Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:NU.nl checkt dagelijks berichten op betrouwbaarheid. Bewering: "Er worden in steden massaal bomen gekapt voor de invoering van het 5G-netwerk."
Oordeel: hoogst onwaarschijnlijk
Loretta schreef:_Nelleke_ schreef:https://www.npostart.nl/de-monitor/31-0 ... rce=tvblik
Toevallig is er net op NPO de monitor ook aandacht geweest voor bomenkap in Nederland.
Wat zonde van alle prachtige bossen. Maar het Neserlandse natuurbeleid is zo of zo bezopen.
Waarom moet Drenthe op Friesland gaan lijken. Waarom kunnen die gewenste soorten niet in gewoon Friesland gestimuleerd worden.
Er moet van alles gedaan worden voor het klimaat. Maar iets en wat ook nog eens heel goed is voor het klimaat wordt gesloopt. Alleen maar voor wat nostalgische gevoelens van een enkeling.
sterregoud schreef:@ Jessie, het is triest dat er zoveel bomen dood zijn gegaan door de extreme weeromstandigheden. Normale kap, dat er af en toe wat uitgehaald, wordt dat is normaal.
Het gaat mij om het stelselmatig hele gebieden leeg halen, wat nu helaas gebeurt.
https://www.bomenkapmeldpunt.nl/beleid/ ... verijssel/
Er is en helaas wordt in Nederland nu heel massaal gekapt. Vele voetbalvelden, vele hectares worden geheel leeggehaald. Voor Europese plannen, en het gaat te koste van onze natuur. Ik heb zelfs gezien dat ze bij sommige gebieden zand storten, om de groei van nieuwe planten tegen te gaan. Het gaat om het creeëren van zandvlaktes en heidegrond. Maar hierdoor verdwijnt het bos, en vele dieren verliezen hun habitat.
https://petities.nl/petitions/stop-groo ... tuurbeleid
Mazida schreef:Helaas beleid van Staatsbosbeheer en Natuurmonument om alles te verschralen. Ze zien helaas meer in heide dan in bos.
Jessix schreef:Ik heb zelf een stuk bos en zie het zowel bij mezelf als op de hele Heuvelrug terugkomen. Er zijn heel veel bomen dood. Het is hier een paar jaar geleden ontstaan met de vreemde weersomstandigheden. Droogte, extreme warmte, veel stormen. Het heeft echt veel schade aangericht aan het bos. Ook zijn er ziektes zoals een schimmel in de Beuken. Heel jammer...
Dus als er veel gekapt wordt kan het ook noodzakelijk zijn. Niet als hele stukken verdwijnen natuurlijk, maar veel bomen er tussenuit, dat klopt hier wel. Op het moment zijn ze hier dan ook weer volop bezig.
Nikass schreef:Op de één of andere manier moet er altijd negatief over SBB gepraat worden. Ik zou dan wel graag een goede onderbouwing horen voor jouw bewering.
Citaat:Uit een nieuw onderzoek in opdracht van de provincie Flevoland blijkt dat het hoge aantal grote grazers in de Oostvaardersplassen tot grote ecologische schade heeft geleid. Tussen 1997 en 2016 zijn in het droge deel van het gebied minimaal 22 zeldzame broedvogelsoorten verdwenen. Deze dramatische verarming is een unicum in de geschiedenis van de Nederlandse natuurbescherming. Dat schrijven Frank Berendse, Wageningen University & Research en Martin Wassen, Universiteit Utrecht.
Nikass schreef:
Nikass schreef:Tiepfoudt SBB heeft het beleid van de OVP niet gemaakt. Die verantwoordelijkheid ligt ergens anders. En jammer dat je vindt dat er koste wat kost veel vee moet blijven.
En ik hoop van harte dat er meer landbouw plaats gaat maken voor (voedsel- of andere)bossen!
Citaat:Tussen 1997 en 2016 zijn in het droge deel van het gebied minimaal 22 zeldzame broedvogelsoorten verdwenen. Deze dramatische verarming is een unicum in de geschiedenis van de Nederlandse natuurbescherming. Dat schrijven Frank Berendse, Wageningen University & Research en Martin Wassen, Universiteit Utrecht.
Nikass schreef:Oh dus de OVP is nu de oorzaak van alle milieu problemen (inclusief stikstof?) van Nederland? Bijzonder