ElsieC schreef:Het verbaast me hoe sterk hier de redenering "ik doe X niet dus kan ik Y doen" wordt toegepast en ik moet zeggen, ik walg ervan.
Mensen zijn niet perfect en het is moeilijk om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn in tijden als deze. Maar jezelf op zo'n manier goedpraten vind ik echt het goedkoopste excuus dat er is.
Maar op een andere manier beredeneren vind ik ook krom:
Ik doe X niet, dus ik mag Y ook niet.
Misschien doet iemand nu X niet, omdat iemand pas daar zit in zijn bewustwording, maar ergens anders bewustwording nog moet groeien.
Daarmee benader je het allemaal heel zwart wit en dat demotiveerd mensen ook om iets goeds te doen. Want als je X niet doet mag je Y ook niet doen.
Ik vind het juist goed als iemand X niet doet, dan is er dus blijkbaar al een stukje bewustwording. Ongeacht of iemand dan Y wel doet.
Voorbeeld: iemand die bijvoorbeeld niet op vliegreis gaat omdat diegene dit milieuvervuilend vind, doet daar sowieso iets goeds mee. Ongeacht of diegene wel vlees eet of met de auto naar zijn werk gaat. Diegene maakt iemand anders wellicht ook weer bewust van het ‘niet vliegen’.
Ik vind het zo jammer dat als je het niet helemaal 100% perfect doet ook gelijk maar even voor het gemak wordt vergeten dat er weer een hele hoop dingen wel goed gaan. En dat diegene anderen misschien weer inspireerd.