Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:56

Schuur_ schreef:
Simpel toch? En tja, we mogen het niet zeggen maar tijd heeft ze zat als ze toch thuis zit.

Dat maakt je toch geen speelbal voor elk willekeurig slecht plan van de politiek? Nou ja, in werkelijkheid dus wel, maar waar gaat het dan om? Kunnen bewijzen dat je als machthebber de ander door allemaal hoepels kunt laten springen?

Citaat:
@Ineke2: Mevrouw heeft toch gewoon de pech dat zij onder die regeling valt? Moet deze dan compleet genegeerd worden omdat er af en toe iemand bij zit die een aanvullende bijstand heeft die niet meer aan het werk kan? Je kan toch niet voor iedereen uitzonderingen maken?

Misschien deugt de regel in het geheel niet.
Misschien moet er inderdaad genoeg ruimte zijn voor flexibiliteit. Misschien moeten we iets meer oog hebben voor mensen en iets minder voor starre systemen. (Want uit starre systemen die geen oog meer hebben voor mensen komt zelden iets goeds voort.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:00

@schuur: de gemeente heeft van iedereen die een uitkering krijgt een dossier. Het is heel simpel om die goed te bekijken en op basis daarvan te beslissen dat die persoon een uitzondering is. Ze krijgt geen bijstand, ze krijgt WAO en omdat dat niet voldoende is om van te leven een aanvullende uitkering die ze dan weer bijstand noemen. Dit omdat ze niet kan werken en wel voldoende geld moet hebben om van te kunnen leven.

Dat is wel een groot verschil met geen baan hebben en wel kans op de arbeidsmarkt.

Natuurlijk vind ik dat laag geletterenden een kans moeten krijgen om dit te verbeteren, maar dat kan ook op een andere manier als domweg iedereen een brief te sturen ( hoe gaan die mensen dat lezen dan trouwens :+ ) en eisen om diploma’s.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:00

Wat ben ik blij dat ik niet bij de gemeente / overheid werk. Ze kunnen het echt nooit goed doen. Als alleen allochtonen deze brief zouden krijgen, dan is dat weer discriminatie. Als iedereen het krijgt is het ook niet goed, want ja aan de naam Ingrid kan je toch prima zien dat ze de taal machtig is *kuch*. Aan de ene kant mogen belastingcenten niet verspild worden, maar deze relatief goedkope manier om te controleren wie wel of niet aan de taaleis voldoet is ook weer niet goed. Nee, dan moeten er maar ambtenaren hele dagen gesprekken met mensen hebben om zo te polsen of iemand de taal machtig is. Dan krijgen we natuurlijk weer dat iemand een keer van mening is geen eerlijk oordeel te hebben gekregen, dus moet er eigenlijk wel altijd een tweede persoon bij aanwezig zijn zodat het eerlijker is. Dat kost pas een hoop geld in vergelijking met een standaard brief eruit doen en vervolgens van iedereen een documentje terug krijgen, even controleren en klaar is klara.

Natuurlijk zijn deze gegevens heus wel ergens terug te speuren zodat mensen die thuis zitten niks hoeven te doen. Echter kan ik me best voorstellen dat deze gegevens overal en nergens staan. De tijden zijn zo veranderd. Databases worden aangemaakt of omgegooid om met nieuwe dingen om te kunnen gaan, instanties komen en verdwijnen. Dan kan het echt serieus best lastig zijn om van iedereen te achterhalen of hij / zij aan de taaleis voldoet. Gegeven de nieuwe privacy wetten kan ik me zelfs voorstellen dat ze sommige dingen niet mogen opvragen. Dan is het toch makkelijker (en goedkoper) om iedereen te vragen om een bewijs. Een suggestie daarvoor is een groep 8 rapport, maar ik weet zeker dat er ook andere documenten ingediend kunnen worden als deze niet meer te achterhalen valt. En als dat niet duidelijk genoeg in de brief stond / niet kunnen, dan is dat in mijn mening wel stom.

Ik snap best dat het vervelend is als je nog 1 jaartje moet bedelen (Ingrid's woorden) en je nog allerlei dingen moet gaan opzoeken en indienen. Er zijn wel meer dingen in het leven vervelend. Als er nou op deze manier al maar 100 mensen gevonden kunnen worden die niet aan de taaleis voldoen, geholpen kunnen worden met verplichte lessen en daardoor toch weer contacten krijgen en wellicht een baan, dan is dat toch al mooi meegenomen?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:01

Opzich doet dat zij niet aan het werk kan er niets toe. Voor mensen in de bijstand geldt natuurlijk ook dr tegenprestatie (participeren door bijv. vrijwilligerswerk). En om te kunnen participeren is een goede taalbeheersing waardevol.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:02

Het is ook niet gauw goed.
Als er zomaar met gekd gesmeten wordt voor iedereen die het maar aanvraagt staat een deel op de achterste poten en nu er wat eisen eindelijk nageleefd worden is het ook weer niet goed.

Versimpelen van bewijs is prima, maar de controle is blijvend heel belangrijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:04

Ik vind de taaleis helemaal geen slecht iets. Meest simpele manier om dat te bewijzen is het opsturen van een kopie van een diploma of overgangsrapport.

Ik ben erg benieuwd hoe het tot nu toe verlopen is. Heeft mevrouw netjes gebeld, de situatie uitgelegd (geen rapport van die klas en diploma kwijt) en gevraagd hoe zij het anders aan kan tonen/hoe ze dit op kunnen lossen?
Of is mevrouw gepikeerd, zet ze haar hakken in het zand en deelt ze boos mee dat ze dat allemaal niet heeft en dus niets kan aantonen en wilt ze verder nergens aan mee werken?

Ik vind dat wel twee verschillende dingen. Het lijkt mij dat als je je diploma kwijt bent, maar je de Nederlandse taal wel goed machtig bent, je dit prima op een andere manier kan aantonen.
Ik ben dus erg benieuwd naar het verhaal van de andere partij.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-08-18 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:04

Ineke2 schreef:
@schuur: de gemeente heeft van iedereen die een uitkering krijgt een dossier. Het is heel simpel om die goed te bekijken en op basis daarvan te beslissen dat die persoon een uitzondering is. Ze krijgt geen bijstand, ze krijgt WAO en omdat dat niet voldoende is om van te leven een aanvullende uitkering die ze dan weer bijstand noemen. Dit omdat ze niet kan werken en wel voldoende geld moet hebben om van te kunnen leven.

Dat is wel een groot verschil met geen baan hebben en wel kans op de arbeidsmarkt.

Natuurlijk vind ik dat laag geletterenden een kans moeten krijgen om dit te verbeteren, maar dat kan ook op een andere manier als domweg iedereen een brief te sturen ( hoe gaan die mensen dat lezen dan trouwens :+ ) en eisen om diploma’s.

Deze mevr. krijgt wel degelijk een bijstandsuitkering anders had zij niet met de Taaleis te doen gehad. De WAO wordt aangevuld met bijstand van de gemeente tot aan bijstandsniveau = Participatiewet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:07

Sourire schreef:
Ineke2 schreef:

Deze mevr. krijgt wel degelijk een bijstandsuitkering anders had zij niet met de Taaleis te doen gehad. De WAO wordt aangevuld met bijstand van de gemeente tot aan bijstandsniveau = Participatiewet.

Zucht dat zeg ik toch ook? Aanvullende bijstand. Maar juist daarom is toch in haar dossier terug te vinden waarom en hoe etc... en is dit toch een onnodige eis in haar situatie. Tenminste naar mijn mening dan.

Sourire

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:10

Je zegt letterlijk: "Ze krijgt geen bijstand".

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:12

Behandelt men iedereen gelijk is het weer niet goed.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:13

karuna schreef:
Ja maar sourire. Voor jou is het dus volstrekt logisch dat je als geboren en getogen nederlander moet gaan bewijzen dat je je in je eigen land verstaanbaar kan maken? Dat je documenten die je niet meer hebt moet overleggen? Dat je dus nog verder vernederd wordt door de overheid omdat regels regels zijn en we de "enorme stroom" niet nederlands sprekende mensen (die gewoon geregistreerd staan en terug te vinden) onder controle willen houden.

Dat is voor mij hetzelfde als iedereen krijgt een boete voor te snel rijden die hij moet betalen want een paar mensen rijden te hard.

Maar jou uitleg van de wet is een andere als dat de uwv mij heeft uitgelegd twee jaar geleden. Ik ben en blijf wao er heb niks met bijstand te maken. Het geld dat ik dadelijk krijg is geen bijstand maar een aanvulling van mijn wao.

Ik heb twee jaar kleuterschool gehad en 6 jaar lagere school. Samen dus 8 jaar en tijd geleden is kleuterschool groep 1 en 2 geworden, en hihi digid is van ver ver ver na die tijd :')

Wat een rare vergelijking maak jij. Mevrouw krijgt geen boete? Mevrouw moet gewoon aantonen dat ze aan de eisen voldoet.
Om in jou vergelijking te blijven: iedereen die aanspraak wil maken op deze auto moet iig kunnen aantonen dat hij een rijbewijs heeft, ongeacht zijn afkomst, verleden aan boetes of wat dan ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:14

Sourire schreef:
Je zegt letterlijk: "Ze krijgt geen bijstand".

Ja met de verdere uitleg erbij :7

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:16

Ineke2 schreef:

Mevrouw krijgt wel bijstand, anders was dit hele circus (dat ze er deels zelf van heeft gemaakt) niet van toepassing. Haar WAO is te laag dus krijgt ze extra geld uit de bijstand. En voor dat extra geld zijn er bepaalde eisen.

Shadow: ik begrijp wat je bedoelt te zeggen op mijn opmerking dat mevrouw tijd genoeg heeft maar het was niet bedoelt met de insteek dat omdat ze tijd genoeg heeft, ze een kunstjeshond moet worden die door hoepels springt op commando maar meer dat ze best de mogelijkheid heeft om deze zaak snel op te lossen door de test af te lossen. Het zijn aannames maar ik proef in het hele artikel weerstand en ongenoegen en ik heb altijd geleerd dat je andere mensen als een spiegel moet bekijken. Als jij je hakken in het zand zet en protesteert kan je moeilijk verwachten dat de andere gewillig buigt. Terwijl als jij constructief aan een oplossing wilt meewerken er vaak veel meer mogelijk is dan eerst gedacht.

Het is een algemene brief die naar iedereen verstuurd is. Dat zij toevallig 53 jaar geleden haar groep 8 diploma heeft gehaald is gewoon zo. Maar er zijn er ook genoeg die die brief hebben gekregen die 5 jaar geleden hun 'middelbare school' hebben afgerond, dan is de eis niet zo bizar.

Stel je voor dat de gemeentes alle zaken stuk voor stuk moeten bekijken en beoordelen of ze wel of niet moeten voldoen aan de taaleis omdat er iemand meent dat omdat hun naam Nederlands klinkt en ze bij de NS hebben gewerkt wel goed genoeg is. Hoelang zal het duren eer er daar protest op is? Laat staan de dreigementen die daaruit voort gaan komen of de schandalen van vriendjespolitiek of omkoping.

Gelijke monniken, gelijke kappen en ja, in deze situatie lijkt het wat krom als je puur en alleen op dit geval toespitst maar in het groter geheel volstrekt logisch. Over de uitvoering ga ik me niet uitspreken, daar vind ik dat er best wat aangesleuteld kan worden

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:19

M.i. is er in de selectie van aan te schrijven mensen iets verkeerd gegaan. Zicht op werk 》 brief, geen zicht op werk (want afgekeurd, WAO met aanvullende uitkering) 》 geen brief. En het is heel erg slecht gesteld met de databases van onze uitkeringsinstanties als ze die info er niet uit kunnen krijgen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:24

Kaka schreef:
M.i. is er in de selectie van aan te schrijven mensen iets verkeerd gegaan. Zicht op werk 》 brief, geen zicht op werk (want afgekeurd, WAO met aanvullende uitkering) 》 geen brief. En het is heel erg slecht gesteld met de databases van onze uitkeringsinstanties als ze die info er niet uit kunnen krijgen.

Nee. Taaleis geldt voor iedereen. Zo uit mijn hoofd ben je niet vrijgesteld van de taaleis als je vrijgesteld bent van de arbeidsverplichtingen (en er is niet eens duidelijk over of deze mevr. daarvan is vrijgesteld). Simpelweg omdat niet kunnen werken niet per se ook betekent dat je niet kan participeren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:36

Alleen bestaan er geen gelijke monniken, dus iedereen gelijk behandelen is niet juist. Het ligt er maar aan aan welke kant je staat of je het als pesten ervaart of als een goede poging om misbruik van regels te voorkomen. Door de verregaande bureaucratie is het al een tijdje onmogelijk om aan alle regels te voldoen. Geregeld is het zo dat die regels elkaar tegenspreken. Hoe gezagsgetrouw je ook bent, soms is het werkelijk onmogelijk om aan alle opgelegde regels te voldoen. En inderdaad zoals eerder gezegd, maakt het je klein, afhankelijk en onzeker. Op ieder moment kan er "zomaar" weer een voorwaarde zijn en moet het je maar lukken om dat aan te tonen. En ja, als je aan de goede kant staat, vind je dat gerechtvaardigd. Sta je aan de afhankelijke kant, dan voelt dat als gesol. Die tweedeling in de maatschappij wordt daardoor zeer versterkt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:40

Het is ook de toon die de muziek maakt...ik zou ook gaan steigeren als ik zo'n brief zou krijgen, terwijl ik het idee dat mensen de nederlandse taal machtig moeten zijn wel goed vind…

alleen...help mensen dan, ipv ze zich nog waardelozer te laten voelen. Er zijn zoveel laaggeletterden in ons land. Veel daarvan willen echt wel, maar schamen zich kapot...door zo'n brief worden ze enkel nog meer buitenspel gezet.

Als men nou eens in mensen investeert, ipv eisen stellen en afstraffen als ze daar niet aan voldoen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:22

IHN schreef:
Het is ook de toon die de muziek maakt...ik zou ook gaan steigeren als ik zo'n brief zou krijgen, terwijl ik het idee dat mensen de nederlandse taal machtig moeten zijn wel goed vind…

alleen...help mensen dan, ipv ze zich nog waardelozer te laten voelen. Er zijn zoveel laaggeletterden in ons land. Veel daarvan willen echt wel, maar schamen zich kapot...door zo'n brief worden ze enkel nog meer buitenspel gezet.

Als men nou eens in mensen investeert, ipv eisen stellen en afstraffen als ze daar niet aan voldoen.

Maar dit is toch juist wat ze doen, mensen helpen? Via een test, diploma of document moet aangetoond worden of iemand de taal machtig is. Is dat niet het geval, krijgen ze taallessen. Is het wel het geval, helemaal mooi.

We leven (gelukkig) in een verzorgingsstaat, maar dat hoeft niet te betekenen dat er geen voorwaarden zitten aan het ontvangen van de voorzieningen die de Staat biedt. Het is nu eenmaal veel duurder om in elk apart dossier te duiken en op basis daarvan een afweging te maken of iemand wel of geen document moet inleveren, dan om iedereen een brief te sturen. Ik zie niet in hoe je je daarvoor (het ontvangen van een brief) zou moeten schamen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:35

En dan ook nog een op die persoon afgestemde brief op te stellen waardoor die zich niet geschoffeerd kan voelen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:40

Wat bijzonder idioot is natuurlijk, is dat iemand van 65, in de WAO (met bijstandsaanvulling), nog maximaal een jaar voor ze in de AOW stapt ('met pensioen gaat') geacht wordt nog 'in de maatschappij te participeren' - lees, naar ik aanneem, 'geacht wordt te werken'.

Ze is 65, en (deels) arbeidsongeschikt: welke werkgever gaat deze mevrouw in hemelsnaam in dienst nemen, voor max 1 jaar? Een overheid die dat denkt, is toch van het padje af?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-08-18 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:40

Tja, leuk die taaleis.
Maarre bij mij in de Gemeente kunnen mensen die in de Bijstand zitten hun VCA halen(basis) ze kunnen de toets ook in het Arabisch maken. Motivatie is dat ze met dit papiertje meer kans hebben op een baan. Sla mij maar dood 8)7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:46

karuna schreef:
Ja maar sourire. Voor jou is het dus volstrekt logisch dat je als geboren en getogen nederlander moet gaan bewijzen dat je je in je eigen land verstaanbaar kan maken? Dat je documenten die je niet meer hebt moet overleggen? Dat je dus nog verder vernederd wordt door de overheid omdat regels regels zijn en we de "enorme stroom" niet nederlands sprekende mensen (die gewoon geregistreerd staan en terug te vinden) onder controle willen houden.

Dat is voor mij hetzelfde als iedereen krijgt een boete voor te snel rijden die hij moet betalen want een paar mensen rijden te hard.

Maar jou uitleg van de wet is een andere als dat de uwv mij heeft uitgelegd twee jaar geleden. Ik ben en blijf wao er heb niks met bijstand te maken. Het geld dat ik dadelijk krijg is geen bijstand maar een aanvulling van mijn wao.

Ik heb twee jaar kleuterschool gehad en 6 jaar lagere school. Samen dus 8 jaar en tijd geleden is kleuterschool groep 1 en 2 geworden, en hihi digid is van ver ver ver na die tijd :')

Een correcte vergelijking zou zijn dat iedereen een rijbewijs moet hebben om te mogen auto rijden op de openbare weg maar dat deze mevrouw verongelijkt is dat ze dat moet kunnen tonen. :)

Het lijkt me dat je rapporten gewoon nog kan op vragen bij de school waar je geweest bent en dat je ook een recenter diploma mag tonen als bewijs. :+ Voor werk moeten wij hier zo vaak kunnen aantonen dat we bepaalde graden gehaald hebben (om maar niet te zeggen: altijd.) en als de zorgkast dat vraagt is het ineens een grote ramp?

In België doen ze ook over heel veel belachelijk moeilijk maar met zo'n brief zou ik nu niet echt een probleem hebben. Gewoon rapport opvragen, opsturen en niet zo zeuren. Dat had haar minder energie gekost dan wat ze nu aan het doen is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:52

Ayasha schreef:
Het lijkt me dat je rapporten gewoon nog kan op vragen bij de school waar je geweest bent en dat je ook een recenter diploma mag tonen als bewijs. :+ Voor werk moeten wij hier zo vaak kunnen aantonen dat we bepaalde graden gehaald hebben (om maar niet te zeggen: altijd.) en als de zorgkast dat vraagt is het ineens een grote ramp?

De mevrouw is 65, is dus 53 jaar geleden van de lagere school en 49 jaar geleden van de middelbare school afgekomen. Nee, die scholen bestaan waarschijnlijk al lang niet meer en hebben in ieder geval geen archief meer dat zo lang teruggaat.

Wie wel het archief heeft: het UWV, die hebben namelijk de WAO- uitkering toegekend. En omdat dat gaat op basis van de arbeidsgegevens weten ze vrij nauwkeurig wat het opleidingsniveau van deze mevrouw is. Het is dus flauwekul om nu, 15 jaar na dato, dat nog een keer bij haar op te vragen... UWV kan zich de moeite besparen van al die brieven, en het verwerken van de antwoorden daarop, door eerst even naar die WAO-gegevens te kijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 12:53

School waar ik op geweest ben bestaat niet eens meer. Opgeheven wegens te weinig leerlingen in het dorp :+ leuk voor jonkies niet realistisch voor ouderen boven de pakweg 40 :')

Prr dat bedoel ik dus. Zoveel info hebben ze al over je. Alleen conceptie datum nog niet. Verder moet je voor welke uitkering dan ook zo met de billen bloot dat ze alle info al kant en klaar hebben liggen
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-08-18 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:55

Dat kan, maar dat doen ze niet, en als je afhankelijk bent van ze, dan ga je of in discussie/overleg met hen zelf, of je doet gewoon wat ze vragen, maar het nieuws opzoeken heeft gewoon nul zin en is pure aandachttrekkerij. :)
Sla een stap over en ga rechtstreeks in gesprek met het UWV in plaats van dit gestampvoet. :)
Diploma's houd je toch zelf ook bij? Ik veronderstel dat die relevant aan haar werk ook zullen voldoen om het te bewijzen. Ik kan me echt niet voorstellen dat je die niet bij houdt (en dit bij een chaoot eerste klas.). Dus stuur gewoon een kopie op en klaar.