Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Barbet schreef:Op mijn werk (verpleeghuis) spreekt iedereen: van onderen.
En in de rapportage wordt labia gebruikt, nooit vagina.
Bewoners zelf zeggen ook: van onderen of voorkant
Blijkbaar voelt iedereen zich daar comfortabeler/neutraler bij, om er zo over te praten.
Ik werk al 15 jaar in de zorg, op verschillende plaatsen, en het is overal hetzelfde.
karuna schreef:Blijnijn dat mag niet dat suggereert naar sex en met een slappe penis kun je niet bepaald stampenik pleit voor onderneus
of banketstaaf
shiroihebi schreef:Killyenn schreef:
AKA deze 'safe sex guide' is geschreven als inclusief alternatief voor LGBTQ jongeren die niets hebben aan de hetero, cisgender seksuele voorlichting die ze vanuit school of huis uit krijgen. Het is geschreven met die doelgroep in mind, en om te zorgen dat ook deze kinderen en jonge mensen veilig seks kunnen hebben. De gids geeft aan dat sommige transgender jongeren andere termen gebruiken voor hun genitaliën (dit komt vaak voort uit dysforie). Daaronder valt 'front hole', maar ook andere termen. De gids geeft aan dat dit niet bedoeld is als generieke term, maar enkel in persoonlijke communicatie. De reden dat deze term, náást vagina, ook gebruikt wordt in de gids, is om te zorgen dat iedereen met dit geslachtsdeel toegang heeft tot de belangrijke informatie die er in staat zonder dat ze zich daarbij ongemakkelijk hoeven te voelen.
Dit staat overigens in de eerste paar paragrafen van de website waar dit artikel naar linkt. Nergens wordt er gezegd dat vagina in algemeen gebruik vervangen moet worden voor 'voorgat', noch dat het woord niet meer 'mag'. Misselijkmakend om te zien hoeveel mensen geen enkele moeite doen om feiten te checken, en headfirst ergens in duiken als het hun intolerante agenda maar past.
Ik heb behoorlijk wat transgender personen gesproken, maar ik heb nou niet het idee dat zij zich storen aan woorden zoals penis en vagina. Wat ik wel vaak voorbij zie komen is dat vagina niet gelijk staat aan vrouw zijn. Je kan als transman wel een vagina hebben en een man zijn en als transvrouw geen vagina hebben en toch een vrouw zijn.
Ierpier schreef:En kunnen we nu weer stoppen met een community die het al moeilijk genoeg heeft belachelijk te maken en de grond in te stampen? Killyen laat zien dat het zoals gebruikelijk weer uit zijn verband is gerukt. Live and let live.
Shadow0 schreef:karuna schreef:Shadow, ellende is al die "overdreven" genderneutrale ellende, zet het tussenhaakjes omdat anders mensen zich weer mogelijk gekwestst voelen. Komt vanuit amerika vaak in rap tempo deze kant op waaien
Nee, er wordt hier gebruik gemaakt van kunstmatige ophef om daar frictie over te veroorzaken. Heel onprettig.MizzMontana schreef:Het is misschien wel AD nieuws, je kan het sensatiebelust noemen. Maar je kan moeilijk ontkennen dat er niet meer van deze geluiden te horen zijn met genderneutrale wc’s, Hema die de labels jongens en meisjes uit de kleding heeft gehaald, NS die geen dames en heren meer omroept, etc.
Allemaal dingen waar niemand concreet last van heeft, maar die gebruikt worden om verontwaardiging mee op te wekken (en goedkope aandacht.) Het AD speelt daar om een of andere reden trouwens een behoorlijk grote rol in. Dit is kunstmatige verontwaardiging, die iedere keer weer wordt opgehaald gewoon omdat het kan. Heel onoprecht.
Jolien87 schreef:Het moet echt niet gekker worden.
Voorgat? Behalve dan dat een vrouw er niet één heeft. Wordt het dan voorgat A en voorgat B?
Ik kan me heel goed voorstellen dat transseksuelen er moeite mee hebben dat zij nooit een echte vagina zullen hebben en ik vind het dan ook wel iets om bij stil te staan. Maar om het woord 'vagina' dan maar niet meer te mogen gebruiken gaat me een beetje ver. Betekent dit dat ik de mijne dan nooit meer bij zijn (haar?) eigen naam mag noemen?
En arts of niet, het blijft één enkele ziel die ermee aan komt.
oomens schreef:Je zou je ook kunnen afvragen wat het doel is van de organisatie die dit voorstel in de eerste plaats heeft gedaan. Ik neem aan dat het de bedoeling was dat dat wel werd opgepikslurfplassert door de media, denk je niet?
Als je als organisatie dit soort absurde voorstellen de wereld in helpt, puur met het doel om kritiek en dus aandacht te creëren, zodat je vervolgens in de slachtofferrol kunt kruipen 'want de maatschappij is zo gemeen tegen omgebouwden', dan is het AD niet degene bij wie het eigenlijke probleem ligt.
oomens schreef:Shadow0 schreef:
Nee, er wordt hier gebruik gemaakt van kunstmatige ophef om daar frictie over te veroorzaken. Heel onprettig.
Allemaal dingen waar niemand concreet last van heeft, maar die gebruikt worden om verontwaardiging mee op te wekken (en goedkope aandacht.) Het AD speelt daar om een of andere reden trouwens een behoorlijk grote rol in. Dit is kunstmatige verontwaardiging, die iedere keer weer wordt opgehaald gewoon omdat het kan. Heel onoprecht.
Je zou je ook kunnen afvragen wat het doel is van de organisatie die dit voorstel in de eerste plaats heeft gedaan. Ik neem aan dat het de bedoeling was dat dat wel werd opgepikslurfplassert door de media, denk je niet?
Als je als organisatie dit soort absurde voorstellen de wereld in helpt, puur met het doel om kritiek en dus aandacht te creëren, zodat je vervolgens in de slachtofferrol kunt kruipen 'want de maatschappij is zo gemeen tegen omgebouwden', dan is het AD niet degene bij wie het eigenlijke probleem ligt.
Ierpier schreef:Volgens mij staat het er gewoon als optie/alternatief voor de personen die zich niet prettig voelen bij daar woord, niet als een soort kruistocht tegen het woord. Synoniemen zijn geen onderdrukking.
khirshanta schreef:Zo heten die onderdelen gewoon. Ik vind sommige woorden ook storend, dat wil niet zeggen dat niemand dat meer zou mogen zeggen (even cru en over de zelfde kam scherend gezegd).
Zeker als je operaties hebt gehad- waarom zou je het beestje niet bij zijn naam noemen? Juist dan lijkt me dat je trots mag zijn een vagina of penis te hebben.
Mars schreef:Dat hele genderneutraal verhaal is wat mij betreft volkomen belachelijk. Je bent man of je bent vrouw, meer smaken zijn er niet. In hoeverre je je met het één of t ander identificeert is een privé aangelegenheid, daar hoeft de rest van de maatschappij zich niet op aan te passen.