Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Qimm schreef:Ik vind het wel wat hebben eigenlijk. Maar goed, woon zo'n beetje aan het kerkplein en tussen 4 kerken, dus je ontkomt er ook niet aan. Stoor me dan meer aan het draaiorgel dat iedere zaterdag onder mijn raam staat. Vanaf 8 uurIeder uur, ieder kwartier sommige zelfs
Ailill schreef:Ben ik dan de enige waarbij diverse kerkklokken ieder uur slaan en in de avond van 21.50 tot 22.00 uur?
Popstra schreef:De Blauwe Moskee in Amsterdam wil luidsprekers buiten rond de moskee voor oproep tot gebed
Net als in het midden oosten e.d normaal is.
Nu zijn de meningen daar erg over verdeeld. Men zegt ja ach, klokken van kerken mogen ook luiden dus waarom dat niet!?
Plus mensen er zwaar op tegen zijn en het zien als de islamisering Vd samenleving.
De imam van de moskee zegt dat Amsterdam maar moet wennen aan de Islam.
Ik hoor elke zondag morgen de kerkklokken luiden. Ik stoor me daar niet aan maar moet er niet aan denken dat je dagelijks dat islamitische gejank door luidsprekers hoort schallen!
Daarbij, de opmerking van de Imam dat we er maar aan moeten wennen vind ik ook vrij ongepast want ,,zij,, willen ook niet bepaald wennen aan ons westerse leven. Een huwelijk van 2 dezelfde geslachten gaat er nog steeds niet in bij ze om maar een voorbeeld te noemen. Ik zeg dus dikke Nee.
Hoe zouden jullie dat vinden als het wel zo ver gaat komen?
MarlindeRooz schreef:Popstra schreef:Dikke nee tegen gebedsoproepen via luidsprekers.
Ik heb niks tegen geloof mits ik er niet mee word lastig gevallen.
Kerkklokken dus ook maar verbieden?
safina schreef:Van mij mag dat gejammer verboden worden. Dat gejammer over gebedsoproepen en 'islamisering van onze samenleving' bedoel ik. Het doet echt pijn aan m'n oren onderhand.
verootjoo schreef:Iedereen heeft het over de kerkklokken, maar die hebben toch niet echt wat met geloof te maken? Die geven de tijd aan en spelen soms leuke (of geen leuke, maar ik vind het leuk) liedjes.
Alleen op zondagochtend voor de kerkdienst hebben ze die functie.
Ik zit ook niet heel hard te wachten op 5x per dag gejengel uit een minaretMaar woon ook niet naast een moskee
Ailill schreef:Qimm schreef:Ik vind het wel wat hebben eigenlijk. Maar goed, woon zo'n beetje aan het kerkplein en tussen 4 kerken, dus je ontkomt er ook niet aan. Stoor me dan meer aan het draaiorgel dat iedere zaterdag onder mijn raam staat. Vanaf 8 uurIeder uur, ieder kwartier sommige zelfs
Zo'n oproep lijkt me, hier in NL, niet heel handig. Ik denk dat dit vooral weerstand op gaat wekken bij een hoop mensen en dat lijkt me niet juist. Ik ben zwaar tegen discriminatie dus vanuit dat perspectief zouden ze van mij prima mogen oproepen. Echter ben ik van mening dat het geloof, in z'n algemeen, veel te veel aanwezig is en invloed heeft op de huidige samenleving, lijkt me niet raadzaam.
SwPck schreef:Als je met zulke aannames komt, zo'n toon en dat woordgebruik, voel ik er eigenlijk vrijwel niets voor om überhaupt het gesprek met je aan te gaan.Ailill schreef:Ik vind het wel wat hebben eigenlijk. Maar goed, woon zo'n beetje aan het kerkplein en tussen 4 kerken, dus je ontkomt er ook niet aan. Stoor me dan meer aan het draaiorgel dat iedere zaterdag onder mijn raam staat. Vanaf 8 uur
Zo'n oproep lijkt me, hier in NL, niet heel handig. Ik denk dat dit vooral weerstand op gaat wekken bij een hoop mensen en dat lijkt me niet juist. Ik ben zwaar tegen discriminatie dus vanuit dat perspectief zouden ze van mij prima mogen oproepen. Echter ben ik van mening dat het geloof, in z'n algemeen, veel te veel aanwezig is en invloed heeft op de huidige samenleving, lijkt me niet raadzaam.
Dus omdat 'nee' of een aangepaste regeling direct discriminerend is zeg je nu dat jij van mening bent dat het dan dus maar gewoon moet kunnen? Dat wij maar niks erover mogen zeggen en dit moeten laten gebeuren? Of begrijp ik dit verkeerd?
Ik vind het altijd heel krom hoe mensen de scheiding geven tussen discriminatie en respect voor elkaar als samenleving. Als je een tegenwoord geeft op buitenlanders ben je direct discriminerend. Bij Nederlanders is er nooit wat aan de hand of sprake van discriminatie. Dát opzich vind ik discriminerend.
Volgens mij zegt hier niemand dat ze niet gelovig mogen zijn, wat ik persoonlijk als discriminerend zou opvatten. Ze hebben ook hun moskee, waar ze prima hun gebed kunnen doen. Maar als ze (ALS het zo is, dat is niet duidelijk) 5 keer per dag die speakers luid af laten gaan dan vind ik dat niet erg respectvol tegenover de samenleving eromheen. Maar nee het moet maar kunnen, anders discrimineren we.
MarlindeRooz schreef:Popstra schreef:Dikke nee tegen gebedsoproepen via luidsprekers.
Ik heb niks tegen geloof mits ik er niet mee word lastig gevallen.
Kerkklokken dus ook maar verbieden?
Pipodipo schreef:safina schreef:Van mij mag dat gejammer verboden worden. Dat gejammer over gebedsoproepen en 'islamisering van onze samenleving' bedoel ik. Het doet echt pijn aan m'n oren onderhand.
Volledig mee eens, dat gejengel mag ook wel eens afgelopen zijn. En bovendien hoef je naar mijn idee niet alvast te klagen over iets dat niet gebeurt en niet in je eigen omgeving is.
Sclimpre schreef:Als dat niet respectvol is, wat dan met overvliegende vliegtuigen? Bellende ijskarretjes, etc?
Zijn die dan ook niet respectvol omdat ze geluid maken?
Citaat:De Blauwe Moskee wil met luidsprekers de oproep tot gebed - de azan - versterkt laten horen in de buurt van het godshuis in Slotervaart. Enkele tientallen moskeeën in Nederland doen dat al, maar voor Amsterdam is het een primeur.
Volgens hoofdimam Yassin Elforkani, verbonden aan de Blauwe Moskee, is het de bedoeling dat de oproep tot gebed gaat klinken op vrijdagmiddagen.