Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:50

Inney schreef:
Duke schreef:
5 jaar? Ja tuurlijk... :roll:

Mijn dochter van 11 heeft sinds een half jaar mijn oude smartphone. En toen kwamen al snel de WA-groepjes van de meiden van school... Gelukkig is ze vrij naïef en totaal niet zo'n venijnige puber (behalve tegen ons :roll: ), maar wat ik af en toe hoor van andere moeders... dan vraag ik aan mijn dochter of ze hier ook iets van mee heeft gekregen, dan zegt ze: "Oh ja, er hadden een paar meiden ruzie, dus toen ben ik zelf maar uit die WA-groep gegaan." Ze vermijdt dat soort conflicten dus tot nu toe, maar het zit mij niet lekker. Ik houd het wel in de gaten. Gelukkig is ze op leeftijd dat ik nog in haar telefoon mag kijken. Ze mag van mij dus een telefoon, mits ik ten alle tijden mee mag kijken. En ik probeer haar ook wel te sturen. Dus een soort 'smartphone-opvoeding'. Hoe kunnen emoticons verkeerd geïnterpreteerd worden, wat kun je niet en wel zeggen, hoe lang kun je wachten op antwoord voor je nogmaals vraagt om een reactie, etc.

Wij hadden dit vroeger niet. Ik vind dit een opvoedkundig onderwerp wat helemaal nieuw is. In hoeverre moet je ze loslaten hiermee en wat mag je als ouder wel doen? Als je ziet hoe vaak het fout gaat: zelfmoord, cyberpesten, vieze mannetjes die allerlei foto's van je kind ontlokken, etc... :(

Nadeel is dat berichten gewoon heel makkelijk verwirjderd kunnen worden. Blijf dus ook het gedrag van je kind in de gaten houden.

Is het ineens heel veel bezig met de telefoon? Alarmbellen. Zondert ze zich wat af met telefoon? Alarmbellen.

Zie het in de praktijk heel vaak misgaan, ouders denken de controle te hebben maar kinderen zijn er zo verdomd handig mee.

Ik denk ook niet dat de leeftijd omhoog zetten helpt, dat is zo ontweken. Maar goed als het moet volgens de privacy wet.. Het zal wel meer een formele regel zijn. Misschien zet de actie ouders wel aan tot nadenken, dat zal natuurlijk wel kunnen.

Je kunt whatsapp op meerdere apparaten instellen. Dan komen de berichten dubbel binnen en kan je dus zelf ook lezen.
Deed een kennis van mij bij z’n kind die het niet vertrouwde op whatsapp.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:59

Polly schreef:
Kleuters van 5 jaar hebben we het over toch? :wow:

Ook ik zie het steeds meer, echt waar,

Vind het ook maar raar.

Anoniem

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:14

Ik vind het makkelijk
Mijn zoontje heeft ook een telefoon vanaf zijn 5e
Wil niet zeggen dat hij er de hele dag opzit zoals veel volwassenen, dat is pas raar :?
En je kind helemaal weghouden van technologie is ook raar?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:19

[***] schreef:
Ik vind het makkelijk
Wil niet zeggen dat hij er de hele dag opzit zoals veel volwassenen, dat is pas raar :?

Een eigen telefoon?
Ik houd mijn kind helemaal niet weg van technologie. Hij mag best eens op de iPad en kijkt tv, maar ik snap echt niet waarom een kleuter een eigen telefoon moet hebben :?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:31

[***] schreef:
Ik vind het makkelijk

Wat moet een kind van 5 met een telefoon??
Ik weet niet hoe jij dat hebt maar ik haal en breng mijn kleuter vaag school, hij mag buiten spelen maar niet verder dan de speeltuin en anders komt hij het vragen.
Ik kijk regelmatig om een hoekje en als hij ergens binnen gaat spelen komt hij dat zeggen. Ik heb geen idee op wat voor moment hij een telefoon nodig zou hebben.
Thuis zit hij weleens op de tablet of op mijn telefoon dus hij word er niet bij weggehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:36

Niks moet. Maar al die moraalridder reacties dat het raar is dat een kind een telefoon heeft vind ik schijnheilig. Het is tegenwoordig al redelijk normaal dat kinderen zelf een iPad en/of telefoon hebben.
Ik hoef geen kinder spelletjes op mijn telefoon of iPad dus daar heeft hij mooi een eigen voor. Ook om foto’s te maken en met spraak kan hij mij of zijn papa appen, inmiddels typt hij ook. Ik vind het logisch dat in deze tijd kinderen leren omgaan (ook met hoeveelheid tijd die ze erop mogen zitten) met dit soort apparaten en dat iemand anders dat niet snapt of raar vindt, jammer dan

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:39

Ik zeg niet dat ik het raar vind ik vraag op wat voor moment hij zo'n ding nodig heeft omdat ik het niet begrijp.
Maar ieder moet het zelf weten hoor, no hard feelings.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:55

Waar heb je hem zelf eigenlijk voor nodig?
Een gewone mobiele telefoon belt toch ook, of huistelefoon? Waar heb jij dan een smartphone voor nodig?

Mijn zoontje heeft educatieve apps, onder andere de Squla app, op zijn telefoon om voor school te oefenen.
Een Lego app waarmee hij de schilden van zijn speelgoed kan scannen en die dan kan gebruiken in zijn spel. Hij heeft whatsapp waar hij berichtjes, foto’s en filmpjes mee kan sturen naar zijn contacten, allemaal naaste familie. En hij belt er ook wel eens mee om wat te vragen of papa/mama welterusten te zeggen als 1 van 2 van huis is.
Ik vind het een aanvulling waar hij veel van leert, goed mee leert omgaan en waardoor hij meer contact heeft met zijn familie die ver weg woont.
Wat er moeilijk aan te snappen of raar aan is begrijp ik dan weer niet.
Ik weet wel dat sommige moeders amper durven te vertellen dat hun kind een telefoon of eigen iPad heeft omdat ze bang zijn voor bekrompen reacties zoals hierboven. Ik durf die discussie wel aan

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:02

Nou sorry hoor als je mijn reactie bekrompen vind, ik was gewoon benieuwd.

Maar als je tegen iedereen zo gezellig en neerbuigend reageert als iemand er naar vraagt dan begrijp ik wel waarom mensen je vervolgens raar aankijken.

Fijne dag verder :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:07

‘Wat moet een kind met een telefoon??’
Is inderdaad een erg gezellige reactie van jou. Ik vind het vrij aardig van mezelf dat ik het nog uit probeer te leggen

Ik maak trouwens in het echt nauwelijks mensen mee die het raar vinden. Nagenoeg alle kinderen op school en sportclub etc die wij kennen hebben een eigen telefoon/tablet dus dan speelt deze discussie niet. Typisch weer een bokt dingetje waar iedereen heiliger probeert te zijn dan de paus

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:15

Nou zeg :')

Ik vroeg het me ook serieus af. Maar mijn kind heeft ook geen interesse in een mobiel of iPad. Behalve soms filmpjes.
En hier in de buurt heeft niemand op de basisschool een mobiel. Hoogstens in groep 8 een paar. Wel vanaf de middelbare school.

Dus niet om heiliger dan de paus te zijn hoor :7

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:17

Op stage werken wij met een ipad om de dagritmes van de kinderen bij te houden (0-2 jaar) en wanneer de ipad te voorschijn komt weet er 1 van 1 jaar maar al te goed wat dat is. We gebruiken het soms voor muziek, en dan word ie boos/huilerig omdat wij de ipad hoog wegzetten zodat ze naar de muziek luisteren maar niet steeds naar de ipad staren. Die zit thuis de hele dag achter dat ding. Dus al heel jong worden zulke dingen aangeleerd en gewoon gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:22

Wie zegt dat ie er de hele dag achter zit alleen omdat hij weet wat het is?

Mijne zitten ook alleen als ik aan het koken ben, zeg maar half uur met een scherm, tv, telefoon of tablet

Overigens hebben ze bij ons op school in de klas ook 2 iPads met leuke apps. In de kleuterklas. En daar is nooit gejengel over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:47

Praktisch gezien niet handig. Veel scholen werken met groepsapp klas met mentor in de app. Dit wordt gebruikt om veranderingen door te geven cq mogelijkheid tot stellen van vragen. Dit zou dus binnenkort niet meer kunnen indien de leerlingen geen 16 zijn. Ik snap het stellen van een leeftijdsgrens maar 13 was een prima grens lijkt mij.
Meerdere apps komen hier nu plotseling mee. Instagram accounts schijnen ook al geblokkeerd te worden ivm leeftijdsgrens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:05

Zinzi_jewel schreef:
Mijn beide kids hebben whats app
11 en 9
Ideaal
Vooral mijn jongste gebruikt spraak berichten.
Zie het probleem niet van Whats app
Omdat het eigenlijk alleen gebruikt wordt voor bekende contacten

Waarom een kind van 9 een mobiele telefoon met WA en dus internet?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:08

KimD schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Mijn beide kids hebben whats app
11 en 9
Ideaal
Vooral mijn jongste gebruikt spraak berichten.
Zie het probleem niet van Whats app
Omdat het eigenlijk alleen gebruikt wordt voor bekende contacten

Waarom een kind van 9 een mobiele telefoon met WA en dus internet?

Groep 6 ongeveer, waarom niet?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:10

Waarom wel?! Dat is toch van de zotte?

Zo'n kind wordt nog vaak gebracht en gehaald op de locatie waar ze moet zijn, en zo niet is het vaak niet ver weg.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:10

KimD schreef:

Zo'n kind wordt nog vaak gebracht en gehaald op de locatie waar ze moet zijn, en zo niet is het vaak niet ver weg.

Ik moest toen al lang en breed alleen naar school hoor 2km fietsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:13

Wat betreft opgroeien met schermen e.d, kan je daar tegenwoordig niet onmogelijk omheen? Toen ik opgroeide waren er misschien nog geen iPads of smartphones maar mijn zusje en ik hadden allebei een flinke fixatie op de televisie, ook al mochten we er niet dag in dag uit naar kijken. Ik denk dat je dat toch wel houdt. Voor de televisie was die fixatie er ongetwijfeld op speelgoed ofzo. Ik kon mezelf altijd prima vermaken zonder schermen maar het hoort wel een beetje bij de tijd.

Wat betreft kinderen met smartphones denk ik dat het wijs is om ouders daar gewoon zelf keuzes over te laten maken. Ik kan het me goed voorstellen tegenwoordig, WhatsApp is gewoon handig en een kind van 9 kan dan communiceren dat hij/zij graag bij een vriendje of vriendinnetje wil spelen zonder dat de ouder eerst op het schoolplein hoeft te verschijnen. Zo lang er maar goede afspraken over zijn lijkt mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:14

Die leeftijdsgrens wordt nu toch ook al omzeilt. Wat is hier het nut van vraag ik me dan af.

Ik vind het erg prettig om als mijn kind op school is een appje te sturen om wat informative uit te wisselen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:28

Ik kreeg mijn eerste mobieltje toen ik naar de middelbare school ging. Kon ik enkel mee bellen en sms'en. Eerste telefoon met internet had ik toen ik 17 was. Laptop op 18e en tablet op 20e ivm school. Vind het zo'n onzin dat kinderen voor hun 12e een smartphone nodig hebben.. Laat ze lekker buiten spelen ipv continu achter telefoon/tablet of computer te zitten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:49

[***] schreef:
‘Wat moet een kind met een telefoon??’
Is inderdaad een erg gezellige reactie van jou. Ik vind het vrij aardig van mezelf dat ik het nog uit probeer te leggen

Ik maak trouwens in het echt nauwelijks mensen mee die het raar vinden. Nagenoeg alle kinderen op school en sportclub etc die wij kennen hebben een eigen telefoon/tablet dus dan speelt deze discussie niet. Typisch weer een bokt dingetje waar iedereen heiliger probeert te zijn dan de paus

Wauw, dat is gewoon een doodnormale, vriendelijke vraag. :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:22

Trui schreef:
Ook een nadeel... ik merk dat ik liever app of iemand kan afspreken dan dat ik langs ga (als die persoon in de buurt woont) denk dat als je helemaal zonder telefoon opgroeid je misschien veeeeeel minder bang bent om mensen aan te spreken. Als je me snapt.

Ik ben zo wel opgegroeid. Of nouja, ik denk dat ik naar groep acht ging dat we wel gingen bellen hoor.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:23

KimD schreef:

Nou das luxe, ik moest mooi zelf naar school toen ik zeven werd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:37

Mijn kinderen hebben alleen een tablet van Vtech. Dus alleen voor (leerzame) spelletjes en ook zonder internet. Daar wordt soms veel (regenachtige dagen) en soms weinig mee gespeeld. Maar ik durf te zeggen dat ze er gemiddeld niet veel op zitten. Mobiel? Krijgen ze nog lang niet. Als DL op internet moet dan kan dat op 1 van onze laptops.

Mocht het op school zo zijn dat het bijna (sociaal) verplicht wordt om what'sapp oid te hebben dan zal ze er wel eentje krijgen. Maar dan moet ze de telefoon avonds inleveren. Dan kun je voorkomen dat ze de hele nacht door appen én (en dat wordt echt aanbevolen door scholen) kun je steeksproefsgewijs controleren wat de sfeer is op de sociale media.

Ik kan me er echt aan ergeren als mijn moeder er is en zij de spelletjes op de mobiel te voorschijn tovert en ze er met zijn allen omheen geplakt zitten. Dat vind ik alleen acceptabel als je ergens bent waar ze lang moeten wachten om ze af te leiden.