Nashville manifest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:42

Ik vind de stelling dat [...]"in staat stellen om zondige verlangens te doden"[...] toch weinig multi-interpretabel :o

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:44

Ik word zo moe van al deze onzin zeg.. Waar zijn we in godsnaam met zijn alle mee bezig vraag ik mij oprecht af.

Zoveel ellende op de wereld, zoveel wat veel belangrijker en noodzakelijker is als dit idioot gedoe.

Wat boeit het toch of je nu van een man of vrouw houd wat een onzin zeg. Dat hele gedoe rond om de genderneutralisatie vond ik dan weer wel zwaar overdreven.. Prima als je graag jezelf wil veranderen, maar ik vind dat wat er afgelopen jaar heeft gespeeld ook ontzettend overdreven en dan hoeft nou ook weer niet..

Maar als 2 mensen van hetzelfde geslacht van elkaar houden en samen willen zijn, wie zijn wij dan om te bepalen of dat wel of niet mag of om daar uberhaubt een mening over te hebben, hebben sommige dan echt zo'n saai leven dat ze zich met anderen bezig moeten houden?

En als je dan een mening hebt die niet veel toevoegt en alleen maar andere mensen pijn doet, hou dan gewoon lekker je waffel :)

Word tijd dat de politiek zich eens bezig gaat houden met echt belangrijke zaken ipv bepalen hoe iemand wel of niet mag zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:45

CharmingS schreef:
Word tijd dat de politiek zich eens bezig gaat houden met echt belangrijke zaken ipv bepalen hoe iemand wel of niet mag zijn.

"de politiek" houdt zich hier niet per se mee bezig, vooral de heer van der Staaij :j
(Ok, en de mensen die zich ertegen uit hebben gesproken.)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:46

Magrathea schreef:
Ik vind de stelling dat [...]"in staat stellen om zondige verlangens te doden"[...] toch weinig multi-interpretabel :o

Ik heb dat gelezen als een vorm van 'negeren' zeg maar... Misschien vanuit de achtergrond dat dat in sommige kerken zo gaat en vroeger heel vaak zo ging, als je homo was moest je het maar accepteren en je verlangens richten op het andere geslacht. Of single blijven. Maar je hebt gelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:29

Die ondertekenaars vind ik gekkies maar helaas wel gekkies die een hele bevolkingsgroep wegzetten als minderwaardig. Gelukkig denkt niet elke christen zo maar het is wat dat betreft idd weer 10 stappen terug het verleden in.

‘Gelukkig’ zijn de meesten oudere mannen en hoop ik oprecht dat de groep die zo denkt steeds kleiner gaat worden. Neemt niet weg dat het een belachelijk en kwetsend document is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:53

Ik denk alleen maar dat je deze mensen moet negeren. Dit soort gedachten zullen dat soort groeperingen altijd blijven houden, maar just 'don't feed the trolls'.
Sterker nog, ik denk dat de tegenbeweging die het teweegbrengt enkel sterker is, zoals de tegenverklaring. Dat vind ik goed, maar ergens ook weer wat hypocriet, want nu ineens vind iedereen dat homohaat niet moet kunnen, maar het komt echt nog zoveel voor. Maar goed, misschien met deze situatie dat het juist weer wat beter wordt voor de LHBTI-ers in Nederland, want het wordt wel weer besproken nu. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:05

Blue_Eyes schreef:
Magrathea schreef:

Ik heb dat gelezen als een vorm van 'negeren' zeg maar... Misschien vanuit de achtergrond dat dat in sommige kerken zo gaat en vroeger heel vaak zo ging, als je homo was moest je het maar accepteren en je verlangens richten op het andere geslacht. Of single blijven. Maar je hebt gelijk.

Maar dat vind ik net zo misselijkmakend... Sowieso al dat homoseksualiteit als een zonde wordt gezien begrijp ik niet, maar waarom zou je de 'verlangens' moeten onderdrukken/ accepteren en maar single blijven? seksualiteit is gewoon echt een deel van je, dus als je daar niet voor uit mag komen dan mis je gewoon zo'n groot deel van jezelf. Het zou dus betekenen dat ik het maar uit zou moeten maken met m'n vriendin, omdat ik niet verliefd mag zijn op een persoon 'buiten de norm' :') Gelukkig heb ik een erg accepterende omgeving, zelfs mijn christelijke schoonfamilie. Waarbij m'n schoonvader dominee is :) Zo kan het gelukkig dus ook en ik hoop voor jouzelf en vooral voor je kinderen dat jij dit ook zo ziet!

Wel erg blij dat ik kan genezen volgens die verklaring, er is nog hoop! *D :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:06

Blue_Eyes schreef:

“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”

Het lijkt misschien mee te vallen als het 'alleen maar' om uitsluiting gaat. (Alsof het niet al ontzettend traumatiserend is om in je fundament ontkend te worden of uitgesloten te worden van je familie en sociale omgeving...)

Maar je hebt maar een paar mensen nodig die veel verder gaan (vernieling, bedreiging, mishandeling, verkrachting) en een heleboel mensen die doen alsof ze het niet zien omdat ze lgbti gewoon de moeite niet waard vinden om iets te doen. En die mensen stellen zichzelf misschien gerust met de gedachte dat zij tenminste niet zo ver gaan. Maar door niets te doen creeert men de ruimte.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:46

Gelukkig zijn de mensen met deze ideeën een klein en krimpend deel van de bevolking. Het zijn ook niet bepaald nieuwe ideeën, waar ze mee komen. Ze bevestigen een mening die ze al heel lang hebben.
Het OM gaat kijken of dit manifest strafrechtelijk vervolgd kan worden, maar uiteindelijk is het niet meer dan hun mening, die ze op papier hebben gezet. Ze roepen niet op tot acties naar aanleiding van die mening. Ik zie ze niet vragen of hun aanhangers minder homo's willen om daarna te zeggen dat ze dat gaan regelen, ik hoor ze bijvoorbeeld ook niet zeggen dat je ze niet moet aannemen en ik hoor ze ook niet zeggen dat homo's dus maar met hun hoofd omlaag van een gebouw gegooid moeten worden.

Ja, het is een onsmakelijke mening, maar ook niet meer dan dat.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:50

Voor degenen die hierboven beweren dat de scheiding tussen kerk en staat betekent dat een politicus of overheid niet naar een geloof mag verwijzen of zich daardoor mag laten inspireren https://www.rd.nl/vandaag/politiek/drie ... -1.1133701.

De ondertekenaars van het manifest worden hier gekkies genoemd, er wordt hun verweten hetzelfde te willen als de religieuze leiders uit de dystopie A handmaid' tale.
Als het manifest haatzaaien is, dan is dit het ook.
Waarom is er geen ruimte voor mensen met een andere mening dan de meerderheid ?

Ik vind Nederland eng worden, doordat er geen discussie of gesprek meer mogelijk is. Ik vind dit manifest geen goede manier van communiceren, maar ik vind wel dat er een gesprek moet kunnen zijn over de zorg die er bij een groep is, en die volgens hun eigen normen en waarden willen kunnen blijven leven. Voor niet-gelovigen: er zijn al groepjes in Nederland waar men bijbelteksten uit het hoofd leert voor als straks de overheid de bijbel gaat verbieden.
De reageerders die direct aangifte doen, termen als terug naar de middeleeuwen roepen, zijn medeverantwoordelijk voor het polariseren van het debat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:02

Dammie schreef:
maar ik vind wel dat er een gesprek moet kunnen zijn over de zorg die er bij een groep is, en die volgens hun eigen normen en waarden willen kunnen blijven leven.

Maar dat kunnen ze toch zonder hun medemens wat zelfs kerkgenoten op te leggen hoe zij dan moeten leven?

Citaat:
De reageerders die direct aangifte doen, termen als terug naar de middeleeuwen roepen, zijn medeverantwoordelijk voor het polariseren van het debat.

Dus je moet dit soort dingen maar gewoon slikken?

En voor het geval de bijbel verboden wordt? Komop zeg.

Er is bij mijn weten maar 1 boek wat verboden is in Nederland.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:18

Citaat:
... maar ik vind wel dat er een gesprek moet kunnen zijn over de zorg die er bij een groep is, en die volgens hun eigen normen en waarden willen kunnen blijven leven. Voor niet-gelovigen: er zijn al groepjes in Nederland waar men bijbelteksten uit het hoofd leert voor als straks de overheid de bijbel gaat verbieden.

Maar Dammie, wat voor zorg heeft deze groep dan? Wie verbiedt het gelovigen om zondags naar de kerk te gaan, of de bijbel te lezen, of geen seks te hebben voor het huwelijk, of te bidden voor het eten?Daar heeft toch niemand iets op tegen? En 'voor het geval de bijbel straks verboden wordt?' Ik vraag me werkelijk waar af waar mensen dat vandaan halen, want zolang er nog drie (semi-)christelijke partijen in de Tweede Kamer zitten, zal dat heus zo'n vaart niet lopen :')

Ook in dit topic zie ik niemand naar doen over christenen zelf (thanks trouwens, ben zelf christen en het feit dat hiermee het christendom weer eens uiterst negatief op de kaart wordt gezet doet best wel pijn), maar gaat men in op het manifest zelf en de discussie of een publiek figuur dit soort dingen moet tekenen vind ik best een interessante. Ik heb Van der Staaij altijd een goed politicus gevonden (al was ik het lang niet altijd met m eens), maar dat hij hier zijn naam onder zet valt me behoorlijk van hem tegen. Maar goed, dat had ik met meerdere namen op de lijst, helaas :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:58

Kat in het nauw maakt rare sprongen.

Verder geeft dit weer aan dat religie restricties oplegt aan een goed mens kunnen zijn. Laten we die waanzin aub afschaffen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:00

Ik vind het wel eens jammer, dat veel mensen geen benul hebben van wat de scheiding tussen kerk en staat inhoudt.
De kerk benoemt geen ministers.
De staat benoemt geen dominees of bisschoppen.
...that's all.

Verder kennen we de 'trias politica': de wetgevende macht, de rechterlijke macht en de uitvoerende macht.
Zogezegd politie en regering (uitvoerder), de rechter en de 2e Kamer.
Om die reden is het "prudent" als een zaak onder de rechter is, dat politici geen uitspraak hier over doen.

De kerk geldt in Nederland al erg lang niet meer als een 'macht' (en is dat in de zin van de trias politica ook nooit geweest).

Dammie schreef:
Ik vind Nederland eng worden, doordat er geen discussie of gesprek meer mogelijk is. Ik vind dit manifest geen goede manier van communiceren, maar ik vind wel dat er een gesprek moet kunnen zijn over de zorg die er bij een groep is, en die volgens hun eigen normen en waarden willen kunnen blijven leven. Voor niet-gelovigen: er zijn al groepjes in Nederland waar men bijbelteksten uit het hoofd leert voor als straks de overheid de bijbel gaat verbieden.

Ik houd erg van veelkleurigheid, maar ben de zware broeder als gezegd een beetje beu.
Aan de andere kant vind ik het wel jammer dat de 'weiger ambtenaren' ontslagen werden.

....maar de bijbel verbieden?
Kom op zeg!

Alsof de bijbel eigendom van de conservatieven zou zijn...?!
(Die zware broeders die ik beu ben, brengen die bijbel niet eens in praktijk, dus verbieden is kolder.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:28

Foaly schreef:
Citaat:
... maar ik vind wel dat er een gesprek moet kunnen zijn over de zorg die er bij een groep is, en die volgens hun eigen normen en waarden willen kunnen blijven leven. Voor niet-gelovigen: er zijn al groepjes in Nederland waar men bijbelteksten uit het hoofd leert voor als straks de overheid de bijbel gaat verbieden.

Maar Dammie, wat voor zorg heeft deze groep dan? Wie verbiedt het gelovigen om zondags naar de kerk te gaan, of de bijbel te lezen, of geen seks te hebben voor het huwelijk, of te bidden voor het eten?Daar heeft toch niemand iets op tegen? En 'voor het geval de bijbel straks verboden wordt?' Ik vraag me werkelijk waar af waar mensen dat vandaan halen, want zolang er nog drie (semi-)christelijke partijen in de Tweede Kamer zitten, zal dat heus zo'n vaart niet lopen :')

Ook in dit topic zie ik niemand naar doen over christenen zelf (thanks trouwens, ben zelf christen en het feit dat hiermee het christendom weer eens uiterst negatief op de kaart wordt gezet doet best wel pijn), maar gaat men in op het manifest zelf en de discussie of een publiek figuur dit soort dingen moet tekenen vind ik best een interessante. Ik heb Van der Staaij altijd een goed politicus gevonden (al was ik het lang niet altijd met m eens), maar dat hij hier zijn naam onder zet valt me behoorlijk van hem tegen. Maar goed, dat had ik met meerdere namen op de lijst, helaas :n

Ik kan de lijst met ondertekenaars niet zien, helaas. Heb je een link, ik kan het niet vinden?

Overigens ben ik ook christen. Ik sta hier totaal niet achter.
Je zal maar transgender zijn. Dat is al moeilijk genoeg zoals het is, en dan komt dit er nog bovenop, zeg....... onvoorstelbaar, en ik vind het schandalig dat juist christenen daar niet op een liefdevoller manier mee om kunnen gaan.
Ik kan je wel vertellen, als mijn kind transgender blijkt te zijn, dan is dat zo, en dan wordt mijn liefde daar niet anders van. En als mijn kind homo of lesbisch is, precies hetzelfde.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:34

Dammie schreef:
Voor degenen die hierboven beweren dat de scheiding tussen kerk en staat betekent dat een politicus of overheid niet naar een geloof mag verwijzen of zich daardoor mag laten inspireren https://www.rd.nl/vandaag/politiek/drie ... -1.1133701.

De ondertekenaars van het manifest worden hier gekkies genoemd, er wordt hun verweten hetzelfde te willen als de religieuze leiders uit de dystopie A handmaid' tale.
Als het manifest haatzaaien is, dan is dit het ook.
Waarom is er geen ruimte voor mensen met een andere mening dan de meerderheid ?

Huh waar lees je dit? :? Ik en de anderen die op mij reageerden hebben nooit gezegd dat de ondertekenaars hetzelfde willen als in a handmaids tale?? Dat is wel het verhaal heel erg verdraaien he :') Jammer ook dat je mijn vraag niet beantwoordt want ik ben erg benieuwd naar jou visie van deze stelling/ vraag.

Ik zal je nog even uitleggen wat echt het verhaal is.
Jij vertelde dat iedereen recht op meningsuiting heeft, ook de meningen die anderen minderwaardig maken en tegen mensenrechten+ grondwet in gaan. Ik gaf een ander(!) voorbeeld, een voorbeeld dat voor jou misschien wat dichterbij zit en dus begrijpelijker is, omdat je wel een vrouw bent en geen gay/ trans (tenminste, dat neem ik aan). Ik vroeg me daarmee af of je dan nog zou vinden dat iedereen maar alle meningen moet accepteren en of je echt zou willen dat dat een persoon met zo'n visie een belangrijke (publieke/ politieke) functie zou vervullen. Anderen reageerden dat mijn voorbeeld klinkt als a handmaids tale, wat puur toeval is want ik ken die hele serie niet.
Niemand, maar dan ook maar niemand heeft gezegd dat de ondertekenaars zo'n samenleving willen.

Ik vind Nederland ook eng, als gay zijnde. Ik voel me lang niet altijd veilig op straat en ik durf niet tegen iedereen te vertellen dat ik een vriendin heb, zelfs al is mijn omgeving zo supportive. Dat is toch al erg opzich? Wat dat betreft ben ik blij dat deze verklaring met zo veel ondertekenaars zo op komt duiken, het laat namelijk zien hoe ontzettend Nederland nog achterloopt terwijl niet-leden van de LGBTQ-community denken dat het allemaal zo goed is in Nederland op dit gebied. als lgbtq-lid weet ik wel beter :) En inderdaad, het zijn vooral de oudere mannen die het niet goed accepteren en waar ik niet snel in gesprek zou gaan over dit soort dingen. Nieuwe generatie (laten we zeggen onder de 40) eigenlijk bijna altijd wel en vooral vrouwen, religie maakt weinig uit. Echter ligt dit wel weer anders bij vooral mannelijke moslims en Turken en Marokkanen (no offence, maar dit is mijn ervaring).
In Nederland zijn discussies en gesprekken trouwens prima mogelijk, zolang het met respect gebeurt. Ik krijg juist heeel veel vragen over mijn geaardheid en ik beantwoord ze graag. Echter, als iemand respectloos naar mij is of wordt dan is het klaar en laat deze verklaring nou puur respectloos zijn.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 07-01-19 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:34

Walgelijk gewoon en ik word er ook best verdrietig van dat er nog zulke intolerante mensen bestaan.
Dit heeft toch niets meer te maken met 'heb uw naaste(n) lief'?

Er wordt altijd zo hard geroepen dat moslims afstand moeten nemen van de fundamentalisten onder hen, als je dat vindt, zouden de christenen dat nu niet ook moeten doen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:36

Tiggs schreef:
Walgelijk gewoon en ik word er ook best verdrietig van dat er nog zulke intolerante mensen bestaan.

Er wordt altijd zo hard geroepen dat moslims afstand moeten nemen van de fundamentalisten onder hen, als je dat vindt, zouden de christenen dat nu niet ook moeten doen?

Done.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:42

Avalanche81 schreef:
Tiggs schreef:

Done.

Ik zie inderdaad dat het gebeurt, gelukkig.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:44

Avalanche81 schreef:
Foaly schreef:

Ik kan de lijst met ondertekenaars niet zien, helaas. Heb je een link, ik kan het niet vinden?

Overigens ben ik ook christen. Ik sta hier totaal niet achter.
Je zal maar transgender zijn. Dat is al moeilijk genoeg zoals het is, en dan komt dit er nog bovenop, zeg....... onvoorstelbaar, en ik vind het schandalig dat juist christenen daar niet op een liefdevoller manier mee om kunnen gaan.
Ik kan je wel vertellen, als mijn kind transgender blijkt te zijn, dan is dat zo, en dan wordt mijn liefde daar niet anders van. En als mijn kind homo of lesbisch is, precies hetzelfde.

Hmm, weird. Ik denk dat ze het bestand gewijzigd hebben, als je nu op de link klik die ik eerder poste zegt ie dat ie de pagina niet kan vinden -O-

En inderdaad. Je zult maar gay of transgender zijn als christen (en dat is idd van zichzelf al verrekte lastig) en dan kom je er zo achter dat je voorganger, degene die jou pastorale steun behoort te verlenen als jij met jezelf en je geloof in de knoop zit, zo over je denkt. Weg vertrouwen, weg veiligheid. En weg geloof, en dat kan ik je dan niet eens kwalijk nemen -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:57

Tiggs schreef:

Ehm....

Ik schreef al eerder, 'laten die ondertekenaars alsjeblieft niet "bang zijn dat de overheid de bijbel gaat verbieden".
Waarom zou je iets verbieden wat deze ondertekenaars niet in praktijk brengen....?

Mijn Arabisch is niet zo geweldig goed, maar regelmatig is op teevee te horen dat bij een aanslag wordt geroepen
"Wie dit doet is geen moslim!"
(Wat die idote kaftan fundi's uitvreten is haram volgens de Koran: ten strengste verboden.)

Ik neem dus niet zozeer afstand van luitjes die zich christen noemen en er dus duidelijk met de pet naar gooien
-
wat mij betreft is het nog maar de vraag hoe christelijk
("heb je naaste lief - je naaste is een mens als jij/ heb de naaste even lief als jij jezelf liefhebt")
deze lui toch zijn.

(Intolerant...? Ja, een beetje wel. Ik hou erg van veelkleurigheid, maar wie zich op de bijbel zegt te beroepen heeft daar wel naar te leven. Het liefdesgebod, en in principe nog 512 andere richtlijnen ook.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-01-19 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:58

Lau schreef:
MyChoice schreef:
Dan krijgen we een soort handmaids tale hier....

Brrr doe maar niet! Moet er niet aan denken om niet zelfstandig te kunnen leven en altijd maar mijn mond te moeten houden.

Pagina 1 van dit topic.
@Eileen

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:20

En op de rest reagerend:
In het manifest worden anderen niet minderwaardig genoemd. Je kunt er absoluut over discussiëren wat dat inhoudt, als je stelt iemands levenswijze af te keuren, maar het staat er niet.
Ik vind het opvallend dat er nu tolerantie geëist wordt van deze groep christenen, blijkbaar hoef je dan niet tegen hen tolerant te zijn.
@Eileen, ja, ik ben vrouw en vind dat een groep mag vinden dat vrouwen geen stemrecht mogen hebben. Als ze die mening onversluierd kunnen uiten, dan is dat duidelijk en dan word ik geen lid van die club. De SGP had dat eerst in hun statuten staan en als kiezer weet je dan dat als zij een meerderheid in de tweede kamer krijgen, ze voor een grondwetswijziging gaan. Daar heb ik geen problemen mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:25

Dammie schreef:
Ik vind het opvallend dat er nu tolerantie geëist wordt van deze groep christenen, blijkbaar hoef je dan niet tegen hen tolerant te zijn.

...als christenen onder elkaar gaat het wat mij betreft niet over tolerantie, maar over de leer in de praktijk brengen.

Oude, calvinistische gewoonte: toezicht op de zeden, 'mores' en eventueel tucht.