Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:39

Ik ben absoluut niet anti vlees maar wel anti oogkleppen. Zou bijna willen dat elke vleeseter een dagje mee moet lopen op een kippen/varkens/kalveren bedrijf en dan mee naar het slachthuis etc. Als je dan mee kan lopen en zegt ja, dit moet en zal ik elke dag minimaal 1x hebben. Prima, maar steek niet je kop in het zand van ja het is “LeKKuHhh” dus ik kan niet zonder.

Bewust eten is anders dan geen vlees eten. Nu eet ik al 12 jaar geen vlees omdat ik als kind vond dat ik mijn vriendjes niet op kon eten. Als enige in een melkvee familie. :+
Inmiddels eten er 4 van de 5 geen vlees meer bij mijn ouders thuis. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:41

Palmera schreef:
Beetje bij beetje bewustzijn creëren heet dat.
Als we gaan brullen dat iedereen per direct vegetarisch moet eten is het ook niet goed, beetje bij beetje aanmoedigen ook niet.
Mag er überhaupt wel wat gedaan worden aan die krankzinnige toestanden in de vleesindustrie?

_/-\o_

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:44

MarlindeRooz schreef:
Bewust eten is anders dan geen vlees eten.

Met je eens.
Dat bedoelde ik ook beetje in mijn vorige post.
Want naast dat ik het vlees zo veel mogelijk uit lokale biologische boerderijen haal, probeer ik dat ook met andere producten.

Daarbij ben ik van mening dat we ook terug moeten naar seizoenseten.
Aardbeien in de winter is altijd import, want in Nederland groeien die dan dingen niet om maar voorbeeld te noemen.

Maar als ik wat rondvraag in mijn omgeving daarover, blijkt dat slechts weinigen zich dat bewust zijn.
Je kunt het toch kopen? Niemand kijkt nog op de verpakking waar het vandaan komt, en denkt er allemaal niet bij na onder welke omstandigheden de producten zijn gegroeid (bijv. op welke bodem), zijn behandeld (wel of geen gif) en hoe ze zijn geoogst en vervoerd.

Wij komen vaak in Zwitserland.
Daar liggen in de gewone normale supermarkt (bijv. Coop in dit geval) heel veel streekproducten, kaas, melk, eieren, vlees.
Maar hier zie ik dat niet tot slechts zelden (en dan hooguit potje honing oid).
Gemiste kans.
Waarom kan het daar wel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:49

De Nederlandse consument is hartstikke lui. Was hier een tijdje geleden nog een topic over lokaal je groente/fruit/zuivel/vlees kopen. De meesten vonden het veel te veel gedoe. Als ze het niet in de supermarkt kunnen verzamelen dan is het teveel moeite.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:58

Heel simpel, je kan kiezen waar jij je geld aan uit geeft. Ik ben van mening dat wij niet kunnen leven zonder dieren, omdat het leven een kringloop is. Zonder dieren zijn er uiteindelijk ook geen planten meer over om te eten en leedvrij eten bestaat naar mij idee dan ook niet. Ik koop vlees bij een slager die zelf slacht, hij heeft meerdere video's online staan over hoe hij slacht en dat ziet er netjes uit. Daarnaast heb ik genoeg boerderijen gezien en gaat mijn voorkeur toch echt uit naar bedrijven waar de dieren vrij kunnen lopen en natuurlijk gedrag mogen vertonen. Dan maar geen kilo vlees voor 7-8 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:48

_Nelleke_ schreef:
safina schreef:
Het beste is natuurlijk als we helemaal niks meer eten. Dan zijn we snel met een paar minder en dat zal onze planeet goed doen. :+

:+

Dat is natuurlijk best grappig en sarcastisch maar juist met dit soort opmerkingen bereik je toch niks behalve heel veel weerstand. Dat vind ik dan weer jammer.

Ik vind het altijd erg bijzonder om te zien hoeveel weerstand er ontstaat bij een spotje die stimuleert om 1 dag (ja jongens, maar 1 dag) geen vlees te eten. Ineens hebben we de mest nodig voor de planten, is de sojaindustrie ook slecht, verbruiken de avocado's ook allemaal teveel water en kunnen we beter allemaal helemaal niks meer eten.

KALM AAN! Het is 1 dagje geen vlees. Je mag er aan mee doen, het hoeft niet. Niemand dwingt iemand om geen vlees te eten. :') :') :')

Je kunt hem ook anders lezen. ‘Als je bij het idee dat je een dag geen vlees zou kunnen eten al begint te miepen over avocado’s, het kappen van bos van soja, het ook moeten laten staan van melk etc etc, eet dan maar gewoon helemaal niks. Dat is uiteindelijk het allerbeste voor onze planeet.’

For the record: ik voel persoonlijk geen enkele weerstand bij vleesloze dagen. Integendeel.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:35

Onali schreef:
purny schreef:
Volgens mij gaat het erom dat er die dag geen dieren worden geslacht. Dus eigenlijk zou er gewoon een slacht loze dag ingesteld moeten worden.

Het gros van ons vlees toch echt uit het buitenland, 'fijn' dat het Nederlandse slachtvee een dag worden overgeslagen maar je bereikt er niks mee.

Bewustwording creëren is ook wat waard... Uiteindelijk zal dat een positieve uitwerking kunnen hebben voor het vee waar dan ook.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 12:57

Ik heb ook absoluut geen weerstand hiertegen. Of tegen de manier dat het gezegd wordt. Het is niet dat ik daarom ineens vlees ga eten op dierendag. Vind gewoon dat ze het misschien anders moeten belichten dan deze ene dag in t jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:08

Ik denk dat het een hele grote en goede stap zou zijn als we in de richting gaan van het consumeren van lokale producten. Dat we inderdaad geen vlees meer uit het buitenland importeren, maar dat mensen de bereidheid creëren om net iets meer te betalen voor eerlijker en beter vlees.

Ik las laatst een artikel over dat varkens in Italië werden gehouden, dan naar Rusland werden vervoerd om daar geslacht te worden, en het vlees werd toen weer naar Italië getransporteerd om daar geconsumeerd te worden. :+ Ik snap dat dus echt niet. Het is niet goed voor de dieren, het is onnodig, en ook nog een slecht voor het milieu.

Vlees totaal afschaffen, ook al lijkt het mij zelf utopisch, lukt gewoon niet. Dus moeten we op zoek naar andere manieren om het eten van vlees verantwoordelijker te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:29

Ik verwacht eigenlijk wel dat vleesvervangers in de toekomst echt veel goedkoper en kwalitatief beter gaan worden, en als het kweekvlees eenmaal van de grond komt dan zal dat ook voor enorme verandering zorgen.
En als mensen kunnen kiezen tussen een biefstuk van 5 euro of een vleesvervanger die niet van het origineel te onderscheiden is voor 1,50, dan gok ik toch dat het overgrote deel voor de vleesvervanger kiest, en het gewone vlees weer een luxe artikel wordt.
Tot die tijd is het vooral heel goed om de markt alvast een zetje in de goede richting te geven door zo nu en dan vleesvervangers te kopen in plaats van echt vlees.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:40

Ik vind het heel goed dat op een dag waarop iedereen de hond/kat/konijn een knuffel of nieuwe mand geeft ook wordt stil gestaan bij de minder "knuffelige" dieren. Dat zijn ook levende wezens met dezelfde emoties maar in plaats van een knuffel, fijne mand en liefde worden zij stelselmatig mishandeld om te eindigen in een slachthuis.

Al denkt maar 1 persoon, goh laat ik eens vega(n) eten vandaag dan is dat al winst op termijn.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:12

_Dracarys schreef:
wilmatj schreef:
3

Oke.. maar is het kalfje echt een rest product? Het is een bijproduct.

Melk levert vrij weinig op voor de boeren zelf.. een kalf zelf aanhouden en laten groeien tot het ook melk kan geven, een boer zou niets liever doen.. maar een kalf kost veel geld tot het zo ver is en daarna levert de melk te weinig op om dit realistisch te houden.

Oftewel, waar ligt het probleem dan?
De consument die te weinig wilt betalen.. of de winkels die er teveel aan willen verdienen.

Dierenleed in nederland valt echt heel erg mee.. in het buitenland is dit zoveel erger.

Stoppen of minderen met vlees eten lost dit probleem niet op.. veranderen van koop gedrag wel :) vraag en aanbod dus :)

Dus o.a de plofkippen en bio industrie vind je heel erg meevallen? :')

Jup!
Vergelijk eens met de gehele wereld.
Dan vind je weinig landen waar het dierenwelzijn zo hoog is als hier :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:16

Isapaardje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Bewust eten is anders dan geen vlees eten.

Met je eens.
Dat bedoelde ik ook beetje in mijn vorige post.
Want naast dat ik het vlees zo veel mogelijk uit lokale biologische boerderijen haal, probeer ik dat ook met andere producten.

Daarbij ben ik van mening dat we ook terug moeten naar seizoenseten.
Aardbeien in de winter is altijd import, want in Nederland groeien die dan dingen niet om maar voorbeeld te noemen.

Maar als ik wat rondvraag in mijn omgeving daarover, blijkt dat slechts weinigen zich dat bewust zijn.
Je kunt het toch kopen? Niemand kijkt nog op de verpakking waar het vandaan komt, en denkt er allemaal niet bij na onder welke omstandigheden de producten zijn gegroeid (bijv. op welke bodem), zijn behandeld (wel of geen gif) en hoe ze zijn geoogst en vervoerd.

Wij komen vaak in Zwitserland.
Daar liggen in de gewone normale supermarkt (bijv. Coop in dit geval) heel veel streekproducten, kaas, melk, eieren, vlees.
Maar hier zie ik dat niet tot slechts zelden (en dan hooguit potje honing oid).
Gemiste kans.
Waarom kan het daar wel

Dat dus inderdaad. De laatste keer dat ik een mens op de snijtafel had, was hij nog steeds een omnivoor. Met vlees eten is dus niks mis mee. Het draait echter om de manier hoe dat vlees verkregen is

Ik wil graag lokaal vlees dicht uit de buurt komt en imo is dat een prima boer. Ik betaal dan inderdaad meer, wel direct aan de boer. Smaakt ook veel beter dan het importvlees uit de supermarkt.

Dito dat ik probeer om zoveel mogelijk lokale groente en fruit te halen.

Deze reclame ergert mij dan ook mateloos. Een mens is nu eenmaal een omnivoor. Deal with it. Negeer niet dat maar stimuleer de lokale en eerlijke boer.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:17

Ik eet op dierendag geen vlees. Verder wel bewust, alleen vlees van dieren uit Nederland die buiten lopen en individueel geslacht zijn en biologisch gevoerd. Is wel duurder, maar dat heb ik er voor over.
Verder eten we regelmatig vegetarische gerechten.
Ook eten we beperkt zuivel producten en geen kalf of lamsvlees.

Dus bewuste eter die erg begaan is met dierenwelzijn. ook wat betreft onze huisdieren, want ook in Nederland zijn daar nog veel misstanden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:18

MarlindeRooz schreef:
Ik ben absoluut niet anti vlees maar wel anti oogkleppen. Zou bijna willen dat elke vleeseter een dagje mee moet lopen op een kippen/varkens/kalveren bedrijf en dan mee naar het slachthuis etc. Als je dan mee kan lopen en zegt ja, dit moet en zal ik elke dag minimaal 1x hebben. Prima, maar steek niet je kop in het zand van ja het is “LeKKuHhh” dus ik kan niet zonder.

Bewust eten is anders dan geen vlees eten. Nu eet ik al 12 jaar geen vlees omdat ik als kind vond dat ik mijn vriendjes niet op kon eten. Als enige in een melkvee familie. :+
Inmiddels eten er 4 van de 5 geen vlees meer bij mijn ouders thuis. :+

Nah als ik op een boerderij kom, of de kalveren opfok. Nom dan neem ik 2 stukjes vlees per dag hoor !
Serrieus ooit op zo'n bedrijf geweest? Die beestjes hebben het daar echt niet verkeerd.

Slagers, ja die moeten tegenwoordig zoveel per uur halen dat het niet helemaal gaat zoals je zou willen..

Maar nogmaals.. het meeste vlees hier uit de supermarkt komt niet van die nederlandse boerderijen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:19

Jinks, waarom biologisch gevoerd?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:20

Dat begrijp ik niet magda90? De mens kan prima gezond leven zonder vlees dus waarom moet ik ermee "dealen"? Het is hartstikke goed om te stimuleren minder vlees te eten. De gehele mensheid eet alleen maar steeds meer vlees en schaalvergroting en dieren zijn 2 zaken die niet samengaan.

wilmatj, heb in de melkveehouderij gewerkt en mijn ervaringen zijn een stuk minder positief. Jouw stelling dat het allemaal wel meevalt vind ik erg makkelijk gemaakt. Ieder dier dat slecht behandelt wordt is er 1 te veel naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:20

Ik zal niet donderdag persé een dag geen vlees eten. Ik heb daar geen specifieke dagen voor. We eten sowieso niet elke dag vlees, en als we vlees eten dan halen we het bij de lokale slager. En ik drink havermelk in mn koffie, want ik krijg gigantische nierstenen van zuivel :)) (#havermelkrules)

Dat is net zoals dat ik morgen mijn kat niet extra verwen. Voor haar is het elke dag een mooie dag :)

Verder moet iedereen het zelf weten, of je nou vegetarisch eet, veganist bent of elke dag vlees eet. Zo lang we maar met respect met elkaar om blijven gaan en niet als een soort evangelist met de voet tussen de deur blijven zitten. Beide kanten op. :#

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:23

De mens kan prima met mate vlees eten = omnivoor. Anders was de mens wel een herbivoor geweest. Met "deal with it" doel ik erop dat ik niet weer deze discussie ga aanhalen, de argumenten vind je wel in alle tientallen andere topics op Bokt. :)

Mijn bericht gaat dan ook in het stimuleren van de lokale producten zodat de bioindustrie op deze schaal niet nodig is. ;)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-10-18 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:30

Hanafubuki schreef:
Verder moet iedereen het zelf weten, of je nou vegetarisch eet, veganist bent of elke dag vlees eet. Zo lang we maar met respect met elkaar om blijven gaan en niet als een soort evangelist met de voet tussen de deur blijven zitten. Beide kanten op. :#

Nou ja, dit kun je zeggen. En inderdaad moet iedereen het zelf weten.

Maar ík persoonlijk kan geen respect opbrengen voor iemand die moedwillig zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk vlees naar binnen werkt zonder te kijken naar dierenwelzijn, milieubelasting en fatsoenlijke alternatieven en/of gewoon wat minderen.
Iemand die zó bewust bezig is nog een extra trap te geven aan deze planeet en de levende dieren die sterven om op het bord te belanden zó laat lijden is mijn respect niet waard. ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:31

@magda
Het is niet omdat het voor de mens fysiek mogelijk is om elke dag vlees te eten, dat hij dat daarom ook moet doen? :?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:31

Magda_90, maar dan ben je het met mij eens dat iedere dag vlees niet nodig is/gaat? Dat kan de lokale boer niet aan namelijk. Dan is zo'n reclame toch een prima initiatief.

Wat het opdringen van "geloof" betreft. Nog nooit ben ik aangesproken door een vega(n) maar wel door gelovigen dat ik naar de hel ga want Jezus at ook dieren... Tja :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:32

magda_90 schreef:
De mens kan prima met mate vlees eten = omnivoor. Anders was de mens wel een herbivoor geweest. Met "deal with it" doel ik erop dat ik niet weer deze discussie ga aanhalen, de argumenten vind je wel in alle tientallen andere topics op Bokt. :)

Mijn bericht gaat dan ook in het stimuleren van de lokale producten zodat de bioindustrie op deze schaal niet nodig is. ;)

;)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:33

Selka schreef:
Dat begrijp ik niet magda90? De mens kan prima gezond leven zonder vlees dus waarom moet ik ermee "dealen"? Het is hartstikke goed om te stimuleren minder vlees te eten. De gehele mensheid eet alleen maar steeds meer vlees en schaalvergroting en dieren zijn 2 zaken die niet samengaan.

wilmatj, heb in de melkveehouderij gewerkt en mijn ervaringen zijn een stuk minder positief. Jouw stelling dat het allemaal wel meevalt vind ik erg makkelijk gemaakt. Ieder dier dat slecht behandelt wordt is er 1 te veel naar mijn mening.

Ik ben opgegroeid op een melkveehouderij.. daarnaast hebben mijn oude buren er ook 1 en mijn oom is ook melkveehouder.

Allemaal koetjes die lekker buiten lopen waar de wei dit toe laat. Ruime loopstallen met super lichboxen.

Tja dierenleed is er vast en zeker.. maar meerendeel? Nou in mijn ogen niet.. tuurlijk zijn er altijd mensen die alles zielugggg vinden, maar vervolgends wel een hondje opsluiten in een appartementje.
Tja wat is er dan zieliger?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:33

wilmatj schreef:
_Dracarys schreef:

Dus o.a de plofkippen en bio industrie vind je heel erg meevallen? :')

Jup!
Vergelijk eens met de gehele wereld.
Dan vind je weinig landen waar het dierenwelzijn zo hoog is als hier :)

Dus omdat in andere landen homo’s vermoord worden valt het uitschelden en bedreigen van homo’s hier in Nederland onder “valt wel mee” als je het vergelijkt met de gehele wereld?

En ja ik ben op kippen, varkens en koeien bedrijven geweest. Melkvee is vaak prima, maar lang niet altijd. Maar varkens en kippen? Vaak vreselijk, uitzonderingen daar gelaten. :n
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 03-10-18 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt