Bewust eten is anders dan geen vlees eten. Nu eet ik al 12 jaar geen vlees omdat ik als kind vond dat ik mijn vriendjes niet op kon eten. Als enige in een melkvee familie.

Inmiddels eten er 4 van de 5 geen vlees meer bij mijn ouders thuis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Bewust eten is anders dan geen vlees eten.
_Nelleke_ schreef:safina schreef:Het beste is natuurlijk als we helemaal niks meer eten. Dan zijn we snel met een paar minder en dat zal onze planeet goed doen.
![]()
Dat is natuurlijk best grappig en sarcastisch maar juist met dit soort opmerkingen bereik je toch niks behalve heel veel weerstand. Dat vind ik dan weer jammer.
Ik vind het altijd erg bijzonder om te zien hoeveel weerstand er ontstaat bij een spotje die stimuleert om 1 dag (ja jongens, maar 1 dag) geen vlees te eten. Ineens hebben we de mest nodig voor de planten, is de sojaindustrie ook slecht, verbruiken de avocado's ook allemaal teveel water en kunnen we beter allemaal helemaal niks meer eten.
KALM AAN! Het is 1 dagje geen vlees. Je mag er aan mee doen, het hoeft niet. Niemand dwingt iemand om geen vlees te eten.![]()
![]()
Onali schreef:purny schreef:Volgens mij gaat het erom dat er die dag geen dieren worden geslacht. Dus eigenlijk zou er gewoon een slacht loze dag ingesteld moeten worden.
Het gros van ons vlees toch echt uit het buitenland, 'fijn' dat het Nederlandse slachtvee een dag worden overgeslagen maar je bereikt er niks mee.
_Dracarys schreef:wilmatj schreef:3
Oke.. maar is het kalfje echt een rest product? Het is een bijproduct.
Melk levert vrij weinig op voor de boeren zelf.. een kalf zelf aanhouden en laten groeien tot het ook melk kan geven, een boer zou niets liever doen.. maar een kalf kost veel geld tot het zo ver is en daarna levert de melk te weinig op om dit realistisch te houden.
Oftewel, waar ligt het probleem dan?
De consument die te weinig wilt betalen.. of de winkels die er teveel aan willen verdienen.
Dierenleed in nederland valt echt heel erg mee.. in het buitenland is dit zoveel erger.
Stoppen of minderen met vlees eten lost dit probleem niet op.. veranderen van koop gedrag welvraag en aanbod dus
Dus o.a de plofkippen en bio industrie vind je heel erg meevallen?
Isapaardje schreef:MarlindeRooz schreef:Bewust eten is anders dan geen vlees eten.
Met je eens.
Dat bedoelde ik ook beetje in mijn vorige post.
Want naast dat ik het vlees zo veel mogelijk uit lokale biologische boerderijen haal, probeer ik dat ook met andere producten.
Daarbij ben ik van mening dat we ook terug moeten naar seizoenseten.
Aardbeien in de winter is altijd import, want in Nederland groeien die dan dingen niet om maar voorbeeld te noemen.
Maar als ik wat rondvraag in mijn omgeving daarover, blijkt dat slechts weinigen zich dat bewust zijn.
Je kunt het toch kopen? Niemand kijkt nog op de verpakking waar het vandaan komt, en denkt er allemaal niet bij na onder welke omstandigheden de producten zijn gegroeid (bijv. op welke bodem), zijn behandeld (wel of geen gif) en hoe ze zijn geoogst en vervoerd.
Wij komen vaak in Zwitserland.
Daar liggen in de gewone normale supermarkt (bijv. Coop in dit geval) heel veel streekproducten, kaas, melk, eieren, vlees.
Maar hier zie ik dat niet tot slechts zelden (en dan hooguit potje honing oid).
Gemiste kans.
Waarom kan het daar wel
MarlindeRooz schreef:Ik ben absoluut niet anti vlees maar wel anti oogkleppen. Zou bijna willen dat elke vleeseter een dagje mee moet lopen op een kippen/varkens/kalveren bedrijf en dan mee naar het slachthuis etc. Als je dan mee kan lopen en zegt ja, dit moet en zal ik elke dag minimaal 1x hebben. Prima, maar steek niet je kop in het zand van ja het is “LeKKuHhh” dus ik kan niet zonder.
Bewust eten is anders dan geen vlees eten. Nu eet ik al 12 jaar geen vlees omdat ik als kind vond dat ik mijn vriendjes niet op kon eten. Als enige in een melkvee familie.
Inmiddels eten er 4 van de 5 geen vlees meer bij mijn ouders thuis.
Hanafubuki schreef:Verder moet iedereen het zelf weten, of je nou vegetarisch eet, veganist bent of elke dag vlees eet. Zo lang we maar met respect met elkaar om blijven gaan en niet als een soort evangelist met de voet tussen de deur blijven zitten. Beide kanten op.
magda_90 schreef:De mens kan prima met mate vlees eten = omnivoor. Anders was de mens wel een herbivoor geweest. Met "deal with it" doel ik erop dat ik niet weer deze discussie ga aanhalen, de argumenten vind je wel in alle tientallen andere topics op Bokt.
Mijn bericht gaat dan ook in het stimuleren van de lokale producten zodat de bioindustrie op deze schaal niet nodig is.
Selka schreef:Dat begrijp ik niet magda90? De mens kan prima gezond leven zonder vlees dus waarom moet ik ermee "dealen"? Het is hartstikke goed om te stimuleren minder vlees te eten. De gehele mensheid eet alleen maar steeds meer vlees en schaalvergroting en dieren zijn 2 zaken die niet samengaan.
wilmatj, heb in de melkveehouderij gewerkt en mijn ervaringen zijn een stuk minder positief. Jouw stelling dat het allemaal wel meevalt vind ik erg makkelijk gemaakt. Ieder dier dat slecht behandelt wordt is er 1 te veel naar mijn mening.
wilmatj schreef:_Dracarys schreef:
Dus o.a de plofkippen en bio industrie vind je heel erg meevallen?
Jup!
Vergelijk eens met de gehele wereld.
Dan vind je weinig landen waar het dierenwelzijn zo hoog is als hier