Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boyca

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:52

Net gehoord dat mijn zwager even moest evacueren. Temperatuur daar is gezakt maar het regent as.
Mudgegonga is waar hij woont.
Dit is gewoon echt eng.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:20

Ben het al een tijdje aan het volgen en heb aan verschillende organisaties gedoneerd. Is er meer dat er gedaan kan worden? Vanaf Nederland voelt het echt als een hopeloze situatie. ;(

Hopelijk zijn onze Australische bewoners hier en jullie families veilig! Y;(

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:16

Net op het NOS Journaal: “Australie brandt nog steeds.” :? Inhoudelijk niet onjuist, maar een rare zin....

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:27

xTiffani schreef:
Ik zit momenteel in Sydney, gelukkig in het midden van de stad.

Het is inderdaad vreselijk, sommige dagen zijn prima te doen met de rook maar af en toe is het zo erg dat je amper de gebouwen in de verte kan zien.

Ontzettend veel mensen zijn aan het hoesten, ik ook, maar er heerst hier ook een vrij hardnekkig virus waar iedereen ziek van is. Moeilijk om te zeggen waar het hoesten vandaan komt.

En inderdaad, vandaag zou 1 van de ergste dagen zijn, in de stad is het momenteel 32 graden, maar buiten de stad nog hoger.

Dit is precies mijn ervaring, wij zijn net anderhalve week terug uit Sydney. Sommige dagen hing er een hele rare gelige kleur lucht en inderdaad wij zijn ook goed ziek geweest daar.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:56

Mondy schreef:
Danuah schreef:
Het is verschrikkelijk.

Ik ben net terug van 9 weken Australië, wat 10 maanden hadden moeten zijn. De hitte is bizar, vaak trekt de wind op en dan gaat het zo hard.

Ik zat een paar uurtjes noordoost van Melbourne en ook daar moeten ze dieren gaan evacueren, plannen maken en vooral heel hard hopen dat het hen overslaat.

Zo naar om daar nu zulke goede vrienden te hebben, maar praktisch niks te kunnen doen.. :(

Ben je eerder terug gegaan vanwege de branden ? Heftig om zo kort te kunnen gaan als je eigenlijk langer had willen blijven
Ga je wel terug?

Ik wil heel graag terug, maar het is nog maar de vraag of dit financieel gaat lukken voordat mijn working holiday visa is afgelopen.

Voornamelijk vanwege de hitte, daar werd ik heel ziek van. Gewoon geen doen. Toen de knoop eenmaal doorgehakt was inderdaad wel zsm naar huis gegaan omdat het erger en erger werd met de branden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:12

Familie van mij is inmiddels geëvacueerd. Zij zitten in Bairnsdale (Victoria) onder NSW ten oosten van Melbourne.

Vreselijk wat daar gebeurd :(
Ze voorspellen nu storm met hagel en wind in NSW.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 03:25

Danuah, heb je niet overwogen om naar een ander gebied te gaan? Zonde van je WHV op die manier, en er zijn gelukkig wel andere streken waar het niet brandt.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:00

Afbeelding

Ik zit nu 5 maand in Australië, eerste 4 als aupair gewerkt in NSW en toevallig net 2 weken voor de branden begonnen aan mijn 6 weekse reis langs de oostkust om daarna weer terug te gaan. Ik ben een crowdfundingsactie opgestart om toch maar iets te doen, meer kan je ook niet doen. Ga er waarschijnlijk wel binnenkort naar terug. Voorlopig staat hun huis nog maar van het land en de schuren is weinig over (zie foto). Vandaag ook even goed in tranen gezeten door ik de foto van enkel de schoorsteen kreeg doorgestuurd...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:19

bizarre foto. zeker omdat die bomen dus niet verbrand zijn en de rest wel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:23

Verschrikkelijk, kinderen onder 5 jaar, bejaarden en invalide worden niet per zee geëvacueerd in Mallacoota (wegen zijn afgesloten door branden). Ze zijn prioriteit om via de lucht geëvacueerd te worden, diezelfde lucht die zwart is van de rook waar dus geen vlucht mogelijk is. ;(

https://i.stuff.co.nz/world/australia/1 ... en-under-5

Vriendin van mij is haar appel boomgaard kwijt, het huis is wonderbaarlijk bespaard gebleven. Ze had haar honden geëvacueerd en zou terug gaan voor de schapen en paarden, hier was geen tijd meer voor. Ik weet dat hun veilig zijn, maar ik weet nog niet hoe het met de paarden en schapen afgelopen is. Dit is haar filmpje, het was zo'n mooie groene vallei in 2016.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... ent_filter

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:30

Hoezo zie ik bij veel nieuwsberichten staan dat er geen regen voorspelt is, maar het regende vannacht wel toch? En bij Sydney is komende dagen ook regen voorspelt..

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:44

sureido schreef:
Hoezo zie ik bij veel nieuwsberichten staan dat er geen regen voorspelt is, maar het regende vannacht wel toch? En bij Sydney is komende dagen ook regen voorspelt..

Wij hadden vandaag 10 minuten lang wat druppels. Dat is niet genoeg.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:50

Het moet gaan hozen en dat zal het niet gaan doen.
Temperaturen zijn te hoog en te veel droog spul op de grond.
Ik zal aan mijn zwager vragen wat we kunnen doen vanuit het buitenland.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:58

Op de farm waar ik werkte in Victoria heeft het vandaag de hele middag geregend. Zo fijn, het vuur kwam er al over de heuvel heen, maar door verandering van windrichting en regen, zijn ze er voor nu even aan ontsnapt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:04

Inderdaad, en met temperaturen overdag in de 40 graden, daartegen zijn een paar regendruppels niks. Vergeet ook niet dat die gebieden al bijna maandenlang geen regen gezien hebben, en alles er dus sowieso al heel dor en droog (en dus heel ontvlambaar) bij ligt.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:12

Yasmine schreef:
Danuah, heb je niet overwogen om naar een ander gebied te gaan? Zonde van je WHV op die manier, en er zijn gelukkig wel andere streken waar het niet brandt.

Ik heb het zeker overwogen, echter zat ik al wel in het meest koude gebied in Australië. Ik kon nog naar Tasmanië, maar daar was geen werk te vinden. Omdat ik zo ziek was van de hitte, was het voor mij verstandiger om naar huis te gaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:16

Dan maar hopen dat er meer regen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:37

Ik vind het soms zo moeilijk om mee om te gaan. “De wereld” lijkt gewoon door te draaien, mensen lijken er niet zo bij stil te staan dat de wereld in brand staat.
Ben er echt best verdrietig van.. zou zoveel meer willen doen..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:00

Verschrikkelijk wat daar gebeurt, dan kun je toch alleen maar hopen dat er heel veel regen gaat vallen ;(

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:22

Bij ons in het binnenland van NSW is er bijna geen regen gevallen vandaag... Ik hoop voor mijn Australische 'familie' zo dat ze de 3 vuren rondom hun huis een beetje onder controle krijgen.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:27

Moet zeggen dat alle filmpjes en al het nieuws echt pijn doen in mijn hart. Australië is een land waar ik van kleinsaf aan heen wil. Nog altijd niet van gekomen (kost een hoop en sparen gaat traag), en als ik dan dit nieuws allemaal volg word ik er spontaan verdrietig van (en dat ben ik niet snel)

Ik hoop echt van harte dat het allemaal onder controle komt en dat dier en mens zoveel mogelijk gespaard blijven.. Een flinke plens regen zou goed zijn, maar die kans is heel klein..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:03

vergeet dat het echt heel lang moet gaan regenen totdat de grond verzadigd is, stel het regent nu voor een uur dat trekt er niet goed in :( ik vind het echt verschrikkelijk om te zien arme mensen en dieren

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:13

Is er niet een grote kans op modderstromen nu als het echt hard gaat regenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:45

Mooi in elkaar gezette video. Kippenvel. Let wel... Sommige beelden zijn heftig. (Gewonde dieren, zoontje van overleden brandweerman etc)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:55

Echt hartverscheurend dit |(