Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:57

Ieder uur, ieder kwartier sommige zelfs %)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:11

Ik woonde voorheen in Helmond en bij die moskee is het jaren geleden afgeschaft, volgens mij ook vanwege het volume en de frequentie. Eerst ging de oproep tot gebed wel over de luidsprekers. De kerkklokken luiden daar vanaf dat moment (tenminste in de wijk waar ik woonde) ook een stuk minder dan voorheen. Ik stoorde me er totaal niet aan, maar woonde ook een behoorlijk eind van de moskee af dus het volume was bij ons een stuk minder dan in de omliggende straten.
Ik woon nu in een dorp met alleen maar 1 kerk en die hoor ik nooit, of tenminste, het valt me niet op. de kans dat wij hier überhaupt een moskee krijgen is nogal klein denk ik dus dat zal hier niet echt een discussie worden...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:17

Qimm schreef:
Ik vind het wel wat hebben eigenlijk. Maar goed, woon zo'n beetje aan het kerkplein en tussen 4 kerken, dus je ontkomt er ook niet aan. Stoor me dan meer aan het draaiorgel dat iedere zaterdag onder mijn raam staat. Vanaf 8 uur :')

Zo'n oproep lijkt me, hier in NL, niet heel handig. Ik denk dat dit vooral weerstand op gaat wekken bij een hoop mensen en dat lijkt me niet juist. Ik ben zwaar tegen discriminatie dus vanuit dat perspectief zouden ze van mij prima mogen oproepen. Echter ben ik van mening dat het geloof, in z'n algemeen, veel te veel aanwezig is en invloed heeft op de huidige samenleving, lijkt me niet raadzaam.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:18

Ailill schreef:
Ben ik dan de enige waarbij diverse kerkklokken ieder uur slaan en in de avond van 21.50 tot 22.00 uur?

Ieder uur weet ik niet, maar het dorp waar we hiervoor woonden daar deed de kerk elke ochtend om 6(!!) uur een heel liedje spelen van rond de 10 minuten. We hebben daar 3 jaar gewoond en ik ben daar op +- 10 dagen na elke dag wakker van geworden -O-

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:19

speedfiets_2 schreef:
Gewoon de kerkklokken stil. Hoppa weg met dat geloof

_/-\o_

Dit alsjeblieft

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:26

Voor mij hoeft het ook niet. Net zoals de kerk, die hoef ik ook niet de horen. Moskee's mogen er zijn, daar heb ik helemaal niets tegen. Iedereen heeft het recht om zijn of haar geloof uit te oefenen. Maar het opdringen aan andere is niet correct. Dat telt dan ook voor de Jehova's aan de deur. Ik zou het dus helemaal niet leuk vinden om 5x per dag een imam te horen zingen. Net zoals dat ik het niet fijn zou vinden om 5x per dag een Jehova getuige aan de deur te hebben, of een kerktoren hoor luiden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:27

Popstra schreef:
De Blauwe Moskee in Amsterdam wil luidsprekers buiten rond de moskee voor oproep tot gebed
Net als in het midden oosten e.d normaal is.
Nu zijn de meningen daar erg over verdeeld. Men zegt ja ach, klokken van kerken mogen ook luiden dus waarom dat niet!?
Plus mensen er zwaar op tegen zijn en het zien als de islamisering Vd samenleving.
De imam van de moskee zegt dat Amsterdam maar moet wennen aan de Islam.

Ik hoor elke zondag morgen de kerkklokken luiden. Ik stoor me daar niet aan maar moet er niet aan denken dat je dagelijks dat islamitische gejank door luidsprekers hoort schallen!
Daarbij, de opmerking van de Imam dat we er maar aan moeten wennen vind ik ook vrij ongepast want ,,zij,, willen ook niet bepaald wennen aan ons westerse leven. Een huwelijk van 2 dezelfde geslachten gaat er nog steeds niet in bij ze om maar een voorbeeld te noemen. Ik zeg dus dikke Nee.

Hoe zouden jullie dat vinden als het wel zo ver gaat komen?

Maar waar zeg je precies die dikke nee tegen? Woon je in Slotervaart toevallig en ga je last krijgen van de gebedsoproep van de BM? Of ben je eigenlijk meer tegen de islam in het algemeen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 12:21

Dikke nee tegen gebedsoproepen via luidsprekers.
Ik heb niks tegen geloof mits ik er niet mee word lastig gevallen. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:24

Popstra schreef:

Kerkklokken dus ook maar verbieden?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:31

Ach, daar wen je zo aan.
Vrijheid van godsdienst, waarom niet.

Overigens maakt het mij geen van allen uit, wel luiden, niet luiden, wel zingen, niet zingen.

Ik vind het wel jammer dat de dialoog niet wat vaker wordt opgezocht, door alle partijen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:34

Ik wen heel makkelijk aan geluid. Ik woon zelf heerlijk in een buitengebied, maar kon in hartje London ook prima slapen met de ramen op.

Volgens mij gaan de kerkklokken hier elk uur en luiden ze op zondag de dienst in. Ik hoor het dus niet meer. Ik zou hetzelfde hebben met de luidsprekers van de moskee.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:35

Ik zou zeggen, tegenwoordig heeft iedereen een mooi mobieltje. Stel daar je wekker 5x pet dag op in met dat (voor islamieten mooie gejengel) en klaar. 100 jaar geleden kon ik mij er wat bij indenken, vandaag de dag kan het anders. Zonder dat je daar de gehele maatschappij mee stoort.
Laatst bijgewerkt door Rosebud op 09-10-19 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:37

MarlindeRooz schreef:
Popstra schreef:

Dat is ook al geprobeerd. Onlangs nog had een expat in Amsterdam last van het carillon van de Westertoren (de toren van de Westerkerk) en heeft een klacht daarover gestuurd aan de gemeente. Of de klokken van de Wester uitgeschakeld konden worden :') . Niks nieuws hoor, provincialen en expats hebben het in het verleden al vaker geprobeerd en dat zal in de toekomst nog vaak genoeg gebeuren. Tot nu toe is het alleen de Duitse bezetter in de oorlog gelukt om de Westertoren het zwijgen op te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:40

Van mij mag dat gejammer verboden worden. Dat gejammer over gebedsoproepen en 'islamisering van onze samenleving' bedoel ik. Het doet echt pijn aan m'n oren onderhand. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:49

Iedereen heeft het over de kerkklokken, maar die hebben toch niet echt wat met geloof te maken? Die geven de tijd aan en spelen soms leuke (of geen leuke, maar ik vind het leuk :P) liedjes.
Alleen op zondagochtend voor de kerkdienst hebben ze die functie.

Ik zit ook niet heel hard te wachten op 5x per dag gejengel uit een minaret :o Maar woon ook niet naast een moskee :=

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:53

safina schreef:
Van mij mag dat gejammer verboden worden. Dat gejammer over gebedsoproepen en 'islamisering van onze samenleving' bedoel ik. Het doet echt pijn aan m'n oren onderhand. :+

Volledig mee eens, dat gejengel mag ook wel eens afgelopen zijn. En bovendien hoef je naar mijn idee niet alvast te klagen over iets dat niet gebeurt en niet in je eigen omgeving is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:56

Amen klinkt nu wat vreemd denk ik :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:03

verootjoo schreef:
Iedereen heeft het over de kerkklokken, maar die hebben toch niet echt wat met geloof te maken? Die geven de tijd aan en spelen soms leuke (of geen leuke, maar ik vind het leuk :P) liedjes.
Alleen op zondagochtend voor de kerkdienst hebben ze die functie.

Ik zit ook niet heel hard te wachten op 5x per dag gejengel uit een minaret :o Maar woon ook niet naast een moskee :=

Nou, dan moeten ze het gewoon geen gebedsoproepen noemen maar zijn het ook maar gewoon tijdsaanduidingen.

Kerkklokken hangen in een kerk en een kerk heeft wat mij betreft zeker met het geloof te maken. Het is nou ook niet bepaald dat we de klokken van de kerk nog nodig hebben voor de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:23

Ailill schreef:
Qimm schreef:
Ik vind het wel wat hebben eigenlijk. Maar goed, woon zo'n beetje aan het kerkplein en tussen 4 kerken, dus je ontkomt er ook niet aan. Stoor me dan meer aan het draaiorgel dat iedere zaterdag onder mijn raam staat. Vanaf 8 uur :')

Zo'n oproep lijkt me, hier in NL, niet heel handig. Ik denk dat dit vooral weerstand op gaat wekken bij een hoop mensen en dat lijkt me niet juist. Ik ben zwaar tegen discriminatie dus vanuit dat perspectief zouden ze van mij prima mogen oproepen. Echter ben ik van mening dat het geloof, in z'n algemeen, veel te veel aanwezig is en invloed heeft op de huidige samenleving, lijkt me niet raadzaam.

Dus omdat 'nee' of een aangepaste regeling direct discriminerend is zeg je nu dat jij van mening bent dat het dan dus maar gewoon moet kunnen? Dat wij maar niks erover mogen zeggen en dit moeten laten gebeuren? Of begrijp ik dit verkeerd?

Ik vind het altijd heel krom hoe mensen de scheiding geven tussen discriminatie en respect voor elkaar als samenleving. Als je een tegenwoord geeft op buitenlanders ben je direct discriminerend. Bij Nederlanders is er nooit wat aan de hand of sprake van discriminatie. Dát opzich vind ik discriminerend.
Volgens mij zegt hier niemand dat ze niet gelovig mogen zijn, wat ik persoonlijk als discriminerend zou opvatten. Ze hebben ook hun moskee, waar ze prima hun gebed kunnen doen. Maar als ze (ALS het zo is, dat is niet duidelijk) 5 keer per dag die speakers luid af laten gaan dan vind ik dat niet erg respectvol tegenover de samenleving eromheen. Maar nee het moet maar kunnen, anders discrimineren we.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:28

Als dat niet respectvol is, wat dan met overvliegende vliegtuigen? Bellende ijskarretjes, etc?
Zijn die dan ook niet respectvol omdat ze geluid maken?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:39

SwPck schreef:
Ailill schreef:

Dus omdat 'nee' of een aangepaste regeling direct discriminerend is zeg je nu dat jij van mening bent dat het dan dus maar gewoon moet kunnen? Dat wij maar niks erover mogen zeggen en dit moeten laten gebeuren? Of begrijp ik dit verkeerd?

Ik vind het altijd heel krom hoe mensen de scheiding geven tussen discriminatie en respect voor elkaar als samenleving. Als je een tegenwoord geeft op buitenlanders ben je direct discriminerend. Bij Nederlanders is er nooit wat aan de hand of sprake van discriminatie. Dát opzich vind ik discriminerend.
Volgens mij zegt hier niemand dat ze niet gelovig mogen zijn, wat ik persoonlijk als discriminerend zou opvatten. Ze hebben ook hun moskee, waar ze prima hun gebed kunnen doen. Maar als ze (ALS het zo is, dat is niet duidelijk) 5 keer per dag die speakers luid af laten gaan dan vind ik dat niet erg respectvol tegenover de samenleving eromheen. Maar nee het moet maar kunnen, anders discrimineren we.
Als je met zulke aannames komt, zo'n toon en dat woordgebruik, voel ik er eigenlijk vrijwel niets voor om überhaupt het gesprek met je aan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:39

De kerk gaat hier elk uur en half uur slaan (om half 12 en 12 uur 12 keer om half 1 /1 uur 1 keer etc ) , en de andere kerk alleen op zondag of bij een begravenis/bruiloft . Vind het heerlijk , en bij jaarmarkt word om 7 uur de markt klok geluid en het hele dorp mag in de rij om aan het touwtje te trekken van de klok .

Moskee geen ervaring mee , maar die lopen vaak te schreeuwen door een luidspreker weet niet wat ik daarvan vinden moet . Maar dat zal net als de klokkentoren snel wennen

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:42

MarlindeRooz schreef:
Popstra schreef:

Ja zeker dat ook. Gewoon zelf opletten wanneer je word verwacht in kerk moskee enz. We hebben allemaal een mobiele telefoon, wekker, kalender en klok.
Ipv gejank of kerkklokken stel ik voor een mobiele app die melding geeft bijv.
Mee gaan met de moderne tijd......

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:43

Pipodipo schreef:
safina schreef:

Volledig mee eens, dat gejengel mag ook wel eens afgelopen zijn. En bovendien hoef je naar mijn idee niet alvast te klagen over iets dat niet gebeurt en niet in je eigen omgeving is.

Helemaal mee eens!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:43

Sclimpre schreef:
Als dat niet respectvol is, wat dan met overvliegende vliegtuigen? Bellende ijskarretjes, etc?
Zijn die dan ook niet respectvol omdat ze geluid maken?

Als je het over Amsterdam hebt dan denk je eerder aan de bierfiets en bootfeestjes, daar is allemaal op ingegrepen omdat het nutteloze vertierherrie is. Met een moskee ligt dat natuurlijk anders.

In de krant las ik onderstaande over de intensiteit van de oproepen, het gaat dus om 1 keer per week:
Citaat:
De Blauwe Moskee wil met luidsprekers de oproep tot gebed - de azan - versterkt laten horen in de buurt van het godshuis in Slotervaart. Enkele tientallen moskeeën in Nederland doen dat al, maar voor Amsterdam is het een primeur.

Volgens hoofdimam Yassin Elforkani, verbonden aan de Blauwe Moskee, is het de bedoeling dat de oproep tot gebed gaat klinken op vrijdagmiddagen.