FatCat schreef:Even snel gegoogled:
Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (3alaihi assalaatoe wa assalaam) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assa7ee7 (1/477-4480)).
Dus hij voelde niet dat hij het recht had om je aan te raken volgens zijn geloof.
Persoonlijk zou ik ook niet weten hoe ik hiermee zou omgaan. Zonder deze info zou ik het ook als een belediging op nemen, alsof ik als vrouw minder waardig ben.
Dit kun je zo uitleggen, dat hij vanuit zijn geloof niet vindt het recht te hebben je aan te raken aangezien je geen familie bent.
Maar je kunt het ook anders uitleggen, namelijk dat hij een vrouw die geen familie is niet aanraakt omdat hij dan verleid zou worden. En het probleem wat ik daarmee heb is dat er dus eigenlijk vanuit gegaan wordt dat een man geen vrouwen aan mag raken omdat hij er in dat geval niets aan zou kunnen doen als hij ‘in de verleiding’ komt. Oftewel de man zou geen controle over zichzelf hebben als hij een vrouw aanraakt.
En ik zou er dan ook zeker een probleem mee hebben. Want hoe het ook bedoeld is, in alle gevallen blijkt eruit dat zijn opvatting is dat mannen en vrouwen anders behandeld moeten worden.