Een wereld zonder reclame

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een wereld zonder reclame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:41

Wat ook een probleem is, is dat veel bedrijven denken dat ze hun reclame zelf wel kunnen maken, of gewoon absoluut geen geld over hebben voor een goede reclame. Daarvan krijg je al die zooi en die schreeuwerige reclames en affiches overal waar je helemaal gek van wordt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:03

Resistance schreef:
Wat ook een probleem is, is dat veel bedrijven denken dat ze hun reclame zelf wel kunnen maken, of gewoon absoluut geen geld over hebben voor een goede reclame. Daarvan krijg je al die zooi en die schreeuwerige reclames en affiches overal waar je helemaal gek van wordt.

Oneens :+

Kruidvat heeft niet bepaald een karig budget of maakt er geen tijd voor. Daar zit sowieso een heel team achter de schreeuwerige reclame en hysterische affiches

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:13

Wat zou zo’n wereld heerlijk zijn zeg! Gewoon rust en niks anders meer. Dat zou echt een droom zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:21

Montgri schreef:
Wat zou zo’n wereld heerlijk zijn zeg! Gewoon rust en niks anders meer. Dat zou echt een droom zijn.

In een berevel met een knuppel achter de herten aan voor je broodnodige vreten? Leuk ideaalbeeld...... :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:30

Dit is best een interessante invalshoek, TS :)

Een, of eigenlijk twee (drie zelfs) zaken die me aan mijn marketing studie doen denken komen nu boven drijven:

Marketing: Het creëren van een behoefte zodat de consument een product (denkt te) wil(len) kopen.

Marktpenetratie: Het via de juiste kanalen en op het juiste tijdstip lanceren van een product of dienst.

Stukje marketing-psychologie: Mensen zijn net dieren, lol (Pavlov). Je kunt ze (koop)gedrag aanleren. Als een product/dienst 5 keer visueel/audioeel voorbij komt, dan blijft het hangen. Zo koop ik bijvoorbeeld nooit Nutella. Toevallig de afgelopen weken meermaals een reclame voorbij zien komen (inclusief een demo in de plaatselijke supermarkt). Drie keer raden wat er hier, sinds twee dagen, in de kast staat ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:36

Hmm aan de ene kant lijkt me dit heerlijk. Inderdaad veel rust en niet overal geschreeuw en gedoe.

Aan de andere kant lijkt me dit heel onwenselijk, want waar trek je die grens? Mond tot mond reclame is ook reclame, mag dit dan ook niet meer? Hier iets in je onderschrift schrijven is ook reclame.
Daarnaast zal je dan alleen maar mega bedrijven hebben die iedereen kent, zoals macdonalds en Albert Heijn of in Amerika Walmart. Geen gezellige kleine winkeltjes, want die zullen allemaal heel snel afsterven. Niemand zal ze immers kennen zonder enige reclame.

Ook werkt veel reclame onbewust. Let maar eens op in een film of serie: je zult zien dat er vaak sponsors zijn die heel slim onbewust op je inspelen. Coca cola flesje op de achtergrond.. binnen no time heb jij zijn in cola, zonder dat je dat colaflesje überhaupt bewust hebt waargenomen.
In de film gaat iemand ben en Jerry’s eten. Voor je het weet loop je zelf naar de vriezer voor wat ben en Jerry’s. Reclame werkt vaak in op het onderbewuste :) Daarom zijn die reclames op busjes en andere flitsende dingen ook effectief. Ook al heb jij het niet bewust waargenomen, onbewust heb je het wel waargenomen.

Voorbeeldje met een campagnefilmpje (campagnes zijn ook vaak reclame trouwens, mag dit dan ook niet meer?) https://youtu.be/2NPKxhfFQMs
Hier komt heel snel in beeld ‘rats’ wanneer het over de democrats gaat. Onbewust leggen je hersenen de link tussen deze 2 dingen.

Reclames gaan dus veel dieper dan je denkt en het zou onmogelijk zijn om reclames helemaal weg te hebben. Een samenleving zonder reclame zou eigenlijk alleen kunnen gebeuren in een totalitaire samenleving: alles wordt voor iedereen geregeld en niemand zou meer keuzes hoeven (en kunnen) maken.

Iets waar ik wel voor ben is reclame op ongezond eten verbieden en juist gezond eten promoten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 01:12

Vjestagirl schreef:
Maar zou dat zo erg zijn, als die bedrijven niet zouden bestaan? Voor jou als ondernemer is het vervelend, maar voor de consument is het veel transparanter, wordt het straatbeeld veel rustiger en worden ze veel minder voorgelogen.

Betekend het ook niet gewoon dat je in een veel te kleine vijver aan het vissen bent, als je niet kan bestaan zonder spam op social media?

Zonder advertenties zijn alle vijvers te klein want dan weet niemand van je bestaan af. Plus je haalt geen klandizie binnen die eigenlijk nog niet van plan was om stappen te ondernemen.

Daar komt bij. Waarom zou ik genoegen nemen met enkel mijn omgeving als ik kan door groeien over de hele wereld?

Ik word gevolgd door mensen van over heel de wereld. Ben al meerdere keren gevraagt of ik ook master classes geef. Mijn toekomst is les geven in binnen en buiten land. Dat bereik is er niet zonder sociale media.

Natuurlijk kan ik ook bestaan zonder. Maar dan verdien ik maar een fractie van wat ik nu verdien en ik verdien nou eenmaal liever veel.

Als ik terug denk in de tijd toen ik begon ( 2003 )toen was dat sociale media nog niet zo. Toen moest ik kneiter hard werken, veel tijd en daardoor ook geld spenderen om gevonden te worden. Nu plaats ik 1 foto en dat word door duizenden mensen gezien. Kost maar een fractie van mijn tijd. Slechts een paar euro in kosten. En het brengt veel meer omzet.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 08-02-19 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 01:13

Resistance schreef:

Als het werkt waarom dan onnodig geld uitgeven?

Ik kan me overigens wel voorstellen dat mensen die houden van zelfvoorzienend sober leven hier van houden.

Zelf heb ik meer de ambitie om een succesvolle onderneming te hebben met royaal inkomen zodat ik juist van alle voorzieningen gebruik kan maken.

Voor bedrijven is geen reclame in iedergeval geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 01:29

__Nathalie__ schreef:
Resistance schreef:

Als het werkt waarom dan onnodig geld uitgeven?

En met dat zinnetje helpen we precies de hele wereld naar de knoppen, haha.

Maar zonder gekkigheid, ik snap je punt. :) De betere ad agencies staan echter niet voor snel en vlug en goedkoop, maar dat de wereld meer heeft aan een reclame dan enkel getetter dat er weer iets gekocht moet worden. Die reclames gaan een stapje verder en kaarten meteen problemen aan, of maken mensen simpelweg even een beetje gelukkiger. Een mooie reclame kan iemand heel lang bijblijven en is kunst opzich. Ze kunnen je laten lachen, soms zelfs laten huilen en ervoor zorgen dat de hele wereld het erover heeft.

Nu snap ik dat niet ieder bedrijf daar geld voor overheeft en dat niet ieder bedrijf dat als doel heeft. Maar juist die reclames dragen wel bij aan verbetering, en als jij als bedrijf zo'n reclame laat maken lijkt het me toch voldoenend dat dat in de naam van jouw product gebeurt. :j

En @Aight,

Daar heb je gelijk in. Maar de advertising van kruidvat focust meer op kwantiteit dan kwaliteit. Werkt ook inderdaad, je weet wat er in de aanbieding is en iedereen herkent "steeds verrassend, altijd voordelig". Maar daar blijft het ook bij. Je denkt niet nog een maand later van: goh, dat was een mooie reclame.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:30

Een bedrijf kiest voor het type reclame wat de meeste omzet genereerd. Daar ben je een bedrijf voor. Ik denk niet dat de eerste gedachte is we gaan een hoop geld uit geven voor een reclame die mensen gelukkig maakt. Bedrijven zijn geen liefdadigheids instelling er moet geld verdiend worden.

En tuurlijk zijn er bedrijven met mooie reclames. Die hebben veel meer budget en dat type reclame werkt voor hun wel. Maar dan zit je al snel bij miljoenen bedrijven denk ik.

Stel er zouden geen reclames meer zijn. Dan gaan heel veel bedrijven failliet. Heel veel mensen komen zonder werk te zitten en dan?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:49

Ik denk dat je idd aan reclame niet ontkomt, maar van mij mag de manier waarop reclame gemaakt wordt (en volgens mij is dat onder andere ook een beetje waar vjestagirl op doelde) een stuk minder schreeuwend en rustiger. Ik lees persoonlijk liever een overzichtelijk krantje met rustige kleuren dan bij wijze van die van kruitvat. Die sla ik eigenlijk per definitie al over omdat ik het kleurgebruik en dergelijke, heel vervelend vind en ik dus de boodschap die het wil brengen, niet zie. Dan haak ik af en dat is eigenlijk jammer, want het is wel handig om te weten of ik bij kruitvat op dat moment mijn product goedkoper kan kopen. Ik zou persoonlijk wel blij worden van op een rustigere manier reclame maken. Over het algemeen genomen.

Laat duidelijk zijn dat ik ook wel snap dat daar allerlei aspecten bij komen kijken ervoor zorgen dat het reclame maken van nu is zoals het is he.... :)

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:24

ikke schreef:
Montgri schreef:

In een berevel met een knuppel achter de herten aan voor je broodnodige vreten? Leuk ideaalbeeld...... :j

Wow waar is dit voor nodig? Ik bedoelde dat een wereld zonder reclame me heerlijk lijkt. Geen prikkels meer van dat geschreeuw om aandacht van winkels. Zoals TS ook benoemt in haar begin post. Niet persee 100% back to basic. Want dan zou ik enkel leven op gras en groentes namelijk. Ik kan geen dieren moorden om te eten.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:27

Een heel stuk prikkelvrijere wereld lijkt me fijn.
Probeer dat zelf al door idd geen reclamefolders d.m.v. sticker op de bus, geen facebook (zó lekker rustig), onze bedrijfswagens hebben geen belettering, ons bedrijf maakt al 15 jaar geen reclame en hé we hebben het retedruk (dat heet mond tot mond en werkt dus kennelijk als je iets goeds te bieden hebt), ik krijg het gros van mijn boodschappen wekelijks via Boerschappen, dan ontvang ik een krat vol groenten/vlees/zuivel/fruit rechtstreeks van de boer zonder schreeuwende verpakkingen en daar word ik elke week weer erg blij van.
De hele 24-uurs economie is aan mij niet besteed en ik vind niks mis met zondagsrust (of zaterdagsrust al naar gelang het je past).

Een wereld zonder reclame zal niet kunnen dat snap ik ook wel maar het mag best een beetje minder. Ook op televisie erger ik me mateloos aan dat bijv. het geluid ineens een standje of tien harder gaat als het reclameblok passeert. Ik kijk dus vnl. programma's zonder reclameblokken van een kwartier ertussen, ik vind dat echt niet te doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:31

Maar wat vinden jullie dan bijvoorbeeld van dit soort reclames? :)

En natuurlijk deze, die uitgebreid in het nieuws is geweest:

En eentje van eigen bodem die iedereen vast ook wel kent:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:46

Mooi gemaakt, beter dan die verschrikkelijke woordgrappen van t kruidvat, maar nog steeds overbodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:50

Maar waarom overbodig? Omdat jij toevallig geen reclame in je leven wil? Deze hele wereld draait (helaas) op het verkopen en kopen van allemaal dingen die je niet nodig hebt. Dat is nu eenmaal hoe het is, en er zijn ongelofelijk veel banen die op dat systeem draaien. Een groot deel van dat systeem bestaat onder andere uit advertising, en als dat er niet is, wat eerder al is gezegd, dan weet men niet dat iets bestaat. En dan verliezen mensen hun baan, omdat een bedrijf niet loopt.

Dus nee, het is feitelijk niet overbodig, maar nodig. Het systeem is wellicht overbodig, maar daar ontkom je helaas niet zomaar aan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:53

Ik zou het persoonlijk rustgevender vinden als we geen smartphone en internet hadden dan wanneer er geen reclame meer is. Folders los je op door gewoon een nee nee sticker op te plakken en op tv kun je lekker wegzappen als er reclame op is.

En ja die paar billboards langs de weg vind ik dan niet zo storend. In Nederland valt dat nog heel erg mee vind ik persoonlijk, in Amerika heb je dat veel meer en in veel grotere getale.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:54

Vjestagirl schreef:
Mooi gemaakt, beter dan die verschrikkelijke woordgrappen van t kruidvat, maar nog steeds overbodig :)

Maar misschien vind iemand anders die woordgrappen wel hilarisch. Dat jij het verschrikkelijk vind betekent niet dat het per definitie ook zo is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:54

Resistance schreef:
Maar waarom overbodig? Omdat jij toevallig geen reclame in je leven wil? Deze hele wereld draait (helaas) op het verkopen en kopen van allemaal dingen die je niet nodig hebt. Dat is nu eenmaal hoe het is, en er zijn ongelofelijk veel banen die op dat systeem draaien. Een groot deel van dat systeem bestaat onder andere uit advertising, en als dat er niet is, wat eerder al is gezegd, dan weet men niet dat iets bestaat. En dan verliezen mensen hun baan, omdat een bedrijf niet loopt.

Dus nee, het is feitelijk niet overbodig, maar nodig. Het systeem is wellicht overbodig, maar daar ontkom je helaas niet zomaar aan.

Naja goed, ik denk dus dat dat systeem prima op de schop zou kunnen. Ik stoor me aan de drukte die een wereld vol reclames oplevert, ik stoor me eraan dat de wereld draait om t verkopen van overbodige troep. Onder andere door reclames denken mensen dat ze recht hebben op alles, en is de wereld zo'n paasei aan het worden.

Dat mensen hun baan verliezen als er minder/geen reclame gemaakt zou worden: jammer dan. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen, en vooruitgang is belangrijker dan een paar banen. Misschien kunnen die mensen dan iets gaan doen met hun tijd waar de wereld wel wat aan heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:55

Shaggy09 schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar misschien vind iemand anders die woordgrappen wel hilarisch. Dat jij het verschrikkelijk vind betekent niet dat het per definitie ook zo is.

Ze vraagt toch wat we vinden. Dit vind ik. Je hoeft me er niet op te wijzen dat dit mijn mening is, daar ben ik me helemaal van bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:58

Vjestagirl schreef:
Resistance schreef:

Naja goed, ik denk dus dat dat systeem prima op de schop zou kunnen. Ik stoor me aan de drukte die een wereld vol reclames oplevert, ik stoor me eraan dat de wereld draait om t verkopen van overbodige troep. Onder andere door reclames denken mensen dat ze recht hebben op alles, en is de wereld zo'n paasei aan het worden.

Dat mensen hun baan verliezen als er minder/geen reclame gemaakt zou worden: jammer dan. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen, en vooruitgang is belangrijker dan een paar banen. Misschien kunnen die mensen dan iets gaan doen met hun tijd waar de wereld wel wat aan heeft.

Dat het hele systeem op de schop zou mogen ben ik het mee eens hoor. :) Het hele systeem heeft ons in deze oliebol gebracht waarin we nu zijn en de aarde naar de paasei geholpen. Maar helaas gaat dat niet zo makkelijk.

Wat betreft het laatste wat je zegt: zie je niet in hoe ongelofelijk egoïstisch je bent? :') Omdat jij iets niet leuk vindt mogen miljoenen mensen (want ja, zoveel zijn het er) hun baan verliezen? :') Wat een vooruitgang. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:59

Resistance schreef:
Vjestagirl schreef:
Maja goed, ik denk dus dat dat systeem prima op de schop zou kunnen. Ik stoor me aan de drukte die een wereld vol reclames oplevert, ik stoor me eraan dat de wereld draait om t verkopen van overbodige troep. Onder andere door reclames denken mensen dat ze recht hebben op alles, en is de wereld zo'n paasei aan het worden.

Dat het hele systeem op de schop zou mogen ben ik het mee eens hoor. :) Het hele systeem heeft ons in deze oliebol gebracht waarin we nu zijn en de aarde naar de paasei geholpen. Maar helaas gaat dat niet zo makkelijk.

Wat betreft het laatste wat je zegt: zie je niet in hoe ongelofelijk egoïstisch je bent? :') Omdat jij iets niet leuk vindt mogen miljoenen mensen (want ja, zoveel zijn het er) hun baan verliezen? :') Wat een vooruitgang. :j

Zeg je nou dat jij het geen vooruitgang zou vinden als we de wereld niet meer naar de klote zouden helpen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:03

Vjestagirl schreef:
Resistance schreef:

Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe de wereld, vandaag de dag, helaas, leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:03

Vjestagirl schreef:
Resistance schreef:

Zeg je nou dat jij het geen vooruitgang zou vinden als we de wereld niet meer naar de klote zouden helpen?

Nee, dat maak je er zelf van. Als er een knop zou zijn die de hele mensheid delete, zou ik erop drukken. Maar miljoenen mensen van hun baan afhelpen is niet de oplossing. :)* Je helpt niet enkel de advertisers van hun baan af, he. Ook de mensen in het bedrijf waarvoor geadverteerd wordt, en de mensen die weer voor dat bedrijf werken. Met een beetje bedrijf schiet dat al makkelijk in de duizenden.

Het feit dat de héle wereld zo in elkaar zit maakt dat je niet zomaar kan zeggen van: okee jongens, hier stoppen we mee. Laat alles maar uit je handen vallen! Vanaf nu gaan we weer geitenwollensokken dragen, onze eigen quinoa verbouwen en bidden we tot God dat we maar een goede oogst mogen hebben dit jaar. Zo werkt het niet, en dat is wel wat je voorstelt. Het is een utopische gedachte, een hele mooie. Ik heb er een heel project over gemaakt. Maar het is precies wat het is, een utopie. En die bestaan niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-19 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 12:04

Ailill schreef:
Vjestagirl schreef:

Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe de wereld, vandaag de dag, helaas, leeft.

Begrijpen wel. Mee eens zijn niet; dat zijn gelukkig twee totaal verschillende dingen.