Ik ben geschrokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:09

Laatst heb ik ook een Zwarte Piet in een discussie gegooid, je wéét gewoon dat er negatieve reacties op komen.

De post ging over hoe alle Arabieren zo agressief waren (en Nederlanders doetjes). Hierop reageerde ik met dat we er zelf ook wat van kunnen: we kunnen niet eens een discussie over een karakter van een kinderfeest hebben zonder dat er mensen doodgewenst worden.

En wat denk je? :+ Doodswensingen (via PB), en openbaar over dat ik zo links was, dat ik zo enorm dom ben etc. Mensen hebben echt gewoon totaal geen idee wat ze zeggen en reageren puur uit emotie.
Alsnog schrok ik er ook van trouwens, misschien een beetje té naïef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:10

:')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:12

eilleen333 schreef:
Ik ben ook meerdere keren afgebekt op internet. Soms kijk ik dan even in zo'n profiel, en het zijn vaak mensen met valse namen, huisvrouwen etc. Dan denk ik: "ach, heb jij je verzetje vandaag ook weer even gehad."
Maar vaak meng ik me dus niet in online discussies, omdat mensen toch niet normaal kunnen doen en de beerput over jou heen storten. Prima, lekker doen...

Vaak halen ze dan totaal niet-relevante info naar voren. In een discussie over iemand die een boete had gehad voor een hond die ergens was, waar geen honden mogen:
"Je bent vast een hele slechte dierenarts als je zo denkt!" Met dan nog een lading scheldwoorden erbij. Oke, dus omdat ik vind dat hondenbezitters zich ook aan de wet moeten houden zal ik nooit een goede dierenarts worden? Prima...

Paard met urineus eczeem, en ik vroeg tips om de achterhand schoon te houden:
"Je moet je paard niet op stal zetten!" Die conclusie werd getrokken omdat ik op de bijgevoegde foto met een zweep en een bit reed. Paard heeft in geen 11 jaar op stal gestaan en eigenlijk is dat precies het probleem, mevrouw rent plassend en zit dan dus helemaal onder, en dat gaat irriteren. Maar prima als je denkt dat dat het probleem is.

Een speeltuin voor kleine kinderen die op een eiland wordt gebouwd (dus rondom water). Ik zeg: Is dat wel handig met kleine kinderen?
"ik kan merken dat je geen kinderen hebt, egoist, gun die kinderen ook een speeltuin!" Nou, oke, als jij graag wil dat je kind na het schommelen verzuipt, prima, maar ga niet janken als het dan ook echt gebeurd...

Maar ik merk het hier op bokt ook wel. In mijn topic over een alternatief dieet wat ze op mijn stal voeren. Ik vraag alleen ervaringen, en ik wordt half gelyncht omdat ik als bijna dierenarts toch niet zo dom ben dat ik mijn paard dat idiote dieet ga voeren?! Nee, daarom vroeg ik hier ook waar een dergelijk dieet in hemelsnaam vandaan komt, omdat de ingredienten bekend staan als niet geschikt voor paarden. Er staat nergens dat ik het er in aan het stoppen was...

Soms erg vermoeiend.. Heel erg vermoeiend. Ik vraag me dan wel eens af of die mensen in het echt ook zo'n grote mond hebben, of dat ze het puur moeten hebben van hun online verzetjes.

Op Bokt wordt bijna niet gescholden of gediscrimineerd. Dat er niet goed gelezen wordt , of heel veel aannames gedaan ( mede bepaald door de inhoud van de vorige reacties in betreffend topic ) dat is af en toe heel vervelend en vermoeiend. En ook dat kan naar overkomen. Maar bedreigen zoals op Facebook zie ik hier gelukkig niet gebeuren.

Facebook is echt heel naar. Als je een uurtje rondkijkt op openbare groepen verlies ik het vetrouwen in de mensheid.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:13

Ik vind het aan de andere kant ook wel weer erg hoe er hier tegen zulke mensen wordt aangekeken. Want ook hier worden nare dingen over anderen gezegd: 'mijn hamster heeft nog een hoger IQ', 'zulke mensen hebben geen leven', 'mensen van een laag niveau'.

Wat geeft ons/jullie/jou dan wel het recht om zoiets te zeggen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:16

NadjaNadja schreef:
Ik vind het aan de andere kant ook wel weer erg hoe er hier tegen zulke mensen wordt aangekeken. Want ook hier worden nare dingen over anderen gezegd: 'mijn hamster heeft nog een hoger IQ', 'zulke mensen hebben geen leven', 'mensen van een laag niveau'.

_/-\o_ _/-\o_

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:22

NadjaNadja schreef:

Omdat ik mensen die andere mensen bedreigen niet serieus neem. :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:23

Ik lees heel vaak de post op facebook al niet meer, ze zijn soms gewoon te erg! Iedereen ploft tegenwoordig zijn mening maar op internet, zonder erbij na te denken dat ze andere hiermee kunnen kwetsen! Hier op bokt zijn er trouwens ook wel een paar die dat bijzonder goed kunnen. Maar de hele cultuur veranderd, schaam mij soms om Nederlander te zijn. Op straat hoor je zoveel ellende voorbij komen, ik vraag mij dan echt af of mensen niet eerst nadenken voordat ze wat uitkramen!

Zo heb ik gisteren tenenkrommend naar bonje met de buren gekeken. Totaal geen rekening meer houden met elkaar en elkaar uitmaken voor ik weet niet wat.... -O-

Oke, ik wil emigreren :')

Lau

Dit zijn gewoon mensen met iets te veel frustratie. Ze hebbeb ws weinig omhanden en uiten dit in asociaal gedrag. Maar vaak hebben ze in het echt niet zo een grote mond. Dat durven ze alleen te uiten op Fb. En het is misschien niet netjes maar dit is vaak wel de lagere klasse van de bevolking. Uit bepaalde wijken (volksbuurten, achterstandswijken). En deze mensen hebben vaak inderdaad een lager IQ maar daar hoef je ze niet op te pakken. Ze kunnen al niet goed mee komen in de snelle en ontwikkelde maatschappij. En vaak reageren ze dan zo want het veranderd en alles veranderd en dat kunnen ze niet zo goed hebben. Dit zijn vaak mensen die ook niet van andere Nederlandse gewontes afstappen. Een beetje het type wat de boer niet kent dat vreet hij niet.
Gewoon negeren en niks van aantrekken joh. Ze reageren zo omdat ze niet weten hoe ze zich beschaafd moeten uiten. Kijk maar naar de jeugd van nu waar alles om status draait. Die kunnen ook geen normale discussie meer voeren zonder dat er ziektes geroepen worden.
Laatst bijgewerkt door Lau op 14-11-17 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rangeela

Het valt mij op dat sommigen in dit topic ongeveer op een zelfde manier reageren als de schokkende reacties die TS benoemd. Dus hetzelfde gedrag laten zien als tegen agrument. ALs ik het zo goed uitleg. Dat geeft natuurlijk niet. Maar dat komt in mijn ogen verwarrend over en alsof het toch in de afkeurende reacties tegelijk wordt goed gepraat.

Ik denk dat ik dat zelf ook wel eens kan doen als ik ergens emotioneel over ben. Maar ik realiseer me erg dat dit niet helpt en tegenstrijdig is. Ik ga proberen te kijken hoe ikzelf met onprettige reacties omga want ik wil eigenlijk niet per ongeluk meedoen in de nare cultuur die er is online om zonder empathie maar reacties af te vuren.

TS ik snap dat het schokkende reacties zijn, en dat het voorbij gaat aan je hele bericht, dat je wilde delen, vervelend dat het zo kan gaan soms.

DonDon

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:31

Ik lach er alleen maar om, wat moet je anders? Zullen altijd dit soort mensen zijn op deze aardbol. Lekker makkelijk om achter je computertje of via je mobiel berichten te plaatsen op dit soort discussies.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:42

Djali schreef:
lieveli schreef:

Welnee, gewoon mensen van een laag niveau.

Uiteraard. Maar daarnaast... Mensen zijn dommer, afgestompter en gefrustreerder aan het worden door internet.

En banger. Vergeet banger niet. Alles is bedreigend tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:48

Men zal het wel ongelofelijk kinderachtig vinden (ik zelf eigenlijk ook wel :') ), maar ik kon het toch niet laten om het laatste bericht naar de vrouw van de schrijver ervan te sturen... :=

Wel opmerkelijk: de schrijver van het bericht heeft aan een best wel gerenomeerde universiteit gestudeerd en is niet bepaald laag opgeleid... en dan toch dit.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:57

Het is veilig een grote bek open te trekken wanneer je anoniem kunt blijven. Gemakkelijk ook.

Daarbij heb ik het idee dat de meeste mensen die zulke opmerkingen plaatsen zelf veel onmacht ervaren- niet de baan kunnen hebben die je wilt, onder de duim gehouden worden thuis/op het werk, en dat deze algemene frustraties online geuit worden. Liefst zonder beargumenteerde diepgang, want is het gemakkelijkste

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:01

khirshanta schreef:
Het is veilig een grote bek open te trekken wanneer je anoniem kunt blijven. Gemakkelijk ook.

Mee eens, daarom verbaast het me zo dat mensen zich juist (ook) op Facebook zo laten gaan. Sommigen zijn redelijk anoniem, maar juist daar ben je meestal bekend met je volle naam en dus makkelijk vindbaar.

Cowboy55

khirshanta schreef:

Daarbij heb ik het idee dat de meeste mensen die zulke opmerkingen plaatsen zelf veel onmacht ervaren- niet de baan kunnen hebben die je wilt, onder de duim gehouden worden thuis/op het werk, en dat deze algemene frustraties online geuit worden. Liefst zonder beargumenteerde diepgang, want is het gemakkelijkste

DIT! +:)+

Maartje1990

er zijn ook mensen die zwarte piet graag zwart zien blijven die wel fatsoendelijk (zouden) reageren. Maar die óf reageren niet, of die vallen niet zo op tussen de nare reacties.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat óók uit naar een zwarte piet. Maar als puntje bij paaltje komt maakt het mij ook niet uit of dat die nu pimpelpaars is of met wat zwarte vegen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:08

Please don't shoot me,

Ik keur de reacties echt niet goed! Maar heb wel het idee dat er zo fel gereageerd wordt om het feit dat er niet meer geluisterd wordt naar die mensen. Één groep zegt ja,één groep zegt nee. Vroeger was het: meeste stemmen tellen. De ja groep heeft waarschijnlijk nog de meeste stemmen, terwijl de nee groep in de minderheid toch! Z'n zin door wil drammen. Dat deze nee groep toevallig ook veel mensen bevat die geëmigreerd zijn, gooit nog wat extra olie op het vuur omdat het om een puur Nederlandse traditie gaat. Als we nou eens net als vroeger meeste stemmen tellen zouden doen?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:19

Resistance schreef:
Wel opmerkelijk: de schrijver van het bericht heeft aan een best wel gerenomeerde universiteit gestudeerd en is niet bepaald laag opgeleid... en dan toch dit.

Dat lees je in het profiel o.i.d.? Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook echt is...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:20

Ik snap de frustratie heel goed hoor! Een eeuwenoud kinderfeest moet veranderen om een paar brulapen die een probleem hebben. En van die brulapen schtijft het gros net zulke walgelijke berichten.

Wie zich zo uit heeft geen recht op discussie, eigenlijk. Dat geldt voor alle partijem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:23

Palmera schreef:
Ik snap de frustratie heel goed hoor! Een eeuwenoud kinderfeest moet veranderen om een paar brulapen die een probleem hebben. En van die brulapen schtijft het gros net zulke walgelijke berichten.

Wie zich zo uit heeft geen recht op discussie, eigenlijk. Dat geldt voor alle partijem!

Met dat laatste ben ik het eens. Dat eerste kan je absoluut niet zeggen, ik ben toch niet van mening dat mijn zwarte vrienden brulapen zijn omdat ze zich niet prettig voelen bij deze traditie, plus de ongelofelijke berg mensen die achter hun standpunt staan.

Je ziet zelf ook in dat door mensen "brulapen" te noemen, je precies hetzelfde doet? Beetje tegenstrijdig bericht.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:24

Dit heeft niks met zwarte piet te maken, maar met hoe Nederlanders tegenwoordig tegen elkaar doen. Het valt me op dat dit soort beledigingen op Amerikaanse Facebookpagina's bijvoorbeeld helemaal niet voorkomen. Ik heb inmiddels het idee dat het Tokkie-gen aardig dominant is en dat er steeds meer van dit soort kanslozen komen. Helaas. Gewoon niet meer lezen, doe ik ook niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:27

mvdende schreef:
Please don't shoot me,

Ik keur de reacties echt niet goed! Maar heb wel het idee dat er zo fel gereageerd wordt om het feit dat er niet meer geluisterd wordt naar die mensen. Één groep zegt ja,één groep zegt nee. Vroeger was het: meeste stemmen tellen. De ja groep heeft waarschijnlijk nog de meeste stemmen, terwijl de nee groep in de minderheid toch! Z'n zin door wil drammen. Dat deze nee groep toevallig ook veel mensen bevat die geëmigreerd zijn, gooit nog wat extra olie op het vuur omdat het om een puur Nederlandse traditie gaat. Als we nou eens net als vroeger meeste stemmen tellen zouden doen?

Het probleem is : dan zou er geen vooruitgang zijn. De meeste veranderingen komen door een kleine groep, die zijn idee uiteindelijk kan 'doordrukken'. Vb vrouwenrechten, afschaffing slavernij etc. Of vind je dat dat ook geen goede evoluties waren omdat er een grote conservatieve meerderheid was die het wouden houden zoals het was?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:29

Resistance schreef:
Palmera schreef:

Met dat laatste ben ik het eens. Dat eerste kan je absoluut niet zeggen, ik ben toch niet van mening dat mijn zwarte vrienden brulapen zijn omdat ze zich niet prettig voelen bij deze traditie, plus de ongelofelijke berg mensen die achter hun standpunt staan.

Je ziet zelf ook in dat door mensen "brulapen" te noemen, je precies hetzelfde doet? Beetje tegenstrijdig bericht.

Je maakt er direct van 'zwarte vrienden brulapen'. De spijker op zijn kop! De racist is geboren. Zo snel gaat dat in deze wereld waarin het een wedstrijd is om je zoveel mogelijk gediscrimineerd te voelen.

Geloof me, jouw witte, groene en paarse vrienden zijn ook brulapen als ze een traditie weten te verzieken.

Ieder labelt zó snel racisme en daarmee ontspoord alles snel.

Cowboy55

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:30

oh Heer daar gaan we weer....tot ziens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:31

Waar ik meer op doelde was dat jij zei dat mensen een discussie respectvol moeten voeren, maar jij bent degene die de tegenpartij in hetzelfde bericht afschrijft als brulapen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-17 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt