Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Maar dit verpest het dan ook wel weer helemaal en gooit alleen maar meer olie op het vuur:
https://nos.nl/l/2310854
Dit maakt de anti pieten alleen maar bozer. En begrijpelijk ook.
Janine1990 schreef:Sunnda schreef:Ik snap je post niet zo goed.
Je bent niet voor of tegen begin je mee en dan volgt er een heel pleidooi voor verandering, want....
En dan komt weer hetzelfde stuk als waar we de afgelopen weken weer mee doodgegooit zijn.
Verder was ik ook benieuwd vanwege je imo wat vreemde vergelijking:
Zou jij spreekwoordelijk over 600 jaar graag de nakomelingen willen spreken van je pesters en dat daar je achter/achter/achterkleinkinderen excuus van krijgen?
Ik maakte in ieder geval niet bewust een vergelijking. Of kan jij simpelweg pesten van een persoon vergelijken met slavernij? Ofwel het je toe-eigenen van mensen, uit hun eigen omgeving weghalen en vervolgens een hels leven geven?
Niemand heeft mij ooit toegeëigend...
Het enige wat ik stel is dat ik weet dat mensen niet voor anderen kunnen bepalen hoe ze zich voelen. In mijn geval omdat ik gepest ben en dat daardoor vrij diep ging... Maar in de 20 jaar daarna ben ik nog nooit iemand tegengekomen die NIET is gepest in enig punt van zijn/haar leven.
dromertje2 schreef:Vond de intrede van de sint in antwerpen niets meer. Meer aandacht voor de andere typetjes die meelopen dan voor de sint zelf.
Zwarte pieten kan je ze ook niet meer noemen, roetveeg was bij verschillende ook maar heel miniem.
Ben benieuwd wat de aanpassingen gaan zijn bij de kerstman.
Sunnda schreef:Je maakt dus wel een vergelijking.![]()
Ik voel me nu heel speciaal, maar weet dat ik dat niet ben: ik ben nooit gepest in mijn leven. Net als ongeveer 95% van de mensen om mij heen die ik ken.
Ik heb weleens gehad dat ik op een nieuw team kwam en de klik er niet zo was. Dat werkt twee kanten op en dus ben ik weer verder gaan kijken.
Maar gepest ben ik never nooit niet en ik maak mij zorgen erom als je niemand kent die nooit gepest is.
Ik vind het slavernij verleden erg.
Maar ik vindt zo'n beetje de hele geschiedenis erg. Hoe de adel en de kerk de macht hielden over de armen, de heksenverbranding, de oorlogen, ..alles.
Maar waarom zou ik mensen vandaag de dag er anders om behandelen?
Ik behandel iedereen gelijk en zou het tof vinden als ze dat bij mij ook doen.
Janine1990 schreef:Sunnda schreef:Je maakt dus wel een vergelijking.![]()
Ik voel me nu heel speciaal, maar weet dat ik dat niet ben: ik ben nooit gepest in mijn leven. Net als ongeveer 95% van de mensen om mij heen die ik ken.
Ik heb weleens gehad dat ik op een nieuw team kwam en de klik er niet zo was. Dat werkt twee kanten op en dus ben ik weer verder gaan kijken.
Maar gepest ben ik never nooit niet en ik maak mij zorgen erom als je niemand kent die nooit gepest is.
Ik vind het slavernij verleden erg.
Maar ik vindt zo'n beetje de hele geschiedenis erg. Hoe de adel en de kerk de macht hielden over de armen, de heksenverbranding, de oorlogen, ..alles.
Maar waarom zou ik mensen vandaag de dag er anders om behandelen?
Ik behandel iedereen gelijk en zou het tof vinden als ze dat bij mij ook doen.
Hmm, jouw interpretatie dan...
Ben je de apartheid vergeten misschien? De wereld is kleiner geworden en word nog steeds kleiner.
Helaas betekent dit ook dat de negatieve omgangsvormen nog wel eens meekomen...
We hebben ook de illusie dat we homo's niet anders behandelen, zij voelen dit echter nog wel eens anders wanneer ze mishandeld worden.
En vergeet in de rassensegregatie niet dat er nog steeds mensen heel trots de confederate flag dragen, met racistische motieven... Niet bepaald onomstreden...
Janine1990 schreef:dees_daan schreef:Toen ik klein was is ons dit wel altijd wijsgemaakt, dat idee zit er gewoon wel heel erg in bij de meeste mensen. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, net als zovelen hier en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik niet racistisch ben, zwarte piet was leuk, als Sinterklaas kwam weet ik niet wat ik toen leuker vond, Sinterklaas of de pieten..
Waarom zou je willen blijven kijken naar hoe het was? De oorsprong ligt al zoveel jaren achter ons en er is inmiddels al zoveel verbeterd en mensen zijn ook zoveel wijzer geworden dat ik vind dat je het in het nu zou moeten kijken en dan zie ik echt het probleem niet van zwarte én roetveegpieten.
Dat mensen zwarte piet genoemd worden is niet leuk natuurlijk maar het zijn kinderen.. Oude mensen zijn opa en oma, bij mensen in een rolstoel stellen ze hardop vragen, mensen die flink overgewicht hebben krijgen soms opmerkingen, mensen die je ruikt ook, en donkere mensen dus (helaas) ook.. Of die opmerking negatief opgevat word ligt aan de persoon zelf denk ik.
Ik ken ook genoeg mensen met een kleurtje die er totaal geen moeite mee hebben en het ook gewoon zo willen houden.
Mijn buurvrouw vind het ook helemaal geen probleem als er een mix is... En ik denk dat de meeste zwarte mensen en anti-zwarte piet mensen zich ook enorm bewust zijn dat tradities een geleidelijke verandering nodig hebben en hier al blij mee zijn. Maar de pro zwarte piet beweging houdt ze wel op scherp natuurlijk.
Helaas zijn het niet alleen kinderen die zwarten meteen zwarte piet noemen... Was het maar zoals die Sesamstraatsetting, waar Gerda ook duidelijk aangeeft dat niet alleen kinderen dat zeggen.
En volgens mij is de stelling van anti-zwarte pieten ook niet dat wij als mensen die deze traditie liefhebben racistisch zijn... Het gaat ze erom dat de karikatuur racistisch is... En er wordt toch min of meer een karikatuur neergezet van zwarte mensen zoals deze 'vroegah' werden bekeken. Dat wakkert een vlammetje aan dat licht gedoofd is met het einde van de slavernij. Maar dat ze nog vaak en veel vertelt dat ze niet goed genoeg zijn. En daarmee beperk je wel een vorm van ontwikkeling.
Waarbij wij als voormalig kolonisten misschien nog wel het meeste te ontwikkelen hebben als je het in een wij versus zij setting zet.
Karl66 schreef:Gelukkig is het land waar schijnbaar de ergste vorm van discriminatie een figuur is waar iedereen van houdt.
Ik heb niet zoveel met zwarte piet en ik heb ook niet zoveel met het racisme dat men eraan probeert te plakken. Maar waar ik wel een heel groot probleem mee heb is dat we drie maanden per jaar hier in Nederland een racisme-debat voeren over zwarte piet en dat we de rest van het jaar er dan zo moe van zijn dat we het niet meer over al het echte racisme hebben. Als we nou een stoppen met die energie in zwarte piet te steken en in plaats daarvan het hele jaar bezig gaan met arbeidsdiscriminatie, opleidingsdiscriminatie, loondiscriminatie, woningdiscriminatie en al die andere vormen van discriminatie die veel belangrijker zijn.
Karl66 schreef:Gelukkig is het land waar schijnbaar de ergste vorm van discriminatie een figuur is waar iedereen van houdt.
Ik heb niet zoveel met zwarte piet en ik heb ook niet zoveel met het racisme dat men eraan probeert te plakken. Maar waar ik wel een heel groot probleem mee heb is dat we drie maanden per jaar hier in Nederland een racisme-debat voeren over zwarte piet en dat we de rest van het jaar er dan zo moe van zijn dat we het niet meer over al het echte racisme hebben. Als we nou een stoppen met die energie in zwarte piet te steken en in plaats daarvan het hele jaar bezig gaan met arbeidsdiscriminatie, opleidingsdiscriminatie, loondiscriminatie, woningdiscriminatie en al die andere vormen van discriminatie die veel belangrijker zijn.
Emmaa_ schreef:Ik heb nergens gezegd dat mensen die zijn opgegroeid met zwarte piet en daar destijds van genoten hebben racisten zijn, maar als je kijkt naar het kamp dat nu diehard pro-piet is... Ik zou me daar persoonlijk niet graag onderdeel van willen voelen. Dat is imo geescaleerd van 'dit is een traditie die wij graag behouden zouden willen zien' (waar dialoog prima over mogelijk is en wat tot op zekere hoogte begrijpelijk is) naar de dingen die nu gescandeerd worden. Als je rookbommen gooit naar mensen die vreedzaam (want KOZP is nooit minder of meer dan vreedzaam geweest) ben je imo gewoon niet goed in je paasei en als je de dingen staat te schreeuwen die zij schreeuwen ben je wél echt een racist.
Janine1990 schreef:MarcoBorsato schreef:Mijn kinderen groeien op met gekleurde pieten, glitterpieten en roetveegpieten. Ik zou niet anders willen.
Hier word ik heel blij van... Dit is wat mij betreft heel gezond voor kinderen, leren dat alles kan en mag zijn.
pmarena schreef:Nouja...alles kan en mag zijn behalve dan zwarte Piet
Die mag niet meer zichzelf zijn maar moet veranderen. Ergens vind ik dat wel sneu voor de zwarte Pieten die altijd trouw hun doel gediend hebben en nu niet goed genoeg meer zijn en moeten verdwijnen uit de samenleving...op zich lijkt dat ook een soort racisme
Janine1990 schreef:Ik wil graag een Sinterklaasfeest voor iedereen... En als dat met roetveegpieten moet, dan heb ik daar geen enkel probleem mee... Ik hoop dat we met een paar jaar weer massaal kunnen genieten van het feest... In plaats van die overloze discussie waarin mensen met oorkleppen op naar elkaar staan te schreeuwen.