Mensenstallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:17

Dat laatste ben ik met je eens Janneke. Ik denk dat het anders beleefd wordt door veel mensen, maar feitelijk heeft het probleem van de huizenschaarste weinig tot niets van doen met vluchtelingen. In de zin dat het gaat om kleine percentages.
Er zijn nu gemeenten die het voorrang verlenen aan statushouders inzake huisvesting willen afschaffen. Ik begrijp dat wel, het geeft scheve gezichen als je als autochtoon 8 jaar op een wachtlijst staat en dan een statushouder voor moet laten gaan. Daarmee versterk je als overheid nou niet echt het draagvlak voor het opnemen van vluchtelingen in de samenleving.
Anderzijds is die vluchteling/staturhouder wel een gemakkelijk doelwit om je ongenoegen als woningzoekende op te botvieren. Het gaat dan meteen weer over gelukszoekers en uitkeringstrekkers die onze huizen (voorheen:banen) inpikken. Kijk liever naar de overheid die het allemaal vooral aan de markt over laat en weigert het huizen/huisvestingsprobleem structureel en grootschalig aan te pakken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:45

Ondertussen al verschillende mensen gesproken die op een 1 kamer woning wonen...man vrouw en kind! Komt vaak voor...je denkt dat het allemaal studenten zijn die zo wonen, maar die 1 kamer woningen worden gerekend tot volledige woningen! Dus ook de asielzoeker krijgt die...als de familie groot is dan krijgen ze meerkamer woning, logisch

Indestal

Re: Mensenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:47

Overigens de status houder die in een 1 kamer woning is geplaatst, gaat ook de wachtlijst van 8 jaar tegemoet, ook als je vrouw en kind hebt en wellicht in die 8 jaar een 2e zou willen. .niks voorrang

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:50

Dat willen ze nu gaan invoeren ja. Maar dat was niet zo. Gemeentes werden verplicht statushouders direct te plaatsen. En ja dat ging voor de mensen op de wachtlijst. En dat klopt ook niet.
Mooi achteraan sluiten.
We willen gelijkheid in Nederland, behalve voor mensen van buitenaf die mogen voorrang krijgen.
Dan krijg je, best terecht, juist verdeeldheid.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:54

Dat klopt ook... gemeenten hebben liever dat de 2 verdieners de koopwoningen koopt of de vrije sector huurt...overigens werd het ook weer tijd om woningen beschikbaar te stellen ..heb heb sociale woningbouw gewoond, hoop dit nooit meer te hoeven...dus verkijk je daar niet op..

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:02

Matheno schreef:
Haha misschien zouden ze juist wat minder focus op de randstad moeten hebben.
Ik woon ontzettend landelijk, buren op anderhalve kilometer afstand en 500 inwoners totaal.
Ruimte genoeg voor extra woningen.

En dat op slechts een uurtje afstand van Amsterdam!

Een betere verdeling over de provincies, dat zou inderdaad ideaal zijn. Maar dat is erg lastig.
Voor studie ben ik van Zuid-Holland naar Friesland verhuisd. Na het behalen van mijn diploma op zoek naar werk in Friesland. Drie uitzendbureau's benaderd en zelf natuurlijk blijven zoeken. Ongeveer 1,5 maand in mijn eigen branche gezocht, daarna 1,5 maand buiten mijn branche. Ik ben niet enorm kieskeurig geweest, van achter de balie bij een tandarts, klantenservice belastingdienst, tot orderpicker. Ik kwam niet aan het werk daar. Toen ben ik voor tijdelijke banen gaan zoeken in Zuid-Holland, ook hier drie uitzendbureau's benaderd. Binnen 3 weken had ik werk. De baan die ik had aangenomen zou eerst voor 2 weken zijn, daarna met uitloop tot 2 maanden. Nu ruim een half jaar later zit er nog steeds. Daardoor ben ik weer terug verhuisd naar Zuid-Holland. Misschien verhuizen we in de toekomst nog naar een andere provincie.

Naar mijn idee is het vergelijkbaar met de vraag wat er eerder is, het kip of het ei. Zolang er geen bedrijven komen, is er geen werk. Omdat er geen werk is, willen mensen er niet wonen. En daardoor willen de bedrijven zich daar ook niet vestigen. Hetzelfde geldt voor de voorzieningen, grotere winkelscentra's, bioscopen etc. Die komen niet zolang er geen mensen wonen die er gebruik van gaan maken.
En hoe doorbreek je die cyclus...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:07

Janneke2 schreef:
nikilover schreef:
Ook ik denk dat de oplossing meer ligt bij kritisch kijken naar immigranten, dan stimuleren van emigranten.

En momenteel is alles gewoon heel krom in Nederland.
Ik ben samen gaan wonen met mijn vriend, omdat ik, toen ik eenmaal een fulltime baan kreeg, niet meer thuis kon blijven wonen zonder dat mijn moeder al haar toeslagen etc. zou verliezen.
Als zij een 'vluchteling' in huis zou nemen, wordt haar geld toegestopt, maar haar eigen kind in huis houden om zo een buffer op te bouwen voor een huis (die je echt nodig hebt tegenwoordig) is er niet bij.

Wie is hier nou krom...????

Accoord, dat jij je moeder moet onderhouden lijkt mij niet wenselijk.
Maar als jij een economische eenheid met haar bent zit er wel logica in dat jij/jullie niet gaat sparen terwijl de gemeenschap haar/jullie geld toestopt.

Wie iemand in huis neemt en daarbij peperdure voorzieningen uitspaart mag van mij ruim beloond worden.
Of dit gaat om een vluchteling of een kind uit een tehuis etc etc.
Citaat:
Ik stond zelf al een aantal jaar ingeschreven voor een sociale woning, maar met mijn salaris kwam ik net een paar euro boven de grens uit, waardoor ik niet in aanmerking kwam.

Balen!
Citaat:
De huurpijzen voor de vrije sector liggen hier rond de 800 euro - Dat was voor mij niet te doen.

Samen lukt het ons wel, maar wij huren nu een huis die, als we het zouden kopen, meer dan de helft goedkoper zou zijn qua hypotheek. Dus nu zijn we flink aan het sparen.

Rechtse kabinetten.
Die hebben de woningbouwverenigingen gedwongen veel goede huizen te verkopen dus is de 'markt' (idioot woord voor huurwoningen) giga krap.

Heeft erg weinig met vluchtelingen van doen.

Waar in mijn post zeg ik dat er weinig woningen zijn vanwege vluchtelingen? Ik hoor het graag, want ik kan dat toch ècht nergens terug lezen in mijn post. Dankjewel.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:28

.
Laatst bijgewerkt door nikilover op 26-10-18 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:29

Volgens mij is er dan iets als mantelzorger...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:34

Indestal schreef:
Volgens mij is er dan iets als mantelzorger...

.
Laatst bijgewerkt door nikilover op 26-10-18 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:35

Nee, je zieke moeder, dat werd toch benoemd?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:40

Indestal schreef:
Nee, je zieke moeder, dat werd toch benoemd?

.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:41

Wat een rare reaktie, nee er zijn idd gevallen waarin dat zo is ja...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:46

Matheno schreef:
Ik woon ontzettend landelijk, buren op anderhalve kilometer afstand en 500 inwoners totaal.

Ssssst niet verder vertellen dat er nog zoveel mooie rustige plekjes zijn buiten de randstad :+

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:47

Ik heb mijn reacties verwijderd - Het ging A) nogal offtopic en B) Het lijkt mij nogal onnodig om een persoonlijke situatie helemaal uit te moeten schetsen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:19

MizzMontana schreef:
Matheno schreef:

Ssssst niet verder vertellen dat er nog zoveel mooie rustige plekjes zijn buiten de randstad :+

Hihi, oepsie!

Ik woon ruim en groot, leuke auto onder mijn kont die me comfortabel naar mijn werk in de randstad brengt. En alles bij elkaar opgeteld ben ik nog minder kwijt dan wat sommige mensen betalen aan kale huur voor een 2 kamer appartement. ;-)

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:18

De randstad is echt niet leuk om te wonen. Zoveel mensen op een hoop en het worden er alleen maar meer. Groen wordt ook alsmaar schaarser. Er zijn hier heel veel arbeidsimmigranten die ook ergrns moeten wonen. Vroeger werd dit werk nog door nederlanders gedaan. Tegenwoordig is dit werk te min voor de nederlanders terwijl het door de techniek nu zoveel beter en minder zwaar is. Het zou al zoveel uitmaken als de immigranten weer terug naar hun land keerden. Ze houden nu veel woningen bezet. Het is hier echt gekke huis op de woningmarkt. Voor een soc huurwpning is tien jaar ingeschrevrn staan nog niks. En dan zit je nog op een flat. Daarbij hebben asielzoekers mog voorrang. Een woning kopen is niet te doen woningen gaan ver boven de al dure vraagprijs weg.

Een oplossing zou idd een betere spreiding van bedrijven en woningen zijn. Maar helaas niet realistisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:54

nikilover schreef:
Waar in mijn post zeg ik dat er weinig woningen zijn vanwege vluchtelingen? Ik hoor het graag, want ik kan dat toch ècht nergens terug lezen in mijn post. Dankjewel.

Heeej...!

Je laat deze keer de aanhalingstekens weg...!
Gosh, waarom stonden die er de eerste keer?
(Dat iemand geld krijgt als er 'vluchtelingen' in huis komen.)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:57

Nico12 schreef:
Celiien schreef:
Met 'woontorens' is in principe niks mis. Als mensen er willen wonen en het kunnen betalen, why not? niet iedereen is gemaakt voor het platteland, om het zo maar even heel zwart/wit te stellen :+

Dus volgens jou bestaan er mensen in NL die een 'woontoren' prefereren boven laagbouw?
Ik kan nog geen mogelijk voordeel bedenken.

Nou ik woon in zo'n 'woontoren'. En het is prima hoor ;) Prachtig uitzicht heb er.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:37

Janneke2 schreef:
nikilover schreef:

Heeej...!

Je laat deze keer de aanhalingstekens weg...!
Gosh, waarom stonden die er de eerste keer?
(Dat iemand geld krijgt als er 'vluchtelingen' in huis komen.)

Volgens mij heeft dat niks te maken met het tekort aan woningen... Maar fijn dat er woorden in mijn mond worden gelegd ;)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:02

ik merk dat er veel woningen worden opgekocht door particuliere mensen die de woningen verhuren aan polen en ander werkvolk. Zo zitten er bij mijn ouders in de straat al 7 huizen vol met deze mensen. Ik denk dat de aanpak beter daar kan liggen. Aangezien er dus in die straat al 7 gezinnen hadden kunnen wonen ipv goedkoop werkvolk.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:14

Een beperking van het geboortecijfer is niet nodig, dit gaat vanzelf. We krijgen nu al steeds minder kinderen. Sterker nog zonder de immigratie van afgelopen jaren zou de bevolking eigenlijk niet zijn toegenomen. We hebben geen extreme bevolkingsgroei zoals in China en India wat ze aan banden proberen te leggen vanwege de leefomstandigheden daar.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:17

Nico12 schreef:
Verminderen inwoners is m.i. mogelijk door bijvoorbeeld max. 1 kind per stel

8)7 8)7 8)7

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:23

Nico12 schreef:
Celiien schreef:
Met 'woontorens' is in principe niks mis. Als mensen er willen wonen en het kunnen betalen, why not? niet iedereen is gemaakt voor het platteland, om het zo maar even heel zwart/wit te stellen :+

Dus volgens jou bestaan er mensen in NL die een 'woontoren' prefereren boven laagbouw?
Ik kan nog geen mogelijk voordeel bedenken.

Ja hoi, hier ben ik. Liever in een drukke stad dan op het platteland of een dorp. Herrie en junks voor de deur, ik hou er van.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:48

Same lee, same.