoe komt dat dan? Omdat de zorg verslechterd is, of omdat zorgmedewerkers in het algemeen mondiger worden en minder terughoudend zijn om te praten over de misstanden in de zorg. Als je een hotel boekt en van de 30 reviews melden er 20 dat de bedden waardeloos waren, dan kijk je wel uit voordat je zo'n hotel boekt. Als je over een beroepsgroep zoveel slechte berichten hoort, dan zal je misschien ook wel minder geneigd zijn om daarvoor te kiezen?

lovelucydan

Berichten: 2070
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:32

raket schreef:
Tja. Ik werk op de geriatrie van een ziekenhuis. De druk en complexiteit is enorm toegenomen. Véél van onze patiënten komen vanuit thuis en veel familieleden gaan er vanuit dat wij wel even een plaatsje elders kunnen vinden. Nee dus. Vol, alles is vol. De wachttijden lang. Thuiszorg? In sommige delen van ons gebied een wonder. Sommige kleine plaatsjes hebben nog ruimte. Mantelzorgers? Bijna allemaal overbelast. Mijn eigen werk zal ik buiten beschouwing laten, maar geloof mij dat we hard werken.

De verpleeghuizen hier in de regio: veel korte diensten. Voor een contract van 24 uur mag je zo 5 a 6 dagen komen. Als er zieken zijn word je veel extra gevraagd. Alles om alles maar net rond te kunnen krijgen. Voldoening van je werk is matig. Het is rennen en vliegen op de piekmomenten. Vakantie? Succes.

Je moet wel erg stevig in je schoenen staan om dit jaren vol te houden. En leuk te blijven vinden.

Het werk an sich is superboeiend. Maar het is gedoe. Véél gedoe.



Ja dat is nog zo iets, kleine flut contracten maar wel 5 A6 keer in de week aanwezig zijn op de piek momenten om aan je uren te komen.. daar zijn ze bij ons ook mee bezig

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:55

JoT schreef:
Ik bedoelde niet dat de zorgmedewerkers er de kantjes van aflopen. Maar meer dat de hele organisatie eromheen en de beschikbare financiën het werk bemoeilijken. Wat onhandig neergezet wellicht, excuses. Ik wil best geloven dat de meeste zorgmedewerkers ontzettend gemotiveerd zijn. Maar ook ontzettend gefrustreerd, omdat ze hun vak eigenlijk niet goed kunnen uitoefenen.

Wat vrijwilligers betreft, prima voor koffie schenken en spelletjes doen enzo. Maar in hoeverre doen vrijwilligers tegenwoordig ook taken die iets verder gaan en die het vakgebied van gediplomeerde zorgmedewerkers overlappen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik las iets over het imago van de zorg, dat dat zo slecht is tegenwoordig. Maar hoe komt dat dan? Omdat de zorg verslechterd is, of omdat zorgmedewerkers in het algemeen mondiger worden en minder terughoudend zijn om te praten over de misstanden in de zorg. Als je een hotel boekt en van de 30 reviews melden er 20 dat de bedden waardeloos waren, dan kijk je wel uit voordat je zo'n hotel boekt. Als je over een beroepsgroep zoveel slechte berichten hoort, dan zal je misschien ook wel minder geneigd zijn om daarvoor te kiezen?


Je eerste vraag (het overlappen) is moeilijk te beantwoorden. Heel veel zorgmedewerkers doen dingen die strict genomen niet bij hun niveau passen. Kamers schoonmaken, eten koken... het is niet echt dat je daar een zorgmedewerker voor nodig hebt.
Maar ik ken geen vrijwilligers die medicijnen delen, medische handelingen doen, helpen bij de complexe verzorging. Taken die daadwerkelijk horen bij een zorgmedewerker. M.i. Is er dus meer sprake van zorg die taken doet die helemaal niet bij hun kwalificaties horen, dan vrijwilligers die het werk van zorgpersoneel doen. Ik denk dat de zorgmedewerkers gaan scholen richting een soort “zorgmanager (verkeerde term, maar goed) die de zorg rondom zijn client managed en daarbij toezicht houdt op vrijwilligers en daarnaast de taken doet die horen bij gekwalificeerd zorgpersoneel zorgt voor een duurzamere oplossing. Dan loop je alleen tegen het probleem “hoe kom je aan vrijwilligers”.
De enige momenten waarop ik soms schuringen zie tussen vrijwilliger en zorg is bijvoorbeeld helpen met eten geven of eten klaarmaken voor mensen die tegen kauw-en slikproblemen aanschuren. Echt duidelijke slikproblemen worden vaak wel door de zorg aangepakt, maar er zit zo’n grijzige groep tussen.


Het slechte imago komt door meerdere dingen. Het is geen hotel waar gezonde mensen alleen maar een fris bed verwachten. Een deel komt door het tekort aan personeel. Een deel komt doordat een fout ook vaak letsel of gevaar oplevert, waar de media van smult. Het gaat niet om een schoon bed. Het gaat om een geïnfecteerde wond, incontinentiemateriaal wat te lang blijft zitten. Fouten maken in de zorg betekend dat er dingen gebeuren die de rand van “waardigheid” raken.
En een (heel groot) deel komt doordat mensen verwachtingen hebben die niet waar te maken zijn. Ook niet met al het personeel van de wereld. Dit stuk uit de volkskrant van jaren geleden vond ik daarin heel erg illustrerend: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b1def744/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:59

secricible schreef:
JoT schreef:
Ik bedoelde niet dat de zorgmedewerkers er de kantjes van aflopen. Maar meer dat de hele organisatie eromheen en de beschikbare financiën het werk bemoeilijken. Wat onhandig neergezet wellicht, excuses. Ik wil best geloven dat de meeste zorgmedewerkers ontzettend gemotiveerd zijn. Maar ook ontzettend gefrustreerd, omdat ze hun vak eigenlijk niet goed kunnen uitoefenen.

Wat vrijwilligers betreft, prima voor koffie schenken en spelletjes doen enzo. Maar in hoeverre doen vrijwilligers tegenwoordig ook taken die iets verder gaan en die het vakgebied van gediplomeerde zorgmedewerkers overlappen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik las iets over het imago van de zorg, dat dat zo slecht is tegenwoordig. Maar hoe komt dat dan? Omdat de zorg verslechterd is, of omdat zorgmedewerkers in het algemeen mondiger worden en minder terughoudend zijn om te praten over de misstanden in de zorg. Als je een hotel boekt en van de 30 reviews melden er 20 dat de bedden waardeloos waren, dan kijk je wel uit voordat je zo'n hotel boekt. Als je over een beroepsgroep zoveel slechte berichten hoort, dan zal je misschien ook wel minder geneigd zijn om daarvoor te kiezen?


Je eerste vraag (het overlappen) is moeilijk te beantwoorden. Heel veel zorgmedewerkers doen dingen die strict genomen niet bij hun niveau passen. Kamers schoonmaken, eten koken... het is niet echt dat je daar een zorgmedewerker voor nodig hebt.
Maar ik ken geen vrijwilligers die medicijnen delen, medische handelingen doen, helpen bij de complexe verzorging. Taken die daadwerkelijk horen bij een zorgmedewerker. M.i. Is er dus meer sprake van zorg die taken doet die helemaal niet bij hun kwalificaties horen, dan vrijwilligers die het werk van zorgpersoneel doen. Ik denk dat de zorgmedewerkers gaan scholen richting een soort “zorgmanager (verkeerde term, maar goed) die de zorg rondom zijn client managed en daarbij toezicht houdt op vrijwilligers en daarnaast de taken doet die horen bij gekwalificeerd zorgpersoneel zorgt voor een duurzamere oplossing. Dan loop je alleen tegen het probleem “hoe kom je aan vrijwilligers”.
De enige momenten waarop ik soms schuringen zie tussen vrijwilliger en zorg is bijvoorbeeld helpen met eten geven of eten klaarmaken voor mensen die tegen kauw-en slikproblemen aanschuren. Echt duidelijke slikproblemen worden vaak wel door de zorg aangepakt, maar er zit zo’n grijzige groep tussen.


Het slechte imago komt door meerdere dingen. Het is geen hotel waar gezonde mensen alleen maar een fris bed verwachten. Een deel komt door het tekort aan personeel. Een deel komt doordat een fout ook vaak letsel of gevaar oplevert, waar de media van smult. Het gaat niet om een schoon bed. Het gaat om een geïnfecteerde wond, incontinentiemateriaal wat te lang blijft zitten. Fouten maken in de zorg betekend dat er dingen gebeuren die de rand van “waardigheid” raken.
En een (heel groot) deel komt doordat mensen verwachtingen hebben die niet waar te maken zijn. Ook niet met al het personeel van de wereld. Dit stuk uit de volkskrant van jaren geleden vond ik daarin heel erg illustrerend: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b1def744/

Ik dacht dat er personeel is dat schoonmaakt en kookt? Is dat niet standaard in zorginstellingen?

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:03

_San87_ schreef:
Ik dacht dat er personeel is dat schoonmaakt en kookt? Is dat niet standaard in zorginstellingen?


Verschilt enorm per instelling! Ik werk zelf in een instelling met dementerende ouderen waar ik als zorghulp dat soort taken vervul. Zo nu en dan help ik de zorgverleners met hun functies, maar over het algemeen ben ik degene die kookt en bij de mensen blijft en het eten ronddeelt. Ik noem mezelf wel eens een opgewaardeerd huisdier omdat ik ook zorg dat de rust in de woonkamer blijft.

Ik heb er zelf voor gekozen zo nu en dan ook mee te willen helpen met zorgtaken die officieel niet tot mijn takenpakket behoren, zoals het helpen met naar bed brengen of verschonen, simpelweg omdat anders er een hulpverlener van een andere afdeling moet komen en dat heel omslachtig is.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:04

Nee, zeker in kleinschalige woonvormen komt het schoonmaken en/of koken heel vaak bij de zorgmedewerker terecht. En kleding wassen, and so on...

Edit: pharootz was me voor

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42087
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:15

Duidelijk +:)+.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:36

Ik ben zelf werkzaam als verpleegkundige bij ouderen. 2 dagen in de week op 2 kleinschalige woongroepen bij mensen met dementie en de overige uren op de zorgappartementen. Wij zien idem dat de mensen met een steeds zwaardere zorgbehoefte binnenkomen momenteel.
Op de woongroepen werken wij nu een poosje met gastvrouwen. Zij verblijven in de huiskamers en zorgen voor eten en drinken en bieden activiteiten aan. Zij doen verder niets zorg gerelateerd. Bij ons zijn zij juist goud waard en mogelijk is dit nog een oplossing voor andere instellingen.
Verder helaas ook personeelstekort, vacatures die heel lang open staan of sollicitanten met een groot eissen pakket zoals geen avonden, geen nachten en geen weekenden. Het blijft een probleem en als we niet wat creatiever gaan worden in de zorg wordt dit alleen maar erger vrees ik .

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:48

Zelf werk ik in de wijkverpleging, ook wij kampen met personeelstekort en ook wij zien dat de zorg steeds zwaarder en zwaarder wordt.
Ook mensen die eigenlijk elders opgenomen zouden moeten worden, maar gewoon geen plaats is, dat geeft echt problemen in de thuissituatie.

Ik denk dat de zorg voor veel jongeren ook niet aantrekkelijk is, het image is toch wel vaak " billen wassen ", terwijl het echt zoveel meer is dan dat.
Ja ook dat hoort erbij, maar dat is niet je enige taak... maar je merkt het vaak als er stagiaires komen, die zien thuiszorg toch vaak als een " stoffig " onderdeel van de zorg.

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:22

LadyMadonna schreef:
Vraag me af hoe ze dit in andere landen doen.... in veel landen is het heel gebruikelijk dat je als kinderen later voor je ouders zorgt....


Hier heb je BV ''persoonlijke assistent'' bij oa gehandicapten die thuis wonen, bij verschillende ouderen die ondersteunen.

Mijn vriendin is zo'n assistent die werkt met zijn 2 in shifts, dag/avond nacht/ochtend shifts. Ze wonen dus ook thuis maar we hebben wel tehuizen ook.

Hier vind ik het persoonlijk beter geregeld als in NL maar tis natuurlijk niet altijd rozengeur en manenschijn.

wel in het engels maar legt het wel redelijk uit https://sci.se/elderly-care-in-sweden/ edit het artikel gaat over mensen met dementi maar dit geld ook voor andere problemen.

LoveBodin

Berichten: 4375
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:59

N.a.v een ander topic..

secricible schreef:
purny schreef:

Helpenden terug aan het bed en huiskamer assistenten in de vorm voor mensen die langdurig thuis zitten. Bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden. Zodat de Verzorgenden tijd hebben voor de taken die ze moeten doen.


Dat zou m.i. wel (gedeeltelijk) de oplossing zijn van de problemen in de zorg ja. Of meer algemeen: iedereen gaat alleen nog doen wat ze echt moeten doen. Dat betekend dat een behandelaar alleen nog echte problemen behandeld. En dat de zorg alleen nog zorgt. En alle neventaken die nu door veel te duur betaalde mensen worden gedaan(zorgmedewerkers die schoon maken, eten koken, fysio's die rondjes wandelen met een bewoner zonder doel enz. enz.) moeten opgepakt worden door goedkopere mensen of vrijwilligers.
Als we weinig mensen hebben, moeten we ze dat laten doen wat ook écht door hun gedaan moet worden. En nu zie je veel teveel dat hooggekwalificeerde mensen dingen doen die zij helemaal niet zouden moeten doen.

Edit: vanwege onduidelijkheid: met behandelaar bedoel ik het team in de behandeldienst, geen zorgmedewerkers.


bij de zorginstelling waar ik gewerkt hebt, heb ik die 'extra handjes' gedaan. Dus wandelen etc. Waar je dan echter wel voor uit moet kijken is dat ADL (zorg taken) erg zwaar zijn, en dat juist ook voor de gewone medewerkers een stukje wandelen, samen eten koken etc. leuk zijn, en afwisseling bieden. Ik denk niet dat mensen er echt gelukkig van worden om ALLEEN te zorgen (dus mensen aan/uit kleden, naar de wc etc.). Een ADL dienst wordt daar al gezien als niet heel tof om elke dag te doen.
Al denk ik wel dat extra handjes aan het bed heel erg prettig is, het team vond het in elk geval leuk en fijn dat ik er was! Dus het verlicht wel de werkdruk, wat ook belangrijk is. Maar het was niet zo dat er dan iemand minder op de groep kon staan.

En als edit op de edit: hoe bedoel je precies de behandeldienst? Letterlijk enkel de dokters? Want verpleegkundigen zijn hier ook zorgmedewerkers, als in: die hebben ook ADL dienst.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:04

LoveBodin schreef:
N.a.v een ander topic..


Purny schreef:
Helpenden terug aan het bed en huiskamer assistenten in de vorm voor mensen die langdurig thuis zitten. Bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden. Zodat de Verzorgenden tijd hebben voor de taken die ze moeten doen.

Lijkt mij een erg slecht plan. Verzorgenden hebben doorgaans toch een soort van roeping en moeten met mensen om kunnen gaan en ook nog veilig en vriendelijk. Lijkt me geen goed plan om ongemotiveerde werkslaven in te zetten. Als ze personeel in de zorg beter betaalden en behandelden, zouden wellicht meer mensen die roeping gaan voelen zich om te laten scholen.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 06-02-20 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4375
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:06

elnienjo schreef:
LoveBodin schreef:
N.a.v een ander topic..



Helpenden terug aan het bed en huiskamer assistenten in de vorm voor mensen die langdurig thuis zitten. Bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden. Zodat de Verzorgenden tijd hebben voor de taken die ze moeten doen.

Lijkt mij een erg slecht plan. Verzorgenden hebben doorgaans toch een soort van roeping en moeten met mensen om kunnen gaan en ook nog veilig en vriendelijk. Lijkt me geen goed plan om ongemotiveerde werkslaven in te zetten. Als ze personeel in de zorg beter betaalden en behandelden, zouden wellicht meer mensen die roeping gaan voelen zich om te laten scholen.



Zou je de quote even goed willen zetten?
Want ik ben het namelijk helemaal met je eens, zeker in de zorg moet je wel echt begaan zijn met mensen en niet gedwongen worden.

Bij de zorginstelling waar ik werkte was geld niet per se het probleem, maar wel de vele gebroken diensten (waardoor het gewone dagritme van de bewoners wél in orde was), maar waardoor je lastig aan je uren kwam.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:09

Nee, het behandeldienst zijn voor mij de paramedici en de medisch behandelaren. Dus de SO(of in hun rol de verpleegkundig specialist, PA, basisarts enz.), diëtist, ergotherapeuten, fysiotherapeuten, logopedisten, psychologen. Dus niet de verpleegkundigen, die horen voor mij bij de zorg inderdaad.

Ik snap dat ADL-taken erg zwaar zijn. Ik ben niet volledig thuis in het werkveld van de zorg, en ik vind dat vooral iedereen zelf kritisch moet kijken naar zijn eigen functie. Voor mij betekend dat dat ik vind dat een diëtist niet een advies moet geven om margarine te smeren en brood dubbel te beleggen als iemand afvalt. Dat moeten dingen zijn die diegene die het eten maakt zelf weet. Ik moet daar een half uur voor declareren. En eerlijk, een heel groot deel van mijn werk bestaat uit dat soort adviezen. En voor mezelf haal ik vooral werkplezier uit complexe zorgvragen, dat is namelijk waarvoor ik opgeleid ben.

Ik zou het dus goed vinden als zorg ook samen kijkt hoe zij hun functies optimaal kunnen inzetten, met behoud van werkplezier uiteraard. Het idee dat een (HBO-opgeleide) vpk ook een ADL-dienst draaien waarbij zij niks meer doen dan een (MBO-opgeleide) verzorgende, daar zet ik vraagtekens bij. Voor die ene HBO vpk kun je (even ongenuanceerd) 2 MBO verzorgende inzetten. Maar ik wil daar ook niet teveel oordeel over vellen, want zoals gezegd, ik vind dat iedereen in de zorg kritisch naar zijn eigen functie moet kijken en moet kijken hoe zij alleen datgene doen waarvoor zij opgeleid zijn.

Dat geldt voor zorgmedewerkers, de ondersteunende behandeldienst, en al helemaal voor alles wat daarboven zit aan ondersteunende taken zoals coaches, managers, bestuurders enz. Hoe hoger op in de organisatie, hoe duurder je wordt en hoe kritischer je zou mogen zijn op jezelf.


elnienjo schreef:
Lijkt mij een erg slecht plan. Verzorgenden hebben doorgaans toch een soort van roeping en moeten met mensen om kunnen gaan en ook nog veilig en vriendelijk. Lijkt me geen goed plan om ongemotiveerde werkslaven in te zetten. Als ze personeel in de zorg beter betaalden en behandelden, zouden wellicht meer mensen die roeping gaan voelen zich om te laten scholen.

En daarvan hebben we er te weinig. Ik weet niet of uitkeringsgerechtigden de juiste groep zouden zijn, maar een deel laten ondersteunen door vrijwilligers is m.i. toch echt de enige optie om de aankomende jaren zorg te kunnen blijven bieden.

LoveBodin

Berichten: 4375
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Weer ouderenzorg in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:40

Nu snap ik je beter inderdaad! Het is ook lastig hoor, een verpleegkundige moet bvb wel aan haar uren komen, maar is wel duurder inderdaad. En dan heb je nog de bureaucratie. Komt er iemand van buiten, HBO geschoold (en dus duur, want ook ZZP). Maar mag eigenlijk niks, want het is niet allemaal getest op die specifieke zorginstelling door een van de drie mensen die dat mogen testen...
Dat maakt het niet makkelijker, al.begrijp ik daar beide kanten ook.

Ik zal straks nog wat meer reageren, maar snap je nu wel beter en ben het zeker met je eens dat hoe duurder hoe meer zelf kritisch een goed uitgangspunt moet zijn.

moonsparkle
Berichten: 21859
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:48

Misschien een beetje off topic, maar ik moest er wel aan denken. Volgens mij zijn er best wat mensen in het verzorgingshuis of die nog thuis wonen waarvan het leven niet meer zo nodig hoeft. Ik ben heel erg voor een versoepeling van euthanasie. Als mensen bijvoorbeeld 75+ zijn geef ze dan een mogelijkheid om iets te tekenen waarop staat dat ze niet meer willen, laat ze het een keer per maand ondertekenen en na een half jaar lijkt het me dan wel genoeg geweest. Natuurlijk niet iedereen kan dit tekenen ivm bijvoorbeeld dementie, maar hoewel mijn oma best word verzorgd heb ik het gevoel dat ze al een paar jaar niet meer wil en dat het ook een taboe is om er echt over te praten.

Zelf heb ik besloten dat ik niet zo oud zou willen worden, ik zou graag zoveel mogelijk van mijn bucketlist afstrepen, huis vroeg verkopen zodat ik nog even lekker kan niksen ergens in een ander land en er klaar mee zijn rond de 70/75. Wel jammer dat ik pensioen opbouw via mijn werk waar ik niet onderuit kan wat ik dan misschien niet kan gebruiken.

joyce_eddy
Berichten: 4018
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:55

Het wort tijd dat wij ook eens flink gaan staken net zoals de leraren doen!
Werk zelf in de ouderen en gehandicaptenzorg en de werkdruk wordt alleen maar meer... de lonen stijgen amper mee en er zijn veel mensen die in andere branches gaan werken

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:06

moonsparkle schreef:
Misschien een beetje off topic, maar ik moest er wel aan denken. Volgens mij zijn er best wat mensen in het verzorgingshuis of die nog thuis wonen waarvan het leven niet meer zo nodig hoeft. Ik ben heel erg voor een versoepeling van euthanasie. Als mensen bijvoorbeeld 75+ zijn geef ze dan een mogelijkheid om iets te tekenen waarop staat dat ze niet meer willen, laat ze het een keer per maand ondertekenen en na een half jaar lijkt het me dan wel genoeg geweest. Natuurlijk niet iedereen kan dit tekenen ivm bijvoorbeeld dementie, maar hoewel mijn oma best word verzorgd heb ik het gevoel dat ze al een paar jaar niet meer wil en dat het ook een taboe is om er echt over te praten.

Zelf heb ik besloten dat ik niet zo oud zou willen worden, ik zou graag zoveel mogelijk van mijn bucketlist afstrepen, huis vroeg verkopen zodat ik nog even lekker kan niksen ergens in een ander land en er klaar mee zijn rond de 70/75. Wel jammer dat ik pensioen opbouw via mijn werk waar ik niet onderuit kan wat ik dan misschien niet kan gebruiken.


Wat mij betreft zou euthanasie voor mensen die dit kunnen overzien en klaar zijn met het leven prima mogen. Ik vraag me alleen wel af of mensen dan euthanasie willen omdat ze niet meer willen leven, of omdat ze niet meer willen leven doordat er niet voldoende zorg is voor ze/ ze eenzaam zijn. In dat laatste geval zou ik euthanasie dan weer echt verdrietig en schrijnend vinden...

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:07

Toen mijn oma haar oudere zus nog leefde, ging oma 3x per week een middag naar mijn tante om haar gezelschap te houden.

Het personeel van het tehuis waar mijn tante zat, durfde zelfs aan oma te vragen om te gaan stoffen enzo. Oma was toen al achter in de 70 8)7 :r

Zelfs nu oma 1x in de week een vriendin op zoekt die in een verpleeghuis ligt, wordt er aan haar gevraagd mantelzorg te verlenen, ze in nu 82.... en heeft zelf al mantelzorg nodig, die ze krijgt van mijn moeder en haar buurman die verschillende klusjes voor haar doet.

Ze woont voorlopig nog lekker thuis, maar dat zal ben ik bang ook niet voor eeuwig zijn.

Ze eet lekker één keer per week met mijn ouders mee en krijgt dan ook een soepje of prak uit de vriezer mee voor de volgende dag.

Mijn moeder helpt haar met het bed verschonen en zo.

Maar mijn ouders kunnen ook niet fulltime gaan mantelzorgen mocht het later nodig zijn. Pap werkt 40+ uur per week en mam 32 + Het huishouden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:16

mvdende schreef:
Toen mijn oma haar oudere zus nog leefde, ging oma 3x per week een middag naar mijn tante om haar gezelschap te houden.

Het personeel van het tehuis waar mijn tante zat, durfde zelfs aan oma te vragen om te gaan stoffen enzo. Oma was toen al achter in de 70 8)7 :r

Zelfs nu oma 1x in de week een vriendin op zoekt die in een verpleeghuis ligt, wordt er aan haar gevraagd mantelzorg te verlenen, ze in nu 82.... en heeft zelf al mantelzorg nodig, die ze krijgt van mijn moeder en haar buurman die verschillende klusjes voor haar doet.

Ze woont voorlopig nog lekker thuis, maar dat zal ben ik bang ook niet voor eeuwig zijn.

Ze eet lekker één keer per week met mijn ouders mee en krijgt dan ook een soepje of prak uit de vriezer mee voor de volgende dag.

Mijn moeder helpt haar met het bed verschonen en zo.

Maar mijn ouders kunnen ook niet fulltime gaan mantelzorgen mocht het later nodig zijn. Pap werkt 40+ uur per week en mam 32 + Het huishouden.

Is WMO geen optie voor haar? Voor mijn moeder ook net aangevraagd en ze heeft voor een maandbedrag van 19 euro recht op wekelijks een paar uur poetshulp en deeltaxi omdat ze voorlopig geen auto mag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:24

moonsparkle schreef:
Misschien een beetje off topic, maar ik moest er wel aan denken. Volgens mij zijn er best wat mensen in het verzorgingshuis of die nog thuis wonen waarvan het leven niet meer zo nodig hoeft. Ik ben heel erg voor een versoepeling van euthanasie. Als mensen bijvoorbeeld 75+ zijn geef ze dan een mogelijkheid om iets te tekenen waarop staat dat ze niet meer willen, laat ze het een keer per maand ondertekenen en na een half jaar lijkt het me dan wel genoeg geweest. Natuurlijk niet iedereen kan dit tekenen ivm bijvoorbeeld dementie, maar hoewel mijn oma best word verzorgd heb ik het gevoel dat ze al een paar jaar niet meer wil en dat het ook een taboe is om er echt over te praten.

Die mogelijkheid is er ook, mijn oma heeft dat een paar jaar geleden gedaan.
Opa was al een tijdje dood, oma's gehoor en gezichtsvermogen werd steeds slechter en ze kreeg meer moeite met alleen thuis wonen. Ze zag de toekomst niet zitten, weigerde een oogoperatie en heeft euthanasie aangevraagd. Dat traject duurde wel iets van een jaar maar voor haar was het een verlossing tegen die tijd dat ze niet naar een bejaardentehuis hoefde, niet doof en blind eindigde en niet haar eer hoefde te verliezen in de laatste jaren.

Het is alleen geen makkelijk traject en ik ben met je eens dat het makkelijker gemaakt moet worden.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:27

elnienjo schreef:
mvdende schreef:
Toen mijn oma haar oudere zus nog leefde, ging oma 3x per week een middag naar mijn tante om haar gezelschap te houden.

Het personeel van het tehuis waar mijn tante zat, durfde zelfs aan oma te vragen om te gaan stoffen enzo. Oma was toen al achter in de 70 8)7 :r

Zelfs nu oma 1x in de week een vriendin op zoekt die in een verpleeghuis ligt, wordt er aan haar gevraagd mantelzorg te verlenen, ze in nu 82.... en heeft zelf al mantelzorg nodig, die ze krijgt van mijn moeder en haar buurman die verschillende klusjes voor haar doet.

Ze woont voorlopig nog lekker thuis, maar dat zal ben ik bang ook niet voor eeuwig zijn.

Ze eet lekker één keer per week met mijn ouders mee en krijgt dan ook een soepje of prak uit de vriezer mee voor de volgende dag.

Mijn moeder helpt haar met het bed verschonen en zo.

Maar mijn ouders kunnen ook niet fulltime gaan mantelzorgen mocht het later nodig zijn. Pap werkt 40+ uur per week en mam 32 + Het huishouden.

Is WMO geen optie voor haar? Voor mijn moeder ook net aangevraagd en ze heeft voor een maandbedrag van 19 euro recht op wekelijks een paar uur poetshulp en deeltaxi omdat ze voorlopig geen auto mag rijden.


Daar is ze gelukkig nu nog veel te goed voor.

De buurman doet klusjes zoals de vuilniszak weg brengen, ramen zemen, kranten bij het oud papier brengen.

Mijn moeder doet het bed verschonen en zo nu en dan iets extra's geloof ik. En altijd ff bakkie koffie drinken.


Maar ik vind het absurd dat van een 80 jarige nog wordt verwacht dat ze als visite mee helpt in het "huishouden" van haar vriendin (en een paar jaar geleden haar zus)..... terwijl ze alleen maar even voor de gezelligheid daar een bakkie komt doen bij een vriendin die ze al 40+ jaar kent.