en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:20

FatCat schreef:
Even snel gegoogled:

Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (3alaihi assalaatoe wa assalaam) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assa7ee7 (1/477-4480)).

Dus hij voelde niet dat hij het recht had om je aan te raken volgens zijn geloof.

Persoonlijk zou ik ook niet weten hoe ik hiermee zou omgaan. Zonder deze info zou ik het ook als een belediging op nemen, alsof ik als vrouw minder waardig ben.

Dit kun je zo uitleggen, dat hij vanuit zijn geloof niet vindt het recht te hebben je aan te raken aangezien je geen familie bent.
Maar je kunt het ook anders uitleggen, namelijk dat hij een vrouw die geen familie is niet aanraakt omdat hij dan verleid zou worden. En het probleem wat ik daarmee heb is dat er dus eigenlijk vanuit gegaan wordt dat een man geen vrouwen aan mag raken omdat hij er in dat geval niets aan zou kunnen doen als hij ‘in de verleiding’ komt. Oftewel de man zou geen controle over zichzelf hebben als hij een vrouw aanraakt.

En ik zou er dan ook zeker een probleem mee hebben. Want hoe het ook bedoeld is, in alle gevallen blijkt eruit dat zijn opvatting is dat mannen en vrouwen anders behandeld moeten worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:21

Dingen verschuiven, zo ook normen en waarden. Maar een vrouw geen hand willen geven vind ik een stap terug in de tijd. Ik zou geen collega willen hebben die zo duidelijk onderscheid maakt tussen man en vrouw.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:22

Hij heeft zich in Nederland gewoon aan te passen aan de in Nederland geldende normen en waarden inderdaad, dus vind het flink asociaal. Ik snap zijn kant van het geloof wel, en in zijn eigen land mag hij dat lekker doen, maar hier niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:22

Het niet geven van een hand kan de omgang met anderen belemmeren, omdat het naar Nederlandse gewoonten juist iets anders betekent dan het tonen van respect. En waar de omgang belemmerd is, kan de samenwerking daarmee belemmerd worden. Ook het onderscheid dat je er tussen mannen en vrouwen mee maakt kan ongewenst zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:23

Vjestagirl schreef:
Moet je om een gelijkwaardige werkrelatie te hebben elkaar ook aanraken? Moet je om je leidinggevende te respecteren en te accepteren diegene aanraken?
Als hij vrouwen niet aanraakt uit respect, dan zouden deze dingen toch geen probleem moeten zijn?

Nee hoor, dat zou hij van mij niet hoeven. Als hij dat weigert vind ik het prima, maar dan zal ik hem niet aannemen voor een functie waarin het wel verwacht wordt.
Als hij in contact gaat komen met zowel mannen als vrouwen buiten het bedrijf, wil ik niet dat hij onderscheid maakt tussen mannen of vrouwen. Zo iemand zou ik niet als visitekaartje ergens heen willen sturen.
Persoonlijk zal ik er geen nacht van wakker liggen als een moslim mijn hand niet wilt schudden, maar richting een klant zou ik toch echt niet willen dat hij onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen.

Als een moslim mijn man de hand schud en mij vervolgens niet, voelt dat niet als gelijkwaardig voor mij. Voor mij voelt het op dat moment alsof iemand zich boven mij verheven voelt.

Maar goed, dit is mijn mening ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:24

SweetVanille schreef:
Hij heeft zich in Nederland gewoon aan te passen aan de in Nederland geldende normen en waarden inderdaad, dus vind het flink asociaal. Ik snap zijn kant van het geloof wel, en in zijn eigen land mag hij dat lekker doen, maar hier niet.

Wat als hij hier geboren en getogen is?
Dan is Nederland gewoon zijn eigen land.

Wat is al zei: normen en waarden staan niet vast.
Dat verschuift per generatie en zelfs binnen verschillende lagen van de bevolking.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:24

SweetVanille schreef:

Er zijn ook Nederlandse moslims, die mogen wel in Nederland weigeren iemand een hand te geven?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:25

Ik zou het geen probleem vinden eigenlijk. Volgens mij worden hier ook allemaal aannames gedaan die niet per se waar zijn:

Iemand niet willen aanraken is natuurlijk niet hetzelfde als geen respect hebben voor vrouwen. Waarom 'moet' een hand eigenlijk bij een begroeting? Er zijn legio andere manieren. Het zou niet netjes zijn om de vrouw in de kamer te negeren, maar op een andere manier begroeten moet toch kunnen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:27

Ik zou hem tijdens het gesprrk uitleggen dat het hier juist als respectloos gezien wordt en als hij dat niet accepteert en wil veranderen dan past hij niet binnen ons bedrijf.

Ik weet niet wat voor functie het betrof?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:27

Sting schreef:
Volgens mij is het in de Moslim-cultuur normaal om vrouwen geen hand te geven. Dus wat dat betreft hield hij zich aan zijn gewoontes/geloof. Andersom geven moslimvrouwen ook vaak geen hand aan een onbekende man.

Dus?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:28

Vjestagirl schreef:
SweetVanille schreef:

Er zijn ook Nederlandse moslims, die mogen wel in Nederland weigeren iemand een hand te geven?

Joh, ze weigeren maar een eind in de rondte, maar dan moeten ze ook ophouden met brullen dat ze gediscrimineerd worden als er een Jan word aangenomen i.p.v een Achmed.

Want dat is namelijk de keerzijde van de medaille.

Vayo

Brainless schreef:
Delphi schreef:
maar verder vind ik dat er wel gehoor gegeven moet worden aan de Nederlandse normen en waarden.

Er zijn niet de Nederlandse normen en waarden.
Iedereen heeft (ook onder de oer-Hollandse mensen) andere normen en waarden.

Ook verschuiven die met elke generatie.
Daardoor zit er nog wel wat verschil in omgang met ouderen en jongeren.
Toen ik vroeger met mijn opa paarden ging (ver)kopen deden de handelaren alleen zaken met mijn opa en absoluut niet met mij... met vrouwen deed je geen zakenhandel.
Vroeger was er een veel duidelijker rolverdeling tussen mannen en vrouwen.

Vrouwen waren juf en zuster en de mannen hoofdmeester en dokter.
En dat is nog helemaal niet zo lang geleden dat dit normaal was.

Ach DE Nederlandse normen en waarden of bepaalde normen en waarden .... In deze tijd denk ik toch echt wel dat 99% van de oer-Hollandse mensen bij een sollicitatiegesprek iemand netjes een hand geeft uit beleefdheid. Natuurlijk heeft iedereen eigen normen en waarden, maar een hand geven tijdens een sollicitatiegesprek lijkt mij toch echt wel iets dat zo goed als iedereen geleerd heeft.

SweetVanille

Vjestagirl schreef:
SweetVanille schreef:

Nee natuurlijk niet. Het gaat om het geloof, dat hij dat in Nederland niet uit hoort te voeren. Althans niet onder (Nederlandse..... :') ) Nederlanders en niet in het openbaar. Wat ze onder elkaar en in hun eigen huis doen moeten ze helemaal zelf weten :)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:29

Palmera schreef:
Vjestagirl schreef:

Joh, ze weigeren maar een eind in de rondte, maar dan moeten ze ook ophouden met brullen dat ze gediscrimineerd worden als er een Jan word aangenomen i.p.v een Achmed.

Want dat is namelijk de keerzijde van de medaille.

Precies. Wens je je niet aan te passen in/aan Nederland? Moet je ook niet zeiken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:32

Gewoon een algemene vraag, maar zijn de meeste hier van jullie überhaupt op de hoogte van de Grondwet, waar deze voor staat, wat er inhoudelijk in staat en voor wie deze wetten gelden (hint, iedereen)?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:33

Wat vjestagirl zegt :j
Dat wij hier in Nederland toevallig een hand geven als respectvolle begroeting hebben betekent niet automatisch dat dat voor een ander ook geld.
Als iemand ipv een hand geven liever zijn hoofd buigt, of gewoon alleen "goedemiddag" zegt, ben ik daar meer dan tevreden over. Het gaan niet om de handeling an sich, maar om het idee.

Supertje

Overigens, van mij mag iedereen weigeren een ander/vrouw een hand te geven, ook uit religieuze overtuiging. Die keuzevrijheid en religieuze vrijheid is er hier. MAAR.... Het feit dat je ervoor mag kiezen dat niet te doen, wil niet zeggen dat anderen zich daarin hoeven te schikken, en dat daar geen consequenties aan mogen zitten.

Vjestagirl

SweetVanille schreef:
Nee natuurlijk niet. Het gaat om het geloof, dat hij dat in Nederland niet uit hoort te voeren. Althans niet onder (Nederlandse..... :') ) Nederlanders en niet in het openbaar. Wat ze onder elkaar en in hun eigen huis doen moeten ze helemaal zelf weten :)

Dus een Christen mag geen kruisje slaan voor het eten in een restaurant en een jood mag geen keppeltje op?

Het idee van religieus zijn is juist dat je het altijd bent, overal. Je geloof leert je lessen over hoe je in het leven hoort te staan over wat goed is en wat niet. De een gaat daar strenger mee om dan de ander (maar dat is natuurlijk met alles zo) en zaken worden verschillend geïnterpreteerd door verschillende mensen (en ook dat is met alles zo).

Deze jongen heeft geleerd dat hij respect moet hebben voor vrouwen, en dat je dat onder andere uit door vrouwen die geen familie zijn niet aan te raken.

Overigens zijn er ook prima moslims die Kevin heten, hoogblond zijn en tussen de aardappels opgegroeid zijn. Dat je moslim bent maakt je niet minder Nederlandse Nederlander. En als je Achmed heet, een donkere huid hebt en je bent opgegroeid in Zaandam ben je ook een Nederlandse Nederlander, waar je ouders ook vandaan komen en hoe je god dan ook heet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:38

Vjestagirl schreef:
Moet je om een gelijkwaardige werkrelatie te hebben elkaar ook aanraken? Moet je om je leidinggevende te respecteren en te accepteren diegene aanraken?
Als hij vrouwen niet aanraakt uit respect, dan zouden deze dingen toch geen probleem moeten zijn?

Maar wie zijn respect krijgt er dan gelijk? Ik ben namelijk opgevoed met het idee dat het respectvol is om een hand te geven. Dat zou dan voor die ander toch geen probleem moeten zijn?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:39

Supertje schreef:
Overigens, van mij mag iedereen weigeren een ander/vrouw een hand te geven, ook uit religieuze overtuiging. Die keuzevrijheid en religieuze vrijheid is er hier. MAAR.... Het feit dat je ervoor mag kiezen dat niet te doen, wil niet zeggen dat anderen zich daarin hoeven te schikken, en dat daar geen consequenties aan mogen zitten.

Inderdaad dit .... niemand mag hem verplichten een vrouw een hand te geven als hij dit niet wilt. Maar als een bedrijf hier wel waarde aan hecht of niet wilt dat er onderscheid gemaakt wordt in de begroeting tussen mannen en vrouwen, vind ik dat ze iemand om deze reden af mogen wijzen. Als zij vinden dat het wel binnen de functie hoort, is dat wel de consequentie.

Zo heb ik in een tuincentrum gewerkt met koopzondagen. Er hebben toen ook streng gelovige katholieken gesolliciteerd. Deze gaven aan niet op een zondag te willen werken. Maar tuincentrum gaf aan dat dat wel hoort binnen de functie. Wilden zij zich daarin niet aanpassen dan waren ze niet geschikt voor de functie en zouden ze dus niet aangenomen worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:39

dorothea schreef:
Probleem is wel dat hij zowel met mannen als vrouwen buiten het bedrijf in aanraking gaat komen.

Ten eerste vind ik deze houding buitengewoon discriminerend tegenover vrouwen dus dat alleen al zou voor mij een afknapper zijn. Ten tweede als hij ook zo met klanten omgaat gaat het jullie bedrijf gewoon geld kosten.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 16:41

IMJ schreef:
Ik zou hem tijdens het gesprrk uitleggen dat het hier juist als respectloos gezien wordt en als hij dat niet accepteert en wil veranderen dan past hij niet binnen ons bedrijf.

Een functie waarbij hij buiten mijn bedrijf met vrouwen in aanraking komt.
Maar de uitleg is niet nodig, hij weet dat wel. Heeft en hbo-opleiding en is in Nederland geboren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:42

Ik vind echt dat het heel erg aan de te bekleden functie ligt.
Bij ons in de huisartsenzorg (zeker in mijn regio) kan je het echt niet maken geen hand te geven. Hier zou zo iemand niet aangenomen worden. Behalve als schoonmaker. Want dan is er geen direct patiëntencontact.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:42

Tjah.. eerlijk.
Als de man in kwestie niks had gezegd en gewoon Je hand niet had aangeraakt, had ik een andere mening gehad. Dat is onbeschoft.
Maar de man bied zijn excuses aan en geeft uitleg. Waarom zou je dan nog verder moeilijk
doen? En als je nu verder doorzoekt, blijkt het juist een teken van respect te zijn dat hij t niet heeft gedaan :j dat is toch alleen maar goed?

Over het werk: daar zal men zelf moeten beoordelen of het handig is of niet en hoe ermee om te gaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:43

dorothea schreef:
IMJ schreef:

Een functie waarbij hij buiten mijn bedrijf met vrouwen in aanraking komt.
Maar de uitleg is niet nodig, hij weet dat wel. Heeft en hbo-opleiding en is in Nederland geboren.

Dan vind ik het niet kunnen..