Als iedereen stopt met dieren houden..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 09:04

Oomens, nu ga je er vanuit dat als we geen dieren meer houden, mensen nog wel vlees blijven eten en moeten jagen. Maar wat als we helemaal niets van dierlijke oorsprong meer mogen gebruiken?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:30

fransje23 schreef:
Oomens, nu ga je er vanuit dat als we geen dieren meer houden, mensen nog wel vlees blijven eten en moeten jagen. Maar wat als we helemaal niets van dierlijke oorsprong meer mogen gebruiken?

Dan hebben heel veel mensen een heel groot probleem. In Nederland kun je prima overleven op enkel plantaardige basis. Alles van over de hele wereld is hier jaarrond te koop, en mocht je iets tekort komen, dan neem je er een pilletje of een poedertje voor. We hebben de infrastructuur en het geld om hier een volledige voeding zonder dieren te kunnen realiseren.
En de rest van de wereld heeft dat niet. Als het alternatief voor rijst-met-af-en-toe-vis slechts bestaat uit rijst-zonder-vis, dan is de vis weglaten niet echt een gezonde stap.
Idem voor maïsmeel/cassave/gierst-met-soms-kip/geit/vis. In gebieden waar men het nog steeds moet hebben van wat er lokaal verbouwd of gevangen wordt, en waar supermarkten of winkels überhaupt een luxe zijn waar normale mensen vrijwel niet komen (zeg maar: ongeveer het gehele platteland van Afrika), daar is dierlijk eiwit weglaten praktisch hetzelfde als bijna al het eiwit weglaten.
Daar krijgt men van die schattige oedeembuikjes van die het altijd zo goed doen op de World Press Photo of op advertenties van goede doelen, maar het lijkt mij nu niet iets om daadwerkelijk na te moeten willen streven.

Dat er dan op een of andere R&D-afdeling van een Westerse voedingsgigant een nóg completere, nóg volledigere en nóg smaakvollere sojaburger of zeewierschijf wordt ontwikkeld, dat is vast ontzettend leuk voor de vegan-hipsters hier die daarover fijn kunnen foodbloggen na een bezoekje aan hun verantwoorde Marqckdt, maar het is geen volwaardig alternatief. Dat is er pas als een dergelijk product ook betaalbaar en regelmatig verkrijgbaar is op plaatsen waar men niet zoveel te besteden heeft en waar bovendien een groot deel van de economie nog steeds zonder geld draait.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:33

Ik denk dat er veel eenzaamheid zou zijn, te beginnen met mezelf :o

Geen vlees meer zou ik dan weer minder erg vinden, ik denk niet dat dat nodig is maar flink minderen wel om het milieu en dierwelzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:38

Ik denk dat er aanzienelijk meer depressie’s de kop zouden opsteken. Mensen die alleen zijn hebben dan echt niets meer om eens tegen te kletsen, een aai te geven, te knuffelen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:40

DeMolenhoek schreef:
Ik denk dat er aanzienelijk meer depressie’s de kop zouden opsteken. Mensen die alleen zijn hebben dan echt niets meer om eens tegen te kletsen, een aai te geven, te knuffelen.

Nu doe je de geraniums en sansevieria's toch wel ernstig tekort -O-

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:44

Ik denk dat obesitas een nog groter probleem zou worden. Heel veel mensen in de buurt zie ik alleen wandelen om de hond 'beweging' te geven. Het zou enorm leeg worden in wandelgebieden.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:48

De wereld zou saai zijn.

Mijn huis en hart leeg.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:53

oomens schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik denk dat er aanzienelijk meer depressie’s de kop zouden opsteken. Mensen die alleen zijn hebben dan echt niets meer om eens tegen te kletsen, een aai te geven, te knuffelen.

Nu doe je de geraniums en sansevieria's toch wel ernstig tekort -O-


|(

Ik denk dat veel mensen vereenzamen. Ik ben wél heel erg voor ontzettend minderen wbt het eten van vlees. Ik ben heel eerlijk, ik vind af en toe een stuk vlees echt heel erg lekker dus ik zou zelf niet helemaal stoppen (denk ik), maar ik zou prima 4/5x per week zonder vlees kunnen. Daarbij ben ik dan wel weer voorstander om bij echt (lokale) biologische boeren mijn vlees/melk/eieren/kaas te halen. Waar dieren rustig kunnen groeien, ze bewegingsruimte hebben etc.
Wanneer iedereen al 1x per week minder vlees zou eten, scheelt dat qua milieu al ontzettend veel. Laat staan als we massaal minder vlees/melkproducten etc. gaan gebruiken: de megastallen kunnen sluiten, en de kleine boeren kunnen weer kansen krijgen. Waar de plofkippen niet meer nodig zijn, maar er meer mensen gewoon wat kipjes in de tuin hebben scharrelen en hun eieren vandaan halen.
Dat lijkt mij een mooier beeld, dan alle dieren houden verbieden.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:01

oomens schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik denk dat er aanzienelijk meer depressie’s de kop zouden opsteken. Mensen die alleen zijn hebben dan echt niets meer om eens tegen te kletsen, een aai te geven, te knuffelen.

Nu doe je de geraniums en sansevieria's toch wel ernstig tekort -O-

Dat en hoe moet het met de wilde dieren zoals muggen, vlooien en kevertjes?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:12

oomens schreef:
8nnemiek schreef:
Fosfor is inderdaad een lastig element dat momenteel vooral uit dierlijke mest en beenderen wordt gehaald, maar schijnt in een gezonde bodem ook gewoon te worden aangemaakt door het bodemleven, en zit ook in compost en bv houtas.
Het bodemleven doet wonderlijke dingen, maar elementen aanmaken die er eerst niet waren, dat doen ze volgens mij alleen rondom Pripyat en Fukushima.

Ik heb er toch echt een artikel over gelezen. Alle bodemdieren geven voedingsstoffen af, zowel tijdens hun leven als na hun dood.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:19

8nnemiek schreef:
Ik heb er toch echt een artikel over gelezen. Alle bodemdieren geven voedingsstoffen af, zowel tijdens hun leven als na hun dood.

Dat zal best, maar dat je de klok hebt horen luiden, wil niet gelijk zeggen dat je de klepel dan ook weet te hangen. Fosfor wordt niet zomaar gemaakt uit het niets. Er worden wel bepaalde fosforverbindingen gemaakt door bodemleven, en daarvan zullen er zeker ook een aantal in opneembare vorm in de bodem terechtkomen, maar het fosfor in die fosforverbindingen moet toch echt al in enige vorm aanwezig zijn geweest.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:43

Avalanche81 schreef:
Giolli: wat een interessante link is dat, wauw. Ik ga hem even bekijken. de Life after people 'documentaires' (ik weet niet of je ze echt zo kunt noemen) vind ik fascinerend.


Ja, gaaf is het!

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 13:34

oomens schreef:
fransje23 schreef:
Oomens, nu ga je er vanuit dat als we geen dieren meer houden, mensen nog wel vlees blijven eten en moeten jagen. Maar wat als we helemaal niets van dierlijke oorsprong meer mogen gebruiken?

Dan hebben heel veel mensen een heel groot probleem. In Nederland kun je prima overleven op enkel plantaardige basis. Alles van over de hele wereld is hier jaarrond te koop, en mocht je iets tekort komen, dan neem je er een pilletje of een poedertje voor. We hebben de infrastructuur en het geld om hier een volledige voeding zonder dieren te kunnen realiseren.
En de rest van de wereld heeft dat niet. Als het alternatief voor rijst-met-af-en-toe-vis slechts bestaat uit rijst-zonder-vis, dan is de vis weglaten niet echt een gezonde stap.
Idem voor maïsmeel/cassave/gierst-met-soms-kip/geit/vis. In gebieden waar men het nog steeds moet hebben van wat er lokaal verbouwd of gevangen wordt, en waar supermarkten of winkels überhaupt een luxe zijn waar normale mensen vrijwel niet komen (zeg maar: ongeveer het gehele platteland van Afrika), daar is dierlijk eiwit weglaten praktisch hetzelfde als bijna al het eiwit weglaten.
Daar krijgt men van die schattige oedeembuikjes van die het altijd zo goed doen op de World Press Photo of op advertenties van goede doelen, maar het lijkt mij nu niet iets om daadwerkelijk na te moeten willen streven.

Dat er dan op een of andere R&D-afdeling van een Westerse voedingsgigant een nóg completere, nóg volledigere en nóg smaakvollere sojaburger of zeewierschijf wordt ontwikkeld, dat is vast ontzettend leuk voor de vegan-hipsters hier die daarover fijn kunnen foodbloggen na een bezoekje aan hun verantwoorde Marqckdt, maar het is geen volwaardig alternatief. Dat is er pas als een dergelijk product ook betaalbaar en regelmatig verkrijgbaar is op plaatsen waar men niet zoveel te besteden heeft en waar bovendien een groot deel van de economie nog steeds zonder geld draait.


En dan vergeet je nog de mensen rond de poolcirkel die vlees/vis als voornaamste voedingsbron hebben omdat er weinig gewassen te telen zijn :j

Maar dat zou dus een consequentie kunnen zijn van het stoppen van het gebruiken van dieren "voor eigen gewin".

Argumenten als bestrijding van eenzaamheid, voorkomen van depressie , voor de lichaamsbeweging geven aan dat we dieren houden om ons zelf beter/gelukkiger te voelen. Dat is dus ook "eigen gewin".Een dier heeft daarin geen keuze of zeggenschap.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:25

Fransje23, omdenken geeft vaak lucht, voor de dieren is het ook in hun belang om bij de mens te blijven omdat ze dan een comfortabeler leven hebben en bovendien de soort blijft bestaan. Er zijn heel veel dieren die zonder de mens uit zouden sterven en eigenlijk is dat omgekeerd ook zo.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:37

Dieren houden afschaffen zie ik nog niet direct gebeuren. Wel zal er waarschijnlijk (hopelijk?) een evolutie zijn in de manier waarop we dieren houden. Ipv. enkel te kijken naar het voordeel voor de mens ook kijken naar het voordeel voor het dier. Zoals bv. nu al bij honden asiels, stichtingen en goede fokkers hun kandidaten screenen en niet klakkeloos een dier meegeven aan om het even wie als die maar betaalt.
Qua huisvesting zijn legbatterijen en kistkalveren al afgeschaft, voor huisdieren die voor het plezier gehouden worden mag er ook eens naar de huisvesting gekeken worden.
En waarom ipv een kanarie in een kooitje geen nestkast aan de gevel hangen? Dan 'hou' je ook vogels, maar op een andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:37

Veel meer eenzaamheid denk ik idd, en veel meer werkelozen.. Als je kijkt wat mensen uitgeven aan huisdieren dan zal dat ook voor de economie niet goed zijn.
Dierenartsen, dierenwinkels, webshops, fabrieken, dierenpensions.. Alles zal dan gaan verdwijnen.
Ik persoonlijk zou een paar kilo aankomen ook denk ik :=

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:51

We leven tegenwoordig in een bizarre tijd waarin hele kleine groepjes via sociale media er steeds weer in slagen om bijna alles van de grote meerderheid af te pakken.

Ik kon me om het volgende bericht heel kwaad maken.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/304 ... nactiviste

We moeten als meerderheid gewoon stoppen met ons steeds weer in de luren te laten leggen door een heel klein groepje schreeuwers. We moeten beseffen waar dit soort dierenrechten extremisten werkelijk voor staan. En ook hoe dit soort clubs georganiseerd worden.

Vervolgens moeten we stoppen nog langer naar hun te luisteren. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

We zouden een ander weer iets moeten gunnen. Dat is een groot probleem tegenwoordig in de maatschappij. Iedereen heeft last van iedereen en niemand gunt een ander nog iets. Maar bedenk wel dat ook jouw liefhebberij en de dingen die voor jou belangrijk zijn aan de beurt komen.

Het is toch feitelijk van de zotte dat we ons met zijn allen steeds weer in de luren laten leggen door een zeer kleine minderheid.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:56

Het zou wel beter zijn voor het milieu, tenzij mensen dan meer kinderen nemen.
Aan de andere kant, gaan mensen zich zonder huisdieren niet verder af van dieren en natuur voelen, en daardoor juist onverschilliger worden wbt natuurbehoud en bescherming? Kinderen leren ( denk ik ) van dieren houden door de dieren die ze leren kennen : huisdieren, dieren op de kinderboerderij of een dierentuin ... Als dat wegvalt, heeft de volgende generatie dan nog wel empathie naar dieren toe?

Maar het lijkt me niet echt een realistisch scenario, zeker niet voor de hele wereld, tenzij er echt iets 1984 achtigs gebeurt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:03

Dan zouden er toch echt veel minder dieren zijn. In Afrika loopt ook het grootste deel van de dieren in private game reserves (waar ook veel ingegrepen wordt) of in nationale parken (waar ook ingegrepen wordt).

Niettemin, dieren houden doen we zeker voor ons eigen gewin en daar zouden we met zijn alleen een pak kritischer op mogen zijn. Ik vind het af en toe best jammer dat paarden gehouden worden. Veel mensen doen het goed, maar ik zie ook nog zoveel waar ik gewoon niet mee akkoord ga. Idem voor konijnen en andere dieren.
En dan de bio-industrie.

Ik vind het in elk geval een interessant idee.

Ik bedoel: ooit werkte het ook :D

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:12

poes schreef:
Niettemin, dieren houden doen we zeker voor ons eigen gewin en daar zouden we met zijn alleen een pak kritischer op mogen zijn. Ik vind het af en toe best jammer dat paarden gehouden worden. Veel mensen doen het goed, maar ik zie ook nog zoveel waar ik gewoon niet mee akkoord ga.


Als je besluit om dieren te nemen moet je ook verantwoordelijkheid voor die dieren nemen en er voor zorgen dat ze het goed hebben. Wat ik niet begrijp. Waarom zou je het houden van paarden aan iedereen willen verbieden omdat een aantal paardenhouders het niet goed doet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:13

Loretta schreef:
poes schreef:
Niettemin, dieren houden doen we zeker voor ons eigen gewin en daar zouden we met zijn alleen een pak kritischer op mogen zijn. Ik vind het af en toe best jammer dat paarden gehouden worden. Veel mensen doen het goed, maar ik zie ook nog zoveel waar ik gewoon niet mee akkoord ga.


Als je besluit om dieren te nemen moet je ook verantwoordelijkheid voor die dieren nemen en er voor zorgen dat ze het goed hebben. Wat ik niet begrijp. Waarom zou je het houden van paarden aan iedereen willen verbieden omdat een aantal paardenhouders het niet goed doet.


Omdat ik er moedeloos van word, en soms vind dat de goede niet opwegen tegen de rest.

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:22

poes schreef:
Omdat ik er moedeloos van word, en soms vind dat de goede niet opwegen tegen de rest.


Heel mooi dat je precies het probleem verwoord wat er tegenwoordig in de maatschappij speelt.
Jij ergert je ergens aan. En omdat jou iets dwars zit wil je dat iedereen zijn paard inlevert. Ongeacht of die persoon zijn of haar paarden goed verzorgd. Zodat jij je beter kunt voelen.

Dat is nu exact het probleem dat ik aan kaart. We gunnen elkaar niets meer. We hebben overal last van en willen dat iedereen zich aan onze moraal aanpast. Dat is nu de staat van onverdraagzaamheid die we inmiddels bereikt hebben.

Je zou ook naar voorbeelden kunnen kijken die wel goed gaan en het daar over hebben. Lijkt me eerlijk gezegd een heel stuk constructiever.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:28

Daar heb je een goed punt. Ik denk dan soms: ja maar dan voorkom ik tenminste al die gevallen waar het zo slecht gaat. En ja daar moeten veel mensen dan voor inleveren.

Het probleem begint al dat veel mensen gewoon heel andere standaarden hebben over wat goed is voor een dier. Om nog maar te zwijgen over landen waar welzijn nog niet eens een punt is. Ik vind dat heel lastig.

Maar je hebt gelijk dat helemaal afschaffen niet de ideale oplossing is.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:36

Loretta schreef:
Heel mooi dat je precies het probleem verwoord wat er tegenwoordig in de maatschappij speelt. Jij ergert je ergens aan. En omdat jou iets dwars zit wil je dat iedereen zijn paard inlevert. Ongeacht of die persoon zijn of haar paarden goed verzorgd. Zodat jij je beter kun voelen.

Ik denk niet dat dat het probleem is dat in de maatschappij speelt. Ik denk dat het 'probleem' (ik zie het niet als een probleem namelijk) is dat we beseffen dat dingen die we ooit normaal vonden, ethisch niet te verantwoorden zijn.
Ik vind het interessant dat je daar iets persoonlijks van maakt, want er is maar een heel klein deel van de mensen die een verandering van moraal wil om zich daar zelf beter door te voelen. Het is namelijk veel makkelijker om alles te laten voor wat het is.


Loretta schreef:
at is nu exact het probleem dat ik aan kaart. We gunnen elkaar niets meer. We hebben overal last van en willen dat iedereen zich aan onze moraal aanpast. Dat is nu de staat van onverdraagzaamheid die we inmiddels bereikt hebben.

Vind je het onverdraagzaam dat mensen willen dat iedereen zich thuisvoelt in de samenleving? Er zit idd een zekere paradox in: mensen worden dan minder intolerant naar onverdraagzaamheid. Is dat zo verkeerd? Ik zal idd iemand uitkafferen die zich homofobisch uitlaat. Noem het intolerant, maar er is een hele grote groep mensen die nog steeds zich niet geaccepteerd en welkom voelt. De meeste tijd probeer ik vooral veel te bereiken door educatie, en een op een gesprekken, op een respectvolle manier, want dat is nog steeds het meest effectief, maar dat neemt niet weg dat ik niet erg tolerant ben naar verdraagzaamheid. Je gebruikt woorden als gunnen, maar het is niet dat jij inlevert als een ander even welkom is. Verder gebruik je het woord moraal....... blijkbaar is het punt je dan toch niet helemaal ontgaan.

Loretta schreef:
Je zou ook naar voorbeelden kunnen kijken die wel goed gaan en het daar over hebben. Lijkt me eerlijk gezegd een heel stuk constructiever.

Dat kan, maar daar verander je de andere kant niet mee. Dat is niet constructiever, dat is comfortabeler.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:41

Ik denk dat het geen bijen meer mogen houden het grootste probleem zou zijn. Dan gaat de halve (glas)tuinbouw op zijn gat. Geen aardbeien, komkommers, paprika's en tomaten meer in ieder geval. Of we moeten die weer buiten gaan zetten en hopen dat er bijen opaf willen komen. Maar de opbrengst zal dan wel drastisch dalen.
En het wordt ook moeilijker om nog natuurlijke vijanden tegen ongedierte in te zetten, zoals lieveheersbeestjes tegen bladluis, dus er zal meer gif nodig zijn.

Muizen en ratten zullen ook met gif of vallen bestreden moeten worden als er geen katten meer gehouden mogen worden. Hoewel ik wel eens gelezen heb dat er plaatsen ter wereld zijn waar semi-wilde katten vanzelf naar de mensen toekomen, want waar mensen zijn is graan en waar graan is zijn muizen. Daarom zijn katten ook relatief zelfstandige huisdieren, omdat ze eeuwen lang hun rol op die manier vervuld hebben.
Maar als het houden van dieren niet meer zou mogen dan zou je die katten ook niet meer bij mogen voeren zodat ze blijven, en ook niet mogen castreren etc.

Het al dus nog wel wat meer impact hebben dan alleen geen gezelschapsdieren of melk meer. Ik zou vooral kaas gaan missen denk ik, en aardbeien met slagroom. -O-