Tere mensenzieltjes

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Re: Tere mensenzieltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:52

Sta hier niet meer van te kijken. Thuis hebben we een melkveebedrijf met een fietspad langs ons land. Als de koeien zomers lekker buiten lopen en ook lekker languit in het gras liggen te slapen krijg ik regelmatig mensen aan de deur dat er een dooie koe ik het land ligt. Vooral in het weekend als er veel recreatie fietsers zijn. Ik lach ze dan altijd keihard uit, doe de deur altijd al open met 'u komt toch niet vertellen dat er een dooie koe in het land ligt toch?' Dan staan ze al direct met de mond vol tanden haha. Mensen schijnen niet te snappen dat koeien ook wel eens lekker in het zonnetje languit liggen te slapen, we hebben nog nooit een dooie koe gevonden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:53

Als ik het goed lees bedoelde de dame dat het ezeltje levend in een trailer naar een plek had moeten worden vervoerd waar het geëuthaniseerd had kunnen worden én waar de Rendac er bij had gekund. Kliniek dus of een boer ergens in de polder.
Dat is op zich best een idee. Mits ezeltje nog vervoerd kon worden, en dan de stress van het transport voor lief nemen. Tóch het overwegen waard voor kinderboerderijen in het algemeen. Om kool en geit te sparen.

Verder geen goed woord over voor de handelswijze van deze vrouw, en alle begrip voor de kinderboerderij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:00

Sjonge, de dood hoort gewoon bij het leven. Ik heb als kind op t platteland zoveel dieren ingeslapen zien worden en dood aan de weg zien liggen. Het is nooit leuk als er een dier overlijdt, maar het is nu eenmaal zo dat niemand het eeuwige leven op aarde heeft.
Heb er geen trauma aan overgehouden ofzo :=

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:06

Ik kan me best voorstellen dat het iets met je doet en je - als je zoiets nog nooit meegemaakt hebt - met vragen zit. Het is echter niet de manier om een organisatie dan zwart te maken op social media. Als mevrouw even naar de kinderboerderij was gelopen en haar vragen had gesteld, was haar waarschijnlijk hetgeen verteld dat wij hier ook schrijven: een dode ezel verplaatsen is erg lastig en de Rendac kan niet direct komen.

Je kunt het als kinderboerderij nooit doen zoals iedereen het wil en ik denk dat deze kinderboerderij gehandeld heeft naar wat er in haar vermogen lag.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:08

BopjeBo schreef:
Sta hier niet meer van te kijken. Thuis hebben we een melkveebedrijf met een fietspad langs ons land. Als de koeien zomers lekker buiten lopen en ook lekker languit in het gras liggen te slapen krijg ik regelmatig mensen aan de deur dat er een dooie koe ik het land ligt. Vooral in het weekend als er veel recreatie fietsers zijn. Ik lach ze dan altijd keihard uit, doe de deur altijd al open met 'u komt toch niet vertellen dat er een dooie koe in het land ligt toch?' Dan staan ze al direct met de mond vol tanden haha. Mensen schijnen niet te snappen dat koeien ook wel eens lekker in het zonnetje languit liggen te slapen, we hebben nog nooit een dooie koe gevonden

Ja hoor ook meldingen van gehad! Net als dode schapen, not :')
Het is verplicht om dode dieren voor de Rendac af te dekken maar gebeurt alleen vaak niet en voor kleine kinderen vind ik dat een rotgezicht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:21

Op zich was dit een uitgelezen gelegenheid geweest om de bezoekers en omwonenden te informeren over hoe het allemaal in zijn werk gaat rondom het overlijden van een landbouwhuisdier.
Ik snap ook dat als de verzorgers emotioneel betrokken zijn dat dit wellicht niet heel makkelijk is om te doen maar ergens is dat wel een van de functies van een kinderboerderij IMO.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:25

Ik ben altijd wel erg van de educatie idd. Uitleggen hoe en waarom :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:28

Ja precies.
Toen het mij overkwam als beheerder was ik 1. nog maar net aan het werk daar en 2. nog wel een beetje jong om beheerder te zijn achteraf.
Toen heb ik in overleg met mijn meerdere de knoop doorgehakt en ook meteen actie ondernomen.
Achteraf wel de goede keuze gemaakt om het dier niet ter plekke te laten euthanaseren maar ik had wel veel betere info kunnen geven.
Maar al doende leert men.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:56

Ibbel schreef:
Dat is op zich best een idee. Mits ezeltje nog vervoerd kon worden, en dan de stress van het transport voor lief nemen. Tóch het overwegen waard voor kinderboerderijen in het algemeen. Om kool en geit te sparen.

Verder geen goed woord over voor de handelswijze van deze vrouw, en alle begrip voor de kinderboerderij.

Daar denken mensen niet over na. Bij het Onverwacht moeten inslapen kun je het niet voorzien....en sommige dieren hebben er inderdaad zoveel stress van, dat dit gewoon de meest fijen manier is.

Mevrouw ziet zeker liever, dat ze met n dode ezel gaan rondslepen :7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:27

Ik snap hel goed dat een stuk plastic met iets eronder veel aantrekkingskracht op kinderen heeft en dat vond mevr. heel erg. Zomaar in het midden van een woonwijk een kadaver op straat. Ik snap het ook wel maar wanneer kinderen zich niet kunnen beheersen en er onder kijken, tja, dan hebben ze een iets minder teer zieltje. Helaas weten steeds minder kinderen waar de melk vandaan komt en zien ze nooit een stukje gras of boom. Dan komt dit hard aan maar om er nu zo'n drama van te maken.
Als klein meisje , zal een jaar of acht geweest zijn, heb ik een keer het lef gehad om in zo'n krengenput te kijken, vroeger had je die nog op veel plaatsen in het buitengebied staan. Helaas voor mij lag daar een kleine zwarte pony in die een gigantische buikwond had(aangereden?)Dat was schrikken maar dan ben je meteen genezen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:46

Veel van die reacties komen voort uit onwetendheid van mensen die hier nog nooit mee te maken hebben gehad. Nee, zo'n zeiltje is zeker geen fijn gezicht langs de kant van de weg. Veel mensen weten niet hoe het eraan toe gaat in deze wereld en reageren dan in eerste instantie ook geschokt.

Toen ik voor het eerste kennismaakte met Rendac was ik ook in shock. Het enige wat de omwonenden en reaguurders op internet zien is het oranje zeiltje langs de kant van de weg. Maar wie zal ze ooit hebben uitgelegd waarom dit de beste optie was voor het ezeltje?

Dus ja, vanuit hun gebrek aan ervaring en kennis begrijp ik waar deze reactie vandaan komt maar ik heb zeker geen begrip voor de manier waarop ze vervolgens de publiciteit opzoeken.

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:48

Deze mevrouw snapt gewoon niet hoe het in het echt werkt en dat kun je haar ook niet kwalijk nemen.
Dit is mijns inziens dan weer een "nadeel" van social media en alle makke schapen volgen als een kip zonder kop :r

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:50

Heb het bericht eens bekeken, er zijn gelukkig heeeeel veel mensen die het wél snappen. En onder een zeiltje leggen is erg netjes.

Leuk is het nooit, maar het is gewoon zoals het is.

Iedereen zegt altijd, dat vroeger alles beter was. Nou, ik begin dit ook te roepen. Sociall media en telefoontjes met camera's, waarbij iedereeen meent het recht te hebben, alles en iedereen te filmen en dit op social media te gooien. Bah.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:10

Gut, en dat ga je als stedeling op het platteland wonen en rij je met de buurtbus langs een boerderij waar een schaap in een kruiwagen ligt. En dat dan het enige wat je denkt is "Jeetje, dat is zeker het lievelingsschaap, zo met de kop in de zon lekker op de beste plek liggen chillen. Jammer dat de parasol en de moijto missen". :') :o
Elke keer als ik nu een Rendac 'pakketje' zie liggen moet ik daar aan denken.

Maar goed, terug on topic.
A. Ben ik blij dat we op het wijklandje nooit dooie beesten hebben gehad, want dat was dan ook zo'n gezeik geweest. Het dier had dan aan de kant van de weg moeten liggen, binnen of buiten het hek, maar duidelijk zichtbaar voor alle tere stadszieltjes. Je wilt niet weten hoeveel gezeik we wel niet hebben gehad met vermeende dode en zieke paarden. Die stonden tenminste nog weer op om lekker te gaan vreten of spelen.
B. Hoor je eigenlijk niet gewoon met je klauwen van andermans spullen af te blijven? Dat is mij geleerd als kind, nu was ik als kind al apart, maar zo moeilijk was dat niet aan te leren, dus moet een normaal kind dat ook kunnen. Bovendien was het vroeger nog zo als je iets deed als kind en je kreeg er autsies van dan was dat eigen schuld dikke bult. Moet je maar luisteren. Ik ken wel moeders die nu nog zo zijn, maar ze lijken in de minderheid.
En C. Kinderboerderij heeft het netjes gedaan. Enige wat ze hadden kunnen doen was een bordje oid ophangen met een tekst met uitleg. Of zoiets als Polly schreef. Educatie is goed. Zeker voor onwetende stadsmensen. Maar dan vraag ik me toch af wat er mis is met vragen. Vraag gewoon waarom dat zeil daar ligt. Vraag waarom dat zo moet. Of gebruik je smartphone om je vraag op te zoeken ipv het gelijk met veel onnozel geblaat op fb te plempen.

Echt, lijkt wel of mensen met de dag gekker worden...helemaal als het om dieren gaat.

De kinderboerderij in kwestie wil ik alleen maar heel veel sterkte wensen. Het is al akelig genoeg als je een geliefd dier moet laten gaan zonder zo'n zure nasleep.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:14

Ik heb vroeger op de manege gewerkt.
Daar hadden we een jong paard wat zijn been op 2 plekken gebroken had. ( Glij partij op de wei)

Tja. Wat doe je dan?
Je kunt het paard onmogelijk vervoeren met een trailer. Wij hebben haar ook in laten slapen

Wel op een rustige plek waar de klanten niet hoeven te komen ( ze konden er wel komen, maar het was een aparte kap schuur waar alleen handelspaarden en fok merries stonden)

Je moet wat en je handeld in je beste geweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:12

Dus als ik het goed begrijp had mevrouw liever gehad dat het ezeltje levend met een trailer naar een goed bereikbare plek voor de rendac, maar uit het zicht voor mensen was gereden?
De stress die je zo'n diertje aan doet (beestje zal wel niet vaak of misschien wel nooit op de trailer hebben gestaan) is minder belangrijk dan je eigen tere zieltje?
Egoïstisch hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:59

Zelf opgegroeid in Zeeuws Vlaanderen dus ik kijk daar niet van op. Heb ook ooit een kip gedood zien worden door de boer.
Maar je kunt niet verwachten dat mensen het allemaal weten. Social media is voor veel mensen een negatieve uitlaatklep tegenwoordig.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:13

En ze zitten 's avonds wel weer allemaal lekker hun plofkipje weg te werken. :Y) Wat een gezeik zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:28

Op de dierenweide waar ik vrijwilliger was was de pony vrij snel en onverwachts overleden , in de schuilstal best een einde van het hek. Die hebben we met een laken naar de rendac trailer moeten slepen(we hebben er een spoedje van gemaakt ivm de bewoners van het bejaardentehuis ernaast ) , nu was het een pony maar zie toch liever dat je het dier naar de weg kan brengen en daar rustig kan laten gaan en dan kan rendac snel het opruimen .

Vind het zeker de juiste beslissing

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:41

Ik vind het kwalijk dat mensen direct beginnen te "blaten" en andere mensen zwart maken zonder zich ergens in te verdiepen.

En inderdaad, tere zieltjes..de dood hoort bij het leven en is nooit leuk..maar nog 10x erger voor de mensen die een band hadden met het dier zelf.
En ondertussen vlees eten uit de supermarkt iedere avond...pfft.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:41

Ik woon in de betreffende gemeente. En zoals er nu door die mevrouw wordt gedaan, net of het ezeltje in een woonwijk lag, is niet waar. De kinderboerderij ligt in een soort gemeentelijk park. Aan de rand daarvan is het dier neergelegd. Echt niet zo dat hier per dag honderden mensen voorbij komen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:54

Ik heb mij gisteren zo lopen opwinden over hoe mensen aan het schreeuwen waren van hoe zielig het was voor de ezel, of ze de ezel niet de volgende dsg in hadden kunnen laten slapen, of dat het zo zielig was dat hij niet in een stal met dik stro ingeslapen was....

Ze hebben geen van allen door dat een ezeltje niet het gewicht heeft van een kat of hond, die je zo even optilt.
Of dat het verplaatsen met trekker of heftruck een nog minder fijn beeld opleverd.

Heb zelf meerdere keren geholpen met een overleden paard naar de weg brengen. Eentje was zelfs in stal overleden en de volgende ochtend was dat paard half bevroren, dus was echt geen pretje om te doen en te zien.

Heb op de fb van de kinderboerderij een berichtje gezet dat ze deze heisa niet verdienen. Dat ze juist om het ezeltje hebben gedacht.
Dat mensen dat niet snappen kon er bij mij echt niet in.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:23

dus.... mevrouw is de hele dag van slag geweest, maar is wel genoeg bij de tijd om ff foto's te gaan maken??

hou toch op, man... mw is gewoon aandachtsgeil en zit nu lekkere plofkipborrelhapjes te eten terwijl ze alle reacties aan het lezen is...

kinderboerderij heeft goed gehandeld. en de verklaring is netjes maar had al niet gehoeven..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:31

Resistance schreef:
En ze zitten 's avonds wel weer allemaal lekker hun plofkipje weg te werken. :Y) Wat een gezeik zeg.

Hihi ik wilde eigenlijk net schrijven...

"Vast weer een uitkeringtrekker die geen zeggenschap thuis heeft, de man dominant is en geen ruk te doen heeft"

Maar die van jou is ook goed.

Waar leven is, is ook dood.

Ik heb al eens n dood paard uit de stal moeten trekken. Koliek, inslapen wilden de eigenaren niet en naar een kliniek kostte te veel geld.

En dat dier werd er eerst uit gesleept voordat ze hem konden tillen.
Zal ik nog details achter laten? Of is dit voldoende? Kan je wel vertellen dat ik dat gezicht niet fijn vond.

Aan de weg ook idd een kleed over.

Nou... Doe mij dan maar ter plekke in slapen en daar n kleed over.