fleur1970 schreef:Ik ben al 20 jaar donor.
Waarop baseer jij dat ik geen donor ben
Goh, waarop zou dat nu gebaseerd worden?

In mijn ogen niet de meest handige reactie als je serieus genomen wilt worden in dit topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
TinGu schreef:fleur1970 schreef:Mag de overheid iemand automatisch donor maken?
Dus ipv geen donor tot je ja zegt een 100% draai naar automatisch donor tot je nee zegt.
Er veranderd helemaal niets. In alle gevallen besluit namelijk nog steeds de familie of iemand voor donatie gaat of niet.
Vroeger:
Nee = geen donor
Ja = potentiële donor, familie beslist
Laat na aan familie = potentiële donor, familie beslist
Niet geregistreerd = potentiële donor, familie beslist
Nu:
Nee = geen donor
In alle gevallen heeft de familie het laatste woord. Willen zij niet, gebeurd het niet wat de potentiële donor ook geregistreerd heeft.
Enige wat veranderd is nu ten opzichte van vroeger, is dat vroeg de niet-geregistreerden beschouwd werden als "nee", ook door familie, en nu zou je een niet-geregistreerde als "ja" kunnen beschouwen.
Ik ga dus ook zeker niet voor dit referendum stemmen. Deze wet heeft al genoeg geld gekost zonder dat er essentieel iets veranderd. En dat is mi prima.
Er wordt in de politiek en media vooral gekeken naar de ontvanger van het donororgaan. Men vergeet dat daarvoor iemands familielid is overleden, en dat het starten van een donatieprocedure voor de aanstaande nabestaanden enorm zwaar is.
safina schreef:Nou nou, jij mist nooit een bus/trein/komt te laat vanwege de file/openstaande brug/lekke band?Ammenooitnie dat ik dat gaan tekenen. En kamerleden die een stemming missen door de trein is ook gewoon democratie. Moeten mensen maar niet stemmen op een loser die z'n trein mist.
jasmijn16 schreef:Daar ging ik eigenlijk vanuit, aangezien je deze wet dus een probleem vindt. Een verkeerde aanname van mijn kant dus, sorry.
.
Janine1990 schreef:fleur1970 schreef:Ik ben al 20 jaar donor.
Waarop baseer jij dat ik geen donor ben
Goh, waarop zou dat nu gebaseerd worden?![]()
In mijn ogen niet de meest handige reactie als je serieus genomen wilt worden in dit topicEn dan heb ik het over de volledige reactie.
Keet schreef:Na het tekenen wordt je trouwens gewoon ook netjes naar de registratie website voor donoren verder verwezen.
De mensen achter het referendum zijn ook niet tegen de donorwet
jasmijn16 schreef:Maar wat is dan het probleem? Er was iemand te laat? Dus omdat iemand te laat was mag de wet niet doorgaan? Dat zijn nou echt dingen waar ik weet niet hoeveel geld aan uit gegeven zou worden. Kom op zeg. Als jij of ik of pietje of henk te laat bent tijdens laten we zeggen een belangrijke vergadering waar gestemt word of een verandering in het bedrijf door gaat of niet, dan gaan die mensen toch ook niet even wachten of de dag daarna een nieuwe vergadering plannen? Meerderheid is meerderheid. Dat zou lekker geld en tijd weggooien zijn zeg.
fleur1970 schreef:Wat een onzin.
Dus als je voor een referendum bent over een controversieel onderwerp kan je geen donor zijn?
Ik roep op voor een referendum niet om een petitie TEGEN te tekenen
miss_lizje schreef:TinGu schreef:
Er veranderd helemaal niets. In alle gevallen besluit namelijk nog steeds de familie of iemand voor donatie gaat of niet.
Vroeger:
Nee = geen donor
Nu:
Nee = geen donor
In alle gevallen heeft de familie het laatste woord. Willen zij niet, gebeurd het niet wat de potentiële donor ook geregistreerd heeft.
Enige wat veranderd is nu ten opzichte van vroeger, is dat vroeg de niet-geregistreerden beschouwd werden als "nee", ook door familie, en nu zou je een niet-geregistreerde als "ja" kunnen beschouwen.
Ik ga dus ook zeker niet voor dit referendum stemmen. Deze wet heeft al genoeg geld gekost zonder dat er essentieel iets veranderd. En dat is mi prima.
Er wordt in de politiek en media vooral gekeken naar de ontvanger van het donororgaan. Men vergeet dat daarvoor iemands familielid is overleden, en dat het starten van een donatieprocedure voor de aanstaande nabestaanden enorm zwaar is.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egenhouden
Arts informeert nabestaanden over orgaandonatie
In de praktijk heeft een arts altijd een gesprek met de nabestaanden over orgaandonatie. Ook als de overledene zelf al heeft aangegeven donor te willen zijn. Nabestaanden krijgen tijdens dat gesprek meer informatie over de donatieprocedure.
Uitzondering na oordeel arts
In deze 2 situaties kunnen nabestaanden afwijken van de wensen van de overledene:
Bij zwaarwegende redenen
Een nabestaande kan bijvoorbeeld in zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan. De betrokken arts beoordeelt of dit zo is.
Bij jongeren tot 16 jaar
Vanaf 12 jaar kunnen jongeren in het Donorregister laten registreren dat ze orgaandonor willen worden. Komt een jongere onder de 16 te overlijden? Dan kunnen de ouder(s) of voogd bezwaar maken tegen orgaandonatie. De donatie gaat dan niet door.
Oftewel: je moet als nabestaande de arts overtuigen van jouw psychische nood om donatie tegen te gaan. Overtuig je niet genoeg, gaat de hele handel gewoon door....
ingedebruijn schreef:Familie kan je nog steeds geen donor maken. Dat zou betekenen dat ze een nee kunnen veranderen in een ja. Ze kunnen het alleen tegenhouden met een goede reden. Dat is iets heel anders dan je donor maken.
fleur1970 schreef:Was: Je bent geen donor als je niets hebt geregistreerd en de familie kon je ook geen donor maken.
Janine1990 schreef:30 miljoen euro... Dat is bijna 2 euro per inwoner...
Dus vele malen meer per kiesgerechtigde... Met een opkomst van rond de 50% (en dat zal bij de sleepwet zo hoog zijn geweest omdat er gelijktijdig ook gemeenteraadsverkiezingen waren in veel gemeenten!)
Is een opkomst van 6,5 miljoen... Dat is dus bijna 5 euro per stemmer...
Maar daar betaalt wel de gehele bevolking aan mee door het betalen van belasting.
Shadow0 schreef:fleur1970 schreef:Ik ga er niet over waar een referendum over gehouden wordt.
Niet in je eentje, maar jij ondertekent en deelt de petitie toch? Dan bepaal je wel zeker mede of hier een referendum over gehouden wordt.
Waarom vind je dit onderwerp zo belangrijk dat er veel geld uitgegeven zou moeten worden aan een referendum hierover?Citaat:Mag de overheid iemand automatisch donor maken?
Dus ipv geen donor tot je ja zegt een 100% draai naar automatisch donor tot je nee zegt.
Het is maar hoe je het wilt brengen - je kunt doen alsof dit een Enorme Draai is. Mijn idee is dat het een klein detail is dat veranderd wordt, en alleen maar in het geval van mensen die niet aangeven wat ze willen. Terwijl het toch al jaren het verzoek is om vooral wel te registreren wat je wilt, zodat daar geen misverstand over kan bestaan.
https://www.donorregister.nl/uwregistra ... al#!/login -> net zoveel werk als een petitie ondertekenen, en beduidend minder dan een referendum, en het maakt dat er rekening gehouden wordt met jouw wensen rondom orgaandonatie.Citaat:En omdat de politiek zeer verdeeld is over dit onderwerp, overigens de burgers ook is dit een typisch onderwerp voor een referendum.
Ik snap na al die tijd eigenlijk nog steeds niet goed waar men nou precies verdeeld over is. Er worden veel grote termen bij gehaald, maar het is me nog steeds niet duidelijk wat nou het echte probleem is.
TinGu schreef:fleur1970 schreef:Was: Je bent geen donor als je niets hebt geregistreerd en de familie kon je ook geen donor maken.
Bij "niet-geregistreerd" kan de familie je wel alsnog donor maken of niet als ze dat niet willen.
.
fleur1970 schreef:jasmijn16 schreef:Maar wat is dan het probleem? Er was iemand te laat? Dus omdat iemand te laat was mag de wet niet doorgaan? Dat zijn nou echt dingen waar ik weet niet hoeveel geld aan uit gegeven zou worden. Kom op zeg. Als jij of ik of pietje of henk te laat bent tijdens laten we zeggen een belangrijke vergadering waar gestemt word of een verandering in het bedrijf door gaat of niet, dan gaan die mensen toch ook niet even wachten of de dag daarna een nieuwe vergadering plannen? Meerderheid is meerderheid. Dat zou lekker geld en tijd weggooien zijn zeg.
Er is geen probleem, dat is democratie, ben je er niet heel jammer maar de Tweede Kamer gaat niet wachten tot de PvdD compleet is.
Het geeft alleen aan hoe verdeeld de politiek over dit onderwerp is.
De Eerste Kamer ging ook met een kleine meerderheid (2 stemmen) akkoord.
fleur1970 schreef:Even terug naar het begin.
In 2014 werd de wet op het raadgevend referendum ingevoerd.
Deze partijen waren tegen: VVD, CDA, ChristenUnie en SGP
En nu is jouw verwijt dat mensen er gebruik van maken.
Shadow0 schreef:Wat is je punt precies? En ja, men kan prima misbruik maken van een wettelijke mogelijkheid, zo vreemd is dat toch niet?
Daar draait het om bij de intentie van de wet of de letter van de wet.
Ik vind een referendum een mooi middel als extra toevoeging op onze democratische mogelijkheden, maar het is ook een zwaar middel, dat veel tijd en geld en moeite kost. Dus echt iets om te gebruiken voor verregaande zaken. Maar bij dit onderwerp mis ik gewoon de urgentie. Dat de mogelijkheid er nog is om een referendum op te starten, betekent toch nog niet dat je het ook moet doen?
.
fleur1970 schreef:Waarom moet een referendum over een urgent onderwerp gaan?
fleur1970 schreef:Waarom moet een referendum over een urgent onderwerp gaan?
Referenda zijn er juist om wat extra's toe te voegen als de bevolking en de politiek verdeeld zijn.
Van misbruik is geen sprake.
Ik vind dit onderwerp - je lichaam na overlijden - meer referendabel dan de WIV - hoe lang mogen ze je telefoongegevens bewaren?
Shadow0 schreef:Ceetje, ik zal zeker voor de wet stemmen als het referendum er komt - maar ik kan zoveel nuttigere dingen bedenken met dat geld en die tijd. Al die tijd die men door gaat brengen met het herhalen van zetten rondom orgaandonatie zouden ook gebruikt kunnen worden om het te hebben over andere aspecten van zorg, en daar dan een inhoudelijk debat over voeren. Daar is echt genoeg dat aandacht verdient.
Omdat het veel geld kost, en het dus een beetje verspillend is om dat voor ieder wissewasje te doen.