Legaliseren van XTC

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Legaliseren van XTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:19

Lekker legaliseren!

Ik snap alleen niet dat iemand er verslaafd aan kan raken. The day after is altijd zo'n ding :') dan was ik altijd meteen weer een paar maanden genezen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:19

MiniMeLona schreef:
Ik ben al jaren voor legalisatie van alle drugs, dus ook heroïne, coke en de hele santemekraam aan dope en paddo's.

Laat lekker iedereen voor zichzelf bepalen wat ze tot zich willen nemen.
[...]

Alleen zijn zeer veel harddrugs sterk verslavend en zullen die verslaafden alles doen om hun "hobby" te bekostigen. Met legalisatie kan de prijs misschien omlaag, maar iemand die aan bv coke verslaafd raakt moet behoorlijk diep zakken voor ze overwegen ermee te stoppen.

De "darwinkestie" van antje_vip zal ongetwijfeld zijn intreden doen, maar dat komt pas nadat ze hun minderjarige kinderen hebben mishandeld, nadat jouw ruiten zijn ingegooid en nadat jouw vriend/man is neergestoken voor een paar euro.

Misschien nog even goed nadenken of dat een maatschappij is waarin je wilt wonen?

De discussie mbt xtc is realistischer omdat het minder verslavend is. Het is meer een partydrug (eens in de zoveel tijd) dan een lifestyle drug (elke dag, kan niet meer zonder).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:29

Sunrise19 schreef:
Lekker legaliseren!

Ik snap alleen niet dat iemand er verslaafd aan kan raken. The day after is altijd zo'n ding :') dan was ik altijd meteen weer een paar maanden genezen :')

Zo houd op scheid uit :') wat een ellende. En dan te bedenken dat ik 10 jaar geleden gewoon naar college ging erna. Nu ben ik gewoon een week van de wap _O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:46

Dispar_Vulgo schreef:
Shaggy09 schreef:
Naar aanleiding van dit https://youtu.be/WvalO-KHfkg filmpje van Arjen Lubach was ik toch wel benieuwd hoe hier over gedacht word.
(graag filmpje even kort bekijken voordat je je mening opstrooit)

Hoe denken jullie over het legaliseren van XTC? Ik woon in Brabant en merk nog steeds dat hier het meest geproduceerd en dus ook gedumpt word en vind dat wel een probleem. Het dumpen kan gewoon echt niet, dat is gevaarlijk voor anderen en bovendien een aanslag op de natuur.
Maar hoe houd je zoiets tegen?

Jullie mening graag :)

Maar het legaliseren van XTC betekent niet automatisch dat de productie hierop ook legaal wordt. Dan zou je het probleem van afval dumpen nog steeds niet oplossen.
Net als bij wiet... dat mag wel verkocht worden, maar het mag niet geproduceerd worden, dus coffeeshops zouden het eigenlijk niet mogen inkopen.

Dat is ook het probleem. Wiet is ook niet gelegaliseerd. Dat betekent namelijk vrije verkoop en inkoop. Dus legalisatie betekent wel dat de produktie ook legaal wordt en dat er dus geen afval meer gedumpt hoeft te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:12

enzino schreef:
MiniMeLona schreef:
Ik ben al jaren voor legalisatie van alle drugs, dus ook heroïne, coke en de hele santemekraam aan dope en paddo's.

Laat lekker iedereen voor zichzelf bepalen wat ze tot zich willen nemen.
[...]

Alleen zijn zeer veel harddrugs sterk verslavend en zullen die verslaafden alles doen om hun "hobby" te bekostigen. Met legalisatie kan de prijs misschien omlaag, maar iemand die aan bv coke verslaafd raakt moet behoorlijk diep zakken voor ze overwegen ermee te stoppen.

De "darwinkestie" van antje_vip zal ongetwijfeld zijn intreden doen, maar dat komt pas nadat ze hun minderjarige kinderen hebben mishandeld, nadat jouw ruiten zijn ingegooid en nadat jouw vriend/man is neergestoken voor een paar euro.

Misschien nog even goed nadenken of dat een maatschappij is waarin je wilt wonen?

De discussie mbt xtc is realistischer omdat het minder verslavend is. Het is meer een partydrug (eens in de zoveel tijd) dan een lifestyle drug (elke dag, kan niet meer zonder).

Ik denk dat jij geen realistische kijk op mensen met een verslaving hebt. Vind het zelfs best simpel gedacht om een junk ook gelijk maar voor dief en mishandelaar uit te maken. Want daar vallen de alcoholisten dan uiteraard ook onder.

Ik ga er ook zeker niet van uit dat de prijzen zullen dalen, eerder stijgen omdat je accijns tegenover kwaliteit krijgt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:16

@Lieveli: nou dat kon ik echt niet hoor :') sliep gewoon 12 uur lang aan 1 stuk :')

Voor deze mama dus ook niet meer van toepassing. Maar hier komen ze met van die hele dikke zware. Dus dan ben je 3 dagen later nog van de wap.

Oh wat mis ik die tijd :') helemaal waus worden en iedereen super lief vinden. <3

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 19:04

Nee ik kan het me ook niet voorstellen om een verslaving eraan te hebben, the day after is echt de zwartste dag die je kan hebben :=

Maar grappig dat de meningen zo verschillen. Ik vind het legaliseren zelf een goed plan omdat ik denk dat het qua gebruik geen verschil gaat maken maar qua veiligheid en criminaliteit wel.

Overheid die XTC produceert lijkt me geen sterk plan. Ik zou gewoon de smartshops die er zijn het laten verkopen en die mogen het zelf dan aanleveren, net als de coffeeshop.

@Dispar, ik denk dat wanneer het gelegaliseerd word er een betere en overzichtelijkere productie komt waardoor er dus sowieso minder afval word gedumpt.
Ik vind sowieso dat Nederland wel wat duidelijker mag zijn op hun regels van produceren en verkopen. Want je mag inderdaad niet produceren of handelen maar de coffeeshop doet dat dus wel. Maak er dan wat duidelijks van, dat bijvoorbeeld alleen officiële instanties zoals de coffeeshop of smartshop deze drugs mogen produceren en verkopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:04

Ik vind legaliseren een slecht plan. Je zendt zo het signaal uit dat het allemaal wel mee valt met hoe gevaarlijk en ongezond het is. En wordt dan sociaal geaccepteerd. Nu is dat misschien ook in bepaalde groepen, maar laten we de kinderen/jongeren alsjeblieft niet leren dat xtc-gebruik normaal is zoals alcohol.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:13

verootjoo schreef:
Ik vind legaliseren een slecht plan. Je zendt zo het signaal uit dat het allemaal wel mee valt met hoe gevaarlijk en ongezond het is. En wordt dan sociaal geaccepteerd. Nu is dat misschien ook in bepaalde groepen, maar laten we de kinderen/jongeren alsjeblieft niet leren dat xtc-gebruik normaal is zoals alcohol.

Er vallen jaarlijks meer doden door alcohol dan door XTC gebruik. En dat komt niet doordat er nauwelijks XTC gebruikt wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:14

Magrathea schreef:
verootjoo schreef:

Er vallen jaarlijks meer doden door alcohol dan door XTC gebruik. En dat komt niet doordat er nauwelijks XTC gebruikt wordt.

Dat klopt en door roken ook... Ik had er ook idd niet bijgeschreven dat alcohol van mij ook verboden mag worden, maar dat is inderdaad zo. Echter is dat al legaal helaas en dus sociaal veel meer geaccepteerd.
Maar dat hoeft wat mij betreft niet met andere drugs te gebeuren.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:22

Mij lijkt legalisatie verstandig. Er kan dan door bepaalde instanties/bedrijven/organisaties controle uitgeoefend worden op het productieproces, maar vooral ook op de inhoud/samenstelling van de drugs. Nu is het gissen wat er in zit. Ja, je kan het bij zo'n drugspunt afgeven, maar dan ben je een week, soms twee weken verder voordat je de uitslag hebt en je moet vrij veel qua hoeveelheid ter beschikking stellen. Niet heel veel mensen hebben daar zin in en dat snap ik ook.

Door legalisatie en regulering van het productieproces, worden criminele organisaties ook aan banden gelegd: deze zijn immers niet meer nodig. Ik denk dat er heel wat valt te halen als het zo ver zal komen. Het hele gedoogbeleid m.b.t. wiet is ook vreemd. Hetzelfde geldt voor xtc. Heb je dat op een festival bij je en zijn het er niet meer dan gebruikershoeveelheid (+- 3), dan wordt het ingenomen en mag je (meestal) alsnog naar het feest.

Vergelijking met alcohol vind ik ook niet op z'n plaats. Alcohol is net zo schadelijk, al dan niet schadelijker aangezien mensen dit veelvuldig gebruiken. XTC wordt namelijk super recreatief gebruikt. Ik ken dan ook niemand die dit wekelijks doet. Verschillende onderzoeken hebben inmiddels ook uitgewezen dat xtc-gebruik eens in de zo veel tijd minder schadelijk is dan dagelijks/wekelijks (excessief) alcohol. Vind ik ook al heel wat zeggen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:00

verootjoo schreef:

Ik ben het ermee eens dat dit normaal gaat worden. Zoals ik al schreef gaan mensen minder nadenken over de negatieve gevolgen, want als het zo slecht is dan maken ze het toch niet legaal...
Denk niet dat dat de bedoeling is. Door alcohol gaan mensen vaak dood na excessief gebruik en door xtc kan dit al na 1 pil. En nee daarvoor hoef je het niet te mixen met iets anders.

Ik heb het ook gebruikt en was mij elke keer hyper bewust van een soort Russische roulette die ik speelde. Heb me er daarom ook haast nooit lekker bij gevoeld

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:05

Als je het legaliseert kun je zorgen dat je schone pillen hebt en dat er meer en vaker getest gaat worden. Nu moet je je pillen opsturen terwijl het vroeger gewoon op feesten getest kon worden.

Gebruiken zonder testen is ronduit achterlijk en inderdaad Russische roulette spelen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:10

Ik ben ook zeker pro schone pillen maar of dat ook een reden is om het legaal te maken? Meer testpunten is zeker een optie, ik ben nooit op een feest geweest waar je je pillen kon testen.

Misschien heb ik het wel gemist, maar tegen die tijd was het dan toch al te laat :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:14

Je bent 22, is voor jouw tijd geweest. Schone pillen zijn zeker een goede reden voor legaliteit. Het is veiliger voor gebruikers. Dat het illegaal is, is alleen maar fijn voor de eikels die er nu dodelijke rotzooi in stoppen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:40

Maar, stel dat je het legaliseert, is dan alleen Nederland voldoende? Want van de zomer op het vliegveld van Sri Lanka gewoon een groot bord met “op drugs bezit staat de doodstraf”.....

Ik ben verder een nerd qua drugs hoor, ooit een keer geblowd en er 3 dagen ziek van geweest :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 22:56

Ik ga nog zelf nog regelmatig naar festivals maar geloof mij maar dat nauwelijks mensen gebruik maken van testpunten, inderdaad omdat het ook niet ideaal is. Je moet 2 weken wachten en de echte feestgangers hebben daar het geduld niet voor. Wat ik ook snap, de meesten halen hun drugs sowieso last minute.

Het lijkt me wel een goed plan om weer testpunten neer te zetten op feesten :j Denk dat daar dan wel weer gebruik van gemaakt word.

Maar als het gelegaliseerd word zijn de meeste pillen waarschijnlijk schoon en is testen niet meer hard nodig, dus dat lijkt mij de beste oplossing. Nu proppen die producenten er allerlei goedkope troep in zodat zij er lekker veel winst op maken. Want de prijs van het maken van een pilletje is echt heel erg laag.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:58

Ayasha schreef:
Ik vind het altijd interessant dat wanneer ze er niet in slagen iets succesvol te verbieden, dat ze het dan maar legaliseren.... If you can't beat them, join them ...... :x :x
Gek he dat "men" de wet steeds minder serieus neemt. :)

Nu ben ik Belg, dus wellicht heb ik hier niet eens iets van te vinden. _O- Maar ik zou tegen zijn als het in België was. Nu begrijp ik ook niet waarom alcohol zo geaccepteerd is dus dat zal ook wel aan de basis van die mening liggen.

Maar aan de andere kant.
Iedereen die nu een pilletje wil koopt dat ook.

Ik zeg hierbij niet dat ik voor of tegen ben.
Heb mij niet genoeg ingelezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:03

LadyMadonna schreef:
Maar, stel dat je het legaliseert, is dan alleen Nederland voldoende? Want van de zomer op het vliegveld van Sri Lanka gewoon een groot bord met “op drugs bezit staat de doodstraf”.....

Ik ben verder een nerd qua drugs hoor, ooit een keer geblowd en er 3 dagen ziek van geweest :')

Wat is je punt, ik snap het niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:30

lieveli schreef:
LadyMadonna schreef:

Wat is je punt, ik snap het niet.

Ik denk dat ze bedoeld. Je kunt het niet alleen hier legaliseren.
Dan komt de halve wereld hier pillen halen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 00:04

Tja. En wiet dan? Dat wordt gedoogd. Daar zijn wietpassen voor. Er mag in de rest vd wereld zoveel niet wat we hier gewoon vinden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 01:49

Even een vraagje voor de (ex)slikkers: Als je dan de volgende dag zo'n down hebt, heb je dan niet juist behoefte aan een up, in wat voor vorm dan ook? Dus dat je misschien sneller naar andere middelen gaat grijpen? Kan XTC zelf daar ook voor gebruikt worden, om je down te verzachten?

Dit vroeg ik mij af toen ik las dat de kans op verslaving laag is, maar je wel achteraf last hebt. Dat kan ik lastig met elkaar rijmen. Of is het misschien net als met alcohol zo dat je bijvoorbeeld gewoon vocht tekort hebt en je oa daardoor beroerd voelt?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 01:59

MyHorseGirl schreef:
Vergelijking met alcohol vind ik ook niet op z'n plaats. Alcohol is net zo schadelijk, al dan niet schadelijker aangezien mensen dit veelvuldig gebruiken. XTC wordt namelijk super recreatief gebruikt. Ik ken dan ook niemand die dit wekelijks doet. Verschillende onderzoeken hebben inmiddels ook uitgewezen dat xtc-gebruik eens in de zo veel tijd minder schadelijk is dan dagelijks/wekelijks (excessief) alcohol. Vind ik ook al heel wat zeggen.

Deze pik ik er even willekeurig tussenuit. Maar ik wel hoor :+ Iedere vrijdag & zaterdag, om vervolgens maandagochtend aan de snuif op kantoor te zitten om het dipje tegen te gaan..

Ik meng me trouwens verder niet in de discussie. Heb geen ervaring met drugs dus kan er niet zo goed over oordelen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 02:38

Oh oke, daar heb ik gelijk antwoord op mijn vraag. In die zin lijkt mij TC wel gevaarlijker dan bijvoorbeeld wiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 04:26

MiniMeLona schreef:
Ik denk dat jij geen realistische kijk op mensen met een verslaving hebt. Vind het zelfs best simpel gedacht om een junk ook gelijk maar voor dief en mishandelaar uit te maken. Want daar vallen de alcoholisten dan uiteraard ook onder.

Ik ga er ook zeker niet van uit dat de prijzen zullen dalen, eerder stijgen omdat je accijns tegenover kwaliteit krijgt.

De voorbeelden die ik gaf waren extremen om mijn punt duidelijk te maken, niet elke junk heeft kinderen om te verwaarlozen en niet elke junk zal jouw man/vriend uitkiezen om neer te steken. Dat hoop ik tenminste voor hem. Het algemene punt dat ik probeerde te maken is dat een verslaving vaak leidt tot het maken van slechte keuzes om de verslaving in stand te houden. Dat kan crimineel gedrag zijn, maar het kan ook verwaarlozing zijn van eigen gezondheid of minder aandacht voor mensen in je omgeving. Alcoholisten vallen hier uiteraard ook onder, ook al zal zwaar crimineel gedrag onder alcoholisten minder vaak voorkomen vanwege de relatief lage prijs van alcohol. Zoals je zelf aangeeft zal vrijgeven van drugs niet leiden tot een prijsdaling, dus voor de meeste mensen is het in stand houden van een harddrugverslaving niet mogelijk met een normaal loon dat waarschijnlijk onder druk zal komen door de verslaving. Goede kans dat dit zal leiden tot crimineel gedrag.

Met het vrijgeven van alle drugs is de kans groot dat er meer mensen het een keer zullen proberen en mensen die er erg gevoelig voor zijn (iets dat je niet altijd vantevoren kan weten) zullen daardoor een verslaving kunnen krijgen die ze anders niet zouden hebben. Dat zou betekenen dat er minder mensen productief meedragen in de maatschappij en in veel gevallen zelfs destructief zullen zijn. Dat lijkt mij geen prettige maatschappij: ik prefereer minder verslaafden over meer verslaafden.

Overigens baseer ik mijn mening gedeeltelijk op wat ik onder andere op bokt lees in de topics van mensen die daadwerkelijk samenwonen met een verslaafde. Mocht jij nou een compleet andere mening hebben en vinden dat een verslaving overdreven gedramatiseerd wordt dan zou je in die topics moeten meedoen om een tegengeluid te laten horen zodat de andere kant ook belicht kan worden.

Dit is echter allemaal wat off-topic omdat het hier niet over XTC gaat.