oomens schreef:quera schreef:Ik vind het erg lastig.
Het is ook mijn doelgroep. En een spuitje is zo makkelijk gedacht. En sommige willen echt wel veranderen en doen iets met de handsvaten die wij ze geven. En ja dan is het kwaad al geschied als ze bij ons komen.
Dus ik pleit voor eerder beginnen met behandelen zodat ze deze fouten niet maken. En de echt zware gevallen pik je er dan ook uit.
Vroeg goede en deskundige begeleiding geven, kan in veel gevallen misschien die eerste grote misstap voorkomen. Wat je echter in het in de OP aangehaalde voorbeeld leest, is dat ook die begeleiding machteloos staat zolang er geen heel fors misdrijf is gepleegd.
Ze kunnen niet iemand voor de rest van zijn leven gedwongen vastzetten wanneer er geen delict is gepleegd waarvoor levenslang of TBS met dwangverpleging kan worden opgelegd.
Wat moet je dan doen met degenen die geen (of een flink verstoorde) gewetensontwikkeling hebben maar nog niets ernstigs hebben gepleegd (maar wel interesse daarin hebben) of die handig genoeg zijn om uit handen van justitie te blijven? Wat kan een maatschappij daarmee?
En in het verlengde daarvan: wat moeten we met degenen die al wel veroordeeld zijn en die inmiddels een behandeling ondergaan, maar die onbehandelbaar/ongeneeslijk blijken? Het TBS-systeem en ook het strafsysteem is vooral gericht op terugkeer en behandeling. Is daarin überhaupt ruimte voor het predicaat 'niet te genezen'? Of wordt dat nooit hardop uitgesproken en wordt er gewoon steeds netjes geëvalueerd of iemand braaf naar zijn therapiesessies komt en voldoende gewenst gedrag laat zien, iedere twee jaar opnieuw, net zolang tot iedereen een ons weegt?
Daar kan de maatschappij op dit moment helemaal niets mee.
Over tbs en onbehandelbaar zijn... je hebt longstay afdelingen waar je dan komt en zoals de naam al doet vermoeden is dit voor lange termijn. Normaal duurt tbs gemiddeld 7.5 jaar. Hier zit de longstay niet bij gerekend.