Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:Alleen wat mij al jaren irriteert, vroeger mochten er geen verkiezingsposters hangen bij de lokalen. Ook mocht er geen campagne gehouden worden. Nu hangt er al jare van twee partijen een poster naast de deur
Domi_94 schreef:Het stemlokaal zelf moet inderdaad neutraal zijn, maar in de omgeving mag wel wat hangen/staan volgens mij (als in buiten het gebouw).
regels stemlokaal schreef:Bron: gemeente.nuBij elke verkiezing zijn er stemlokalen waar partijposters blijken te hangen, vlaggen van buitenlandse politieke partijen, of kranten met duidelijk zichtbare advertenties van partijen. Dat mag niet; een stembureau moet neutraal zijn ingericht. Ook in de directe omgeving van het stembureau mag niemand op wat voor manier ook reclame maken voor een partij noch om volmachten vragen. Dat laatste heet ronselen en is strafbaar.
_Christina schreef:Domi_94 schreef:Het stemlokaal zelf moet inderdaad neutraal zijn, maar in de omgeving mag wel wat hangen/staan volgens mij (als in buiten het gebouw).
Zoek maar eens op "regels stemlokaal", dan zul je meerdere bronnen tegenkomen waarbij min of meer het volgende staat:regels stemlokaal schreef:Bron: gemeente.nuBij elke verkiezing zijn er stemlokalen waar partijposters blijken te hangen, vlaggen van buitenlandse politieke partijen, of kranten met duidelijk zichtbare advertenties van partijen. Dat mag niet; een stembureau moet neutraal zijn ingericht. Ook in de directe omgeving van het stembureau mag niemand op wat voor manier ook reclame maken voor een partij noch om volmachten vragen. Dat laatste heet ronselen en is strafbaar.
Citaat:Niet: partijposters
Bij elke verkiezing zijn er stemlokalen waar partijposters blijken te hangen, of vlaggen van buitenlandse politieke partijen, of kranten met duidelijk zichtbare advertenties van partijen. Dat mag niet; een stembureau moet neutraal zijn ingericht.
In de directe omgeving van het stembureau mag wel reclame gemaakt worden. De gemeente checkt in hoeverre dat toelaatbaar is. Om volmachten vragen is niet toegestaan. Dat laatste heet ronselen en is strafbaar.