Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:32

Indestal schreef:
Mesjogge :+

...hmm: met gevoel voor understatement: dit is niet wat je zou willen.

Citaat:
Ik vind dat triest, maar die kleuters kunnen invloedrijke ouders hebben...

Wat mij betreft ben je als mens het waard om bij gevaar beschermd te worden.
Of je 3 maanden bent, 3 jaar, 30 jaar of 93.

Citaat:
overigens ook triest dat de kleuters in Israel liedjes geleerd wordt om op speelse manier voor een bomexplosie samen zonder angst weg te duiken?

...dat is goed omgaan met een rottige situatie.

De meeste Israëlische kinderen hebben toegang tot een schuilkelder - voor de bevolking van Gaza geldt dat maar 2% van de Gazanen een schuilkelder heeft. |(

(Voor mijn geestesoog duikt het beeld van de loopgraven op. Hoog tijd dat de Volkerenbond, inmiddels de Verenigde Naties de verschillende politici bij de oren grijpt en dwingt tot een oplossing...)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:14

Indestal schreef:
Mmmm ja, maar dan zal de oorlog om andere redenen zijn, mooie complottheorien kun je daar op los gooien.

Ik vind dat triest, maar die kleuters kunnen invloedrijke ouders hebben....overigens ook triest dat de kleuters in Israel liedjes geleerd wordt om op speelse manier voor een bomexplosie samen zonder angst weg te duiken?

Het gaat hier om een ‘gewone’ Joodse basisschool.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:32

Fenrir schreef:
Indestal schreef:
Mmmm ja, maar dan zal de oorlog om andere redenen zijn, mooie complottheorien kun je daar op los gooien.

Ik vind dat triest, maar die kleuters kunnen invloedrijke ouders hebben....overigens ook triest dat de kleuters in Israel liedjes geleerd wordt om op speelse manier voor een bomexplosie samen zonder angst weg te duiken?

Het gaat hier om een ‘gewone’ Joodse basisschool.

Ik vind het nogal kortzichtig te denken dat mensen voor hun plezier politie en KM voor de deur hebben...
En dat de Nederlandse staat daaraan meebetaald (dat kost nogal wat geld namelijk dat door de overheid betaald moet worden) zonder dat daar gegronde aanleiding voor is.
Dat gebeurd echt niet omdat mensen 'iets denken'.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:48

Dat zeg ik ook nergens.

Bewaking voor de deur van een synagoge tijdens een dienst kan ik nog inkomen. Vind jij gewapende bewaking mee op een klassenuitje niet wat ver gaan?
Dat heeft niks met kortzichtig te maken.

Overigens betalen ze daar ook deels zelf voor. Hier had de gemeenschap zelfs een speciale politieauto gefinancierd.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-08-18 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:53

Fenrir schreef:
Dat zeg ik ook nergens.

Bewaking voor de deur van een synagoge tijdens een dienst kan ik nog inkomen. Vind jij gewapende bewaking mee op een klassenuitje niet wat ver gaan?

Overigens betalen ze daar ook deels zelf voor. Hier had de gemeenschap zelfs een speciale politieauto gefinancierd.

Vorig jaar zijn er nog in Zweden in een synagoge mensen waaronder ook kinderen met molotov cocktails bekogeld, en aanvallen op joden zijn daar niet ongewoon. Ik denk dat je niet zomaar bewaking meeneemt op een klassenuitje, dat daar heus wel meer achter zit. Ik denk ook niet dat dat zomaar zonder aanleiding mag.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:01

Resistance schreef:
Fenrir schreef:
Dat zeg ik ook nergens.

Vorig jaar zijn er nog in Zweden in een synagoge mensen waaronder ook kinderen met molotov cocktails bekogeld, en aanvallen op joden zijn daar niet ongewoon. Ik denk dat je niet zomaar bewaking meeneemt op een klassenuitje, dat daar heus wel meer achter zit. Ik denk ook niet dat dat zomaar zonder aanleiding mag.

Heel naar, maar zoals je zegt in een synagoge.
Ik vind het persoonlijk behoorlijk bizar dat er zulke beveiligers meegaan. Nota bene naar een openbare plek waar ook andere kinderen komen. Staat er ineens een gewapende man in een hoekje. Volgens mij vestig je dan veel meer aandacht op jezelf dan als je gewoon op klassenuitje gaat zonder alle poespas.

Overigens geen politiebewaking, maar privé. Er wordt veel door henzelf gefinancierd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:31

Ik snap echt niet wat je nu wilt zeggen?

Denk je dat ze dat dan doen om cool te zijn ofzo? :+
Hoe triest is het als mensen dus op basis van jood zijn zo'n hekel aan je kunnen hebben dat je een beveiliger mee stuurt op een kinderuitje.
Denk je echt dat ze hun geld niet liever anders besteden?
Dat ze hun kinderen niet liever ongestoord laten opgroeien?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:50

Nee, ik merk dat je het niet snapt je zit er echt steeds compleet naast :+ Dus ik ga m'n weekend op een leukere manier besteden dan hierover in discussie gaan, anders ga ik mezelf blijven herhalen :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:55

Fenrir schreef:
Nee, ik merk dat je het niet snapt je zit er echt steeds compleet naast :+ Dus ik ga m'n weekend op een leukere manier besteden dan hierover in discussie gaan, anders ga ik mezelf blijven herhalen :D

Flauw hoor, je wordt niet inhoudelijker dan dat je het nogal ver vindt gaan dat er gewapende beveiligers meegaan.
En dan doen alsof iemand je niet snapt zonder inhoudelijk te zeggen wat je nu echt vindt en waarom.

Maar alsnog een fijn weekend natuurlijk ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:04

Sunnda schreef:

Dat zeg je toch echt zelf, niks flauws aan.

Verder denk ik dat hierbij een stukje persoonlijke ervaring mbt deze school/bepaalde gemeenschappen meespeelt. En daar heb ik inderdaad nu geen zin in om inhoudelijk op in te gaan :) (Edit: daar bedoel ik overigens niet per se negatieve ervaringen mee hoor, gewoon ervaringen in het algemeen)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:58

Fenrir schreef:

Ja, ik vind dat ver gaan.

Kennelijk is het nodig. |(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:03

Fenrir schreef:
Sunnda schreef:

Dat zeg je toch echt zelf, niks flauws aan.

Verder denk ik dat hierbij een stukje persoonlijke ervaring mbt deze school/bepaalde gemeenschappen meespeelt. En daar heb ik inderdaad nu geen zin in om inhoudelijk op in te gaan :) (Edit: daar bedoel ik overigens niet per se negatieve ervaringen mee hoor, gewoon ervaringen in het algemeen)

Dus was ik inderdaad benieuwd naar je inhoudelijke motivering :D
Maar ik begrijp dat je niet alles online wilt zetten. :)
Ik vond alleen je post overkomen alsof je het idee hebt dat ze dat voor de fun doen ofzo, en ondanks dat ik geen grote kennis heb van het
wereldje vind ik dat niet terecht en ook geen logisch idee.

Fenrir

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:31

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat niemand voor de fun strenge bewaking heeft.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:40

Fenrir schreef:
Ik denk dat veel Joden (vooral de Orthodoxe groep) zichzelf behoorlijk buiten de maatschappij plaatst en niet zo toegankelijk is.
Ik ben opgegroeid in een buurt met veel Joodse mensen, en woon nu ook in zo'n buurt, er zitten hier ook meerdere synagogen en Joodse scholen. Overigens allemaal met hoge hekken er omheen, videobewaking, politie- en marechaussee patrouille. Ik vraag me af in hoeverre dat nodig is, maar kennelijk denken zij van wel.
Ben zelf niet Joods maar dus wel opgegroeid met Joodse vrienden en kennissen. Van "licht gelovigen" tot de wat extremere varianten.

Overigens regelmatig ervaren - en ook van anderen gehoord, inclusief mensen die zelf Joods zijn - dat Joodse mensen, met name in grotere groepen, extreem onbeschoft en asociaal zijn. Dit klinkt misschien als een vooroordeel maar zo wist je van tevoren al dat het een drukke middag ging worden als de Joodse basisschool langskwam met een klas (compleet losgeslagen kinderen die totaal niet luisteren naar hun begeleiders. Echt opvallend). Ook van kennissen die steward/stewardess zijn of in een ander "dienend" beroep zitten al vaker dit soort verhalen te horen gekregen.
Dat is heus niet bij iedereen zo, maar er lijkt een soort arrogantie en gebrek aan empathie te zijn binnen bepaalde Joodse gemeenschappen, met name bij de wat strenger gelovigen.
Maar goed dat zie je natuurlijk ook wel terug in het hele gedoe rondom Israël.

Los daar van snap ik niks van antisemitisme - of haat gericht op welk volk dan ook. Dat is op geen enkele manier goed te praten. Wel vraag ik me af in hoeverre het echt nog zo'n reële angst is in deze tijd dat al die extreme bewaking nodig is. Ik denk dat het huidige 'antisemitisme' meer gericht is op de situatie rondom Israël dan wat er in WOII aan de hand was.

Dat klinkt toch erg als de huidige Nederlandse samenleving....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:40

Fenrir schreef:
Ik denk dat veel Joden (vooral de Orthodoxe groep) zichzelf behoorlijk buiten de maatschappij plaatst en niet zo toegankelijk is.
Ik ben opgegroeid in een buurt met veel Joodse mensen, en woon nu ook in zo'n buurt, er zitten hier ook meerdere synagogen en Joodse scholen. Overigens allemaal met hoge hekken er omheen, videobewaking, politie- en marechaussee patrouille. Ik vraag me af in hoeverre dat nodig is, maar kennelijk denken zij van wel.
Ben zelf niet Joods maar dus wel opgegroeid met Joodse vrienden en kennissen. Van "licht gelovigen" tot de wat extremere varianten.

Overigens regelmatig ervaren - en ook van anderen gehoord, inclusief mensen die zelf Joods zijn - dat Joodse mensen, met name in grotere groepen, extreem onbeschoft en asociaal zijn. Dit klinkt misschien als een vooroordeel maar zo wist je van tevoren al dat het een drukke middag ging worden als de Joodse basisschool langskwam met een klas (compleet losgeslagen kinderen die totaal niet luisteren naar hun begeleiders. Echt opvallend). Ook van kennissen die steward/stewardess zijn of in een ander "dienend" beroep zitten al vaker dit soort verhalen te horen gekregen.
Dat is heus niet bij iedereen zo, maar er lijkt een soort arrogantie en gebrek aan empathie te zijn binnen bepaalde Joodse gemeenschappen, met name bij de wat strenger gelovigen.
Maar goed dat zie je natuurlijk ook wel terug in het hele gedoe rondom Israël.

Los daar van snap ik niks van antisemitisme - of haat gericht op welk volk dan ook. Dat is op geen enkele manier goed te praten. Wel vraag ik me af in hoeverre het echt nog zo'n reële angst is in deze tijd dat al die extreme bewaking nodig is. Ik denk dat het huidige 'antisemitisme' meer gericht is op de situatie rondom Israël dan wat er in WOII aan de hand was.

Zo, wat een vooroordelen zeg :oo
Veel joden plaatsen zichzelf buiten de maatschappij? Ik denk dat je van veel joden niet eens weet dat ze joods zijn. Jij bedoelt misschien de religieuze groepen, maar veel orthodoxen van iedere religie plaatsen zichzelf buiten de maatschappij.

En veel Joodse mensen zijn extreem onbeschoft en asociaal, arrogant en gebrek aan empathie? Maar gelukkig dan weer niet iedereen.... Wow.

Veel mensen vinden het zo te zien lastig om de situatie in Israël te scheiden van Nederlanders die joods zijn. Wat heeft Resistance als Nederlandse vrouw te maken met de regering in Israël? Omdat ze toevallig joods is? Antisemitisme bestond al lang voor de 2e wereldoorlog. En bestaat nu helaas nog steeds, in heel Europa.
NRC schreef:
Voor Duitsland is het drama groter dan voor andere landen. Het drama én de schande, dat het land zich driekwart eeuw na de Shoah weer moet afvragen of Joden wel veilig over straat kunnen wanneer ze als joden herkenbaar zijn.

Adam Armush was niet de eerste die dat uitprobeerde, toen hij vorige maand besloot als experiment met een keppeltje op door Berlijn te lopen. Soms gebeurt er niets, soms leidt het tot scheldpartijen of erger. Armush, geen Jood maar een Arabische Israëliër die in Duitsland studeert, werd eerst in het Arabisch door enkele jongemannen nageroepen en daarna door een van hen met zijn ceintuur afgeranseld.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/02/an ... r-a1601709

Je zou voor de grap je eigen bericht eens moeten bekijken en dan overal waar joods staat, moslim neer moeten zetten, waar synagoge staat moskee, en waar Israël staat Turkije of Syrie of IS. Zou je dit dan ook een normaal bericht vinden van jezelf of iemand anders?

Fenrir

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:43

Lezen is ook een kunst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:58

Fenrir schreef:
Lezen is ook een kunst :)
Een kunst die ik uitstekend beheers. Al jouw berichten hier laten niets te raden over.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:21

Kennelijk nog genoeg te raden, want je haalt er hele andere dingen uit.

Natuurlijk weet je van veel Joden niet dat ze Joods zijn, daar heb ik het dan ook niet over (ik noem zelfs expliciet de orthodoxe groep). En ja, ik vind ook dat dat soort groepen van welke religie dan ook zich buiten de maatschappij plaatsen, maar die groepen gaat het hier nu niet over. Dat zijn alleen wel vaak de groepen die opvallen omdat zij hun geloof meer uitdragen.

Verder zijn de opmerkingen in mij bericht geen vooroordelen maar ervaringen die zowel ik als anderen die ik ken hebben met bepaalde Joodse groeperingen (waaronder Joden zelf). Ik ken veel Joodse mensen die zich oa om bovenstaande redenen gedistantieerd hebben van deze groep(en). Dat heeft niks met vooroordelen te maken.

Het feit dat het toevallig om Joden gaat maakt me echt geen drol uit, dit soort gemeenschappen kun je praktisch overal wel terug vinden als het om (strengere) religie gaat - maar nogmaals daar gaat dit topic niet over.
Misschien had ik nog duidelijker moeten zijn in de nadruk leggen op bepaalde groeperingen en dat het natuurlijk geen algemeen gegeneraliseerd beeld van alle Joden op de wereld is, kennelijk was dat nog niet duidelijk.
Verder lijkt het me logisch dat Resistance net als vele andere Joden in Nederland geen moer te maken heeft met de situatie in Israël.

Laatst bijgewerkt door Fenrir op 18-08-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:32

Mijn vriendin is moslim en komt ook uit een erg conservatief pakistaans moslim gezin, en die heeft in haar jeugd vaak genoeg gehoord dat alle joden dood moeten. Haar hele familie (en ja dan bedoel ik dus ook de honderden tantes en ooms die ze heeft) is opgegroeid met die gedachte en vertelt dat aan hun kinderen. Als er op tv is dat er joden dood zijn gegaan dan staan haar vader en moeder te juichen.

Mijn vriendin is absoluut niet zo en is juist erg activistisch, maar genoeg moslims van haar leeftijd zijn niet zo voor zichzelf gaan nadenken en volgen vooral wat hun ouders ze vertellen.

Zo vertelde ze me laatst hoe haar zusje leerde over de tweede wereld oorlog op school. Dat zoveel joden vermoord zijn, en dat toen ze daarover thuis vertelde (ze was toen een jaar of acht, negen) haar vader tegen haar zusje zei dat Hitler helemaal geen slechte man was, maar juist een goede man omdat hij de joden dood wilde maken. Haar zusje heeft dit toen later tegen de lerared verteld en toen moest ze na school blijven voor een gesprek.

Maar als je na gaat dat dit aan kinderen vertelt wordt, en die kinderen vrijwel allemaal binnen de familie (dus met ooms en tantes) trouwen die óók hetzelfde verteld is, dan kun je na gaan hoe gevaarlijk dat kan worden. Ik wist dit ook echt niet tot mijn vriendin erover vertelde, die zich nogal schaamde en het er liever niet over heeft
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 18-08-18 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:32

Fenrir schreef:
Natuurlijk weet je van veel Joden niet dat ze Joods zijn, daar heb ik het dan ook niet over (ik noem zelfs expliciet de orthodoxe groep). En ja, ik vind ook dat dat soort groepen van welke religie dan ook zich buiten de maatschappij plaatsen, maar die groepen gaat het hier nu niet over. Dat zijn alleen wel vaak de groepen die opvallen omdat zij hun geloof meer uitdragen.

Qua stijl moet ik eerlijk bekennen dat ik het ingewikkeld vind: over welke groep heb je het nu wel of juist niet.
Inhoudelijk vind ik het ingewikkeld: er zijn groepen mensen die zich anders gedragen dan anderen - maar staat zo'n groep dan maar meteen 'buiten' de maatschappij?
Buiten de gebruikelijke gang van zaken: ja - maar betekent 'ongebruikelijk', 'met andere gebruiken dan de meerderheid' ook dat je er niet bij hoort....?
Citaat:
Verder zijn de opmerkingen in mij bericht geen vooroordelen maar ervaringen die zowel ik als anderen die ik ken hebben met bepaalde Joodse groeperingen (waaronder Joden zelf). Ik ken veel Joodse mensen die zich oa om bovenstaande redenen gedistantieerd hebben van deze groep(en). Dat heeft niks met vooroordelen te maken.

Ik ben grif bereid om te geloven dat het 'intra Joodse kritiek' is - maar diezelfde intra Joodse kritiek wil in de mond van een buitenstaander nog wel eens anders klinken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:44

Het heeft niet zozeer met je anders gedragen te maken en wie er dan wel of niet bij zou horen, maar met een besloten gemeenschap waarbij vanuit hun keuze weinig interactie is met de rest v/d maatschappij. Dat vind je uiteraard op verschillende plekken terug ongeacht geloof (geen persoonlijke ervaringen mee maar ik kan me zo voorstellen dat je dit ook terug kunt zien bij bijv. sommige streng christelijke groepen, om maar wat te noemen).

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik ben grif bereid om te geloven dat het 'intra Joodse kritiek' is - maar diezelfde intra Joodse kritiek wil in de mond van een buitenstaander nog wel eens anders klinken.

Ik sta er misschien dichter bij dan veel anderen in dit topic, misschien dat dat het verschil maakt, en ik ben opgegroeid met veel Joodse vrienden en kennissen. Mijn kritiek is immers aan de hand van persoonlijke ervaringen van zowel mezelf als van hen. Ik ken met name ook een aantal vrouwen die echt heel blij zijn dat ze een andere weg zijn ingeslagen dan hun ouders (wat echt niet altijd makkelijk is helaas). Andersom heb ik uiteraard ook meerdere Joodse vrienden die totaal niet bezig zijn met het geloof of überhaupt veel met hun Joods-zijn.

Haha, nu ga ik d'r in m'n weekend tóch weer inhoudelijker op in. :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:50

anjali schreef:
Maar ook in vorige eeuwen,toen er nog helemaal geen Joods-Palestijnse bestond,was er al antisemitisme.Wat was daar dan de oorzaak van volgens jullie?

Antisemitisme vanuit het christendom berust zich denk ik, diep in de wortelen, in het verraad van Judas en natuurlijk dat de een Jezus als verlosser ziet en de ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:25

Fenrir schreef:

Je zegt nu dat je het daar niet over hebt, maar hier begon je bericht mee:
"Ik denk dat veel Joden (vooral de Orthodoxe groep) zichzelf behoorlijk buiten de maatschappij plaatst en niet zo toegankelijk is."
Je zegt veel joden, niet specifiek religieuzen. De naam van dit topic is: waarom is antisemitisme nog een ding, en jij komt als eerste bericht met allerlei vooroordelen ( want ja, dat zijn het. Je kunt jouw persoonlijke ervaringen niet zomaar doortrekken naar 'veel joden' zoals je hier doet.) naar joodse mensen toe.

Vervolgens suggereer je nog dat beveiliging van joodse scholen maar aanstellerij is, want hoewel je Sunnda geen antwoord wil geven, daar komen je berichten op neer.

Ik vind het bijzondere reacties, laat ik het daar maar op houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:36

F_Orumster schreef:
anjali schreef:
Maar ook in vorige eeuwen,toen er nog helemaal geen Joods-Palestijnse bestond,was er al antisemitisme.Wat was daar dan de oorzaak van volgens jullie?

Antisemitisme vanuit het christendom berust zich denk ik, diep in de wortelen, in het verraad van Judas en natuurlijk dat de een Jezus als verlosser ziet en de ander niet.

Tja - de romeinse keizers hebben het Jodendom en het christendom uit elkaar gedreven.
Zo moest iedereen vergeten dat Jezus zelf een Jood was, zijn volgelingen Jood waren - maar degene die hem 'overleverde' aan de romeinen, dat was vooral een Jood.
(En de shabbes werd afgescaft als rustdag, de rustdag werd de zon - dag, genoemd naar een andere populaire zonnegod...)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:41

Marie_Anne schreef:
Fenrir schreef:

Je zegt nu dat je het daar niet over hebt, maar hier begon je bericht mee:
"Ik denk dat veel Joden (vooral de Orthodoxe groep) zichzelf behoorlijk buiten de maatschappij plaatst en niet zo toegankelijk is."
Je zegt veel joden, niet specifiek religieuzen. De naam van dit topic is: waarom is antisemitisme nog een ding, en jij komt als eerste bericht met allerlei vooroordelen ( want ja, dat zijn het. Je kunt jouw persoonlijke ervaringen niet zomaar doortrekken naar 'veel joden' zoals je hier doet.) naar joodse mensen toe.

Vervolgens suggereer je nog dat beveiliging van joodse scholen maar aanstellerij is, want hoewel je Sunnda geen antwoord wil geven, daar komen je berichten op neer.

Ik vind het bijzondere reacties, laat ik het daar maar op houden.

Makkelijk hè, 1 zin uit een lap tekst quoten en uit zijn verband trekken? Op je onzinnige aannames zal ik niet eens ingaan. Ik heb mijn verduidelijking gegeven, jij haalt hele andere dingen uit mijn tekst, jouw goed recht maar ik ga daar geen energie meer in steken want jij leest kennelijk toch alleen wat je wilt lezen.