Milieuvervuilende vliegvakanties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:29

Lieshorses schreef:
Precies. Ik denk dat ik heel verdrietig zou zijn als vliegen niet mogelijk was.

xTitanic schreef:
Tja.. ik ben schuldig, ik ga 2x op een jaar op en af naar de VS om mijn moeder te bezoeken. Ben alleen maar blij dat dit mogelijk is

Niemand die je het verbiedt hoor, juist geweldig om te gaan toch?

Kijk, zoals de TS vertelt en helemaal niet meer gaan vliegen. Dat lijkt me ook geen optie.
Maar het is wel goed om te beseffen welke impact het heeft. En wat je er zelf tegen kan doen, of compenseren.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:29

Ik ben me er wel degelijk van bewust dat het slecht is voor het milieu en ik vindhet feit dat er een nieuw vliegveld bij Lelystad komt en dat het straks mogelijk is om voor €300 naar NY te vliegen ook een onprettige ontwikkeling, maar dat zorgt er niet voor dat ik zelf niet meer op vakantie ga.

Het is daarbij ook ontzettend realistisch om van de burger te verwachten dat zij, terwijl de overheid ons verleidt met allerlei geweldige aanbiedingen en kansen, alles maar aan zich voorbij laten gaan en dapper 'nee' blijven schudden want ja, 'het is slecht voor het milieu'. Zo werkt het gewoon niet.

Als je écht iets wil veranderen dan zal de gehele vliegindustrie aangepakt moeten worden. Duurdere tickets, meer belasting, minder cityhoppers en zuinigere vliegtuigen. Het is niet eerlijk om de burgers alle verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven. Wij maken enkel gebruik van alle diensten die ons nog net niet door de strot worden geduwd en ons persoonlijk op korte termijn alleen maar voordelen bieden. Zeg daar maar eens nee tegen :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:30

Haha dan zal ik wel iemand zijn waar je de nekharen van overeind gaan staan.

Ik ben voor kerst overgevlogen van Australie (daar woon ik) maar ik ga dan ook nog naar Rome (retour NL) en London (retour NL).
Dan een paar maanden later zit ik weer in het vliegtuig puur alleen omdat ik weer familie zie in Nieuw Zeeland en 2 weken later naar Malaysia vlieg voor vakantie en ook daar de nodige binnenlandse vluchten nodig heb (11x totaal incl nz ) En er zal nog wel zeker 4 meer vluchten bij komen in de loop van het jaar.

Tja, wie ben jij om te zeggen dat ik niet op vakantie mag gaan? Of Familie mag opzoeken?

Redeneren dat je de auto wel kunt pakken is makkelijk als je in Europa woont, want ja, dan kun je nog wel ergens heen.. maar waar ik woon ''moet'' je wel vliegen. EN ik houd van reizen. Ik leef zo 'goed' mogelijk voor de wereld, ik recycle, hergebruik plastic tasjes of nog beter, gebruik ze niet.. probeer duurzame producten te gebruiken, ik fiets naar mijn werk en soms eet ik een paar dagen of zelfs een week geen vlees.
Maar, mijn reizen kun je niet van me afnemen.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 27-12-17 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:33

Je mag doen wat je wil natuurlijk, maar zoveel reizen betekent dat dat "zo goed mogelijk leven voor de wereld" geen fluit meer uitmaakt in verhouding.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:33

Marit schreef:
Ik ben me er wel degelijk van bewust dat het slecht is voor het milieu en ik vindhet feit dat er een nieuw vliegveld bij Lelystad komt en dat het straks mogelijk is om voor €300 naar NY te vliegen ook een onprettige ontwikkeling, maar dat zorgt er niet voor dat ik zelf niet meer op vakantie ga.

Het is daarbij ook ontzettend realistisch om van de burger te verwachten dat zij, terwijl de overheid ons verleidt met allerlei geweldige aanbiedingen en kansen, alles maar aan zich voorbij laten gaan en dapper 'nee' blijven schudden want ja, 'het is slecht voor het milieu'. Zo werkt het gewoon niet.

Als je écht iets wil veranderen dan zal de gehele vliegindustrie aangepakt moeten worden. Duurdere tickets, meer belasting, minder cityhoppers en zuinigere vliegtuigen. Het is niet eerlijk om de burgers alle verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven. Wij maken enkel gebruik van alle diensten die ons nog net niet door de strot worden geduwd en ons persoonlijk op korte termijn alleen maar voordelen bieden. Zeg daar maar eens nee tegen :+

Ook wel deels mee eens. Kerosine is zo goedkoop omdat er geen belasting op zit en de vervuiling niet wordt doorberekend in de prijs. Tja....

En toch is de consument diegene die bepaald...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:35

Kuggur schreef:
Je mag doen wat je wil natuurlijk, maar zoveel reizen betekent dat dat "zo goed mogelijk leven voor de wereld" geen fluit meer uitmaakt in verhouding.

Het maakt dus wel uit want als iemand veel zou vliegen EN vervuilend zou leven zou dat nog erger zijn.

Ik vind het altijd zo gek dat het altijd EN EN moet zijn. Als je vegetariër/vegan bent voor het milieu mag je ook niet meer op vliegreis want dat is namelijk OOk vervuilend maar als vervuilende vleeseter met een leasebak maakt het ineens niet meer uit.

Elke stap telt. Punt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:38

"In verhouding".
Bovendien is de zinsnede waar ik op wees nogal ironisch in dit verband.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:40

Het verbaast me hoe sterk hier de redenering "ik doe X niet dus kan ik Y doen" wordt toegepast en ik moet zeggen, ik walg ervan.
Mensen zijn niet perfect en het is moeilijk om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn in tijden als deze. Maar jezelf op zo'n manier goedpraten vind ik echt het goedkoopste excuus dat er is.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:42

Kuggur schreef:

Tja, ik mijn reizen/familie zien niet opgeven puur omdat ik aan de andere kant van de wereld woon. Als je op vakantie wilt als je in australie woont moet je ook vliegen want als ik van Melbourne naar Darwin moet rijden en dan de boot moet nemen en dan weer een auto moet huren ben ik ook vervuilend bezig. (Plus, het is gewoonweg niet te doen).

Voor mij maakt het dus wel uit. Als ik in mijn alledaagse leven alles maar laat gebeuren en de middelvinger geef dan is natuurlijk helemaal het einde zoek.

Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen hier niet op vliegvakantie gaan maar wel elk jaar een nieuwe iphone nemen zodra hij weer uit komt. Ook dat is ontzettend vervuilend en slecht. Maar zo is er altijd al wat. Als iedereen gewoon doet wat voor hem/haar goed is dan is het beter dan dat niemand wat doet. En voor de een is dat niet vliegen, of geen vlees eten en voor de ander is dat overal naar toe fietsen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:43

Mazida schreef:
Van alle reacties word ik hier nog verdrietiger. Het vliegtuig vooral niet laten staan, want we willen veel van de wereld zien. En dat praten we goed door lekker met de vinger naar andere sectoren te wijzen, want die zijn veel vervuilender dus boeken we nog een extra vliegvakantie. Als we ons eigen geweten maar kunnen sussen -O- en kunnen doen wat we leuk vinden want andere dingen zijn toch veel slechter :( , terwijl er niets zo vervuilend is als vliegen. Ik ga hier geen discussie over de landbouw beginnen, maar dat levert tenminste nog voedsel op. Vliegen is vooral luxe om op vakantie te gaan.

Wat ik dan echt niet begrijp als het milieu je zo aan het hart gaat dat je dan wel een leven extra er op zet.
Want de mens is het ergste. Niets zo vervuilend als dat.
Daarnaast als die wil gaan vliegen als die 18 is laat die zich echt net tegen houden door mama :)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:45

Kuggur schreef:
Love_myhorse schreef:
de vlees industrie is ontzettend milieu vervuilend en wat dacht je van al die uitlaat gassen van de auto?

Goed met je vingertje naar anderen wijzen, dan hoef je zelf geen luxe te ontzeggen...

Ik eet geen vlees en doe (bijna) alles op de fiets ;) En ja ik ga eens per jaar op vliegvakantie...
Verder douche ik dagelijks 5 min. hecht geen waarde nieuwe elektronische spul doe jaren met de zelfde dingen.

dit soort stellingen vind ik altijd zo kort door de bocht...

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:45

Ik vind het ook jammer dat het gezien wordt als een wedstrijd: ik eet geen vlees, jij wel, maar ik scheid het afval, jij niet, en ik vlieg veel, jij rijdt een oldtimer.

Iedereen heeft een ander leven en dus een andere impact. Het schema dat ik eerder plaatst laat een gemiddelde zien, dan kun je zelf kijken waar je meer op scoort en waar je dus het meeste impact mee hebt als je dat verduurzaamd.

Ik hoop dat we elkaar in 2018 eens gaan inspireren in plaats van beoordelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:46

ElsieC schreef:
Het verbaast me hoe sterk hier de redenering "ik doe X niet dus kan ik Y doen" wordt toegepast en ik moet zeggen, ik walg ervan.
Mensen zijn niet perfect en het is moeilijk om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn in tijden als deze. Maar jezelf op zo'n manier goedpraten vind ik echt het goedkoopste excuus dat er is.

Maar op een andere manier beredeneren vind ik ook krom:

Ik doe X niet, dus ik mag Y ook niet.

Misschien doet iemand nu X niet, omdat iemand pas daar zit in zijn bewustwording, maar ergens anders bewustwording nog moet groeien.

Daarmee benader je het allemaal heel zwart wit en dat demotiveerd mensen ook om iets goeds te doen. Want als je X niet doet mag je Y ook niet doen.

Ik vind het juist goed als iemand X niet doet, dan is er dus blijkbaar al een stukje bewustwording. Ongeacht of iemand dan Y wel doet.

Voorbeeld: iemand die bijvoorbeeld niet op vliegreis gaat omdat diegene dit milieuvervuilend vind, doet daar sowieso iets goeds mee. Ongeacht of diegene wel vlees eet of met de auto naar zijn werk gaat. Diegene maakt iemand anders wellicht ook weer bewust van het ‘niet vliegen’.

Ik vind het zo jammer dat als je het niet helemaal 100% perfect doet ook gelijk maar even voor het gemak wordt vergeten dat er weer een hele hoop dingen wel goed gaan. En dat diegene anderen misschien weer inspireerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:47

Maar als ts al een vinger wijzend topic opent krijg je dat vanzelf.

iedereen vervuilt, echt iedereen. Dat is waar de aarde het ook het moeilijkste mee heeft het aantal mensen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:49

de wereld is overbevolkt er komen dagelijks nieuwe kindertjes bij ook ontzettend slecht voor ons milieu..

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:50

bruintje123 schreef:
Maar als ts al een vinger wijzend topic opent krijg je dat vanzelf.

iedereen vervuilt, echt iedereen. Dat is waar de aarde het ook het moeilijkste mee heeft het aantal mensen.

De aarde redt zich wel. Ook als we het opwarmen, giftig maken, ect. Ze past zich al miljoenen jaren aan.
Het is de mens, die dieren en planten die er nu leven waar we het allemaal voor doen.

En ja iedereen vervuilt, maar er is al zoveel technologie op de markt waarmee het anders kan. Maar de bal rolt nog niet heel hard, omdat veel mensen het wegwuiven, de noodzaak niet inzien of het afschuiven op anderen.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:50

_Nelleke_ schreef:
ElsieC schreef:

Maar op een andere manier beredeneren vind ik ook krom:

Ik doe X niet, dus ik mag Y ook niet.

Misschien doet iemand nu X niet, omdat iemand pas daar zit in zijn bewustwording, maar ergens anders bewustwording nog moet groeien.

Daarmee benader je het allemaal heel zwart wit en dat demotiveerd mensen ook om iets goeds te doen. Want als je X niet doet mag je Y ook niet doen.

Ik vind het juist goed als iemand X niet doet, dan is er dus blijkbaar al een stukje bewustwording. Ongeacht of iemand dan Y wel doet.

Voorbeeld: iemand die bijvoorbeeld niet op vliegreis gaat omdat diegene dit milieuvervuilend vind, doet daar sowieso iets goeds mee. Ongeacht of diegene wel vlees eet of met de auto naar zijn werk gaat. Diegene maakt iemand anders wellicht ook weer bewust van het ‘niet vliegen’.

Ik vind het zo jammer dat als je het niet helemaal 100% perfect doet ook gelijk maar even voor het gemak wordt vergeten dat er weer een hele hoop dingen wel goed gaan. En dat diegene anderen misschien weer inspireerd.

Daarom leef ik volgens "progress, not perfection". :o
En ik ben zelf naar Amerika gevlogen om mijn familie te bezoeken (na 6 jaar welteverstaan). Ik ben een vegetariër, gebruik de fiets en het openbaar vervoer wanneer het kan, gebruik geen plastic tasjes en drink bijna enkel van de kraan. Maar ik ga dit niet als excuus aanwenden om mijn reis goed te praten.
Laatst bijgewerkt door ElsieC op 27-12-17 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:52

Love_myhorse schreef:
de wereld is overbevolkt er komen dagelijks nieuwe kindertjes bij ook ontzettend slecht voor ons milieu..

En als je wil voorkomen dat de kindjes geboren worden, dus de pil slikken of condooms gebruiken is ook hartstikke slecht voor hetmilieu.

De mileu vriendelijke toekomst is dus sexloos, vleesloos, reisloos, googleloos (eke zoekopdracht vreet energie) etc. Etc.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:55

thriam schreef:
Love_myhorse schreef:

En als je wil voorkomen dat de kindjes geboren worden, dus de pil slikken of condooms gebruiken is ook hartstikke slecht voor hetmilieu.

De mileu vriendelijke toekomst is dus sexloos, vleesloos, reisloos, googleloos (eke zoekopdracht vreet energie) etc. Etc.

Reductio ad absurdum heet deze discussietechniek geloof ik.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:59

Wat een slecht statement.
Een spiraaltje zetten is ook zo slecht voor het mileu! Of die paar pakjes rubber die je erdoor heen jast, sjonge jonge. Nee daar kan geen heel mensen leven tegenop hoor! :roll:

thriam schreef:
Love_myhorse schreef:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:59

volgens mij is er maar 1 manier 100% veilig om geen kindertjes te maken :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:32

Als of alleen een condoom en de pil het enige zijn tegen geen kinderen fokken. Tegenwoordig kunnen er bij zowel vrouwen als mannen via een operatie stukje weggeknipt worden.
Helaas is dit voor een man makkelijker te regelen dan voor een vrouw -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:33

En doen ze dat niet eens als je jong bent ;(
Ze zouden er geld bij moeten geven :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:35

Oei, wat een duistere blik op de wereld hebben sommigen. Alsof een kind niets toe te voegen heeft anders dan meer ellende en vervuiling. Als er één ervaring is die je bewust(er) maakt van het feit dat de wereld langer mee moet dan een mensenleven dan is dat wel het krijgen van een kind. Of beter gezegd, het vader of moeder worden en de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken. Er is in dit topic geschreven dat de consument bepaalt, maar het probleem is dat die consument niet of slechts in heel beperkte mate de nadelige consequenties van zijn keuzes ondervindt. Jij geniet en vindt dat vanzelfsprekend omdat je daar 'recht' op hebt, maar het lijden aan de andere kant van de medaille blijft voor jou onzichtbaar. Als dit topic iets bewijst dan is het wel dat de solidariteit die nodig is om ons gedrag te veranderen zelden verder reikt dan die van ouder tot kind. En soms is het zelfs daar niet zichtbaar. Wat mij betreft zou je dus juíst als de wereld je lief is het voortbrengen van kinderen moeten overwegen. Stel je voor dat alleen de mensen die het geen zier interesseert zich voortplanten, wat moet er dan van de wereld terechtkomen? Ik denk dat we onze kinderen nog heel hard nodig gaan hebben, want met alles wat we nu 'al best goed' doen gaan we er niet komen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:42

Met 43 nog steeds niet |( Heb het 2 weken geleden nog gevraagd bij de gynaecoloog. Vond mij te jong :? Zelfs na dat ik verteld heb dat ik aan rechterhand gehandicapt ben en met chronische pijn en vermoeidheid rondloop. Nog steeds niet -:(-

Goeroe dat de wereld langer mee moet dan een mensenleven betekent zeker niet voortplanten. De wereld is beter af zonder ons, mens, als parasiet. Helaas krijgen/nemen veel mensen ondoordacht/niet genoeg over nagedacht kinderen en vergeten vaak de op in opvoeding.

Citaat:
Stel je voor dat alleen de mensen die het geen zier interesseert zich voortplanten, wat moet er dan van de wereld terechtkomen?

Ik zou zeggen, kijk om je heen en je hebt je antwoord.

Verstandige mensen planten zich niet voort :D