Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Dat kan misschien gelden voor de doorsnee burger van destijds (die niet verder keek dan zijn neus lang was), maar zeker niet voor een bewaker van een vernietigingskamp. Tussen medio 1943 en begin 1945 werden daar tussen de 60.000 en 80.000 mensen vermoord/vergast, dat zo'n 4.000 per maand. Honderddertig per dag. En dat zou je dan niet weten als bewaker.........
Varekaj schreef:Combi van beide. Stutthof was het eerste (concentratie)kamp dat de Duitsers buiten het vooroorlogse Duitsland bouwden, in september 1939. In 1942 arriveerden de eerste vrouwelijke kampgevangenen en SS'ers. Tot 1943 was het geen vernietigingskamp, maar een crematorium. In 1943 werden er gaskamers gebouwd en in juni 1944 stond Stutthof op de lijst van vernietigingskampen. Tussen september 1939 en mei 1945 (Stuffhof werd als laatste concentratiekamp op 9 mei bevrijd), gingen er 110.000 mensen het kamp in waarvan ong. 85.000 er niet meer levend uit zijn gekomen.Was stutthof een werkkamp of een vernietigingskamp? Daar zit ook verschil in. Een vernietigingskamp kwam je idd alleen nog uit als lijk. Een werkkamp had vaak wel enige doorstroom. Van het ene naar het andere of van werk naar vernietigingskamp.
Varekaj schreef:Dan kunnen wij Belgen nu ook nog steeds excuses maken aan alle Congolezen bijvoorbeeld.
Als kleindochter van kan ik me er absoluut niet druk in maken. Echt niet. Mijn opa die ik het langste heb gekend (overleden 2011) had op het einde flashbacks naar de periode van de bevrijding, hj zat in de loopgraven aan het front. Hij was van 1925, dus zelfde leeftijd als deze oude man. En zelfs hij kon toen nog zeggen "we hebben onze belangrijkste les geleerd, en dat is dat zo iemand nooit meer aan de macht mag komen".
Varekaj schreef:Welk nut heeft het nog? Ik kan ook wrok koesteren voor alle nachtmerries die opa er aan over heeft gehouden. Maar dan nog... wat lost het op? Wrok is een slechte raadgever.
Wil die dame alle Ss-ers dan opgesloten zien voor de moord op haar moeder? Is oog om oog en tand om tand nog van deze tijd? De bron van al dat kwaad is allang vergaan tot pierenvoer.
Het is ook 70 jaar na datum. De kans dat er nog veel de dans zijn ontsprongen of zullen ontspringen is groot. Moet dit nog een "heksenjacht" worden?
Prrrr schreef:Klopt helemaal, daarom zei ik ook van sep. 1939 tot mei 1945. En inderdaad het was geen onschuldige club, verre van zelfs. Het punt wat ik duidelijk probeerde te maken is zijn leeftijd. Ook vandaag zijn er oorlogen actief op onze wereld. Ook vandaag de dag zijn er kindsoldaten. Ik zeg niet dat deze meneer dit direct ook is, maar als er oorlog is en je moet kiezen tussen jouw leven en dat van jouw familie of de vijand, dan wist ik het ook wel. Daarnaast zijn maar bijzonder weinig mensen echt volwassen op hun 18e, ik vind dat ergens toch meewegen. Hoe zwaar, dat weet ik (nog) niet.Ook voordat het een vernietigingskamp werd zijn er vele duizenden mensen in dat kamp vermoord. En de SS was geen onschuldig beveiligingsclubje dat zich ver hield van wat er in het kamp gebeurde. Bewaking was niet alleen het mannetje aan de poort.
Ik vind het terecht dat oorlogsmisdaden niet, nooit, verjaren. Het onrecht dat ermee aangedaan wordt is daar te groot voor. Zelfs als dat inhoudt dat je meer dan 70 jaar na dato een 94-jarige voor de rechter brengt - wat voor straf er nog op volgt. Nie wieder als antwoord op Ich habe es nicht gewusst.
Ik vind het ook van een andere orde dan de algemene excuses van een regering voor wat er in het verleden is gebeurd. Dit is de berechting van iemand die persoonlijk heeft meegewerkt aan het instandhouden van een concentratie-/vernietigingskamp. Niet berechten zou onrechtvaardiger zijn dan wel berechten.
Prrrr schreef:Maar dan wel een rechtsstaat die, in mijn optiek, met 2 maten meet. Waarom op individueel niveau wel, maar op groter niveau niet?Moet je als je meegewerkt hebt aan de dood van vele duizenden mensen niet op enig moment tot verantwoording worden geroepen? Dat is een retorische vraag - zonder die rechtsgang heb je geen rechtsstaat en kan iedereen doen en laten waar hij zin in heeft.
Prrrr schreef:Moet je als je meegewerkt hebt aan de dood van vele duizenden mensen niet op enig moment tot verantwoording worden geroepen? Dat is een retorische vraag - zonder die rechtsgang heb je geen rechtsstaat en kan iedereen doen en laten waar hij zin in heeft.
Varekaj schreef:Welk nut heeft het nog? Ik kan ook wrok koesteren voor alle nachtmerries die opa er aan over heeft gehouden. Maar dan nog... wat lost het op? Wrok is een slechte raadgever.
Wil die dame alle Ss-ers dan opgesloten zien voor de moord op haar moeder? Is oog om oog en tand om tand nog van deze tijd? De bron van al dat kwaad is allang vergaan tot pierenvoer.
Het is ook 70 jaar na datum. De kans dat er nog veel de dans zijn ontsprongen of zullen ontspringen is groot. Moet dit nog een "heksenjacht" worden?
bigone schreef:Tenzij je moet kiezen tussen jouw leven of dat van een ander, op dat punt ben ik van mening dat je geen keuze meer hebt.Prrrr schreef:Moet je als je meegewerkt hebt aan de dood van vele duizenden mensen niet op enig moment tot verantwoording worden geroepen? Dat is een retorische vraag - zonder die rechtsgang heb je geen rechtsstaat en kan iedereen doen en laten waar hij zin in heeft.
Altijd, ook al ben je 100. Iedereen die zegt dat het nu wel klaar is , oude zielige man. Dan kun je net zo goed niemand na een oorlog vervolgen, ook terreurorganisaties zoals IS , gewoon weer terug laten keren in Nederland. Oorlog is fout, maak je hulpeloze mensen dood (die zich in gevangenschap bevinden) dan moet je daarvan na de oorlog de gevolgen maar van dragen, ook al werd je gedwongen om mee te doen, je hebt altijd een keuze.