ouders van misdadigers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:10

oomens schreef:
quera schreef:
Ik vind het erg lastig.
Het is ook mijn doelgroep. En een spuitje is zo makkelijk gedacht. En sommige willen echt wel veranderen en doen iets met de handsvaten die wij ze geven. En ja dan is het kwaad al geschied als ze bij ons komen.
Dus ik pleit voor eerder beginnen met behandelen zodat ze deze fouten niet maken. En de echt zware gevallen pik je er dan ook uit.

Vroeg goede en deskundige begeleiding geven, kan in veel gevallen misschien die eerste grote misstap voorkomen. Wat je echter in het in de OP aangehaalde voorbeeld leest, is dat ook die begeleiding machteloos staat zolang er geen heel fors misdrijf is gepleegd.
Ze kunnen niet iemand voor de rest van zijn leven gedwongen vastzetten wanneer er geen delict is gepleegd waarvoor levenslang of TBS met dwangverpleging kan worden opgelegd.

Wat moet je dan doen met degenen die geen (of een flink verstoorde) gewetensontwikkeling hebben maar nog niets ernstigs hebben gepleegd (maar wel interesse daarin hebben) of die handig genoeg zijn om uit handen van justitie te blijven? Wat kan een maatschappij daarmee?

En in het verlengde daarvan: wat moeten we met degenen die al wel veroordeeld zijn en die inmiddels een behandeling ondergaan, maar die onbehandelbaar/ongeneeslijk blijken? Het TBS-systeem en ook het strafsysteem is vooral gericht op terugkeer en behandeling. Is daarin überhaupt ruimte voor het predicaat 'niet te genezen'? Of wordt dat nooit hardop uitgesproken en wordt er gewoon steeds netjes geëvalueerd of iemand braaf naar zijn therapiesessies komt en voldoende gewenst gedrag laat zien, iedere twee jaar opnieuw, net zolang tot iedereen een ons weegt?

Daar kan de maatschappij op dit moment helemaal niets mee.

Over tbs en onbehandelbaar zijn... je hebt longstay afdelingen waar je dan komt en zoals de naam al doet vermoeden is dit voor lange termijn. Normaal duurt tbs gemiddeld 7.5 jaar. Hier zit de longstay niet bij gerekend.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:16

quera schreef:
Over tbs en onbehandelbaar zijn... je hebt longstay afdelingen waar je dan komt en zoals de naam al doet vermoeden is dit voor lange termijn. Normaal duurt tbs gemiddeld 7.5 jaar. Hier zit de longstay niet bij gerekend.

Maar ook daar wordt nog steeds (tegen beter weten in?) behandeld. Ook daar wordt steeds geëvalueerd.

Bij een lichamelijke ziekte kan op een gegeven moment besloten worden dat verdere behandeling geen zin heeft, en dat alleen palliatieve zorg nog gegeven wordt. Bij geestesziekten lijkt dat punt om de een of andere reden nooit aan de orde.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:18

oomens schreef:
quera schreef:

Maar ook daar wordt nog steeds (tegen beter weten in?) behandeld. Ook daar wordt steeds geëvalueerd.

Bij een lichamelijke ziekte kan op een gegeven moment besloten worden dat verdere behandeling geen zin heeft, en dat alleen palliatieve zorg nog gegeven wordt. Bij geestesziekten lijkt dat punt om de een of andere reden nooit aan de orde.

De tbs'er krijgt op een longstay-afdeling geen intensieve behandeling voor de stoornis. Centraal staan psychische en medische zorg en de benodigde beveiliging. Het verblijf is niet gericht op terugkeer in de maatschappij. Daarom krijgt de tbs'er geen verlof om hem voor te bereiden op terugkeer in de maatschappij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:21

Ibbel schreef:
Het is niet alleen het systeem dat faalt, we hebben ook gewoon de medische kennis niet om geestesziekten te genezen. GENEZEN dus, niet alleen behandelen/symptoombestrijding. We kunnen heel veel ziekten niet genezen. Eigenlijk geen enkele, als je het goed beschouwd, alle medicatie is 'binnen de perken houden', voorkomen (vaccins) of de eigen afweer helpen (antibiotica), meer kunnen wen niet, maar iets aan geestesziekten doen staat helemaal nog in de kinderschoenen.
Maar 'het systeem' gaat ervan uit dat we wél kunnen behandelen. En daar gaat het dus mis.

En zoals euthanasie bij ongeneeslijke lichamelijke ziektes mogelijk is, zou dat mi ook bij geestesziekten moeten kunnen. Zoals die Belgische zedendelinquent dat wilde (en ik weet even niet of hij uiteindelijk z'n zin gekregen heeft).

Betekent wel dat iemand dat dus zelf ook moet beseffen, dat hij ongeneeslijk ziek is, en dat de keuze is levenslang opgesloten of euthanasie.

Mee eens.
Van veel ziektes zoals kanker accepteren we het dat het regelmatig niet te genezen is.
Maar zo gauw het geestelijk is is er ineens geen acceptatie. En komen de mensen uiteindelijk ook weer in de maatschappij.
En daar moet echt verandering in komen.
En dus al voordat iemand wat uitgespookt heeft, maar zelfs nu is het zo nadat hij wat uitgespookt heeft komt zo iemand weer vrij. En dat is iets wat voor mij onverteerbaar blijft.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:23

Lang niet iedereen komt vrij bruintje

bruintje123

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:24

Maar wel veel en veel te veel.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:24

Wat zijn we lief met zijn alleen....totdat we een gevaarlijk geboren psychopaat op ons pad krijgen.....

Over geboren spychopaten is genoeg wetenschappelijks te lezen...zoals bv verschil in hersenen....maar Nederland wil altijd iedereen weer liefjes en braafjes in de maatschappij terug zetten en dan nog het liefst anoniem en een tbser krijgt dezelfde behandeling als hij weer buurman mag spelen als de kruimeldief...

Dat er mensen zijn die met een defect in zijn hersenen worden geboren zijn nu eenmaal niet behandelbaar....

Dit soort topics blijven maar komen op bokt en bokt denkt meteen weer dat de behandelaars speciale gaven hebben om in gesprek iemand een normaal emotioneel functioneren aan te leren bij patienten waar gewoon een steekje aan los zit.....
Daarom gaat het steeds weer mis met deze ernstige gevallen...alsof liegen, veinzen en manipuleren vreemd is voor deze personen....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:26

Ja nadat ze hebben laten zien dat ze er weer klaar voor zijn.

Het is bewezen dat tbs wel daadwerkelijk aanslaat en er minder terugvallen zijn in vergelijking met alleen gevangenisstraffen.

En je zal nooit 100% kunnen scoren qua niet terugvallen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:27

oomens schreef:
quera schreef:

en gerehabiliteerd... en vrijheden uitgebreid...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:28

Indestal schreef:
Wat zijn we lief met zijn alleen....totdat we een gevaarlijk geboren psychopaat op ons pad krijgen.....

Over geboren spychopaten is genoeg wetenschappelijks te lezen...zoals bv verschil in hersenen....maar Nederland wil altijd iedereen weer liefjes en braafjes in de maatschappij terug zetten en dan nog het liefst anoniem en een tbser krijgt dezelfde behandeling als hij weer buurman mag spelen als de kruimeldief...

Dat er mensen zijn die met een defect in zijn hersenen worden geboren zijn nu eenmaal niet behandelbaar....

Dit soort topics blijven maar komen op bokt en bokt denkt meteen weer dat de behandelaars speciale gaven hebben om in gesprek iemand een normaal emotioneel functioneren aan te leren bij patienten waar gewoon een steekje aan los zit.....
Daarom gaat het steeds weer mis met deze ernstige gevallen...alsof liegen, veinzen en manipuleren vreemd is voor deze personen....

Ik vind het juist andersom.... als er zoiets als met Anne gebeurd komen alle fakkels en hooivorken weer tevoorschijn.

Mensen roepen en gillen vaak maar wat maar er daadwerkelijk wat van weten.....

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:29

C_alsemgeest: op de longstay niet hoor?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:29

tbs zal best aan kunnen slaan, bij mensen zonder defect.
Maar daar waar het brein gewoon geen empathie kan tonen kun je behandelen tot je een ons weegt.
Die verbinding is er niet, gaat er ook niet komen. Stekkertje daar is kapot.

quera schreef:
Ja nadat ze hebben laten zien dat ze er weer klaar voor zijn.

Het is bewezen dat tbs wel daadwerkelijk aanslaat en er minder terugvallen zijn in vergelijking met alleen gevangenisstraffen.

En je zal nooit 100% kunnen scoren qua niet terugvallen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:30

bruintje123 schreef:
Maar daar waar het brein gewoon geen empathie kan tonen kun je behandelen tot je een ons weegt.

De mensen die daar zitten hebben allemaal een defect. Daarom hebben ze tbs gekregen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:31

quera schreef:
bruintje123 schreef:

De mensen die daar zitten hebben allemaal een defect. Daarom hebben ze tbs gekregen.

Het ene defect is het andere niet.

Maar van mij mogen ze allemaal vast blijven hoor. Totaal geen moeite mee.

dromertje2

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:33

Maar wat ik hier niet snap, is dat iemand die al zo n gruwelijke dingen heeft gepleegd. Maar zelf kan bepalen of hij in behandeling gaat of niet.
Dat is toch helemaal van het ridicule?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:36

dromertje2 schreef:
Maar wat ik hier niet snap, is dat iemand die al zo n gruwelijke dingen heeft gepleegd. Maar zelf kan bepalen of hij in behandeling gaat of niet.

Een rechter had hem ook tbs mogen geven.
Alleen zonder andere eerdere delicten waaruit blijkt dat iemand gevaarlijk is durft een rechter hier zich niet aan te brand. M.p. Had voor de verkrachtingen namelijk nog geen strafblad. Dus qua onderzoek had de rechter niets

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:37

Ik heb het stuk gelezen uit de OP. Het zal je kind maar wezen.. En ik kan me de onmacht van de ouders zo vreselijk goed voorstellen :j Het is en blijft je kind dat voorop gesteld, maar hoe vreselijk moet het wel niet zijn als je weet dat het een tikkende tijdbom is. Er is op dat vlak ook weinig hulp, want zoals in het verhaal beschreven wordt, hij wilt niet, en ondanks zijn leeftijd kun je hem dan niet dwingen om te praten.. Met medicatie hetzelfde, je kunt het niet zijn strot af dwingen :n Een groep psygopaatjes bij elkaar lijkt mij ook niet direct de oplossing, maar wat wel?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:40

Ben verbaasd dat de moeder zo open durft te vertellen over haar zoon. De moeder (ouders) van de moordenaar vind ik niet verantwoordelijk voor de moord. Zoiets is een opstapeling van handelingen door verschillende mensen, onjuiste begeleiding van instanties, maar omdat we nu eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij een kind krijgen, doen we wel eens iets wat juist een ongewenst effect heeft. Iedereen met verstand is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden. Ook een psychopaat.
Gelukkig sta ik niet in de schoenen van ouders van een misdadiger.
ik hoop ook dat er een wet komt dat als men niet meewerkt aan een psychologische test bij ernstige delicten er automatisch TBS met behandeling plaats gaat vinden.
Je bent volledig van het padje af als je iemand vermoord, daar is geen test voor nodig. Van mijn part krijgt iemand jaren een behandeling om een geweten te laten opbouwen. De vraag of het humaan is een moordenaar levenslang op te sluiten is misschien nee, maar het hoort een gevolg te zijn van een gruwelijke daad, waarvan een weldenkend mens weet dat het niet mag. Overigens ben ik ook voor gratie na een x aantal jaar, aangevraagd door nabestaanden van het slachtoffer .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:47

dromertje2 schreef:

Gelukkig werkt het dus zo ook niet :z een rechter kan TBS ook gedwongen opleggen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:48

bruintje123 schreef:
Maar een spuitje is natuurlijk ook niet iets wat gegeven zou worden zo huppakee.
Maar in het verhaal van de OP, een hele dikke file met aanwijzingen dat de jongen niet te redden is.
Misschien ben ik raar, maar zou ik uit gaan van mezelf zou ik liever dood zijn dan levenslang opgesloten zijn.

De jongen zelf ziet niet in dat er iets mis met hem is. Wie beslist dan om het leven te nemen van deze persoon?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:49

quera schreef:

ik heb er zelf 12 jaar gewerkt voordat ik het management in ging, een gesloten woon en crisisafdeling voor mensen die een gevaar voor zichzelf of anderen waren. Ook de doorloop na TBS (tbs-proefverlof) waren een deel van onze cliënten.
Op op het moment dat het gedrag goed is en aangepast krijgen mensen meer vrijheden. Bijvoorbeeld eerst onder begeleiding van 2 personen, dan 1 persoon, dan een kwartiertje zelfstandig etc etc aangepast op de persoon zelf. Cliënt staat centraal hierin.
Het probleem met deze extreme vormen van een antisociale persoonlijkheidstoornis is dat ze zich met een doel heel goed kunnen aanpassen en charmes kunnen inzetten. Tuurlijk prik je daar doorheen, maar de wet is dat wanneer er geen bewijs is voor een gevaar voor zichzelf of voor anderen vrijheden gewoon uitgebreid moeten worden. Anders heb je als instelling gewoon een probleem. Je moet dus bewijzen dat je mensen terecht binnen houdt, gedragen ze zich tijden lang goed, dan moet je wel meer vrijheid bieden. Je mag niet zo maar dwang en drang toepassen...
Met de stroming sinds 2014 van rehabilitatie gericht werken en ambulantisering is dit alleen maar sterker neergezet. En terecht, voor alle andere cliënten helemaal goed en werkt ook echt.
Voor deze types enkel een risico, geen meerwaarde.

Het zelf bepalen geen behandeling te krijgen werkt inderdaad niet zo... bij weigering onderzoek voor TBS wordt het traject wel wat anders maar het traject wordt gevolgd.
Het weigeren kan trouwens ook niet meer tegenwoordig, in de tijd van de veroordeling van Michael P nog wel.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 19-10-17 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:49

Sees schreef:
bruintje123 schreef:
Maar een spuitje is natuurlijk ook niet iets wat gegeven zou worden zo huppakee.
Maar in het verhaal van de OP, een hele dikke file met aanwijzingen dat de jongen niet te redden is.
Misschien ben ik raar, maar zou ik uit gaan van mezelf zou ik liever dood zijn dan levenslang opgesloten zijn.

De jongen zelf ziet niet in dat er iets mis met hem is. Wie beslist dan om het leven te nemen van deze persoon?

Wie beslist dan hem levenslang op te sluiten?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:53

c_alsemgeest schreef:
quera schreef:

ik heb er zelf 12 jaar gewerkt voordat ik het management in ging, een gesloten woon en crisisafdeling voor mensen die een gevaar voor zichzelf of anderen waren. Ook de doorloop na TBS (tbs-proefverlof) waren een deel van onze cliënten.
Op op het moment dat het gedrag goed is en aangepast krijgen mensen meer vrijheden. Bijvoorbeeld eerst onder begeleiding van 2 personen, dan 1 persoon, dan een kwartiertje zelfstandig etc etc aangepast op de persoon zelf. Cliënt staat centraal hierin.
Het probleem met deze extreme vormen van een antisociale persoonlijkheidstoornis is dat ze zich met een doel heel goed kunnen aanpassen en charmes kunnen inzetten. Tuurlijk prik je daar doorheen, maar de wet is dat wanneer er geen bewijs is voor een gevaar voor zichzelf of voor anderen vrijheden gewoon uitgebreid moeten worden. Anders heb je als instelling gewoon een probleem. Je moet dus bewijzen dat je mensen terecht binnen houdt, gedragen ze zich tijden lang goed, dan moet je wel meer vrijheid bieden. Je mag niet zo maar dwang en drang toepassen...
Met de stroming sinds 2014 van rehabilitatie gericht werken en ambulantisering is dit alleen maar sterker neergezet. En terecht, voor alle andere cliënten helemaal goed en werkt ook echt.
Voor deze types enkel een risico, geen meerwaarde.

Het zelf bepalen geen behandeling te krijgen werkt inderdaad niet zo... bij weigering onderzoek voor TBS wordt het traject wel wat anders maar het traject wordt gevolgd.
Het weigeren kan trouwens ook niet meer tegenwoordig, in de tijd van de veroordeling van Michael P nog wel.

Een gesloten crisisafdeling met doorloop van tbs-ers is iets heel anders dan een longstay.
Daar zijn simpelweg geen vrijheden.

Je hebt wel woonvormen die mensen met tbs mogen hebben. Dat zijn mensen met tbs die al ver in de behandeling zijn en dus ook behandelbaar zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:59

quera schreef:
dromertje2 schreef:

Een rechter had hem ook tbs mogen geven.
Alleen zonder andere eerdere delicten waaruit blijkt dat iemand gevaarlijk is durft een rechter hier zich niet aan te brand. M.p. Had voor de verkrachtingen namelijk nog geen strafblad. Dus qua onderzoek had de rechter niets

2 gruwelijke verkrachtingen waar hij geen spijt van had, is niet zwaar genoeg?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:00

Nee dat klopt, maar na een lange periode op de long-stay kwamen ze soms na herziening uiteindelijk ook op het vervolg terecht.
En de personen die zich goed konden gedragen komen ook niet vaak op de echte long stay terecht, daarin vind ik ook dat er veel steken vallen.
Bij ons werd er geen actieve behandeling meer gedaan, de bewoners waren allen uitbehandeld.

even van TBS nederland:

Citaat:
Verloftraject

Het verloftraject kent vier fases. Voor elke nieuwe fase moet toestemming verkregen worden van de Dienst Justitiële Instellingen van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Eén fase kan een aantal jaren duren. De vier fases zijn:

1. Begeleid verlof
Een patiënt start altijd met kortdurend begeleid verlof. In eerste instantie vindt er beveiligd verlof plaats. Dit betekent dat het verlof wordt begeleid door een beveiliger en een sociotherapeut. Als dat goed gaat, gaat de beveiliger niet meer mee op verlof. Het verlof vindt dan plaats onder begeleiding van twee sociotherapeuten. Gaat ook dat goed, dan wordt de begeleiding teruggebracht naar één sociotherapeut.

2. Onbegeleid verlof
Als het begeleid verlof goed is verlopen, kan onbegeleid verlof worden aangevraagd. Bij dit verlof vindt er geen begeleiding door personeel meer plaats. Het verlof kan één of meer dagen duren (inclusief één tot maximaal zes overnachtingen). De doelen van onbegeleid verlof zijn ruimer en gericht op het opdoen van werkervaring, het volgen van een opleiding en het opbouwen van een sociaal netwerk door familie en vrienden te bezoeken.

3. Transmuraal verlof
Bij een goed verloop van het onbegeleid verlof kan de volgende stap van de resocialisatie worden ingezet: transmuraal verlof. Dit houdt in dat de patiënt buiten de beveiligde zone van het forensisch psychiatrisch centrum (fpc) gaat wonen. Dit extramurale verblijf kan een zelfstandige woning zijn of bijvoorbeeld een verblijf in een regionale instelling voor beschermd wonen (RIBW), een forensisch psychiatrische afdeling van een psychiatrische instelling (fpa) of een dependance van het fpc. Het fpc blijft de patiënt op afstand begeleiden. Bij transmuraal verlof wordt een groot beroep gedaan op de zelfstandigheid en betrouwbaarheid van de patiënt.

4. Proefverlof
Als de patiënt de derde fase van het verloftraject goed heeft doorlopen, kan het fpc proefverlof aanvragen. Proefverlof kan uiteindelijk leiden tot beëindiging van de tbs-maatregel. Bij proefverlof valt de patiënt nog steeds onder de verantwoordelijkheid van het fpc. Het toezicht wordt echter door de reclassering overgenomen. Het fpc blijft wel betrokken en eindverantwoordelijk voor de patiënt.

Longstay en Verlof
Tbs-patiënten die in de longstay verblijven komen alleen in aanmerking voor begeleid verlof. Dit geldt echter alleen voor patiënten bij wie door onafhankelijke deskundigen is vastgesteld dat zij vooral zorg nodig hebben in combinatie met een lage behoefte aan structurele beveiliging. Dit verlof is niet gericht op resocialisatie.

Longstay-gestelden met een gemiddeld of hoog beveiligingsniveau komen niet in aanmerking voor verlof.