X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:01

Shaggy09 schreef:
En stel dat zo'n persoon word vervolgt omdat hij/zij crimineel oid is, dan is het toch wel zo makkelijk om gewoon te kunnen weten of dat een man of vrouw is. Vanuit veiligheidsbelang


Als iemand in de gaten gehouden wordt of gevolgd wordt de politie of inlichtingendienst neem ik aan dat deze professioneel genoeg zijn om te weten dat diegene een 'they' is, maar bijvoorbeeld eerder te herkennen is als man dan als vrouw.

Verder ga ik mee met veel bovenstaande reacties. Leven en laten leven. Heb ik er last van dat iemand een x in zijn/haar paspoort heeft? Nee.

De reactie over de special snowflake generatie vind ik overigens ook bijzonder. Mensen die met hun geslacht, genderindentiteit of seksualiteit niet binnen de normen van man/vrouw en hetero vallen zijn er al heel lang. Zij krijgen juist nu de vrijheid om hier openbaar over te zijn. Prima. Waarom zijn deze mensen minder dan de rest? Waarom zouden deze mensen niet manieren mogen vinden om gelukkig te zijn?
Vond de discussie over de NS en beste reiziger ook zo bijzonder. Zijn er echt mensen die zich hier nog elke dag aan storen? Als er geen persbericht over was uitgestuurd had er geen haan naar gekraaid denk ik.
Laatst bijgewerkt door Tutti_Frutti op 19-10-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:03

Brainless schreef:
@Linde99
Alsof men aan iemand kan zien of degene een X in het paspoort heeft staan....


Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom hoe je zo'n persoon noemt ;) Omdat je diegene geen man of vrouw kan noemen hoe dan wel? En als je iemands uiterlijk gaat beschrijven, hoe ga je daar dan mee om? Dat zijn vragen die bij mij opkomen. Tuurlijk hoef je niet dagelijks iemand de omschrijven maar zal best eens voor komen. Deze vragen zijn overigens positief bedoeld

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:04

Hiraeth schreef:
Mars schreef:
Special snowflake generatie slaat weer toe... :=

... En de intolerante oudere generatie kan weer zeuren. :D Ga je er echt van wakker liggen dat dit gebeurt Mars? :+


Waar staat dat?
Verder ben ik 31 dus zo oud vind ik mezelf niet.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:06

dimmelim schreef:
Zeegers werd geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Op 28 mei werd ze de eerste Nederlander die officieel sekseneutraal door het leven gaat. Het was het resultaat van een lange reeks aan rechtszaken. De rechtbank in Roermond oordeelde uiteindelijk dat Leonne zich mag registreren als iemand bij wie bij de geboorte ‘het geslacht niet kon worden vastgesteld’.

https://www.ad.nl/binnenland/bredase-he ... ~a36cf6a1/

Als iemand is geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken dan lijkt het me niet dat je diegene dan maar moet dwingen voor het één dan wel het ander te kiezen. Lijkt me x een mooie oplossing en zeker niet doorslaan.



Zo lastig zulke dingen.
Ik snap best dat deze persoon geen stempel wil hebben als hij/zij zich zowel lichamelijk als geestelijk niet onder een hij of zij kan scharen.

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:07

Mars schreef:
Verder ben ik 31 dus zo oud vind ik mezelf niet.

Dan heb je denk ik een oude ziel. ;)

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:08

maar je kan dan geen hij of zij gebruiken ... Het?
En als ze naar de gevangenis moeten: vrouwen of mannengevangenis ?
etc etc. Dat je transgender bent ok, maar zeggen dat je niets bent ..? Inderdaad snowflake generation.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:10

Hiraeth schreef:
Mars schreef:
Verder ben ik 31 dus zo oud vind ik mezelf niet.

Dan heb je denk ik een oude ziel. ;)


In iedergeval geen sneeuwvlokje die haar eigen hokje wil hebben...

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:11

Hiraeth schreef:
Mars schreef:
Verder ben ik 31 dus zo oud vind ik mezelf niet.

Dan heb je denk ik een oude ziel. ;)


Ikke 24.. niets te maken met een oude ziel :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:13

Wel gewoon onverdraagzaam dan? :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:15

Er zijn hier veel mensen die in problemen denken :D

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:15

Neen helemaal niet. Heb ook mijn onkel die homo is enz geen enkel probleem mee. Maar lees mijn vorige post aub?
Is het hij zij of het?
Wat als ze naar de gevangenis moeten? Of aan de douane gefouilleerd moeten worden etc..?

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:16

Linde99 schreef:
Brainless schreef:
@Linde99
Alsof men aan iemand kan zien of degene een X in het paspoort heeft staan....


Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom hoe je zo'n persoon noemt ;) Omdat je diegene geen man of vrouw kan noemen hoe dan wel? En als je iemands uiterlijk gaat beschrijven, hoe ga je daar dan mee om? Dat zijn vragen die bij mij opkomen. Tuurlijk hoef je niet dagelijks iemand de omschrijven maar zal best eens voor komen. Deze vragen zijn overigens positief bedoeld

Ik ben vrouw.
Stel ik vind het heerlijk om mij mannelijk te kleden en ik heb ook mannelijke gelaatstrekken.
Ik steel wat dan wordt ik op dat moment beschreven als man... terwijl ik vrouw ben.
Of er dan wel of geen X, V of M in mijn paspoort staat, staat daar toch los van?
Dat weet men dan toch niet?

cam
Berichten: 3020
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:16

Ik maak me niet druk over V M X. Maak me al 38 jaar druk over het feit dat in mijn paspoort staat dat ik ben getrouwd met mijn man. Maar bij mijn man staat niet dat hij is getrouwd met mij _-:( Dat vind ik pas bizar.

Misschien is het tijd om geen gender meer in te vullen. Je ziet toch dat de gene voor je een mens is. Dat lijkt mij voldoende.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:19

@cam
Dan moet je je eigen naam houden; dan staat er in die van jouw; getrouwd met: A. Janssen
En in die van hem, getrouwd met: B. bakker

Maar dat was 25 jaar terug ook al een moeilijk iets... een vrouw die niet de naam van haar man aannam.
Was ook onzin en stom gedoe. Dan moest je maar niet trouwen als je je eigen naam wilde houden.

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:19

Damned schreef:
Wel gewoon onverdraagzaam dan? :+

_/-\o_

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:21

Punt is: er bestaan maar twee geslachten en meer niet. In hoeverre je jezelf identificeert met de twee is een privé aangelegenheid. Maar juist die sneeuwvlokjes die het hardst roepen dat ze 'niet in een hokje willen' zijn het drukst doende met het creeeren van allerlei speciale hokjes voor zichzelf.

En nee, ik maak me daar niet druk om, lig er ook niet wakker van of hoe men dat hier ook wil opvatten := Gewoon mijn observatie.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:23

@mars
Er zijn niet 2 geslachten.
Sommige worden geboren zonder uiterlijke kenmerken en sommige met beide kenmerken.
Wat zijn die dan?
Wie bepaald of degene vrouw/man is?

cam
Berichten: 3020
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:23

Brainless schreef:
@cam
Dan moet je je eigen naam houden; dan staat er in die van jouw; getrouwd met: A. Janssen
En in die van hem, getrouwd met: B. bakker

Maar dat was 25 jaar terug ook al een moeilijk iets... een vrouw die niet de naam van haar man aannam.
Was ook onzin en stom gedoe. Dan moest je maar niet trouwen als je je eigen naam wilde houden.


Maar dat blijft toch vreemd. Voor de wet blijft ik mijn hele leven mijn meisjesnaam houden. Dus dat is de vaste waarde. In mijn paspoort staat toch ook mijn meisjes naam en er onder staat getrouwd met. Mijn vliegticket staat op mijn meisjes naam. Waarom dan vermelden dat ik ben getrouwd :( en bij mijn man niet.

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:24

Brainless schreef:
Ik ben vrouw.
Stel ik vind het heerlijk om mij mannelijk te kleden en ik heb ook mannelijke gelaatstrekken.
Ik steel wat dan wordt ik op dat moment beschreven als man... terwijl ik vrouw ben.
Of er dan wel of geen X, V of M in mijn paspoort staat, staat daar toch los van?
Dat weet men dan toch niet?


Op die manier ;) ik begrijp wat je bedoeld ja en je hebt ook wel gelijk. Als diegene eruit ziet als een vrouw zal ze genoemd worden als vrouw en andersom.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:26

xLaraaj schreef:
Neen helemaal niet. Heb ook mijn onkel die homo is enz geen enkel probleem mee. Maar lees mijn vorige post aub?
Is het hij zij of het?
Wat als ze naar de gevangenis moeten? Of aan de douane gefouilleerd moeten worden etc..?


Je kunt je al de vraag stellen of gevangenissen gescheiden moeten zijn?
Fouilleren: waar de persoon zich prettigst bij voelt.
En hem of haar maakt toch niet veel uit. Dat zijn toch maar details?

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:26

Mars schreef:
Punt is: er bestaan maar twee geslachten en meer niet. In hoeverre je jezelf identificeert met de twee is een privé aangelegenheid. Maar juist die sneeuwvlokjes die het hardst roepen dat ze 'niet in een hokje willen' zijn het drukst doende met het creeeren van allerlei speciale hokjes voor zichzelf.

En nee, ik maak me daar niet druk om, lig er ook niet wakker van of hoe men dat hier ook wil opvatten := Gewoon mijn observatie.


Mooi dat jij je niet druk hoeft te maken om zoiets. Helaas zijn er mensen die dat wel moeten doen. Het is voor jou mischien wel makkelijk om jezelf te accepteren zoals je bent, maar voor een ander kan dit heel moeilijk zijn. Bijvoorbeeld doordat andere mensen ze dan special snowflakes noemen.
Het kost niets om gewoon te accepteren dat andere mensen anders zijn dan jij. Waarom energie erin stoppen om het voor iemand lastig te maken om blij te zijn met zichzelf?

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:35

Mars schreef:
Punt is: er bestaan maar twee geslachten en meer niet. In hoeverre je jezelf identificeert met de twee is een privé aangelegenheid. Maar juist die sneeuwvlokjes die het hardst roepen dat ze 'niet in een hokje willen' zijn het drukst doende met het creeeren van allerlei speciale hokjes voor zichzelf.

En nee, ik maak me daar niet druk om, lig er ook niet wakker van of hoe men dat hier ook wil opvatten := Gewoon mijn observatie.


Punt is deze persoon heeft kenmerken van beide geslachten en dokters kunnen ook niet 1 geslacht aanwijzen. Dan kun je je wel identificeren als vrouw, maar je bent toch echt beide...

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:40

cam schreef:
Brainless schreef:
@cam
Dan moet je je eigen naam houden; dan staat er in die van jouw; getrouwd met: A. Janssen
En in die van hem, getrouwd met: B. bakker

Maar dat was 25 jaar terug ook al een moeilijk iets... een vrouw die niet de naam van haar man aannam.
Was ook onzin en stom gedoe. Dan moest je maar niet trouwen als je je eigen naam wilde houden.


Maar dat blijft toch vreemd. Voor de wet blijft ik mijn hele leven mijn meisjesnaam houden. Dus dat is de vaste waarde. In mijn paspoort staat toch ook mijn meisjes naam en er onder staat getrouwd met. Mijn vliegticket staat op mijn meisjes naam. Waarom dan vermelden dat ik ben getrouwd :( en bij mijn man niet.


Eens, dat vind ik ook echt compleet belachelijk. Alsof je bezit van je man bent. Hou op zeg.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:43

Brainless schreef:
@mars
Er zijn niet 2 geslachten.
Sommige worden geboren zonder uiterlijke kenmerken en sommige met beide kenmerken.
Wat zijn die dan?
Wie bepaald of degene vrouw/man is?


Dat sommigen worden geboren zonder bepaalde kenmerken doet er toch niets aan af dat er biologisch gezien maar 2 geslachten bestaan? XX of XY, meer smaakjes zijn er nu eenmaal niet.
Het is aan het individu in hoeverre diegene zich meer de één of meer de ander voelt maar dat is een privé aangelegenheid.

Als ik me een giraffe voel en me daarmee identificeer wil niet zeggen dat ik een giraffetoilet, giraffe in mijn paspoort en een giraffevakje op mijn belastingaangifte moet krijgen.

Palmera

Berichten: 9503
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:44

Mars schreef:
Punt is: er bestaan maar twee geslachten en meer niet. In hoeverre je jezelf identificeert met de twee is een privé aangelegenheid. Maar juist die sneeuwvlokjes die het hardst roepen dat ze 'niet in een hokje willen' zijn het drukst doende met het creeeren van allerlei speciale hokjes voor zichzelf.

En nee, ik maak me daar niet druk om, lig er ook niet wakker van of hoe men dat hier ook wil opvatten := Gewoon mijn observatie.

Dit scheelt me typewerk. :)

En nee, ik ben niet intolerant. Maar als iedereen voor alle persoonlijke wensen op de baricades springt is het eind gewoon helemaal zoek.