Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:16

Kinke schreef:
megastal bekt zo lekker he, net als plofkip ;)

Precies, en dat negatieve imago komt door wakker dier en co.

Zo slecht zijn ‘megastallen’ nou ook weer niet.
En de plofkip vind iedereen zielig maar niemand weet wat het is en waar je het koopt want ondertussen doet iedereen er aan mee :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:17

Dit vieze spelletje is naar mijn mening echt bewust zo gespeeld.
Na het afschaffen van de quotum hebben veel boeren hun veestapel vergroot, mede door de flink lage melkprijs toen (kostprijs per liter € 0,29 melkprijs per liter € 0,22, dus gewoon verlies).
Nu de prijs weer wat hoger is, hoppa het volgende gezeik komt weer om de hoe kijken.

Hoe dan ook lijkt het wel dat het hier in NL de sport is om het boeren zo lastig mogelijk te maken. Waarom niet eens de grotere vervuilers aanpakken?

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:18

Kinke schreef:
megastal bekt zo lekker he, net als plofkip ;)

Haha als er maar gezeurd kan worden.

Ik ging gisteren een rondje fietsen,ja een boerin doet ook wel eens lekker niks nuttig.Ik woon naast Amsterdam.Ik reed langs onze weilanden en stallen ,zag heel veel vogels ,alle soorten ,alles met jonkies.

Ik fietste verder langs de industriegebieden,langs de huizen met stenen tuintjes,flatgebouwen ,langs de snelwegen,langs de aangelegde natuurgebieden(waar bij ieder bosje of boomstronk een roofvogel zit te wachten op een lekker eitje/vogeltje) ,zo richting alle asfalt van Schiphol.
En dan is het de schuld van de boeren dat er zoveel vogeltjes en de bijen verdwijnen. :? 8)7 :=
Laatst bijgewerkt door SARINO op 12-06-18 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:26

kiki1976 schreef:
Na het afschaffen van de quotum hebben veel boeren hun veestapel vergroot, mede door de flink lage melkprijs toen (kostprijs per liter € 0,29 melkprijs per liter € 0,22, dus gewoon verlies).
Nu de prijs weer wat hoger is, hoppa het volgende gezeik komt weer om de hoe kijken.

Hoe dan ook lijkt het wel dat het hier in NL de sport is om het boeren zo lastig mogelijk te maken. Waarom niet eens de grotere vervuilers aanpakken?

Nou precies, en niet te vergeten het fipronil gezeur van vorig jaar :roll:
Wat een belachelijk schandaal van de overheid was dat...

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:39

Wij zitten met hetzelfde probleem. Wij zaten op dat moment net op in een overgangs periode. We zijn toen van het opfokken van een andere boer overgegaan naar opfokken voor de export. Wij hebben geprobeert dispensatie ofzo? aan te vragen. Maar er werd meteen gezegt dat, dat alleen gelde als er bijv brand of ziekte was geweest op een bedrijf.

Wij zagen al een maar nadat het melkquotum er af ging, dus wij zijn niet weer begonnen met melken of uitbereiden. Maarja wij hadden alleen het pech dat wij op dat moment in een overgang periode zaten waardoor we dus minder pinken hadden op dat moment.

Oja even voor de duidelijk hadden wij hebben een jongvee opfok(melkvee) bedrijf.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:46

verootjoo schreef:
kiki1976 schreef:

Nou precies, en niet te vergeten het fipronil gezeur van vorig jaar :roll:
Wat een belachelijk schandaal van de overheid was dat...

Ja dat was er ook weer zo'n eentje.
Groot schandaal volgens de regering, je moest inmens veel eieren eten wilde het gevaarlijk zijn voor een mens. Meen gelezen te hebben dat je dan dagelijks 15 eieren moest eten. En nu nog zit er een percentage in de eieren maar we word nu niet meer over gesproken.
Maar zijn wel aardig wat kippen hiervoor geruimd, dacht 2.5 miljoen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 00:18

Ik heb me er vanavond een beetje verder in verdiept.

Als ik het goed begrijpt, werd in april 2015 het melkquotum afgeschaft.
Daarmee kwam de melkproductie vrij.
Mooi, dachten sommige boeren. Dan ga ik meer produceren en dus meer verdienen. Daarvoor heb ik een groter veestapel nodig en moet ik fors investeren in een grotere stal. Daarvoor moet ik naar de bank, een lening aangaan.

Maar dachten zij daarbij wel realistisch na? Dat vroeg ik mij al af en na het verdiepen in de materie is dat alleen maar meer geworden. Er was immers ook toen al sprake van het fosfaatplafond.
Dat mocht niet worden overschreden. Meer koeien werkt daarbij natuurlijk hartstikke averechts, wat weer grote kans geeft op beperkende maatregelen in de toekomst.

Daarnaast: een nieuwe beperkende maatregel vanuit de overheid ter vervanging van het melkquotum lag natuurlijk zo wie zo al wel heel erg voor de hand. Het was alleen nog de vraag hoe die er precies uit zou gaan zien.

Het was toch behoorlijk duidelijk dat de situatie van uitbreiding niet zonder gevolgen zou blijven? Dat bij berekeningen een flinke slag om de arm gehouden moest worden om aan de financiele verplichtingen te kunnen blijven voldoen in de nabije toekomst wanneer een nieuwe beperking, heel wel mogelijk in de vorm van een beperking op het aantal koeien, zich zou aandienen?

Zijn die boeren die nu in de knel zitten niet veel te overhaast te werk gegaan en hebben zij niet een enorme gok genomen? Ik in hun plaats had het niet aangedurfd. Als ik nu terugdenk aan Agnes in dat programma Mijn Boerderij dan denk ik meid toch wat heb je gegokt en verkeerd gegokt met je gezin omdat je perse boerin wilt zijn tegen elke prijs lijkt wel. Ik vind dat oprecht heel erg, ik heb gezien hoe ze eraan toe is. Maar niemand heeft hen dit aangedaan. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor die zakelijke beslissing.

De schuld leggen bij de overheid, de bank, adviseurs of wie dan ook te leggen anders dan bij jezelf, vind ik onjuist. Hoe deze groep zich presenteert op tv en op andere manieren naar de samenleving toe stuit mij tegen de borst. Ik geloof niet dat het beeld van boeren daar nu beter van wordt.

Ik heb gelezen dat ik niet alleen sta in deze visie. Er zijn ook boeren die er net zo over denken. Bij hun visie vond ik de bevestiging van mijn gevoel hierover. Fijn, want ik ben immers een leek, zij zijn er meer in thuis. Maar zie ik wat over het hoofd, dan hoor ik het graag en wie weet moet ik mijn mening bijstellen.

Nogmaals, ik vind het verschrikkelijk, het beeld van "rolmodel" Agnes staat op mijn netvlies gebrand. Maar ik vind dat er door ondernemers onverantwoord grote risico's zijn genomen op basis van een onrealistisch toekomstbeeld. Of anders toch zeker een onzeker toekomstbeeld. En ik vind niet dat de samenleving daarvoor moet opdraaien.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:30

Boras schreef:
Ik heb me er vanavond een beetje verder in verdiept.

Mooi, dachten sommige boeren. Dan ga ik meer produceren en dus meer verdienen. Daarvoor heb ik een groter veestapel nodig en moet ik fors investeren in een grotere stal. Daarvoor moet ik naar de bank, een lening aangaan.

Maar dachten zij daarbij wel realistisch na? Dat vroeg ik mij al af en na het verdiepen in de materie is dat alleen maar meer geworden. Er was immers ook toen al sprake van het fosfaatplafond.
Dat mocht niet worden overschreden. Meer koeien werkt daarbij natuurlijk hartstikke averechts, wat weer grote kans geeft op beperkende maatregelen in de toekomst.

Daarnaast: een nieuwe beperkende maatregel vanuit de overheid ter vervanging van het melkquotum lag natuurlijk zo wie zo al wel heel erg voor de hand. Het was alleen nog de vraag hoe die er precies uit zou gaan zien.

Het was toch behoorlijk duidelijk dat de situatie van uitbreiding niet zonder gevolgen zou blijven? Dat bij berekeningen een flinke slag om de arm gehouden moest worden om aan de financiele verplichtingen te kunnen blijven voldoen in de nabije toekomst wanneer een nieuwe beperking, heel wel mogelijk in de vorm van een beperking op het aantal koeien, zich zou aandienen?

Zijn die boeren die nu in de knel zitten niet veel te overhaast te werk gegaan en hebben zij niet een enorme gok genomen? Ik in hun plaats had het niet aangedurfd. Als ik nu terugdenk aan Agnes in dat programma Mijn Boerderij dan denk ik meid toch wat heb je gegokt en verkeerd gegokt met je gezin omdat je perse boerin wilt zijn tegen elke prijs lijkt wel. Ik vind dat oprecht heel erg, ik heb gezien hoe ze eraan toe is. Maar niemand heeft hen dit aangedaan. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor die zakelijke beslissing.

De schuld leggen bij de overheid, de bank, adviseurs of wie dan ook te leggen anders dan bij jezelf, vind ik onjuist. Hoe deze groep zich presenteert op tv en op andere manieren naar de samenleving toe stuit mij tegen de borst. Ik geloof niet dat het beeld van boeren daar nu beter van wordt.

Ik heb gelezen dat ik niet alleen sta in deze visie. Er zijn ook boeren die er net zo over denken. Bij hun visie vond ik de bevestiging van mijn gevoel hierover. Fijn, want ik ben immers een leek, zij zijn er meer in thuis. Maar zie ik wat over het hoofd, dan hoor ik het graag en wie weet moet ik mijn mening bijstellen.

Nogmaals, ik vind het verschrikkelijk, het beeld van "rolmodel" Agnes staat op mijn netvlies gebrand. Maar ik vind dat er door ondernemers onverantwoord grote risico's zijn genomen op basis van een onrealistisch toekomstbeeld. Of anders toch zeker een onzeker toekomstbeeld. En ik vind niet dat de samenleving daarvoor moet opdraaien.

De afschaffing van het quotum was in mijn ogen niet de goede keuze. Sommige boeren zijn inderdaad idioot veel groter geworden. Maar als je kijkt naar de situaties bij Yvonne, dan is het vaak ook gewoon ; stilstand is achteruitgang. Moeten blijven investeren en vergroten op de kop boven water te houden. En als je een familiebedrijf hebt dat al generaties lang bestaat, nee, dat geef je niet zomaar op. Zeker als je denkt een opvolger te hebben. Voor diegene wordt het heel erg moeilijk om boer te worden zonder een bedrijf te kunnen overnemen helaas.

Ik snap heel goed dat die boeren hebben gedacht, als je genoeg land hebt dan zul je toch wel je eigen mest mogen strooien. De bemestingsnormen zijn nu al erg laag. Ik spreek nu over Vlaanderen, maar daar is het 170 Kg N / ha, met uitzondering van eventuele derogatiemaatregelen, onder strikte voorwaardes. Te vaak komen de gewasbehoeftes niet overeen met de wet.

De mestwetgeving is op meerdere vlakken erg krom. De ene mestsoort zogenaamd een industrieel afvalproduct voor de wet, en de andere een voedingsstof, met grote gevolgen voor de export ervan.

De biomassa enerige op basis van mest zijn nu ook in Nederland en België meer op aan het komen, en het lijkt mij een goede zaak om in deze zaken te investeren,kan een goede oplossing zijn voor de mestproblematiek. Lijkt mij een betere bio-energie dan het verbouwen van gewassen om ze daarna te vergisten, terwijl we prima als voedsel kunnen dienen, lijkt mij niet dat we in Nederland en België ruimte teveel hebben, en als het ook met mest kan. Op het moment is het nog vrij duur, maar op ten duur kan dit zoals met vele misschien veel goedkoper worden. Ook kan er bijvoorbeeld meer geïnvesteerd worden in het ontwikkelen van voeders die ervoor zorgen dat de uitwerpselen een betere samenstelling hebben.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 02:07

Ik kom uit een familie van boeren en kan je vertellen dat er niemand meer hart heeft voor zijn dieren dan de hardwerkende boer, die dag en nacht klaar staat voor zijn dieren!
Als ze bakken met geld verdienen, waarom werken ze zich dan nog te pletter? (Sommige zelfs tot boven hun 70ste) En zitten ze niet lekker te genieten op een ver tropisch eiland?!

Mijn oom en tante laatst nog, tweeling gehad, een roodbonte en een zwart bonte. Dat zou onmogelijk zijn en ze zouden ze zaak wel beduvelen... direct op slot met alle gevolgen van dien.

Ik snap echt niet dat mensen niet willen inzien hoe gigantisch moeilijk en oneerlijk de boeren behandeld worden en dan hun ook nog eens de schuld in eigen schoenen willen schuiven voor zaken die de overheid uitspookt en besluit. :n
Laatst bijgewerkt door Muurp op 13-06-18 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 02:56

Boras schreef:

Ook ik sluit me hier als "boerin" helemaal bij aan. Waar waren al deze boeren en boerinnen toen ik met mijn volle verstand aan het staken was om het melkquotum te behouden?

Er werdt toen al door Sharon Dijksma gereageerd (en gewaarschuwd) op de uitspraken van LTO over mest afvoeren en voer aankopen.

En inderdaad de banken wouden geen leningen verstrekken van €0-€1.000.000 om 50-100 koeien te gaan melken, maar wel €1.000.000+ om nieuw te bouwen voor de dubbele hoeveelheid koeien. En dan krabt er niemand op zijn hoofd? De bank hadniet verantwoordelijk hoeven te zijn voor een hypotheek, de ouders hadden ook kunnen voorzien in een lening aan hun kinderen!

Mijn schoonvader heeft toen hij de boerderij overnam geïnvesteerd in een stal en melkput(zijn ouders molken namelijk nog altijd aan de weidewagen) voor 60 koeien met een 2x4 open tandem. Hij heeft in al die 40 jaar verder niets raars gedaan, had nog steeds dezelfde hoeveelheid land en koeien maar moet ook "ruimen". Als hij een bonus wou hebben had hij ze moeten slachten, hij heeft de helft voor het leven verkocht aan een andere boer. Hij melkt nu dus 25 koeien die gemiddeld 36 liter geven, in een stal voor 60 en hypotheek vrij. En nee geen gaston op de stoep geweest, gewoon zijn boerenverstand gebruikt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:05

Ik wordt zo verdrietig van dit soort topics, waarom moeten de boeren altijd zo tegen worden gezeten?
Als ze makkelijk veel geld wouden verdienen hadden ze echt wel een ander vak gekozen.

Boer als geuzennaam?
Echt niet, laat de boer trots zijn op hun vak want we kunnen niet zonder ze!
Zoals normaal al tig jaar geleden zong; de boer is troef!
Laatst bijgewerkt door Muurp op 13-06-18 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:18

meikemarieke schreef:
Daarnaast hebben we in Nederland een strenge mestwetgeving, dat houdt in dat je alle mest (dus fosfaat) die je produceert, ook zelf af moet zetten, danwel op je eigen land, danwel op het land van een ander. Fosfaat is een belangrijke bron voor gewassen om te groeien, dus als je je eigen mest verwerkt, heb je zelf een prachtige kringloop en gaat dit niet ten koste van het milieu.

Dat gaat alleen op wanneer je die koeien slechts de opbrengst van eigen land voert. Zodra je (ook) voer van elders gaat importeren, voeg je weldegelijk steeds fosfaat toe.

Citaat:
Wat nogal kinderachtig is van de politiek, is dat ze het gehele fosfaatprobleem bij de boeren neerleggen. Natuurlijk hebben boeren er een aandeel in, net als andere sectoren, maar boeren zijn de enige die er zeer streng op worden aangepakt.
Zie de grafiek hieronder, de landbouw is de minst vervuilende sector, die het meest reduceert. Belachelijk als je het vergelijkt met bijv. de luchtvaart....
[ [url=m/3VaQ8p.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wat hierin niet is meegenomen, is dat een boerenbedrijf niet enkel vervuilt, maar hier ook natuur tegenover zet, denk aan grasland, maisland en meestal ook veel groen in de vorm van bebloemde akkerranden of bos. (wij persoonlijk hebben ruim 4 hectare bos, dat is 10 % van het gehele oppervlakte van ons bedrijf). Al dit groen legt ook fosfaat en co2 vast, dus dat komt niet in het milieu terecht. Vergelijk dat eens met de luchtvaart, die vervuilen alleen maar, zonder er iets tegenover te zetten.

Stevig bemeste monoculturen van raaigras en maïs zou ik niet direct als eerste voorbeeld van natuur noemen. Ook niet als tweede of derde trouwens. Verder is stellen dat 'in het groen ≠ in het milieu', op zijn minst dubieus te noemen. Op dat moment even niet in de lucht of het grondwater misschien, maar wel gewoon onderdeel van de kringloop.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:27

Overheid die elke keer wat nieuws bedenkt voor de boeren, maar ondertussen wel koste wat kost Lelystad AirPort willen openen. Wat dacht je hoeveel vervuiling/uitstoot dat geeft. Meten met twee maten. Lekker hypocriet.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 08:45

Ik wil graag nog wat toevoegen over het inkomen en hoe een boer moet rondkomen en hoeveel koeien daar nou voor nodig zijn.

De gemiddelde melkprijs in NL van de afgelopen 4 jaar was € 0,33 per liter.
Als je een hele lage kostprijs hebt (denk aan, oude stal, geen investeringen gedaan de afgelopen 10 jaar, voldoet niet meer aan de huidige eisen qua milieu en dierenwelzijn) dan kun je melken met een kostprijs van € 0,25 per liter, dat betekent dat je per liter € 0,08 verdient.
Modaal inkomen in NL is € 37.000,00 / € 0,08 = 462.500 liter melk nodig om dit te realiseren.
Gemiddeld geeft een melkkoe in NL 8000 liter melk per jaar: 462.500 / 8000 = 58 koeien.

Heb je echter wel geïnvesteerd in bijv. een nieuwe stal (en dus milieu en dierenwelzijn), dan zal je kostprijs rond de € 0,30 liggen, dan wordt het rekensommetje al heel anders:
€ 0,33-€0,30= €0,03, €37.000,00/€0.03= 1.233.333 liter melk nodig / 8000 = 155 koeien nodig om een modaal inkomen eruit te kunnen halen.

Daarbij heb je ook de nodige slagkracht nodig om een slecht jaar te overbruggen, zoals 2016, toen was de gemiddelde melkprijs € 0,28, waarvan die 4 maanden op € 0,25 zat, die tijden moet je wel kunnen overbruggen met reserves.

Deze rekensom is trouwens globaal en gebaseerd op gemiddelde cijfers. Dit zal voor ieder bedrijf weer anders zijn. Maar even voor de 'leken' onder ons, om een beeld te geven van het inkomen van een boer in NL.

Die boer met 25 koeien die "prima kan rondkomen" zou dus een inkomen van rond de € 16.000,00 per jaar hebben.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 13-06-18 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:03

Moderatoropmerking:
Het topic is weer open, wij verzoeken jullie om respectvol naar elkaar te blijven reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:06

meikemarieke schreef:
Ik wil graag nog wat toevoegen over het inkomen en hoe een boer moet rondkomen en hoeveel koeien daar nou voor nodig zijn.

De gemiddelde melkprijs in NL van de afgelopen 4 jaar was € 0,33 per liter.
Als je een hele lage kostprijs hebt (denk aan, oude stal, geen investeringen gedaan de afgelopen 10 jaar, voldoet niet meer aan de huidige eisen qua milieu en dierenwelzijn) dan kun je melken met een kostprijs van € 0,25 per liter, dat betekent dat je per liter € 0,08 verdient.
Modaal inkomen in NL is € 37.000,00 / € 0,08 = 462.500 liter melk nodig om dit te realiseren.
Gemiddeld geeft een melkkoe in NL 8000 liter melk per jaar: 462.500 / 8000 = 58 koeien.

Heb je echter wel geïnvesteerd in bijv. een nieuwe stal (en dus milieu en dierenwelzijn), dan zal je kostprijs rond de € 0,30 liggen, dan wordt het rekensommetje al heel anders:
€ 0,33-€0,30= €0,03, €37.000,00/€0.03= 1.233.333 liter melk nodig / 8000 = 155 koeien nodig om een modaal inkomen eruit te kunnen halen.

Daarbij heb je ook de nodige slagkracht nodig om een slecht jaar te overbruggen, zoals 2016, toen was de gemiddelde melkprijs € 0,28, waarvan die 4 maanden op € 0,25 zat, die tijden moet je wel kunnen overbruggen met reserves.

Deze rekensom is trouwens globaal en gebaseerd op gemiddelde cijfers. Dit zal voor ieder bedrijf weer anders zijn. Maar even voor de 'leken' onder ons, om een beeld te geven van het inkomen van een boer in NL.

Die boer met 25 koeien die "prima kan rondkomen" zou dus een inkomen van rond de € 16.000,00 per jaar hebben.

Interessant! Nooit veel geweten van de cijfers erachter, maar wist idd wel dat boeren moesten groeien om te de benodigde investeringen te kunnen doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:09

Hele mooie uitleg ts!

De fosfaatrechten zie ik als volgt, om er even een soort voorbeeldje bij te nemen.

Je hebt een weg waar je 100 mag rijden.
Plots mag je er 130. Mag, hoeft niet.
Een maand later zijn er verschillende ongelukken gebeurd en word de boel weer terug gedraaid naar 100.
En iedereen die die maand meer dan 100 heeft gereden op die weg krijgt achteraf alsnog een boete, want blijkbaar 'kon die weg het niet aan'.

Er werd ons altijd gezegd dat je 'grond onder je bedrijf' moest hebben.
Voor 2 koeien moest je 1 hectare hebben.
Dus wil je 100 koeien houden heb je 50 hectare nodig.
Hier hebben heel veel boeren op in gespeeld. Grond gekocht.
En nu zijn de regels ineens totaal anders.
Wij hebben genoeg grond maar mogen niet meer koeien houden vanwege de fosfaatrechten. Maar mogen wel de stront van andere boeren aan voeren (het probleem dus...) omdat die niet genoeg grond hebben voor hun aantal koeien.
Heel krom!!

Kinke

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:10

Maar 16.000 per jaar past wel prima bij het Ot & Sien beeld waar veehouders naar terug moeten ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:12

Mijns inziens zijn "boeren" producenten. En een producent denkt over het algemeen dat er geld verdiend wordt door meer te produceren. Volgens mij is het heel hoog tijd dat die denkwijze overboord gaat. Een boer moet meer aan marketing gaan doen. Dat vraagt overigens net zo goed om een voorinvestering. Wanneer er een hogere prijs wordt betaald voor een product, kan er meer winst gemaakt worden. Als dat ten goede komt aan dierenwelzijn en milieu, dan is je marketingplaatje rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:15

Hier in het noorden was een hele periode dat er grote lappen grond door boeren uit bijvoorbeeld Brabant gekocht werden, puur zodat ze op papier genoeg grond hadden.. Slaat natuurlijk nergens op, want ze gaan echt niet naar Drenthe rijden om hun mest erop te jagen, dat lieten ze door boeren hier gewoon doen :') Zo krom was die regeling dus.. Totaal niet over nagedacht.

Chubby, maar hoe dan? Zolang mensen zo weinig mogelijk voor hun vlees en melk willen betalen, wat kunnen zij dan anders doen? De boer komt achteraan in de keten als het om verdienen gaat.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:38

Er zijn een paar afzetbedrijven voor je melk. Die bieden op basis van eiwit en vet gehalte een x prijs en daar heb je het mee te doen. Marketing kan je alleen iets mee als je nevenactiviteiten hebt zoals een melktap/camping/kinderfeestjes.

Rondkomen met 25 koeien in een 60 jaar oude schuur (asbestplaten???) met een oude melkstal met een oude melktank......geen bedrijf wat je over dragen want de volgende generatie zal alles in 1x moeten vernieuwen. Enige wat er nog aan waarde inzit is het vee zelf en de grond. Dat iemand van zoiets kleinschaligs rond kan komen wil niet zeggen dat dit naar huidige maatstaven een gezond bedrijf is.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:44

Ik vind het zo sneu en onnodig... ik teken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:54

Chubby schreef:
Mijns inziens zijn "boeren" producenten. En een producent denkt over het algemeen dat er geld verdiend wordt door meer te produceren. Volgens mij is het heel hoog tijd dat die denkwijze overboord gaat. Een boer moet meer aan marketing gaan doen. Dat vraagt overigens net zo goed om een voorinvestering. Wanneer er een hogere prijs wordt betaald voor een product, kan er meer winst gemaakt worden. Als dat ten goede komt aan dierenwelzijn en milieu, dan is je marketingplaatje rond.

Milieu is heel aantrekkelijke verkooptruc. Veelal worden er dingen mee verkocht die eerder meer belastend zijn.Het funeste aan een groeieconomie : meer is altijd de oplossing. Nee dus, meer is eigenlijk altijd meer milieu (en ook vaak dierenwelzijnstechnisch) belastend. Hele systeem zal fors kleinschaliger moeten, en dan is het inderdaad automatisch duurder en meer lokale banen. Gelazer is dat alle marketing in de (westerse) wereld tegen die voor het gevoel achteruitgang is. Zo'n basis lokale economie zonder grote overschotten (subsistance economy in het engels) staat gelijk aan heiligschennis en armoede volgens velen en dat beeld wordt ook hard gepromoot, want in zo'n economie gaan alle multinationals failliet. Die hebben dit hele systeem van schulden, afhankelijkheid en alles overal hetzelfde (smaak, etc.) door massaproductie nodig. Overheden hebben dit mogelijk gemaakt omdat er grote angst was na WOII en hongerwinter voor nieuwe voedseltekorten. De productie en dus de grootte van de bedrijven moest daarmee omhoog. Hele ruilverkavelingsprojecten kwamen hier ook vandaan. Mantra was groter/meer = beter en die boodschap krijg je nog overal te zien en te horen in de reclames. De situatie is niet normaal, niet gezond en meer van hetzelfde, want dat is dit eigenlijk, gaat dat allemaal niet oplossen. Die veranderingen echter zullen grotendeels vanuit de consument en boeren moeten komen, want de producent (aka fabriek/multinational) gaat zichzelf niet in de vingers snijden door meer lokale verkopers en dus concurrentie de ruimte te geven.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:09

helaas weer zo'n echte nederlandse landbouw-maatregel, hoe krom kan het zijn.
Getekend en sterkte voor alle betrokkenen!

kwita

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:24

Goed dat je om handtekeningen vraagt,en bokker's teken massaal aub!