Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:49

Telpeva schreef:
Ik kan de cover niet vinden heeft iemand een link?

zie hierboven :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-09-18 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:49

Telpeva schreef:

Afbeelding

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:51

Op het moment dat je knie eruit ziet als een bilplooi, ben je voor mij geen goed voorbeeld meer. Blijkbaar is dat zelfacceptatie en zelfliefde. HOE is het zelfliefde als je zodanig groot bent dat je gewrichten kapot gaan, je lever, hart en longen chronisch overbelast zijn en je zo'n grote kans hebt allerlei welvaartsziektes, en daar oke mee bent? Hoe kan je van jezelf houden als je jezelf tegelijkertijd kapot maakt? Dat is hartstikke tegenstrijdig.

Dit is een plussize model.
Afbeelding

Dit is een model met zware obesitas.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:51

Ik vind dit niet meer plus size maar inderdaad gewoon te dik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:52

Rebel_Jits schreef:
Op het moment dat je knie eruit ziet als een bilplooi, ben je voor mij geen goed voorbeeld meer. Blijkbaar is dat zelfacceptatie en zelfliefde. HOE is het zelfliefde als je zodanig groot bent dat je gewrichten kapot gaan, je lever, hart en longen chronisch overbelast zijn en je zo'n grote kans hebt allerlei welvaartsziektes, en daar oke mee bent? Hoe kan je van jezelf houden als je jezelf tegelijkertijd kapot maakt? Dat is hartstikke tegenstrijdig.

Dit is een plussize model.
[ Afbeelding ]

Dit is een model met zware obesitas.
[ Afbeelding ]

Eens. Ik kan de onderste ook echt niet meer mooi vinden maar daar gaat het nu niet om. Dat is smaak. Maar dit kan nooit gezond zijn.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:54

Suzanne F. schreef:
Telpeva schreef:

[ Afbeelding ]

Jeetje, ik schrik hier wel van hoor. Dit is inderdaad gewoon zware obesitas, ook niet zo fijn om naar te kijken := Ik hoef dit niet op de voorpagina van een blad te zien, net zo min als extreem ondergewicht/anorexia. Gewoon een gezond gewicht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:56

Rebel_Jits dat is jouw aanname...ik ken dames met obesitas die echt tevreden met zichzelf zijn
en ook mannen vinden die daar heel erg van houden.

En niet iedereen met obesitas heeft fysiek last en het wil niet zeggen dat ze een ziekte krijgen, al is de kans misschien iets groter.
Feit is dat mensen met gezond gewicht (gezonden levensstijl of niet) ook deze ziektes/klachten kunnen krijgen.
Risico blijf je altijd houden.

Ik zeg maar zo different strokes for different folks :D

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:57

Ik vind het knap en gedurfd dat zij zich (letterlijk) zo bloot durft te geven en zich kwetsbaar opstelt.

Vind dit zelf alleen geen body positivity. In mijn ogen hoort die term meer bij mensen die hun lichaam accepteren welke maat dan ook, maar wel een gezonde levensstijl hebben. En als jij gezond leeft en eet heb je echt niet zoveel overgewicht. Je moet goed voor je lichaam zorgen en dit is een voorbeeld van iemand die niet voor zichzelf zorgt, dit is ongezond. Jammer dat dit in artikels dan gelijk weer wordt bestempeld met 'body positivity' alsof het iets positiefs is dat je zó ongezond bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:59

Tja, je kan zeggen wat je wil...
Deze dame met een maatje meer staat wel super zelfverzekerd op de voorkant!
Ik vind het stoer, ik zou het haar niet nadoen ook al heb ik een 'gewoon' maatje 36.
Vind mezelf verre van perfect.

En verder, te dik zijn is ongezond. Maar dat is roken ook, en drinken, en en en...
Denk niet dat er nu mensen zijn die zeggen kom, laten we ook te dik worden.
Ik ben blij dat dat overdreven dun dunner dunst nu wat meer achterwege gelaten wordt.

Als je blij bent met jezelf, is het helemaal prima en dan maakt het niet uit of je maat 34 of 52 hebt.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:01

Ik vind Tess een prachtige vrouw. Ondanks dat ze veel te zwaar is, ik applaus het feit dat we laten zien dat plus size ook mooi is. Want als je aan dikt denkt, denk je aan lelijk. Veel mensen wel in ieder geval, ik wil meer mensen als Tess in de media.

En als side note, ik heb zelf maat 40 dus val onder de normale norm qua postuur..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:05

Weet je wat ik altijd zo grappig vind aan dit soort onderwerpen. Dat mensen er maar vanuit gaan dat ze super ongezond leeft. Als jullie tess al een tijdje volgen waar ik niet vanuit ga kunnen jullie weten dat ze pcos heeft. En een van de nadelen daar van is dat je van de medicatie dik word.
Het enige waar Tess voor aanspoort is om jezelf te accepteren in elke maat die je hebt.

Ik ben zelf ook dik en ben dit zeker niet voor mijn lol. Ik heb gewoon zware klote medicatie gekregen en ben ruim 30 kilo aangekomen. Maar weetje daar hoor je niemand over. Nee het enige wat je hoort is: eet gezonder, ga sporten, eet minder. Maar als ik nog minder eet val ik om, ik loop bij een diëtist en zelfs die was in shock over wat ik at. Haar exacte woorden waren: dat jij nog kan staan. En ja dat kon ik omdat mijn lichaam gewend is aan de weinige hoeveelheid eten.
Ik vind het top dat iemand die strijd voor bodypositivity op de cover staat. Zij inspireert jonge vrouwen om zichzelf te accepteren in elke maat die ze hebben. Ze zegt niet he blijf lekker dik want dat is leuk. Zij zegt accepteer jezelf zoals je bent en leer van jezelf houden.
En dat is de boodschap die deze prachtige vrouw wil meegeven.

Dat jullie allemaal maar met je oordeel klaar staan baart mij veel meer zorgen. Waarom altijd zo gemeen zijn over dikke mensen inplaats van ze helpen. Inplaats van zo reageren op iemand zou je ook kunnen zeggen he zullen we samen gaan sporten. Of he zullen we een keer samen boodschappen gaan doen. Inplaats van de persoon altijd maar naar de grond te trappen help ze omhoog.
Laatst bijgewerkt door Lau op 06-09-18 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:08

Rebel_jits, dan ook geen ruiters meer op de covers? Hoe is het zelfliefde als je een sport bedrijft waar botbreuken en ook hersenletsel best wel regelmatig voorkomen en een risico zijn?

Ten eerste: een mens is een mens. Het idee dat sommige mensen minder op covers zouden mogen lijkt me al behoorlijk vreemd en onwenselijk.

Ten tweede: we doen allemaal dingen die wel of niet goed voor ons zijn, of in sommige opzichten goed zijn maar in andere opzichten niet. Dat mag ook. Je hebt geen plicht om perfect te zijn. Je leeft uiteindelijk voor jezelf, niet om een plaatje te zijn wat anderen graag willen zien.

Ten derde, weet je wat nog veel ongezonder is dan overgewicht? Sociale uitsluiting, afgewezen worden.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:13

De modellen met standaard maat 34 (en ik begreep uit de recente media berichten dat dit vaak toch echt de absolute bovengrens is voor de modellen agencies, of hun opdrachtgevers) zijn net zo niet gezond.
Obesitas is een ziekte en voor de maatschappij een dure aandoening, maar ondergewicht is dat zeker ook.
Bedenk daarbij dat de maatjes 34 modellen ver-, veruit in de meerderheid zijn en daarmee een bezopen mensbeeld bij de (jonge?) mensheid creëren. Al die mensen die obv een “warped” mensbeeld overspannen raken, depressief, anorexia ontwikkelen etc zijn ook duur voor de maatschappij (en beklagenswaardig omdat ze zeer ongelukkig zijn). Let wel, ik heb het dan dus niet over het handjevol modellen (die kunnen gewoon echt gezond en wel superslank zijn), maar over de “volgelingen” die erdoor beïnvloed worden.
En zolang er maar een enkele obese of plussize model op de voorkant van een modeblad staat, zou ik daarover niet te veel discussiëren.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:15

@lau, precies wat jij zegt. Er word altijd maar vanuit gegaan dat wanneer je dik bent je ook ongezond bent en alleen maar elke dag patat eet ofzo. Terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

Je kan in mijn ogen dik en gezond zijn, en dun en ongezond en natuurlijk andersom en alles daartussen.
Ik denk niet dat je lichaamsgewicht, of je gezondheid invloed zou moeten hebben op de waarde van iemand. Maar dat is helaas wel wat er gebeurd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:19

Tess Holliday vind ik niet mooi, hoeft ook niet op de cover van mij want het is ongezond dik. Ongezond dun hoeft voor mij net zo goed niet.

Ik snap ook niet waarom de extremen opgezocht moeten worden bij dergelijke bladen. Plaats mensen met een gezond BMI, een rolletje, streepje, litteken of deukje hebben we allemaal wel. Mag van mij ook veel minder aan geshopt worden. Maar dit soort overgewicht of flink ondergewicht hoeft niet gepromoot wat mij betreft.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:21

love_mandy schreef:
@lau, precies wat jij zegt. Er word altijd maar vanuit gegaan dat wanneer je dik bent je ook ongezond bent en alleen maar elke dag patat eet ofzo. Terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

Je kan in mijn ogen dik en gezond zijn, en dun en ongezond en natuurlijk andersom en alles daartussen.
Ik denk niet dat je lichaamsgewicht, of je gezondheid invloed zou moeten hebben op de waarde van iemand. Maar dat is helaas wel wat er gebeurd.

Je hebt ook skinny obese, als je erg ongezond leeft gaan je organen zich inkapselen met vet. Dan kan je wel een gezond gewicht hebben maar dan wel met de organen van iemand met zware obesitas. Maar zo zijn er ook mensen met obesitas die super gezond zijn en nooit kwaaltjes hebben. Ze zijn alleen dik maar hebben nergens last van. Het is echt maar net wat je aanleg is en hoe je leeft.

Anoniem

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:31

Ik heb maat 48 en omdat ik lang ben best een normaal postuur. Ja, ik ben dik, dat kan iedereen met een werkend stel ogen heel goed zien en daar draai ik zelf ook niet omheen. Dat komt omdat ik mijn halve leven al verkeerde keuzes maak op het gebied van eten, en eraan is altijd een stuk makkelijker dan eraf. Ik schaam me echter totaal niet voor mijn lichaam. Sterker nog, ik vind mezelf echt prachtig. Natuurlijk heb ik ook dagen dat ik in de spiegel kijk en denk joh, dat buikje, of joh, die bovenbenen, maar je krijgt er bij mij niet in dat mensen met maat 38 nooit op die manier voor de spiegel staan.

De huisarts ziet mij nooit voor kwalen die te maken hebben met mijn gewicht. Ik beweeg meer dan voldoende, houd er een normaal (gezond) eetpatroon op na waarin er genoeg ruimte is voor iets lekkers maar ik zorg dat de basis gezond is. En toch willen mensen, die mij niet kennen en niet weten hoe ik mijn leven lijd, mij vertellen dat ik geen plaats in deze maatschappij verdien omdat ik dik ben. Dat ik meer zou moeten betalen voor mijn zorgverzekering omdat het feit dat ik mijn 'snaaidrang niet onder controle kan krijgen' ervoor zorgt dat ik de zorgkosten voor iedereen omhoog jaag. Mannen vertelden mij letterlijk dat ze altijd al eens seks wouden hebben met een dikkerdje, maar dat ik geen relatiemateriaal was omdat ze niet met me over straat wouden.

Op een gegeven moment komt dat soort zooi je echt de neus uit. Het doet zo ongelofelijk veel met je zelfbeeld als de enige manier waarop jij gerepresenteerd wordt in de media is als de dikke sidekick die leuke grapjes kan maken, of als de enige vrouw die je op de voorpagina van bladen ziet de vrouw is die de hele maatschappij je bijna dwingt om naar op te kijken, maar waarvan je tegelijkertijd weet dat jij er niet zo uit ziet en dat je er ook nooit op een gezonde manier zo uit zou kunnen zien. Dan is dit misschien het opzoeken van een uiterste, maar verdomme wat doet het veel voor vrouwen als ik he.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:34

Heb even snel gelezen. Lees mensen over acceptatie. Over te dunne modellen lees je altijd commentaar. En terecht. Waarom mag dat dan niet over iemand met zwaar overgewicht. Het is net zo ongezond als iemand die te dun is en hoeft wat mij betreft niet geaccepteerd te worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:35

Lau, ik denk niet dat mensen hier bedoelen dat dikke mensen ongezond LEVEN, maar dat zó zwaar zijn, ongeacht de reden erachter nou eenmaal wel ongezond IS.

En tussen die twee dingen zit een weteld van verschil, maar het betekend dus wel dat obesitas in principe niet aangemoedigd hoeft te worden. Net als roken en onveilige seks.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:35

Emmaa_ schreef:
Ik heb maat 48 en omdat ik lang ben best een normaal postuur. Ja, ik ben dik, dat kan iedereen met een werkend stel ogen heel goed zien en daar draai ik zelf ook niet omheen. Dat komt omdat ik mijn halve leven al verkeerde keuzes maak op het gebied van eten, en eraan is altijd een stuk makkelijker dan eraf. Ik schaam me echter totaal niet voor mijn lichaam. Sterker nog, ik vind mezelf echt prachtig. Natuurlijk heb ik ook dagen dat ik in de spiegel kijk en denk joh, dat buikje, of joh, die bovenbenen, maar je krijgt er bij mij niet in dat mensen met maat 38 nooit op die manier voor de spiegel staan.

De huisarts ziet mij nooit voor kwalen die te maken hebben met mijn gewicht. Ik beweeg meer dan voldoende, houd er een normaal (gezond) eetpatroon op na waarin er genoeg ruimte is voor iets lekkers maar ik zorg dat de basis gezond is. En toch willen mensen, die mij niet kennen en niet weten hoe ik mijn leven lijd, mij vertellen dat ik geen plaats in deze maatschappij verdien omdat ik dik ben. Dat ik meer zou moeten betalen voor mijn zorgverzekering omdat het feit dat ik mijn 'snaaidrang niet onder controle kan krijgen' ervoor zorgt dat ik de zorgkosten voor iedereen omhoog jaag. Mannen vertelden mij letterlijk dat ze altijd al eens seks wouden hebben met een dikkerdje, maar dat ik geen relatiemateriaal was omdat ze niet met me over straat wouden.

Op een gegeven moment komt dat soort zooi je echt de neus uit. Het doet zo ongelofelijk veel met je zelfbeeld als de enige manier waarop jij gerepresenteerd wordt in de media is als de dikke sidekick die leuke grapjes kan maken, of als de enige vrouw die je op de voorpagina van bladen ziet de vrouw is die de hele maatschappij je bijna dwingt om naar op te kijken, maar waarvan je tegelijkertijd weet dat jij er niet zo uit ziet en dat je er ook nooit op een gezonde manier zo uit zou kunnen zien. Dan is dit misschien het opzoeken van een uiterste, maar verdomme wat doet het veel voor vrouwen als ik he.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik denk dat jij hier echt precies de spijker op zijn kop slaat voor vrouwen die "te dik" zijn.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:36

Emmaa_ schreef:

Amen. _/-\o_

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:44

Haha, ik ga het ook over me heen krijgen denk ik maar heb ook gewoon snel doorgelezen.

Ik werk als model. Ik ben 19, heb een maat 34 en weeg rond de 52kg en ben juist geen 1m70. En ja, ik ben gezond :) Ik lig mezelf niet uit te hongeren, ik volg geen dieet, maar ik eet wel gezond. Ik eet vooral groenten en af en toe een beetje vlees, en ja, ik sport veel, niet om af te slanken maar omdat ik het leuk vind. Ik ben het met je eens dat veel modellen (Vooral in Londen en Parijs) vaak heel mager zijn, maar dat betekent niet meteen dat ze ongezond zijn, en natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er meiden die niet gezond zijn. Ik kan ook vaak eten wat ik wil zonder er echt veel van bij te komen en val gemakkelijk af. Maar verdien ik dan als GEZOND DUN model commentaar? Nee toch? Ik heb het heus ook wel al over me heen gekregen hoor. Als model moet je ook een gezondheidsverklaring hebben om te kunnen werken in Parijs. De controle daarop is nog niet wat het moet zijn, maar ze zetten wel goede stappen vooruit.

Ik vind plussize modellen echt iets 'goed'. Maar obesitas echt niet. Sorry maar dat is net even erg als iemand met zware anorexia gaan promoten, want JA het is allebei even erg, je kan er allebei dood aan gaan. Er zijn sowieso mensen (vooral plussize dan) die ook gewoon gezond eten maar iets dikker zijn van nature, er zijn ook een heleboel meiden die mager zijn van nature.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:45

Emmaa, niks ten nadele van jou of andere mensen met overgewicht, maar denk je dat je de enige bent die poedersuiker naar haar hoofd krijgt vanwege je figuur?
Denk je dat slanke dennen maat 34 niet zulke opmerkingen krijgen?
Weet je, iedereen heeft 'minpunten' en die zullen vaak benoemd worden door medemensen.
Net zoals rokers, mensen die (te) veel drinken, drugs gebruiken, mensen die graatmager zijn, heel klein zijn of schoonheidsfoutjes hebben...
De keren dat ik uitgescholden werd voor kabouter, 'niet genoeg schoppen onder je hol gehad vroeger?', 'Oh sorry, ik zag je niet, ha-ha-ha...' zijn ook niet op 1 hand te tellen. En ik heb wel 'de perfecte maat 34/36', maar he, ik krijg ook poedersuiker naar mn kop.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:46

Ik vind het wel mooi dat zo'n cover de discussie aanwakkert. Ja, deze dame heeft flink overgewicht maar ik moet zeggen dat ze wel straalt en ook dat ze heel mooi in beeld is gebracht. Feit blijft dat haar gewicht net zo ongezond is als dat van meiden met maatje 32 die nauwelijks eten om dat gewicht (en hun baan) maar te behouden. Hart- en vaatziekten en vruchtbaarheidsproblemen bijvoorbeeld komen in beide groepen veel meer voor dan in bevolkingsgroepen met een 'normaal' BMI.

Maargoed, zo'n blad wil een aantrekkelijk iemand op de cover - het is geen volkskrant magazine. Wat zou een goed alternatief zijn voor de te dunne modellen? Zeg maatje 36-42 (komt dat een beetje overeen tussen een BMI 18-25?) op de cover of juist een afspiegeling van de bevolking - waar tegenwoordig bijna 50% overgewicht heeft? En hoe ver trek je dat door? Niet alleen op gewicht maar ook of afkomst, leeftijd, uiterlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:49

Myrthe3 schreef:
Emmaa, niks ten nadele van jou of andere mensen met overgewicht, maar denk je dat je de enige bent die poedersuiker naar haar hoofd krijgt vanwege je figuur?
Denk je dat slanke dennen maat 34 niet zulke opmerkingen krijgen?
Weet je, iedereen heeft 'minpunten' en die zullen vaak benoemd worden door medemensen.
Net zoals rokers, mensen die (te) veel drinken, drugs gebruiken, mensen die graatmager zijn, heel klein zijn of schoonheidsfoutjes hebben...
De keren dat ik uitgescholden werd voor kabouter, 'niet genoeg schoppen onder je hol gehad vroeger?', 'Oh sorry, ik zag je niet, ha-ha-ha...' zijn ook niet op 1 hand te tellen. En ik heb wel 'de perfecte maat 34/36', maar he, ik krijg ook poedersuiker naar mn kop.

Ik zeg helemaal nergens dat dunne mensen geen oliebol over zich heen krijgen, maar een groot verschil is wel dat dunne mensen zichzelf overal om zich heen gerepresenteerd zien. In zo'n beetje alle media zijn dunne mensen nog steeds het meest prominent aanwezig.