Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PussInBoots schreef:Als er dan toch vergelijkingen bij worden gehaald gooi ik maar de knuppel in het hoenderhok: Een kinderfeestje met Nazi's en joden mag ook gewoon? Gasflesje erbij, hitlersnorretje, hakenkruisje.....
In principe vind ik het ook aardig ver gaan een kinderfeestje af te rekenen op zulke dingen. Maar zodra het een ver-van-mijn-bed-show is moet het maar mogen? En waar ligt de grens? Tot je er zelf geen gevoelens meer bij hebt? minimaal 75 jaar geleden? Ander continent, of land, of provincie, of.....
juniper schreef:Het klopt ook wel dat 'de indiaan' en 'de cowboy' zoals wij die kennen stereotypen zijn. En in mijn ogen heeft er ook een volkerenmoord plaatsgevonden tijdens de verovering en kolonisatie van Noord Amerika (en Midden en Zuid, maar goed). Nog steeds bevinden mensen van inheemse achtergrond zich vaak in de marges van de samenleving. Het hele pief-paf-poef verhaal wat kinderen verteld wordt klopt niet.
[...] Als je mensen bewust wilt maken van de geschiedenis kun je beter andere manieren bedenken, zoals een educatief programma op school? Betere geschiedenislessen? Nu komt het protest op de verkeerde manier in het nieuws en begrijpt men toch niet wat de achterliggende gedachte is.
Eileen_ schreef:Er worden hier wel veel aannames gemaakt zeg...
Ik ken redelijk wat natives én cowboys persoonlijk en heb ook 2 jaar lang in deze culturen mogen leven. En weet je wat? Zelfs deze kinderen spelen 'cowboytje en indiaantje'. Misschien niet precies hetzelfde zoals we in Nederland dat doen, maar ook zij verkleden zich tot bijvoorbeeld stoere cowboy.
Ergens nam iemand de aanname dat nu nog steeds er spanning staat tussen de zogenaamde cowboys en natives. Allereerst vraag ik me dan af wat jullie een cowboy noemen? Wat is een native die aan bullriding doet, paarden traint en vee heeft die alles te paard doet dan? Er zijn heel wat native cowboys.
Natives worden in reserves opgesloten? Wat!? Dat is een andere wereld dan die ik ken hoor.
Er zijn native reserves, ja. Maar het is niet zo dat natives niet buiten die reserves mogen hoor, haha. Natives mogen leven waar ze willen maar niet-natives mogen niet op een native reserve wonen. Daarnaast krijgen natives een bepaald bewijs dat ze native zijn, en hoeven ze geen taxes te betalen. Ook voor hun huizen hoeven ze verder ook geen taxes te betalen, ze bezitten dat land dus en hoeven er verder niks te betalen. Ze krijgen juist dus veel voordelen.
Wel worden ze idd soms uitgescholden als 'indiaan' en is het beeld over natives slecht. Maar.. Dat heeft ook zo zijn redenen en die redenen hebben niks te maken met de geschiedenis. Er is erg veel alcohol en drugsverslavingen onder de natives, daarnaast is hun werkmentaliteit vaak om te huilen (ook weer, zelf mee gemaakt). Natuurlijk gaat dit niet over iedereen hoor! Maar zeker wel een deel.
Mijn ervaring is wel in Canada, en niet in de US. Amerikanen staan wel bekend om hun *ahum* mindere persoonlijkheden dan Canadezen, dus misschien dat daar ook nog wel een verschil is.. Maar ik denk dat veel dingen sterk overdreven worden.
Qimm schreef:Vadertje en moedertje spelen is al op het randje tegenwoordig. Waarom niet vadertje en vadertje? Een heeft het moedertje in de relatie wel een gelijkwaardige positie of is ze een veredelde schoonmaakster? Kinderspel is geen kinderspel meer
oomens schreef:zimbabwe schreef:Waar hoor ik nog thuis dan?
Dat is zo'n nare vraag? Zowel doven als daklozen zouden zich gekwetst kunnen voelen. Wil je hem misschien anders formuleren? Dan krijg je jazz-hands van mij.
zimbabwe schreef:heerlijk dit.... ik mag me niet meer verkleden als .. naja eigenlijk niets, want technisch gezien is alles waar ik me in kan hullen wel beledigend voor iemand. Tegelijkertijd moet ik sekseneutraal door het leven omdat mensen die zich anders voelen dan hoe de natuur ze heeft toegerust, zich anders ook gediscrimineerd voelen.
Waar hoor ik nog thuis dan?
Qerty schreef:Zoals hierboven al gevraagd.. zouden jullie ook zo melig reageren als de media aandacht zou besteden aan een aangifte door een joodse organisatie omdat een school iedereen vraagt als nazi en concentratiekamp veroordeelden gekleed naar school te komen?