Voorlichting door ouders of de school ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 07:41

Amber_anne schreef:
Net als andere vakken denk ik dat docenten meer weten over seksualiteit en intimiteit dan veel ouders. Ik las bijvoorbeeld gister een verhaal over een vrouw die er pas laat achter kwam dat ze aseksueel was, gewoon omdat ze nooit had geleerd dat dat ook iets is.

Ik vind het goed dat het op school wordt gegeven en denk dat het artikel ook een tikkeltje overtrokken is.


Want ouders zullen wel over aseksualiteit beginnen?

Daar moet je als ouder ook maar net iets vanaf weten.

Ik denk vooral dat leraren iets beter op een didactisch verantwoorde manier kunnen bijbrengen.
Voorlichting passend bij de leeftijd van het kind. Niet te vroeg de op dat moment te moeilijke onderwerpen bespreken.

En dat wij als ouders vooral een sfeer van onderling vertrouwen moeten proberen te scheppen waarin alles besproken kan worden.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 08:11

Wat ik als ouder vind is dat ieder kind een individu is en ze allemaal op een andere leeftijd vragen krijgen.
Waarom dan standaard daarin lesgeven.
Je kunt kinderen er ook te vroeg mee confronteren.
Dat binnen bepaalde culturen het anders gedaan wordt vind ik best, ook daar ligt het bij de ouders.
De basisschool is daar imo niet verantwoordelijk voor.
Voortgezet onderwijs is vroeg genoeg

rien10
Berichten: 14959
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:15

Je wilt echt pas met 12 jaar beginnen? Oef, dat is laat. Hoe moet dat dan met kinderen die lichamelijk of geestelijk vroeg rijp zijn?

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 08:18

Daar ligt je taak als ouder, mijn kinderen waren echt niet allemaal op dezelfde leeftijd nieuwsgierig.
De een had met 8 jaar vragen de ander pas met 10, moet je die dan in haar onschuld gelijk wakker schudden.
Terwijl we niet preuts zijn, bloot is normaal, ze wisten ook dat baby's in de buik groeiden.
Alleen het precieze had ze geen interesse in..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:37

rien10 schreef:
Je wilt echt pas met 12 jaar beginnen? Oef, dat is laat. Hoe moet dat dan met kinderen die lichamelijk of geestelijk vroeg rijp zijn?


Dat is inderdaad veel te laat.


Misschien juist ook wel voor de geestelijk nog hele jonge kinderen. Je wil toch niet dat oudere kinderen of volwassenen daar misbruik van gaan maken.

Ze beginnen op de basisschool bij ons met lentekriebels. Daar wordt echt nog niet over de technische aspecten van sex gesproken.

Net mijn oudste zoon even gevraagd. In groep 7 iets over tampons ofzo. De menstruatiecyclus zal besproken zijn.
Lijkt mij echt heel belangrijk dat je als meisje weet wat menstrueren is. En dat doen meisjes steeds vroeger.

TS, met 8 in haar onschuld wakker schudden. Geloof me kinderen weten heel snel meer dan je denkt. En dan heb je liever dat ze het echte verhaal gehoord hebben dan een via internet vernomen of rare verhalen via klasgenoten die al iets meer wisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:46

Echwel schreef:
Daar ligt je taak als ouder, mijn kinderen waren echt niet allemaal op dezelfde leeftijd nieuwsgierig.
De een had met 8 jaar vragen de ander pas met 10, moet je die dan in haar onschuld gelijk wakker schudden.
Terwijl we niet preuts zijn, bloot is normaal, ze wisten ook dat baby's in de buik groeiden.
Alleen het precieze had ze geen interesse in..


Wat bedoel je met "in haar onschuld wakker schudden"? Wat versta jij daaronder?

capopjekop

Berichten: 30732
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:52

Helemaal met bovenstaande eens. Kinderen weten vaak veel meer dan ouders beseffen. Als ik hoor wat dat kleine grut op straat voor taal uitslaat tegen elkaar :') dat doen ze vaak niet met hun ouders erbij.

Ik zou als ik ouder zou zijn ook liever hebben dat ze het op school de juiste info horen dan dat ze met vragen blijken rond te lopen die ze mss niet durven te stellen of onjuiste info krijgen van andere kinderen. En ze hoeven er nog niks mee te doen he. Kinderen leren toch ook over andere dingen die indruk kunnen maken. Kijk het jeugdjournaal maar eens. Oorlog, klimaatverandering etc komt daar ook langs. Je kunt ze niet overal tegen beschermen. Voorlichting geven die bij de leeftijd hoort kan juist leed voorkomen in mijn optiek.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:00

Ik moet denken aan een keer dat ik aan de beurt was de kinderen van ons en vrienden van ons bij de oppas op te halen. Met de auto. Mijn oudste was toen 7. Net als zijn vriendje en klasgenoot. Mijn jongste was 4. Die drie zaten naast elkaar op de bank.
Het zusje van het vriendje, bijna 10, zat naast me op de bijrijdersstoel.
Op de radio kwam het liedje Sex on the beach.
Oh zegt ze, ik weet nog een ander woord daarvoor...(op een beetje zo’n samenzweerderige toon.). In koor op de achterbank: wat dan, wat dan??
Het zusje zegt...je weet wel. Tegen haar broertje. Nee hoor broertje wist het niet. Zusje zegt:je weet wel met de N. Nou broertje wist nog niks. Nee hoor ik weet geen woord met de N.
Nou, mijn oudste wist het wel.. ohh dat moet neuken zijn. Ik verbaasd dat hij dat woord kent: ohja...
Ja vervolgd hij, dat dat is dat je dan met je plasser tegen de plasser van een meisje schuurt en dat er dan een kindje kan komen.
Hoe hij dat wist...ohhh een ander jongetje vertelde dat en die had het weer van een ouder broertje gehoord.

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:08

Ik heb heel wat jaar biologie gegeven op de middelbare school.
Het hoofdstuk voortplanting wordt bij leerlingen altijd verrassend goed gemaakt en enthousiast ontvangen.
Het enige waar ik nog wel eens tegen aan liep is dat leerlingen (en ook ouders/andere docenten) het idee hebben dat het hoofdstuk vooral over seks gaat. Dat is natuurlijk een essentieel onderdeel van voortplanting, maar niet waar het hoofdstuk op ingericht is.

Natuurlijk worden er ook delen behandeld als seksualiteit, wanneer is iets wel of niet oke, menstruatie, soa's en voorbehoedsmiddelen, maar uiteindelijk geef je het vak biologie en zul je je dus vooral richten op die insteek.

Ik vind het altijd lastig om de verwachtingen te zien van anderen. Want hoe je het ook wendt of keert, ik heb altijd collega's gehad die het toch enigszins ongemakkelijk vonden om het niet biologische stuk erbij te pakken (zeker wat oudere collega's) en ik heb ook altijd collega's gehad die de lessen nog veel meer inrichten als een open klassengesprek waar daadwerkelijk elke vraag gesteld mocht worden en er ook gesprekken konden ontstaan over normen en waarden, nee zeggen en seksualiteit.

Volgens mij is wat nodig is en wat goed is anders bij elke klas, elk niveau, de leeftijd en zelfs het individu.
Ik heb ook wel eens leerlingen gehad in de tweede klas die er écht écht nog niet klaar voor waren, maar ook leerlingen die vanaf dag 1 op de middelbare elke les weer met vragen over voortplanting aan mijn bureau stonden. Tja.. verschil moet er zijn!

Palmera

Berichten: 9503
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:32

capopjekop schreef:
Helemaal met bovenstaande eens. Kinderen weten vaak veel meer dan ouders beseffen. Als ik hoor wat dat kleine grut op straat voor taal uitslaat tegen elkaar :') dat doen ze vaak niet met hun ouders erbij.

Nou, dat is vaak ook gewoon napraten wat ze oudere kinderen horen zeggen.
Als 3 jarige hoorde ik mijn broer het woord geil zeggen, die had dat ook weer ergens opgevangen.
Ik vond dat woord wel grappig, zonder uberhaupt te weten wat het is, ondertussen kwam pap thuis uit zijn werk, dus staand op de tuintafel voerde ik mijn optreden op, luid en duidelijk hoorbaar voor de hele buurt: "papa is geil, papa is geil" :')

pateeke
Berichten: 2296
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:39

Echwel schreef:
Wat ik als ouder vind is dat ieder kind een individu is en ze allemaal op een andere leeftijd vragen krijgen.
Waarom dan standaard daarin lesgeven.
Je kunt kinderen er ook te vroeg mee confronteren.
Dat binnen bepaalde culturen het anders gedaan wordt vind ik best, ook daar ligt het bij de ouders.
De basisschool is daar imo niet verantwoordelijk voor.
Voortgezet onderwijs is vroeg genoeg


Ik ben wel van mening dat school er verantwoordelijkheid in heeft.
Voorlichting is ook belangrijk als preventie van of eerste hulp bij seksueel misbruik. Als je ouders alleen verantwoordelijk maakt voor voorlichting, geef je huishoudens waar seksueel misbruik voorkomt of onder de mat geveegd wordt vrij spel om de kinderen hun mond zeer zeker te laten houden, kinderen nog meer te laten geloven dat het normaal is,...
Ik vind het belangrijk dat kinderen op tijd leren er woorden aan te geven, weten wat normaal is en wat niet, hoe ze hun grenzen kunnen aangeven, bij wie ze terecht kunnen als ze vragen hebben over een of ander aspect van seksualiteit,...

Isabel

Berichten: 2275
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:41

Echwel schreef:
Waarom moet het onderwijs dit de kinderen leren, dat is toch je taak als ouder.

Voorlichting als leerdoel?

Omdat niet elk kind dit (op tijd) krijgt van de ouders. Met alle gevaren van dien.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:45

Beiden, maar zeker ook op school. En dan niet alleen over voortplanting maar echt voorlichting met veel ruimte om met de klas in gesprek te gaan. Een kind of puber wil niet met zijn ouders praten over seks, maar wel met leeftijdsgenoten, leerkracht of nog beter, een onafhankelijk persoon.

Juist de openheid van praten over seks is zo belangrijk voor jongeren. Juist daarmee voorkom je problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:53

Isabel schreef:
Echwel schreef:
Waarom moet het onderwijs dit de kinderen leren, dat is toch je taak als ouder.

Voorlichting als leerdoel?

Omdat niet elk kind dit (op tijd) krijgt van de ouders. Met alle gevaren van dien.


Yep. En ik denk dat het niet alleen gaat om technisch uitleggen waar kindjes vandaan komen en hoe je een SOA kunt voorkomen. Het gaat ook over veiligheid, relaties, grenzen stellen en grenzen respecteren, hoe je het prettig houdt voor elkaar.

En met name dat laatste zijn ook onderwerpen die spelen binnen de context van een school. Want leerlingen doen dingen met elkaar, delen dingen met elkaar. Ze hebben relaties, experimenteren, delen met elkaar wat ze online zien, komen in aanraking met onderwerpen als sexting en grooming en #metoo. Je ontkomt er als school haast niet aan om daarin leerlingen een stukje opvoeding mee te geven. Of je moet echt enorm met je kop in het zand zitten als school.

Overigens gaan scholen er komende jaren nog veel meer aandacht aan besteden. Daar is bij VWS net veel geld voor vrijgemaakt. Dus ouders die daar moeite mee hebben: maak je borst maar nat. :D

rien10
Berichten: 14959
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:54

safina schreef:
Echwel schreef:
Daar ligt je taak als ouder, mijn kinderen waren echt niet allemaal op dezelfde leeftijd nieuwsgierig.
De een had met 8 jaar vragen de ander pas met 10, moet je die dan in haar onschuld gelijk wakker schudden.
Terwijl we niet preuts zijn, bloot is normaal, ze wisten ook dat baby's in de buik groeiden.
Alleen het precieze had ze geen interesse in..


Wat bedoel je met "in haar onschuld wakker schudden"? Wat versta jij daaronder?


Denk jij dat je dochter van 10 niet weet dat kuikentjes uit een ei komen, lammetjes uit een schaap, veulens uit een merrie, baby's uit een moeder?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:57

NatasjavE schreef:
Amber_anne schreef:
Net als andere vakken denk ik dat docenten meer weten over seksualiteit en intimiteit dan veel ouders. Ik las bijvoorbeeld gister een verhaal over een vrouw die er pas laat achter kwam dat ze aseksueel was, gewoon omdat ze nooit had geleerd dat dat ook iets is.

Ik vind het goed dat het op school wordt gegeven en denk dat het artikel ook een tikkeltje overtrokken is.


Want ouders zullen wel over aseksualiteit beginnen?

Daar moet je als ouder ook maar net iets vanaf weten.


Inderdaad, mijn ouders hadden geen flauw benul wat het was totdat ik het vertelde. Denk sowieso dat een groot gedeelte van de mensen geen idee heeft was het is als je het ze zou vragen.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:06

Femke_Tweety schreef:
Je haalt ze eruit, de mensen uit het onderwijs.... :D :D


Die piemels zijn helaas vaak wat simplistisch.
Maar wel alomtegenwoordig ja... :')


Ik had hier zo graag dat fragmentje uit Tessa geplaatst, waar 1 van de kids in de klas hun nieuwe juf handvaardigheid wil stangen (niet Tessa) door een piemel te kleien. En de gouden reactie is dan 'ok, wel aardig, maar je kunt nog wat aandacht aan de details besteden, bijvoorbeeld de aders die er lopen."

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:22

NatasjavE schreef:
Amber_anne schreef:
Net als andere vakken denk ik dat docenten meer weten over seksualiteit en intimiteit dan veel ouders. Ik las bijvoorbeeld gister een verhaal over een vrouw die er pas laat achter kwam dat ze aseksueel was, gewoon omdat ze nooit had geleerd dat dat ook iets is.

Ik vind het goed dat het op school wordt gegeven en denk dat het artikel ook een tikkeltje overtrokken is.


Want ouders zullen wel over aseksualiteit beginnen?

Daar moet je als ouder ook maar net iets vanaf weten.

Ik denk vooral dat leraren iets beter op een didactisch verantwoorde manier kunnen bijbrengen.
Voorlichting passend bij de leeftijd van het kind. Niet te vroeg de op dat moment te moeilijke onderwerpen bespreken.

En dat wij als ouders vooral een sfeer van onderling vertrouwen moeten proberen te scheppen waarin alles besproken kan worden.


Ik bedoel juist dat leraren er meer over weten. Dat schrijf ik ook

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:32

Wat ik lees is een stel religieuze mensen die boos zijn omdat er, oh nee toch, naar zaken zijn gevraagd die met seks of relaties te maken hebben.

Dat de leider van de SGP het daar notabene niet mee eens is, nou dat is niet verrassend.

De school loopt duidelijk achter op dit gebied en is al in het thema onderzoek in gebreken gesteld schijnbaar.

Uiteraard komen ze onaangekondigd, anders kun je studenten kiezen en preppen.

Wij hebben elk jaar een studentenwelzijn enquete en ook daar word gevraagd naar seks, drugs en drank. Dat doe je op een voorzichtige, nette manier.

Denk dat hier gewoon wat gevoelige, emotionele gelovigen zijn.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:38

daffie1986 schreef:
Echwel schreef:
Waarom moet het onderwijs dit de kinderen leren, dat is toch je taak als ouder.

Voorlichting als leerdoel?


Enig idee hoeveel ouders dit niet durven? Enig idee hoe vaak ouders te laat zijn?

Laten we blij zijn dat de kinderen die hier thuis niets over leren het dan in de schoolboeken krijgen. Het is immers ook gewoon onderdeel van biologie, al járen.


Krom toch? Dat he dapper genoeg bent om ervoor te kiezen een kind op de wereld te zetten. Je de zorg voor een kind hebt en houdt, maar seks te lastig vind om over te praten.
Had er dan zelf niet aan begonnen :+ :=.

Natuurlijk kan het echt informatieve op school vertelt worden. Maar ik denk dat een heel groot deel bij de ouders ligt. Al voor kinderen naar school gaan horen ze te weten dat niemand zomaar in hun onderbroekje mag komen. Je hebt er hele boeken voor hoe je dat met je kind kunt bespreken en leren.
En hoe een lichaam werkt ( menstruatie, natte dromen) vaak gebeurt dat eerder dan het op school besproken wordt. Als ouder heb je daar echt wel een grote taak in die je niet zo makkelijk aan school poedersuiker afschuiven imo.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:39

Amber_anne schreef:
Ik bedoel juist dat leraren er meer over weten. Dat schrijf ik ook


Sorry, ik heb je bericht verkeerd gelezen.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:44

Ik denk ook dat veel ouders het niet doen omdat de uitleg toch op school gegeven wordt. Ik kan me zelf ook niet herinneren dat mijn moeder met mij aan tafel is gaan zitten om 'het gesprek' te voeren. Wel werd het er af en toe tussen de soep en de patatten door vernoemd dat als ik vragen had ik ze altijd mocht stellen, ook toen ik mijn eerste vriendje had heeft mijn moeder wel wat info gegeven maar nu niet om te zeggen dat hier uitgebreid op werd ingegaan. Ze wist uiteraard wel dat het op school uitgebreid werd uitgelegd.

capopjekop

Berichten: 30732
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:25

Zojuist kwam ik een handig draadje tegen op Twitter over seksuele voorlichting aan kinderen en ik moest aan dit topic denken. Het kan denk ik interessante informatie zijn voor veel ouders dus vandaar dat ik even dit topic omhoog schop

https://twitter.com/Diilaa/status/12261 ... 44992?s=19

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:41

Ik begrijp de inspectie wel. Op die leeftijd horen kinderen toch wel het eea te weten. En als je ziet hoe de kinderen en ouders reageren is het ontwerp nogal beladen.

Mijn kinderen zijn 14 en 12 maar weten al jaren hoe het technisch werkt. De laatste tijd gaat het vooral ook hoe het emotioneel werkt.
Ik vind dat school in beide een rol heeft, maar naar mijn ervaring is dat vaak al op en leeftijd dat de meeste ouders hun kinderen zelf voorgelicht hebben.

Popstra
Berichten: 13985
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:43

Wij kregen vroeger op de lagere school eind 70 begin 80er jaren ook sexuele voorlichting. Er werd veel gegiecheld tijdens die les meen ik me te herinneren. Thuis werd er bij mij ook niet over gesproken maar we vroegen er ook niet naar.

Ik snap niet waarom er tegenwoordig over van alles zo een punt word gemaakt.