Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Ik vind het donorschap geen ruilhandel. Je bent donor omdat je na je dood graag iemand wil helpen zijn of haar leven te kunnen voortzetten in betere/goede gezondheid.
Of iemand wel of geen donor is en wat de reden van die personen zijn, is voor mij niet relevant. Ik ben donor omdat ik het een fijn idee vind iemand te kunnen helpen. Niet omdat ik omdat ik donor ben ook automatisch zou mogen ontvangen. Zo werkt dat niet.
Daarnaast, is het niet zo dat als je eenmaal een donatie ontvangen hebt, je als donateur uitgesloten bent?
Shaggy09 schreef:NatalieB, ook daar ben ik het idd mee eensAls kasplantje maar in leven worden gehouden omdat de maatschappij van tegenwoordig daar op gericht is. Vind het eigenlijk gewoon zielig, vooral bij ouderen/ernstig zieken.
Shaggy09 schreef:Nikass schreef:Ik denk dat je het niet altijd kunt weten. Iemand kan nu stellen dat hij niet wil ontvangen, maar verandert misschien van mening op het moment dat hij in de situatie komt dat het zijn leven kan redden.
Dit kan er natuurlijk ook toe leiden dat iemand zijn NEE in een JA verandert.
En alle mensen die de keuze aan de nabestaanden laten, en dan zelf een orgaan ontvangen, mogen die dan daarna niet meer NEE stemmen?
Ik vind ook dat je JA stem onconditioneel "moet" zijn, ik vind het eerlijk gezegd een beetje eng als je voorwaarden stelt aan het willen redden van iemands leven. Doe je dat ook als je iemand op straat in elkaar ziet zakken?
Zo van: "ja straks heeft ie een hartaanval vanwege langdurig roken, dan had ik hem niet willen helpen"?
Mooi verwoord!Ik deel je mening.
NathalietjeB schreef:Shaggy09 schreef:NatalieB, ook daar ben ik het idd mee eensAls kasplantje maar in leven worden gehouden omdat de maatschappij van tegenwoordig daar op gericht is. Vind het eigenlijk gewoon zielig, vooral bij ouderen/ernstig zieken.
Ik vind t ziekelijk en zorgelijk dat de wereld zo door draaft, in het alles en iedereen in leven willen houden en hoe erg dr in wordt door gedenderd doet er niet meer toe.
En t is ook gewoon compleet krankzinnig dat mensen roepen van jij doneert niks, dan ook niks krijgen
ik bedoel wat een zelf ingenomen arrogante, ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit.
En denk ook niet dat de meeste weten, wat je moet doen om de gekregen donor in dat lichaam te houden.
Ziekenhuis bezoeken, t in nemen van 30 en meer pillen want de ene pil moet bijwerkingen van de andere pil opheffen zodat t lichaam de donor niet afstoot.
En ja wat al die pillen dan doen met de rest van t gezonde lichaam, is dan afwachten.
lieveli schreef:Omdat iemand wel iets heeft aan jouw hoornvliezen? Of omdat jouw mankementen wél kwaliteit van leven is voor anderen?
Als er niet zo'n groot tekort aan donoren zou zijn was het wat mij betreft niet zo'n issue. Maar dat tekort is er wel dus als je het verdomt om te doneren, wees dan eerlijk en accepteer ook niet.
NathalietjeB schreef:lieveli schreef:Omdat iemand wel iets heeft aan jouw hoornvliezen? Of omdat jouw mankementen wél kwaliteit van leven is voor anderen?
Als er niet zo'n groot tekort aan donoren zou zijn was het wat mij betreft niet zo'n issue. Maar dat tekort is er wel dus als je het verdomt om te doneren, wees dan eerlijk en accepteer ook niet.
Als mensen eens zouden accepteren dat het tijd is om te hemelen, ipv dat men schreeuwt om een donor.
Dan had er nooit een tekort geweest.
Maar omdat mensen maar in leven gehouden moeten worden, en men er in door slaat is er dus een tekort aan donoren want gewoon overlijden zoals moeder natuur t bedoeld is er niet bij.
En ja ik overlijd liever dan dat ik 30+ pillen moet eten etc.
Palmera schreef:@Quellian: het heeft niets te maken met het schenden en/of ondermijnen van je zelfbeschikkingsrecht. Je kunt nog steeds registreren dat je niet wilt.
Ja, we leven in een maatschappij waarin iedereen meebetaald aan kinderen, maagverkleiningen, sportblessures en afkickklinieken. Kortom: alles wat niet nodig is.Is het dan zo raar om, tegen de tijd dat je iets niet meer nodig hebt, dat dan af te staan?
lieveli schreef:Omdat iemand wel iets heeft aan jouw hoornvliezen? Of omdat jouw mankementen wél kwaliteit van leven is voor anderen?
NathalietjeB schreef:Ik vind t ziekelijk en zorgelijk dat de wereld zo door draaft, in het alles en iedereen in leven willen houden en hoe erg dr in wordt door gedenderd doet er niet meer toe.
En t is ook gewoon compleet krankzinnig dat mensen roepen van jij doneert niks, dan ook niks krijgen
ik bedoel wat een zelf ingenomen arrogante, ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit.
NathalietjeB schreef:lieveli schreef:Omdat iemand wel iets heeft aan jouw hoornvliezen? Of omdat jouw mankementen wél kwaliteit van leven is voor anderen?
Als mensen eens zouden accepteren dat het tijd is om te hemelen, ipv dat men schreeuwt om een donor.
Dan had er nooit een tekort geweest.
Maar omdat mensen maar in leven gehouden moeten worden, en men er in door slaat is er dus een tekort aan donoren want gewoon overlijden zoals moeder natuur t bedoeld is er niet bij.
En ja ik overlijd liever dan dat ik 30+ pillen moet eten etc.
Resistance schreef:lieveli schreef:Kanker heeft maar in bepaalde genmutaties een erfelijke factor. Ik vind het een beetje bullshit dat jij zonder enige medische achtergrond zo bepaalt dat jouw organen niet goed zijn.
En ik vind het een beetje bullshit dat je iemands beweegredenen om geen donor te zijn bullshit noemt.
Jildau schreef:Maar hoever ga je daarin? Schrap je alle geneesmiddelen? Want we zijn in alles al verre van natuurlijk. Is het bij kanker ook direct einde verhaal? Neem je wel antibiotica?
Jildau schreef:Maar hoever ga je daarin? Schrap je alle geneesmiddelen? Want we zijn in alles al verre van natuurlijk. Is het bij kanker ook direct einde verhaal? Neem je wel antibiotica?
lieveli schreef:Kanker heeft maar in bepaalde genmutaties een erfelijke factor. Ik vind het een beetje bullshit dat jij zonder enige medische achtergrond zo bepaalt dat jouw organen niet goed zijn.