Verlaging van de wajong

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:33

Hannanas schreef:
Nou werken geeft ook een doel, levensvreugde en sociale contacten

Is dat zo? Het kan, zeker. Maar er is ook veel werk waar dat niet echt het geval is.

(Qua doel denk ik dat we werk ook wat overschatten. Er is genoeg werk dat volgens mij redelijk zinloos is - mijn standaardvoorbeelden hiervan zijn telefonische verkopers / mensen die aan de deur komen om onzinnige dingen te slijten, bv een ander energiecontract. Is dat een doel? Geeft dat je levensvreugde? Ik kan me daar eigenlijk maar weinig bij voorstellen. Het meeste vrijwilligerswerk is vele malen zinvoller - dat gaat ergens om.)

En ook zie ik dat werk heel veel sociale contacten juist onder druk zet - mensen hebben het zo druk met werk en het kost zoveel energie dat ze daarna niet meer aan zoveel toekomen. Voorbeeldje: hier in de wijk was vroeger een enorm uitgebreid verenigingsleven met allerhande sporten, muziekverenigingen en wat niet al. De meeste daarvan zijn verdwenen - de ouders moeten werken en kunnen daar niet meer aan bijdragen. In plaats daarvan gaan kinderen nu wel vaak naar de kinderopvang. En ik vraag me af of dat nou echt een verbetering is en werkelijk meer sociale contacten, doel of levensvreugde geeft.

(Ik adviseer ook zeker het 'waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers' van Rutger Bregman hierover.)

Ik heb het idee dat we werk als doel op zich zijn gaan zien, en nauwelijks meer denken over hoe we (voor iedereen!) een goede balans vinden, en hoe we het inrichten van het leven weer voorop kunnen zetten, ipv het werken.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:36

MirandaDvG schreef:
Maar begrijp ik het dan verkeerd?
Als je kan werken word je gekort, naar 70?%?
Als je dan een betalende baan vind, dan blijft je uitkering toch die 70%? en dan ontvang je je salaris.

Of word er dan een herberekening gedaan waardoor je inclusief je salaris eindigt met die 70%?

Moet zeggen dat ik het met de nieuwe wet even niet weet omdat ik momenteel opzoek ben naar werk maar voorheen werdt mijn salaris gekort op mijn uitkering. Dus kwam nooit boven die 75% uit. Het lijkt mij nu niet anders maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:37

Shadow0 schreef:
70% is op of zelfs onder het bestaansminimum en dat bestaansminimum is vrij karig - ook met al die illustere toeslagen - en waarom vind je het niet verkeerd dat mensen 70 ipv 75% krijgen, ook al is de reden dat ze geen werk hebben gevonden vooral dat die banen er simpelweg niet zijn?

Er zijn heel veel zelfstandig ondernemers die met hun gezinnen onder het bestaansminimum leven. Denk maar eens aan winkeliers of boeren waarvan hun bedrijf onder water staat.

Banen zijn er genoeg. Maar dan moet je niet zo kritisch zijn. Een vriend van me heeft een kwekerij. Daar werken geen Nederlanders. Alleen maar Polen. Nederlanders willen geen seizoenswerk doen. Ook al is het voor 8 weken.

Kijk maar eens hoeveel mede-Europeanen hier werken. Die hebben de baantjes waar de Nederlanders hun neus voor ophalen. Als mensen klagen over immigranten uit knoflookstaten dan moeten we eerst eens met de zweep over de Nederlandse uitkeringstrekkers om ze wat arbeidsethos bij te brengen.

Als je echt niet kunt werken dan krijg je gewoon een uitkering. maar als je ook maar een klein beetje kunt bijdragen dan moeten die armen uit de mouwen.

purny

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 18:41

@Abacab: Ik ga bijna denken dat je niet weet wat een wajonger heeft. Wajongers kunnen niet overal werken, daar zijn andere banen voor nodig met veilige werkplekken. En die zijn er niet. Niet genoeg nee.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:48

purny schreef:
@Abacab: Ik ga bijna denken dat je niet weet wat een wajonger heeft. Wajongers kunnen niet overal werken, daar zijn andere banen voor nodig met veilige werkplekken. En die zijn er niet. Niet genoeg nee.

Ik heb het idee dat jij ook niet helemaal weet wat een Wajonger heeft. Er bestaat namelijk geen standaard Wajonger.
Niemand mat een Wajong uitkering is hetzelfde, net zoals mensen met een bijstand of WIA, AOW etc. uitkering.

Punt is dat iedereen die kan werken dit ook moet. En ja 70% van het minimum is weinig..
Ja het salaris van een prof. voetballer is veel te hoog en dat van een dierenarts in verhouding is veel te weinig..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 18:51

@Balou: ik ben zelf een wajonger. Dus ik weet wel degelijk wat een wajonger mankeert.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:51

purny schreef:
@Balou: ik ben zelf een wajonger. Dus ik weet wel degelijk wat een wajonger mankeert.

Want jij staat voor alle Wajongers?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:51

Balou_k, als iemand kan sparen, uitjes kan betalen, vakanties en zelfs een paard dan is er inderdaad niets aan de hand. (Vergeet in je kostenplaatje overigens niet zorgverzekering, vervoer en andere kosten.)
Maar dat geldt nadrukkelijk niet voor iedereen!

Huurprijzen verschillen behoorlijk en als je een goedkope woning hebt scheelt dat honderden euro's met een duurdere. Ook met zorgtoeslag. De eigen bijdrages, eigen risico, bijbetalingen en onvergoede extra kosten kunnen oplopen.
Bovendien zou ik zeggen dat het juist prima is dat sommige mensen hun zaken goed op orde hebben. Laat dat vooral zo. Het doel is niet om het mensen als ze het (eindelijk) op orde hebben weer moeilijk te maken, toch?
Waarom zou je mensen extra onder druk zetten door de situatie te veranderen? Tegenover de succesverhalen van mensen die ineens werk vinden, staan er ook vele van mensen die door de extra stress verder in de problemen komen en daardoor bijvoorbeeld meer zorg nodig hebben. Het maakt ook dat mensen die zich redelijk wisten te redden weer in depressies of psychoses komen. Dat is toch niet nodig in onze maatschappij? We zijn rijk zat, we verdelen het alleen rottig. En nee, dan heb ik het niet om mensen die gewoon in loondienst zijn en modaal of daar wat boven verdienen. Ik vind het ook echt niet erg dat niet iedereen hetzelfde heeft. Maar over belastingontwijkroutes, dat de top van een bedrijf soms 72 keer zoveel verdient als de laagstbetaalde medewerker, dat er nog steeds heel wat publieke functies boven de Balkenendenorm zitten, dat soort dingen. Dat lijkt me nou bij uitstek iets om een klein beetje te balanceren. Niet eens gelijktrekken, maar gewoon, net wat minder extreem. Net een klein beetje minder.
Dan hoeven we ons niet te richten op de mensen die rond het bestaansminimum zitten, en die gaan pesten om ze een baan te laten vinden die er helemaal niet is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:56

We zijn rijk zat..?
Waar is dan de gedegen zorg, begeleiding en stimulans voor de veteranen, (en alle ex-geüniformeerde beriepen) met PTSS en andere klachten?
Deze komen ook 'maar' in de WIA terecht.

Ik vind ook zeker niet dat mensen gepest moeten worden.. Maar ik vind dat de mensen ook wel eens dankbaarder mogen zijn. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:01

Abacab schreef:
Er zijn heel veel zelfstandig ondernemers die met hun gezinnen onder het bestaansminimum leven. Denk maar eens aan winkeliers of boeren waarvan hun bedrijf onder water staat.

Die gun ik ook een beter bestaan en meer zekerheid!

Citaat:
Banen zijn er genoeg. Maar dan moet je niet zo kritisch zijn. Een vriend van me heeft een kwekerij. Daar werken geen Nederlanders. Alleen maar Polen. Nederlanders willen geen seizoenswerk doen. Ook al is het voor 8 weken.

Ja, en de reden is omdat het voor Polen goed betaalt, en naar Nederlandse normen niet. Gooi het salaris omhoog en je trekt ongetwijfeld heel andere mensen aan :) Maar vraag die vriend vooral of hij mensen aan wil nemen die vaak ziek zijn, of langzaam werken, of die slecht tegen de productiestress kunnen. Hoe rolstoeltoegankelijk is zijn bedrijf eigenlijk? Iemand met spasmen, heeft hij daar wat aan?

Citaat:
Als mensen klagen over immigranten uit knoflookstaten dan moeten we eerst eens met de zweep over de Nederlandse uitkeringstrekkers om ze wat arbeidsethos bij te brengen.

(Ten eerste toch even, 'knoflookstaten', echt?)

Maar verder klinkt het vooral alsof je terug zou willen naar de armoede en uitbuiting van vroeger? Waarom zou je dat willen? Mij lijkt het geen leuke maatschappij om in te leven eigenlijk.

Citaat:
Als je echt niet kunt werken dan krijg je gewoon een uitkering. maar als je ook maar een klein beetje kunt bijdragen dan moeten die armen uit de mouwen.

Nou ja, niet gewoon. En nee, de armen moeten niet uit de mouwen, want (en ik heb het idee dat ik het al eens gezegd heb), dat werk is er niet. De mensen die gekort worden kunnen helemaal niet aan de gang omdat die werkplekken er niet zijn. Zelfs als jij 'iemand kent die' dan nog zijn de cijfers duidelijk: er zijn niet genoeg plekken. Dus die mensen steken de handen niet uit de mouwen, het is alleen maar een excuus om het leven net wat vervelender te maken.
(Dit geldt trouwens ook voor de WW en de bijstand waarin mensen ook flink gepest werden terwijl er overduidelijk veel minder vacatures dan werkzoekenden waren. Dat begint nu een beetje te verschuiven, maar het was echt zinloos pesten en vernederen.)

En ik vind dat een rare manier van omgaan met mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:04

Balou_k schreef:
We zijn rijk zat..?

Ja zeker!

Citaat:
Waar is dan de gedegen zorg, begeleiding en stimulans voor de veteranen, (en alle ex-geüniformeerde beriepen) met PTSS en andere klachten?

Die verdienen ook beter lijkt me. Lijkt me een uiting van hetzelfde houding ten opzichte van mensen, dat het alleen maar gaat om economische productie op papier, niet om de werkelijkheid, niet om het leven van mensen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:04

Mooi gesproken Balou.

Ik ken ook een aantal gevallen van mensen met beroepsgerelateerde PTSS (politie, miltair, ambulace) . Echt schande zoals daar mee omgesprongen wordt. Daar mag wel wat meer geld naartoe.

Helaas ken ik persoonlijk van dichtbij te veel gevallen van Wajong waardoor ik zeg, die hele Wajong mag opgedoekt worden. Het is te luxe te makkelijk. Mensen moeten leren zelfstandig te worden en zon uitkering staat daar bij in de weg. het doet een te groot beroep op de mensen die wel werken en het houdt de mensen met een uitkering klein en soms zelf lui

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:10

Ik heb het idee dat er nogal veel misverstanden zijn in dit topic :Y)

Namelijk:
Je krijgt als je niet kunt werken 75% van het minimumloon, en als je wel kunt werken 70% van het minimumloon + het loon dat je verdient. Niet meer dan redelijk toch dat ze je korten naar 70%?
Eh, nee dus. Als je niet kunt werken krijg je 75% van het minimumloon en als je wel kunt werken, wordt je loon van je uitkering afgetrokken tot je op de 70% van het minimumloon komt. Enkel als je serieuze uren kunt gaan maken voor een redelijker loon zodat je eigen loon al meer dan 70% van het minimumloon bedraagt, kom je daarboven. Maar dan krijg je dus ook geen uitkering meer en wajongers kunnen geen 32-40 uur werken anders zaten ze niet in de wajong. En degene die dat wel kunnen, tja, daar zijn die herkeuringen voor.
Als je kunt werken in de wajong maakt het dus niet uit of je 4 of 12 uur per week werkt, je wordt gewoon gekort van 75% naar 70% van het minimumloon en als 2 wajongers dezelfde baan doen en de een werkt 4 uur en de ander 12 uur, dan krijgen ze aan het eind van de maand hetzelfde bedrag gestort.

2. Mensen in de WW (werkeloos) krijgen ook maar 70% dus het is toch niet meer dan redelijk dat wajongers niet meer krijgen. Nee, mensen in de WW krijgen 70% van hun laatsverdiende loon. Als dat dus 2x het minimumloon was, krijgen zij in de WW 170% van het minimumloon.

3, Als die mensen, voor ze in de WW kwamen, ook maar minimumloon verdienden, krijgen ze toch ook maar 70% van het minimumloon? Waarom zouden wajongers meer moeten krijgen? Nee, in de WW krijg je 70% van je laatst verdiende loon OF, indien dit lager is dan het minimumloon (100% van het minimumloon dus), dan krijgen zij gewoon het minimumloon als uitkering. Mensen in de WW krijgen dus nooit minder dan 100% van het minimumloon.

En als een wajonger meer kan sparen dan jij, komt dat gewoon omdat die wajonger geen auto heeft en in een kleiner huis woont, met andere woorden: lagere vaste lasten heeft dan jij. En dat is een keus van jou om jezelf hogere vaste lasten aan te doen, dat moet je niet op de wajonger afschuiven.

Ik vind, dat als je ziek bent waar je zelf niets aan kunt doen (dus ik ben zeker VOOR de herkeuringen) dat je iemand niet tot onder het minimumloon mag korten. Het minimumloon in Nederland is echt vrij laag, ik vind dat iedereen dat moet kunnen krijgen. Dat is toch beschaving? Dat iedereen normaal kan leven ook al heeft hij of zij wat minder geluk bij zijn geboorte dan een ander?

En nee, ik ben geen wajonger, ja ik heb diploma's en ja ik werk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:17

Abacab schreef:
Mooi gesproken Balou.

Ik ken ook een aantal gevallen van mensen met beroepsgerelateerde PTSS (politie, miltair, ambulace) . Echt schande zoals daar mee omgesprongen wordt. Daar mag wel wat meer geld naartoe.

Helaas ken ik persoonlijk van dichtbij te veel gevallen van Wajong waardoor ik zeg, die hele Wajong mag opgedoekt worden. Het is te luxe te makkelijk. Mensen moeten leren zelfstandig te worden en zon uitkering staat daar bij in de weg. het doet een te groot beroep op de mensen die wel werken en het houdt de mensen met een uitkering klein en soms zelf lui

Nee. De Wajong is een vangnet voor veel mensen.
Ik zou graag en ik denk heel veel wajongers zelfstandig willen zijn en niet iedere maand m'n hand ophouden voor het l*llige schijtbeetje. Ik zou graag 32 of 40 uur willen werken. Maar ik kan het niet.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:18

De bijstand is een vangnet, Wajong is een voorliggende voorziening voor de mensen die daar aanspraak op kunnen maken :j

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:20

Citaat:
Uitzichten op studie en baan is naar gelang eigen progressie. Deze jongen heeft een minder IQ, ADHD, ODD en gedragsproblematiek.

Wel langs alle kanten begeleiding, dagbesteding en vrijwilligerswerk.

Hij zou mijn woning kunnen betalen, als het een huurhuis was geweest, met toeslagen.
Hij huurt voor net zoveel als mijn hypotheek. Heeft een paard. Heeft hobby's en gaat op vakantie. :)
[/te][

Ik reageer alleen op de reactie over kunnen sparen en de "riante situatie" die iemand hier denkt te menen over afgekeurden.
Wel knap van 980€ per maand kunnen sparen als je ziek bent. Laat staan een knol.

Duurdere zorgverzekering, meer zorg/therapie kosten, dieet etc. Dan hoop je voor 400€ te kunnen wonen (560€ huur met 160€ huurtoeslag is ongv 400€). Beetje aanvullende verzekering is minimaal 150. Eten 200€. Hou je nog 230€ over voor al je verdere vaste lasten als water, elektra, tv, telefoon, andere verzekeringen, kleding, huishoudelijke spullen, therapie/therapeut/alternatieve geneeswijzen, huisdier?, auto?, OV? eigen risico 385€, WMO huishoudhulp eigen bijdrage etc..
Mocht er dan 80 € nog extra af gaan... (buiten de vraag of dat terecht of onterecht is).

Aan de hand hiervan wil ik toch reageren. Ik ben helemaal eens met de herkeuring, ken genoeg mensen die echt hun voordeel eruit halen.

Maar waar ik vooral een beetje boos om word dat jullie denken meer kosten te hebben. Mijn man en ik werken allebei erg hard en hebben samen een leuk salaris. Wij kunnen nog geen huis kopen ivm geen vast contract. Wij huren hier in de buurt aardig goedkoop.. 900ex per maand. Krijgen geen huurtoeslag. Ik heb ook een hoog pakket aan zorgverzekering ivm fysio en tandarts. Ik krijg geen zorg toeslag. 385 euro eigen risico zijn wij samen ook wel kwijt. Dus bijna 800 euro per jaar. Wij doen nooit gekke dingen en moeten echt kei en kei hard werken om geld te kunnen sparen. Af en toe met een gelukje op het werk kunnen we wat leuks doen. Maar wij onderhouden liever onze pony dan zelf op vakantie te gaan. Ik ben zelf momenteel zwanger en helaas door lichamelijke klachten ben Ik in de ziektewet gekomen. Mijn contract werd tussendoor ook niet verlengd. Ja ik krijg 100% van mijn loon van het afgelopen jaar. Dit zal.na 10 weken zwangerschap verlof ook gekort worden naar 70%. Ik hoop natuurlijk zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen .. maar wat ik het kromme vind ik verdien nu meer dan dat ik straks aan het werk Ga! Dus ik vind wij dat wij het super goed hebben in Nederland.. we krijgen geld. In veel.andere landen heb je pech. Krijg je niks noppes nada. Hier kan je nog een huis huren al krijg je een wajong uitkering.. kan je nog zelf eten kopen! Denk eerst eens na hoe goed je het eigenlijk hebt voordat je gaat schreeuwen dat je bestolen word. Wij Nederlanders zijn verwent!
Laatst bijgewerkt door eva92 op 08-02-18 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:20

Shadow0 schreef:
Balou_k schreef:
We zijn rijk zat..?

Ja zeker!

Citaat:

Die verdienen ook beter lijkt me. Lijkt me een uiting van hetzelfde houding ten opzichte van mensen, dat het alleen maar gaat om economische productie op papier, niet om de werkelijkheid, niet om het leven van mensen.

Die verdienen beter, verdiend niet iedereen hetzelfde?
Zo werkt het helaas niet..

Edit: eens met bovenstaande!

Wij als werkende mens hebben ook veel extra, onverwachte, verwachte, grote kosten. Eigen bijdragen, rekeningen, verzekeringen.
En belastingen over het geld dat wordt verdiend met het werken..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:31

eva92 schreef:
Citaat:
Uitzichten op studie en baan is naar gelang eigen progressie. Deze jongen heeft een minder IQ, ADHD, ODD en gedragsproblematiek.

Wel langs alle kanten begeleiding, dagbesteding en vrijwilligerswerk.

Hij zou mijn woning kunnen betalen, als het een huurhuis was geweest, met toeslagen.
Hij huurt voor net zoveel als mijn hypotheek. Heeft een paard. Heeft hobby's en gaat op vakantie. :)
[/te][

Ik reageer alleen op de reactie over kunnen sparen en de "riante situatie" die iemand hier denkt te menen over afgekeurden.
Wel knap van 980€ per maand kunnen sparen als je ziek bent. Laat staan een knol.

Duurdere zorgverzekering, meer zorg/therapie kosten, dieet etc. Dan hoop je voor 400€ te kunnen wonen (560€ huur met 160€ huurtoeslag is ongv 400€). Beetje aanvullende verzekering is minimaal 150. Eten 200€. Hou je nog 230€ over voor al je verdere vaste lasten als water, elektra, tv, telefoon, andere verzekeringen, kleding, huishoudelijke spullen, therapie/therapeut/alternatieve geneeswijzen, huisdier?, auto?, OV? eigen risico 385€, WMO huishoudhulp eigen bijdrage etc..
Mocht er dan 80 € nog extra af gaan... (buiten de vraag of dat terecht of onterecht is).

Aan de hand hiervan wil ik toch reageren. Ik ben helemaal eens met de herkeuring, ken genoeg mensen die echt hun voordeel eruit halen.

Maar waar ik vooral een beetje boos om word dat jullie denken meer kosten te hebben. Mijn man en ik werken allebei erg hard en hebben samen een leuk salaris. Wij kunnen nog geen huis kopen ivm geen vast contract. Wij huren hier in de buurt aardig goedkoop.. 900ex per maand. Krijgen geen huurtoeslag. Ik heb ook een hoog pakket aan zorgverzekering ivm fysio en tandarts. Ik krijg geen zorg toeslag. 385 euro eigen risico zijn wij samen ook wel kwijt. Dus bijna 800 euro per jaar. Wij doen nooit gekke dingen en moeten echt kei en kei hard werken om geld te kunnen sparen. Af en toe met een gelukje op het werk kunnen we wat leuks doen. Maar wij onderhouden liever onze pony dan zelf op vakantie te gaan. Ik ben zelf momenteel zwanger en helaas door lichamelijke klachten ben Ik in de ziektewet gekomen. Mijn contract werd tussendoor ook niet verlengd. Ja ik krijg 100% van mijn loon van het afgelopen jaar. Dit zal.na 10 weken zwangerschap verlof ook gekort worden naar 70%. Ik hoop natuurlijk zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen .. maar wat ik het kromme vind ik verdien nu meer dan dat ik straks aan het werk Ga! Dus ik vind wij dat wij het super goed hebben in Nederland.. we krijgen geld. In veel.andere landen heb je pech. Krijg je niks noppes nada. Hier kan je nog een huis huren al krijg je een wajong uitkering.. kan je nog zelf eten kopen! Denk eerst eens na hoe goed je het eigenlijk hebt voordat je gaat schreeuwen dat je bestolen word. Wij Nederlanders zijn verwent!

hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten..
ik vis ook overal achter het net, overal verdienen we net te veel voor..
geen huurtoeslag, verplicht in de vrije sector, waardoor echt veel naar de huur moet..

ik heb vorig jaar een blesure gehad aan mijn schouder, waardoor ik absoluut veel fysio nodig heb dit jaar.. maar niets vergoedingen.. want ik mankeer niets chronisch.. dus betaal het zelf maar..

na een zware kaakontsteking, heb ik een fikse gebitsrenovatie moeten ondergaan... betaal maar mooi zelf allemaal..

En in aanmerking komen voor hulp op het moment dat ik het dan niet red omdat door de extra onkosten er problemen ontstaan, forget it, want dan kijken ze naar je basisinkomen en heb je dus opnieuw nergens recht op

al met al kom ik na aftrek van wat ik verplicht allemaal maar zelf moet betalen omdat ik nergens rechten op heb, wegens 'teveel verdienen' en niets chronisch mankeren, uit op minder dan het minimum (ruim)...

En het banketstaaf, een tweetal jaar terug ging het beter, ik was gezond weinig extra onkosten, mooi potje gespaard voor het geval het een keer minder zou gaan.. En toen inderdaad moest ik dat potje aanspreken.. ik kwam te lang tussen twee banen te zitten.. Uitkering? nee hoor, vreet eerst je eigen gespaarde potje maar op..

dus geen rechten en je moet alles maar eerst opeten. en dan tegen de tijd dat je eindelijk rechten zou hebben, verdien je net een iniemini teveel, kun je alsnog weer alles zelf betalen en snijd jezelf dubbel in de vingers. en houd je nog steeds een stuk minder over dan iemand die wel recht op bijstand in welke vorm dan ook heeft.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:38

_sharonnn schreef:
De bijstand is een vangnet, Wajong is een voorliggende voorziening voor de mensen die daar aanspraak op kunnen maken :j

Bijstand wordt inderdaad als vangnet benoemd.
Alleen is dit voor een flink aantal mensen hun Last Resort. :n

Heb begrepen dat vorig jaar een brief is verstuurd door het UWV waarin werd gemeld dat als je de brief niet zou terugsturen de uitkering naar 70% zou gaan??? Stuurde je m terug dan werd er opnieuw eerst simpel telefonisch(?) gekeurd door een niet medicus en daarna wel.
Op grond van die gegevens wordt er besloten of de uitkering wel of niet naar de 70% wordt gezet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:41

Ik heb bezwaar aangetekend. Omdat ik het belachelijk vond dat omdat ik niet volledig op de kosten van de Nederlandse staat wil teren. Daarom vind ik het nog steeds belachelijk dat iemand die werkt gekort word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:42

eva92 schreef:
Dus ik vind wij dat wij het super goed hebben in Nederland.. we krijgen geld. In veel.andere landen heb je pech. Krijg je niks noppes nada. Hier kan je nog een huis huren al krijg je een wajong uitkering.. kan je nog zelf eten kopen! Denk eerst eens na hoe goed je het eigenlijk hebt voordat je gaat schreeuwen dat je bestolen word. Wij Nederlanders zijn verwent!

Maar waarom zouden we naar andere landen kijken om uit te zoeken hoeveel slechter het kan? Het idee is toch juist dat we het zo goed mogelijk voor iedereen maken hier, niet zo slecht mogelijk?
Ik vind het oneindig treurig dat in een land zo rijk als Nederland toch veel mensen in armoede leven (echt in armoede: geen geld voor eten, geen huis, of bv afgesloten van gwl) of het behoorlijk zwaar hebben. Volgens mij zou dat niet nodig hoeven zijn en kunnen we veel beter dan dat.

En dat geldt heel nadrukkelijk niet alleen voor mensen in de wajong - het geldt wat mij betreft voor iedereen in Nederland. Ik vind huurprijzen van 900 (en hoger) ook absurd. Ik vind het systeem van grensbedragen ook heel onwenselijk, omdat het inderdaad maakt dat je net overal buiten kan vallen. En volgens mij kan dat echt anders als we ons daar meer op zouden richten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:47

purny schreef:
Ik zou graag en ik denk heel veel wajongers zelfstandig willen zijn en niet iedere maand m'n hand ophouden voor het l*llige schijtbeetje. Ik zou graag 32 of 40 uur willen werken. Maar ik kan het niet.

Je komt hier over als een redelijk verstandig persoon dat het toetsenbord en de Nederlandse taal goed beheerst. Er is heus wel iets dat jij wel kunt, vanuit huis, van achter je pc. Je kunt hier ook goed voor jezelf opkomen dus ik zie het probleem niet.
Je kunt je bijvoorbeeld per direct inschrijven bij de KvK om voor jezelf te beginnen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:51

Shadow0 schreef:
Ik vind het oneindig treurig dat in een land zo rijk als Nederland toch veel mensen in armoede leven (echt in armoede: geen geld voor eten, geen huis, of bv afgesloten van gwl) of het behoorlijk zwaar hebben. Volgens mij zou dat niet nodig hoeven zijn en kunnen we veel beter dan dat.

Echte armoede zit tussen je oren. In Nederland hoeft niemand met een lege maag naar bed. Zo rijk zijn we hier.
Ik ken ook aardig wat gevallen van voedselbank. 2 jaar terug was het programma Schuldig een kijkcijfer hit. Conclusie: armoede is in de meeste gevallen het gevolg van verkeerde keuzes maken. En absoluut niet van een tekort aan geld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:53

Abacab schreef:
Je komt hier over als een redelijk verstandig persoon dat het toetsenbord en de Nederlandse taal goed beheerst. Er is heus wel iets dat jij wel kunt, vanuit huis, van achter je pc. Je kunt hier ook goed voor jezelf opkomen dus ik zie het probleem niet.

Dat is een deel van het probleem: dat mensen denken dat omdat je soms goed voor de dag komt, je dus ook best structureel kunt werken.
Zo komen volgens mij ook veel van de verhalen over onterecht gebruik in de wereld. Zonder dat mensen kennis hebben van de achterliggende zaken, hebben ze op basis van wat oppervlakkige indrukken al een oordeel.

Maar de praktijk is dus wel anders. Hoeveel betaalde functies als 'post wat op een forum' denk je dat er zijn? Hoeveel daarvan denk je zijn er bereid fulltime te betalen als je dat misschien een uurtje per dag kunt doen, of verspreid in blokjes van een aantal minuten per keer?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:58

Abacab schreef:
Echte armoede zit tussen je oren.

De orenmaffia, maar dan in andere vorm.

Citaat:
In Nederland hoeft niemand met een lege maag naar bed. Zo rijk zijn we hier.

Het is alleen niet waar. Er zijn heel wat mensen die met lege maag naar bed gaan. Of niet naar hun eigen bed kunnen gaan, omdat ze geen eigen bed hebben.

Ik vind dat armoede. Niet tussen de oren maar echt.

Citaat:
2 jaar terug was het programma Schuldig een kijkcijfer hit. Conclusie: armoede is in de meeste gevallen het gevolg van verkeerde keuzes maken. En absoluut niet van een tekort aan geld.

Interessant dat je dat aanhaalt. Ik zag daar iets heel anders in: een systeem dat zo is ingericht dat kleine fouten in no-time totaal uit de hand kunnen lopen, en dan snel kunnen leiden tot een systeem waar iemand zomaar niet meer uitkomt. En dat dat hele systeem bovendien enorm geldverslindend is en maatschappelijk heel veel kost. Lees vooral ook de serie van Jesse Frederik over de schulden in Nederland, die hij geinspireerd door die serie heeft gemaakt.

Al dat willen straffen van mensen omdat ze iets fout doen, ik heb daar niks mee. Het kost ons veel geld en het maakt mensen kapot. WAAROM zouden we dat willen met onze maatschappij?