Inney schreef:Duke schreef:5 jaar? Ja tuurlijk...
Mijn dochter van 11 heeft sinds een half jaar mijn oude smartphone. En toen kwamen al snel de WA-groepjes van de meiden van school... Gelukkig is ze vrij naïef en totaal niet zo'n venijnige puber (behalve tegen ons), maar wat ik af en toe hoor van andere moeders... dan vraag ik aan mijn dochter of ze hier ook iets van mee heeft gekregen, dan zegt ze: "Oh ja, er hadden een paar meiden ruzie, dus toen ben ik zelf maar uit die WA-groep gegaan." Ze vermijdt dat soort conflicten dus tot nu toe, maar het zit mij niet lekker. Ik houd het wel in de gaten. Gelukkig is ze op leeftijd dat ik nog in haar telefoon mag kijken. Ze mag van mij dus een telefoon, mits ik ten alle tijden mee mag kijken. En ik probeer haar ook wel te sturen. Dus een soort 'smartphone-opvoeding'. Hoe kunnen emoticons verkeerd geïnterpreteerd worden, wat kun je niet en wel zeggen, hoe lang kun je wachten op antwoord voor je nogmaals vraagt om een reactie, etc.
Wij hadden dit vroeger niet. Ik vind dit een opvoedkundig onderwerp wat helemaal nieuw is. In hoeverre moet je ze loslaten hiermee en wat mag je als ouder wel doen? Als je ziet hoe vaak het fout gaat: zelfmoord, cyberpesten, vieze mannetjes die allerlei foto's van je kind ontlokken, etc...
Nadeel is dat berichten gewoon heel makkelijk verwirjderd kunnen worden. Blijf dus ook het gedrag van je kind in de gaten houden.
Is het ineens heel veel bezig met de telefoon? Alarmbellen. Zondert ze zich wat af met telefoon? Alarmbellen.
Zie het in de praktijk heel vaak misgaan, ouders denken de controle te hebben maar kinderen zijn er zo verdomd handig mee.
Ik denk ook niet dat de leeftijd omhoog zetten helpt, dat is zo ontweken. Maar goed als het moet volgens de privacy wet.. Het zal wel meer een formele regel zijn. Misschien zet de actie ouders wel aan tot nadenken, dat zal natuurlijk wel kunnen.
Je kunt whatsapp op meerdere apparaten instellen. Dan komen de berichten dubbel binnen en kan je dus zelf ook lezen.
Deed een kennis van mij bij z’n kind die het niet vertrouwde op whatsapp.