Jij zeggen tegen u

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Jij zeggen tegen u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:04

Iemand die aan het werk is spreek ik aan met u, tenzij het echt een tiener is maar dan nog steeds behandel ik ze met respect (want die staat daar officieel).
Buiten werk spreek ik eigenlijk iedereen wel aan met je of jij, tuttige oudere mensjes uitgesloten..

En andersom spreekt nooit iemand mij aan met u, waarschijnlijk omdat ik heel jong oog. Soms praten mensen echt op mij neer en dan zeg ik: zeg jij anders maar u tegen mij.
Werkt heel goed :o . Maar dit is niet heel vaak nodig hoor!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:05

Het is heel simpel: Begin met u, en er wordt vanzelf wel gezegd dat er met je aangesproken mag worden. Vaak voel je ook wel aan wat het is: je of u. Bij twijfel gebruik ik u.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:07

Tegen mijn ouders heb ik altijd gewoon jij en je gezegd. Tegen mijn opa's en oma's en andere familieleden altijd u. Nu nog steeds.

Iedereen die ouder is ( of even oud ongeveer, lastig te zien ) of in iedergeval volwassen spreek ik aan met u.

Ik zou hetzelfde voor mijn kinderen willen als dat ik ben opgevoed. Wel denk ik dat mijn kinderen mijn ouders je en jou zullen noemen. Mijn opa's en oma's hebben nooit gezegd dat het u moet zijn ofzo, maar dat deed ik gewoon. Mijn nicht deed dat niet.

Als ik u genoemd wordt zeg ik dat ze gewoon je kunnen zeggen. Dat voelt dan meer op gelijke hoogte ofzo.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:24

Vroeger hadden wij buren en die kinderen noemde hun ouders ome Piet en tante Carla. Het waren hun echte ouders....vond ik zo gek. Kon ik niet aan wennen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:38

dito schreef:
Vroeger hadden wij buren en die kinderen noemde hun ouders ome Piet en tante Carla. Het waren hun echte ouders....vond ik zo gek. Kon ik niet aan wennen

Dat is wel apart ja! Mijn ouders noem ik ook bij de voornaam, want ze luisteren niet naar mama of papa en hebben dat ook nooit gedaan trouwens. Maar tante of oom :+ ..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:38

Familieleden heb ik altijd met je/jij aangesproken. Ouders, oom en tante, grootouders en overgrootouders.
Mijn ouders noem ik alleen bij hun voornaam als ik ze bijvoorbeeld roep in een drukke ruimte, verder is het mamma/pappa of mam/pap. Grootouders waren (en zijn) oma (voornaam) en opa (voornaam), ook overgrootouders waren oma (voornaam) en opa (voornaam). Mijn laatste overgrootmoeder (pas overleden toen ik 32 was) was bijvoorbeeld oma Hes(ter). Bij ooms en tantes heb ik nooit oom of tante gebruikt, alleen de voornaam. Mijn ouders noemden hun schoonouders ook gewoon bij de voornaam.

Onbekenden spreek ik wel aan met u, en dat heb ik als kind ook prima geleerd ondanks het tutoyeren binnen de familie. Zelf heb ik geen kinderen, wel kleine nichtjes waarvan de oudste 6 is, en daarbij precies hetzelfde. Die noemt onbekenden ook gewoon u terwijl ze in de familie en bij vrienden je gebruikt.

Waar ik trouwens weer enorme moeite mee heb/had, is dat mijn schoonouders graag wilden dat ik ze pa en ma zou noemen. Nou, liever niet, die heb ik al :+ Ik krijg dat dus echt mijn strot niet uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:46

Hier was dat wel een ding tussen mij en mijn man qua opvoedingsdingen. Gelukkig nu nog niet im frage.

Ik ben opgevoed met vreemden zijn u, bekenden zijn je. Dus omas, opas, ooms enz. Mijn ouders willen dus ook echt niet dat hun kleinkinderen straks U tegen ze moeten zeggen. Bij mij staat u dus voor afstand. Niet specifiek voor respect, maar u is een vreemde. Ik merk dus ook dat ik tegen iemand die ik beter leer kennen snel de neiging heb tot "je" zeggen.

Mijn man is opgegroeid met simpelweg "ouderen zijn u". Om dat makkelijk te houden waren gewoon de eerste 10 jaar alle ouderen u, ook zijn ouders, grootouders. Hij ziet u dus niet als afstand en zegt makkelijker u.

Hij wilde diezelfde regel dus ook aanhouden voor onze kinderen. Opzich lijkt het me handig dat je geen onderscheid hoeft te maken als kind, maar voor mij staat "u" zo op 1 lijn met afstand dat ik dat echt niet trek dus heb ook aangegeven dat we dat niet doen. Grootouders zijn we nog niet over uit :o

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:04

Ik zeg altijd je tegen familie/kennissen ongeacht leeftijd. U zorgt voor een soort afstand. Ouderen die geen familie zijn spreek ik wel aan met u, maar verder ben ik niet heel erg geneigd om u te gebruiken.

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:12

Vanuit mijn opvoeding noem ik onbekende ouderen u, vaak geven ze aan dat dat niet hoeft en word het dus jij/je. Als ze er niks over zeggen blijft het u. Al zijn er gevoelsmatig uitzonderingen natuurlijk.

Ouders spreek ik aan met je, oma's met geen van beide eigenlijk nu ik er zo over na denk. In het Fries is het normaal om ipv u of jij de naam of benaming te gebruiken, bijvoorbeeld in dit geval "heeft beppe het nieuws ook gezien?". Op zich wel makkelijk. :P

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:18

(Schoon) Ouders, Opa Oma, tantes en ooms, oudere mensen zijn hier altijd U. Tenzij mensen tegen mij zeggen 'dat ik niet mag U-en tegen Jij', dan probeer ik (hoe moeilijk soms ook haha) gewoon Jij te zeggen.

Ik vind JIJ zeggen tegen ouderen eigenlijk niet normaal, maar goed dat zal wel flink verschillend zijn en met de opvoeding te maken hebben. :7

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:34

Onze zoon is bijna 18 jaar.
Wij hebben aangegeven dat hij ons bij onze voornaam mag noemen.
Maar dat papa en mama altijd goed is. Daar heb je namelijk maar 1 setje van.

Mijn schoonmoeder, schoonvader is overleden, noem ik bij haar voornaam.
Stiefvader noem ik ook bij zijn voornaam.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:43

U alleen tegen vreemde oudere mensen.
Ook tegen de oma's van mijn man maar 1 van de twee zei al direct dat dat toch echt niet hoefde en dat t gewoon jij was.

Inmiddels wonen we in Engeland dus hier is iedereen you, lekker makkelijk.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:48

U tegen iedereen die ik niet ken :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:48

Ik vind het een beetje onzin allemaal. Het zegt allemaal zo weinig.
U zeggen betekent niet automatisch dat er sprake is van respect.
Jij zeggen betekent niet automatisch dat er geen sprake is van respect.

Die woordjes zeggen me weinig, gedrag des te meer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:57

Ik vind het ook niets met respect te maken.
Iemand die u tegen me zegt kan me wel een oud fosiel vinden en geloof niet dat ik daar blij van word :o

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:03

Grappig, ik ben Fries en zeg makkelijker u in het Fries (jo) dan in het Nederlands. Tegen mijn ouders zeg ik jij (do) maar tegen mijn schoonouders u (jo) dat klinkt respectvol maar ook vertrouwd. In het Nederlands zou ik nooit u tegen ze zeggen, dat vind ik dan te afstandelijk.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:16

Boras schreef:

Helemaal mee eens. Ik zeg bijna nooit u, maar dat betekent niet dat er geen respect is van mijn kant. Ik vind u gewoon heel afstandelijk en het voelt voor mij niet natuurlijk om u te gebruiken. Dan vorm ik nog eerder de zin om, zodat er helemaal geen u of jij/je in voorkomt.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:27

Amyyy schreef:
Boras schreef:

Helemaal mee eens. Ik zeg bijna nooit u, maar dat betekent niet dat er geen respect is van mijn kant. Ik vind u gewoon heel afstandelijk en het voelt voor mij niet natuurlijk om u te gebruiken. Dan vorm ik nog eerder de zin om, zodat er helemaal geen u of jij/je in voorkomt.

Dit dus helemaal, had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Op mn werk ( ouderenzorg ) zeg ik ook niet altijd u, maar dat heeft meer met de belevingsfase te maken ( demente ouderen ), als ik op somatiek werk zeg ik altijd u, maar dat is meer omdat zij dat op prijs stellen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:01

SavannahNx schreef:

"Zeg, jongeman, wilt u als het u belieft even stoppen met huilen?" Tegen een koter van twee _O- .
Maar serieus, zo ben ik ook hoor (al zeg ik ook rustig met een droge kop iets dergelijks tegen een peuter, erg vermakelijk :D ). Ik vind het niet meer dan respect om tegen vreemde mensen netjes u te zeggen en kan me er ook aan storen als zo'n winkelblaagje mijn moeder met 'jij' aanspreekt. Het zal de opvoeding wezen...als uk moest ik tegen familie ook u zeggen. Dat was netjes, zo deed je dat nou eenmaal. Net zoals alstublieft en dankjewel zeggen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:04

Pluizebolpum schreef:
SavannahNx schreef:

"Zeg, jongeman, wilt u als het u belieft even stoppen met huilen?" Tegen een koter van twee _O- .
Maar serieus, zo ben ik ook hoor (al zeg ik ook rustig met een droge kop iets dergelijks tegen een peuter, erg vermakelijk :D ). Ik vind het niet meer dan respect om tegen vreemde mensen netjes u te zeggen en kan me er ook aan storen als zo'n winkelblaagje mijn moeder met 'jij' aanspreekt. Het zal de opvoeding wezen...als uk moest ik tegen familie ook u zeggen. Dat was netjes, zo deed je dat nou eenmaal. Net zoals alstublieft en dankjewel zeggen.

Naaah dat niet. Maar als ik aan de kassa een jonge meid heb (gewoon mijn leeftijd) zeg ik wel alsnog u.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:23

Ik vind het ook liggen aan het taalgebruik. Bijvoorbeeld:
Kind zegt:
Mag ik van alsjeblieft jou een snoepje?
Of: Ik wil een snoepje van u!
Dat vind ik wel een verschil en u geeft dan niet direct respect.

Pas was ik bij een schoonmaakadres een deur aan het schoonmaken. Een meisje van ongeveer 7 jaar stond te kijken, ik zag haar voor de tweede keer.
Toen zei ze:
Doe je ook de deurklink ook even?
Ik vond dat echt brutaal en heb ook gezegd dat ik niet graag gecommandeerd werd. Meisje vond het vooral grappig. Het had in deze voor mij ook niet uitgemaakt of ze jij of u zei.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:12

Ik vind het wel netjes om U te zeggen. Moesten wij vroeger op school ook. Meester was bijv ook ,,meneer,, ik heb het altijd gedaan als kind zijnde en er word nu U tegen mij gezegd. Ik denk dan wel oeps, klinkt oud maar zeg niet dat ze wel ,,jij,, mogen zeggen want het is gewoon netjes als een jonger persoon dat zegt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:18

Als Belg spreek ik met ‘ge’ en ‘gij’ en dan wordt ‘u’ ook veel sneller in de mond genomen. De gemiddelde Vlaming kan je perfect uitschelden en toch ‘u’ blijven zeggen. :=

Maar er is toch wel een verschil in zinsbouw bij de formele ‘u’ en de gewoonte. Bij vreemden of mensen in beroep begin ik altijd met de oprechte u-vorm. Wanneer ze aangeven dat dat niet hoeft schakel ik over. Leeftijd speelt beperkt een rol. Een kind van vijf spreek je anders aan natuurlijk maar zodra ze de 15 gepasseerd zijn is het ‘u’. Ik weet dat je er een stuk jonger uit kan zien dan je bent dus.... :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:44

Interessant!

Ik kijk regelmatig (noodgedwongen) Belgische kindertelevisie: K2, Kaatje Tralalaatje, Mega Mindy en Helden (dat is dan weer geen straf, ik zwijmel bij Sieg en mijn kleuterdochter bij Nico :) ). En zap regelmatig langs Een en Canvas.

Wat ik me altijd afvraag: de gesproken taal op de Belgische tv klinkt voor ons Nederlanders (voor mij dan toch) vaak als een dialect (goe in plaats van goed bijvoorbeeld). Prachtig, maar als een dialect. Dat heb je hier natuurlijk ook, alleen is dat dan duidelijk dialect en geen ABN, wat je hier (zo'n beetje) de norm is op tv.

Bestaat er in België ook een soort algemeen beschaafd Nederlands/Vlaams, of wordt ieders dialect (als het dat is) in België op tv geaccepteerd? Zo lijkt het voor mij.

En is er verschil tussen geschreven en gesproken taal (dus gij, ge spreken, maar jij, u schrijven)?

Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Boras op 25-09-18 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:50

Ge en gij zijn gewoon toegelaten AN woorden. Megamindy enz is gewoon AN zoals ik het me herinner. Op VRT/ één wordt ook AN gestoken. Op vier en Q wat minder. :D