Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:01

Wat een aannames in de OP. Tikje stemmingmakerij om je gelijk te halen. Niet erg, ieder z'n stijl, maar ik zie dan liever een ietwat objectievere vraagstelling.

Om sec antwoord op je vraag te geven: ja, zeker honden inzetten als de situatie dat toelaat. Een hond heeft geen menselijke emoties en geen zelfbewustzijn. Dat maken wij mensen ervan. Dus zo goed mogelijk verzorgen een gewoon inzetten als dat kan wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 31-05-18 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:01

Ik zie de relevantie niet van dat ze het verder goed hebben. Het gaat er toch puur om dat ze als wapen ingezet worden?

Dat ze zonder werk ongelukkig zouden zijn is in het ergste geval snel genoeg opgelost door ander werk aan te bieden of gewoon niet meer met zulke honden te fokken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:04

love_western schreef:
2 weken terug is hij nog bevorderd tot wachtmeester. Mede doordat hij zijn taak uitstekend uitvoerde, konden leden van het arrestatieteam de man overmeesteren. Het onderzoek van de Rijksrecherche is nog gaande, daaruit moet blijken wat er precies is gebeurd.

Deze hond stond hoger in rang dan de meeste van ons hier op bokt ;)

@ Selka: Want? Honden door laten werken dan en niet uit handen geven omdat ze misschien verkeerd terecht kunnen komen? De politie wist waarschijnlijk ook niet van te voren of deze honden zouden worden verwaarloosd..

Daarnaast is dit WEER een aanname van de TS, misschien waren er wel redenen waarom deze hond er verwaarloosd uitzag, op onze vereniging loopt ook een hond rond die van alles en nog wat mankeert en die ziet er ook uit of ie ieder moment om kan vallen, maar die hond is nog actief en gezond genoeg om te kunnen blijven leven, het ziet er gewoon niet mooi uit als ze wat slank zijn en kale plekken hebben.. Maar vraag me af of de TS ook gezien heeft dat deze honden slecht werden behandeld..

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:05

CharmingS schreef:
love_western schreef:
2 weken terug is hij nog bevorderd tot wachtmeester. Mede doordat hij zijn taak uitstekend uitvoerde, konden leden van het arrestatieteam de man overmeesteren. Het onderzoek van de Rijksrecherche is nog gaande, daaruit moet blijken wat er precies is gebeurd.

Deze hond stond hoger in rang dan de meeste van ons hier op bokt ;)

@ Selka: Want? Honden door laten werken dan en niet uit handen geven omdat ze misschien verkeerd terecht kunnen komen? De politie wist waarschijnlijk ook niet van te voren of deze honden zouden worden verwaarloosd..

Daarnaast is dit WEER een aanname van de TS, misschien waren er wel redenen waarom deze hond er verwaarloosd uitzag, op onze vereniging loopt ook een hond rond die van alles en nog wat mankeert en die ziet er ook uit of ie ieder moment om kan vallen, maar die hond is nog actief en gezond genoeg om te kunnen blijven leven, het ziet er gewoon niet mooi uit als ze wat slank zijn en kale plekken hebben.. Maar vraag me af of de TS ook gezien heeft dat deze honden slecht werden behandeld..

Misschien zijn we tegenwoordig alleen nog maar dikke labradors gewend :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:07

Het is jammer dat 1 zo'n voorval meteen een dusdanig licht werpt op politiehonden. Er zullen echt talloze situaties geweest zijn waarin de hond onmisbaar is geweest, waar misschien zelfs slachtoffers hadden kunnen vallen zonder de hulp van de hond. Alleen die berichten worden niet naar buiten gebracht. Gaat het een keer fout, dan is het meteen overal te lezen en dan heeft meteen iedereen een mening...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:07

@Nynkster: Die zie je tegenwoordig steeds meer voorbij komen, dat vind ik eerlijk gezegd nog veel erger..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 17:08

Jeetje CharmingS, ik en mijn aannames ook.. Ja ik WEET dat ze slecht verzorgd werden. Hier is ook een melding van gemaakt. Ik heb de dieren bij de DA afgegeven omdat er 1 een verlamde achterhand had. En ja dit kan komen door een ongeluk op de weg. Maar de DA gaf toen aan dat de dieren in zeer slechte gezondheid verkeerden en dus hierbij mijn idee bevestigde. Maar de DA zal het vast ook verkeerd hebben gezien.

En nee ik was er niet bij toen de dieren slecht verzorgd werden.

Nynkster, nee hoor. Mijn Dog eet 3 kg per dag om geen mager scharminkel te zijn. Maar toch bedankt voor de aanname :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:09

Je kunt toch onmogelijk zicht houden op alle honden die je met pensioen laat gaan. Daarbij weet je niet eens of dit oude politie honden waren dit is een aanname die je maakt op het type hond.

Ik denk echt niet dat de politie makkelijk doet over het herplaatsen van oude honden, ze zijn denk ik niet geschikt voor iedereen.

Selka

Re: Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 17:10

Jeetje alice0cullen, ik maak die aanname niet. Jij maakt de aanname dat dit een aanname van mij is. Ik voel nu totaal de behoefte niet meer om dit toe te lichten.

Nynkster

Re: Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:11

Zullen we anders een welles/nietes discussie gaan voeren over wie gelijk heeft? :wow:

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:11

CharmingS schreef:
Boras schreef:
Mijn bedenking in dit geval is: een hond inzetten tegen een dolgedraaid figuur met een bijl is dat ok? Je stuurt er toch ook geen ongewapende agent op af?

Had dit dier een schijn van kans?

In dit geval had er een wapen ingezet moeten worden, geen hond.

De hond is niet ingezet, lees even.. De hond liep mee naar boven om te assisteren bij de arrestatie en is niet ingezet. Maar omdat ze man zich heftig heeft verzet en daarbij een agent aanviel heeft hij de hond op een of andere manier weten te raken.

Maar voor iedereen de politie heeft deze hond niet naar binnen laten gaan met de gedachte zoek het maar uit.

Bedankt voor de correctie :)

Maar dat neemt niet weg dat die hond niet op dat moment in die situatie had mogen zijn/komen. Weerloos en kansloos.. Of dat nu bewust of per ongeluk was. Inzet of niet. Dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:16

@ Boras: Zo'n hond is niet weerloos of kansloos.. Deze honden zijn op deze situaties getraind. En ja dit soort dingen gebeuren helaas en dat is heel erg verdrietig en voor niemand leuk!!

@ TS: Jij voert jou labrador 3 kg op een dag? :wow:
Mijn nichtje heeft een new foundlander en die krijgt maar 1 kg per dag wat imo al teveel..
Mijn mechel van 30 kg krijgt 320 gram per dag..

Maargoed dan maar geen politiehonden meer op pensioen doen omdat er een rotte appel tussen zit of wat wil je nu eigenlijk zeggen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:18

Mijns inziens mogen honden zeker ingezet. Zo veilig mogelijk.
Maar de persoon die deze hond dodelijk verwond heeft, mag van mij berecht worden alsof het een menselijke agent was die overleden is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:19

Nikki, ik weet niet of je opmerking op mij was gericht maar ik bedoel niet de vergelijking te maken dat omdát sommige honden slecht behandeld worden het oké is dat deze hond is overleden.

Ik bedoelde het beeld te schetsen dat wat veel baasjes als optimaal leven zien (lekkere worstje, plakje ham, naar de trimsalon, blokje om) verschilt voor deze honden. Zoals veel mensen het hier zielig vinden dat deze hond is omgekomen tijdens zijn werk vind ik de honden zielig die elke dag, de hele dag op de bank liggen, lijden aan overgewicht waardoor ze niet eens de bank op kunnen springen en te lange nagels hebben van het nooit uitgaan. Maar menig mens zal dat niet als zielig zien.

Kuggur, jouw berichten slaan echt kant noch wal _O- Heb die border collies van jouw dan ook alleen maar jachtinstinct? Die kennen dat drijven zeker ook niet dan. Knap hoe je dat aanleert binnen een paar minuten wanneer je een pup bij de schapen zet.

CharmingS, heel gaaf beroep!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:20

Een politie hond vergelijken met een huishond is net zoiets als een GP paard met een B paard vergelijken. De honden die bij de politie komen zijn uitzonderlijk bekwame getrainde honden, er zijn er maar weinig die hiervoor geschikt zijn. En komen ze er bij dan zijn het volwaardige teamleden. En politieagenten sneuvelen en ook honden en paarden. De vraag of je ze dan maar niet in moet zetten, tja daarover kun je van mening verschillen. 999 van de 1000 keer hoor je niets en gaat het goed, bind een verdachte meteen in wanneer de hond voor hem staat. En nu is er een psychoot met een bijl, in de US was hij meteen doodgeschoten, hier proberen ze dit te voorkomen, gelukkig maar. Maar dit is een situatie waar de politie steeds meer mee te maken krijgt aangezien er onvoldoende hulp is voor verwarde personen. In dit geval zal de hond zijn begeleider hebben verdedigt en komt de bijl verkeerd terecht, helaas. Over de verwaarloosde "politiehonden" iedereen kan een hond opleiden tot politiehond of pakwerkhond, dat betekend niet dat het dier bij de politie zit. En die zullen ongetwijfeld verkocht worden voor bewakingsdoeleinden maar heeft geen ene reet met gepensioneerde politiehonden te maken.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:21

Ik ben wel benieuwd, als de politieman werd gedood (en dat gebeurd soms ook). Was het dan ook zo onverantwoord en zielig?
Of kwam er dan hooguit een topic met sterkte voor de nabestaanden?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:23

Kaus schreef:
Nikki, ik weet niet of je opmerking op mij was gericht maar ik bedoel niet de vergelijking te maken dat omdát sommige honden slecht behandeld worden het oké is dat deze hond is overleden.

Ik bedoelde het beeld te schetsen dat wat veel baasjes als optimaal leven zien (lekkere worstje, plakje ham, naar de trimsalon, blokje om) verschilt voor deze honden. Zoals veel mensen het hier zielig vinden dat deze hond is omgekomen tijdens zijn werk vind ik de honden zielig die elke dag, de hele dag op de bank liggen, lijden aan overgewicht waardoor ze niet eens de bank op kunnen springen en te lange nagels hebben van het nooit uitgaan. Maar menig mens zal dat niet als zielig zien.

Kuggur, jouw berichten slaan echt kant noch wal _O- Heb die border collies van jouw dan ook alleen maar jachtinstinct? Die kennen dat drijven zeker ook niet dan. Knap hoe je dat aanleert binnen een paar minuten wanneer je een pup bij de schapen zet.

CharmingS, heel gaaf beroep!

Kunnen we ook wel schapendrijven met golden retrievers!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:23

Ik was er ook naar van gisteren.
Ik vind het onbeschoft om een hond mee te nemen/in te zetten bij een verdachte met bijl of ander wapen. Ik vroeg mij echt af wáárom ?!!

Je brengt de hond daarmee doelbewust in gevaar. Schiet die vent in zn been i.p.v. een ander leven in het gevaar te brengen...

Onbegrijpelijk dat de hond zonder bescherming is ingezet (steekwerend en kogelwerende rug/hals bedekking lijkt mij met de huidige technologie zeer simpel te maken voor een hond), onbegrijpelijk dat de hond überhaupt is ingezet.

:n

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:26

Selka schreef:
Wat maakt zo'n foto nou voor verschil voor die hond en de andere honden die nog ingezet zullen worden.

En de opmerking dat ze het beter hebben dan menig huishondje vind ik bijzonder. Zo heb ik een aantal jaar terug 2 politiehonden van de weg af geplukt die met pensioen waren en nu bij een bedrijf als waakhonden liepen. Beesten waren enorm slecht verzorgd. Ik had ze het liefst mee naar huis genomen..
Mijn "huishondjes" hebben het beter.

Hier zeg je letterlijk dat het ging om twee politie honden die met pensioen waren. Hoe wist je dit dan, of waren het gewoon twee mechelaars die op dat terrein gehouden werden.

Maar ik ga er verder niet op in, als je alleen maar wil horen hoe slecht die honden het hebben terwijl er hier mensen in het topic zijn die je een andere blik geven op deze honden, en dit dan gewoon in de wind slaat omdat er jij het ervaart als een slecht beroep voor de hond. Waarom open je dan een topic voor meningen. :o

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:26

Die politie honden hebben de tijd van hun leven als ze mogen werken! Sommige mensen geven zich al over als ze een hond zien. Ik denk dat dat ook een van de redens is dat deze hond werd meegenomen. Hij beschermt je en ziet er gelijk al gevaarlijker uit. Dan is jezelf overgeven makkelijker dan met een bijl blijven zwaaien en gebeten worden door een getrainde hond. Maar deze man was duidelijk niet goed in z'n kop.
Schieten was in dit geval waarschijnlijk gevaarlijker dan dreigen met een hond.
Ik ben in ieder geval blij dat deze honden gebruikt kunnen worden om onze veiligheid te garanderen. Dit ongeluk is een van de weinige keren dat het mis gaat, en ik leef erg mee met de mensen die hun maatje gaan missen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:31

Waarschijnlijk breng je meer levens in gevaar door in een kleine ruimte hem in zijn been te schieten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:33

Juist omdat deze man doorgedraaid was en een bijl had, was het risico voor de hond om er zwaargewond uit te komen te groot.

Daar stel je geen mens en geen hond aan bloot. Met welke trainingsachtergrond dan ook.
Deze verwondingen waren te verwachten. Komen niet onverwacht. Toch?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:34

Dan bedenk ik mij... kleine ruimte.. oké..
Gasmaskers op voordat ze naar boven gaan en een busje pepperspray naar binnen gooien.
Ik weet wel zeker dat er dan niemand meer met een bijl staat te zwaaien..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:35

Boras schreef:
Juist omdat deze man doorgedraaid was en een bijl had, was het risico voor de hond om er zwaargewond uit te komen te groot.

Daar stel je geen mens en geen hond aan bloot. Met welke trainingsachtergrond dan ook.
Deze verwondingen waren te verwachten. Komen niet onverwacht. Toch?

Precies.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:37

De politiehonden die ik kende (ja geen gewoon herders die IPO of iets soortgelijks doen voor de lol) zijn echt wel collega's en zijn hiervoor gefokt, geselecteerd en getraind.

Deze politieman had zijn honden samen mee op pensioen met zijn eigen pensioen.