Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:48

Zie net dat bij de watertest gevraagd word naar je jaar inkomen???? Wat heeft dat er mee te maken.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:49

Op de provinciale voetafdruktest scoor ik echt veel beter qua kleinheid dan op die van het WWF :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:50

aikon schreef:
Zie net dat bij de watertest gevraagd word naar je jaar inkomen???? Wat heeft dat er mee te maken.?

Deze http://www.voedingscentrum.nl/voedselafdruk doet ook het water wat voor je voedel gebruikt word, de watertest kreeg ik niet gevonden :+

Zat op minder dan de helft van het beschikbare water en precies op de hoeveelheid land :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:52

Ik zit heel netjes met mijn 3.39 hectare.

Woon met 5 studenten in een goed geïsoleerd appartement. Heb geen auto, eet geen vlees en ga straks beginnen met nog meer afval scheiden. Ben ook steeds meer bezig met minder ei/zuivel en minder nieuwe dingen kopen. Zoals schoenen en elektronica koop ik vaak 2e hands. Of bijvoorbeeld een macbook want die gaat gewoon 6 jaar mee.

en bij de test van het voedingscentrum
Je voedselafdruk is 0,8 hectare landbouwgrond.
Dat is minder dan de 0,9 hectare die voor elke wereldbewoner beschikbaar is.
Je waterafdruk is 1023 liter per dag.
Dat is veel minder dan de 2740 liter die er per wereldbewoner beschikbaar is.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 02-01-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:53

Daar moet ik mijn mail en andere prive gegevens invullen, dat doe ik dus niet

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:55

Volgens die test heb ik een voetafdruk van 2 ha. Vind ik best netjes :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:55

Ik ben denk ik ook niet goed bezig.
Heb geen kinderen.
Eet niet biologisch(dat is gewoon te duur)

Haal na gebruik de stekkers uit het stopcontact
Maar ik stook veel. Probeer het wel te minderen
Gebruik het ov. ( bus zal niet minder uitstoten als ik niet mee ga)
En zo denk ik ook over vegetariërs. Omdat 10 mensen vegetariër zijn zal er heus geen kip of koe minder geslacht worden dat blijft hetzelfde

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:56

Die watertest is even zoeken ja. Ergens in de boven balk boven het plaatje onder water footprint en dan naar personal water footprint.

Die van de voedingscentrum ook als eens gedaan :j Kwam als vlees eter net ietsjes hoger uit dan een veganisten vriend :D He was pissed ~~}>

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:57

Die engelse test is erg gedetallieerd.
Leuk om er zo eens bij stil te staan, vrees wel dat ik door mijn huisdieren (die niet mee worden genomen in de resultaten)iets rooskleurig door deze tests kom :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:58

purny schreef:
Heb geen kinderen.

En zo denk ik ook over vegetariërs. Omdat 10 mensen vegetariër zijn zal er heus geen kip of koe minder geslacht worden dat blijft hetzelfde

Ah dat vind ik zo'n debiele redenatie. Ik mag dus gewoon een fiets stelen of eten in de supermarkt. Want als ik het niet doe doet iemand anders het wel. Net als het "koe is toch al dood" motto. Mag dus gewoon jouw moeder vermoorden. Ik krijg dan geen straf want dan is ze toch al dood. Dan maakt het allemaal niet meer uit. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:03

Alsof er door jouw vegetariër zijnde minder koeien worden gedood.
Koeien worden ook gedood voor onze schoenen. Schapen voor uggs.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:04

purny schreef:

Mijn hond draagt geen schoenen, die mag de koe opeten :j
Je kan overal een probleem bij verzinnen maar als niemand een stap zet kom je nergens :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:06

Ik ben gedeeltelijk goed bezig. 1 van de punten is dat ik veel reis (diesel) voor mijn werk, daar kan ik niet heel veel aan veranderen (behalve werk dichterbij). Qua afval kan ik wel weer veel winst boeken.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:18

Veel kromme redeneringen hier over vegetarisch leven 'wat niets zou uitmaken'. Tuurlijk helpen alle beetjes wel! Kijk maar hoe veel het vega(n) aanbod in de supermarkten, restaurants, scholen enz groeit, er is duidelijk meer vraag naar. En dan nog, al zouden 10 vegetariërs het verschil misschien niet (zo duidelijk) maken. Gelukkig zijn het er een hoop meer... en duuuuuiiiiizenden vegetariërs, die maken het verschil vast wel ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:19

purny schreef:

Wat moet jij een klein wereldje hebben zeg. :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:24

Nee hoor mijn wereld is groot genoeg. Denk dat dit alleen maar een grote discussie gaat worden tussen deze groepen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:24

Hier was echt heel recent ook al een topic over.

Om je vraag te beantwoorden;
Ik plant me niet voort, maar verder ben ik er niet bewust mee bezig. Ik leef netjes hoor, maar ik ga niet besparen op de verwarming, op mijn tijd onder de douche, op autorijden etc. Afval scheiden doe ik ook niet. Ik probeer zo min mogelijk eten weg te gooien, maar heel soms gebeurt dat toch.
En ik ben ook al niet vegetarisch. Of vegan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:32

Geweldige test; ik heb een kleine 6 ha nodig, maar we ( gezin van vier) bezitten 50 ha omheind land en nog 2500 ha hoogland. _O-
Maar serieus, de WWF test is onzinnig, geen enkele kwantificatie, en hele vage stellingen.

We onderzoeken nu de mogelijkheid van een significant deel van de weiden/hooiland weer bos te maken. We hebben maar een klein deel nodig voor de schapen en paarden.
De ijslandse schapenhouders willen hun bedrijven volledig koolstof neutraal maken op korte termijn. Ik ben zeer vóór alle maatregelen op dit vlak, maar niet zo optimistisch dat dit op zo'n korte termijn mogelijk is

Vele zaken, ook in dit topic zijn slechts druppels op de gloeiende plaat. Er zijn draconische maatrelen nodig om het roer écht om te gooien. En dat zie ik met het huidige regeringssysteem en economische methoden niet gebeuren.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:37

purny schreef:
Heb geen kinderen.

;)

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:45

Oei, 5.81 hectare.... -O-
Alleen wonen is bij mij oké. Voeding en lifestyle zijn het slechtst bij mij. -O-

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:48

Bij de WWF test had ik ruim 6 hectare, bij die provinciale maar 4,5. Die was ook veel gedetailleerder. Bij mij valt nog wel het meeste te behalen op het transport. Ik doe vrijwel alles met de auto, die wel klein is maar niet echt zuinig. Gelukkig ligt er het plan om hem te verkopen en een elektrische fiets aan te schaffen :) Nog een stuk goedkoper ook.

Jammer wel dat ik ook een stuk hoger uitkwam doordat ik verhuisd ben en moest aangeven hoeveel nieuwe meubels ik dit jaar heb gekocht. Ik heb 7 jaar gedaan met mijn vorige inboedel (was ook al veel tweedehands van), sommige kasten waren zelfs al bijna 20 jaar oud, maar ja, die waren nu toch echt aan vervanging toe. Dan kom ik ook wel weer hoger uit. Terwijl ik toch wel echt weer jarenlang hoop te doen met de dingen die ik nu nieuw heb.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:00

Wat ik altijd lastig vind is het 'contrast' met ik noem even:

De wens om mooie spullen, en goedkoop. Denk Action en Primark.
Reizen naar mooie verre landen (mijn zwak)
Het hebben van een mooi huis net buiten de (rand) stad waar je werkt. Twee auto's voor de deur. Een nieuwe keuken en badkamer.
Setjes voor je paard... Of in ieder geval die extra mooie laarzen en bijpassende cap. Een set voor training én een voor op wedstrijd.

Weet je, aan sommige van deze zaken vallen we allemaal wel eens ten prooi. Toch?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:01

Ik kom bij de WNF test uit op 3,03 hectare, vind de vraagstelling wel vervelend, kon bijvoorbeeld alleen kiezen voor “geen reclame wel weekblad” terwijl ik gewoon een nee nee sticker heb en dus beide niet ontvang. Ook kon ik bij warm water niet kiezen voor stadswarmte en zo waren er nog wat dingen. Die stellingen ook welke het best paste; Ehh, meerdere?

Wat bij mij fout gaat: stadswarmte, maar daar heb ik weinig in te kiezen natuurlijk. Mijn vriend reist iedere dag een uur naar zijn werk in de auto en we zijn afgelopen zomer op vliegvakantie geweest en gaan dit jaar weer met het vliegtuig op vakantie.

Ik probeer met veel dingen op te letten; vegetarisch (maar meestal volledig plantaardig) eten, wassen, niet te lang/veel douchen, energiezuinige apparaten, led-verlichting, geen onnodige verwarmingen of lampen aan laten, afval scheiden ect, maar ga mezelf niet alles ontzeggen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:18

Die tests komen bij mij altijd veel te hoog uit omdat ze te beperkt zijn.
Ik ben heel erg bewust bezig met duurzaam leven :j We eten zo veel mogelijk plantaardig (en nee, een enkel persoon maakt geen verschil, maar er zijn bijna een miljoen vegetariërs, reken maar eens uit hoe veel minder grote varkensflats en kippenstallen dat zijn), we nemen geen kinderen, hebben zonnepanelen waar we ook mee koken en verwarmen enz, eten voornamelijk uit eigen tuin, gaan niet op verre vakantie met vliegtuig of auto, ik heb een blog waarin ik anderen tips en ideeën geef over duurzaam en zelfvoorzienend leven, ik maak veel zelf, knap tweedehands spullen op en koop electronica waar ik zo lang mogelijk mee doe.. er zijn vast nog wel meer belangrijke zaken waar ik rekening mee houd maar nu even niet op kom.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:54

Mijn vriend en ik zijn allebei erg bewust van onze ecologische voetafdruk en veel bezig met duurzaamheid.
Wij zijn allebei vegetariër, bijna veganist omdat we geen zuivel en eieren eten (heel af en toe als het toch ergens in verwerkt zit en als we uit eten gaan, vlees en vis gewoon echt nooit). Ik heb mijn slurpende benzine auto een half jaar geleden verkocht en we krijgen volgende maand een volledig elektrische lease auto.
Ons huis (appartement, straks wel jaren 30 rijtjeswoning..) is goed geïsoleerd, we hebben de verwarming nooit hoger dan 19 graden en draaien die 's nachts en als we niet thuis zijn altijd omlaag. Willen op ons nieuwe huis graag zonnepanelen. Mijn vriend vliegt niet (daardoor ik ook bijna nooit meer), vakanties binnen Europa doen we wel met de auto (maar binnenkort dus elektrisch). Halen groente en fruit bij de boer of van de markt (hopelijk straks ook een moestuintje, maar zal niet groot genoeg zijn om volledig van te leven). Ik let erop waar mijn groente en fruit vandaan komt (liefst Europees). We recyclen kleding, kopen vaak kleding van duurzame, Nederlandse merken. We scheiden plastic, papier en glas. Drinken nooit uit plastic flessen, altijd kraanwater. We hebben led-verlichting, halen altijd stekkers uit de stopcontacten. Bij iedere aankoop denken we wel na over de impact die het heeft, proberen daarin bewuste keuzes te maken.

Mijn vriend heeft wel een milieu-onvriendelijke sportauto voor erbij, maar die rijden we alleen op tochtjes in de zomer :D We hebben twee katten, die eten wel vlees-brokken maar probeer dat zo biologisch en ecologisch mogelijk te doen. Kattenbakkorrels zijn van klei, volgens mij niet helemaal biologisch afbreekbaar.
Ik werk op 5 minuten fietsen van mijn huis, mijn vriend neemt de trein naar zijn werk. Werkt bij een energie-toko en pleit daar heel erg voor groene stroom/gas :D Dankzij hem nu al meerdere evenementen geweest gericht op groene energie en nu dus ook elektrische auto's in het leasepakket.
Ik heb wel een bad, die ik in de winter toch wel maandelijks half vol laat lopen. Dat is mijn ontspanningsmoment, ben nogal stressgevoelig dus vind dat toch wel een heerlijke luxe. We gebruiken dan wel weer enkel dierproefvrije en milieu-neutrale douche/badzepen/producten met recyclebare verpakking of geen verpakking.

In de zomer ben ik wel veel onderweg met mijn paard naar wedstrijden door heel Nederland. -O- Met slurpende dieselauto en trailer.