Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:06

Ik heb een hekel aan vuurwerk, ook nog nooit afgestoken. Ook hier dieren die er enorm bang voor zijn. Maar afschaffen? Erg drastisch. Liever zie ik afsteken tussen 00:00 en 02:00 (zo was het in mijn kindertijd ook) en fikse handhaving op alles wat buiten die tijden iets op steekt. Helaas zal dat laatste hem niet gaan worden met de capaciteit die er is.

Wiskey1

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:15

Ik vind het wel bijzonder om te lezen dat de meeste van jullie vinden dat knalvuurwerk gevaarlijk is en siervuurwerk niet. Nu ben ik sowieso niet van vuurwerk en ben er zelfs bang voor, maar niet voor de knal. Ik ben bang voor het onvoorspelbare, en siervuurwerk is ook levensgevaarlijk. Zeker mensen die er niet mee om kunnen gaan vind ik doodeng. Ik sta als ik al buiten ga staan altijd op behoorlijke afstand. Carbid heb ik geen probleem mee, onze dieren hebben gelukkig ook nergens last van. Ik ben dus wel voor een verbod, maar denk niet dat het zin heeft met het oog op illegaal vuurwerk en vuurwerk uit buurlanden

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:16

Ik vraag me af of een beetje handhaven niet ook al een afschrikkend effect heeft. Nu rijden ze hier door de straten omdat ik in een probleem stuk woon. Maar bekeuren doen ze niet. Ze waarschuwen alleen als ze mensen bekogelen of dingen op blazen.
Geef je er in ons stuk 5 een boete dan stopt de rest vanzelf wel. Ben ik van overtuigd. Zeker als het over kinderen gaat en de ouders krijgen de rekening.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:16

Ik snap echt niet wat het probleem is het te verbieden. Boetes vanaf 2000 euro geven.
Als je ziet wat het preventief kost voor de gemeenten; brievenbussen dichtmaken, parkeerautomaten afsluiten en weet ik wat allemaal nog meer. En dan vervolgens alle vandalisme waar de gemeente voor op kan draaien.....

Ik haat vuurwerk al van kleins af aan. Als jong meisje vuurpijl in m'n nek gehad, bekogeld met strijkers en rotjes als ik naar school of door het dorp fietste. Ik durfde vanaf half december tot half januari niet naar buiten. Paar jaar geleden me door m'n toenmalige vriend over laten halen toch mee naar buiten te gaan oudejaarsnacht, binnen 5 minuten ontplofte er illegaal vuurwerk vlak naast me. Ik voelde me weggeduwd worden door de kracht daarvan, 3 maanden met een piep in m'n oor gelopen en nu hoor ik nog maar 40% met dat oor. Dus ja, van mij mag het afgeschaft worden!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:18

Ik ben sowieso een voorstander van beter handhaven van de tijden waartussen afgestoken wordt, en zwaarder bestraffen als men zich daar niet aan houdt. Ik ben postbezorger en was zaterdag aan het bezorgen, in bepaalde straten voelde ik me echt niet prettig zulke bommen werden daar afgestoken, doodeng gewoon, daar mag van mij flink op gestraft worden.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:19

Neonlight schreef:
Ik heb een hekel aan vuurwerk, ook nog nooit afgestoken. Ook hier dieren die er enorm bang voor zijn. Maar afschaffen? Erg drastisch. Liever zie ik afsteken tussen 00:00 en 02:00 (zo was het in mijn kindertijd ook) en fikse handhaving op alles wat buiten die tijden iets op steekt. Helaas zal dat laatste hem niet gaan worden met de capaciteit die er is.

De politie is voor veel mensen bang. In ons vorige huis staan kijken naar politie die wat ging zeggen van jongeren met olietonnen vuur waar ze strijkers en illegaal vuurwerk in gooiden. Ruiten van winkels kapot, auto's kapot gemaakt etc. De politie kwam langs, keek ernaar en reed weer weg. Tot drie keer toe.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:20

Simbaa schreef:
Ik ben een ontzettende liefhebber van vuurwerk. Daarnaast ben ik gezegend met een wijk met mensen die goed met de verantwoordelijkheid om kunnen gaan en waarbij er genoten wordt van elkaars vuurwerk. En belangrijker, waar de volgende ochtend iedereen braaf met een bezem en schep de rommel weer opruimt.

Helaas zie ik dat dit eerder een uitzondering is dan een regel. De slechten verpesten het hier dus echt voor de goeden en ik ben bang dat we niet meer onder een verbod uit kunnen. Het is echt idioot wat er gebeurt, vuurwerk gooien, vernielingen etc. Wat is er met die mensen aan de hand?

Ging iedereen er zo mee om dan waren er ook niet zoveel tegenstanders en ongelukken en narigheid.
Dat is inderdaad de andere kant, de mensen die zich wel weten te gedragen zijn altijd de dupe van diegene die dat niet kunnen, dat is niet alleen met vuurwerk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:24

Jullie krijgen je zin: babypijltjes en Romeinse kaarsen zijn al verboden :+

Hier in de straat zijn om middernacht minstens 4 potten omgevallen, wij kwamen buiten en er schoot al bijna direct een mooie sierbal binnen een meter van ons langs. We zijn maar even een straat verderop gaan staan :P Ik ben er niet per se tegen, alleen het is zo jammer van alle onverantwoordelijke mensen die niet uitkijken waar en hoe ze zo'n bom neergooien

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:26

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:28

Van mij mogen ze het ook afschaffen.
Ik ben eerder voor een mooie show.

Maar er gaat teveel geld in om.
Of de verkoop op de dag zelf van 12 tot 18 uur dan heb je dat gezeik van eerder afsteken ook niet.
Zwaar vuurwerk gewoon niet verkopen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:30

Gewoon afschaffen. Gebeuren teveel ongelukken mee. Dat je het zelf afschiet en er onverantwoord mee omgaat waardoor je er een ongeluk door krijgt kan me weinig schelen, maar als je een ander er mee benadeeld daar kan ik echt niet tegen. teveel ellende met die zooi. En daarbij ook nog eens vreselijk slecht voor het milieu.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:32

Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden. Ik zou wel willen dat je alleen op oudjaarsdag pas vuurwerk kan kopen en dan alleen siervuurwerk. Dat je dan alleen mag afsteken tussen 22:00 En 02:00.
Ik vind het wel mooi om om 12 uur vuurwerk te zien.
Georganiseerd vuurwerk zie ik zelf niet zitten of het moet in de wijk zijn dat je er lopend heen kan. Maar dat kost ook een hoop geld en is slecht voor het milieu.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:45

Tsja, ik verbaas me ook over de regelgeving. Ergens vorige week, 5 basisschooljochies (!!!). Vuurwerk afsteken wat echt vuurballen van 30 cm veroorzaakte. Gooiden ze soms ook richting voorbijgangers met hond of naar auto's.

Wij dus politie gebeld. Worden we later teruggebeld: nee hoor, dit mag gewoon. Jochies van 9 a 10 hè!

Als dat mag, dan schaf wat mij betreft de boel maar af want ik vind het onverantwoord. Wij kunnen hier ook na twaalven de straat niet op, omdat de dampen zo heftig zijn. Geen lol aan. Siervuurwerk door de gemeente, prima. Maar niet door jan en alleman.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:51

Aleeneh schreef:
Tsja, ik verbaas me ook over de regelgeving. Ergens vorige week, 5 basisschooljochies (!!!). Vuurwerk afsteken wat echt vuurballen van 30 cm veroorzaakte. Gooiden ze soms ook richting voorbijgangers met hond of naar auto's.

Wij dus politie gebeld. Worden we later teruggebeld: nee hoor, dit mag gewoon. Jochies van 9 a 10 hè!

Als dat mag, dan schaf wat mij betreft de boel maar af want ik vind het onverantwoord. Wij kunnen hier ook na twaalven de straat niet op, omdat de dampen zo heftig zijn. Geen lol aan. Siervuurwerk door de gemeente, prima. Maar niet door jan en alleman.

Dat mag? Waarom mag dat dan?

Raarrrrrr!

Waarschijnlijk hebben ze de cathegorie I vuurwerk truuk gebruikt. Dat mag inderdaad.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:05

Er loopt nog een topic op bokt over overlast van de buren die gericht naar de beesten gooien. De politie vindt dat de buren het zelf maar samen op moeten lossen. De dieren zijn door de heining gegaan, maar de politie vindt nog steeds dat ze het samen op moeten lossen.
Tja als dat de houding is dan heb je dus niks aan handhaving. En daarom loopt het steeds verder uit de hand.
De groep die er niet mee om kan gaan en al weken bezig is met afsteken wordt steeds groter en er wordt niet of weinig tegen op getreden. Hier in de buurt werd spul afgestoken wat ik eigenlijk alleen maar op de handgranaatbaan gehoord heb, echt te gek voor woorden.
Ik vind vuurwerk echt mooi om te zien, maar zoals het nu gaat kan het echt niet meer. Dus ook ik ben voor afschaffing.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:06

Direct afschaffen. De politie moet meer handhaven, ze zijn zo slap als wat. Ik zie dit met lede ogen aan. Vroeger werd er veel meer gehandhaafd. Mijn vader zat bij de politie en die pakte echt alles aan en was behoorlijk streng en dwong respect af.
Tegenwoordig is het slappe hap.

Gisteren wilden een aantal jongeren (categorie 15-17 jaar) nog even wat na knallen vlak bij mijn paarden. Heb gedreigd ze de rotjes in hun achterwerk te duwen en aan te steken. Ze waren zo weg.

Als de politie niet handhaaft doe ik het zelf wel. Ben er helemaal klaar mee.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:10

Ik ben een groot liefhebber van vuurwerk, dus ik zou het niet willen afschaffen. Ik denk wel dat we er op een betere manier mee om kunnen gaan. Het zou idd al schelen als niet vanaf de 28e de verkoop al van start gaat, of als ze de dagen voor oud en nieuw strenger en harder zouden optreden. Daarnaast is er misschien een oplossing gelegen in vuurwerkzones of vuurwerkvrije zones of een verbod (en strenge handhaving) op zwaar knalvuurwerk. Maar geheel afschaffen ben ik niet voor.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:11

En met mensen die vuurwerk naar dieren en mensen en auto's gooien, ga je niet praten, dan krijg je dus dat het in je brievenbus wordt gekeild.

Maar dat zijn toch echt wel dingen om aangifte van te doen.
Als er meerdere mensen aangifte doen, zullen ze er iets mee moeten gaan doen.

Maar het is te idioot en omdat er geen handhaving is, loopt het steeds verder uit de hand.
Ook omdat je niks meer mag zeggen tegen jongetjes, dat ouders vaak ook wel redelijk geschift zijn en deze lopen ook nog eens met bommen rond....zelf gaan praten, me hoela....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:18

Ik ben ook wel voor een vuurwerkshow van de gemeente en anders minimaal een afsteek tijd tussen 00.00 uur en 02.00 uur.

Bij mij in de straat was het 12 uur lang knallen -O- . Voor hoeveel geld ze ff verderop in de straat hebben afgestoken wil ik niet weten. Ik denk dat het voor mij een jaar stalling van het paard is. En dat is nou net waar het omgaat...de omzet voor een verbod is gewoon te groot.

Het is bij mij in de straat wel keurig opgeruimd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:28

Neonlight schreef:

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar 'vroeger' was vuurwerk afsteken vanaf 10 uur in de ochtend toegestaan. Sinds 2014 is het om 18 uur in de avond ipv 10 uur.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:30

70 miljoen omzet.

Maar als alle gemeentes vuurwerkshows geven, dan denk ik dat het ook snel dat bedrag wordt.

beeert, vroeger mocht je afsteken tussen 10.00 en 2.00.
En ik denk dat het erg lang "om 0.00 uur was" en dan duurde het een uur of 2 uur.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:36

Mooi om de verschillende meningen te lezen! Ik heb er geen problemen mee. Vroeger zelf ook genoten van het kopen en afsteken maar inmiddels koop ik niets meer en geniet ik gewoon van wat anderen afsteken.

Ik vind het een mooie Nederlandse traditie waarbij de jeugd een beetje aanklooit op straat de dag(en) van tevoren en degene die er niet van houden lekker vanuit een warm huis kunnen genieten van de mensen en het vuurwerk op straat. Voor de mensen die er absoluut niet van houden zijn er plekken waar geen vuurwerk toegestaan is zoals vakantieparken en bepaalde plekken begreep ik.

Ik woon in een vrij grote stad en hier was na oudjaarsnacht echt iets meer te horen, geen enkele klap. Onderweg naar stal zag ik ook genoeg kinderen en ouders die de stoepen netjes aan het vegen waren. In het gebied waar mijn paard staat is men heel actief met carbid schieten en worden daar hele evenementen omheen georganiseerd. Ook daar is het heel gemoedelijk en 'netjes' ondanks het kabaal.

Als je in een niet zo'n beste wijk woont waar men al een hele week van die lawinepijlen gooit, snap ik trouwens heel goed dat je strengere handhaving wil. :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:40

Als het maar een week was! Ze zijn hier al zeker 6 weken bezig. Vannacht om 22.00 begon het weer. Op de avond voor oud en nieuw werd er zoveel af gestoken dat ik me af begon te vragen of ik me in de dag vergist had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:54

Ik vind vuurwerk ontzettend mooi en als je er normaal mee om gaat is er niks aan de hand. De slechten verzieken het voor de goeien. Gewoon erg streng en kordaat optreden als er buiten de tijden geknald wordt en als er overlast veroorzaakt wordt.
Die 1 keer per jaar... Zou het eeuwig zonde vinden als het afgeschaft wordt, en reken maar dat ik het ergens anders vandaan ga halen dan.

Tegenwoordig moet al het leuke weg. Ben daar wel een beetje klaar mee...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-19 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:58

Van mij mag het per direct verboden worden. Het is niet meer zoals vroeger. Toen wachtte je vol spanning totdat het 0.00 uur was, ging je naar buiten, wenste iedereen een gelukkig nieuwjaar en stak je vuurwerk af. Om 1.00 was iedereen klaar en was het weer rustig. Buiten die periode hoorde je slechts een enkel knalletje. Maar tegenwoordig moet het groot en veel en vind een grote groep het nodig om zich schandelijk te misdragen met vuurwerk. Vanaf het moment dat het verkocht mocht worden, wordt er geknald. Vaak door kinderen en geen ouder die er toezicht op houdt. Heel vaak gebeurd het gewoon in de eigen tuin.

We moeten allemaal van het gas en overstappen naar groene stroom, maar we mogen wel zware metalen de lucht inschieten. Mensen met luchtwegproblemen worden geadviseerd om binnen te blijven.
Hoezo, klimaatakkoord? Verbied deze vervuilende activiteit.

Er valt een dode met de Stint en deze wordt direct verboden. Honderden mensen moeten ieder jaar met ernstige verwondingen naar de spoedeisende hulp, onder meer met beschadigde ogen. Elk jaar valt er gemiddeld één dode en worden er zo'n elfduizend incidenten geregistreerd, waaronder ongeveer zeventig gericht tegen agenten en andere hulpverleners. Daarnaast leidt het gebruik van knalvuurwerk en vuurpijlen ieder jaar ook tot miljoenen euro's aan schade. Maar we mogen gewoon vuurwerk blijven kopen.

En dan heb ik het nog niet eens over het leed dat bij huisdieren en in het wild levende dieren wordt veroorzaakt.

Verbieden, wetgeving aanpassen, hele hoge boetes opleggen (de huidige 70 euro is een lachertje) en een paar jaar capaciteit inzetten op de controle en handhaving. In andere landen kan het ook. Daar worden centrale vuurwerkshows gehouden. Alleen Nederland veranderd dagen lang in een soort oorlogsgebied.