Statiegeld op kleinverpakingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:54

Prima toch als ze dat meer in gaan voeren +:)+ Maar wij hebben sowieso eigenlijk zelden blikjes of plastic flessen in huis. Glazen flessen wel :)

Wat mij betreft mag er sowieso wel wat meer aandacht komen voor recyclen. Ik vind het jammer dat hier het plastic niet goed geregeld is, dat kan je alleen in een container naast de glasbak doen maar dat ding zit altijd vol met zakken ernaast gezet en dat mag dan weer niet... dus dan gooi je het alsnog maar gewoon in de Kliko.

Ik zou willen dat we zelf een plastic Kliko hadden, of minder plastic verpakking inderdaad :)

We hebben sinds kort wel een papier Kliko gekregen.

Inderdaad ook leuke bijkomstigheid dat er dan altijd nog mensen een zakcentje kunnen verdienen met het opruimen van andermans afval +:)+

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:57

Ik ben enorm voorstander en ik kan niet begrijpen waarom mensen tegen zouden zijn. Argumenten als 40 minuten rijden om flessen in te leveren vind ik persoonlijk ook redelijk overdreven. Neem ze gewoon mee als je toch al boodschappen moet doen? Het is echt geen moeite om statiegeld in een krat/tas mee te nemen en ff 2 minuutjes van je tijd nemen voordat je boodschappen gaat doen om ze in te leveren. Voor gemakzucht iets afschaffen wat de wereld net een klein stukje schoner houdt?

Overigens nog een tip voor als het er komt, in een krat kan je blikjes veel stabieler verplaatsen en heb je er minder last van dat er nog iets uit kan komen.

Hier wordt ook alles gescheiden en gerecycled wat maar mogelijk is. Gft komt in de compostbak achter het huis. Plastic, papier en karton wordt appart gesorteerd en trekken we ook zoveel mogelijk uit elkaar als een verpakking uit papier en plastic bestaat. En we hebben nog een grote groene tas 120l waar we lege flessen verzamelen en blikjes komen rechtop in een karton. Ohja en glas wordt in kratten verzameld en in de juiste bakken gedumpt.

Veulen84

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:03

Krat doen we hier ook. Staat in de schuur en elke keer als een fles leeg is zet ik die daar in. Als het krat vol is dan gaat die mee voor boodschappen. Dat is inderdaad een weekje goedkoop boodschappen doen gevoelsmatig.

Voor oud papier hebben we hier een hele container. Dat is pas onhandig. Dat ding gaat dus in een maand niet vol hier en dat staat dus mega in de weg. Overig plastic breng ik altijd 's avonds meteen weg, kom er toch langs met hond uitlaten. Wegwerp glas heb ik zelden. Die hergebruik ik of heb ik gewoon niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:06

Volgens mij zijn wij hier verwend in de gemeente.
PMD komen ze aan huis ophalen.

Maar al het glaswerk en statiegeldflessen bewaren we in de boodschappentassen en dat gaat idd retour tijdens het boodschappen doen.
Geen extra km ervoor nodig, want die boodschappen heb ik toch ook nodig.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:24

Heel heel heel erg voor! Ik snap ook echt niet waarom je tegen zou zijn. Natuurlijk kost het sorteren van afval wat moeite, maar het zorgt ervoor dat afval veel beter gerecycled kan worden. PMD omvat zoveel verschillende soorten afval dat daaruit geen nieuwe flesjes gemaakt kunnen worden. Door statiegeld te heffen bereik je schonere straten én betere recycling. Ik snap net als velen niet waarom dit nog niet doorgevoerd is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 04:45

Ik woon op de Duitse grens en in Duitsland is het heel normaal. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee, kleine moeite toch? En alleen maar goed voor het milieu. Als je het er niet mee eens bent koop je geen flesjes en blikjes meer, of je neemt genoegen met statiegeld betalen.