To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:51

NatalieB, ook daar ben ik het idd mee eens :j Als kasplantje maar in leven worden gehouden omdat de maatschappij van tegenwoordig daar op gericht is. Vind het eigenlijk gewoon zielig, vooral bij ouderen/ernstig zieken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:02

_San87_ schreef:
Ik vind het donorschap geen ruilhandel. Je bent donor omdat je na je dood graag iemand wil helpen zijn of haar leven te kunnen voortzetten in betere/goede gezondheid.

Of iemand wel of geen donor is en wat de reden van die personen zijn, is voor mij niet relevant. Ik ben donor omdat ik het een fijn idee vind iemand te kunnen helpen. Niet omdat ik omdat ik donor ben ook automatisch zou mogen ontvangen. Zo werkt dat niet.

Daarnaast, is het niet zo dat als je eenmaal een donatie ontvangen hebt, je als donateur uitgesloten bent?

Gewoon precies dit!
Het is toch van de zotte dat je bijna verplicht wordt om maar te doneren. Want als jij niet doneert kan het maar zo zijn dat je niks krijgt. Dat slaat nergens op. Je doneert omdat je iets wil doen voor iemand andere. Je doneert uitgoedheid en niet omdat het maar moet.
Ik doneer zelf niet, om de simpele reden dat ik met 100% kan zeggen dat mijn lichaam niet functioneert zoals het hoort. Ik ben niet ziek maar heb wel mijn mankementen. En waarom zou ik een ander willen opzadelen met die mankementen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:04

Shaggy09 schreef:
NatalieB, ook daar ben ik het idd mee eens :j Als kasplantje maar in leven worden gehouden omdat de maatschappij van tegenwoordig daar op gericht is. Vind het eigenlijk gewoon zielig, vooral bij ouderen/ernstig zieken.

Ik vind t ziekelijk en zorgelijk dat de wereld zo door draaft, in het alles en iedereen in leven willen houden en hoe erg dr in wordt door gedenderd doet er niet meer toe.
En t is ook gewoon compleet krankzinnig dat mensen roepen van jij doneert niks, dan ook niks krijgen
ik bedoel wat een zelf ingenomen arrogante, ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit.

En denk ook niet dat de meeste weten, wat je moet doen om de gekregen donor in dat lichaam te houden.
Ziekenhuis bezoeken, t in nemen van 30 en meer pillen want de ene pil moet bijwerkingen van de andere pil opheffen zodat t lichaam de donor niet afstoot.
En ja wat al die pillen dan doen met de rest van t gezonde lichaam, is dan afwachten.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 19-02-18 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:07

Omdat iemand wel iets heeft aan jouw hoornvliezen? Of omdat jouw mankementen wél kwaliteit van leven is voor anderen?

Als er niet zo'n groot tekort aan donoren zou zijn was het wat mij betreft niet zo'n issue. Maar dat tekort is er wel dus als je het verdomt om te doneren, wees dan eerlijk en accepteer ook niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:10

Shaggy09 schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat je het niet altijd kunt weten. Iemand kan nu stellen dat hij niet wil ontvangen, maar verandert misschien van mening op het moment dat hij in de situatie komt dat het zijn leven kan redden.
Dit kan er natuurlijk ook toe leiden dat iemand zijn NEE in een JA verandert.

En alle mensen die de keuze aan de nabestaanden laten, en dan zelf een orgaan ontvangen, mogen die dan daarna niet meer NEE stemmen?

Ik vind ook dat je JA stem onconditioneel "moet" zijn, ik vind het eerlijk gezegd een beetje eng als je voorwaarden stelt aan het willen redden van iemands leven. Doe je dat ook als je iemand op straat in elkaar ziet zakken?
Zo van: "ja straks heeft ie een hartaanval vanwege langdurig roken, dan had ik hem niet willen helpen"?

Mooi verwoord! :j Ik deel je mening.

Dit is exact wat ik ook vind :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:10

NathalietjeB schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik vind t ziekelijk en zorgelijk dat de wereld zo door draaft, in het alles en iedereen in leven willen houden en hoe erg dr in wordt door gedenderd doet er niet meer toe.
En t is ook gewoon compleet krankzinnig dat mensen roepen van jij doneert niks, dan ook niks krijgen
ik bedoel wat een zelf ingenomen arrogante, ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit.

En denk ook niet dat de meeste weten, wat je moet doen om de gekregen donor in dat lichaam te houden.
Ziekenhuis bezoeken, t in nemen van 30 en meer pillen want de ene pil moet bijwerkingen van de andere pil opheffen zodat t lichaam de donor niet afstoot.
En ja wat al die pillen dan doen met de rest van t gezonde lichaam, is dan afwachten.

Liever 30 pillen dan elke dag dialyse. En jij gaat liever dood daneen nieuwe nier? Jij laat je kind achter want je hoeft niet in leven gehouden te worden?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:11

lieveli schreef:
Omdat iemand wel iets heeft aan jouw hoornvliezen? Of omdat jouw mankementen wél kwaliteit van leven is voor anderen?

Als er niet zo'n groot tekort aan donoren zou zijn was het wat mij betreft niet zo'n issue. Maar dat tekort is er wel dus als je het verdomt om te doneren, wees dan eerlijk en accepteer ook niet.

Als mensen eens zouden accepteren dat het tijd is om te hemelen, ipv dat men schreeuwt om een donor.
Dan had er nooit een tekort geweest.

Maar omdat mensen maar in leven gehouden moeten worden, en men er in door slaat is er dus een tekort aan donoren want gewoon overlijden zoals moeder natuur t bedoeld is er niet bij.

En ja ik overlijd liever dan dat ik 30+ pillen moet eten etc.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 19-02-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:11

Ik heb aangeklikt, geen donor wel ontvangen. En nu ben ik bang dat ik het hele topic over mij heen ga krijgen.

Maar heel eerlijk gezegd ik weet het niet. Ik heb ook nog steeds geen keuze gemaakt. maar mijn verstand zegt nu geen donor, wel ontvangen. Ik vind zelfs mn eigen keuze moeilijk, mede omdat ik gewoon niet in deze situatie zit. Ik weet niet of ik wel ontvangen wil, en ik weet ook niet of ik geven wil. Aan 1 kant wil ik wel geven, maar ik ben er dan niet meer. en ik wil nog!! liever dat mijn naasten er ook vrede mee hebben. maar ik wil niet dat ze head of the moment moeten beslissen. Ik wil dat mijn naasten goed afscheid van mij kunnen nemen.

Ik heb het met mama er over gehad, maar zei zegt: Ja lekker dan moet ik beslissen en leg je jou vraagkeuze bij mij neer.

Ik weet het dus niet. Ik ben daarom geen donor, maar wil wel ontvangen.

Wees aardig tegen mij Y;(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:14

NathalietjeB schreef:
lieveli schreef:

Als mensen eens zouden accepteren dat het tijd is om te hemelen, ipv dat men schreeuwt om een donor.

Maar omdat mensen maar in leven gehouden moeten worden, en men er in door slaat is er dus een tekort aan donoren want gewoon overlijden zoals moeder natuur t bedoeld is er niet bij.

Ik geloof je niet.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:16

Meisje staat op de wachtlijst voor een donor hart, komt helaas na 1.5 jaar te overlijden en staat geregistreerd als donor. De helft van haar organen wordt vervolgens gedoneerd aan niet donoren.

Dat vind ik zo wrang.... Als niet donoren van de lijst waren gehaald, misschien had ze het dan gered....

Tenzij je door medische redenen niet kan doneren, vindt ik inderdaad dat je dan ook niet mag ontvangen.

Dat gezegd hebbende, ik ben zelf al sinds mijn 18e donor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:18

Palmera schreef:
@Quellian: het heeft niets te maken met het schenden en/of ondermijnen van je zelfbeschikkingsrecht. Je kunt nog steeds registreren dat je niet wilt.
Ja, we leven in een maatschappij waarin iedereen meebetaald aan kinderen, maagverkleiningen, sportblessures en afkickklinieken. Kortom: alles wat niet nodig is. ;) Is het dan zo raar om, tegen de tijd dat je iets niet meer nodig hebt, dat dan af te staan?

Ik vind het wel ondermijnen, want je bent donor, TENZIJ...
En ja, ik vind het raar dat een ander voor me denkt te kunnen zeggen dat ik best wat kan missen, TENZIJ....

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:20

lieveli schreef:

We hebben kanker van alle soorten in beide kanten van de familie, dus het risico dat ik het krijg of het er al zit doe ik een ander niet aan. Hart en vaat ziekte aan beide kanten. Dus dat mijn hart nu ok werkt is gewoon een geluk. Mijn longen zijn slecht, mijn organen zijn aangetast door medicatie. Nee denk niet dat ik iemand heel blij maakt met mijn organen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:22

NathalietjeB schreef:

Ja en precies dit kun je dus ook zeggen over iemand die niet wil geven maar wel wil ontvangen. Echt een ikke ikke en de rest kan stikken voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:23

NathalietjeB schreef:
lieveli schreef:

Ik deel volledig je mening. :j Een van mijn redenen om er niet aan mee te doen is ook dat ik het hele donorgedoe volstrekt onnatuurlijk vindt, het is gewoon niet gezond meer. Doodgaan hoort erbij, hoe ontzettend verdrietig dat ook is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:24

Kanker heeft maar in bepaalde genmutaties een erfelijke factor. Ik vind het een beetje bullshit dat jij zonder enige medische achtergrond zo bepaalt dat jouw organen niet goed zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:25

Maar hoever ga je daarin? Schrap je alle geneesmiddelen? Want we zijn in alles al verre van natuurlijk. Is het bij kanker ook direct einde verhaal? Neem je wel antibiotica?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:25

lieveli schreef:
Kanker heeft maar in bepaalde genmutaties een erfelijke factor. Ik vind het een beetje bullshit dat jij zonder enige medische achtergrond zo bepaalt dat jouw organen niet goed zijn.

En ik vind het een beetje bullshit dat je iemands beweegredenen om geen donor te zijn bullshit noemt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:26

Donja het gaat niet eens altijd over leven en dood maar ook over kwaliteit van leven.

Resistance schreef:
lieveli schreef:

En ik vind het een beetje bullshit dat je iemands beweegredenen om geen donor te zijn bullshit noemt.

Dat snap ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:27

Jildau schreef:
Maar hoever ga je daarin? Schrap je alle geneesmiddelen? Want we zijn in alles al verre van natuurlijk. Is het bij kanker ook direct einde verhaal? Neem je wel antibiotica?

Gelukkig heb ik bijna nooit geneesmiddelen nodig. Die accepteer ik wel wanneer ik ze nodig heb, maar ik doelde meer op dat het klaar is wanneer het klaar is. Op het moment dat er heftige medische ingrepen nodig zijn om iemands leven te redden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:27

Jildau schreef:

Ik zou zeker niet alle middelen schrappen, maar ik zou wel 3x nadenken over levensverlengende chemo's. Wel zou ik weer pijnmedicatie gebruiken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:28

lieveli schreef:

Dat kan jij vinden, ik zou het rotter vinden dat ik bijv een begin stadium van darmkanker heb. En dat iemand dat over het hoofd ziet en iemand dan mijn darmen krijgt. En dan opgescheept zit met kanker. Het scheelt dat ik zelf ook niets hoef, ik ga liever dood dan dat ik aan 30 pillen zit en als kastplantje leef.

Ik ben ook totaal niet bang voor de dood, eerder bang om langer te leven. Ik zou een chemo of iets prima accepteren. Maar als het mijn tijd is is het mijn tijd.
Laatst bijgewerkt door Lau op 19-02-18 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Ik ben donor, en die keuze heb ik bewust gemaakt. Het voelt goed iets te kunnen doen. Ik ben overigens ook bloeddonor en overweeg me in te schrijven als stamcel donor.

Lau, de artsen beslissen uiteindelijk of, en welke organen nog "bruikbaar" zijn. Mijn moeder is diabeet en die kan gewoon donor zijn. Chronisch ziek hoeft niet te betekenen dat er helemaal neits meer getransplanteerd zou kunnen worden.

Over de poll: geen donor is niet ontvangen. Het is behoorlijk ethisch, en er zijn natuurlijk duizenden redenen op te noemen om niet te willen doneren. Het merendeel van de redenen zou te weerleggen kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld de religieuze: als je niet kan geven vanwege je religie, kan je ook niet ontvangen. Of het "eng" vinden. Minder eng wordt het niet als je bij leven een orgaan krijgt. Ik denk misschien nu teveel voor anderen, maar heel eerlijk vind ik het ergens een heel klein beetje hypocriet.

StonedRomy

Als doneren al onnatuurlijk wordt gevonden, dan waarom bieden we nog dure chemo aan? Gewoon accepteren dat je doodgaat.

Ik hoop dat de wetenschap opschiet met hun kunstorganen, dan is dit hele donor probleem er niet meer.

Toch blijf ik vinden dat niet donoren gewoon een orgaan mogen ontvangen. Als je deze groep gaat uitsluiten, dan kan je ook verder gaan en rokers geen nieuwe longen geven, ex alcoholisten geen nieuwe lever..... Waar ga je dan de grens leggen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:30

Gelukkig doen ze goed onderzoek voor ze overgaan tot oogsten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:32

Ik vind het lastig om dan een lijn te trekken van dat doen we nog wel en dat doen we niet. Daarnaast als mijn vriend / moeder / beste vriendin kan kiezen tussen doodgaan of een nieuwe nier aannemen hoop ik echt dat ze voor de nier gaan. Zou het verrekte moeilijk vinden om afscheid te nemen terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Ik kan nu wel roepen dat ik geen 30 pillen wil slikken maar als het beslis moment volgend jaar zou komen dan denk ik niet dat ik kan zeggen: laat mij maar doodgaan dan.