Vagina mag niet meer als woord, moet voorgat worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:37

Volgens mij staat het er gewoon als optie/alternatief voor de personen die zich niet prettig voelen bij daar woord, niet als een soort kruistocht tegen het woord. Synoniemen zijn geen onderdrukking :'). Ad is gewoon aan t opruien :roll: .
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 26-08-18 17:38, in het totaal 3 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:37

Barbet schreef:
Op mijn werk (verpleeghuis) spreekt iedereen: van onderen.
En in de rapportage wordt labia gebruikt, nooit vagina.

Bewoners zelf zeggen ook: van onderen of voorkant
Blijkbaar voelt iedereen zich daar comfortabeler/neutraler bij, om er zo over te praten.
Ik werk al 15 jaar in de zorg, op verschillende plaatsen, en het is overal hetzelfde. :)

Onderkantje, dat zei de tweede kraamverzorgster ook. Wel fijn dat het voor jullie werkt, maar waarom een andere term voor iets wat al een naam heeft?

Als het dan een x aantal jaar de term onderkantje heeft, krijgt het woord onderkantje dan ook een negatieve lading? Zijn we dan weer toe aan een nieuwe term?

Een beetje in de strekking van wat Karuna zegt over gehandicapt, je kunt het een andere naam geven maar dekt het daarmee meer of juist minder de lading?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:41

Maar wat is er vrouwelijk aan het woord vagina? Het is gewoon een hoopje letters bij elkaar dat een je geslachtsorgaan een naam geeft.

Deze mensen vinden penis straks vast te mannelijk. Laten we het vast stamper gaan noemen.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 26-08-18 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:41

Ik heb het over de mensheid in het algemeen, Kyllyen. Knap hoe je mijn woorden verdraaid om jezelf in een slachtoffer positie te zetten.
Volledig onterecht.

Of wou je beweren dat de mensheid an sich géén steeds groter groeiende groep is?
En krankzinnig zijn mensen. Jij, ik, iedereen. Kijk maar eens goed om je heen op de wereld en dan snap je hopelijk wat ik bedoel. Dus já, een algeheel voortplantingsverbod pleit ik voor. ,)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 17:44

Blijnijn dat mag niet dat suggereert naar sex en met een slappe penis kun je niet bepaald stampen :') ik pleit voor onderneus :)) of banketstaaf

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:46

Onderneus _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:48

karuna schreef:
Blijnijn dat mag niet dat suggereert naar sex en met een slappe penis kun je niet bepaald stampen :') ik pleit voor onderneus :)) of banketstaaf

Dat suggereert dan weer dat je ermee kunt ruiken.
Plastuitje ofzo.

Achterlijke discussie dit uberhaupt. Duidelijke benamingen van iets willen veranderen terwijl het ding hetzelfde blijft en dezelfde lading blijft houden.
Staat er straks ook een groep op die pleit voor de wijziging van stoelpoot naar stoelbeen omdat de stoel zich ander ondergewaardeerd voelt?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:48

Dit slaat voor mij echt alles.
Je bent man met bepaalde onderdelen, of je bent vrouw met bepaalde ondelen.

Ook transgenders hebben die of kunnen die krijgen.

Ik heb overigens nog een gat voor mijn voorgat, hoe noem je dat dan? Pre-voorgat?

Of moet het een onderneus-insteek-gat worden?

Kom zeg, dit vind ik weer heel ver gaan.

Mag borsten ook niet meer? Dat worden borstkas-rondingen?
En mannen hebben zeker een onder-ei-zak?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:50

Onderneusinsteekgat _O- ik ga stuk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 17:52

Voor en onderzakjes :))

Ik pleit voor voorgat afsluit velletjes, en baarbuidel. En voorzakjes voeding en voorzakjeshouder
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-08-18 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:53

shiroihebi schreef:
Killyenn schreef:

AKA deze 'safe sex guide' is geschreven als inclusief alternatief voor LGBTQ jongeren die niets hebben aan de hetero, cisgender seksuele voorlichting die ze vanuit school of huis uit krijgen. Het is geschreven met die doelgroep in mind, en om te zorgen dat ook deze kinderen en jonge mensen veilig seks kunnen hebben. De gids geeft aan dat sommige transgender jongeren andere termen gebruiken voor hun genitaliën (dit komt vaak voort uit dysforie). Daaronder valt 'front hole', maar ook andere termen. De gids geeft aan dat dit niet bedoeld is als generieke term, maar enkel in persoonlijke communicatie. De reden dat deze term, náást vagina, ook gebruikt wordt in de gids, is om te zorgen dat iedereen met dit geslachtsdeel toegang heeft tot de belangrijke informatie die er in staat zonder dat ze zich daarbij ongemakkelijk hoeven te voelen.

Dit staat overigens in de eerste paar paragrafen van de website waar dit artikel naar linkt. Nergens wordt er gezegd dat vagina in algemeen gebruik vervangen moet worden voor 'voorgat', noch dat het woord niet meer 'mag'. Misselijkmakend om te zien hoeveel mensen geen enkele moeite doen om feiten te checken, en headfirst ergens in duiken als het hun intolerante agenda maar past.

Ik heb behoorlijk wat transgender personen gesproken, maar ik heb nou niet het idee dat zij zich storen aan woorden zoals penis en vagina. Wat ik wel vaak voorbij zie komen is dat vagina niet gelijk staat aan vrouw zijn. Je kan als transman wel een vagina hebben en een man zijn en als transvrouw geen vagina hebben en toch een vrouw zijn.

Het verschilt per persoon, maar er zijn een hoop trans mannen, vrouwen en non-binaire personen die andere woorden gebruiken voor geslachtsdelen (en een hoop inderdaad ook niet). Het gaat hier trouwens om een Amerikaanse publicatie, wat op onderzoek onder Amerikaanse transgender mensen is gebaseerd voor zo ver ik kan zien. Deze termen zijn dus Engelse termen uit de US, en kunnen niet 1 op 1 vertaald worden zoals hier in het topic wordt gedaan. Nederlandse transgender mensen gebruiken weer hun eigen termen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 17:53

Welke personen? :?

Ja maar alle doordraaf dingen inclusief de zwarte piet discussie komen vanaf amerika en nederland is gaarne bereid er meteen braaf aan mee te doen. Om de reputatie braafste jongetje (o nee jong mensje ) van de wereld te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:55

Ierpier schreef:
En kunnen we nu weer stoppen met een community die het al moeilijk genoeg heeft belachelijk te maken en de grond in te stampen? Killyen laat zien dat het zoals gebruikelijk weer uit zijn verband is gerukt. Live and let live.

Helemaal mee eens.
Het is a. uit zijn verband gerukt en b. één man in de VS die dit heeft gezegd. Waarom dan hier dingen gaan roepen als: 'dat gender gedoe slaat door', en 'ik word doodziek van dat geneuzel'.

Dit gaat toch echt serieus helemaal nergens over...

karuna
Drukke kabouter

Re: Vagina mag niet meer als woord, moet voorgat worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 17:56

De beste man is arts en een met een verdragende reputatie. Niet zomaar piet van de hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:58

karuna schreef:
De beste man is arts en een met een verdragende reputatie. Niet zomaar piet van de hoek.

Het is gewoon een man in de VS. Niets meer en niets minder. Een arts is geen god.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:01

Het moet echt niet gekker worden.
Voorgat? Behalve dan dat een vrouw er niet één heeft. Wordt het dan voorgat A en voorgat B?

Ik kan me heel goed voorstellen dat transseksuelen er moeite mee hebben dat zij nooit een echte vagina zullen hebben en ik vind het dan ook wel iets om bij stil te staan. Maar om het woord 'vagina' dan maar niet meer te mogen gebruiken gaat me een beetje ver. Betekent dit dat ik de mijne dan nooit meer bij zijn (haar?) eigen naam mag noemen?

En arts of niet, het blijft één enkele ziel die ermee aan komt.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:02

Vandaag werd er in de trein nog dames en heren omgeroepen :')

Belachelijk trouwens.
"Het goede nieuws is dat we 'asshole' nog steeds kunnen gebruiken voor de idioot die dit idee heeft bedacht..." :')
Laatst bijgewerkt door Miefje op 26-08-18 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:02

Shadow0 schreef:
karuna schreef:
Shadow, ellende is al die "overdreven" genderneutrale ellende, zet het tussenhaakjes omdat anders mensen zich weer mogelijk gekwestst voelen. Komt vanuit amerika vaak in rap tempo deze kant op waaien -O-

Nee, er wordt hier gebruik gemaakt van kunstmatige ophef om daar frictie over te veroorzaken. Heel onprettig.

MizzMontana schreef:
Het is misschien wel AD nieuws, je kan het sensatiebelust noemen. Maar je kan moeilijk ontkennen dat er niet meer van deze geluiden te horen zijn met genderneutrale wc’s, Hema die de labels jongens en meisjes uit de kleding heeft gehaald, NS die geen dames en heren meer omroept, etc.

Allemaal dingen waar niemand concreet last van heeft, maar die gebruikt worden om verontwaardiging mee op te wekken (en goedkope aandacht.) Het AD speelt daar om een of andere reden trouwens een behoorlijk grote rol in. Dit is kunstmatige verontwaardiging, die iedere keer weer wordt opgehaald gewoon omdat het kan. Heel onoprecht.

Je zou je ook kunnen afvragen wat het doel is van de organisatie die dit voorstel in de eerste plaats heeft gedaan. Ik neem aan dat het de bedoeling was dat dat wel werd opgepikslurfplassert door de media, denk je niet?

Als je als organisatie dit soort absurde voorstellen de wereld in helpt, puur met het doel om kritiek en dus aandacht te creëren, zodat je vervolgens in de slachtofferrol kunt kruipen 'want de maatschappij is zo gemeen tegen omgebouwden', dan is het AD niet degene bij wie het eigenlijke probleem ligt.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:11

Jolien87 schreef:
Het moet echt niet gekker worden.
Voorgat? Behalve dan dat een vrouw er niet één heeft. Wordt het dan voorgat A en voorgat B?

Ik kan me heel goed voorstellen dat transseksuelen er moeite mee hebben dat zij nooit een echte vagina zullen hebben en ik vind het dan ook wel iets om bij stil te staan. Maar om het woord 'vagina' dan maar niet meer te mogen gebruiken gaat me een beetje ver. Betekent dit dat ik de mijne dan nooit meer bij zijn (haar?) eigen naam mag noemen?

En arts of niet, het blijft één enkele ziel die ermee aan komt.

Niemand zegt dat het niet mag, zelf deze publicatie niet. Dit is een specifieke publicatie bedoeld voor LGBTQ jongeren, als seksueel onderwijs voor mensen die niets hebben aan het reguliere seksuele onderwijs omdat dit enkel gericht is op heteroseksuele, cisgender mensen. De mensen die dit hebben samengesteld hebben terecht bevonden dat een hoop transgender mannen niet van het woord 'vagina' houden, en gebruiken daarom, náást vagina, ook andere benamingen in de publicatie. Ze doen dit ook voor andere geslachtsdelen, en hebben besloten dit zo te doen zodat iedereen ongeacht hun achtergrond gebruik kan maken van de informatie zonder ongemak. Je wordt voor de gek gehouden door het AD, die misbruik maken van de bereidheid van de gemiddelde Nederlander om hun op hun woord te geloven over onderwerpen waar ze niets van weten.

Als iets te gek voor woorden klinkt, dan is het dat soms ook. Verder onderzoek is dan de beste manier om er achter te komen wat er echt aan de hand is.

oomens schreef:
Je zou je ook kunnen afvragen wat het doel is van de organisatie die dit voorstel in de eerste plaats heeft gedaan. Ik neem aan dat het de bedoeling was dat dat wel werd opgepikslurfplassert door de media, denk je niet?

Als je als organisatie dit soort absurde voorstellen de wereld in helpt, puur met het doel om kritiek en dus aandacht te creëren, zodat je vervolgens in de slachtofferrol kunt kruipen 'want de maatschappij is zo gemeen tegen omgebouwden', dan is het AD niet degene bij wie het eigenlijke probleem ligt.

Er is geen organisatie, er is geen voorstel, er is enkel een website bedoeld voor LGBTQ jongeren om betere seksuele voorlichting te krijgen. Nogmaals, je wordt voor de gek gehouden door het AD. Om daar dan ook nog eens totaal uit het niets een soort compplottheorie over te bedenken gaat wel erg ver?
'Omgebouwde' is trouwens een heel naar woord.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:13

Waarom maken we hier een community belachelijk? Mijn persoonlijke commentaai is daar juist helemaal niet op gericht.

Het maakt mij niet uit of je man of vrouw bent, of was, of in het verkeerde lichaam geboren bent.

Zo heten die onderdelen gewoon. Ik vind sommige woorden ook storend, dat wil niet zeggen dat niemand dat meer zou mogen zeggen (even cru en over de zelfde kam scherend gezegd).

Zeker als je operaties hebt gehad- waarom zou je het beestje niet bij zijn naam noemen? Juist dan lijkt me dat je trots mag zijn een vagina of penis te hebben.

Als je Jantje heet, ga ik je toch ook niet Robin noemen omdat dat genderneutraal is?

Ik ben blij te horen dat het ADR verhaal niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:20

oomens schreef:
Shadow0 schreef:

Nee, er wordt hier gebruik gemaakt van kunstmatige ophef om daar frictie over te veroorzaken. Heel onprettig.

Allemaal dingen waar niemand concreet last van heeft, maar die gebruikt worden om verontwaardiging mee op te wekken (en goedkope aandacht.) Het AD speelt daar om een of andere reden trouwens een behoorlijk grote rol in. Dit is kunstmatige verontwaardiging, die iedere keer weer wordt opgehaald gewoon omdat het kan. Heel onoprecht.

Wie kruipt er volgens jou in de slachtofferrol dan? Volgens mij vooral de mensen die hier roepen dat ze '"niets meer mogen zeggen, omdat 'hun' zich gekwetst voelen, het moet toch niet gekker worden, en de NS roept ook al geen dames en heren meer om ;( ". :(:) .

Omdat iemand in de VS iets heeft gezegd :roll:

Mars

Re: Vagina mag niet meer als woord, moet voorgat worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:44

Dat hele genderneutraal verhaal is wat mij betreft volkomen belachelijk. Je bent man of je bent vrouw, meer smaken zijn er niet. In hoeverre je je met het één of t ander identificeert is een privé aangelegenheid, daar hoeft de rest van de maatschappij zich niet op aan te passen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:47

Ierpier schreef:
Volgens mij staat het er gewoon als optie/alternatief voor de personen die zich niet prettig voelen bij daar woord, niet als een soort kruistocht tegen het woord. Synoniemen zijn geen onderdrukking :').

khirshanta schreef:
Zo heten die onderdelen gewoon. Ik vind sommige woorden ook storend, dat wil niet zeggen dat niemand dat meer zou mogen zeggen (even cru en over de zelfde kam scherend gezegd).

Zeker als je operaties hebt gehad- waarom zou je het beestje niet bij zijn naam noemen? Juist dan lijkt me dat je trots mag zijn een vagina of penis te hebben.

Dit dus.
Transgender of niet, het is en blijft een vagina/ penis.

En voorgat? Wat voor opleiding heeft deze man gevolgd? Ik heb toch echt eerst een plasgaatje, dan mn vagina en als laatste mn anus.

Mars schreef:
Dat hele genderneutraal verhaal is wat mij betreft volkomen belachelijk. Je bent man of je bent vrouw, meer smaken zijn er niet. In hoeverre je je met het één of t ander identificeert is een privé aangelegenheid, daar hoeft de rest van de maatschappij zich niet op aan te passen.

Juist door dit soort negatieve aandacht krijg ik er antipathie tegen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:48

Citaat:
The good news is that “asshole” will still be used for the idiot who came up with this...

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:49

Gut zeg, is het weer komkommertijd?