De Brexit soap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:13

Eulogy schreef:
Verlies je je Nederlandse nationaliteit niet als je daar citizenship aanvraagt?

Ik heb nog niks gedaan. Het plan was wel om te blijven maar eventuele kinderen voed ik misschien uiteindelijk toch liever in Nederland op. Zeker als het allemaal toch wel doorgaat.

Ik heb laatst berichtgeving gelezen waarin stond dat er overwogen wordt hier een uitzondering op te maken voor mensen die ivm Brexit in de knel komen. Als je zoekt dan moet je hier info over kunnen vinden denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:16

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Dat vind jij geen verschil? Het leavekamp heeft alles bij elkaar gelogen om de Brexit zo mooi mogelijk voor te stellen en als je lang zoekt kan je bij het staykamp ook wel iets vinden?

Als mogelijke leugens bij het staykamp niet erg zijn, maar (inderdaad aantoonbare) leugens bij leave wel dan komt bij mij de vraag op: hoeveel leugens mogen dan precies?
Mag je alles bij elkaar liegen zo lang het minder is dan de ander, mag je 50% onzin vertellen, of moet het onder de 12,38% blijven? En wie bepaald of iets een leugen is? En kan een politici zich er op beroepen dat hij het toentertijd niet wist?

Eulogy schreef:
... dat het zo'n kleine marge was en dat het zulke drastische gevolgen kan hebben voor heel veel mensen, dan denk ik dat een tweede referendum helemaal niet zo vreemd zou zijn...

Het referendum was dus verkeerd ingericht?
Eens.

Ze hadden voor een 2/3 meerderheid moeten gaan, of niet bindend, of iets compleet anders. Maar ze zijn voor een meerderheid gegaan, dus dan moet je niet moeilijk doen als het 50.000001% vs 49.999999% gaat worden. Dat soort dingen moet je van tevoren opstellen. Dat hebben ze niet gedaan, dus een tweede referendum zou dus wel degelijk vreemd zijn want het komt uit het niets vallen.

Mocht "stay" gewonnen hebben, hoe zou je dan tegenover een tweede referendum staan?

Dat is onzin want dan was die soap nooit ontstaan en er ook geen aanleiding geweest.

De meeste Britten hebben nooit uit de EU gewild! maar omdat er een blaaskaak de ene leugen aan de andere rijgde om maar te doen geloven hoe slecht die EU was, is er een breezer-aan-het-ontbijt-drinkende groep geweest die ervoor gestemd heeft. En bedankt.......

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:17

Beetje shady volgens mij hoe ze met je persoonlijke gegevens om kunnen gaan met dat Settlement gedoe. Ik heb het ook nog niet gedaan dus.

Nado, je hebt gelijk inderdaad, nu je het zegt. Is helaas wel, net als alles tot nu toe, heel erg vaag. Een vriendin van me heeft laatst wel citizenship gekregen, zij is Italiaans en kan blijkbaar wel een dubbele nationaliteit hebben. Maar goed, dat heeft haar ook duizenden ponden gekost dus als het niet hoeft, doe ik dat liever niet.

M'n Nederlandse (en dus EU) nationaliteit opgeven zou ik nooit doen, inderdaad alleen wanneer ik met mijn vriend getrouwd ben. Denk eerder dat hij hoopt ooit de Nederlandse nationaliteit te krijgen :+

Enzino, als Remain gewonnen had dan was er niks veranderd. Prima, als een meerderheid vervolgens alsnog echt weg wil uit de EU, en er een beter idee is over hoe dat vormgegeven zou worden, dan zou ik een 2e referendum ook niet raar vonden.

Ik vind het echt heel gek om over zo'n groot en belangrijk onderwerp een soort van "jammer dan" houding te hebben :? Hoe er vorm gegeven is aan het referendum gaat inderdaad nergens over. Ik vind best dat je daar dan opnieuw naar kunt kijken. En bovendien, welke andere uitweg is er momenteel nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:33

ikke schreef:
De meeste Britten hebben nooit uit de EU gewild! maar omdat er een blaaskaak de ene leugen aan de andere rijgde om maar te doen geloven hoe slecht die EU was, is er een breezer-aan-het-ontbijt-drinkende groep geweest die ervoor gestemd heeft. En bedankt.......

Dus 52% van de britten drinkt een breezer aan het ontbijt? En eigenlijk wilde ze er niet uit maar stemde toch er uit te willen gaan?

Ik kan je argument niet goed volgen.

Eulogy

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:36

Ik heb helaas echt heel veel mensen horen zeggen dat ze Leave stemden om een punt te maken/niet hadden verwacht dat deze uitslag uberhaupt een optie zou zijn. Of mensen die niet zijn gaan stemmen omdat ze dachten dat Remain toch wel zou winnen.
Is natuurlijk anekdotisch bewijs maar toch.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:45

Ik denk ook wel deels de waarheid Eulogy....
De dag na Brexit referendum is er meer gegoogled op wat brexit referendum nu precies inhield dan in de maanden ervoor.

Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren, gaat hier in Ierland vast ook zijn invloed hebben.
Het wordt iig tijd dat de DUP buitenspel gezet gaat worden want ook haar eigen achterban is het niet eens met de keuzes van Arlene Foster..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:51

Eulogy schreef:
Enzino, als Remain gewonnen had dan was er niks veranderd. Prima, als een meerderheid vervolgens alsnog echt weg wil uit de EU, en er een beter idee is over hoe dat vormgegeven zou worden, dan zou ik een 2e referendum ook niet raar vonden.

Dat klinkt wat raar, want hoe weet je of de meerderheid van gedachten is veranderd? Misschien na het tweede referendum nog een derde en een vierde? Wanneer kan je dan ooit wel een beslissing nemen? Na 5x dezelfde uitslag op rij?

Eulogy schreef:
Ik vind het echt heel gek om over zo'n groot en belangrijk onderwerp een soort van "jammer dan" houding te hebben :? Hoe er vorm gegeven is aan het referendum gaat inderdaad nergens over. Ik vind best dat je daar dan opnieuw naar kunt kijken. En bovendien, welke andere uitweg is er momenteel nog?

De "jammer dan" houding is wat mij betreft onderdeel van de democratie. Je stelt van tevoren de regels op, inclusief hoeveel stemmen verschil er moet zijn of wat politici wel en niet mogen beloven, en je legt je bij de uitkomst neer. En je moet je er bij neerleggen, of een juridische procedure starten over fraude of kiezersbedrog volgens de van tevoren beschreven procedures. Anders is het net een bananenrepubliek waar je referendum na referendum gaat houden tot je de gewenste uitslag krijgt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:53

Eulogy schreef:
M'n Nederlandse (en dus EU) nationaliteit opgeven zou ik nooit doen, inderdaad alleen wanneer ik met mijn vriend getrouwd ben. Denk eerder dat hij hoopt ooit de Nederlandse nationaliteit te krijgen :+

Je weet dat je de Nederlandse nationaliteit kan behouden als je een tweede nationaliteit aanneemt door een huwelijk? Via die weg kan jij dus twee nationaliteiten hebben.

Mijn dochter woont in de UK en zal een keer voor dezelfde keuze komen te staan. Ook zij wil de EU-nationaliteit niet kwijt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:59

Dat lijkt me toch een hele geruststelling als je land zo in chaos verzandt.. dat men toch in elk geval vooral elke mogelijkheid tot bijsturing voorkomt omat ze geen bananenrepubliek zijn. Never mind de verkiezingsfraude of de leugens of de chaos.

Citaat:
De "jammer dan" houding is wat mij betreft onderdeel van de democratie. Je stelt van tevoren de regels op, inclusief hoeveel stemmen verschil er moet zijn of wat politici wel en niet mogen beloven, en je legt je bij de uitkomst neer.

Da's best een vreemde invulling van de democratie (namelijk vrij dogmatisch vormtechnisch) terwijl democratie volgens mij veel meer gaat om het recht doen aan de wil en de belangen van het volk. En dat herken in elk geval nergens in de Brexit, dat er geprobeerd wordt om daar recht aan te doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:00

Citaat:
Dat klinkt wat raar, want hoe weet je of de meerderheid van gedachten is veranderd? Misschien na het tweede referendum nog een derde en een vierde? Wanneer kan je dan ooit wel een beslissing nemen? Na 5x dezelfde uitslag op rij?

Hierom:

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:03

Ik vond het grappig dat blijkbaar bijna niemand weet dat Zwitserland ook al jaren bezig is met een accoort. Als dat niet lukt verliezen ze ook al hun in/export rechten.
In feite zelfde status als UK maar dan boeit het niemand omdat er geen roeptoeter clown bij hoort :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:05

Het verschil is dat Zwitserland geen lid is van de EU en dus op dit moment niet profiteert van de EU zoals de UK wél. Die voordelen verliezen ze allemaal, terwijl het voorgespiegeld is dat ze er op vooruit zullen gaan bij het verlaten van de EU.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:07

Ze hebben op dit moment een redelijk vergelijkbare status aan een EU land inclusief Schengen.
Komen ze niet tot een overeenkomt dan zitten wij in dezelfde oliebol als de UK waar bijvoorbeeld medicijnen in Zwitserland geregistreerd ineens niet meer geldig zijn.
Ook bij ons is de dead-line binnenkort maar je hoort er weinig van.

Ik kan je verzekeren dat NL ook een (medicatie) probleem heeft als Zwitserland tot 3e wereld land bestempeld wordt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-10-19 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ImkeTarekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:09

Eulogy schreef:
Verlies je je Nederlandse nationaliteit niet als je daar citizenship aanvraagt?

Ik heb nog niks gedaan. Het plan was wel om te blijven maar eventuele kinderen voed ik misschien uiteindelijk toch liever in Nederland op. Zeker als het allemaal toch wel doorgaat.

Ik geloof dat ik niet lang geleden een artikel gelezen heb dat de Nederlandse regering een uitzondering gaat maken voor de nederlanders wonende in de UK, dat in dit geval je wél een dubbele nationaliteit mag hebben..
Moet even zoeken of ik dat nog kan vinden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:11

MoniqueT schreef:
Eulogy schreef:

Je weet dat je de Nederlandse nationaliteit kan behouden als je een tweede nationaliteit aanneemt door een huwelijk? Via die weg kan jij dus twee nationaliteiten hebben.

Mijn dochter woont in de UK en zal een keer voor dezelfde keuze komen te staan. Ook zij wil de EU-nationaliteit niet kwijt.

Ja, ik heb het wat gek verwoord, ik bedoelde inderdaad dat ik alleen de nationaliteit aan vraag als ik getrouwd ben, of als er door Nederland inderdaad een uitzondering gemaakt zou worden voor de Britse nationaliteit. Omdat ik dan mijn Nederlandse nationaliteit sowieso kan behouden. We willen over een jaar of 5 misschien toch in Nederland gaan wonen maar ook dan kan het wel handig zijn om voor die tijd de Britse nationaliteit erbij te hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:20

Ik volg de brexit niet, maar ik heb net een video op NOS gezien waar ik héélemaal niets van begrijp. Om mezelf niet voor banketstaaf te zetten, zou iemand mij willen pb-en die er verstand van heeft en het mij kan uitleggen? :=

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:33

Ik heb een filmpje op youtube gezien die het (voor mij) simpel uitlegd:

Mocht het niet kloppen, let me know. Zit er niet heel erg in, maar het is wel intrigerend zo 10 dagen voor het "einde".

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:36

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:07

enzino schreef:
ikke schreef:

Dus 52% van de britten drinkt een breezer aan het ontbijt? En eigenlijk wilde ze er niet uit maar stemde toch er uit te willen gaan?

Ik kan je argument niet goed volgen.

Ehm, 52% van de uitgebrachte stemmen is iets anders dan 52% van de bevolking.

Erg representatief is dat referendum niet hè. Het is de niet onbelangrijke arbeidersklasse en dan vooral degenen die maar net (of net niet) de eindjes aam elkaar kunnen knopen, die door Farage wijsgemaakt zijn dat ze het beter zouden krijgen en dat geloofden.
Uitgerekend deze groep krijgt nu de rekening gepresenteerd door stijgende prijzen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:31

@enzino, als jij het verschil niet kan of wil zien tussen leave- en remaincampagne qua keihard voorliegen, dan kan ik je verder ook niet helpen. Maar ik zal het nog één keer proberen, door al die volledige uitgesponnen leugens over hoe goed de mensen het wel niet zouden krijgen hebben de mensen voor gestemd. Zonder die leugens zou er nou geen Brexit zijn geweest.

En ik weet niet of je het door hebt, maar er is al eerder een referendum over de EU geweest, waarbij de Britten met grote meerderheid van stemmen ervoor gekozen hebben om lid van die EU te worden. Op basis van jouw stelling dat je het dan niet meer een tweede keer mag vragen, want dat is niet democratisch, had er dus nooit een Brexit-referendum gehouden mogen worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:37

Ik heb bij het Brexit-verhaal heel sterk het gevoel dat ze het expres zo uitrekken om andere landen maar de indruk te geven dat het een erg lastig verhaal is als je uit 'ons clubje' wilt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:42

Logisch, de EU wil een groot lid als de UK veel liever niet kwijt. Tuurlijk is de UK van belang voor de EU. Wat jammer is, is dat (nog steeds een groot deel van) de UK niet inziet dat de voordelen van de EU opwegen tegen de nadelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:47

Natuurlijk wil de EU het UK niet kwijt, maar het uitrekken komt echt helemaal op het conto van het UK, waar ze niet weten wat ze willen en daardoor nergens een meerderheid voor hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:48

Shenavillie, dat is niet zo. De chaos van de Brexit heeft eigenlijk vrijwel niets te maken met de EU, de chaos is er al ruimschoots voordat er uberhaupt iets te overleggen valt met de EU. De EU heeft nog niets moeilijk kunnen maken omdat de UK niet eens zover in het proces komt.
Dat gesprekje over de eenhoorn is echt wel redelijk als illustratie: dat wat ze willen bestaat niet, bv grenzen die open en dicht tegelijkertijd zijn. Zelfs als de EU mee wil werken kan het niet ineens quantumfysische oplossingen leveren. En zodra iemand vraagt 'maar wat bedoel je precies?' rollen ze in het britse parlement weer vechtend over de grond... Dit doet de UK echt helemaal zelf.

(En als je er een les uit zou willen leren dan hoop ik dat het niet is 'het wordt lastig als je uit ons clubje wilt' maar 'mensen en partijen die zo schaamteloos liegen, valse beloftes doen en geen interesse hebben in het zoeken van daadwerkelijke oplossingen moet je niet je landsbestuur in handen geven')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 19:54

Whoaaaa morgen even bijlezen zeg.