Fenrir schreef:Ik denk dat veel Joden (vooral de Orthodoxe groep) zichzelf behoorlijk buiten de maatschappij plaatst en niet zo toegankelijk is.
Ik ben opgegroeid in een buurt met veel Joodse mensen, en woon nu ook in zo'n buurt, er zitten hier ook meerdere synagogen en Joodse scholen. Overigens allemaal met hoge hekken er omheen, videobewaking, politie- en marechaussee patrouille. Ik vraag me af in hoeverre dat nodig is, maar kennelijk denken zij van wel.
Ben zelf niet Joods maar dus wel opgegroeid met Joodse vrienden en kennissen. Van "licht gelovigen" tot de wat extremere varianten.
Overigens regelmatig ervaren - en ook van anderen gehoord, inclusief mensen die zelf Joods zijn - dat Joodse mensen, met name in grotere groepen, extreem onbeschoft en asociaal zijn. Dit klinkt misschien als een vooroordeel maar zo wist je van tevoren al dat het een drukke middag ging worden als de Joodse basisschool langskwam met een klas (compleet losgeslagen kinderen die totaal niet luisteren naar hun begeleiders. Echt opvallend). Ook van kennissen die steward/stewardess zijn of in een ander "dienend" beroep zitten al vaker dit soort verhalen te horen gekregen.
Dat is heus niet bij iedereen zo, maar er lijkt een soort arrogantie en gebrek aan empathie te zijn binnen bepaalde Joodse gemeenschappen, met name bij de wat strenger gelovigen.
Maar goed dat zie je natuurlijk ook wel terug in het hele gedoe rondom Israël.
Los daar van snap ik niks van antisemitisme - of haat gericht op welk volk dan ook. Dat is op geen enkele manier goed te praten. Wel vraag ik me af in hoeverre het echt nog zo'n reële angst is in deze tijd dat al die extreme bewaking nodig is. Ik denk dat het huidige 'antisemitisme' meer gericht is op de situatie rondom Israël dan wat er in WOII aan de hand was.
Zo, wat een vooroordelen zeg
Veel joden plaatsen zichzelf buiten de maatschappij? Ik denk dat je van veel joden niet eens weet dat ze joods zijn. Jij bedoelt misschien de religieuze groepen, maar veel orthodoxen van iedere religie plaatsen zichzelf buiten de maatschappij.
En veel Joodse mensen zijn extreem onbeschoft en asociaal, arrogant en gebrek aan empathie? Maar gelukkig dan weer niet iedereen.... Wow.
Veel mensen vinden het zo te zien lastig om de situatie in Israël te scheiden van Nederlanders die joods zijn. Wat heeft Resistance als Nederlandse vrouw te maken met de regering in Israël? Omdat ze toevallig joods is? Antisemitisme bestond al lang voor de 2e wereldoorlog. En bestaat nu helaas nog steeds, in heel Europa.
NRC schreef:Voor Duitsland is het drama groter dan voor andere landen. Het drama én de schande, dat het land zich driekwart eeuw na de Shoah weer moet afvragen of Joden wel veilig over straat kunnen wanneer ze als joden herkenbaar zijn.
Adam Armush was niet de eerste die dat uitprobeerde, toen hij vorige maand besloot als experiment met een keppeltje op door Berlijn te lopen. Soms gebeurt er niets, soms leidt het tot scheldpartijen of erger. Armush, geen Jood maar een Arabische Israëliër die in Duitsland studeert, werd eerst in het Arabisch door enkele jongemannen nageroepen en daarna door een van hen met zijn ceintuur afgeranseld.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/02/an ... r-a1601709
Je zou voor de grap je eigen bericht eens moeten bekijken en dan overal waar joods staat, moslim neer moeten zetten, waar synagoge staat moskee, en waar Israël staat Turkije of Syrie of IS. Zou je dit dan ook een normaal bericht vinden van jezelf of iemand anders?