Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:41

Neroo schreef:
Ik vraag me wel eens af waarom alle ziektes, kwaaltjes etc uberhaupt opgelost moeten worden. Doodgaan hoort erbij, natuurlijke selectie, de aarde is al zo mega overbevolkt. Waarom moet iedereen 100 worden?
Eigenlijk is de mens maar een walgelijk wezen.

Arme arme beestjes :n

Hoe kun je?
Hoe kun je in godsnaam zo harteloos zijn? Zo dom zijn om zo'n mening maar voor de leuk op internet te pleuren onder het mom van: "Dat is mijn mening" zonder na te denken of je mensen kwets.

Ja in Nederland is er een vrijheid van meningsuiting, maar die mening mag met respect gebracht worden.

Maar ik zal tegen mijn vader, met een gaatje in zijn hart, zeggen dat hij geen recht op een leven heeft omdat er mensen zijn die opgestookt worden door een maatschappij als animalrights.

Gelukkig hoef ik mijn oom die pas gecremeerd is vanwege zijn ziekte niks te zeggen, die heeft gelukkig voor jouw gevoelens nooit de 100 kunnen halen, is hij toch weer een beetje minder walgelijk in jouw ogen.

Ben benieuwd hoe jij er over denkt als het verdomme jouw dierbare zijn die je ziet sterven voor jouw ogen.
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 20-06-19 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:47

ZoeyDercks schreef:
Schuur_ schreef:
Ben ik het ook mee eens.

Ik teken ook zulke petities niet van organisaties zoals PETA en Animalrights omdat ik totaal niet achter hun werkwijze sta.
@zoeydercks: ik snap wat je bedoelt te zeggen maar het is gewoon ontzettend moeilijk om een grens te trekken. Wanneer ga je te lang door? Op welk stadium moet je stoppen met behandelen? Je haalt een leeuw met een slecht hart aan. Maar stel dat je moeder een gaatje in haar hart heeft, of een te groot hart en dit kan best makkelijk opgelost worden maar door methodes die zijn getest op dieren. Zou je het dan ook ok vinden als ze zeggen dat ze je moeder (of iemand anders for that matter) niet helpen?


Ik reageerde misschien iets te veel uit emotie, haha.
Het is denk ik ook gewoon een lastig onderwerp op alle vlakken. Want zoals je al aanhaalt zou mijn mening misschien een stuk anders zijn als het een dierbare betreft. Dat hoop ik alleen liever voorlopig niet meer mee te maken natuurlijk.
Het is niet zwart/wit. En emotief reageer ik hier sterk op (velen met mij denk ik) maar pas ik m'n reactie aan nadat ik heb gerelativeerd. :)
Dierenproeven zijn heel erg dubbel en er zijn altijd vooruitgangen in het welzijn te behalen gok ik.



Niemand vind dierproeven leuk. Ook de wetenschappers die ze uitvoeren niet. Helaas onkomd men er niet altijd aan. Gelukkig zijn er ook hele mooie ontwikkelingen gaande waarin zeer complexe computersimulaties van menselijke cellen in elk geval een geval deel van de dierproeven over kunnen nemen. Tot die tijd zal het toch het werk van ethische commissies blijven om toe te zien dat experimenten niet onnodig met dieren worden uitgevoerd. Er bestaan in Nederland hele strenge regels voor dierproeven. Waarom zou je dit soort bedrijven perse de grens over willen jagen naar landen die minder om dierenwelzijn bekommeren.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:49

Begrijp je gevoel wel en het is zeker niet zwart-wit. Ik merk ook vaak tweestrijd bij mezelf wanneer ik er langer over nadenk. Een ziekte die een zeer zeer klein percentage van de bevolking treft, en niet mij persoonlijk, hoeveel dieren zou ik daarvoor acceptabel vinden? Of bij de huidige welvaartsziekten, vind ik het oké dat daarvoor vele proeven uitgevoerd gaan worden terwijl het een gevolg is van onze levensstijl?
Maar ook als ik kijk naar mijn eigen leven, wat is het verschil tussen de muizen die ik gebruik voor mijn onderzoek en de muizen die ik als plaag zie in mijn stalkamer? Of de buurvrouw in haar schuur?

Overigens zijn er veel meer ontwikkelingen gaande dan enkel computer-gebaseerde modellen, zoek maar eens naar organoids en de mooie dingen die daar al mee kunnen :D

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:52

Loretta schreef:
Niemand vind dierproeven leuk. Ook de wetenschappers die ze uitvoeren niet. Helaas onkomd men er niet altijd aan. Gelukkig zijn er ook hele mooie ontwikkelingen gaande waarin zeer complexe computersimulaties van menselijke cellen in elk geval een geval deel van de dierproeven over kunnen nemen. Tot die tijd zal het toch het werk van ethische commissies blijven om toe te zien dat experimenten niet onnodig met dieren worden uitgevoerd. Er bestaan in Nederland hele strenge regels voor dierproeven. Waarom zou je dit soort bedrijven perse de grens over willen jagen naar landen die minder om dierenwelzijn bekommeren.


Ik las over de simulaties ja! Echt absurd dat we ondertussen zover zijn dat we met een celsimulatie vooruitgang kunnen boeken in onderzoek en testing.

In Nederland zijn er regels voor zoals je al zegt. Ik gok dat dat in het buitenland wellicht wat "soepeler" is mbt welzijn.

Moet wel zeggen dat ik ervan schrok dat het zo dicht bij huis is. En het discutabele aan dit bericht is dat dit bedrijf de apen verkoopt naar het buitenland. Als ik het goed begrijp worden ze hier in Tilburg niet gebruikt voor de proeven zelf maar verkocht naar het buitenland waar ze dus niet zo nauw kijken naar het welzijn.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:56

RianneH schreef:
Overigens zijn er veel meer ontwikkelingen gaande dan enkel computer-gebaseerde modellen, zoek maar eens naar organoids en de mooie dingen die daar al mee kunnen :D


Dat is ook zeer interessant. Er zijn achter de schermen geweldige dingen gaande op wetenschappelijk vlak.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:06

Ik ben ook niet perse tegen dierproeven. Er zullen wellicht dingen zijn waarbij het moet omdat het nog niet anders kan. Maar kijk naar bijvoorbeeld bepaalde makeup-merken. Hier in Europa worden de producten niet getest op dieren, want blijkbaar is er een alternatief. Maar in China worden deze producten, van hetzelfde merk, wel getest op dieren want anders mag het niet verkocht worden. Daar kan ik er met mijn pet niet bij. En als je dan ook nog ziet in wat voor omstandigheden worden gehouden... :n

Gelukkig zijn er steeds meer ontwikkelingen gaande waardoor, hopelijk, het in de toekomst niet meer nodig is.

Neroo
Berichten: 10273
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:22

M_D_H schreef:
Neroo schreef:
Ik vraag me wel eens af waarom alle ziektes, kwaaltjes etc uberhaupt opgelost moeten worden. Doodgaan hoort erbij, natuurlijke selectie, de aarde is al zo mega overbevolkt. Waarom moet iedereen 100 worden?
Eigenlijk is de mens maar een walgelijk wezen.

Arme arme beestjes :n

Hoe kun je?
Hoe kun je in godsnaam zo harteloos zijn? Zo dom zijn om zo'n mening maar voor de leuk op internet te pleuren onder het mom van: "Dat is mijn mening" zonder na te denken of je mensen kwets.

Ja in Nederland is er een vrijheid van meningsuiting, maar die mening mag met respect gebracht worden.

Maar ik zal tegen mijn vader, met een gaatje in zijn hart, zeggen dat hij geen recht op een leven heeft omdat er mensen zijn die opgestookt worden door een maatschappij als animalrights.

Gelukkig hoef ik mijn oom die pas gecremeerd is vanwege zijn ziekte niks te zeggen, die heeft gelukkig voor jouw gevoelens nooit de 100 kunnen halen, is hij toch weer een beetje minder walgelijk in jouw ogen.

Ben benieuwd hoe jij er over denkt als het verdomme jouw dierbare zijn die je ziet sterven voor jouw ogen.

Ik noem jouw oom nergens walgelijk, maar de mensheid in zijn totaalheid. Je hoeft het niet zo persoonlijk op jezelf te betrekken. Ik heb in mijn omgeving ook mensen verloren, hoe ik over sommige dingen denk staat daar los van. Ik heb ook mensen verloren aan ziektes in mijn omgeving.

Ik vraag me gewoon af hoe de wereld er over 100 of 1000 jaar uitziet, want imo helpt de mens de wereld behoorlijk naar de klote. En dan niet alleen op het gebied van dierproeven, maar dat is offtopic.
Laatst bijgewerkt door Neroo op 20-06-19 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo
Berichten: 10273
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:24

En ik had het misschien wat genuanceerder kunnen brengen, was niet mijn bedoeling om mensen op hun tenen te trappen!

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:49

M_D_H schreef:
Neroo schreef:
Ik vraag me wel eens af waarom alle ziektes, kwaaltjes etc uberhaupt opgelost moeten worden. Doodgaan hoort erbij, natuurlijke selectie, de aarde is al zo mega overbevolkt. Waarom moet iedereen 100 worden?
Eigenlijk is de mens maar een walgelijk wezen.

Arme arme beestjes :n

Hoe kun je?
Hoe kun je in godsnaam zo harteloos zijn? Zo dom zijn om zo'n mening maar voor de leuk op internet te pleuren onder het mom van: "Dat is mijn mening" zonder na te denken of je mensen kwets.

Ja in Nederland is er een vrijheid van meningsuiting, maar die mening mag met respect gebracht worden.

Maar ik zal tegen mijn vader, met een gaatje in zijn hart, zeggen dat hij geen recht op een leven heeft omdat er mensen zijn die opgestookt worden door een maatschappij als animalrights.

Gelukkig hoef ik mijn oom die pas gecremeerd is vanwege zijn ziekte niks te zeggen, die heeft gelukkig voor jouw gevoelens nooit de 100 kunnen halen, is hij toch weer een beetje minder walgelijk in jouw ogen.

Ben benieuwd hoe jij er over denkt als het verdomme jouw dierbare zijn die je ziet sterven voor jouw ogen.


Tja, en mijn vader hoeft het gelukkig ook niet te lezen. Hij werd 48. Fijn he? Heeft hij mooi op tijd plaats gemaakt voor een ander.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:19

Neroo schreef:
Ik vraag me wel eens af waarom alle ziektes, kwaaltjes etc uberhaupt opgelost moeten worden. Doodgaan hoort erbij, natuurlijke selectie, de aarde is al zo mega overbevolkt. Waarom moet iedereen 100 worden?
Eigenlijk is de mens maar een walgelijk wezen.

Arme arme beestjes :n

Helemaal mee eens.

Ja, je trapt waarschijnlijk veel mensen op het hart met zo'n mening. Maar ik denk hier ook vaak over na. Waarom onze soort 'kosten wat het kost' redden terwijl we het eigenlijk gewoon al goed hebben (op medisch vlak)? De dood hoort er inderdaad gewoon bij, waarom het uit blijven stellen, ooit komt het einde er toch aan.. Maar mensen kunnen dat moeilijk accepteren omdat er dus wel een mogelijkheid is om deze dingen op te lossen, maar ten koste van wat..? Waarom moeten onschuldige dieren blijven lijden voor ons? Omdat wij de dood -iets wat bij het leven hoort- niet kunnen accepteren?

En natuurlijk snap ik het van de andere kant ook. Ik heb nog niemand belangrijk verloren aan een ziekte (wel al mensen uit mijn familie aan kanker, maar dat heeft me niet diep geraakt). Ik vraag me dan natuurlijk ook wel eens af; als iemand die heel dierbaar voor mij is nu ziek zou worden en de enige manier waarop er mogelijk een oplossing kan komen is door dierenproeven te doen, zou ik het dan wel oké vinden?
Uiteindelijk blijft het een moeilijke kwestie, maar ik vind niet dat emotie ons mag leiden als het over ethische kwesties gaat. Dieren moeten niet blijven lijden omdat wij het nodig vinden om alles op te kunnen lossen.

Ik vroeg me eigenlijk al een hele tijd af; kunnen ze die dieren niet in een coma houden? Waarbij ze geen pijn meer voelen? Daar zou ik om eerlijk te zijn minder problemen mee hebben. Nu is dat voor sommige mensen ook not done, want dan dood je die dieren eigenlijk voor onderzoek. Maar voor mij is een pijnloos leven veel belangrijker, dat leven moet niet lang zijn.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:37

DezeNaam schreef:
Ik vraag me dan natuurlijk ook wel eens af; als iemand die heel dierbaar voor mij is nu ziek zou worden en de enige manier waarop er mogelijk een oplossing kan komen is door dierenproeven te doen, zou ik het dan wel oké vinden?
Uiteindelijk blijft het een moeilijke kwestie, maar ik vind niet dat emotie ons mag leiden als het over ethische kwesties gaat. Dieren moeten niet blijven lijden omdat wij het nodig vinden om alles op te kunnen lossen.


Dan is er 1 ding die de beslissing wat makkelijker kan maken. Op het moment dat er een behandeling bestaat die aan patienten wordt gegeven zijn alle dierproeven al lang afgerond. Of degene op dat moment wel of niet de behandeljng ondergaat. Op dat moment hoeven er geen dieren meer gedood te worden.

Citaat:
Ik vroeg me eigenlijk al een hele tijd af; kunnen ze die dieren niet in een coma houden? Waarbij ze geen pijn meer voelen? Daar zou ik om eerlijk te zijn minder problemen mee hebben. Nu is dat voor sommige mensen ook not done, want dan dood je die dieren eigenlijk voor onderzoek. Maar voor mij is een pijnloos leven veel belangrijker, dat leven moet niet lang zijn.


Of dat eventueel mogelijk is in sommige gevallen weet ik niet. In de meeste situaties waarschijnlijk niet. Maar het probleem is dat de fanatiekste tegenstanders niets van polderen willen weten.Dat maakt dat heel veel discussies tegenwoordig over de meest uiteenlopende onderwerpen volledig ontsporen. Dit zorgt er dan ook vaak weer voor dat mensen met een wat meer gematigde mening maar die zich in beginsel wel kunnen vinden in de standpunten van dit soort protestgroepen zich vaak distantiëren. Wat je vervolgens over houdt is een klein groepje fanatiekelingen.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:14

Vind de omstandigheden die de dieren hebben in het gebouw in Tilburg nog steeds erg ondermaats. Dierentuinen zouden de dieren niet zo kunnen houden zonder grote publieke woede.

Ben ook benieuwd hoe andere dieren als konijnen en honden worden gehouden. Is er iemand die daar een link naar heeft?

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:48

DezeNaam schreef:
Neroo schreef:
Ik vraag me wel eens af waarom alle ziektes, kwaaltjes etc uberhaupt opgelost moeten worden. Doodgaan hoort erbij, natuurlijke selectie, de aarde is al zo mega overbevolkt. Waarom moet iedereen 100 worden?
Eigenlijk is de mens maar een walgelijk wezen.

Arme arme beestjes :n

Helemaal mee eens.

Ja, je trapt waarschijnlijk veel mensen op het hart met zo'n mening. Maar ik denk hier ook vaak over na. Waarom onze soort 'kosten wat het kost' redden terwijl we het eigenlijk gewoon al goed hebben (op medisch vlak)? De dood hoort er inderdaad gewoon bij, waarom het uit blijven stellen, ooit komt het einde er toch aan.. Maar mensen kunnen dat moeilijk accepteren omdat er dus wel een mogelijkheid is om deze dingen op te lossen, maar ten koste van wat..? Waarom moeten onschuldige dieren blijven lijden voor ons? Omdat wij de dood -iets wat bij het leven hoort- niet kunnen accepteren?

En natuurlijk snap ik het van de andere kant ook. Ik heb nog niemand belangrijk verloren aan een ziekte (wel al mensen uit mijn familie aan kanker, maar dat heeft me niet diep geraakt). Ik vraag me dan natuurlijk ook wel eens af; als iemand die heel dierbaar voor mij is nu ziek zou worden en de enige manier waarop er mogelijk een oplossing kan komen is door dierenproeven te doen, zou ik het dan wel oké vinden?
Uiteindelijk blijft het een moeilijke kwestie, maar ik vind niet dat emotie ons mag leiden als het over ethische kwesties gaat. Dieren moeten niet blijven lijden omdat wij het nodig vinden om alles op te kunnen lossen.

Ik vroeg me eigenlijk al een hele tijd af; kunnen ze die dieren niet in een coma houden? Waarbij ze geen pijn meer voelen? Daar zou ik om eerlijk te zijn minder problemen mee hebben. Nu is dat voor sommige mensen ook not done, want dan dood je die dieren eigenlijk voor onderzoek. Maar voor mij is een pijnloos leven veel belangrijker, dat leven moet niet lang zijn.

Ik spreek je nog wel als het wel dichtbij gekomen is. Je bent nu 19. Het leven ziet er echt anders uit als je 20 jaar ouder bent.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 19:52

Deze link is interessant...schrik alleen van die cijfers die daarop staan.
http://dierenmuseum.nl/Symboliek-en-die ... ek/mobile/
Daarnaast zijn er 574.511 dieren gedood die niet zijn gebruikt in een proef (een stijging van 9,51% t.o.v. 2012). Het betreft met name dieren die voor de fok van proefdieren zijn gebruikt. In totaal brengt dit het aantal dieren tot 1.110.104. In 2013 waren er in Nederland 80 instellingen die dierproeven mochten doen. Het gaat hierbij vooral om universiteiten en onderzoekscentra van bedrijven.
De opsomming hieronder bevat informatie over het gebruik van gewervelde dieren, maar er worden ook ongewervelde dieren voor onderzoek gebruikt zoals insecten (o.a. fruitvliegjes en sprinkhanen), mosselen en inktvissen. Deze ongewervelde dieren zijn niet door de Wet op de proefdieren beschermd en het gebruik hiervan wordt niet geregistreerd.

Edit: cijfers zijn van 2011/2012 zo te lezen. Ook 2303 paarden zijn in dat jaar als proefdier gebruikt. Zal eens zoeken of er recentere cijfers te vinden zijn.

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:04

M_D_H schreef:
Neroo schreef:
Ik vraag me wel eens af waarom alle ziektes, kwaaltjes etc uberhaupt opgelost moeten worden. Doodgaan hoort erbij, natuurlijke selectie, de aarde is al zo mega overbevolkt. Waarom moet iedereen 100 worden?
Eigenlijk is de mens maar een walgelijk wezen.

Arme arme beestjes :n

Hoe kun je?
Hoe kun je in godsnaam zo harteloos zijn? Zo dom zijn om zo'n mening maar voor de leuk op internet te pleuren onder het mom van: "Dat is mijn mening" zonder na te denken of je mensen kwets.

Ja in Nederland is er een vrijheid van meningsuiting, maar die mening mag met respect gebracht worden.

Maar ik zal tegen mijn vader, met een gaatje in zijn hart, zeggen dat hij geen recht op een leven heeft omdat er mensen zijn die opgestookt worden door een maatschappij als animalrights.

Gelukkig hoef ik mijn oom die pas gecremeerd is vanwege zijn ziekte niks te zeggen, die heeft gelukkig voor jouw gevoelens nooit de 100 kunnen halen, is hij toch weer een beetje minder walgelijk in jouw ogen.

Ben benieuwd hoe jij er over denkt als het verdomme jouw dierbare zijn die je ziet sterven voor jouw ogen.


Mijn moeder was 43 toen ik haar zag sterven. Ik mis haar vreselijk, zou veel doen om haar terug te krijgen, ben blij dat ze het e.e.a. aan kanker kunnen doen. Maar dat maakt mij nog geen voorstander van dierproeven. Ik snap dat ze op bepaalde hoogte nodig zijn, en reageerde eerder vandaag ook een beetje (heel erg) uit emotie (net zoals een andere bokker las ik) na het zien van het filmpje. Maar ben wel van mening dat als het echt nodig is, de dieren wel de beste verzorging moeten krijgen. De foto’s uit Tilburg vind ik eigenlijk ook geen manier om ze te houden.
Ik koop bijvoorbeeld ook enkel dierproefvrije cosmetica producten, omdat ik voor cosmetica het helemaal absurd vind als er dierproeven voor nodig zijn.

Vind het nogal een aanname die je maakt door over de bokker te zeggen dat jouw vader geen recht van leven heeft en haar harteloos te noemen. Want doodgaan hoort er inderdaad nu eenmaal bij. Natuurlijk hopen we allemaal dat we gezond 80 of 90 kunnen worden, maar dat gaat gewoon niet. En als iemand geholpen kan worden is dat fantastisch, maar ook vaak genoeg kan dat (helaas) niet. Dat kun je kwetsend vinden, maar dat is nu eenmaal wel de waarheid.
Ik heb veel meer rust gekregen toen ik eindelijk kon accepteren dat mijn moeder was overleden en niet meer altijd boos er om was, dat niets haar nog kon helpen op dat moment. Dat maakt het missen niet minder hoor, maar soms moet je dingen wel een plekje gaan geven.


rien10 schreef:
Ik spreek je nog wel als het wel dichtbij gekomen is. Je bent nu 19. Het leven ziet er echt anders uit als je 20 jaar ouder bent.


Och kom nou, wat een gelul. Ik ken mensen van 40 waar altijd alles voor de wind is gegaan, en die nog niemand van dichtbij hebben verloren. En ik was 18, mijn broertje en zusje 14, toen we onze moeder verloren na een hele nare “oneerlijke” strijd, en al een heel verleden hadden door een heftige drugsverslaving zeer dichtbij. Dat is pas generaliseren.

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:13

Ik banketstaaf niet. Ik ben sterk in mijn mening, dat is waar. Maar ik banketstaaf niet. Ik generaliseer ook niet. Maar het leven is gewoon anders op je 19e dan op je 39ste, 59ste. Iets met groei van hersenen? Iets met levens ervaring?

En dat wat ik heb meegemaakt maakt mij inderdaad niet pro dierproeven. Niet contra ook trouwens.

KimD

Berichten: 20544
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:16

Tja, hard of niet, ik ben het eens met Zoey. Een strengere natuurlijke selectie zou niet verkeerd zijn.

Dan komen er om te beginnen als eens een hoop kinderen niet op de wereld die niet gezond zijn om te beginnen, maar nu wel geboren kunnen worden door heel veel poespas. Maar of die kinderen / mensen daadwerkelijk gelukkig zijn, daar vraagt niemand naar.

Voordat iemand zegt "OMG, je weet niet wat je zegt!", ik was zelf dan ook al sinds 2012 de pijp uit. Maar hé, als dat zo was geweest, prima.

Maar, ik heb ook geen probleem met goede dierproeven, het is noodzakelijk om bepaalde medicijnen / manier van genezen te testen op dieren aangezien op mensen helaas niet mag.

Ja, ik hou heel veel van dieren, nee, ik vind niet alles zielig. De manier waarop deze apen gehouden worden is zeker niet oké, maar lang niet alle dieren voor dierproeven hebben een vreselijk leven.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:17

MarlindeRooz schreef:
Dierproeven moeten gewoon verboden worden... we kunnen beter testen op mensen daar zijn er meer van. Die zijn ook minder bedreigd als soort ook.... maar dat is dan wel weer onethisch. En dit mag blijkbaar wel. :n


Ga jij uitkiezen wie labrat wordt?

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:18

Ik zeg: wordt vrijwilliger

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:22

Amber_anne schreef:
Vind de omstandigheden die de dieren hebben in het gebouw in Tilburg nog steeds erg ondermaats. Dierentuinen zouden de dieren niet zo kunnen houden zonder grote publieke woede.

Ben ook benieuwd hoe andere dieren als konijnen en honden worden gehouden. Is er iemand die daar een link naar heeft?


Dierentuinen dienen een veel ander doel. Dat is appels met peren vergelijken. Deze dieren zijn puur gefokt om uiteindelijk, na een poedersuiker, dood te gaan. Handelswaar.

Ik vind proeven op ratten en konijnen net zo erg trouwens, maar in sommige gevallen gewoon nodig.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 20:59


Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:24

Nabster schreef:
Amber_anne schreef:
Vind de omstandigheden die de dieren hebben in het gebouw in Tilburg nog steeds erg ondermaats. Dierentuinen zouden de dieren niet zo kunnen houden zonder grote publieke woede.

Ben ook benieuwd hoe andere dieren als konijnen en honden worden gehouden. Is er iemand die daar een link naar heeft?


Dierentuinen dienen een veel ander doel. Dat is appels met peren vergelijken. Deze dieren zijn puur gefokt om uiteindelijk, na een poedersuiker, dood te gaan. Handelswaar.

Ik vind proeven op ratten en konijnen net zo erg trouwens, maar in sommige gevallen gewoon nodig.


Het doel mag wel anders zijn maar een aap is een aap en deze hebben beide dezelfde behoeftes. Lijkt mij dat er meer wetgeving hoort te komen zodat alle apen in elke setting een goede basis behoefte heeft.

Er is op de vorige pagina een link geplaatst van het primate research centre waar je kan zien hoe de apen gehouden worden. Ik ben benieuwd of er ook zo iets bestaat voor andere dieren. Ik ben benieuwd of de konijnen in een hokje zitten en of de paarden los komen of de hele dag op stal staan

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:04

Huisvesting van proefdieren is wel te Googlen, laatst heb ik er ook nog een tv item over gezien maar ik weet niet meer waarvan dat was... :?

Dierproeven op hoefdieren zal een hele andere opzet hebben dan die op muizen en huisvesting zal ook anders zijn. Gedragsonderzoek bij paarden bijvoorbeeld is totaal anders dan onderzoek bij hartschade bij muizen. Voor genetisch gemodificeerde dieren zijn de regels ook strenger, die wil je niet perongelijk laten ontsnappen in de natuur.

Bij mijn weten heeft Utrecht bijvoorbeeld ook een gedeelte eigen paarden (en eigen vee, maar ook knaagdieren etc) die gebruikt worden bij bepaalde proeven, maar ook in lessen meelopen en dagelijks in de weide komen.


Wat miz een groot gebrek is in wetenschappelijk onderzoek, maar waar inmiddels ook stappen in worden gezet, is dat men vooral resultaten publiceert die succesvol zijn geweest. Alle behaalde resultaten die dat niet waren laat je liever weg, maar daardoor kunnen anderen een vergelijkbare ‘fout’ maken en zoals in het artikel hierboven aangegeven is worden er daardoor onnodige proeven uitgevoerd.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:10

Citaat:
Natuurlijke selectie is het verschijnsel dat sommige organismen uit een bepaalde populatie beter in hun omgeving passen, dat wil zeggen: meer kans hebben om te zorgen voor overlevende nakomelingen dan minder goed aangepaste organismen.


Boeiend dat tegenstanders het hebben over natuurlijke selectie onder mensen en die dus laten sterven.

Terwijl het imo natuurlijke selectie is dat wij ons zo hebben aangepast en ontwikkeld dat wij mensen steeds langer in leven kunnen houden :)

Neroo
Berichten: 10273
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:21

rien10 schreef:
Tja, en mijn vader hoeft het gelukkig ook niet te lezen. Hij werd 48. Fijn he? Heeft hij mooi op tijd plaats gemaakt voor een ander.


Nogmaals, probeer het eens te bekijken vanuit het grote geheel.
9 van de 10 mensen hebben mensen verloren aan ziektes, maar dat betekend niet dat iedereen maar 100 moet worden? We zijn al enorm ver op medisch vlak, waarom altijd meer willen.

En ik sta open voor andere invalshoeken en wil mijn mening best bijdraaien, mits je met goede argumenten komt :) En daar hoort mij dom en harteloos noemen niet bij, inhoudelijk graag.