nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:24

Ach reneee, met jou is nu ook echt geen woord te spreken.
Jij scheert nu dus alle ouderen over 1 kam.
Net als puny ga ik ook weg uit het topic.
Er valt altijd in dit soort topics geen zinnig woord te voeren want discriminatie bestaat alleen door nederlanders.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:25

Booooo schreef:
purny schreef:
Ik heb het niet over Turken, ik heb het over bepaalde bevolkingsgroepen. En als je je goed achter je oren gaat krabben weet je wel precies welke groep dit is.
Ik sta al bijna 3 jaar op de lijst voor een andere woning, maar deze groepen gaan voor terwijl er andere oplossingen zijn te vinden. En die oplossingen gaan niet over de ruggen van ons volk.
Maar ik trek me terug, voordat ik weer racistisch word bevonden

Maar dit nieuwsbericht en dit topic gaat over Turken, waarom ga je er nu dan Syriërs (die bedoel je waarschijnlijk) bij betrekken?

Ik vind Nederland ook niet tolerant, en al helemaal de oude generatie niet.

Ja maar die Syriërs hadden ook maar in hun eigen land moeten blijven!!11!!1! -:(-

Maakt niet uit joh dat hun hele familie op brute wijze wordt uitgemoord 8)7

Bruintje ik heb het over de senioren in het nieuwsbericht, lijkt me logisch toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:28

_Reneee schreef:
Nederland is niet tolerant. Mijn oma heeft een gekleurde buurman, nou je moet haar eens over hem horen. Terwijl hij niets verkeerd doet. Die oudjes hebben meteen hun (voor)oordeel klaar. Dat straks overal Turks wordt gesproken, bla bla. Wacht het eerst maar eens af. En als het je niet aanstaat ga je maar gewoon weg. Turken zijn overigens helemaal geen vervelende mensen, juist heel netjes.

Citaat:
De oudjes die ik ken roepen dat alle buitenlanders criminelen zijn en dat ze ons land naar de klote helpen

Citaat:
Bruintje ik heb het over de senioren in het nieuwsbericht, lijkt me logisch toch?

Nee niet echt.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:29

Het is wel degelijk een probleem hoor, toch op bepaalde plekken.
Het is ook niet makkelijk om iemand te verzorgen die alleen kan communiceren met een tolk, wat ook een gigantische kostenpot is.

_Reneee

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:30

'Die oudjes' is een verwijzing. En deze oudjes (dus ook die oudjes) roepen niet dat de Turken criminelen zijn. Begrijpend lezen misschien?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:32

Begrijpend schrijven ipv de schuld bij andere leggen helpt ook.
Maar zoals gezegd discussie lukt niet, dus ben weg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:33

Booooo schreef:
purny schreef:
Ik heb het niet over Turken, ik heb het over bepaalde bevolkingsgroepen. En als je je goed achter je oren gaat krabben weet je wel precies welke groep dit is.
Ik sta al bijna 3 jaar op de lijst voor een andere woning, maar deze groepen gaan voor terwijl er andere oplossingen zijn te vinden. En die oplossingen gaan niet over de ruggen van ons volk.
Maar ik trek me terug, voordat ik weer racistisch word bevonden

Maar dit nieuwsbericht en dit topic gaat over Turken, waarom ga je er nu dan Syriërs (die bedoel je waarschijnlijk) bij betrekken?

Ik vind Nederland ook niet tolerant, en al helemaal de oude generatie niet.

Om dat het door de regering komt dat men niet meer tolerant is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:54

Over het feit dat de Nederlandse ouderen maar wat engels moeten leren, helemaal mee eens, makkelijker voor hun en de rest van de wereld. Maar maak het helaas zelf mee met oma, die vind dat iedereen maar Nederlands moet kunnen praten. Zelf de vrijwillige gids in Berlijn. ..... toen heb ik maar ff duidelijk gemaakt dat de wereld zo niet in elkaar zit. Maar dit is wel een mooi voorbeeld van hoe "sommige" bejaarden in Nederland denken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:59

mvdende schreef:
Over het feit dat de Nederlandse ouderen maar wat engels moeten leren, helemaal mee eens, makkelijker voor hun en de rest van de wereld. Maar maak het helaas zelf mee met oma, die vind dat iedereen maar Nederlands moet kunnen praten. Zelf de vrijwillige gids in Berlijn. ..... toen heb ik maar ff duidelijk gemaakt dat de wereld zo niet in elkaar zit. Maar dit is wel een mooi voorbeeld van hoe "sommige" bejaarden in Nederland denken.

En aangezien we op bokt regelmatig horen dat iedereen in nederland een nederlander is, zijn de turkse ouderen dus ook nederlander.
Prima!

Maar waarom moet de ene groep nederlanders dan engels leren terwijl de andere groep nederlanders in 40 jaar nog geen nederlands geleerd heeft?
Laatst bijgewerkt door Palmera op 02-11-17 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:00

Ik vind de hele titel van dit topic nog steeds niet terecht.

Bovendien is het hele AD artikel uit zn context getrokken door het zo hier op Bokt te formuleren

Zorg eerst dat je de feiten op een rij hebt, voordat er weer een rel topic komt dat 'Nederlanders niet tolerant zijn'

We zijn inmiddels onze cultuur al zo'n beetje kwijt door het altijd maar tolerant zijn aan niet tolerante.
Als je hier als niet tolerante komt, kan je gewoon je eigen religie en cultuur en gewoonten blijven uitvoeren zonder dat dat ook maar iemand een mening over heeft.
Want wie dat wel doet? nou die is dan mooi de zwarte piet

( sorry voor de stoute woordspeling :+ )

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:01

Palmera schreef:
mvdende schreef:

En aangezien we op bokt regelmatig horen dat iedereen in nederland een nederlander is, zijn de turkse ouderen dus ook nederlander.
Prima!

Maar waarom moet de ene groep nederlanders dan engels leren terwijl de andere groep nederlanders in 40 kaar nog geen nederlands geleerd heeft?

Omdat de integratie totaal geflopt is, maar we dat niet hardop durven te zeggen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:18

-2 :D

Overigens ben ik het met de andere eens dat je na 40 jaar in NL wel Nederlands zou moeten kunnen spreken. Dat het dan met een buitenlands accent is geen probleem, maar verstaanbaar.

De oude generatie is erg vast geroest natuurlijk, die krijgen het al aan hun hart bij het woordje buitenlander.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:22

Ik kan het me voorstellen dat die bewoners er niet op zitten te wachten en boos zijn. Ze zijn zelf tijden bezig in dingen voor elkaar te krijgen bij de woningbouw en dat lukt niet. En nu ineens wel. Woningen die alleen nog (met voorrang??) Aan turken gegeven worden enz. En ik snap ook dat ze er niet op zitten te wachten dat er slecht nederlandssprekende mensen bij komen wonen. Vooral als het om meerdere woningen zijn. Ik werk in de zorg en de gemiddelde bejaarde turk spreekt nauwelijks tot geen nederlands. Daarnaast andere gewoontes wat bij hun normaal is en wat bij een nederlandse senioor voor flinke irritaties kan zorgen. En we hebben het wel over ouderen die op den duur misschien minder mobiel worden en het gebouw niet meer uitkunnen. Nu kunnen ze nog een paar deuren verder bij de buur op bezoek die dezelfde taal spreekt. Als daar op een gegeven moment veel turken wonen die slecht/geen nederlands spreken, tja, dan kan ik me voorstellen dat ze daar niet op zitten te wachten... dan heb je zo niemand meer in de flat waar je in je eigen taal tegenaan kan kletsen. Grote kans op isolement. Ik zie het aan mn opa. Woonde in een straat met veel ouderen en onderling contact. Een paar overleden en er worden nu allemaal turkse/marokaanse mensen in gezet. Andere cultuur en gewoontes (feesten, veeeel bezoek en lawaai, kinderen die op onmogelijke tijdstippen buiten lopen tespelen en schreeuwen enz) Hij heeft in die straat niemand meer om mee te praten en raakt echt in isolement. + hij zit al jaren in het huis met oude meuk, geen centrale verwarming enz. Jaren mee bezig maar krijgt bij woningstichting geen gehoor. D buitelandse mensen komen er en er komt een complete verbouwing waar hij jaren voor moet knokken...

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:36

Waarom moeten die Turken ervoor op aangekeken dan dat de woningbouw nu wel ineens gaat verbouwen? Daar moet jij en je opa de woningbouw op aan kijken, daar kunnen die Turken niks aan doen.
Feesten in een appartement bij ouderen lijkt mij ook een tikkeltje overdreven, al hebben ze grote families die wel over de vloer komen. Daar kunnen Nederlands nog eens iets van leren die hun eigen ouders laten weg 'rotten, en daar bedoel ik dan mee die 1x in de paar maanden op bezoek gaan maar vervolgens wel klagen als de buren wel familie over de vloer krijgt.
Ik zeg niet dat het bij jou zo is maar dat zie ik vaker.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:43

bruintje123 schreef:
Ach reneee, met jou is nu ook echt geen woord te spreken.
Jij scheert nu dus alle ouderen over 1 kam.
Net als puny ga ik ook weg uit het topic.
Er valt altijd in dit soort topics geen zinnig woord te voeren want discriminatie bestaat alleen door nederlanders.

idd

Ik zal het nog een keer herhalen

Wij zijn tolerant aan de 'niet -toleranten' ( die blijven bij hun punt en buigen niet voor andere waarden en normen)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:44

Booooo schreef:
Waarom moeten die Turken ervoor op aangekeken dan dat de woningbouw nu wel ineens gaat verbouwen? Daar moet jij en je opa de woningbouw op aan kijken, daar kunnen die Turken niks aan doen.
Feesten in een appartement bij ouderen lijkt mij ook een tikkeltje overdreven, al hebben ze grote families die wel over de vloer komen. Daar kunnen Nederlands nog eens iets van leren die hun eigen ouders laten weg 'rotten, en daar bedoel ik dan mee die 1x in de paar maanden op bezoek gaan maar vervolgens wel klagen als de buren wel familie over de vloer krijgt.
Ik zeg niet dat het bij jou zo is maar dat zie ik vaker.

Vind ik ook hoor, het is een raar streven van de woningbouwvereniging

Ik vind het juist goed dat die ouderen de media hebben gezocht.

Als ik oud was geweest en daar woonachtig was geweest, had ik dat ook zeker gedaan.

Rare gang van zaken

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:46

Gelukkig heeft iedereen andere waarden en normen :)

Rare gang van zake inderdaad dat ze de media hebben opgezocht.. Zou mijn laatste jaren wel beter besteden dan je druk maken over allochtonen ouderen die in de flat komen wonen. Het is niet dat ze een groep jonge junkies erbij zetten.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:47

Tieme schreef:
Ik kan het me voorstellen dat die bewoners er niet op zitten te wachten en boos zijn. Ze zijn zelf tijden bezig in dingen voor elkaar te krijgen bij de woningbouw en dat lukt niet. En nu ineens wel. Woningen die alleen nog (met voorrang??) Aan turken gegeven worden enz. En ik snap ook dat ze er niet op zitten te wachten dat er slecht nederlandssprekende mensen bij komen wonen. Vooral als het om meerdere woningen zijn. Ik werk in de zorg en de gemiddelde bejaarde turk spreekt nauwelijks tot geen nederlands. Daarnaast andere gewoontes wat bij hun normaal is en wat bij een nederlandse senioor voor flinke irritaties kan zorgen. En we hebben het wel over ouderen die op den duur misschien minder mobiel worden en het gebouw niet meer uitkunnen. Nu kunnen ze nog een paar deuren verder bij de buur op bezoek die dezelfde taal spreekt. Als daar op een gegeven moment veel turken wonen die slecht/geen nederlands spreken, tja, dan kan ik me voorstellen dat ze daar niet op zitten te wachten... dan heb je zo niemand meer in de flat waar je in je eigen taal tegenaan kan kletsen. Grote kans op isolement. Ik zie het aan mn opa. Woonde in een straat met veel ouderen en onderling contact. Een paar overleden en er worden nu allemaal turkse/marokaanse mensen in gezet. Andere cultuur en gewoontes (feesten, veeeel bezoek en lawaai, kinderen die op onmogelijke tijdstippen buiten lopen tespelen en schreeuwen enz) Hij heeft in die straat niemand meer om mee te praten en raakt echt in isolement. + hij zit al jaren in het huis met oude meuk, geen centrale verwarming enz. Jaren mee bezig maar krijgt bij woningstichting geen gehoor. D buitelandse mensen komen er en er komt een complete verbouwing waar hij jaren voor moet knokken...

Ja
Zelf werk ik ook in de zorg en mijn vriendin werkt op een ouderenafdeling met alleen Turkse mensen als doelgroep
Zij kan alleen werken als er ook een Turkse collega werkt, omdat allen de taal niet beheersen of zeer slecht :(

Maar goed, los daarvan

Ik vind dit een rara manier van doen van de woningbouwvereniging, hoop voor de huidige bewoners dat er nog een positief vervolg komt en het voor alle culturen mogelijk wordt om vlgs (punten) systeem of wachtlijst eerlijk aan een woning te komen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:49

Booooo schreef:

Rare gang van zake inderdaad dat ze de media hebben opgezocht.. Zou mijn laatste jaren wel beter besteden dan je druk maken over allochtonen ouderen die in de flat komen wonen. Het is niet dat ze een groep jonge junkies erbij zetten.

Gelukkig ben jij dan nog niet oud zullen we maar zeggen
Dan word je wereld namelijk al klein en word je ook nog eens geconfronteerd met het toelaten van 1 cultuur in je wooncomplex

Maar nee, dat is inderdaad niet iets om je druk over te maken _/-\o_

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 14:56

ravellie schreef:
Ik vind de hele titel van dit topic nog steeds niet terecht.

Bovendien is het hele AD artikel uit zn context getrokken door het zo hier op Bokt te formuleren

Zorg eerst dat je de feiten op een rij hebt, voordat er weer een rel topic komt dat 'Nederlanders niet tolerant zijn'

We zijn inmiddels onze cultuur al zo'n beetje kwijt door het altijd maar tolerant zijn aan niet tolerante.
Als je hier als niet tolerante komt, kan je gewoon je eigen religie en cultuur en gewoonten blijven uitvoeren zonder dat dat ook maar iemand een mening over heeft.
Want wie dat wel doet? nou die is dan mooi de zwarte piet

( sorry voor de stoute woordspeling :+ )

Hoo wacht even. Ik heb niks uit het verband getrokken hele artikel link neergezet. Waar ik over val is dat bv een meneer al meteen ergens anders gaat wonen voor er iets gaat gebeuren.

En helaas 90% van de ouderen die ik ken blieven geen andere mensen dan dat wat in hun straatje valt. Idem gehandicapt maar jong ander kleurtje accent wat ook. Daar wordt meteen over geklaagd.

Nu ben ik weg later meer tijd

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:12

ravellie schreef:
Booooo schreef:

Gelukkig ben jij dan nog niet oud zullen we maar zeggen
Dan word je wereld namelijk al klein en word je ook nog eens geconfronteerd met het toelaten van 1 cultuur in je wooncomplex

Maar nee, dat is inderdaad niet iets om je druk over te maken _/-\o_

Nee vind ik niet inderdaad. Daarnaast wonen er ook nog andere culturen/afkomsten in de flat. Het is niet dat er 1 Hollander tussen 99 Turken zit.
Misschien de laatste die over blijft, maar dat zal dan ook niet voor lange tijd zijn :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:50

Booooo schreef:
-2 :D

Overigens ben ik het met de andere eens dat je na 40 jaar in NL wel Nederlands zou moeten kunnen spreken. Dat het dan met een buitenlands accent is geen probleem, maar verstaanbaar.

De oude generatie is erg vast geroest natuurlijk, die krijgen het al aan hun hart bij het woordje buitenlander.

Zoiezo vind ik wel dat je als expat in Nederland werkt je gewoon Nederlands moet praten.
Zo merk ik op m'n werk dat heel veel expats het vertikken om Nederlands te praten. De vragen verstaan ze wel maar ze zijn te beroerd om in het Nederlands terug te antwoorden

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:03

purny schreef:
Zoiezo vind ik wel dat je als expat in Nederland werkt je gewoon Nederlands moet praten.
Zo merk ik op m'n werk dat heel veel expats het vertikken om Nederlands te praten. De vragen verstaan ze wel maar ze zijn te beroerd om in het Nederlands terug te antwoorden

Die zitten er ook tussen en dat is jammer.

Maar vergeet niet dat:
1. een taal verstaan een stuk makkelijker is dan in die taal terug praten. Voorbeeld: afgelopen vrijdag is mij in rad Spaans de werking van mijn zonnepanelen uitgelegd. Ik kan eerlijk zeggen dat ik het verhaal 100% gesnapt heb. Maar verder dan tegen die Spaanse meneer zeggen: OK en Aha en Bueno kwam ik toch echt niet. :+

2. sommige mensen bang zijn om fouten te maken. Ik ken een Australier in Nederland die 1x uitgelachen is toen hij Nederlands probeerde te spreken. Sindsdien spreekt hij alleen nog maar Engels.

3. Over de doelgroep van het krantenartikel heeft nooit iemand zich druk gemaakt. Die mensen hoefden geen Nederlandse te leren want die gingen toch terug naar hun land van herkomst.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:04

Een expat is tijdelijk, dus ik vind niet dat die Nederlands moet praten. Engels is een wereldtaal, houdt het dan daarbij. Zelfde als ik bijv. tijdelijk in het buitenland zou gaan werken en dan ineens de taal van dat land moet spreken.
Ben je van plan om langer (voorgoed) te blijven vind ik wel dat je de taal moet leren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 16:13

Twee van mijn ooms waren een van de eerste gastarbeiders. Zo heette dat vroeger. De een italiaan de ander een griek. Beiden hebben hun bloedende best gedaan de taal onder de knie te krijgen. Maar beiden zijn er domweg niet in geslaagd het te leren spreken goed verstaanbaar. En als ze het probeerden was het als reactie meestal he watte? Wat zeg je enz?

Een oom is overleden de ander diep dement en teruggevallen op het italiaans en leeft al jaren in een verpleegtehuis. Ja tussen nederlandse dementen als enige niet nederlander van geboorte. Maar wat die man over zich heen heeft gekregen van zowel bewoners als familie,van bewoners. Echt vreselijk gewoon. Dan schaam je je als nederlander diep. -O-

vandaar de plaatsing van dit artikel. Omdat het helaas nu een probleem aan het worden is niet alleen daar in apeldoorn maar in heel het land, de eerste generatie hierheen gehaalde arbeiders heeft nu echt dringend zorg nodig en moet ergens terecht. En bijna overal stuit dat op weerstand, protesten, genegeerd worden door medebewoners. Bijna om te kotsen soms zo erg.

Alleen deze groep ouderen vindt dat ze in het recht staan om er openlijk te tegen demonstreren, alleen deze keuze is gemaakt omdat de nood zo hoog is, ze deze mensen eigenlijk nergens anders kwijt kunnen dan hier. Wat moeten ze dan? De turkse mensen maar laten wegpieteren thuis?

Helaas zelf ook regelmatig te maken gehad met gebrek aan tolerantie bij ouderen (moet zelfs tot mijn grote schrik bekennen dat ook mijn ruimdenkende vader bekrompen ideeen soms uitkraamt vanuit het niets echt erg) een oudere meneer die het zelfs nodig vond om zijn paraplu kapot te slaan op mijn gehandicaptenvoertuig omdat hij vond dat ik daar niet mocht rijden als jongere persoon. Ook ben ik toen wel eens bespuugd door het open raam heen door een hoogbejaarde dame. {:)-:(