Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EvelijnS schreef:Ik blijf het toch erg interessant vinden dat zoveel mensen denken dat vaccinaties met terugwerkende kracht autisme kunnen veroorzaken. Autisme is een ontwikkelingsstoornis, dat begint al ver voor de geboorte. Als vaccinaties een ontwikkelingsstoornis kunnen beïnvloeden, dan was daar vermoedelijk allang meer mee gedaan.
Liever niet overigens, dat mensen met autisme een afwijkende hersenontwikkeling hebben betekent in mijn ogen niet dat het een stoornis is. Het is alleen anders dan een neurotypisch brein...
_lautje_ schreef:En een hoop mensen (ook in het vaccineren topic) zeggen dat het allemaal wel meevalt met de fraudeur en het allemaal niet zo erg is als wordt beweerd.
Volgens mij is het wel zo erg. Anders word je niet ontslagen als hoogleraar zijnde voor wetenschapsfraude. Daar gaat heel veel aan vooraf wil dat gebeuren.
Ierpier schreef:Dat we nog steeds geld en moeite moeten besteden aan het debunken van de leugens van WakefieldHelaas zijn antivaxxers zelden voor de wetenschap vatbaar.
henny_w schreef:Ierpier schreef:Dat we nog steeds geld en moeite moeten besteden aan het debunken van de leugens van WakefieldHelaas zijn antivaxxers zelden voor de wetenschap vatbaar.
Je mag best kritisch zijn Ierpier maar verdiep je eerst wat beter in het Andrew Wakefield verhaal opdat je zelf geen onzin verspreid.
Andrew Wakefield was in 2010 verdoemd tot groot leugenaar maar is in 2012 gerehabiliteerd en door een rechter wel degelijk serieus genomen.
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... nt-page-2/
...2010: Dr. Andrew Wakefield werd verdoemd..
In 2010 kwam de Engelse arts en gastro-enteroloog Dr. Andrew Wakefield, al met uitspraken die er niet om logen: MMR-vaccinaties zouden ook volgens hem autisme in de hand kunnen werken. Zijn onderzoek werd gepubliceerd, maar meteen in diskrediet gebracht. Maar in 2012 werd zijn medeonderzoeker prof. Dr. John Walker-Smith – en daarmee feitelijk ook Dr. Wakefield – volledig gerehabiliteerd. De rechter veegde de vloer aan met de zgn. bevindingen van het Britse GMC (General Medical Council).
Bewijs voor het directe verband tussen vaccinaties en autisme is al geleverd door deze artsen prof. Walker-Smith en dr. Wakefield, maar bijna niemand is hiervan op de hoogte en in de reguliere pers zul je zelden of nooit deze namen tegenkomen. Beiden mannen deden in Engeland onderzoek, waaruit de conclusie naar voren kwam, dat er wel degelijk een link is tussen autisme en het BMR-vaccin bij jonge kinderen...
Janine1990 schreef:En daarom vind ik het zo verschrikkelijk dat mensen zo angstig en spastisch reageren op autisme als begrip. Het zijn gewoon mensen voor mij, misschien hier en daar een wat andere benadering, maar dat maakt ze niet minder mens...
Nayomie schreef:Er mist soms gewoon begeleiding voor mensen met autisme. Of het wordt nog als taboe gezien. Ik zie zo veel mensen die moeite hebben om te vertellen dat ze autisme hebben.
Zoals eerder gezegd is, is het een “error” in het brein. En dat kan ook heel goed uitpakken. Mensen met autisme hebben vaak een talent voor een bepaald iets. Maar om zoiets op vaccineren te gooien begrijp ik dan weer niet. Vermoedelijk zal dat inderdaad iets zijn aan gebrek aan kennis van wat welke stof doet en bij welke hoeveelheden.
Delphi schreef:Mijn beste vriendin heeft een zoontje van 11 met autisme en hij kan zeer beperkt communiceren. Hij kan niet praten, ook geen ja of nee zeggen of knikken. Reageert vaak niet op vragen en leeft in zijn eigen wereld. Met zijn spreekcomputer communiceert hij zeer beperkt, maar gelukkig zorgt dit wel voor minder frustratie bij hem.
Delphi schreef:Maar zij hebben het nooit moeilijk gehad met het feit dat het een genetisch iets is en dus van hen afkomt. De manier waarop het trouwens verwoord werd vind ik behoorlijk hard overkomen.
Mijn vriendin heeft ook nog een dochter zonder autisme.
Leo schreef:Wat daarin mee kan spelen is het verwerkingsproces / rouw: het willen verklaren. Vaak is er bij autisme sprake van een relatief normale ontwikkeling en een knik en stagnatie rond de 18 maanden. Soms heeft een kindje zelfs enkele woordjes kunnen spreken voor de ontwikkeling stagneerde of zelfs terug liep.
Voor ouders heel zwaar: hun kindje was toch gezond en ontwikkelde goed? Dus wordt er wanhopig gezocht naar een verklaring. Sommigen vinden die in de vaccinaties..
henny_w schreef:Maar in 2012 werd zijn medeonderzoeker prof. Dr. John Walker-Smith – en daarmee feitelijk ook Dr. Wakefield – volledig gerehabiliteerd. De rechter veegde de vloer aan met de zgn. bevindingen van het Britse GMC (General Medical Council).
Avalanche81 schreef:Leo schreef:Wat daarin mee kan spelen is het verwerkingsproces / rouw: het willen verklaren. Vaak is er bij autisme sprake van een relatief normale ontwikkeling en een knik en stagnatie rond de 18 maanden. Soms heeft een kindje zelfs enkele woordjes kunnen spreken voor de ontwikkeling stagneerde of zelfs terug liep.
Voor ouders heel zwaar: hun kindje was toch gezond en ontwikkelde goed? Dus wordt er wanhopig gezocht naar een verklaring. Sommigen vinden die in de vaccinaties..
Toch klopt dat niet helemaal. Zeker in de heftigere gevallen kijken kinderen vaak mensen niet aan, hebben moeite met vingers vastpakken, zuigreflex is verminderd aanwezig, er is een te hoge basisspanning in de spieren, reflexen zijn anders of minder aanwezig.
Alleen zijn dat signalen die veel mensen niet zien, maar ze zijn vaak wel aanwezig. Autisme is merkbaar direct of een paar weken al na de geboorte, maar het moment dat een kindje zou moeten gaan lopen en praten ligt idd rond de 18 maanden, en dat valt wel op. En dat is in Amerika idd gelijk aan het moment waar er voor het eerst geprikt wordt.
Maar dat die signalen eerder niet gezien worden, wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Leo schreef:Ik schreef mijn post vanuit perspectief van de ouders. Ik heb veel ouders gesproken over hun zoon of dochter mer ernstig autisme. Het is me zelfs eens omschreven als: "van de ene op de andere dag was het mijn kind niet meer". Ouders zoeken wanhopig naar een verklaring, blijven (medische) redenen zoeken achter de stagnatie.
Die is er: ASS, maar de ouders gaan door een enorm rouwproces. Ieder gaat daar weer anders mee om, maar een rouwproces is het.
dromertje2 schreef:Hier was het eigenlijk andersom, mijn oudste is nu op 2.5 gediagnoseerd op onderandere ass. Ik zei al van de geboorte dat er iets niet klopte, maakte niet veel contact, sliep en at letterlijk enkel tot zijn 7 maanden, speelde niet, daarna speelde hij wel maar jeczette hem op de mat en uur later zat hij er nog, kon ook uren alleen spelen. Reikte nooit zijn handen naar mij als ik hem kwam ophalen in crèche, kon hem bij een wildvreemde achter laten,...Maar mij omgeving zei constant dat het gewoon een " makkelijke " baby was. nuis hij bijba 4 en hebben we het omgekeerde probleem, hij hangt te veel aan mij.
Met de jongste doirlooen we nu een " normale " ontwikkeling en calt het des te meer op.
Maar hebben hier geen zondebok nodig om er mee om te gaan.
Spijtige is dat mensen diedat wel kodig hebben andere mensen bewust beinvloeden en bang maken om niet te vaccineren.
Als je zelf een zondebok nodig hebt, hou het dan voor u zelf en beïnvloed andere mensen er dan niet mee.
Avalanche81 schreef:Leo schreef:Ik schreef mijn post vanuit perspectief van de ouders. Ik heb veel ouders gesproken over hun zoon of dochter mer ernstig autisme. Het is me zelfs eens omschreven als: "van de ene op de andere dag was het mijn kind niet meer". Ouders zoeken wanhopig naar een verklaring, blijven (medische) redenen zoeken achter de stagnatie.
Die is er: ASS, maar de ouders gaan door een enorm rouwproces. Ieder gaat daar weer anders mee om, maar een rouwproces is het.
Oh, absoluut. En toch vraag ik me af: is dat rouwproces er ook, wanneer een kind wordt gediagnosticeerd met ADHD, of eender welke andere stoornis ook?
Is dat er ook, wanneer een kind geen stoornis heeft, maar een etterbakje blijkt te zijn dat andere kinderen het leven zuur maakt? Of wanneer het kind veel minder intelligent blijkt te zijn dan de ouders graag hadden gewild?
Delphi schreef:Maar onderschat ook niet de groep mensen met autisme die absoluut niet zonder problemen mee kunnen draaien in de huidige maatschappij.
Mijn beste vriendin heeft een zoontje van 11 met autisme en hij kan zeer beperkt communiceren. Hij kan niet praten, ook geen ja of nee zeggen of knikken. Reageert vaak niet op vragen en leeft in zijn eigen wereld. Met zijn spreekcomputer communiceert hij zeer beperkt, maar gelukkig zorgt dit wel voor minder frustratie bij hem.
Er zijn natuurlijk heel veel verschillende vormen en gradaties. Ik heb ontzettend veel respect voor mijn vriendin hoe zij het doet. Het is met tijden soms echt wel enorm zwaar voor haar, hoe veel ze ook van hem houdt.
Wat Janine zegt herken ik dan ook totaal niet terug als ik kijk naar mijn vriendin. Natuurlijk hebben ze hier moeite mee, maar dat is vooral omdat het niet te voorspellen valt welke sprongen vooruit hij nog gaat maken. En dat doet hij zeker nog! En natuurlijk de toekomst als het een jong volwassene is.
Maar zij hebben het nooit moeilijk gehad met het feit dat het een genetisch iets is en dus van hen afkomt. De manier waarop het trouwens verwoord werd vind ik behoorlijk hard overkomen.
henny_w schreef:Ierpier schreef:Dat we nog steeds geld en moeite moeten besteden aan het debunken van de leugens van WakefieldHelaas zijn antivaxxers zelden voor de wetenschap vatbaar.
Je mag best kritisch zijn Ierpier maar verdiep je eerst wat beter in het Andrew Wakefield verhaal opdat je zelf geen onzin verspreid.
Andrew Wakefield was in 2010 verdoemd tot groot leugenaar maar is in 2012 gerehabiliteerd en door een rechter wel degelijk serieus genomen.
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... nt-page-2/
...2010: Dr. Andrew Wakefield werd verdoemd..
In 2010 kwam de Engelse arts en gastro-enteroloog Dr. Andrew Wakefield, al met uitspraken die er niet om logen: MMR-vaccinaties zouden ook volgens hem autisme in de hand kunnen werken. Zijn onderzoek werd gepubliceerd, maar meteen in diskrediet gebracht. Maar in 2012 werd zijn medeonderzoeker prof. Dr. John Walker-Smith – en daarmee feitelijk ook Dr. Wakefield – volledig gerehabiliteerd. De rechter veegde de vloer aan met de zgn. bevindingen van het Britse GMC (General Medical Council).
Bewijs voor het directe verband tussen vaccinaties en autisme is al geleverd door deze artsen prof. Walker-Smith en dr. Wakefield, maar bijna niemand is hiervan op de hoogte en in de reguliere pers zul je zelden of nooit deze namen tegenkomen. Beiden mannen deden in Engeland onderzoek, waaruit de conclusie naar voren kwam, dat er wel degelijk een link is tussen autisme en het BMR-vaccin bij jonge kinderen...
Citaat:The judge said the GMC panel failed to address whether Prof Walker-Smith had been doing research or simply investigating symptoms to help treat children. There had been "inadequate and superficial reasoning and, in a number of instances, a wrong conclusion", he said.
Janine1990 schreef:Delphi schreef:Maar onderschat ook niet de groep mensen met autisme die absoluut niet zonder problemen mee kunnen draaien in de huidige maatschappij.
Mijn beste vriendin heeft een zoontje van 11 met autisme en hij kan zeer beperkt communiceren. Hij kan niet praten, ook geen ja of nee zeggen of knikken. Reageert vaak niet op vragen en leeft in zijn eigen wereld. Met zijn spreekcomputer communiceert hij zeer beperkt, maar gelukkig zorgt dit wel voor minder frustratie bij hem.
Er zijn natuurlijk heel veel verschillende vormen en gradaties. Ik heb ontzettend veel respect voor mijn vriendin hoe zij het doet. Het is met tijden soms echt wel enorm zwaar voor haar, hoe veel ze ook van hem houdt.
Wat Janine zegt herken ik dan ook totaal niet terug als ik kijk naar mijn vriendin. Natuurlijk hebben ze hier moeite mee, maar dat is vooral omdat het niet te voorspellen valt welke sprongen vooruit hij nog gaat maken. En dat doet hij zeker nog! En natuurlijk de toekomst als het een jong volwassene is.
Maar zij hebben het nooit moeilijk gehad met het feit dat het een genetisch iets is en dus van hen afkomt. De manier waarop het trouwens verwoord werd vind ik behoorlijk hard overkomen.
Maar zoekt jouw vriendin een oorzaak voor het autisme in iets anders dan de erfelijkheid? Dat begrijp ik hier namelijk niet uit en in dat opzicht denk ik echt niet dat jouw vriendin valt onder de mensen die ik beschrijf.
Vergeet daarbij niet dat het een best guess is, ik weet niet of het zo is. Ik kan me voorstellen dat het zo is omdat het past in de hedendaagse maatschappij die niet genoegen lijkt te nemen met minder dan perfect.
Ik zou ook niet durven zeggen dat een kindje met autisme ouders geen verdriet zou doen. Zo beschreef ik eerder ook al, de liefde voor het kind gaat heel ver. Je wilt niet dat je kind andere obstakels in het leven tegen komt dan 'het gemiddelde'.
Ik zie het een beetje als ouders wiens kind homo of lesbisch blijkt. Ouders die daar niets op tegen hebben, maar toch weten dat deze geaardheid hun kind meer obstakels kan doen toekomen. Dat wil je als ouder niet. Dat betekent niet dat je anti-homoseksualiteit bent, absoluut niet... Je houdt gewoon waanzinnig veel van je kind en wilt niet dat hem of haar in die context iets overkomt wat een hetero niet zal overkomen.
Avalanche81 schreef:Bullshit. Die man is nooit gerehabiliteerd. Dat iets op internet staat, wil niet zeggen dat het waar is.