Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:00

Ben ik dan de enige die dit raar vind? Eerst moesten de rokers naar buiten zodat niet-rokers er geen last van hadden. En nu moeten de niet-rokers ineens ook buiten zitten en mag het daar straks ook niet meer.
Waarom niet de rokers buiten, en de rest gewoon binnen zoals ze wilden? Of het de uitbater zelf laten kiezen, duidelijk aangegeven wat een wel- of niet rokersterras is.
En over alcohol: ook dat veroorzaakt ontzettend veel overlast. Niet te begrijpen dat daar niet eens iets tegen gedaan wordt. Mensen onder invloed die raar gaan praten, hangerig worden, agressief of baldadig, iedere steeg in het centrum volplassen of kotsen, bleeh!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:02

Zou ik een geweldig idee vinden! Vind dat roken op een terras echt vies.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:07

Maureen_M schreef:
[ [url=m/FP31Pp.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb 'm ook gezien, vond het zo kinderachtig. Roken is nog altijd een keuze, er last van hebben niet. Ik kan er echt niet bij met m'n hoofd dat je als roker zo krampachtig wil strijden voor je (m.i. nogal dubieuze) 'recht' om jezelf en anderen lastig te vallen met je asfalteerstokjes.

En eh, FYI, als je als horeca-uitbater alcohol verkoopt aan dronken mensen ben je ook strafbaar. (Of in de supermarkt.) Hier is overigens maar weinig alcohol overlast hoor. Er wordt in het centrum goed gepatrouilleerd en als je teveel op hebt mag je dat uit gaan leggen. Maar zoals eerder gezegd, het is niet dat als ik een biertje drink de alcohol automatisch binnenkomt bij iedereen om me heen. En als er een dronken persoon mensen lastig valt op een terras zal die persoon ook worden gevraagd om weg te gaan. Laat staan als iemand begint te braken of tegen een tafel plast, dan staat er vermoedelijk erg snel politie naast :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:11

Magrathea schreef:
Maureen_M schreef:

Ik heb 'm ook gezien, vond het zo kinderachtig. Roken is nog altijd een keuze, er last van hebben niet. Ik kan er echt niet bij met m'n hoofd dat je als roker zo krampachtig wil strijden voor je (m.i. nogal dubieuze) 'recht' om jezelf en anderen lastig te vallen met je asfalteerstokjes.

En eh, FYI, als je als horeca-uitbater alcohol verkoopt aan dronken mensen ben je ook strafbaar. (Of in de supermarkt.) Hier is overigens maar weinig alcohol overlast hoor. Er wordt in het centrum goed gepatrouilleerd en als je teveel op hebt mag je dat uit gaan leggen. Maar zoals eerder gezegd, het is niet dat als ik een biertje drink de alcohol automatisch binnenkomt bij iedereen om me heen. En als er een dronken persoon mensen lastig valt op een terras zal die persoon ook worden gevraagd om weg te gaan. Laat staan als iemand begint te braken of tegen een tafel plast, dan staat er vermoedelijk erg snel politie naast :+

je hebt als niet roker ook een keuze..
Namelijk binnen zitten......

Ik weet dat dit kort door de bocht is..
Maar zeggen je hebt de keuze om niet te roken is net zo kort door de bocht.

Ik zal nooit een sigaret opsteken bij iemand die aangeeft last te hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:12

Ik rook, ook op het terras maar dan kijk ik eerst hoe de wind staat zodat ik mensen niet tot last ben, vind ik normaal. Thuis rook ik ook alleen buiten, altijd al. Stoppen zou beter zijn, zonder meer maar helaas , pogingen nog niet gelukt. Of de regering dit moet verbieden, geen idee eigenlijk. Er is al een rookverbod in alle openbare gebouwen en de rookruimtes die er wel waren zijn ook verboden sinds kort. Dus tja, ga je een avond uit dan is het de straat op , oh nee, mag dan ook niet meer. Want als ze het op het terras verbieden dan kunnen ze het beter echt overal verbieden want lopend in een winkelstraat komen er meer walmen op je af dan zittend op een terras waar mensen misschien wel rekening houden met niet rokers. Dus ook al rook ik, doe dan maar een totaal verbod want dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is en is de handhaving veel gemakkelijker.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:53

daantjuhhh schreef:
je hebt als niet roker ook een keuze..
Namelijk binnen zitten......

Ik weet dat dit kort door de bocht is..
Maar zeggen je hebt de keuze om niet te roken is net zo kort door de bocht.

Ik zal nooit een sigaret opsteken bij iemand die aangeeft last te hebben.

Dat is niet alleen kort door de bocht...
Roker geeft overlast en die overlast is schadelijk voor de gezondheid van niet rokers.
Dat is dus meer een omgekeerde wereld.
Jij geeft aan dat je rekening houdt met niet rokers, maar met zo'n reactie betwijfel ik het. Ik hoop het natuurlijk wel!

Want als mensen het moeten aangeven er last van te hebben, ben je eigenlijk al te laat.
Helaas heb ik ook de ervaring dat rokers netjes vragen om elders te roken vaak geen vriendelijke reacties terug op levert.
En ja, daardoor gaan wij dus ook vaker binnen zitten ipv op een teras of gaan we thuis wat drinken.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:11

Laat de regering zich voor nu maar liever druk maken om de meningokokkenbacterie en het feit dat er niet genoeg vaccinatie voorhanden is!! Want dit gaat op korte termijn meer levens kosten dan een voorbij waaiend wolkje rook van een sigaret!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:19

Tja... Ik kan me er niet zo druk over maken. Ik heb geen last van rokers. Vind de geur bij sommige merken zelfs lekker :+
Er zijn meerdere oplossingen.
Het terras bijvoorbeeld in 2 delen. 1 Kant voor rokers, 1 kant voor niet-rokers.

Je kan overal wel over gaan zeuren.
Ik ben namelijk stik allergisch voor katten en heb daardoor heel erg veel last van katten die buiten los lopen.
Vooral als ze op mijn auto hebben gezeten (waar ze ook krassen op maken) en als ze op mijn lounge set hebben gelegen. (welke katers ook onder sproeien en andere weer kapot krabben)
Kunnen we dat ook gaan verbieden? Of slaan we allemaal heel erg door in NL?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:21

verootjoo schreef:
Palmera schreef:
Ik begin vooral de bemoeizucht van het kabinet zorgwekkend te vinden, eigenlijk.

Het roken en de bijbehorende problematiek die dat veroorzaakt kost het kabinet klauwen met geld.
De gevolgen van roken zijn nl doodsoorzaak nr 1. Dus ja, als we gewoon stoppen met roken kunnen de zorgkosten een heel eind naar beneden.

Maar als iedereen stopt met roken, is de staat failliet hoor. Er wordt zoveel verdiend aan belastingen in de tabaksindustrie dat de overheid er nooit achter kan staan om iedereen te laten stoppen met roken :') .
Ik vind dit echt te ver gaan, ondanks dat ik een niet roker ben. Ik kan nou ook niet zeggen dat ik echt last heb van mensen die een sigaret opsteken. Over het algemeen letten de mensen wel op. Wat ik dan wel weer vies vind, zijn sigaren die opgestoken worden op een terras. Die mogen ze lekker thuis of ergens anders gaan roken van mij.
Maar massaal rokers verbieden op een terras, gaat mij echt te ver. Daarbij vraag ik me ook serieus iedere keer af wat het volgende gaat zijn als ik zo'n stelling lees...het lijkt wel een beetje of er steeds meer voor ons bepaald moet worden...

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:22

Vind dat argument "we mogen al niet binnen roken dus met lekker weer moeten de niet-rokers (die nota bene wel gezond doen voor hun longen) maar binnen gaan zitten" Je kunt prima even opstaan en 10 meter van het terras af gaan roken. Dat is hetzelfde zeggen als dat ik het maar moest accepteren dat mijn vader zit te roken in de achtertuin met lekker weer, toen ik een longonsteking had. Schei toch uit, beetje rekening houden met een ander? Dat jij ongezond wil doen voor je longen, prima. Maar dwing niet een ander mee te doen ;)

En als iemand continue zit te roken op het terras bij mij, zoek ik inderdaad een ander tafeltje en als dat niet gaat, ga ik naar een ander cafe ja. Ik kan prima tegen 1 sigaret, je hoort mij niet klagen. Maar als er 4 rokers zitten die allemaal om de beurt een sigaret blijven opsteken, proef ik toch echt mijn eten en drinken niet meer zo goed.

Ik vind het een goede regel. De vergelijking met alcohol vind ik nergens op slaan omdat ten eerste, als jij drinkt, krijgt degene naast jou niet opeens ook alcohol binnen en ten tweede, op de probleemdrinkers na, drinkt niemand 10 biertjes op een dag, terwijl rokers er prima 10 op een dag opsteken.

En nogmaals: roken kost de samenleving meer dan als iedereen stopt met roken. Ik plaats hier nogmaals het eerder geplaatste artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/12/wa ... 8-a1545710

Mars

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:26

Zou er wel van balen ja als ik mijn sigaretje niet meer op terras kan doen. Maar denk dat t niet zo'n vaart zal lopen, regering verdient nog veel teveel aan ons rokers om het helemaal uit te bannen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:30

Palmera schreef:
Ik begin vooral de bemoeizucht van het kabinet zorgwekkend te vinden, eigenlijk.

Dit idd.. Eerst mogen ze nergens meer binnen roken en zelfs op stations in de buitenlucht staan palen waar ze wel mogen roken.. Nu mag het ook op de terrassen niet meer..

Ik ben zelf een niet-roker, maar vind het allemaal wel erg ver gaan.. Natuurlijk is het niet zo lekker als je zit te eten en iemand steekt naast je een sigaret op.. Maar ik vind het allemaal erg ver gaan.

In de kroegen vind ik het nu juist vaak stinken, die vieze zweet- en bierluchten die je nu steeds ruikt, wat dat betreft maskeerde die rooklucht een hele boel en dat laatste vond ik echt minder erg :+

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:33

Ik ben er helemaal mee eens. In Tilburg heb je al een tijdje rookvrije terrassen of een gedeelte niet roken. Werkt perfect en niemand doet er moeilijk over. Niets viezer dan die rook in te ademen terwijl je denkt lekker aan je eten te beginnen. Bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:47

Ik rook niet eens. Licht astmatisch. Maar vind het belachelijk. Nog even en je mag niks meer in dit land.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:53

TS ben het helemaal met je eens! Wat een verademing (letterlijk en figuurlijk) als dit door gaat.

Ik hoef dan niet meer 'verplicht' binnen te gaan eten of zitten tijdens een mooie dag.

Daarnaast vind ik het asociaal als mensen roken in jouw buurt. Er is al zoveel onderzoek geweest en bewezen dat roken slecht is voor ieder mens en dier. Mensen die dus in jouw buurt roken spelen met jouw gezondheid. Daarnaast ben ik ook extra alert aangezien mijn vriend nu een paar jaar kanker vrij is en ik beslist geen rokers om hem heen wil. Jammer dat familie en vrienden en kennissen dat niet snappen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:59

Palmera schreef:

Helemaal mee eens.

Ik rook niet, nooit gerookt.
.
Laat ons kabinet beginnen met minder (vracht)auto's, dat zal nooit zodanig gebeuren dat minimaal de helft uit ons straatbeeld verdwijnt. Dat ademen we altijd in.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:16

Vind het grote onzin, eerst mag er niet meer binnen gerookt worden, en nu mag er niet meer buiten gerookt worden.. En de mensen die het hier mee eens zijn omdat het slecht is voor hun gezondheid, stap aub ook niet meer in je auto dan want die uitlaatgassen zijn ook niet echt bevorderlijk voor mensen hun gezondheid.. En zo kunnen we wel aan de gang blijven, sorry hoor maar vind het behoorlijk hypocriet dat mensen het op gezondheid gaan gooien..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:18

Naast de rook zelf, vind ik het net zo vervelend dat je overal butjes en lege pakjes op straat ziet liggen. Van mij mogen ze speciale rookcafés invoeren, net als met drugs. En dan alleen nog daar en thuis mogen roken.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:22

Cayenne schreef:
Palmera schreef:
@Cayenne: En als je de hele avond op een terras zit moet je steeds tussendoor naar huis? :+

Of gewoon even een avondje niet roken? Of je loopt even een klein ommetje en komt dan weer terug?
Ik zal wel te simpel denken maar ik snap oprecht het probleem niet omdat ik nooit gerookt heb :=

Ik denk dat het probleem hier is dat roken een verslaving is, dus dat mensen heel erg nodig elke avond moeten roken. Van wat ik in het openbaar heb gezien hoe snel mensen een sigaretje opsteken als ze heel even op een plek zijn geweest waar dat niet mocht... ze kunnen gewoon niet zonder :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:26

CharmingS schreef:
Vind het grote onzin, eerst mag er niet meer binnen gerookt worden, en nu mag er niet meer buiten gerookt worden.. En de mensen die het hier mee eens zijn omdat het slecht is voor hun gezondheid, stap aub ook niet meer in je auto dan want die uitlaatgassen zijn ook niet echt bevorderlijk voor mensen hun gezondheid.. En zo kunnen we wel aan de gang blijven, sorry hoor maar vind het behoorlijk hypocriet dat mensen het op gezondheid gaan gooien..

_/-\o_

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:27

antje_vip schreef:
Naast de rook zelf, vind ik het net zo vervelend dat je overal butjes en lege pakjes op straat ziet liggen. Van mij mogen ze speciale rookcafés invoeren, net als met drugs. En dan alleen nog daar en thuis mogen roken.

Dat is gewoon asociaal gedrag, hoeveel mensen gooien wel niet andere dingen weg op straat en hoeveel mensen spugen hun kauwgom uit op straat? Dan mogen ze van mij speciale wegen aanleggen om auto te rijden, en niet meer binnen de stad of bebouwde kom, want dat komt op hetzelfde neer, aangezien uitlaatgassen net zo schadelijk zijn ;)

Als er ergens niet gerookt mag worden dan zou ik mezelf daar aan houden verslaafd of niet. Maar eerst rokers naar buiten jagen omdat mensen er last van hebben vind ik prima, ik vond het zelf als roker ook smerig na een avond stappen stonk ik nog erger als een asbak..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:28

Maureen_M schreef:
Mijn mentor, ja dat lees je goed, plaatste enkele weken geleden dit bericht op facebook. Moest er stiekem toch wel mee lachen :')

Zo is het precies !

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:29

@palmera: want iemand die overgewicht heeft heeft dit compleet aan zichzelf te danken ipv de medicatie of ziekte?
Ik ben zeker voor. Maar ook op openbare plekken. Ik hoef niet in de stank en rook te staan of zitten. En bedenk hoe schoner de straten zijn ipv al die peuken op de vloer

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:30

CharmingS schreef:

Dit dus _/-\o_

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 09:34

CharmingS schreef:

Met het grote verschil dat mijn longen zich niet samenknijpen wanneer ik in de auto zit, maar wel wanneer ik de rook van een sigaret in adem.
Dus ja, dat maakt voor mijn gezondheid wel degelijk verschil. Ik zou niet alles zo over één kam scheren.
Overigens ben ik het met je eens dat auto's etc ook voor overlast zorgen. Daarom heb ik al geen auto :+