WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9742
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:52

R_oo_s schreef:
Ik vraag me dan weer af he , wat heb je aan frauderen ? Je houd jezelf voor de gek .


Voor de verkoop? Een hoger geklasseerd paard is over het algemeen meer waard. Ik kan als koper dan niet controlere dat het een ander paard was.


Edit: Ik heb overigens wel vaker controles meegemaakt. Paspoortcontrole en chip controleren, en wel vaker officials zien lopen die grove ruiters aanspraken op hun gedrag.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:55

Ja oke , snap ik . Maar ik bedoelde eigelijk met het insturen van je proef op film , om daar mee te frauderen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:01

Kaitlyn schreef:
R_oo_s schreef:
Ik vraag me dan weer af he , wat heb je aan frauderen ? Je houd jezelf voor de gek .


Voor de verkoop? Een hoger geklasseerd paard is over het algemeen meer waard. Ik kan als koper dan niet controlere dat het een ander paard was.

Edit: Ik heb overigens wel vaker controles meegemaakt. Paspoortcontrole en chip controleren, en wel vaker officials zien lopen die grove ruiters aanspraken op hun gedrag.


Ik ook, en ben zelf ook wel is gecontroleerd op inderdaad chip en paspoort. En ook met regelmaat iemand van de organisatie een ruiter aan zien spreken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34827
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:44

Wij zijn nog nooit gecontroleerd. Zelfs niet op het NK eventing waar mijn man ooit aan mee deed. Vond ik wel bijzonder. En de eerste keer op dressuurwedstrijd, we kwamen er toen we op de coupons keken achter dat onze ruin als merrie stond geregistreerd bij de KNHS. Zo goed wordt er dus gekeken. We hadden een willekeurig bruin paard uit de stal kunnen trekken :+

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:07

Ik vind het een leuk initiatief. Ik weet zeker dat de grootste hoop ruiters die ernstig met hun trainingen om gaan gewoon echt willen zien waar ze staan en een doel willen hebben om naar toe te werken.
Vaak zijn het deze ruiters die bewust niet kiezen om op wedstrijd te gaan om hun paard te sparen tegen onnodige stress en gedoe.

En dan maakt het ook niet uit of je paard in het echt wel geklasseerd word of niet. Als je nu geen wedstrijden rijd dan word ook vaak aangegeven mijn paard beheerst de .. oefeningen.
Terwijl er niet 1 wedstrijd km op de teller staat.

Ik wil het zeker gaan proberen. Met de juiste intentie en motivatie.

Ik vraag mij enkel af hoe men gaat kunnen bepalen welke de video voorwaarden zullen worden.
Om je paard een ganse proef goed zichtbaar op video te hebben.

En anderzijds lijkt het mij nog niet zo gemakkelijk als men denkt dat het is.
Want je wil het even goed doen als op wedstrijd.

Ik ben benieuwd en ik volg het.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:06

kitobeer schreef:
Ik vind het een leuk initiatief. Ik weet zeker dat de grootste hoop ruiters die ernstig met hun trainingen om gaan gewoon echt willen zien waar ze staan en een doel willen hebben om naar toe te werken.
Vaak zijn het deze ruiters die bewust niet kiezen om op wedstrijd te gaan om hun paard te sparen tegen onnodige stress en gedoe.

En dan maakt het ook niet uit of je paard in het echt wel geklasseerd word of niet. Als je nu geen wedstrijden rijd dan word ook vaak aangegeven mijn paard beheerst de .. oefeningen.
Terwijl er niet 1 wedstrijd km op de teller staat.

Ik wil het zeker gaan proberen. Met de juiste intentie en motivatie.

Ik vraag mij enkel af hoe men gaat kunnen bepalen welke de video voorwaarden zullen worden.
Om je paard een ganse proef goed zichtbaar op video te hebben.

En anderzijds lijkt het mij nog niet zo gemakkelijk als men denkt dat het is.
Want je wil het even goed doen als op wedstrijd.

Ik ben benieuwd en ik volg het.

Op www.weallride.org kun je de meeste informatie vinden, dit zal zeker niet voor alle ruiters interssant zijn maar op concours gaan is om diverse redenen ook niet voor iedereen haalbaar.

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:54

Naar mijn idee gaat wedstrijden rijden om meer dan ' loopt mijn paard correct ' .

Kan je paard tegen de druk? Heb je hem zo opgevoed dat hij te hanteren is op een wedstrijdterrein?

Als je dit met punten doet en vervolgens dit doortrekt naar een fok beleid is dit mogelijk een slecht idee.

Ik vind nu al dat een te groot deel van de dressuurpaarden niet geschikt is voor het doel, omdat er teveel naar bewegingen gekeken word i.p.v. naar karakter.

Als je nu een merrie een predicaat kunt inrijden die ze normaal niet krijgt omdat ze niet te hanteren is op wedstrijden.....Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden :)

Dieselpaard
Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:32

ruitje schreef:
Naar mijn idee gaat wedstrijden rijden om meer dan ' loopt mijn paard correct ' .

Kan je paard tegen de druk? Heb je hem zo opgevoed dat hij te hanteren is op een wedstrijdterrein?

Als je dit met punten doet en vervolgens dit doortrekt naar een fok beleid is dit mogelijk een slecht idee.

Ik vind nu al dat een te groot deel van de dressuurpaarden niet geschikt is voor het doel, omdat er teveel naar bewegingen gekeken word i.p.v. naar karakter.

Als je nu een merrie een predicaat kunt inrijden die ze normaal niet krijgt omdat ze niet te hanteren is op wedstrijden.....Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden :)


Ik ben dus oa gestopt omdat mijn paard van nature al wat zenuwachtig is en ik op wedstrijd zenuwen krijg. Tweemaal zenuwen, das geen fijne combi. De momenten waarop ik de lat heel laag legde en alleen focuste op ‘relaxed de baan door komen’, gingen heel erg goed.
Voor mezelf was dat onwijs frustrerend, want ik weet dat we het wel kunnen. Thuis in de bak kunnen we alle oefeningen goed rijden. Een proef thuis rijden zal er bij mij dus heel anders uit zien dan op wedstrijd. Ik zie het als: ik kan eindelijk eens laten zien wat ik kan!

Een buitenstaander kan niet zomaar bepalen waar die stress bij mijn paard vandaan komt. Wat jij dus op wedstrijd van een afstand ziet gebeuren, heeft niet zomaar met karakter te maken. Ik vind de post die je schrijft daarom ook storend. Misschien bedoel je het anders hoor, maar op deze manier heb ik het idee dat je een mening hebt over iets waar je te weinig van af weet omdat je het paard en de ruiter bij wie het gebeurd niet kent...

Verder ben ik het wel eens met dat je niet zomaar de punten moet mee laten tellen. Ik zou deze proeven voor mezelf eijden om te kijken wat ons werkelijke niveau is. Voor mij hoeven de punten niet voor ‘het echie’ mee te tellen.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:01

Dieselpaard schreef:
ruitje schreef:
Naar mijn idee gaat wedstrijden rijden om meer dan ' loopt mijn paard correct ' .

Kan je paard tegen de druk? Heb je hem zo opgevoed dat hij te hanteren is op een wedstrijdterrein?

Als je dit met punten doet en vervolgens dit doortrekt naar een fok beleid is dit mogelijk een slecht idee.

Ik vind nu al dat een te groot deel van de dressuurpaarden niet geschikt is voor het doel, omdat er teveel naar bewegingen gekeken word i.p.v. naar karakter.

Als je nu een merrie een predicaat kunt inrijden die ze normaal niet krijgt omdat ze niet te hanteren is op wedstrijden.....Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden :)


Ik ben dus oa gestopt omdat mijn paard van nature al wat zenuwachtig is en ik op wedstrijd zenuwen krijg. Tweemaal zenuwen, das geen fijne combi. De momenten waarop ik de lat heel laag legde en alleen focuste op ‘relaxed de baan door komen’, gingen heel erg goed.
Voor mezelf was dat onwijs frustrerend, want ik weet dat we het wel kunnen. Thuis in de bak kunnen we alle oefeningen goed rijden. Een proef thuis rijden zal er bij mij dus heel anders uit zien dan op wedstrijd. Ik zie het als: ik kan eindelijk eens laten zien wat ik kan!

Een buitenstaander kan niet zomaar bepalen waar die stress bij mijn paard vandaan komt. Wat jij dus op wedstrijd van een afstand ziet gebeuren, heeft niet zomaar met karakter te maken. Ik vind de post die je schrijft daarom ook storend. Misschien bedoel je het anders hoor, maar op deze manier heb ik het idee dat je een mening hebt over iets waar je te weinig van af weet omdat je het paard en de ruiter bij wie het gebeurd niet kent...

Verder ben ik het wel eens met dat je niet zomaar de punten moet mee laten tellen. Ik zou deze proeven voor mezelf eijden om te kijken wat ons werkelijke niveau is. Voor mij hoeven de punten niet voor ‘het echie’ mee te tellen.


Zonde om om die reden te stoppen. Het motiveerde je niet om de oorzaak op te zoeken?

Ik had tot vorig jaar ook een vreselijk bang paard op wedstrijden. Maaarrrr... AAN MIJ KON HET NIET LIGGEN... Was ik van mening, want ik was toch niet zenuwachtig.
Op een gegeven moment besloten om toch eens wat beter naar mezelf te kijken, wetende dat ik perfectionistisch ben... En zo ben ik bij iemand terecht gekomen die aan stress release doet, en zelf ook in de paarden zit. Het is eigenlijk echt een soort van therapie...

Ik weet nu dat ik ECHT WEL spanning had... Dat ik altijd afwachtend reed...
En dat ik eigenlijk best wel had moeten weten dat mijn zielepietje, het zwarte schaap van de kudde, toch echt wel een leider nodig had op wedstrijd, in die enge ring.
Dat ik daardoor ook het plezier thuis verloor... En thuis ook met vreselijk veel spanning reed...
Dat het daar echt niet beter van werd... Maar ik heb zoveel over mezelf en mijn paard geleerd, dat ik nu ook thuis weer met plezier rijd. Dat ik lekker back to basic ben gegaan om straks in de ring weer te kunnen knallen.
De eerste wedstrijden hebben we al wel weer achter de rug, met een winstpuntje in het Z1.

Dus ja, ik volg ruitje haar opmerking wel degelijk. Karakter is wel degelijk belangrijk. En als we thuis blijven omdat het de makkelijke weg is... Tsjah... dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn.

Nogmaals, erg mooi initiatief, een terecht initiatief. Maar het kan ook de verkeerde kant op gaan. Tegenwoordig hebben ruiters er flink moeite mee om kritisch te zijn op zichzelf. En daar worden paarden echt niet beter van :n Het zal de sport tekort doen.

Dieselpaard
Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-07-11

Re: WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:50

Ik weet van mezelf dat ik mee help aan de zenuwen. Natuurlijk had ik er hulp voor kunnen zoeken, maar van mij hoeft dat allemaal niet zo. Naar mijn idee is dit ook een wezenlijk verschil tussen de recreatieve ruiter en de sportruiter. Ik vond het hele wedstrijdrijden om meerdere redenen niet leuk meer. Daarbij komt dat ik een kleintje heb rondlopen, werk en studeer, dus ik heb ook niet veel tijd om wedstrijden te rijden.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet jammer vind.

Met deze manier kan ik dus ook een proefje rijden om te kijken hoe een jury over ons zou denken, zonder die zenuwen, zonder die extra tijd en kosten en vooral: zonder weer af te gaan op een wedstrijd. Dit is een veilige manier om proefjes te rijden.

Electra63

Berichten: 17968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:30

meiske1577 schreef:
Ik vind het in wedtsrijdverband een onzinnig concept. Naast het onmogelijk juist kunnen beoordelen van een filmpje wat bij iedereen anders is opgenomen zie ik nog een groot nadeel.
Alle controle verdwijnt. Wie controleert hoe een paard is losgereden, wat hij draagt aan optoming, wie er bij staat etc. Met een filmpje kun je zoveel verdoezelen.

Stel je voor, je trainer rijdt het paard los, maakt hem helemaal klaar en jij rijdt er even een proefje mee. Als het dan nog niet lukt doe je het gewoon overnieuw.
Of je hebt een traag paard, die maak je even heet voor de proef, hoe maakt niet uit want niemand kijkt mee, en je rijdt je proefje terwijl iemand buiten beeld er met een lange zweep bij blijft staan.

Ik noem nu wat dingen op die de meesten van ons niet zouden doen, maar als ik zie wat er op een gemiddeld losrij terrein gebeurd vraag ik mij echt af wat mensen thuis doen. Ik zou zeggen, leidt mensen op die op het wedstrijd gaan controleren bij het losrijden, die de chip kunnen controleren of de startpas en andere papieren, dit gebeurt nu bijna nooit.

Of wat er bijvoorbeeld kan gebeuren als een paard officieel gekwalificeerd zou worden door zo'n thuisgereden wedstrijd, gat in de markt voor de handelaren die een paard wat normaal niet zo makkelijk is even willen kwalificeren.

Als trainingstool lijkt het me wel leuk, maar rij dan gewoon de normale proeven en vraag een officieel jurylid deze te beoordelen. Zo is het meer een soort proefgerichte clinic en kan je er wat aan over houden voor je training.


Precies +:)+

Sandrohit

Berichten: 366
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:26

Leuk initiatief maar niet voor € 15,= per proef.
Je betaald overigens wel lidmaatschap contributie van € 15,= per jaar.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:01

Met spanning rij ik meestal beter. Paard is dan beter geconcentreerd.
Maar ik denk dat dit gaat floppen. Een bekende ruiter had dit ook al eens (Anky?) en daar hoor je ook niets meer van.

Muronia

Berichten: 19683
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:43

Klopt het dat de app nog niet in de lucht is? Ik heb me hiervoor aangemeld maar ik kan de app (nog) niet vinden in de appstore.

Hadden jullie dit trouwens al gelezen? De KNHS " slaat terug":
https://www.horses.nl/dressuur/knhs-kom ... e-my-ride/

Muronia

Berichten: 19683
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:43

Klopt het dat de app nog niet in de lucht is? Ik heb me hiervoor aangemeld maar ik kan de app (nog) niet vinden in de appstore.

Hadden jullie dit trouwens al gelezen? De KNHS " slaat terug":

https://www.horses.nl/dressuur/knhs-kom ... e-my-ride/

mavantos

Berichten: 3662
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:08

https://www.horses.nl/dressuur/knhs-kom ... e-my-ride/

Dit vind ik persoonlijk een beter/leuker idee, er hangt wel een beoordeling aan vast. Alleen deze beoordeling is niet 'officieel' en juist om je te helpen voor de officiële wedstrijden. Door de tips etc. kan je jezelf beter voorbereiden voor de wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 07-11-18 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:10

Red de buitenrit?

mavantos

Berichten: 3662
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:12

vec schreef:
Red de buitenrit?


Bokt mishandelt de link en dan doet die het niet meer, als het goed is doet deze het nu wel in mijn bericht

Dee_Es

Berichten: 3682
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:21

Ik vind het idee van de KNHS juist weinig toevoegen. Het leuke aan WeAllRide is dat er toch een wedstrijd-element aan zit. Beoordelen of je klaar bent voor een bepaalde klasse dat kan mijn instructrice ook wel.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:25

Verder vind ik het behoorlijk na-aperig... Precies hetzelfde als WeAllRide, wordt een paar dagen na WAR aangekondigd maar totaal niet concreet over de kosten of wanneer dit van start zal gaan :=

mavantos

Berichten: 3662
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:28

Dee_Es schreef:
Ik vind het idee van de KNHS juist weinig toevoegen. Het leuke aan WeAllRide is dat er toch een wedstrijd-element aan zit. Beoordelen of je klaar bent voor een bepaalde klasse dat kan mijn instructrice ook wel.


Alleen dan ben je de controle op het losrijden kwijt, zodra er een competitie aan vast hangt worden mensen toch fanatieker. Ook kan er bij slechte kwaliteit van de video lastiger te zien zijn of een hoofdstel veel te strak aangesnoerd zit of er gebruik wordt gemaakt van een bit wat officieel niet mag.

Als er geen competitie aan hangt kan dit natuurlijk als nog, maar het is meer oefenen en er hangt minder druk achter. Je wilt graag dat het goed gaat, maar als er een grote fout in zit maakt dit niet uit voor het wedstrijdelement. Dat wedstrijdelement is er immers niet, zie het meer als een clinic waarin je een proef rijdt en deze beoordeelt wordt door een jurylid, alleen zonder dat deze aanwezig is.


Nirvana_ schreef:
Verder vind ik het behoorlijk na-aperig... Precies hetzelfde als WeAllRide, wordt een paar dagen na WAR aangekondigd maar totaal niet concreet over de kosten of wanneer dit van start zal gaan :=


Als je goed kijkt in het stuk zijn ze hier al vanaf 2017 mee bezig, toen werkte de ex-directeur van de KNHS er nog. Wie is hier dan de na-aper :') .

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:31

Oh oeps, daar had ik overheen gelezen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41962
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:31

mavantos schreef:
Dee_Es schreef:
Ik vind het idee van de KNHS juist weinig toevoegen. Het leuke aan WeAllRide is dat er toch een wedstrijd-element aan zit. Beoordelen of je klaar bent voor een bepaalde klasse dat kan mijn instructrice ook wel.


Alleen dan ben je de controle op het losrijden kwijt, zodra er een competitie aan vast hangt worden mensen toch fanatieker. Ook kan er bij slechte kwaliteit van de video lastiger te zien zijn of een hoofdstel veel te strak aangesnoerd zit of er gebruik wordt gemaakt van een bit wat officieel niet mag.

Als er geen competitie aan hangt kan dit natuurlijk als nog, maar het is meer oefenen en er hangt minder druk achter. Je wilt graag dat het goed gaat, maar als er een grote fout in zit maakt dit niet uit voor het wedstrijdelement. Dat wedstrijdelement is er immers niet, zie het meer als een clinic waarin je een proef rijdt en deze beoordeelt wordt door een jurylid, alleen zonder dat deze aanwezig is.


Nirvana_ schreef:
Verder vind ik het behoorlijk na-aperig... Precies hetzelfde als WeAllRide, wordt een paar dagen na WAR aangekondigd maar totaal niet concreet over de kosten of wanneer dit van start zal gaan :=


Als je goed kijkt in het stuk zijn ze hier al vanaf 2017 mee bezig, toen werkte de ex-directeur van de KNHS er nog. Wie is hier dan de na-aper :') .

Dat zeggen ze :P.

mavantos

Berichten: 3662
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:33

_San87_ schreef:
mavantos schreef:
Als je goed kijkt in het stuk zijn ze hier al vanaf 2017 mee bezig, toen werkte de ex-directeur van de KNHS er nog. Wie is hier dan de na-aper :') .

Dat zeggen ze :P.


Ik geloof niet dat ze in 2 weken tijd een app kunnen ontwikkelen, we hebben het wel over de KNHS hè. Die zijn over het algemeen niet zo vlot _O-

_Lorette_

Berichten: 12128
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:55

De klassering volgens dit systeem heeft weinig meerwaarde voor jezelf of voor het paard, dus in die zin is het (nog) geen bedreiging voor de knhs. Voor mij zou het interessant kunnen zijn. Mijn vos is atactisch en kan niet vervoerd worden. Ik kan hem alleen starten binnen mijn woonplaats (loopafstand). Is dat een ander terrein dan bij de rijvereniging (bijv. de selectiewedstrijd met Pinksteren of als de gemeentekampioenschappen op gras worden gehouden), dan moet ik weken trainen om hem er aan de hand heen te krijgen. Hij gaat letterlijk kapot van de spanning. Met versneld doorstarten heb ik hem wel Z weten te klasseren, maar fijn is anders. Nu loop ik echter vast. Ik heb een soort van stok achter de deur nodig en die is er niet meer. Het paard is enorm gebaat bij training, omdat zijn spieren alle onbalans en spasmes op moeten vangen. Ik heb vanaf dit niveau teveel last van zijn spanning i.c.m. zijn ataxie om normaal een proef te kunnen rijden, dus wedstrijden rijden doe ik niet meer. WeAllRide zou voor mij een uitkomst kunnen zijn om toch ergens naar toe te werken of op zijn minst om scherper/serieuzer te blijven.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 07-11-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt