Amerika-Iran

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:32

MarlindeRooz schreef:
Ja het succes van Amerika is gebaseerd op moorden, slavernij, stelen en landjepik. :=

En van welk land is het dat niet?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:33

Mondy wat heeft Amerika dan zoal voor goeds gebracht in het Midden-Oosten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:34

oomens schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja het succes van Amerika is gebaseerd op moorden, slavernij, stelen en landjepik. :=

Het is geen wedstrijdje toch. Maar denk niet dat de Amerikanen op school leren hoe ze het land ingepikt hebben en de inheemse bevolking uitgeroeid hebben. Of hoe ze zo lekker rijk werden met slavenhandel.

Mondy

Resistance schreef:
Amerika teistert het Midden Oosten al zo ontzettend lang. Kinderen uitgemoord, land ingepikt zoals Ailil zegt, en ga nog maar even door. En dan verbaasd zijn dat ze daar boos zijn.

Kijk alsjeblieft even wat je zegt....

Kinderen uitgemoord.. teistert.
Vergeet even niet dat veel van de landen waar ze nu troepen hebben zitten zelf hun eigen bevolking teistert/uitmoord/kinderen ronselt enz enz.
Wat jij hier nu zegt is op meerdere vlakken ontzettend fout.

Anoniem

MarlindeRooz schreef:
Resistance schreef:
Amerika teistert het Midden Oosten al zo ontzettend lang. Kinderen uitgemoord, land ingepikt zoals Ailil zegt, en ga nog maar even door. En dan verbaasd zijn dat ze daar boos zijn.

Maar ja moeten we moslimextremisten maar hun goddelijke gang laten gaan?

Vind het trouwens wel bijzonde dat ze dat niet willen maar Noord-Korea wel zijn gang kan gaan.

Het overgrote merendeel van de moslims is geen extremist maar juist een ontzettend vredig en gastvrij volk.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:36

Schemerdier schreef:

Een hoop wat in de media niet tot nauwelijks aan bod komt.
Maar tot nu aan toe zijn Amerika en bondgenoten ook keihard bezig aan wederopbouw en trainen van de eigen eenheden van die landen om bepaalde groeperingen tegen te houden. Of dat althans te proberen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:36

Resistance schreef:
Het overgrote merendeel van de moslims is geen extremist maar juist een ontzettend vredig en gastvrij volk.

Ik denk dat het hier gaat om die andere moslims.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:40

MarlindeRooz schreef:
Het is maar net wat je als succes ziet en vooral wat daar voor nodig is geweest.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:42

Resistance schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar ja moeten we moslimextremisten maar hun goddelijke gang laten gaan?

Vind het trouwens wel bijzonde dat ze dat niet willen maar Noord-Korea wel zijn gang kan gaan.

Jah joh? Is niet elke moslim een terrorist? :+
Maar vele leiders zijn wel extremisten.

Schemerdier

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:43

Maar veranderen we dat door ons er mee te moeien?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:43

Schemerdier schreef:

Ja of niks doen en wachten tot ze vanzelf naar hier komen? En dan zijn het al dermate grote organisaties / machten dat we er helemaal niks tegen kunnen beginnen. Dat lijkt me een top idee.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:46

Mondy schreef:
Vergeet alleen niet dat, in welk opzicht dan ook..of deze aanval nu wel of niet goed/slecht is.. landen die onder een bepaalde "groep" horen zoals het NAVO/NATO ook verplichtingen heeft naar andere landen/eenheden.
Dus simpelweg alleen je eigen land "first" gaat niet altijd op.
Dat maakt dit soort dingen ook lastig naar de buitenwereld toe. Je weet niet waarom en wat er besproken is en wat de lange termijn hiervan gaat zijn of bedoeld was.
Het nieuws brengt sowieso vaak maar een eenzijdig verhaal. En hoewel ik absoluut geen fan van Trump ben.. verre van. Is niet alles wat hij doet fout. De manier waarop is discutabel wellicht.
Maar vergeet niet dat alle ogen op hem gericht staan en elke actie van zijn kant niet alleen door hem bejubeld wordt op Twitter (.....Twitter...) maar ook door de rest van de wereld onder de loep komen

Feit is dat er al tijden eea bezig is in de wereld maar we er of niet tot nauwelijks van horen of het mensen niet interesseert cq raakt.

Door meteen een 3e wereldoorlog ervan te maken (Wat door een aantal mensen op sociale media/nieuws/...geroepen wordt) is imo stemmingmakerij. Ik zeg niet dat er geen 3e wereldoorlog kan komen. Maar ik zeg ook niet dat dit nu juist het ene is wat het veroorzaakt.

@ailill hoewel ik het er mee eens ben dat US vaak voorop staat is het simpelweg niet mogelijk dat de US niet met veel conflicten zich bezighoudt.
Want vergeet niet dat in veel landen waar ze zitten er ook veel goed gedaan wordt voor dat land.
Het afdoen als altijd en overal maar bij zijn om verkeerde redenen is imo de militairen die daar keihard werken met een ander doel dan gesuggereerd wordt geen eer aan doen.
Ik bedoel voornamelijk dat ze, in mijn optiek, toch wel heel vaak voor geweld kiezen. Lijkt wel alsof ze denken/weten een erg grote macht te zijn en dit ook gerust inzetten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:46

oomens schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nou, daar zou je an sich best een nuance in aan kunnen brengen :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:48

@ailill ze zijn ook een grote macht. Net als andere landen dat ook zijn en dat ook gebruiken/misbruiken.

En of we t leuk vinden of niet. We hebben ze nodig. Zo vaak als nu..misschien niet
Maar denk niet dat er zomaar iets gedaan kan worden zonder toestemming van meerdere partijen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:49

MarlindeRooz schreef:
Schemerdier schreef:

Ja of niks doen en wachten tot ze vanzelf naar hier komen? En dan zijn het al dermate grote organisaties / machten dat we er helemaal niks tegen kunnen beginnen. Dat lijkt me een top idee.

Tot nu toe heeft het niet veel uitgehaald want er staan steeds nieuwe leiders op.

Een hierboven geplaatst artikel vond ik wel interessant. Dat legde een verband tussen grote armoede en religie, de hoge werkloosheidsgraad onder een hele grote groep jonge mannen en extremisme...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:54

@schemerdier nu ben ik wel benieuwd wat je op mijn antwoord te zeggen hebt :)
Of past alleen het negatieve in het straatje.

Ik vind het oprecht verbijsterend hoe sommigen hier hun mening als feit neergooien over een dusdanig moeilijk onderwerp :oo

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:58

Mondy schreef:
@ailill ze zijn ook een grote macht. Net als andere landen dat ook zijn en dat ook gebruiken/misbruiken.

En of we t leuk vinden of niet. We hebben ze nodig. Zo vaak als nu..misschien niet
Maar denk niet dat er zomaar iets gedaan kan worden zonder toestemming van meerdere partijen.
Eens, er zijn zeker meer landen die een enorm grote invloed hebben en dit zelf ook heel goed beseffen. Maar, als ik dan naar dat rijtje kijk (Rusland/USA/China/enz) dan kom ik toch tot de conclusie dat de USA hier echt verkeerd bezig is. Maar goed, dit zal ook deels komen omdat 'wij' hier meer van merken/meekrijgen dan andere grootheden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:01

Mondy schreef:
Schemerdier schreef:

Een hoop wat in de media niet tot nauwelijks aan bod komt.
Maar tot nu aan toe zijn Amerika en bondgenoten ook keihard bezig aan wederopbouw en trainen van de eigen eenheden van die landen om bepaalde groeperingen tegen te houden. Of dat althans te proberen.

Dit bedoel je?

Ik ben dan benieuwd naar die dingen die niet in de media aan bod komen. Zo kan ik er natuurlijk niet veel mee.

Het tweede stukje: ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.
In mijn ogen is meer geweld en wapens en macht om ander geweld tegen te houden niet de oplossing. Want de wapens en de getrainde vaardigheden kunnen heel snel weer voor negatieve dingen gebruikt worden.
In mijn ogen zijn er andere dingen nodig dan alleen maar meer wapens en meer oorlogen.

Wie zijn de 'goeden' in het Midden-Oosten?
Amerika's bondgenoten? Ik zou Saoudie-Arabië nu niet direct tot de 'goeden' rekenen.
Ik denk dat de situatie daar veel te complex is voor Amerika om uit te kiezen wie de wapens in handen moet krijgen en dan maar geloven in een goede afloop.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:02

Ailill schreef:
Mondy schreef:

Eens, er zijn zeker meer landen die een enorm grote invloed hebben en dit zelf ook heel goed beseffen. Maar, als ik dan naar dat rijtje kijk (Rusland/USA/China/enz) dan kom ik toch tot de conclusie dat de USA hier echt verkeerd bezig is. Maar goed, dit zal ook deels komen omdat 'wij' hier meer van merken/meekrijgen dan andere grootheden.

Ja als je hoort wat China doet met de andere bevolkingsgroepen daar... :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:03

China doet op economische manier hun macht gelden, en kwa doen houden ze het in ieder geval in soort van eigen land (al dan niet legaal verkregen).

Rusland tjsa die zijn eea kwijt geraakt maar die halen langzaam weer landen in. Amerika probeert op zowel handelsmanier en militair hun macht te tonen.

Ik heb om het even heel grof te zeggen vooral het gevoel dat het reutjes zijn die net iets hoger willen piesen dan hun voorganger of grover machos die hun pik vergelijken en dan mijn pik is groter dan de jouwe. *\%/* .

Minister van nl nu zorgelijk, kans op oorlog wel reeel. Lekker dan, andere landen dan de us van a zijn dadelijk de pineut. -O-

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:06

Je kan simpelweg die extremistische groeperingen niet weren zonder wapens en geweld om t zo maar even te noemen.
Waar elk land een defensie heeft om zich te wapenen tegen tegengeweld is dat ook voor hun goed.
Niet alleen zodat ze het zelf kunnen maar dus ook zodat ze "ons" minder nodig hebben.
Wat zou je dan doen ? Ze daar een taalcursus geven zodat ze mondeling kunnen bemiddelen of ze laten aanmodderen (Wat dat doen ze zonder training... echt) en dan zeker weten dat de groepen die wel met wapens weten om te gaan maar waarvan je niet wil dat die de overhand krijgen het wel gaan krijgen ???

En ja. Er gebeurd meer dan alleen wapens en oorlog. Er wordt veel met de leiders en mensen gepraat. Maar dat is niet genoeg. Dat zal het helaas nooit zijn.

@karuna dat is met elk conflict zo. Als er tussen 2 landen een conflict komt zijn andere landen er ook mee gemoeid door de verbanden waarin ze zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:06

Schemerdier schreef:

Gevalletje of je nu door de hond of de kat gebeten wordt.
Gebrek aan onderwijs (en anders reli onderwijs vanaf peuterschool, iets wat je zeker in zowel Iran als Saudi-Arabie ziet) betekent dat de imam nog steeds veel invloed heeft en wat die beweerd als waar geaccepteerd zal worden boven de woorden van een niet-moslim (het gehele westen dus). Samen met een lading sociale druk (familiebanden vervullen dezelfde functie daar als onze sociale vangnet hier) maakt achter de religieuze leider aanlopen makkelijk tot de enige logische optie. Voeg daar een religie aan toe die verspreiding (desnoods via geweld) als een religieuze plicht ziet en je hebt een recept voor veel ellende.
Verdragen tussen moslim en niet moslim partijen houden het niet lang, dat zie je met Hammas en Hezbolla net zo goed als Iran. Volgend het voorbeeld van Mohammed die zo'n verdrag ook enkel respecteerde zolang het duurde weer genoeg strijdkrachten op te bouwen en de andere (niet moslim partij) in slaap te sussen.
En dat wordt nog wel eens vergeten, Islam is behoorlijk gesegregeerd zowel tussen mannen en vrouwen als moslim vs niet moslim. In een theocratie als Iran waar sharia geld betekent dat ook dat er geen/amper bescherming is onder deze wetten voor niet moslims. Wat als strafbaar geldt tegen een moslim is dat niet tot zelf religieuze plicht! als het een niet moslim betreft.

En nee, veel van de gewone mensen die zich indentificeren als moslim zullen dat niet zo zien. Zij zijn eigenlijk ten eerste gewoon mens ipv moslim. De Koran in origineel arabisch kennen zij misschien wel uit het hoofd, maar die taal zijn zij geheel niet machtig. Wat er gereciteerd wordt hebben ze daarmee geen flauw idee van en vertalingen hebben ze geleerd zijn een westerse leugen, blijft uitleg imam over die zo zijn eigen agenda heeft (al dan niet opgelegd door de regering).
Dan nog wat controle over de media en internet en je hebt toegang tot massahysterie en zat vrijwilligers om te vechten tegen elke bedreiging en belediging van alles wat ze kennen als de identeit waar ze mee zijn opgegroeid en dus omdat het zo vroeg aangeleerd is de basis voor waarheid en moreel kompas is. Maakt voor zeer gevaarlijke situatie, terecht dat er mensen aan de bel trekken (ook veel ex-moslims die met deze normen en waarden opgegroeid zijn en de motivatie herkennen uit hun eigen jeugd en onderwijs destijds daar). Islam is geen Christendom! Basis is totaal tegengesteld.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:07

karuna schreef:
China doet op economische manier hun macht gelden, en kwa doen houden ze het in ieder geval in soort van eigen land (al dan niet legaal verkregen).

Rusland tjsa die zijn eea kwijt geraakt maar die halen langzaam weer landen in. Amerika probeert op zowel handelsmanier en militair hun macht te tonen.

Ik heb om het even heel grof te zeggen vooral het gevoel dat het reutjes zijn die net iets hoger willen piesen dan hun voorganger of grover machos die hun pik vergelijken en dan mijn pik is groter dan de jouwe. *\%/* .

Minister van nl nu zorgelijk, kans op oorlog wel reeel. Lekker dan, andere landen dan de us van a zijn dadelijk de pineut. -O-
Dit bedoel ik wel een beetje. Ook weer die tweet van Trump: Iran, bedreig ons niet. We hebben 52 aanvallen klaar staan (heeft iets met vroeger te maken) en als jullie ons nogmaals bedreigen slaan we toe.

Nieuwtje meneer Trump: U dreigt zelf ook.

Stel je toch eens voor dat Rutte zo los zou gaan op Twitter (al mag ie van mij dan wel weer iets meer ballen tonen, maar dat is een andere discussie).

En, persoonlijke note: Als je zulke uitspraken doet over vrouwen (grab them bla bla ba) dan ben je gewoon mentaal niet in orde/kijk je heel erg vreemd naar de wereld. Zo'n persoon/de wereld moet tegen zo'n persoon in bescherming worden genomen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:09

Mondy schreef:
Je kan simpelweg die extremistische groeperingen niet weren zonder wapens en geweld om t zo maar even te noemen.
Waar elk land een defensie heeft om zich te wapenen tegen tegengeweld is dat ook voor hun goed.
Niet alleen zodat ze het zelf kunnen maar dus ook zodat ze "ons" minder nodig hebben.
Wat zou je dan doen ? Ze daar een taalcursus geven zodat ze mondeling kunnen bemiddelen of ze laten aanmodderen (Wat dat doen ze zonder training... echt) en dan zeker weten dat de groepen die wel met wapens weten om te gaan maar waarvan je niet wil dat die de overhand krijgen het wel gaan krijgen ???

En ja. Er gebeurd meer dan alleen wapens en oorlog. Er wordt veel met de leiders en mensen gepraat. Maar dat is niet genoeg. Dat zal het helaas nooit zijn.

@karuna dat is met elk conflict zo. Als er tussen 2 landen een conflict komt zijn andere landen er ook mee gemoeid door de verbanden waarin ze zitten.
Zeg je nu serieus dat de USA met wapens weet om te gaan :wow:

Ik snap je punt hoor, soms is een harde hand nodig. Maar ik ben echt tegen geweld, in welke vorm dan ook. Wie zijn wij/andere landen/de USA om te bepalen hoe andere landen moeten leven/regeren? En als de USA dan zelf het toonbeeld is van perfectie, zou ik nog kunnen denken: Okay, goed voorbeeld doet volgen. Maar die vlieger gaat, helaas, toch echt niet op :n

Schemerdier

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:12

Ik las hier dat verschillende landen voor ongeveer de helft afhankelijk zijn van de inkomsten uit olie. Pak je dat weg, dan hebben ze onmiddellijk al een heel stuk minder macht.

Maar ja, dan is oorlog voeren natuurlijk makkelijker.