inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:23

Wat begint met kattenkwaad uithalen is uitgelopen op een verschrikkelijk drama met 2 doden en 2 gewonden. Kinderen van 12 en 13 horen niet met explosieven te spelen.

https://amp.nos.nl/artikel/2316956-jong ... ssion=true

Die molen in bovenkarspel en alle uitgebrande auto's vallen hierbij volledig in het niet.

SandravdB

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:24

en nog spreken ze dan over een rustige jaarwisseling

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:25

Het was hier net een oorlogsgebied gisteren. Er was een grote groep tieners die de boel vernielden en in de fik staken. Ik heb de politie gebeld. Die kwamen met 5 wagens en later kwamen er nog 4 agenten op de fiets. De brandweer is 2 keer geweest om in de fik gestoken auto's te blussen. Hulpverleners zijn met zwaar vuurwerk bekogeld en een brandweerauto heeft schade opgelopen. Er is een aantal uur politie hier in de wijk geweest. Er zijn in 2 dagen 5 auto's in de brand gegaan.
Nee ik woon niet in Duindorp maar in een dorpje op de veluwe.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:26

luxx schreef:
Grappig dat wanneer autochtonen en hun dieren ergens last van hebben er ineens wel aan 'tradities' gesleuteld mag worden
Oef, die zit.

Verder weet ik niet echt wat het doel is van dit topic, maar dat hoeft ook niet. Persoonlijk zie ik liever geen enkel vuurwerk meer, is voor vrijwel geen levend wezen een toevoeging, maar hier zullen anderen vast anders over denken.

Kijk je bijv. naar Rotjeknor, dan zetten ze daar echt wel een show neer. Geen idee wat de rest van die stad nog de lucht in knalt, maar ik denk wel dat het bijdraagt aan meer controle/toezicht door op een centrale plaats af te steken.

Denken dat een bekende DJ shows op wil gaan zetten lijkt me dan weer vrij sterk, zeker voor enkel goedkope tickets.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:29

SandravdB schreef:
en nog spreken ze dan over een rustige jaarwisseling

Eigenlijk best wel bizar. Alsof men het heeft over collotoral damage bij het vieren van een feestje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:53

Loretta schreef:
Wat begint met kattenkwaad uithalen is uitgelopen op een verschrikkelijk drama met 2 doden en 2 gewonden. Kinderen van 12 en 13 horen niet met explosieven te spelen.

https://amp.nos.nl/artikel/2316956-jong ... ssion=true

Die molen in bovenkarspel en alle uitgebrande auto's vallen hierbij volledig in het niet.

Ik vind het in en in triest. Je zal maar in 1 keer je halve gezin kwijt raken. Of in 1 keer je vader en broertje verliezen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:12

luxx schreef:
Grappig dat wanneer autochtonen en hun dieren ergens last van hebben er ineens wel aan 'tradities' gesleuteld mag worden

Dat is wel heel kort door de bocht. Vuurwerk veroorzaakt niet enkel last maar ook doden en zwaar gewonden onder mensen en dieren.Als ik de auto's zie die ieder jaar zwaar beschadigd raakt door vuurwerk dan denk ik het moet je auto maar wezen.
Bij een vriendin van mij zijn vogels uit paniek tegen haar raam gevlogen en dood,wilde vogels wel te verstaan.

Ze staan op baricade's voor klimaat veranderingen, plastik mag niet,tere zieltjes raken beschadigd door zwarte piet,en vuurwerk moet kunnen? Dan raakt er meer beschadigd als een teer zieltjes,de vervuiling die achterblijf het fijnstof wat je in de lucht schiet.

Ik stem voor een lichtshow.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:14

En wat denk je van de dierentuin in Krefeld, waar vannacht het apenverblijf in vlammen op is gegaan en die dieren geen kant op konden en dus op 2 chimps na allemaal zijn omgekomen..

Ze doen nog onderzoek naar de oorzaak, maar in/bij het verblijf zijn meerdere wens-ballonnen gevonden.

Leuk joh! Vooral lekker blijven doen die stinkballonnen opsteken! Die krengen zijn gewoon verboden, in dld en nl

Handhaven op dingen die niet mogen (illegaal vuurwerk, afsteken voor 1800) lijkt mij iig een eerste goed stap.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:25

Eigenlijk is heel raad dat zulke gevaarlijke vuurwerk nog mag in Nederland.

Zelf ben ik ondertussen ook erg uitgekeken op het vuurwerk. Ik heb het allemaal wel keer gezien. Een mooie lichtshow zo juist heel leuk zijn ter afwisseling.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:31

Wel interessant hoe vuurwerkliefhebbers reageren op dergelijke berichten.

https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthrea ... en-zoon-(4

Zoekend naar argumentatie waarom het mee zou vallen en het niet aan het vuurwerk ligt. Feit blijft wel het ieder jaar opnieuw uit de klauwen loopt. Zelfs wanneer er doden zijn te betreuren wat helaas ook al geen uitzondering meer is blijft men vasthouden dat het allemaal wel mee valt.

Er is een gezin uit elkaar gerukt. Een vader en een zoontje zijn er niet meer terwijl moeder en dochter vechten voor hun leven. En uitzonderlijk is het ook al niet meer. Er gaat geen jaar voorbij zonder doden en zwaar gewonden.maar het pleziertje van 1 keer per jaar met explosieven spelen weegt voor sommigen zwaarder dan de bijna oneindige lijst van doden, gewonden, uitgebrande auto's, uitgebrande gebouwen, exorbitante milieu schade binnen een paar uur, zwermen vogels die in de nacht paniekerend rondvliegen, doodsbange dieren, mensen met astma, COPD en PTSS.

Ik zelf houd er helemaal niet van om mensen hun pleziertje af te pakken. Ik wil best een paar dagen in de herrie zitten daarvoor ook al is het niet mijn pleziertje. Maar met deze gigantische hoeveelheid problemen zal ik er niet rouwig om zijn als hier een eind aan komt.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:48

Zou ook graag liever een andere vorm van O&N viering zien. Zo'n lichtshow spreekt mij wel aan. Waar ik woon (Hengelo OV) wordt vandaag ook nog veel geknald. Sinds ze spreken van een verbod, zie je wel dat mensen die het leuk vinden elke mogelijkheid aangrijpen om nog vuurwerk af te steken, omdat ze volgens mij bang zijn dat het wel eens afgelopen kon zijn. De overheid in Nederland moet eens een duidelijk statement maken en zeggen : we gaan ermee door of we stoppen er meteen mee. Nu is er al jarenlang een discussie en wordt het alleen maar erger met dat abstracte geneuzel. Waar is onze 'hands on' mentaliteit gebleven?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:53

Loretta schreef:
Wel interessant hoe vuurwerkliefhebbers reageren op dergelijke berichten.

https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthrea ... en-zoon-(4

Zoekend naar argumentatie waarom het mee zou vallen en het niet aan het vuurwerk ligt. Feit blijft wel het ieder jaar opnieuw uit de klauwen loopt. Zelfs wanneer er doden zijn te betreuren wat helaas ook al geen uitzondering meer is blijft men vasthouden dat het allemaal wel mee valt.

Er is een gezin uit elkaar gerukt. Een vader en een zoontje zijn er niet meer terwijl moeder en dochter vechten voor hun leven. En uitzonderlijk is het ook al niet meer. Er gaat geen jaar voorbij zonder doden en zwaar gewonden.maar het pleziertje van 1 keer per jaar met explosieven spelen weegt voor sommigen zwaarder dan de bijna oneindige lijst van doden, gewonden, uitgebrande auto's, uitgebrande gebouwen, exorbitante milieu schade binnen een paar uur, zwermen vogels die in de nacht paniekerend rondvliegen, doodsbange dieren, mensen met astma, COPD en PTSS.

Ik zelf houd er helemaal niet van om mensen hun pleziertje af te pakken. Ik wil best een paar dagen in de herrie zitten daarvoor ook al is het niet mijn pleziertje. Maar met deze gigantische hoeveelheid problemen zal ik er niet rouwig om zijn als hier een eind aan komt.

Maar komt het door het vuurwerk of komt het door zeer onverantwoord gedrag met vuurwerk?
Want om te stellen dat die vader en zoon omgekomen zijn door vuurwerk vind ik niet terecht.

Vuurwerk richt helaas veel schade aan. Ik zou het geen drama vinden als afgeschaft wordt en voor mij hoeft er ook geen alternatief bedacht te worden.

Maar die tragedie in de flat is toch echt veroorzaakt door een stel achterlijke kinderen met vuurwerk en niet door het vuurwerk ansich.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:55

Jep, met die zelfde gedachten lopen mensen in Amerika ook nog steeds met vuurwapens rond.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:56

Cayenne schreef:
Of een droneshow:
[ Video ]

Wilden ze in Brugge doen maar de helft van de dromen werkten niet door een technisch probleem. Nu vind ik dat nuet zo'n ramp. Alles is Beter dan vuurwerk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:33

roxiie schreef:
Handhaven op dingen die niet mogen (illegaal vuurwerk, afsteken voor 1800) lijkt mij iig een eerste goed stap.

Dat zou zeker eens tijd worden. De huidige regelgeving wordt niet eens gehandhaafd omdat de politie daarvoor de capaciteit niet heeft. Bij een algeheel verbod ben ik bang dat er niets verandert. Hier wordt al weken voor oud en nieuw begonnen met afsteken. De dagen voor oud en nieuw gaat men helemaal los en zelfs op dit moment zijn ze nog bezig.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:40

Van mij mag particulier vuurwerk ook afgeschaft worden, en dan gewoon verschillende of 1 enkele show per gemeente (afhankelijk van de grootte van de gemeente)
Of specifieke afsteek plekken per gemeente lijkt mij ook wel oké

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:45

Handhaven is veel makkelijker als al het vuurwerk verboden is. Scheelt een hoop onderzoek naar het soort vuurwerk, dan is het aanhouden, bijschrijven en bekeuring op de mat. Boven X gewicht aanhouden en mee naar het bureau, nachtje logeren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:04

tiwi1969 schreef:
Handhaven is veel makkelijker als al het vuurwerk verboden is. Scheelt een hoop onderzoek naar het soort vuurwerk, dan is het aanhouden, bijschrijven en bekeuring op de mat. Boven X gewicht aanhouden en mee naar het bureau, nachtje logeren.

Buiten de afsteektijden is er al een algeheel vuurwerkverbod. Daar merk ik overigens weinig van. Ook op dit moment wordt er hier volop geknald terwijl dat op dit moment toch echt verboden is.

Het ergste van alles is ook de mindset van sommigen die van mening zijn dat met oud en nieuw alles maar moet mogen. De mindset van totale anarchie. Ook met een vuurwerkverbod zal het nog vele jaren duren voordat die mindset een beetje genormaliseerd is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:40

Op dit moment grote reddingsactie gaande in Den Haag , onder een flatgebouw stuk of acht auto’s in de fik in de parkeergarage, inmiddels al enkele zwaargewonden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:43

Ah nee wat erg!

der is een ouder filmpje op Facebook over NL hoe erg het is in NL als ik dat aan mijn Zweedse vrienden laat zien vallen de ogen uit hun hoofd :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:18

Dit kan echt niet! Het is hoog tijd dat de politiek flink ingrijpt. Dit is Nederland, maar het lijkt wel een slagveld in het Midden-Oosten en dat moet een feestje zijn?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:46

In Belgie is het niet beter hoor,enkel lopen ze er al weken niet te knallen op straat.
Hoewel dat doen ze hier enkel in Deurne,maar dat is weer niet het vuurwerk waar de doorsnee mens mee loopt :D

Ik denk wel dat het handhaven heel moeilijk is,je hebt natuurlijk maar een aantal agenten en het afsteken gebeurt op verschillende plekken te gelijk.mischien beginnen met een verkoop verbod,dan heb je al een kleiner aanbod en minder mensen die te lopen klooien

Dat in de flat is wel zeker door vuurwerk gekomen,ik snap niet dat er zulke dingen ontkent worden,denk dat als die jochie's het niet gehad hadden de mensen nog leefden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:24

bigone schreef:
Op dit moment grote reddingsactie gaande in Den Haag , onder een flatgebouw stuk of acht auto’s in de fik in de parkeergarage, inmiddels al enkele zwaargewonden.

Heeft dit dan ook nog met vuurwerk te maken of is het een andere oorzaak?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:57

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:10