Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Nederlandse ziekenhuizen in geldnood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:27

Ok slotervaart dus ook. Pff lelystad weg gaat al proppen worden. Voor mij onbegrijpelijk hoe een ziekenhuis dat basiszorg levert failliet gaat als een bedrijf

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:36

In hoeverre het klopt van een Iraniër die op toeristenvisum hier een dure kankerbehandeling krijgt en hiervoor niet betaalt, daar kan ik niets over zeggen. Wat ik wél uit eerste hand heb gehoord is dat dit inderdaad vaak voorkomt op de SEH. Men moet zich legitimeren, ja. Maar als de rekening niet wordt betaald, de vogel in het buitenland zit/de buitenlandse kip kaal is, krijgt het ziekenhuis toch echt geen cent van de braaf gelegitimeerde patiënt. En dan heb ik het nog niet gehad over de patiënten met vals ID, of zonder ID die bewusteloos worden binnen gebracht en er tussenuit knijpen zodra dat kan zonder zich te hebben gelegitimeerd.

Maar daar zal echt niet het grootste probleem zitten, aangezien dit altijd een minderheid van de patiënten zal zijn. Waar het probleem wel zit, daarvoor heb ik te weinig verstand van de zorg. En ik denk het merendeel van de mensen die hier roepen "duur personeel want ZZP" "dure artsen" "duur management" "zorgverzekeraars keren te weinig uit" er allemaal ook te weinig van weten om te kunnen zeggen dat het dáár aan ligt.
Het zal vast een opeenstapeling van problemen zijn geweest en niet 1 ding is aan te wijzen. Dat is meestal zo bij faillissementen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:56

Popstra schreef:
Wellicht ze de dure managers eens een paar stapjes lager moeten laten verdienen!

Ik ben manager in de zorg en vraag mij altijd af waar die goedbetaalde managersbaan dan is want ik solliciteer graag :+

Misschien betreft dit enkele topfuncties, maar ' dure managers ' is wat te algemeen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:58

Ik ben er echt wel een beetje ziek van. Ik ben patient bij het slotervaart geweest en was nu net bezig met het traject van een buikwand correctie daar (omdat zij veel ervaring hebben met plastische chirurgie na GBP). Het is dus dan wel niet heel accuut voor mij, maar die onzekerheid is klote en het was een fijn ziekenhuis met een goede sfeer. Ik vind het daarom ook oprecht heel erg voor alle medewerkers, leef echt met ze mee.

Het stomme was, ze waren juist lekker druk met verbouwen o.a. de parkeergarage en enkele afdelingen, dat doe je toch niet als het zo slecht gaat denk je dan.

Voor mijn eigen situatie baal ik echt heel erg, moet je opnieuw op zoek naar een geschikte arts en de aanvragen doen. Best veel onzekerheid dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:59

Het zal vast een opeenstapeling zijn van zaken, maar we hebben de zorg nu niet zo heel goed ingericht. En daar valt wel iets over te zeggen. Het is chaotisch: de contracten tussen zorgverzekering en ziekenhuis zijn zo ingewikkeld dat er (en niet alleen bij deze ziekenhuizen) vrij weinig duidelijkheid is over wat nou de werkelijke positie is. Er wordt ontzettend veel aandacht besteed aan randzaken terwijl we de vraag wat zorg nou eigenlijk is een beetje vergeten. We proberen zorg op alle manieren in een bedrijfskundig model te proppen en vergeten dat het om mensen gaat. Er zijn verpleegkundigen ontslagen om meer administratieve krachten aan te nemen...

Allemaal tekenen dat er dingen niet helemaal goed zitten. Dat dat nu leidt tot het faillissement van deze ziekenhuizen is tragisch. Maar de wanorde gaat een stuk verder dan hier. (Aan de andere kant leidt het dus tot megafusies, waarna die ziekenhuizen weer worden gereorganiseerd en er nog meer afdelingen gesloten worden. Dan hebben we straks wel 100 verschillende naampjes van de zorgverzekering waar we uit kunnen kiezen, maar kun je voor werkelijke zorg alleen nog maar bij een paar grote regionale centra terecht. En reizen worden niet geregeld of vergoed, dus of je zelf maar uit wilt zoeken hoe je ergens moet komen.)

Drie hoeraatjes voor de vrije zorgmarkt?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:08

Belgie is niet anders, eigenlijk ging het best goed tot iedereen het JCI keurmerk wou invoeren. Management met dat super idee mogen ze echt ontslaan. Soms denk ik dat die Amerikanen zoch kromlachen, beetje naar belgische ziekenhuizen rijden om idiote regels te laten volgen en miljoenen in hun zak voor een keurmerk die alleen zwaar gevolgd kan worden als het keuring is en geen enkele patient zich iets van aantrekt.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 25-10-18 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:09

Maar waar is de politiek in dit geval? Horen er nu geen debatten over gevoerd te worden?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:09

ik vind het gewoonweg schokkend. Maarja, voor de rest allemaal miljoenen aan het buitenland blijven geven ipv in de zorg te steken van eigen land......ik heb er geen woorden voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:21

Hoe meer ik eraan denk hoe meer ik moet gaan huilen. Al die mensen op straat en al die onzekerheid

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:25

Donkydonkje schreef:
ik vind het gewoonweg schokkend. Maarja, voor de rest allemaal miljoenen aan het buitenland blijven geven ipv in de zorg te steken van eigen land......ik heb er geen woorden voor.

Het een heeft niet zoveel met het ander te maken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:32

Maar ik denk ook dat zorgpersoneel niet snel klaagt, als je ziet naar de frequentie staken bij andere beroepen...en je kan niet zeggen dat ze het makkelijk hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:35

Donkydonkje schreef:

Dit zijn twee totaal verschillende potjes.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:51

purny schreef:
Donkydonkje schreef:

Dit zijn twee totaal verschillende potjes.

Sorry, maar ze kunnen van die miljoenen die naar het buitenland gaan best een paar in het "potje" van de zorg! Zo moeilijk is dat niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:54

Net als de post, de telefoon, zorgverzekeringen en meer zaken had de overheid de ziekenhuizen nooit moeten laten privatiseren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:56

Vergeet de ns niet

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:17

purny schreef:
Maar waar is de politiek in dit geval? Horen er nu geen debatten over gevoerd te worden?

Dat verbaasd mij dus ook
Valt er een bank om staat de politiek op z'n kop en moet steeds gered worden.
Nu vallen er meerdere ziekenhuizen om, en zijn mensen dus verstoken van de nodige (acute) zorg, en hoor je niemand.

Want reken maar dat dit niet alleen deze ziekenhuizen raakt. Ook omliggende ziekenhuizen gaan hier problemen van ondervinden. Waar laat je al die patiënten die er nu extra bij gaan komen? Er zijn nu al vaak opnamestops omdat er geen personeel is of geen fysieke bedden zijn

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:22

Furrow schreef:
Belgie is niet anders, eigenlijk ging het best goed tot iedereen het JCI keurmerk wou invoeren. Management met dat super idee mogen ze echt ontslaan. Soms denk ik dat die Amerikanen zoch kromlachen, beetje naar belgische ziekenhuizen rijden om idiote regels te laten volgen en miljoenen in hun zak voor een keurmerk die alleen zwaar gevolgd kan worden als het keuring is en geen enkele patient zich iets van aantrekt.

JCI, ja, in Nederland hetzelfde “probleem”... duidelijk bedacht door mensen achter een bureautje i.p.v. aan het bed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:30

Voor mensen die wat willen doen: hoewel het het Slotervaart waarschijnlijk niet meer gaat redden zijn er wel twee dingen waarbij je verschil kunt maken. Kies de komende maanden bewust een zorgverzekeraar, bij voorkeur niet een van de 'grote 4' (dus CZ, VGZ, Achmea en Menzis) maar een van de kleinere die een ander idee over zorgverzekeren hebben, en stem in de aankomende provinciale statenverkiezingen niet op een rechtse partij. (En dan komen er vast heel veel 'jamaar die en die zijn ook niet heilig, en nee, dat zijn ze niet, maar als je zorg wilt behouden en wilt dat de politiek inhoudelijk debatten voert over de zorg kom je echt bij niet-rechtse partijen uit.)
Onze keuzes daarin maken uit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:30

TinGu schreef:
purny schreef:

Dat verbaasd mij dus ook
Valt er een bank om staat de politiek op z'n kop en moet steeds gered worden.
Nu vallen er meerdere ziekenhuizen om, en zijn mensen dus verstoken van de nodige (acute) zorg, en hoor je niemand.

Want reken maar dat dit niet alleen deze ziekenhuizen raakt. Ook omliggende ziekenhuizen gaan hier problemen van ondervinden. Waar laat je al die patiënten die er nu extra bij gaan komen? Er zijn nu al vaak opnamestops omdat er geen personeel is of geen fysieke bedden zijn

:j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:33

@donkydonkje:was dat maar zo simpel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:12

Idioot gedoe.
Zorgverzekeraars werken dit in de hand. Regels veranderen, geen toezeggingen doen over hoeveel behandelingen je mag voeren. Hier veel te laat terugkoppeling over geven, dan blijkt dat je van een aantal teveel behandelingen hebt gedaan en die worden dan gewoon maar niet vergoed 8)7
Ondertussen vragen we ons af waarom er zulke wachtlijsten zijn.

De zorg is een gemeen spelletje geworden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:13

Shadow0 schreef:
Voor mensen die wat willen doen: hoewel het het Slotervaart waarschijnlijk niet meer gaat redden zijn er wel twee dingen waarbij je verschil kunt maken. Kies de komende maanden bewust een zorgverzekeraar, bij voorkeur niet een van de 'grote 4' (dus CZ, VGZ, Achmea en Menzis) maar een van de kleinere die een ander idee over zorgverzekeren hebben, en stem in de aankomende provinciale statenverkiezingen niet op een rechtse partij. (En dan komen er vast heel veel 'jamaar die en die zijn ook niet heilig, en nee, dat zijn ze niet, maar als je zorg wilt behouden en wilt dat de politiek inhoudelijk debatten voert over de zorg kom je echt bij niet-rechtse partijen uit.)
Onze keuzes daarin maken uit.

En ook niet een van hun ‘dochterondernemingen’.

Kies DSW, mi de beste voor de zorg zelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:07

Citaat:
Sorry, maar ze kunnen van die miljoenen die naar het buitenland gaan best een paar in het "potje" van de zorg! Zo moeilijk is dat niet.

....bedoel je de handelsmissies?
Die zijn bedoeld om Nederland rijk te houden.

Er worden geen miljoenen naar arme landen gebracht door de politiek, ik zeg het maar even.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:11

Levitate schreef:
In hoeverre het klopt van een Iraniër die op toeristenvisum hier een dure kankerbehandeling krijgt en hiervoor niet betaalt, daar kan ik niets over zeggen. Wat ik wél uit eerste hand heb gehoord is dat dit inderdaad vaak voorkomt op de SEH. Men moet zich legitimeren, ja. Maar als de rekening niet wordt betaald, de vogel in het buitenland zit/de buitenlandse kip kaal is, krijgt het ziekenhuis toch echt geen cent van de braaf gelegitimeerde patiënt. En dan heb ik het nog niet gehad over de patiënten met vals ID, of zonder ID die bewusteloos worden binnen gebracht en er tussenuit knijpen zodra dat kan zonder zich te hebben gelegitimeerd.

Op toeristenvisum krijg je hier geen kankerbehandeling, tenzij je verzekering dat gewoon betaalt, of hijzelf. Bovendien is de zorg in Iran beter dan in NL dus ik snap niet waarom een Iranier dat zou willen.
Op toeristenvisum zonder verzekering (of als Nederlander zonder verzekering) krijg je alleen acute zorg, om te zorgen dat je niet doodgaat, verder niks.

Als je illegaal hier bent zonder verzekering ben je een zgn ‘onverzekerbare vreemdeling’ en daar is een potje voor in NL waarop ziekenhuizen/verpleeghuizen/andere behandelaars een beroep op kunnen doen. Het is ongelooflijk wat je daaruit vergoed krijgt. Met als gevolg dat er best wat illegalen uit Turkije/Marokko worden gehaald en hier in verpleeghuizen zitten omdat ze ‘te ziek zijn om terug naar huis te gaan’.
Tja.

Maar daar hoeven de ziekenhuizen iig niet voor op te draaien.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:39

Bij ons zijn die van de overheid vaak minder goed dan de private, maar bij ons is het ook niet zo gegaan. Private zijn vaak al even oud omdat ze door de zusters gerund waren.
Verder zitten die bij ons even hard of zelfs harder in de problemen omdat het budget kleiner is.
Maar het kost bij ons bijna evenveel eigenlijk, weet niet of het in nederland anders is.