Red een koe, eet een paard!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:44

Dood is dood.
Weggooien is verspilling van voedsel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:45

RoyceMack schreef:
Dit verhaal beschrijft echt precies hoe ik de horror van het slachthuis al jaren in mijn hoofd heb. Ik begrijp ook niet dat er paardenmensen zijn die hun paard liever naar het slachthuis brengen omdat ie daar dood is voordat ie het weet. Ik vraag me af, die drie afgekeurde paarden... Waar blijven die? Worden die opgeruimd? Of verkocht? En wat dacht je van de ijzeren kooi waar ze in moeten, in een enge, vreemde omgeving... Nee dat is echt vertrouwd voor een dier.

Die "ijzeren kooi" lijkt precies op de (opvoel/onderzoeks)box bij de paardenkliniek.
Daar heeft niemand het over.
Afgekeurde paarden worden gelijk de bak van de Rendac in getakeld.

Ik heb nog nooit 1 paard in paniek gehad bij de slager, wel dat sommige rondkijken; maar geen 1 die panisch werd.
Mijn eigen paardje (die je hele leven bij je blijft, dat ene paard waar je altijd een extra band mee hebt gehad), is met haar oren naar voren gegaan.
Zij mocht niet geslacht worden, maar ik heb haar wel laten schieten.

En de omgeving bij de slager in niet eng voor paarden.
Dat maken mensen er van omdat die weten wat er gaat gebeuren. Paarden weten dat niet.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:55

Mist schreef:
Onali schreef:
Omdat we vanuit oudsher (prehistorie) enkel en alleen de herbivoren aten en niet de carnivoren.

Snap ik, hoewel ze in China, Korea, Vietnam nog steeds hond en kat eten. En ik kan nog begrijpen dat je als paardenmens een annoniem stuk paarden vlees haalt. Maar dat je je eigen paard, waar je een band mee hebt naar een slager kan brengen, wetende hoe/wat er gebeurt, dat snap ik niet......

dus vandaar de vraag is de band die je met een hond/kat hebt zo anders dan met je paard.

of is het alleen een financiele kwestie ?

Maar hoezo erg wat er gebeurd, een paard is met 1 schot dood. Wel eens een paard zien vechten tegen euthanasie? Kan je zeggen dat is vele male erger..

Lees hier dat iemand haar paard dan aan haar honden voert. Waarom niet? Anders wordt het dier verbrand..

Zijn lijf is slechts iets wat achter blijft, daar had je de band niet mee..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:13

Ik zou mijn paard/pony (als ik die zou hebben) ook laten slachten ipv inslapen. Met slachten zijn ze iig in 1 x weg. Heel raar eigenlijk, maar paardenvlees heb ik nog nooit (bewust) gegeten, omdat daar een stemmetje zegt' Je gaat toch geen dier eten die zijn hele leven hard voor je gewerkt heeft) Maar misschien dat ik het toch maar eens moet proberen na het lezen van dit topic. Ook de foto reportage vind ik ontzettend mooi gemaakt! Geen echt volle beelden van bv dat hoofd, maar ervoor zorgen dat er nog iets op de voorgrond staat. Echt mn complimenten voor die persoon

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:17

Ik vind het allemaal niet zo schokkend hoor, dat artikel. Zo zijn er ook al excursies van bokt heen geweest. Vind dat hij het keurig omschrijft en paardenvlees is heerlijk!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:49

RoyceMack schreef:
Ik moet een stuk vlees ook echt niet nog moeten herkennen als dieren, want dan hoef ik echt niet. Stom he, dat je dan toch prima vlees kunt eten, maar de manier waarop dat op je bord komt, kun je eigenlijk niet aan.

Dit vind ik altijd zo hypocriet. Ik had het er gisteren toevallig nog met iemand over die vertelde dat hij in een slachterij ging werken. Ik zei dat ik graag nog eens naar een slachterij zou gaan om het proces te zien. Toen hij vroeg of ik ook zou willen slachten zei ik daar volmondig ja op. Ik ben namelijk van mening dat als ik vlees wil eten, dat ik dan ook bereid moet zijn om zelf het dier te slachten. En dat geld dus ook voor een varken, koe of zelfs paard. Ik zei ook dat als ik op dat moment niet een dier durf te slachten, dat ik dan per direct vegetariër zou worden.

En nee, ik zal er geen plezier uithalen om het te doen. Ik zal waarschijnlijk een partij staan janken op het moment van slachten. Maar ik vind het wel belangrijk om écht te weten dat het stukje vlees op je bord voorheen een levend dier is geweest. Want dat vind ik nu net te makkelijk te vergeten als je het in de supermarkt ziet liggen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:55

Helemaal mee eens, wij hebben het geleerd op de opleiding dierverzorging, de dood is onderdeel van het leven en het is een manier om een dier heel snel uit zijn lijden te kunnen verlossen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:37

Het verschil voor mij gevoelsmatig is dat zo'n dier een gezelschapsdier is voor mij.

Ik heb on Cyprus gewoond en daar zelfs geholpen met het slachten van geiten... Maar als de geit die ik verzorgd had toen het zwak was en een naam had gegeven aan ds beurt was, dan at ik die week geen vlees... Ja, heel hypocriet....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:59

Wat een mooi artikel!

Ik ben voor verschillende dissecties bij slachterij van Veen geweest, en iedere keer valt mij op hoe van Veen met respect over de paarden en slachterij spreekt, en met hoeveel passie daar gewerkt wordt. Voor een 15 jarige heb ik het serieus overwogen, maar vanwege de stress op trailer toch besloten voor euthanasie. (wat gelukkig heel goed gegaan is, vanwege de leeftijd en verder goede conditie was ik ook bang voor een gevecht tegen de sedatie)

Paardenvlees vind ik zelf ook nog het best verzorgde vlees. Juist omdat we paarden niet specifiek voor de slacht houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:17

Graag wil ik jullie wijzen op mijn topic:
[VT] Paardenvlees online bestellen

Ook goed voor de portemonnee dus!
En onwijs, onwijs lekker!!!!
Niet ineens allemaal gaan bestellen want dan is het iedere x uitverkocht ;)

Het vlees van Aalvink komt dus bij Van Veen vandaan (ben daar ook 2x geweest als onderdeel van de eetste bokt-excursie en daarna nog eens georganiseerd.)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:23

Er is natuurlijk helemaal niets mis mee, als we met zijn allen gewoon wat minder vlees gaan eten. Dan redden we een koe en een paard!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:29

Ersina schreef:
Er is natuurlijk helemaal niets mis mee, als we met zijn allen gewoon wat minder vlees gaan eten. Dan redden we een koe en een paard!

Alleen worden de paarden hier in Nederland al niet gefokt voor de slacht. Dit in tegenstelling tot de koeien.

Dus wat is er dan mis met paardenvlees?

En al vegamensen, wat vinden jullie van BARF? Ik geef mijn katten vlees, mag dat dan wel? Sterven ook dieren voor.
Mensen kunnen evt. met bijproducten op groenvoer leven. Maar katten en honden niet. Brokvoer is gewoon niet goed voor je dier.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:51

Ik heb paardenrookvlees, paardensudderlappen, paardenbiefstuk en paardenworst geprobeerd maar ik vind de smaak gewoon echt niet lekker

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:53

Licor schreef:
Ik was er ook altijd voor om meer paardenvlees te eten.. totdat ik een stuk (bij kassa oid) zag over de oorsprong van het grootste gedeelte paardenvlees dat in de supermarkten verkocht wordt..
Veel import en daar word je niet blij van ;)

klopt, zelf ook meegemaakt. Wel heel interessant. Ik heb ook wel bij een paardenveiling gewerkt in Canada, die paarden werden (meestal) verkocht naar de slacht. Die moesten ook vele uren in de vrachtwagen staan voordat ze uiteindelijk bij de slacht aan waren gekomen (veel Quebec en Manitoba vanuit saskatchewan. Quebec is toch echt wel minimaal een rit van 30/ 40 uur. zitten uiteraard wel regels aan vast maar toch). Bij de slacht aangekomen krijgen ze nog weer een 2e kans om verkocht te worden. Maar meeste paarden die naar de slacht gaan hebben ook wel iets.. (verschillende paarden met tumoren gezien bijvoorbeeld). Het vlees gaat meestal naar Frankrijk want in Canada eten ze geen paardenvlees. Ik heb ook wel gehoord dat sommige paarden nog levend worden gevlogen naar Frankrijk, maar of dit waar is weet ik niet. Lijkt me eigenlijk vrij onlogisch en onnodig duur :P

Ik vind slachten wel altijd heel interessant en heb zelf een koe geslacht. Ook geen problemen met paardenvlees. In nederland is het ook wel goed geregeld verder

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:59

Mooi stuk en interessante foto's. Gaaf om alles zo dicht erop te zien.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:04

Supervixen schreef:
biancalaylo schreef:
Ik was altijd al tegen paarden slacht, na de foto's te hebben gezien gaan 100% geen van mijn paarden naar de slacht. Ik blijf gewoon koe eten. Paarden kan en wil ik gewoon niet eten. Net zoals in china kat en hond gaat er bij mij gewoon niet in.

Ik snap het niet, bij een koe gaat het hetzelfde en dat vind je wel ok?? Als er koeien als 'huisdier' gehouden zouden worden en paarden niet, dan zou je paard eten in plaats van koe?
Kat en hond zijn we niet gewend, in India begrijpen ze vast niet dat wij koeien eten.

Ik denk indd gewenning. Of het oke is, denk het niet. Maar ik kan gewoon geen paard eten. Nou moet ik zeggen dat ik over het algemeen zeer weinig vlees eet.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:06

Onali schreef:
Ersina schreef:

Alleen worden de paarden hier in Nederland al niet gefokt voor de slacht. Dit in tegenstelling tot de koeien.

En al vegamensen, wat vinden jullie van BARF? Ik geef mijn katten vlees, mag dat dan wel? Sterven ook dieren voor.
Mensen kunnen evt. met bijproducten op groenvoer leven. Maar katten en honden niet. Brokvoer is gewoon niet goed voor je dier.

Als we allemaal ineens massaal paardenvlees gaan eten zullen ze ze ook voor de slacht moeten gaan fokkem :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:11

Jolien87 schreef:
Als je echt een dier wilt redden, eet dan helemaal geen vlees. Ik durf mijzelf best hypocriet te noemen, ik vind vlees namelijk veel te lekker om te laten staan. Maar met hetzelfde gemak eet ik een vegetarische maaltijd.
Paard eet ik dan weer niet, evenals eend. Hoewel ik heb begrepen dat paardenrookvlees heel smakelijk is, maar dat is me echt een stap te ver.

Indianen,toch echt geen vegetariers,hadden meestal een of meerdere totemdieren die ze niet aten.Omdat ze daar een bijzondere spirituele band mee hadden.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:18

Onali schreef:
Ersina schreef:

Dat is een totaal andere kwestie.

Ten eerste, katten en honden zijn vleeseters en kunnen niet zoals mensen overleven op een vegetarisch dieet.

Ten tweede, je zou hun dan de vrijheid weghalen van hun keuze voor eten. Wij, mensen, kunnen in deze samenleving en in deze tijd bedenken wat we eten en hebben de luxe om voor een vegetarische maaltijd te kiezen. Maar dat is een keuze die je helemaal zelf maakt. Honden en katten zullen die keuze niet maken, omdat het nou eenmaal vleeseters zijn.

Dus ja, mijn honden eten vlees.

Maar ik niet. Want ik heb de keuze dat niet te doen en dan kies ik daarvoor.

Snap eerlijk gezegd mensen die hun hond vegetarisch laten eten ook niet..gaat in mijn ogen ook veel te ver.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:32

Onali schreef:
Ersina schreef:

Ik ben een rundvleesschandaal nog niet vergeten. Paardenvlees (wat slecht of niet te achterhalen viel en echt niet altijd uit Nederland kwam en ook niet altijd van goede kwaliteit)werd soms gedeeltelijk of helemaal vervangen.Dus dat paardenvlees beter is dan rundvlees, weet ik niet....dit sjoemel verhaal is bekent geworden...maar hoeveel wordt er gesjoemeld met ons eten?
Persoonlijk vind ik vlees ook niet zo lekker ....ik krijg het wel naar binnen , maar paardenvlees(en zo zijn er wel meer soorten vlees) vind ik echt niet te pruimen. Ik hoop, dat als vele mensen minder vlees gaan eten de balans beter wordt, dan hij nu is. Als een ander paardenvlees wel lekker vind, zal ik die persoon niet beletten het te eten :) Maar er is niets mis mee als er in het algemeen iets minder vlees gegeten wordt. Overigens vind ik een kat of hond gewoon het voer moet krijgen wat bij het dier hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:38

Natuurlijk mag er uberhaupt minder vlees gegeten worden, maar waarom niet paardenvlees gangbaar maken in de supermarkt? In Frankrijk is dat al wel zo. En nogmaals, dan wel met Nederlands geslacht vlees he.

Ik snap dat sommige het niet lekker vinden. Wel goed dat je er iig open voor staat. Ik vind de aparte smaak heerlijk, maar ieder zijn ding natuurlijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:46

buiten dat ik het niet lekker vind ben ik er blijkbaar ook behoorlijk allergisch voor. Mijn opa beweerde toen ik klein was en uit liefde voor paard geen paard wou eten dat ik het verschil niet zou merken als het klaargemaakt was. Dus oma maakte hachee een x van paardenvlees om dat te bewijzen, na een paar happen had ik al door dat het anders smaakte dan anders, kreeg rode vlekken, jeuk, opgezette klieren en kon haast niet meer slikken nog voordat de tafel was afgeruimd kon ik naar de dokter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:53

Ik hou persoonlijk niet echt van paardenvlees, maar als ik het zou lusten zou ik het gerust eten.
Woensdag ga ik m’n eerste agnus rund ophalen. Gefokt, grootgebracht en geslacht door lokale boer, daar op de wei gelopen, niet volgepompt met antibiotica, maarja, wek €12/kg, en dat kan/wil niet iedereen betalen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:58

Mist schreef:
Onali schreef:
Omdat we vanuit oudsher (prehistorie) enkel en alleen de herbivoren aten en niet de carnivoren.

Snap ik, hoewel ze in China, Korea, Vietnam nog steeds hond en kat eten. En ik kan nog begrijpen dat je als paardenmens een annoniem stuk paarden vlees haalt. Maar dat je je eigen paard, waar je een band mee hebt naar een slager kan brengen, wetende hoe/wat er gebeurt, dat snap ik niet......

dus vandaar de vraag is de band die je met een hond/kat hebt zo anders dan met je paard.

of is het alleen een financiele kwestie ?

Ik schiet mijn kippen en cavia's ook zelf. In het verleden liet ik ze inslapen, maar dat is mij niet goed bevallen.

En voor de kat had het ook een stuk aangenamer geweest als ze "gewoon" geschoten had mogen worden (niet door mij overigens, want aan een dergelijke maat waag ik me niet). Ook voor de honden vind ik het geen verkeerde dood, mits het goed gebeurt. Maar het mag simpelweg niet, dus daarmee houdt het op.

Overigens eet ik inderdaad geen hond/kat i.v.m. dat het carnivoren zijn. Varkensvlees is niet voor niets in verschillende culturen verboden vlees, doordat het een omnivoor is heeft het veel raakvlakken met ons en is daardoor relatief hoog-risico vlees.

Etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:14

LadyMadonna schreef:
Ik hou persoonlijk niet echt van paardenvlees, maar als ik het zou lusten zou ik het gerust eten.
Woensdag ga ik m’n eerste agnus rund ophalen. Gefokt, grootgebracht en geslacht door lokale boer, daar op de wei gelopen, niet volgepompt met antibiotica, maarja, wek €12/kg, en dat kan/wil niet iedereen betalen...

Ik vind het heel goed wat je koopt, dat zeker. Ik ben ook erg voor het gebruik van lokaal voedsel. Maar ik vind het zo ontzettend jammer dat veel mensen denken dat regulier vlees is volgepompt met antibiotica. De regels rond antibiotica zijn hier in Nederland erg goed. Een dier zal nooit preventief iets toegediend krijgen, alleen wanneer het ziek is. Ook moet geregistreerd worden welke middelen wanneer aan welk dier worden toegediend. En voor ieder middel geldt een minimum wachttijd voor vlees en melk. Dus als je Nederlands vlees koopt ben je eigenlijk al verzekerd dat het antibiotica vrij is