"Wij willen minder vluchtelingen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:31

Anoniem schreef:
Vealosz schreef:
.

June, Denk je dat in haar tijd de pensioen net zo goed geregeld was als nu? Denk het niet :n. Al weet ik het vrijwel zeker. Mijn oma heeft vroeger meerdere baantjes gehad. Tot een eigen praktijk aan toe.

Ik heb liever dat ze mijn baan inpikken, en werken zoals wij dat moeten doen. Dan dat ze denken dat het geld uit de lucht komt gevallen. Want dat is nu wel het geval. En vertel mij niet dat het niet zo is, want ik heb zelf in een vluchtelingenopvang gewerkt, en ik ben nog steeds verbaasd over hoe ze denken over Nederland.

Jouw baan ''inpikken''? Werken zoals ''wij dat moeten doen''? Je bedoelt dat je graag een uitkering wil? Ik dacht dat je tegen gratis geld was?

En over die meerdere baantjes, ze heeft dus niet haar hele leven gewerkt? En leg me aub nou eens uit hoe het kan dat jouw oma altijd heeft gewerkt en 30 euro krijgt? Zit ze in de schuldensanering of?

Waarom heb jij nou een stuk tekst uit vealosz haar post gehaald? Waar duidelijk staat dat ze 2 banen heeft, en maar al te graag een van die banen wil afstaan om een vluchteling aan het werk te helpen? :roll:

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:33

Ik doe vrijwilligerswerk en hebben wel degelijk iemand die vluchteling is :)
En trouwens hoe makkelijk denk je dat het is om Nederlands te leren? 1 van de moeilijkste talen ter wereld. Waarom denk je trouwens dat ze niet willen werken? Want ik denk dat veel vluchtelingen wel degelijk willen werken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:37

Yonker schreef:
En trouwens hoe makkelijk denk je dat het is om Nederlands te leren? 1 van de moeilijkste talen ter wereld. Waarom denk je trouwens dat ze niet willen werken? Want ik denk dat veel vluchtelingen wel degelijk willen werken.

Dat vraag ik me werkelijk af want als je wil werken is er altijd werk!! Maakt niet uit wat voor werk. En om papiertjes te prikken hoef je niets te zeggen hoor.

Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal als je in een land bent dat je dan de taal leert spreken, dat is fatsoen. Het is zeker niet makkelijk om Nederlands te leren, maar ze hebben er de hele dag de tijd voor!! De kinderen moeten wel maar pappa en mamma niet hoor. En fijn dat er 1 iemand bij jou werkt die vluchteling is, hoe zit het met de rest, die op dit moment niets hoeven te doen en gratis geld krijgen? Aanpassen in het land waar je woont en meedraaien in de maatschappij is niet makkelijk maar wel noodzakelijk vind ik!

EDIT: Dan zie ik ze graag komen, heb genoeg werk liggen hier voor nog 3 man hoor!! Stuur ze allemaal maar door, als ze zo graag willen!
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 21-11-17 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Vealosz schreef:
@ Blijheid, ja maar vergeet je niet dat daar ook nog de zorg/huur/gwl en vast nog meer vanaf gaat? Mijn eigen oma moet het doen met 30 euro in de week!

Ik las van de week ook in het nieuws dat de vluchtelingen 10.000 euro krijgen om hun huis in te richten. Nou sorry, maar daar sloeg ik helemaal even stijl achterover van :n.

Dan heeft ze niet gewerkt, niet gespaard etc etc .

Blue_Eyes

CharmingS schreef:
Als ze de taal leren zouden ze zelfs nog iets voor onze ouderen kunnen betekenen om ze mee naar buiten te nemen of activiteiten te doen. Maar ik hoor alleen maar getraumatiseerd dit en dat, als ze iets meer dankbaarheid zouden tonen denk ik dat heel erg veel mensen anders er over gaan denken!!

Dat gebeurt met grote regelmaat. Maar het is afhankelijk van de welwillendheid van zowel de leiding van het AZC als de leiding van de plaats waar ze vrijwilligerswerk zouden willen doen. Officieel mag je niet werken als asielzoeker, noch heb je recht op Nederlandse les. Vervoer wordt niet betaald. Niet alle tehuizen willen asielzoekers over de vloer. Vergis je niet in hoeveel mensen gráág wat zouden willen doen. Alleen maar de hele dag in een kamertje zitten, daar balen veel vluchtelingen ook van.

Vealosz

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:39

Niet gewerkt, en niet gespaard. Jezus Marieke. Asjeblieft, lees voordat je wat zegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:41

CharmingS schreef:
Yonker schreef:

Dat vraag ik me werkelijk af want als je wil werken is er altijd werk!! Maakt niet uit wat voor werk. En om papiertjes te prikken hoef je niets te zeggen hoor.

Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal als je in een land bent dat je dan de taal leert spreken, dat is fatsoen. Het is zeker niet makkelijk om Nederlands te leren, maar ze hebben er de hele dag de tijd voor!! De kinderen moeten wel maar pappa en mamma niet hoor. En fijn dat er 1 iemand bij jou werkt die vluchteling is, hoe zit het met de rest, die op dit moment niets hoeven te doen en gratis geld krijgen? Aanpassen in het land waar je woont en meedraaien in de maatschappij is niet makkelijk maar wel noodzakelijk vind ik!

EDIT: Dan zie ik ze graag komen, heb genoeg werk liggen hier voor nog 3 man hoor!! Stuur ze allemaal maar door, als ze zo graag willen!

Ze willen wel ze mogen niet.

En als je na een tijd wel mag werken. Dan moet je eerst leren wat een CV is, wat solliciteren is. Hoe je weet waar er vacatures zijn ( wat is een vacature ) .
Het is voor een heel aantal alsof ze op mars zijn.
Hoe leer je de taal als er niemand is om mee te praten ( heb je zelf al eens vloeiend een taal geleerd, mijn Egels werd ondanks jaren les pas vloeiend toen het de voertaal was waar ik werkte)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-17 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:41

Je legt de situatie zelf niet uit Vealosz dus dan oordelen mensen nu eenmaal :)

Enne ik ga er verder niet meer op reageren CharmingS, we praten langs elkaar heen en empathie is ver te zoeken. Toch wil ik ook nog even dit met je delen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ers-werken
Ze mogen dus sowieso niet een vol jaar werken ;)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:42

Blue_Eyes schreef:
CharmingS schreef:
Als ze de taal leren zouden ze zelfs nog iets voor onze ouderen kunnen betekenen om ze mee naar buiten te nemen of activiteiten te doen. Maar ik hoor alleen maar getraumatiseerd dit en dat, als ze iets meer dankbaarheid zouden tonen denk ik dat heel erg veel mensen anders er over gaan denken!!

Dat gebeurt met grote regelmaat. Maar het is afhankelijk van de welwillendheid van zowel de leiding van het AZC als de leiding van de plaats waar ze vrijwilligerswerk zouden willen doen. Officieel mag je niet werken als asielzoeker, noch heb je recht op Nederlandse les. Vervoer wordt niet betaald. Niet alle tehuizen willen asielzoekers over de vloer. Vergis je niet in hoeveel mensen gráág wat zouden willen doen. Alleen maar de hele dag in een kamertje zitten, daar balen veel vluchtelingen ook van.

En dat geld ook voor vrijwilligers werk? Zeg al ik weet zo nog genoeg plaatsen waar ze hulp kunnen gebruiken, nogmaals als je iets wil doen is er altijd iets te doen! En wat is er tegenwoordig mis met een fiets, of benenwagen?

@MariekeB: Knap dat jij dat zo weet te vertellen, misschien is ze alles wel kwijt geraakt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:44

Fiets hebben ze niet (veel mensen kunnen ook niet fietsen), en lopen kan heel ver zijn. Dus dat is een beetje flauw.
Dat geldt in veel gevallen ook voor vrijwilligerswerk, ja. Ik kan er ook niet meer van maken. Mensen zouden vaak zo graag eens wat anders willen, maar mogen niet.
Edit: officieel mag het wel. Dan nog is het afhankelijk van de welwillendheid van de begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 21-11-17 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

nevermind **\O/**
Laatst bijgewerkt door chamion op 21-11-17 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PrinceAmos

MariekeB schreef:
Vealosz schreef:
@ Blijheid, ja maar vergeet je niet dat daar ook nog de zorg/huur/gwl en vast nog meer vanaf gaat? Mijn eigen oma moet het doen met 30 euro in de week!

Ik las van de week ook in het nieuws dat de vluchtelingen 10.000 euro krijgen om hun huis in te richten. Nou sorry, maar daar sloeg ik helemaal even stijl achterover van :n.

Dan heeft ze niet gewerkt, niet gespaard etc etc .

Heel knap dat je deze uitspraak durft te doen.. nog knapper dat jij weet wat Vealosz haar oma heeft gedaan vroeger.

Nee. Ik vind het geen sterk krantje.. je leest wat je leest. Zo op het eerste gezicht (zonder naar de webpagina te gaan), vind ik het heel banketstaaf tegenover vluchtelingen.

En nee, ik ben het ook niet eens met het krantje. Ik wil écht minder vluchtelingen. Ik scheer ze niet over één kam hoor, maar ik voel mij niet altijd veilig in hun buurt. Ik wil ook wel eens verhuizen, maar zowat alle (betaalbare) huurhuizen gaan bij opzegging hier naar vluchtelingen. Een mevrouw gehad bij mijn schoonzus haar oude huisje.. huis had 2 slaapkamers, was een alleenstaande vrouw met 2 jonge kinderen. Maar het huis en de slaapkamers: ‘to small!!’. Ja sorry mevrouw hier in Nederland liggen kinderen met elkaar op een kamer.

Ja, ik vind de vluchtelingen die een Nederlands traject volgen echt top.. die gun ik een goed leventje, met hun gezin. En ik hoop oprecht, dat ze hun trauma verwerken en lekker aan de slag kunnen hier.. waar het veilig voor hun is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:48

PrinceAmos schreef:
Heel knap dat je deze uitspraak durft te doen.. nog knapper dat jij weet wat Vealosz haar oma heeft gedaan vroeger.

Nee. Ik vind het geen sterk krantje.. je leest wat je leest. Zo op het eerste gezicht (zonder naar de webpagina te gaan), vind ik het heel banketstaaf tegenover vluchtelingen.

En nee, ik ben het ook niet eens met het krantje. Ik wil écht minder vluchtelingen. Ik scheer ze niet over één kam hoor, maar ik voel mij niet altijd veilig in hun buurt. Ik wil ook wel eens verhuizen, maar zowat alle (betaalbare) huurhuizen gaan bij opzegging hier naar vluchtelingen. Een mevrouw gehad bij mijn schoonzus haar oude huisje.. huis had 2 slaapkamers, was een alleenstaande vrouw met 2 jonge kinderen. Maar het huis en de slaapkamers: ‘to small!!’. Ja sorry mevrouw hier in Nederland liggen kinderen met elkaar op een kamer.

Ja, ik vind de vluchtelingen die een Nederlands traject volgen echt top.. die gun ik een goed leventje, met hun gezin. En ik hoop oprecht, dat ze hun trauma verwerken en lekker aan de slag kunnen hier.. waar het veilig voor hun is. :j

Nope geen idee, maar ze was zelf net zo stellig en kort door de bocht.

In Nederland moet je er best een grote puinhoop van maken om daarop uit te komen.
Triest : absoluut

Maar als je om je oma geeft dan zorg je toch dat ze meer geld heeft....
Vind het eerder Bizar dat Vealosz haar oma van 30 Euro per maand rond zou laten komen. Ik mag hopen dat dat in de meeste famillies gezamenlijk opgelost wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:51

Ik stop met reageren. Ik wordt hier niet aardiger van, en we zitten hier bijna allemaal om alleen ons eigen gelijk te verkondigen.
We gaan niet met elkaar in gesprek en niemand hier die z'n mening gaat aanpassen door dit topic.
Door hard NEE te roepen ( figuurlijk) versterken we alleen onze eigen mening.

De waarheid is helaas moeilijk en genuanceerd, anders waren alle problemen alllang opgelost.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:57

;) - tja: dan wil ik ook minder vluchtelingen!

Ipv dat Nederland mensen 10 jaar in onzekerheid houdt.
Ipv miljoenen mensen die überhaupt in derde wereldlanden 'wonen' in kanpen en een uitzichloos bestaan hebben.
(Driekwart van alle vluchtelingen wordt al 'in de regio "opgevangen"'. Dasr hoeft niemand voor te pleiten, het bestaat al en werkt niet best.)

En tja, ik zou willen dat Nederland niet in de top 5 van wapenhandelaars stond.
En dat 'homo sapiens' zijn verstand zou gebruiken om de werkelijke problemen op te lossen: de woestijnen rukken op. Dat kunnen we nu nog keren (denk aan Darfur, denk aan Syrië - beide klimaatoorlogen) - doorgaan met oorlogen (waar wij aan verdienen, laten we eerlijk zijn) en doorgaan met het milieu verpesten:
dan krijg je nog meer vluchtelingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:58

CharmingS schreef:
Yonker schreef:

Bijna grappig, dat je zo'n sterke mening hebt, maar er totaal geen weet van hebt.

Vealosz

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:03

Marieke, ik denk dat je even goed moet lezen. Per WEEK. Niet per maand.

Electra, waaruit baseer jij dat CharmingS er geen weet van heeft?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:13

Citaat:
Ik heb altijd geleerd dat je hard moet werken om geld te verdienen en heb dit altijd gedaan, heb geleerd dat geld niet uit de lucht komt vallen, of je nu getraumatiseerd bent of niet!

...ik ben een trotse lezer van Trouw.

Laat je niets op de mouw spelden: heel veel mensen die hard werken gaan failliet ("de economie")
heel veel mensen die hard werken in de zorg en het onderwijs worden onderbetaald
...en het grote geld, tja - daar wordt niet voor gewerkt.
Nederland is een belastingparadijs (...mag je niet zeggen van Mark Rutte...) en wij verdienen geld met onfrisse geldhandel.

So- I am very sorry, maar wat jij geleerd hebt klopt niet.

Het zou mooi zijn als werk ordentelijk betaald werd, dat wel.

Citaat:
Zou toch graag willen dat mijn buurman die in de oorlog heeft gevochten niet naar de voedselbank zou hoeve gaan. Dat hij nieuwe schoenen kan kopen aangezien hij gaten in zijn zolen heeft. Dat hij hulp zou krijgen thuis omdat hij niet zo goed ter been is. Maar hij krijgt niks extra's

...tja - vraag maar aan de KNIL militairen, of de Molukkers.
Al ben ik pacifist - er zijn nogal wat soldaten compleet niet betaald en dat hoort niet.

Citaat:
maar als er dan mensen komen die helaas ook hebben moeten vluchten voor de oorlog zijn hun opeens meer als iemand die voor zijn eigen land heeft gevochten en daar zelfs zijn vingers bij is verloren.

...en deze draai maak ik niet mee.
Hoezo zijn ze meer...?
En wat heeft zijn invaliditeit er mee van doen? (Er zijn nogal wat gewonde vluchtelingen...?)
Citaat:
Daarnaast vind ik het prima dat ze geld krijgen, maar ook hun moeten daar voor werken, en dan is dat aan instanties om die mensen aan het werk te krijgen, ook al is het maar schoeffelen of papier prikken.

Kan niet zo goed tegen dat verschil. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik tegen die mensen ben.

Het verschil is, dat een vluchteling niet MAG werken.
Je verplicht kapot vervelen is het beleid.
De taal leren: bij Rita Verdonk was dit VERBODEN.

En idd: dat zijn verschillen waar ik ook niet zo goed tegen kan, want dit getreiter is nergens voor nodig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:17

Vealosz schreef:
Marieke, ik denk dat je even goed moet lezen. Per WEEK. Niet per maand.

Electra, waaruit baseer jij dat CharmingS er geen weet van heeft?

Tja als ze wil dat vluchtelingen gaan werken, die dit op dit moment nog niet mogen, klinkt een beetje dom ;)

Wat "arme oudjes" betreft: niet alle oudjes zijn arm. Heel veel hebben gewoon pensioen bovenop hun AOW.
Echter als je niet werkte toen je jong was, dan wordt je ook niet rijk als je gepensioneerd bent.
In de jaren 70 werkten veel mensen in de bouw of in de haven via koppelbazen: zwart, er werd geen pensioenpremie ingehouden op het loon, maar ze hadden wel een paar honderd gulden meer dan de buurman. Deze mensen hebben echter nu ze gepensioneerd zijn, alleen AOW. Dan heb je echter wel weer recht op zorg- en huurtoeslag of je hebt weinig lasten door je afbetaald koopwoning.

Kortom ik vind het niet te vergelijken met vluchtelingen.

Janneke,
Mensen in de zorg of onderwijs vallen onder een cao, dat noem ik niet onderbetaald ;)

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:21

Electra63; Ze bedoeld niet alleen werken werken, maar vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Ga wat met de ouderen doen. Bouw wat op in de maatschappij, zodat je er wat aan hebt zodra je wel mag werken.

Het gaat mij ook niet om de vergelijking met vluchtelingen. Het gaat mij er puur om dat ik voor ben dat er meer rechtmatigheid komt, dus meer gelijkheid. Trauma of niet, zij zijn niks meer dan dat ik, mijn oma, of mijn buurman zijn. Daar gaat het me om. Al had me oma 300 euro in de week. Dan had ik gezegd, minder naar oma, meer naar de vluchtelingen. Ik ben alleen voorstander van meer gelijkheid. :j

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:23

Vealosz schreef:
Dagmar, ik werk kei maar dan ook echt kei hard voor mijn geld (50 uur per week). En zelfs ik heb niet veel meer per week te besteden dan zij.

Ik vraag me toch af hoe je dit dan doet hoor :o Misschien moet je dan nog eens naar je uitgavenpatroon kijken.

Wbt je oma, heel sneu natuurlijk dat ze nu weinig te besteden heeft, maar dit heeft imo echt niets te maken met vluchtelingen. Het is vast niet zo dat ze voordat er vluchtelingen kwamen, ze 100 euro pw te besteden had, en nu nog maar 30.

De campagne.. Tsja... Ik begrijp (en waardeer) de strekking, maar ik vraag me af of het zijn doel bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:25

Vealosz schreef:
Electra63; Ze bedoeld niet alleen werken werken, maar vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Ga wat met de ouderen doen. Bouw wat op in de maatschappij, zodat je er wat aan hebt zodra je wel mag werken.

Het gaat mij ook niet om de vergelijking met vluchtelingen. Het gaat mij er puur om dat ik voor ben dat er meer rechtmatigheid komt, dus meer gelijkheid. Trauma of niet, zij zijn niks meer dan dat ik, mijn oma, of mijn buurman zijn. Daar gaat het me om. Al had me oma 300 euro in de week. Dan had ik gezegd, minder naar oma, meer naar de vluchtelingen. Ik ben alleen voorstander van meer gelijkheid. :j

ZE HEBBEN NIKS. Alles wat ze hadden is onder hun kont weggebombardeerd, of dat drijgt te gebeuren. Hoe ongelofelijk kortzichtig kan je zijn met je "trauma of niet"... :n

Ik ben ook voor gelijkheid. Maar als je uit die omstandigheden komt, heb je toch even wat meer recht op privileges dan een ander.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-17 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:27

Vealosz schreef:

In een ander topic postte ik vandaag dit:

Zoals ik zei werk ik met statushouders en ik kan je vertellen dat de meesten zich niet buiten de maatschappij zetten, maar dat de maatschappij de meesten buitensluit. Heel triest.
'Men' vindt dat ze zo snel mogelijk moeten integreren en moeten werken want dan krijgen ze tenminste geen uitkering meer, echter zijn er nauwelijks financiele middelen voor begeleiding hiervan. Ik schreef al dat ik over inburgeringscursus mijn twijfels heb, maar daarna stopt sowieso het hele proces.
Er wordt nauwelijks tijd, geld en energie gestoken in een vervolg. Deze mensen weten niet wat een cv is, waar ze vacatures vinden, hoe solliciteren in zijn werk gaat, hoe de arbeidsmarkt hier werkt. En dan spreken ze ook de taal nog niet goed. Sterker nog, de meesten kennen hun eigen competenties niet eens en weten niet eens dat dit een land is waar ze zelf keuzes voor hun toekomst kunnen maken. De meesten weten niet beter dan dat je gewoon doet wat je ouders deden.
Zolang daar geen begeleiding in komt vallen de statuahouders tussen wal en schip en komen ze nooit die bijstand uit. En geloof me, de meesten willen gewoon werken en hun eigen geld verdienen.
Het sneue ia ook nog dat er ook echt wel zijn die wel een aardige opleiding en baan hadden in hun thuisland, die hopen hier snel aan de slag te gaan/mogen maar die gewoon door niemand een kans geboden wordt.

Ik ben heel actief bezig om hen te begeleiden naar de arbeidsmarkt en allereerst vrijwilligerswerk te vinden voor hen, maar hoe makkelijk dat ook klinkt, zo moeilijk is dat in de praktijk.
Organisaties en stichtingen willen namelijk niet werken met mensen die de taal (nog) niet goed spreken. Ik ben van mening dat ze juist de taal en onze maatschappij leren door werk te doen, maar daar loopt het dus vast met als conclusie dat ze inderdaad thuis zitten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:28

Ik vraag me af hoeveel van de mensen hier die maar spuien dat ze alles krijgen en overal werk is echt eens met een vluchteling of gezin heeft gesproken.

Laten we het eens omdraaien. In Nederland komt oorlog en we moeten vluchten naar China of Saoudi Arabië. Je komt zonder spullen in dat land en natuurlijk red je je meteen daar, want je spreekt zo lekker goed Chinees/Arabisch en krijgt daardoor meteen een baan. 8)7 . Denk eens na mensen. Je vindt het dan ook fijn dat je ergens kunt wonen en ook nog wat geld krijgt om eten te kopen. Oehh we zullen zelf eens wat tekort krijgen. Je beseft niet in wat voor een rijk land we wonen. Niemand hoeft hier rond te komen van minder dan een euro per dag. Wat in veel landen wel moet.

Ik heb een aantal jaren lesgegeven aan vluchtelingen uit Irak,Iran, Somalië, enz. Je kijkt er heel anders tegenaan als je in een Azc bent geweest, als je kinderen onder de tafels ziet duiken als er een helikopter over vliegt, als kinderen kapotte zooi van de straat oprapen en het willen bewaren want ze hebben niks, als ze dezelfde kleren de hele week aan hebben en de week erna weer.
Als kinderen vertellen dat ze in een volle boot zaten en mensen hebben zien verdrinken.
Laatst nog met een moeder uit mijn klas gesproken uit Damascus (in het engels) en zij deed even een boekje open over wat ze hebben meegemaakt. Vreselijk. En deze ouders zijn hoogopgeleide mensen die veel willen, maar niks mogen.
Een simpele brief van school is al een probleem, dus ergens een baan krijgen gaat dan ook lekker makkelijk toch??
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 21-11-17 18:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:28

@ Electra: persoonlijk vind ik de CAO lonen erg laag in beide sectoren.
Ik ben het met je eens "dat het wettelijk zo mag", maar het staat wel haaks op
'ik heb geleerd dat je hard voor je geld moet werken'. Knoerthard werken in een verantwoordelijke baan voor minimumloon plus 15 euro: een ITC'er denkt er niet eens aan.

@Vealosc: ook vrijwilligerswerk mag een vluchteling niet doen.
Ik vind het belachelijk - maar klachten in het parlement aub, het is geen onwil of luiheid van de Syriers of Afghanen etc. Het mag niet. (Doe je het toch is de kans op teruggestuurd worden groter.)