Vegan tuig - discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:59

In dat artikel hierboven lees ik dus vooral dat er een tekort aan fosfor dreigt. Wat dus vooral komt door de intensieve landbouw, en die is weer nodig voor de intensieve veeteelt. Het hele bodemleven wordt kapotgespoten met roundup, logisch dat je dan tekorten krijgt in de grond.

En inderdaad, san, noten en veel zaden zijn ook enorm duur. Hier ook een klein budget, ik probeer elke week met 25 euro rond te komen voor twee personen, maar dat is echt veel beter te doen als je plantaardig eet, want vlees en kaas is ook enorm duur. Ik koop granen in de vorm van kamut meel, en soms spelt, waar ik mijn brood mee bak, en ik haal regelmatig een zakje cashewnoten. Walnoten kun je in het seizoen goedkoop bij de boer kopen, net als tamme kastanjes. Maar ook zonder noten kun je gezond plantaardig eten :j Ik lust eigenlijk bijna geen noten, alleen de cashews :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:02

_San87_ schreef:
Ik vind het van noten en zaden zo jammer dat ze behoorlijk duur zijn... Maakt het niet echt aantrekkelijk vegetarisch te eten als je een klein budget hebt.

Dit ben ik helemaal met je eens San87 en ik kan er ook verdrietig van worden als ik door de Aldi loop en zie dat een leverworst 25 eurocent kost en dat ik vervolgens naar de AH ga voor een vegetarische leverworst die vervolgens 2,79 kost. Ik snap dat je ook kan leven zonder (vega) leverworst maar ik kan wel begrijpen dat het voor sommige mensen met een krap budget soms ingewikkeld kan zijn. Zeker als je geen tijd hebt om uren in de keuken te staan.

Wat mij betreft mag de BTW op groente, fruit, noten, zaden en granen dan best omlaag.

Edit: ik zeg natuurlijk niet dat het niet KAN op een klein budget, wel dat het voor de gemiddelde Nederlander ingewikkelder is en dat vind ik soms jammer.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 26-11-17 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Re: Vegan tuig - discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:03

Maar gaat het nu nog over harnachement?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:06

8nnemiek schreef:
In dat artikel hierboven lees ik dus vooral dat er een tekort aan fosfor dreigt. Wat dus vooral komt door de intensieve landbouw, en die is weer nodig voor de intensieve veeteelt. Het hele bodemleven wordt kapotgespoten met roundup, logisch dat je dan tekorten krijgt in de grond.

En inderdaad, san, noten en veel zaden zijn ook enorm duur. Hier ook een klein budget, ik probeer elke week met 25 euro rond te komen voor twee personen, maar dat is echt veel beter te doen als je plantaardig eet, want vlees en kaas is ook enorm duur. Ik koop granen in de vorm van kamut meel, en soms spelt, waar ik mijn brood mee bak, en ik haal regelmatig een zakje cashewnoten. Walnoten kun je in het seizoen goedkoop bij de boer kopen, net als tamme kastanjes. Maar ook zonder noten kun je gezond plantaardig eten :j Ik lust eigenlijk bijna geen noten, alleen de cashews :+

Ik vind vlees in vergelijking met vega producten juist helemaal niet duur. Bij de AH koop je een schaal met twee brugers voor 1 euro. Voor 1 euro koop ik geen Quorn, Valess of noem het maar (even als voorbeeld), laat staan noten.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:07

Onali schreef:
Ben het wel eens met Marjoow wat betreft uitputting van de grond.
In een ver verleden met aardrijkskunde op school moesten wij theoretische landjes houden en daarop verbouwen. Sowieso moest je na X jaar wisselen wat je erop verbouwde en je moest het na X jaar rust geven.

Dus in hoeverre is geen vlees eten beter uiteindelijk voor de langdurigheid?

Echter is voor 1 kilo (rund)vlees grofweg 25 kilo voer nodig. En 15.500 liter water. Dáárom worden die soja plantages uitgeput. Er moet worden voldoen aan al die paar honderd kilo wegende beesten die eten moeten krijgen. Gewassen afwisselen gaat niet omdat de oppervlakte te klein is om te blijven voldoen aan die vraag. Het eten van minder/geen vlees, kan die gigantische vraag verkleinen.

Voor het uitsterven ben ik echter niet zo bang, de dierenwelzijn zal erop vooruit gaan. Er zijn nu namelijk ook koeienrassen die worden gehouden voor de ''mooi'', en speciale raskippen etc. Dat de gewone, compleet doorgefokte plofkip misschien ooit verdwijnt, is dat zo erg? Dat een beest na 2 maanden niet meer zijn eigen gewicht kan dragen en door z'n poten zakt? Wij (de mens) hebben dat gecreeerd, ik zo'n geval ben ik er dan voor dat zo'n beestje nooit geboren wordt.

Ja, ik ben een vleeseter, ik probeer een x aantal keer per week een vegetarisch dagje te houden.

Ontopic: Ik vind het nobelwaardig dat mensen een 'zo vegan mogelijk' proberen te houden. In welke mate zij dat zelf fijn vinden. Het is niet een alles of niets principe met hypocrieten. Het is een grijs gebied, waarbij ik van mening ben dat alle beetjes helpen. Dus als die persoon een mooi leren zadel heeft wat al 10 jaar meegaat, lekker blijven gebruiken. Als het leren hoofdstel knapt, mag iemand toch best kijken naar andere mogelijkheden buiten leer/dierlijke producten?

bronnen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/16/vo ... 02-a730686
https://www.demorgen.be/wetenschap/een- ... -b1cc41fd/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:12

Aanbiedingen in de gaten houden, san :D Bij een aantal winkels waaronder de Coop is een aantal keer per jaar alles van Vivera voor 1 euro. En 1+1 gratis kom je ook vaak tegen. Vooral van Vivera en Valess. Ik gooi dan mijn hele vriezer vol :Y)
Maar vleesvervangers zijn natuurlijk niet perse nodig. Als je zoekt op vegetarische recepten ipv agv dan vind je websites vol met recepten zonder vlees(vervanger).
Of sojabrokken om zelf gehakt te maken, die kosten bijna niks: http://www.abcreatief.com/LEKKER/sojabr ... granulaat/

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:14

8nnemiek, dat snap ik maar dat is voor mensen die al vega(n) zijn vooral aantrekkelijk. Voor 'jan met de pet' is een vegetarische leverworst gewoon 2,79 en een gewone leverworst 25 cent. Dat is nogal een verschil en gaat 'jan met de pet' dus nooit een vega-variant proberen.

Het zou zo mooi zijn als de vega-varianten in dezelfde prijsklasse komen als de vlees-varianten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:21

Dat ben ik helemaal met je eens :j
Het is ook ronduit belachelijk dat een liter koemelk, gokje, 50 cent kost.. en een liter sojamelk, waarvoor maar een fractie van de soja nodig is van wat gebruikt wordt om die koemelk te produceren, ineens 3x zo duur is 8)7
Edit, wel interessant om op te zoeken.. In Amerika eet een melkkoe 9 kilo krachtvoer per dag. Een koe geeft gemiddeld 20 liter melk per dag. Dat is dus dik 2 kilo krachtvoer (waarvan een groot deel soja) per liter melk! Voor een liter sojamelk is 140 gram sojabonen nodig. Sojamelk zou mínstens 10 keer zo goedkoop moeten zijn als koemelk :=

Zelfde geldt voor bewerkt vlees inderdaad, wat vaak zelfs aangevuld wordt met soja (tvp) om het goedkoper te maken, terwijl het gekruide sojamengsel zelf al snel het vierdubbele kost.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 20:14

Je rekent verkeerd om 8nnemiek: 9kg krachtvoer op 20L melk is 0.45kg krachtvoer/L melk. En gemiddeld bestaat een brok uit niet meer dan 50% soja.

Ik kwam nog een interessant artikel tegen:
https://milieudefensie.nl/publicaties/r ... meter-2012
Op pagina 22 (p.28 pdf) staat een tabel met hoeveel soja verschillende producten bevat. Het is wel al een artikel uit 2012, dus het is waarschijnlijk tegenwoordig wat lager (i.v.m. stimuleren afbouw soja).

In Nederland:
- Voor 1L melk wordt 17g soja gebruikt gemiddeld.
- 1kg kippenvlees wordt 962g soja gebruikt
- 1kg varkensvlees is 365g soja
- 1kg rundvlees is 123g soja
- 1 ei is 34g soja (dus ongeveer 500-600g soja/kg ei)

Sojaschroot bestaat voor 44-49% uit eiwit. Vlees bestaat voor 15-25% uit eiwit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:30

Stom ja, verkeerd gerekend! Maar dan nog wordt er (iig in Amerika, waar koeien vaak niet op gras staan) meer soja gebruikt voor het maken van koemelk dan het maken van sojamelk.. dat is toch vreemd? := En hier in NL in ieder geval meer veevoer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:03

Aight schreef:
Echter is voor 1 kilo (rund)vlees grofweg 25 kilo voer nodig. En 15.500 liter water. Dáárom worden die soja plantages uitgeput. Er moet worden voldoen aan al die paar honderd kilo wegende beesten die eten moeten krijgen. Gewassen afwisselen gaat niet omdat de oppervlakte te klein is om te blijven voldoen aan die vraag. Het eten van minder/geen vlees, kan die gigantische vraag verkleinen.

Voor het uitsterven ben ik echter niet zo bang, de dierenwelzijn zal erop vooruit gaan. Er zijn nu namelijk ook koeienrassen die worden gehouden voor de ''mooi'', en speciale raskippen etc. Dat de gewone, compleet doorgefokte plofkip misschien ooit verdwijnt, is dat zo erg? Dat een beest na 2 maanden niet meer zijn eigen gewicht kan dragen en door z'n poten zakt? Wij (de mens) hebben dat gecreeerd, ik zo'n geval ben ik er dan voor dat zo'n beestje nooit geboren wordt.

Die koe hoort gewoon gras te vreten ipv afhankelijk te zijn van een ploegende boer die voer met de trekker naar koe toe brengt. Alle beschavingen die ons voor gingen en voor de voedselvoorziening afhankelijk waren van een jarige gewassen via ploegen zijn daaraan ten onder gegaan (klimaatverandering door boskap met droogte of overstromingen tot gevolg en die hebben we nu weer). Komt nu nog eens de winning en verbranding van fossiele brandstoffen bovenop. (fracking voor gas stoot minimaal 100x zoveel methaan uit als er gewonnen wordt (dus via de boorput omhoog komt). De cijfers die je gebruikt zijn van zo ongeveer de meest belastende en onnatuurlijke manier van vee afmesten (ze worden gelukkig niet in zo'n feedlot geboren), zet een goed beheerd grasland (met meerdere diersoorten begraasd, zoals de natuur ook doet) tegen over een (volks)tuin met compost bemesting en zet daar eens een permacultuur ecosysteem naast ter vergelijking. Dan kom je een heel stuk dichter bij vergelijkbare systemen en dan kom je er achter dat de nodige hoeveelheden water en andere toevoegingen van buiten af aardig dicht bij elkaar komen te liggen. Meet dan eens wat een geheel natuurlijk systeem als een bos doet en je zal zien dat dat ook aardig die kant op gaat (mits er genoeg wild rondloopt voor bemesting en begrazing om de cyclus op gang te houden). De problemen beginnen als de mens probeert om de natuur zijn wil op te leggen en 4 miljard jaar oude cycli uit elkaar te trekken.

Voor het beter af zijn van dieren als mooi en status hobby fok heb ik ernstige twijfels gezien de problemen met rashonden, katten en recenter paarden (cartoonneus arabische veulen).

Terug naar tuigage/harnachement : hoe meer ik leer over kunststoffen/plastics en chemicalien voor de productie van voedsel en gebruiksvoorwerpen, hoe meer ik neig naar de natuurlijke varianten. Microplastics die via de was (fleeceproducten bv o.a.) in riool en natuur terecht komen, is iets wat we niet kunnen uitfilteren nu en wel in vrijwel alle diersoorten en voedsel terug vinden (tot in de honing aan toe). De productie van spullen en verwerking van het afval is in theorie (want fouten, brand en natuurrampen heb je niet onder controle) tot een gesloten systeem te maken, maar ook als dat 100% in orde is, komen er deeltjes vrij door slijtage bij gebruik (en via gras/hooi je pony in). Gebruiksgoederen slijten immers, hoe netjes we er ook mee omgaan. Er is meer controle mogelijk op het correct verwerken van dieren huiden tot leer/gelooide vachten/wol/veren en daarmee het biologisch afbreekbaar zijn van het eindproduct net als het restafval. Ik heb dus ernstige twijfels bij het diervriendelijk zijn van kunststof, er lijden meer diersoorten onder het gebruik/productie van kunststoffen dan ons gedomesticeerde vee voor vlees/zuivel/eieren/wol/leer productie. En ja ook daar zijn nog absoluut grote winsten te behalen op gebied van diervriendelijkheid, miieu en duurzaamheid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:14

en niet alle mais en alle bieten worden verbouwd voor het vee, ook wordt een gedeelte verbouwd voor biogas. mais is ca 33% voor energie verbouwd (2012 en 2013 in Duitsland) 2% van de akkerbouw grond in Duitsland is voor de energiemais
2,49 mil hectare mais werd er verbouwd, waarvan dus 1/3 als energiemais, 47% voor voer en de rest voor menselijke consumptie om en nabij de 20%
dit zijn dan gemiddelden in Duitsland.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:29

Ik vind het allemaal gewoon erg moeilijk en ik kan wel zeggen dat ik zelf ook maar wat aanklooi. Ik eet geen vlees, maar drink wel melk en eet kaas en yoghurt. Klopt niks van want om dat te produceren moeten er kalfjes geboren worden, dus daar werk ik helaas aan mee. Ook eet ik wel eens vis ondanks dat het erg slecht met de oceanen gaat. En ik heb leren laarzen en leren hoofdstellen en zadels. Helaas kan ik gewoon niet in mijn eentje de wereldproblematiek aan.
Ik zou graag zien dat iedereen flink mindert en dat men dichter bij het voedsel gaat staan. Dus als je vlees wilt eten, dan bijvoorbeeld zelf je eigen kippen slachten, dan zie je tenminste een directe link tussen wat er dood gaat en wat je opeet in plaats van dat je meewerkt aan alle ellende van de massaproductie van vlees, en daarbij ook nog veel teveel ervan consumeert

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:15

8nnemiek schreef:
Stom ja, verkeerd gerekend! Maar dan nog wordt er (iig in Amerika, waar koeien vaak niet op gras staan) meer soja gebruikt voor het maken van koemelk dan het maken van sojamelk.. dat is toch vreemd? := En hier in NL in ieder geval meer veevoer.

Hoezo is dat vreemd? Er wordt toch ook meer koemelk gedronken/gebruikt dan sojamelk? Het zou pas vreemd worden als er voor zo'n nicheproduct als sojamelk wél heel grote hoeveelheden soja gebruikt zouden worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:30

bruintje123 schreef:

Niet echt he?
Vond de tuig discussie eigenlijk ook wel boeiend, deze discussie heb ik al 100x gelezen :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:32

Precies, deze discussie is op bokt al zo vaak geweest. Niet echt interessant meer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:41

Azmay schreef:
bruintje123 schreef:

Niet echt he?
Vond de tuig discussie eigenlijk ook wel boeiend, deze discussie heb ik al 100x gelezen :o

Helaas is dat toch waar men het graag over wil hebben blijkbaar :o

Hanarchement terzijde, ik vind het sowieso raar wanneer anderen menen te moeten roepen dat je als vegan echt geen paard mag rijden hoor (terwijl ze er voor zichzelf dan weer geen moeite mee hebben). Ik ken vegans die rijden en vegans die dat niet doen. Zelf heb ik momenteel geen paard en geen geld voor een bijrijdpaard dus bij mij is het op het moment toch niet aan de orde (sowieso wil ik geen maneges e.d. meer sponsoren, daar trek ik wel echt de grens).

Allemaal prima verder hoor, maar een ander hypocriet noemen terwijl je zelf met datgene geen moeite hebt, maar vindt dat een ander dat wel zou moeten hebben, omdat die ander anders niet volgens de volgens jou correcte levensregeltjes voor die ander leeft? :o?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 10:43

oomens schreef:
8nnemiek schreef:

Hoezo is dat vreemd? Er wordt toch ook meer koemelk gedronken/gebruikt dan sojamelk? Het zou pas vreemd worden als er voor zo'n nicheproduct als sojamelk wél heel grote hoeveelheden soja gebruikt zouden worden.

Het gaat om soja per liter product, niet om totale hoeveelheid soja.
Wat ik zo op het internet kan vinden is er 60g soja nodig voor 1L sojamelk.

Ik zit nog even terug te denken, maar runderen in de vs geven over het algemeen veel meer melk dan in Nederland. Gemiddeld zitten ze op zo'n 30L per dag (inclusief droogstand).

Ik heb wat moeite de exacte gegevens uit google te trekken, maar deze site geeft een indicatie:
https://www.milk.org/corporate/view.asp ... airyCattle

Rantsoen melkvee 30L:
11 kilograms of hay
16 kilograms of silage and grain
2 kilograms of protein supplement
minerals and salt
80 to 180 litres of water

Oftewel, maximaal 2kg soja (er kunnen namelijk ook andere eiwitbronnen gebruikt worden).

Dat komt neer op maximaal 67g soja per liter melk. Min of meer gelijk aan sojamelk dus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:01

Interessant onderwerp.

Ikzelf ben niet vegaN. Maar ik ben wel van het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden en ik herken me wel een beetje in dag stuk over dat niet paardrijden. Krijg je ook vaak te horen "ja maar paardrijden is toch ook niet natuurlijk?!"

Nee dat klopt, dat snap ik natuurlijk ook wel. Maar paarden houden doe ik ten eerste voor mijn plezier, dat doe ik omdat ik dit leuk vind, heel eeg egoïstisch dus. Maar ín mijn egoïsme probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden met de natuurlijke behoeftes van het paard.

Nouja en waar het bij mij dan natuurlijk paardenhouden is kan je denk ik ook wel vegaN lezen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:23

Ik heb vegan vrienden op FB en die zijn heel strikt. Totaal geen dierproducten of huisdieren. Dat hoort volgens hun helemaal niet binnen het vegan zijn. Vegans die dat toch hebben (huisdieren, lederen producten, wol) zijn volgens hun dus ook hypocrieten en zeker geen vegan.

Wat betreft vegan tuig. Dan kom je in kunststoffen en die zijn ook niet milieu of diervriendelijk. Vaak gaat het ook niet zo lang mee als de leren varianten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:28

Ik vind dit een heel lastig onderwerp. Ik ben 10 jaar vega en wil zeker minderen in kaas gebruik. De ei en het overige zuivel nuttig ik al bijna niet meer. Maar het is lastig om zo te leven. Iedereen om mij heen eet vlees zo ongeveer. Vega kan iedereen wel rekening mee houden, vegan is wel heel lastig. En uit eten gaan? Bijna geen keuze hier in Zwolle. -O-

Paardrijden vind ik ook erg lastig, ik vind het best een raar idee dat wij onze reet op een paard zetten en maar bepalen dat hij of zij doet wat je zegt. En als dat niet gebeurt dan volgt er pijn of druk. Daarom rijd ik liever geen paard meer. Wel heb ik huisdieren, ik heb hamsters en het liefst "tweedehands" of van een hele goede fokker.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:53

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dit een heel lastig onderwerp. Ik ben 10 jaar vega en wil zeker minderen in kaas gebruik. De ei en het overige zuivel nuttig ik al bijna niet meer. Maar het is lastig om zo te leven. Iedereen om mij heen eet vlees zo ongeveer. Vega kan iedereen wel rekening mee houden, vegan is wel heel lastig. En uit eten gaan? Bijna geen keuze hier in Zwolle. -O-

Paardrijden vind ik ook erg lastig, ik vind het best een raar idee dat wij onze reet op een paard zetten en maar bepalen dat hij of zij doet wat je zegt. En als dat niet gebeurt dan volgt er pijn of druk. Daarom rijd ik liever geen paard meer. Wel heb ik huisdieren, ik heb hamsters en het liefst "tweedehands" of van een hele goede fokker.

Maar mag ik vragen wat jij dan bijvoorbeeld tegen eieren hebt? Zou je ze wel eten als ze van je eigen kippen komen? Oftewel gooi je de eieren liever weg of eet je ze liever op?
Kaas en melk enz snap ik helemaal maar eieren snap ik nooit zo goed dus ben heel benieuwd naar je antwoord hierop

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:58

Nou die kippen die eieren leggen worden in kleine hokken gehouden, nooit ouder dan 1 jaar en de hanen worden versnipperd alsof het oud papier is. Dat vind ik vreselijk luguber. :n En van eigen kippen misschien wel, anders zou ik die aan de buren geven. Maar ik zou niet snel eigen kippen houden, heb echt niks met kippen. Daarbij ben ik ook niet echt iemand die eieren lekker vindt. :+

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:06

Terug on topic even:
Ik raadt vegans aan (als ze het zien zitten) om lederen harnachement tweedehands te kopen. Dan heb je de kwaliteit van het leder, steun je de tweedehands handel en vermijdt je dat iemand anders zijn spullen weggooit wanneer ze nog goed bruikbaar zijn.
En zo veel mogelijk laten herstellen ipv kopen wanneer er iets stuk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:22

bruintje123 schreef:
8nnemiek
mag ik vragen waarom je moeite hebt met wol?
Onze buurman heeft een uit de kluiten gelopen hobby met schapen. Hij zal er een 100 hebben.

De meeste wol komt uit het buitenland waar heel veel misstanden bestaan.

Verwondingen en gebroken poten met scheren, mulesing etc. Daarbij heb je sowieso de boekjes die "over" zijn en er dus voor gedood worden, want er zijn praktisch geen schapenboeren die schapen hebben voor wol zonder jaarlijks alle schapen dragebd te willen krijgen.

Als alle wol uit kleine groepjes kwam bij betrokken eigenaren dan zou het een heel ander product zijn dan wat je gemiddeld gezien in de winkels vindt.